صفحه 1:
سس بسک
Sa ©
صفحه 2:
http://
/aramis2012 mihanblog.com
صفحه 3:
برای کودکان ۸ تا ۰۱۳ برای بززکسالانی که کمتر از دیپلم سواد دارند و برای اکثر کسانی که بیش از ۵۰ سال دارند
6
صفحه 4:
a
a
a
بر خلاف مقیاس های ۲ و ۳ تا اندازه ای به فرهنگ وایسته است و اين امر نشان می دهد كه مولف . از ابتدا به اين فكر
بوده است که جبع آوری تعدادی سوال که هم بتواند دقت . ادراک و سایر توانییهای کودکان ۴ تا ۸ ساله را اندازه بگیرد و
هم عامل فرهنگ را به کلی کنار یگذارد کار آسانی نیست . با اين همه . چهار خرده آزمون ۲-۱- ۸-۳ از دخالت عامل
فرهنگی خیلی دور هستند .بناراین . می توان انها را در گروه جداگانه ای قرار داد .این خرده آزمون ها بر اساس تحقیقات
انجامگرفته دراه ۱۸ نوع کاملامفاوت خرده آزمون های بینه . مرل پالر و سای مقیاس ها مربوط یه تا ۸ سله ها
به وجود آمده است .
کل زمان اجرای آزمون بین ۴۰ تا ۶۰ دقیفه خواهد بود .
بر اساس همین تحقیقات , سعی کرده اند خرده آزمون هایی فراهم آورند که :
صفحه 5:
صفحه 6:
رده آزمون ها . تعداد سوالات و زمان لازم براى اجراى هر يك از آنها
‘yal la)
تقریبا ۳ دقیقه
تقری ۱ دقیقه
تقریبا ۷/۵ دقيقه
تقربا ۱/۵ دقیقه
تقریا ۴ دقیقه
تقریا ۱/۵ دقیته
تقریبا ۷/۵ دقیقه
تقریا ۲ دقیقه
زمان کل ۲۷ دقیقه
تعداد سوالات.
w
۳
۳
۳
00
۳
۳
۳
نمره کامل ۰ ٩4
فرده آزمون ها
مانشین سازی
طبقه پدی
مازها
تداعی اسامی اشیا
اجرای دستورات
نقاشیهای غیر عادی
معماها
تشابهات
ayy
صفحه 7:
نام و نام خانوادگی ينبب
سن و پایه تحصیلات
آدرس محل سکونت یا تحصیل :..
مشاهدات مهم به هلگام امرای آزمون | نمره
CA) سن تقويمى .. ( MA) Jie
gels اسامی - اشیا
اجراى دستورات.
نقاشيماى غير عادى
صفحه 8:
* _آزماینده به آزمودنی می گوید : ( به ۶ تصویر بالای صفحه نگاه کن . یک توب و در زیر آن یک حلقه می بینی ؛ بعد يك ير
پرنده و در زیر آن یک خط دیده می شود ؛ آتگاه یک برج کلیسا و در زیر آن یک خط عمودی وجود دارد ؛ شکل . بعدی یک
جرخ و در زیر ان یک نقطه سیاه است ؛ شکل پنجم . آسیاب بادی را به یک ضریدر در زیر آن نشان می دهد : آخرین شکل .
عبارت است از یک صندلی و در زیر آن خطی به شکل آرنج است
** حال از تومی خواهم که تصاویر پیین اين خط را نگاه کنی و در زیر هر یک از آنها همان علامت را بگذاری که در بلا دید
بعد از علامت گذاری زیر هر تصویر ۵ ثانیه به آزمودنی استراحت می دهیم
** پس از ۸۰ ثانیه . آزماینده می گوید : وقت تمام است و مداد را بگذار زمین .
صفحه 9:
صفحه 10:
ee
|-ontehhoh—
۲ 5 9 ): | - 9-8 ۷
۱۸ 95-8
صفحه 11:
آزمايتده مى كويد : (( رديف بالارا ثكاه كن . بنج شكل مى بينى ٠ يكى با بقيه جور نيست . مى توانى آن را نشان دهی ؟
بلى شكل سمت جب . جرا ؟ بريا ائكة همه سفيد فستند اما آن سياه است . بس غطى زير آن بکش.
