پزشکی و سلامت پرستاری و پیراپزشکی

آزمون بالینی ساختارمند عینی

azmone_baliniye_sakhtarmande_eyni

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آزمون بالینی ساختارمند عینی”

آزمون بالینی ساختارمند عینی

اسلاید 1: Objective structured clinical examinations آزمون باليني ساختارمند عينيO.S.C.E

اسلاید 2: در ارزشيابي باليني اين موارد بايستي در نظر گرفته شود. مهارتهاي جمع آوري اطلاعات گرفتن شرح حال معاينه فيزيکي مهارتهاي ثبت و ارائه داده ها نوشتن ارزشيابي پذيرش بيمار گزارش پيشرفتگزارش خلاصه توضيحات و ارائه هاي شفاهي گزارش پيشرفت بيماران سرپايي ادامه ....

اسلاید 3: در ارزشيابي باليني اين موارد بايستي در نظر گرفته شود. دانش پايه عمومي مشکلات اختصاصي مربوط به بيمار مهارتهاي تجزيه و تحليل، حل مسئله و قضاوت باليني ادغام داده ها به منظور ارائه تشخيص افتراقي استفاده از استدلالهاي Back ward , Forward مهارتهاي باليني آموزش به بيمار و خانواده وي بر اساس مشکلات و مسايل موجود بهداشتي و سلامتي مهارتهاي فني و پروسيجرال ادامه ....ادامه ....

اسلاید 4: در ارزشيابي باليني اين موارد بايستي در نظر گرفته شود. مهارتهاي بين فردي (حيطه غير شناختي) ارتباطات توأم با دلسوزي با بيمار و خانواده اش ارتباطات حرفه اي با همکاران نگرشهاي حرفه اي (حيطه غير شناختي) نشان دادن تعهد در قبال يادگيري خود محور استقبال از دريافت بازخورد درک محدوديت هارعايت جنبه هاي اخلاقي در زندگي حرفه اي داشتن حضور مناسب، وقت شناسي و پذيرش مسئوليت

اسلاید 5: سنجش اهداف عيني در بيش از يک حيطه عاطفي (نگرش) سايکو موتور (مهارتها) شناختي (دانش) قطعاً هيچ ابزاري نمي تواند به تنهايي، همه حيطه هاي فوق، تناسب داشته باشد

اسلاید 6:

اسلاید 7: نقشه طرحريزي شده از 9 ايستگاه OSCE 214365897Start End

اسلاید 8: چرا از OSCE در ارزيابي باليني استفاده مي کنيم ؟ به منظور داشتن پايايي “Reliability” مناسب اين آزمون به خوبي قادر به سنجش توانايي باليني دانشجويان مي باشدقابليت و امکان تعيين دقيق محتوا (Content) قابليت مشاهده نمونه وسيع از فعاليتها (Activities) ايجاد تعامل ساختارمند بين ممتحن و دانشجو امکان استفاده از جداول و فهرستهاي نمره دهي ساختار مند عدم امکان سنجش صلاحيتهاي باليني توسط آزمونهاي کتبي

اسلاید 9: OSCE مي تواند توانايي هاي زير را مورد سنجش قرار دهد توانايي جمع آوري اطلاعات توانايي استدلال استنتاجي فراهم کردن بازخورد مفيد براي عملکرد دانشجو توانايي نشان دادن ارتباط بين عملکرد و دانش ، دانشجو

اسلاید 10: OSCE مي تواند صلاحيتهاي باليني (بعنوان ابزار داراي پايايي مناسب و تأمين کننده بعضي از انواع روايي) در حيطه هاي زير مورد سنجش قرار مي دهد. مهارتهاي مصاحبه و گفتگو دانشتکنيکهامهارتهاي تشخيصي توانايي استدلال در محيط واقعي مهارتهاي اداره ”مورد بيماري“ (Case)مهارتهاي ارتباطي

