صفحه 1:
صفحه 2:
خب ۱7
سم
ازادى درأ
دين
صفحه 3:
خب ۱7
مقدمه
#بحث آزاد است.
©لزوما به یک نتيجه واحد نخواهیم رسید.
صفحه 4:
#با توجه al ay لا اکراه فی الدین (بقره 256) در پذیرش
دين اكراهى نيست
اما:
1. امر به معروف و نهى از منكر واجب است.
2. جهاد با كفار واجب است.
3. عذاب اخروى براى كسانى كه دين حق را انتخاب نكرده
و كافر شده اند.
4. عذاب دنيوى براى مرتد از دين اسلام كه اعدام مى
صفحه 5:
خب ۱7
ازادى در انتخاب دين
© دو مقدمه:
#یک. منظور از آزادی:
*- آزادی تکوینی نیست چون اختیار ذاتی انسان بدیهی است.
- آزادی تشریعی است یعنی با توجه به اوامر الهی آیا ما در پذیرش
دین آزاد هستیم یا مجبور؟
38 منظور از دین:
+ همه اذیان حون پلور اشنم Saal Jel Mar 6 Mae
a abe دليل اجتماع نقیضین
نقلا:و مَنْ يِب بیغ غیْر الاشلام دیناً قلن يُقْبَلَ مِنْهُ و هُوَ في 8531 Be
Sia JOB) pata
6- بلکه دین یک دین خی است به اسم اسلام.
صفحه 6:
ازادى در انتخاب دين
#تلقی دنیای غرب (بعد از رنسانس) و روشنفکران غربزده:
© عمل بد کلیسا در قرون وسطا (1000سال)
#سکولاریسم: دین و هر گونه امور غیبی از ساحت زندگی جداست.
*#پوزیتیوسم: فقط تجربه معرفت زا است.(نفی وحی و عقل و شهود)
#امانیسم: انسان محور همه چیز است.
#لیبرالیسم: انسان دز آمور فردی آراد آزاد است.
#دموکراسی: انسان در امور اجتماعی آزادیش محدود به آزادی
دیگران است.
#تسامح و تساهل: حق هیچ گونه تذکری نسبت به دیگری نیست.
*پلورالیسم: حقابیت همه اذیان و تجات آنها در قيامت
نسبیت در اخلاق: همان خوب است که سلیقه من تعیین کند.
صفحه 7:
۱7 rl
<< peel
#مفهوم آزادی؟
*آزادی یعنی نبود مانع
© مانع بودن مانع بستكى به هدف دارد.
#يس آزادى يعنى نبودن مانع در راه هدف
#لذا آزادی دارای دو رکن است:
© تسليم به هدف
© عصيان در برابر مانع
#هدف چیست؟
*بهتر شدن, بینهایت, در همه زمینه ها كمال
#نتیجه: آزادی یعنی نبود مانع در راه كمال
صفحه 8:
اص سس
ازادی
# کمال مطلق: خدا
* مانع: غیر خدط
#آزادى - قولوا لا اله الله تفلحواء
< رستگاری< رستن< رها شدن
تبیین فلسفی: خدا خود عالی ماست و تسلیم او شدن, تسلیم خود شدن است
weal walle af 1 2
LEH of 38 yl 5 مِنَ القيّ قم بَكْفْرْ بالطّاعوت و يُؤْمِنْ باللّهِ
الْغژوة وی لا الفصام لها و ال Bile Som (256)بقره
#*من از آن روز که دریند توام آزادم. پادشاهم که به دست تو اسر افتادم
* حافظ از جور تو حاشا که بگرداند روی. من از آن روز که دربند توام آزادم
# قفس گشودي ام و اختیار بخشيدي! همین که از قفست پر زدم زمین خوردم.
صفحه 9:
#تبیین رابطه آزادی انسان با لااکراه فی الدین:
#یک: آزادی یعنی نبود مانع در راه کمال
#دو: گوهر اصلی دین توحید است یعنی همان كمال مطلق
#سه: كمال وقتى واقعا کمال است که اختیاری باشد و
ایمان به خدا وقتی اجباری باشد اصلا ایمان نیست.
#بنابراین لا اکراه فی الدین یعنی:
#دین اصلا قابلیت اجبار ندارد نه اينکه در دین اجبار نکن!
صفحه 10:
#رابطه لا اکراه فی الدین با امر به معروف و نهی از منکر!
#تفکیک بین آزادی فکر و آزادی عقیده
#آزادی فکربله!
۴آزادی عقیده ناشی از تفکر بله!
۴آزادی عقیده ناشی از غیر تفکر خیر!!!
#عقیده هر کس حتی برای خودش هم محترم نیست!!
#نقد کار کوروش و ملکه الیزابت
#کار حضرت ابراهیم علیه السلام
صفحه 11:
#رابطه لااکره قی الذین با جهاد
© فقط جهاد دفاعی مشروع است:
#دفاع از حق
#خود یا دیگری, مال, جان, آبرو, آزادی , دین , توحید,
ملاس و1
#جهاد آرادببخش در اسلام مشروع است:
a5] lo 5° باون في سَبيلٍ الله و الْمُسْتَصَْفِينَ من
ارجا و اساء و ولدان ال لون نا آشرخنا من
جده الق لام ال و شل لنا من للك و
SIT So تصيراً (75)نسا
صفحه 12:
#رابطه لا اکراه فی الدین با مجازات اخروی
مجازات ها:
قراردادی
عمل و نتيجه
عين oe [
وم تچ کل تفس ما عولت من gobs ofS و ما Ge Get
سَوء تَوَد لؤان بينها و بَيتَةُ أقدا 3
aul 5 رف پالعباد (30)آل عمران
(7) 853 133 955 lade “labs p05
صفحه 13:
#رابطه لا اکراه فی الدین با ارتداد. ممنوعیت نشر کتب
ose ie alle
#ارتداد جرم سیاسی - اجتماعی است نه جرم عقیدتی
#بنابراین اگر کسی از دین برگردد و حتی تبلیغ در مراکز
علمی بکند استقبال میشود,
#کرسی های آزاد اندیشی
#ارتداد برگشت از ضروریات است وگرنه در مسائل ظنی
هیچ اشکالی ندارد که نظر خود را مطرح کند.
صفحه 14:
9اه فیها سْْحاتك
اللْهُمّ و تَحِيَتُهُمْ فيها سَلامٌ
Sella ables jl
از A eee
(10)یونس