* حال . ردیف دوم را نگاه کن . باز هم پنج شکل می بینی . يكى از اينها با بقيه جور نيست . مى توانى يكويى كدام است ؟ در
صورت شکست . آزماینده می گوید : شکل دوم از سمت چپ , زیرا بقیه آدمکها سرو پا دارند اما این یکی نه سر دارد و نه
پا . پس روی آن خط بکش ( ۵ ثانیه استراحت ).
* حلا از ردیف سوم شروع کن . در هر رديف . روی شکلی که یا قیه جور نیست خط بکش )۰1
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
۶ | © © © © ©
صفحه 16:
*_ آزماینده به طرح بالا اشاره می کند و چنین توضیح می دهد :(( به اين موش نگاه کن . او به دنبال پنیری می گردد که این
طرف قرار دارد . می بینی که در مسیر موش جعبه های کوچکی گذاشته اند . خطوط موجود در اين جعبه ها دیوار های
داخل آنهاست . موش باید از لابه لای دیوار ها عبور کند و خود را به پنیر برساند . او نمی تواند از بالای خطوط بپرد زیرا .
همان طور که گفتیم ایتها دیوار است . اين خط مسیری را تشان می دهد که موش طی کرده است تا به پتیر برسد . او
دیوار ها را دور زد . مسیر های بین انها را دنبال کرده اس . خوب . اینک موش دیگری که می خواهد به بنیر برسد لازم
است که او از تمام جعبه ها عبور کند . همان طور که گفتیم .او نباید از بالای خطوط پپرد . مدادت را بردار و خط کوتاهی از
اين جا بكش ٠ بعد بايست و نكاه كن و بالاخره مسيرى را رسم كن كه موش بايد برود . شروع كن . اين موش باید سریع راه
Ay
(( پس از ٩۰ ثائیه . آزماینده می گوید : وقت تمام است . همین جا بایست ))
صفحه 17:
صفحه 18:
خرده آزمون چهارم : تداعی اسامی
آزمودنى بايد به تصاوير نكاه كند و تصویر که به او گفته می شود را پیدا کند.
سک
كلابى - ماه
درقت - برك - يرهم
موش - كاو - Gala
اسب - چنگال - جارو - بیل
كربه - كت - اردك - فركوش
پرتقال - کیلسها - موز - کلب
شيشه شير - قورى -پارم- فنمان
مبل - ميز - ينجره - ميز تلقن - تفت غواب
شمشیر - پنکال - چاقه - نیزه - قاشق
هوابيما - اتومبيل - لو كو موتيو - موتورسيكلت - اتوبوس
- قدا راست - قرب در - نقطه
دایره - مر
صفحه 19:
صفحه 20:
سح
ع الم 2 3 9 | 2
tind eh
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
(( آزماینده یک صندلى در كنار در مى كذارد . هر جيزى را كه روى ميز وجود داشته باشد بر مى دارد . مكر يك کتاب بزرک که
آن را در طرف دیگر میز می گذراد 4
A كتاب را مى بينى ؟ ابتدا آن را روى صندلى نزديك در بكذار . بعد در را باز كن . آ:
8 كليد را مى بينى ؟ ابتدا آن را روى ميز يكذار . بعد در را بيند و. در آخر كتابى را كه روى صتدلى كتار در است براى من بياور
C صفحه اول كتاب را باز كن . كليد را كه روى ميز ايت بردار و ان را روى كتاب باز بكذار . در بايان . كتاب را به آرامى يبقد .