اسلاید 11: چه وقت نبايد OSCE استفاده شود در صورت وجود ساير روشها براي ارزيابي صلاحيت (Competency) مورد نظر OSCE گران است و نياز به منابع زياد (اعم از پول و افراد) دارد اهداف مربوط به دانش را مي توان توسط آزمونهاي چند گزينه اي يا ساير آزمونهاي کتبي ارزيابي نمود

اسلاید 12: انواع ايستگاهها (Station) بر اساس موضوع گرفتن شرح حال ارائه توضيحات انجام معاينات باليني انجام پروسيجر ها انواع ايستگاهها از نظر زمان ايستگاههاي کوتاه مدت (5 دقيقه اي) : (براي تأمين پايايي لازم به منظور تصميم گيري در مورد قبولي/ردي دانشجو طراحي مي شود)ايستگاههاي بلند مدت (15 - 30 دقيقه اي) : (براي دادن بازخورد عملکرد به دانشجو مفيد است) انواع ايستگاهها از نظر نوعايستگاههاي روش ايستگاههاي سؤالايستگاه استراحت

اسلاید 13: ويژگيهاي ايستگاهها در OSCE تعداد ايستگاهها 15 الي 20 زمان ايستگاهها 4 الي 5 دقيقه (20 ايستگاه هر ايستگاه 5 دقيقه زمان کل امتحان يک ساعت و 40 دقيقه) فاصله ايستگاهها نزديک بهم حداکثر 30 ثانيه اگر بر حسب ضرورت فاصله بين ايستگاهها زياد باشد بايستي يک ايستگاه استراحت گنجانده شود.

اسلاید 14: نقش ممتحن در OSCEمشاهده عملکرد دانشجو و قضاوت درباره آن نمره دهي بر اساس فرم هاي مربوطه شرکت در اداره مطلوب آزمون اداره يک آزمون شفاهي بازنويسي ايستگاهها دخالت در نقش بيمار نما (SP) آموزش در نظر گرفتن سطح (Level) آزمون

اسلاید 15:

اسلاید 16: محاسن و معايب OSCE و SP OSCESPبعنوان يک روش مؤثر براي سنجش صلاحيتهاي باليني و حل مسئله بيمار مؤثر استامکان ارزيابي باليني تقريباً از همه ابعاد (مهارتهاي ارتباطي، مهارتهاي عملي، بکارگيري ايستگاههاي نادر) وجود عينيت از طريق (چک ليست)امکان باز خورد مستقيم به استاد و دانشجو استاندارد بودن : همه داوطلبين با يک آزمون مشابه مواجه مي شوند روش ارزيابي منصفانه اي است چون سؤالات آن عيني است براي ارزيابي مهارتهاي شناختي، ارتباط و روان حرکتي روش مناسبي است در اين روش بين دانشجو و محيط کار واقعي اش شرايط طبيعي بر قرار ميشود شانس در آن دخالتي ندارد نياز به انجام PILOT بکارگيري آن براي تعدا زياد دانشجو مشکل است استفاده از بيمار واقعي زياد ميسر نيست ماهيت امتحان بصورت تقسيم بندي شده و جداجدا مي باشد ” سنجش ديدگاه کلي دانشجو از بيمار به سختي قابل سنجش است“ مورد استفاده بعنوان يک روش تدريس گران بودن (الزام پرداخت به بيمار يا بيمار نما) نياز به کار و تلاش فراوان در ايجاد و حفظ برنامه امکان باز خورد مستقيم ابزار مناسب براي بررسي تعامل بين پزشک و بيمار تنوع و گوناگوني قابليت استفاده هم براي تدريس و هم ارزيابي محاسنمعايبايجاد استرس براي دانشجو گراني و نياز به افراد و منابع زياد تأثير عوامل ذهني در تهيه چک ليست ها

اسلاید 17: رويکرد ارائه بيمار در آزمونهاي باليني Real Patient ”بيمار واقعي“ Simulated Patient ”بيمارنما“ Patient Substitutes” ”جانشين هاي بيمار“ شامل ويديو، پخش صدا، مدلها و مانکن ها و شبيه سازي رايانه اي

