صفحه 1:
صفحه 2:
آزمون چهار گزینه ای: ۴/160
مار نم ات تن
صفحه 3:
تعریف مفاهیم
اندازه گیری Measurment
ارزیابی یاسنجش
Assessment
ارزشیابی Evaluation
1 ۳
صفحه 4:
اندازه گیری Measurment
**اطلاق یک برچسب عددی به یک ویژگی ۰ صفت یا مفهوم به گونه
ای که آن عدد درجه ای از آن صفت یا ویژگی را که شخص از آن
برخورد است را نشان دهد.
فيز تمن اسه
مفاهیم: |- عینی(قد و وزن) ۲- ذهنی( هوش. یادگیری)
مثال :ا گر گفته شود على از احمدباهوشتر است اندازه گیری صورت
نگرفته است امّااگر گفته شود هوشبهر علی ۱۲۰ولی هوشبهراحمد
۱۰ می باشد نشان می دهد فرد چقدر از ویژگی برخوردار است.
a VY
صفحه 5:
ارزیابی یا سنجش ]۸۸65655۲۳6۲۱
#فرایند کودآوزی اطلاعات مورد نیاز درباره هدف خاص
**انجام اندازه گیری برای رسیدن به یک هدف خاص
مثال: تعیین نسبت فضای فیزیکی a تعداد دانشجویان( اندازه
گیری)
ep Jette] Leal Sena
دانشجویان
pees > Yaa
صفحه 6:
روش های که درسنجش از آنها استفاده می شود عبارتنداز
-آزمون: پرسشنامه. فهرست وارسی . کارآزمایشگاهی .
ا i
مصاحبه مشاهده عملکرد ورفتاردانش أموزان
درموقعیتهای مختلف .
صفحه 7:
آزمودن 651109
*#*مجموعه تکالیف یا سوالهایی که به کمک لن نمونه رفتارهای
معرف ویژگی یا صفت ندازه گیری می شود آزمون می گویند.
روش تظاهند برای انطازه گیری تمونه ای از رفتار اسن
متال: رفتارهایی که معرف هوش . خلاقیت. نگرش, انگیزش
صفحه 8:
تفاوت سنجش واندازه گیری وازمودن
* سنجش از آزمودن واندازه گیری مفهوم گسترده تری دارد .
* این است که هم اندازه گیری وهم آزمودن عموماًباکمیت سروکاردارند.
* امّاسنجش الزاما به کمیت منحصر نمی شود به سخن دیگر زمانی که
اندازه گیری پا آزمودن صورت می پذیرد نتیجه به صورت اعداد یا
ارقام ULES داده می شودنتیجه سنجش می تواندبه صورت غیر PS
(توصیفی ) گزارش, شود مثال : وقتی که به کمک یک آزمون ریاضی
ياد كيرى يكد دانش آموز مشخص می شود نتیجه آن درقالب یک نمره
که جنبه کمّی دارد تعیین می شود اما می توان رفتاراجتماعی یک دانش
آموزرادرکلاس درس باعنوانهای پر خاشگر-سازگار ومانند اینها
توصیف کرد که جنبه کیفی دارند.
صفحه 9:
SS
Evaluation ارزشیابی
* فرایند نظام مند جمع آوری اطلاعات به منظور دستیابی به یک
cw! Value judgment, .;,) o5la3
** ارزشیابی پیشرفت تحصیلی عبارت است از سنجش عملکرد
یادگیرندگان و مقایسه نتلیج حاصل با هدفهای آموزشی از پیش
تعیین شده
** دو اقدام اساس: ۱ -تعیین اهداف آموزشی ۲- سنجش عملکرد
یادگیرندگان
** مبنای قضاوت بصورت شهودی بوسیله فرد ارزیاب
pees > Yaa
صفحه 10:
گيري
* با اندازه گیری و سنجش میتوان میزان قابلیت خاصی را
در هر فرد تعیین کرد ولی لزوما به قضاوت در باره آن
* ولی در ارزشیابی نوعی ارزش گذاری و داوری ارزشی
انجام می شود.
مار نم ات تن
صفحه 11:
فرایند نظام مند جمع آوری اطلاعات به منظور دستیابی به
یک قضاوت Value judgmentwijyl بر اساس
Minimal استانداردهای تعیین شده از قبل بر اساس
.cuwlacceptable level or Social acceptable level
صفحه 12:
of a
صفحه 13:
چگونه یک ابزار مناسب برای آزمون را انتخاب کنیم
?What should be assessed -1
?Why assess -2
?Ils the assessment instrument valid -3
Is the assessment instrument -4
?Reliable
25 the assessment method feasible -5
pees > Yaa
صفحه 14:
?What should be assessed
۶ سنجه های پیامد ۸۹55۱۴ ۱۲۲ OUT
۶ ۱-دانش ۱۲۱۵۷۷۱۵۵096
٠ ۲-مهارت اا5
° ۳- نگرش ۸۵۱06
صفحه 15:
۲ ‘formance assessment
pationt, وم ndercover Sp
D
e
jompetence Assessment
Show How ‘PServation, OSCE, SP
لد ۱۱۵۱ Based Test
nour PMP, Eassay, oral
5
How Test of Knowledg
2,
Knows
صفحه 16:
?Why assess -2
summative Evaluation -1
سرت ارزشی در مورد دانشجو در پایان یک کورس یا دوره
آموزشی که به نوعی منجر به تصمیم گیری بلی- خیر می شود.
Formative Evaluation -y
ارزشیابی سازنده که قرار نیست در مورد دانشجو تصمیم گیری شود
a VY
صفحه 17:
?Is the assessment instrument valid -3
* آیا این آزمون همان چیزی را که مدنظر ما است می سنجد؟
* ممکن است یک امتحان خاص برای یک منظور مناسب باشد و
برای یک منظور دیگر خیر مثلا ۷16264 برای اندازه گیری دانش
مناسب ولی برای سنجش رفتار حرفه ای مناسب نیست.
eee ee Yaa
صفحه 18:
Is the assessment instrument -4
?Reliable
آيا آزمون از پایایی کافی برخوردار است.
اگر اين تست را فردا هم برگزار کنیم باز هم می
گویم این فرد خوب است.
بحث تکرار پذیری یک eeu است.
مار نم ات تن
صفحه 19:
?Ils the assessment method feasible -5
لحك تكان دور ااسف.
سوالات در این راستا:
۱- چقدر طول می کشد می خواهیم این امتحان را برگزار کنیم
۲- چقدر زمان برای طراحی سوالات و اجراء آن لازم است.
۳- نتایج چقدر طول می کشد تا تصحیح شود.
۴- آیا آزمون هزینه ازبخش است.
eee ee Yaa
صفحه 20:
5- نیروی انسانی. فضای فیزیکی مورد نیاز
۶- طراحی و سازماندهی چنین آزمونی امکان پذیر است؟
۷- آیا فیدبک مناسب را می توان به دانشجو داد.
۸یا آزمون باعث تحریک انگیزه دانشجو می شود.
صفحه 21:
اف