0 یه طرف دیگر ميز برو. يك دست خود را روى ميز و دست ديكرت را روى زانو خود يكذار
E دو بار دور صندلى كنار ميز بجرخ . بعد بيا إينجا
صفحه 24:
( آزماینده روی میز دو سکه ۵۰ ریالی , و یک سکه ۲۵۰ ریالی می گذارد )4
۸ قوطی کبریت را خالی کن و دو سکه یکسان را داخل ان بگذار (( آزماینده در را باز می کند ))-
8 اين يكى را دوبار انجام بده : برو جلو در و بركرد ايتجا . بار دوم . وقتى به جلو در رسيدى آن را يبقد .
© بنشين روى صندلی. پای چپ را روی پای راس پنداز.
اين كتاب را روى كتابى كه روى ميز است يكذار . بعد هر دو را در طرف دیگر ميز بكذار .
E- اين مداد را بردار , ايتذا آن را به دست ديكر بده . بعد آن را به يشت سر غود ببر و باالآخره . دست خود را عوض كن و آن را
به من بده.
صفحه 25:
( آزماینده دو کاعذ را روی میز می گذراد یکی به شکل مریع و دیگری به شکل مستطیل )
A کاغذ مربعی شکل را از روی میز بردار .بدا آن را روی صندلی کنار در بگذار, بعد از دو کتاب روی میز . کوچکترین را بردار
و آن را روی کاغذ مریعی شکل بگذار .
8 کاغذ مربعی شکل را در کنار کاغذ دیگر یگذار بعد قوطی کیریت را باژ كن . اگر در داخل آن دو سکه عین هم وجود داشته
باشد قوطی را روی کاغذ بزرگتر بگذرا. اگر سکه های داخل قوطی متفاوت باشند . قوطی را ببند .
صفحه 26:
فرده آزمون ششم : نقاشیهای غیر عادی
آزمايتده مى كويد : كسى كه اين نقاشيها را كشيده . کار های عجیبی کرده است . از تو می خواهم که خوب آنها را نگاه کنی و
به من یگویی که کدام قسمت عجیب است .
4 یرای هر نقاشی ۱۵ ثانیه وقت داده می شود .
ه بلافاصله بايد از أو بخواهد كه باسخ ديكرى بدهد . به
** اگر کودک بگوید ( شکل ٩ ) سوراخهای کفش خیلی زیاد است آزماین
این صورت که به کودک بگوید : بلی درست است . اما دیگر چه .
صفحه 27:
صفحه 28:
۱ ۱ ©
صفحه 29:
صفحه 30:
آن چیست که روی درختان می روید ؟
آن چیست که سفید است و بای توشتن به کر می رود
آن چیست که آواز میخواند و در ها پوزمی کند ۶
ol چیست که تازک و دراز است و می برد ؟
آنز چیست که جر عیام روز درحشد ما شب ابید ی شود ؟
آن چیست که موها و دندنهای زیادی دارد اما سر ندارد
آن چیست که به راحتی می شکند و ور را از خود عبور می دهد ؟
آن چیست که مى شنوي احساس مى كثى اما نمی توانی ببیتی ؟
آن چیست که همه دارند و هیچ کس نمی تواند مال دیگری را بردارد ؟
آن چیست که حرکت می کند اما زنده ییست و نمی توان آن را برداشت ؟
آن چیست که دست و پا داد اما سر ندارد >
صفحه 31:
آن چیست که روي درختان می روید ؟ بركه
ol چیست که سفید است و برای نوشتن به کار می رود ؟ کاغذ
آن چیست که آواز می خواند و در هوا پرواز می کند ؟ پرنده
أن چیست که نازک و دراز است و مى برد ؟ جاقو
أنعيس كه مر كام روزن دزعشدا ناشب تابديد مى شوق 9 عورشيد
آن چیست که گرد و مسطح است ؟ سكه
آن چیست که موها و دندنهاي زيادي دارد اما سر ندارد ذرت
آن چیست که به راحتی می شکند و نور را از خود عبور می دهد ؟ شيشة
آن چیست که می شنوی احساس می کنی اما نمی توانی ببینی ؟ یا
آن چیست که همه دارند و هیچ کس نمی تواند مال دیگری را بردارد ؟ اسم
آن چیست که حرکت می کند ما زتدهنیست و نمی تون آن را برداشت ؟
آن چیست که دست و پا درد اما سر ندارد ؟ مبل
صفحه 32:
د كودى بايد گلدانها گلدانی را که شبیه گلدان سمت چپ است را پیدا کرده و زیر آن خط بکشد .