اسلاید 18: محاسن و معايب بيمار واقعي و بيمار نما REALPATIENTمحاسن معايبمي تواند يافته هاي غير طبيعي مثل سوفل قلبي، گواتر و هايپرتانسيون را بطور واضح شفاف ارائه دهد. به سادگي در بسياري از ايستگاهها در دسترس هستندهزينه هاي کمتري بواسطه عدم نياز به اياب و ذهاب مربوط به بيماران سرپايي به سيستم تحميل مي کننددر مجموع امتحاناتي که هم با بيمار نما و هم با بيمار واقعي برگزار گرديده، بيمار واقعي تجربيات کلي بهتري ارائه کرده است در بعضي ايستگاهها با محدوديت دسترسي مواجه هستيم در صورت عدم دقت در انتخاب مناسب، شرکت بيمار در امتحان موجب سختي و نگراني براي وي مي شودممکن است بيماران در امتحاناتي که با تعداد زياد دانشجو مواجه هستند (مثل OSCE) رغبتي به شرکت نداشته باشند رفتارهاي آنها ممکن است غير قابل آشکار شدن باشد علائم فيزيکي ممکن است تغيير کند و شرايط کلي آنها وخيم تر شوداستانداردکردن بيمار واقعي کار دشواري استبيمار واقعي نسبت به بيمار نماي آموزش ديده ممکن است مشکلات فراواني در تطابق با تاريخچه پزشکي خود داشته باشد

اسلاید 19: خلاصه OSCE از حدود 30 سال قبل بعنوان يک رويکرد پايا Reliable در ارزيابي مهارتها باليني پايه (Basic) مورد استفاده قرار گرفته اين امتحان داراي يک ساختار انعطاف پذير و بر اساس چرخش بين ايستگاهها طراحي شده است در هر ايستگاه دانشجو با يک ”بيمار“ يا ”بيمار شبيه سازي“ شده براي ارائه مهارتهاي اختصاصي تعامل مي کند هر چند روايي مواجهه با بيمار واقعي از بيمار شبيه سازي شده بيشتر است اما بيمار شبيه سازي شده مي تواند بطور فوق العاده اي در مورد مهارتهاي ارتباطي دانشجو ارزش گذاري نمايد طول زماني ايستگاههاي OSCE ممکن است کوتاه (5 دقيقه اي) يا بلند (30- 15 دقيقه اي) باشد از نظر تعداد هم بين 8 تا 20 ايستگاه ميتواند قابل قبول باشد نمره دهي بر اساس چک ليستهاي مشتمل بر وظايف اختصاصي و يا ترکيبي از چک ليست و مقياس درجه بندي اجرا شود نمره دهي به دانشجو مي تواند توسط مشاهده گر (عضو هيئت علمي) يا بيمار يا بيمار نما تعيين گردد.

اسلاید 20: انواع ارزيابي هاي کتبي انواع ارزيابي باليني Practical/Clinical ارائه تز (پايان نامه)OSCEآزمون تشريحي OSPEارائه گزارشPractical Examinationآزمون پيشرفت Long CaseP.M.Pسؤالات تشريحي اصلاح شده (Modified) سؤالات جور کردني توسعه يافته (Etended) سؤالات کوتاه پاسخ سؤالات کامل کردنيسؤالات چند گزينه اي

اسلاید 21: Does Shows how Knows how Knows Expert Proficient Competent Advanced beginner Novice

اسلاید 22: انجام دادن Doesشامل توسعه شخصي Port folio Observation Peer/self assessmentOSCE ارائه نقش حرفه اي Observation Peer/self assessmentPort folioOSCE آزمونهاي کتبيتصميم سازي، قضاوت و استدلال بالينيPort folio Observation آزمونهاي کتبي OSCE Peer/self assessmentنگرشها و مسئوليتهاي قانوني و اخلاقي Observation Port folioPeer/self assessmentOSCE آزمونهاي کتبي انواع آزمونها در سنجش عملکرد OSCE در واقع نقل مکان (حرکت) پزشک از Knows Shows how ← knows how ← مي باشد

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید