صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
نکتم اول: در فرآن کریم. هفت عورد به صا
/ ار أسمان هي هقت ابو رک مهرد مر طاها
cl ل ا ern ۱
دوم : و
wus) Gon GE pane, ادعا کردند ۱ ۱
ey ا ا er
ee با th ty
صفحه 5:
wee كريم در بسيارى از موارد واه سماء
J ۳ (ele) معنای مادی 9 بكار Ody است
که مصادیق و معانی متعددی از آن اراده می
شود از جمله:
Fre) دكا
فرستاذیم »:
کر a
صفحه 6:
۱ errr pen pe
صفحه 7:
۱
00
صفحه 8:
*الف: هفت به معناى عدد حقيقى باشد كه در
اين صورت اين احتمالات متصور است.
>
صفحه 9:
a
SYS IE Cees] MRC y tom reo rmOvy tar)
ات احتمالات 0 متصور است:
1 7) BCs) Sede moL evr iene
CCST eet CMD OMT TCM (ote Birth e wee BCC EBC) CDSE CY
شناور و معلق هستند.
2: تعداد زیادی از طبقات ج8 [|
طبقات داخلی زمین يا قطعات
ا 0
حل كرد
1 طلاع کافی ما از معنای هفت
از ی حو ا 00
Cane tas ل ا ا د am >
نظریات له صورت ل 7
غافل شویم که هدف قرآن هدایت معنوی و تربیتی بشر است و اشاره
aOEC) ا ا ا RS
ود مار لك اما ا 0
cals c | Gat RE ی ی هت
کرد و تعداد زیادی از
هارا خلق كرد.
op] erm eames] pre)
صفحه 10:
ey
از له اه رت و رات از
i: en me 5
ae) ۱۳ روایات 9 AM اين Ara
PRS م ی ی وسوس عت ب a
صفحه 11:
ae اموا oo caret
دنيا (اسمان اول) محسوب می شوندکه ما از
درک همین آسمان هم ا 0
هفت. طبقه و هفت مر: را شامل است که آسمان
7 ز اين 0 ۵ ae
صفحه 12:
Orne
eo an
صفحه 13:
obs د در این مورد
بع سماواتِ فی ی ۳ re
ei ۳۳ سیگ
een 0 eer ن آسمان را
وحی مود و آسمان دنیا را با چراغهایی( ستارگان) زینت بخشیدیم و حفظ
een ei نا و دانا.
با این حاله برخی از قدما ents al exiles انسمان در فران انا
هفت مرتبه از کواکب که برگرفته از هیئت قدیم (هیئت _
بظلتوس | اس ily 28 paul لين عظلاب ها مطلالب: رات
مطابقت ندارد چو ن هفت آسمانی که در قرآن ذکر شده به گونه
ای آنست که تمامی :معا کار و سيا راك نها در مرنید ول آز
iadly U luall lea) شده اند.
صفحه 14:
در مورد جمع بین نظریه قدما در مورد افلاک و مقایسه آن با
وت اسمان در فران به نظر می رننیند که در هر و۲۳۰۱
خواسته یا ناخواسته عده ای تلاش کرده اند که این حقیقت
قرآنی را بر علم و دانش آن روز متطبق کنند که این آمر برحی
تفاسیر ماد #دوباین,زمینه در پی داشته آبتت. از همین روی
در انفاسیر قدما هم لتق ,شدةاست که هفت آسمان قرآن بر
اسلاس هيئت قديم تفسير شود ولى اين مطلب,با:ظاهرز قرآن
جهنافات دارد.
| برس ها ات ود ٠ | 8
a از ge | سا
صفحه 15:
me 9 lo) ad ey
PRIMO عولات ار AL ESERIES Povey irel Pew
مجموعة این ol, وایات فراوانی که" ۱
ار رش
|7 5775 عير
ولاساس صرح الاك قر ی
EON RIO RE rm (aor 5
مى شوند(3)كه ما از درك همين اسمان هم عاجزيم حال انكه
یت اس ری سا ی ی Dre Lol 0
صفحه 16:
ا ويا cro
تعالى را يا خود به زمين
باشد که بر ۲ بط و تن
rec Ree ۱
می توان جهان هستی را همچون گردویی.مجضسم ساخت که هفت
پوسته دارد که در فاصلة بین پوسته هایش هریک جهانی دگر است و
es ات( ence
كرراتش) Re ee ee باشد که ثقیل ترین و مادی ترین
صفحه 17:
7
؛ پس آنها را هفت اس( ۱ قرار داد و75
os |) olen I ol wale و ۶ شقن دنا LL
چراغهایی( ) زینت بخشیدیم و ۲9 3-3
قدیر خداوند توانا و دانا.
با این حال برخی از قدما خواسته اند هفت آ:
پا هفت مرت از کواکب که برگرفته از عت
صفحه 18:
یرت 46 ا . رد كه اؤلين
ae el 2
۳۳۱۳ یت . © ie el | oe) ees
صفحه 19:
0 ۱ هناب
. ۲۲ ون» الذاربات: tls Rey AeA Tee
ie 0 pte) ben 0 (2)الملك
ال ”0
oer ee ee ال acer
۱۳ ۱۳۲۲ العربی, بیروت
00
صفحه 20:
در قرآن اشاره به آسمانهاى a ae Brereep eyes sesty
ياسخ: ذرباره ى « آسمائماق ۲ قران هم به آن اشاره شده دانشمند
20 و مفشران aio
1
صفحه 21:
ل
زيرا اساسا خدا از هر جهت rm
است. همچنین اعداد دیگری مانند سبعین ( هفتاد ) .
یا مانند آن در قرآن یا سایر کلمات عرب و زبانهای
دیگر به منظور تکثیر به کار برده می شود و چنین
اعدادى مفهوم عدد خاطی وا نمی رساندن و ور
اشاره به زیادی یک j 1
صفحه 22:
صفحه 23:
eS By WS BT et Se Fe)
RD OS eM eee Lo dee Tel) od
مختلف زین است؛ با این که منظور از زمین های هفنگانه»
د؛ زهزه» زحل» زمين» مريخ» مشترى وماه مى
نوات منظومه ى"شمسى هستند ولى آنها باجشم :
ای روت گیستند. و بنابر این تفسیر منظور.از آسمانمای
CPB Ter Degen ا
رهفتکانه قرار دارد"
یه عبارت دیگر رت ب می شود
ن آفهاست باید توجه داشث rel ere
05 : 000
بالا قراو داردة
زا ۳ .~~
صفحه 24:
عا ۳
oe 0 مخصوضاً
لل اسيم رن | و۳
0 اسان نیا HN
صفحه 25:
0 ect eel eer 6 Nye Car ASST oe koe pee eee Roe rec is BCs)
مورد نيز ظاهراً سخن از زمينهاي هفتكانه!2) آمده است.
000 Cet rates brea ares. eee ge Pee ee emer |
Pat mr ny Mfr Praesens Pantone i om ovr perry ت۱۳
با توجه به ابهامی که در olow) Odo 8 ۳ دارد و
با توجه به ابهاماتی که در مود آسمان و کهکشانها از نظر علمی
وجود دارد. ذ CUTS 2 2 001
مطرم_میشود.- “' اما نبايد ازاين نكته
fan) Wy 1 معنوی و تربیتی بشر است و
اققانتّت آنهاء نشان ازقدرت لايزال او
دن (أه ره( زمينه تفكر و تدبردر
ent WSOC) ا ل ل
زمان و اثبات علم تجربی میباشد اگر علوم در مسائل علمی قرآنی
TCR CMOKURERS CECT RTI ST} 1
صفحه 26:
ماآمده ایم تاقیمت پيداکنيم نه به هرقیمتی زندگی
یاعلی مد د