* كود بايد تصوير مشابه با تصوير سمت جب را مشخص كند و زير آن خط بكشد .
صفحه 33:
صفحه 34:
ات
9 ))( VOW
0
2
»)| Mae a
RX WN ES
SS
0 |
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
“a
مره گذاری خورده آزمون اول : ( جانشین سازی ) نمره آزومودنی عبارت خواهد بود از خارج قسمت تعداد تصاوبر درست علامت
كذارى شده تقسيم ير 0 . ينابراين بالاترين نمره ۱۲ خواهد بو . زیرا در مجموع ۶ ردیف و در هر ریف ۱۰ تصویر وجود دارد که
جمعا: ۶۰ تضوین می شود( ۱۲- ۱۲:۵ ): در نمره گذاری پاسخها. حتی تصاویری را که آزمایندد از آنها کمک می گیزه تا
دستوالعمل را برای آزمودنی توضیح دهد به حساب می آورند . اگر نمره کودک ۵ درصد باشد آن رابه ۱ گرد می کنیم .
نمره گذای خرده آزمون دوم ( طبقه بندی )۰ تعداد ردیك هایی که پاسخ آنها درست انتخاپ شده است. شمرده من شود . دو
رديف بالا نيز به حساب مى آيد . بنابراين حداكثر 17 نمره خواهد بود . در هر رديف فقط بايد يكى از تصاوير خط كشيده . شود در
غير اين صورت غلط خواهد بود
انمره كذارى خرده آزمون سوم ( ماز ها ) : تعداد جعبه هابى كه آزمودنى به طور کامل و بدون تماس با خطوط از آنها عبر کرد
است , شمرده می شود . اگر کودک وارد ین بست شود و دوباره به عقب ب رگردد . شکست به حساب نخواهد آمد . شماره گذاری
جعبه ها نمره گذاری آنه را آسان کرده است : حداکترنعره: ۱۲
صفحه 38:
3 نمره گذاری خرده آزمون چهارم ( تداعی اسامی - اشیا ) : تعداد ردیفهای درست علامت گذاری شده را می شمارند
حداکتر تمره : ۱۲
a
نمره گذاری خرده آزمون پنجم ( اجرای دستورات ): تعداد دستورات درست انجام شده را می شمارند . آزمودنی حتما باید
دستورات را با همان ترتيبى که داده مى شود انجام دهد . كوجكترين اشتباه و تغيير در ترتيب آنه . خطا به حساب مى آيد
آزماینده باید هميشه هشیار باشد تا اعمال درست کودک را از اعمال نادرست او تمیز دهد . حداکثر نمره : ۱۲
نمره گذاری خرده آزمون ششم ( نقاشیهای غیر عادی ) : به هر پاسخ درست یک نمره داده می شود . برای نمره گذاری به
کلید تصیح مراجعه شود
** _نمره گذاری خرده آزمون هفتم ( معماها ): به هر پاسخ درست یک نمره داده مى شود . حداکثر نمره : ۱۲
۱۲ : گذاری خرده آزمون هشتم ( تشابهات ) : تعداد پاسخهای درست را می شمارند . حداکثر نمره aps
صفحه 39:
1
1
۳
2
AK
2
AE
2
OA
۳
1
۳
9
A
۳
or
۴
vA
ve
VA
2
ve
۷۴
7
۴۸
Pe
0
Ve
۴۴
لل
0
0
۴
1
1۸
7
WK
۴
"۲
ve
PA
سال
ماه
اسن عقلى نمره قام. اسن عقلى 0,03 Glic ow old
تمه فام
تبدیل نمرات ام به سلین عقلی.
صفحه 40:
5
ee
vee
Wey 99
سو avo
lov a
Wwe awa
۹ بلاتر
ul ۹
بلاتر ۹
صفحه 41: