asib_shenasi_ejtemaee

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آسیب شناسی اجتماعی”

آسیب شناسی اجتماعی

اسلاید 1: آسیب شناسی اجتماعی

اسلاید 2: هدف کلی درس آشنایی با رفتار های ناسازگار و نابهنجار، مطالعه علل این پدیده ها و تحلیل آن ها به منظور یافتن راه درست مبارزه

اسلاید 3: بخش اول نظارت اجتماعی و انحراف

اسلاید 4: فصل اولنظم و نظارت اجتماعی

اسلاید 5: اساس نظم ونظارت اجتماعی اساس نظم اجتماعی درک انتظارات دیگران و پیش بینی رفتار های آنان است.

اسلاید 6: نقش های اجتماعی در هر جامعه شبکه وسیعی از نقش ها وجود دارد که وظایف و حقوق افراد را مشخص می کند و نظم اجتماعی را شکل می دهد.

اسلاید 7: شیوه های نظارت بر رفتار اعضای جامعه 1- نظارت از طریق اجتماعی کردن الف- نظارت از طریق گروه های نخستین ب- نظارت از طریق گروه های دومین 2- نظارت از طریق فشار گروه 3- استفاده از زبان خاص 4- استفاده از زور

اسلاید 8: 1- نظارت از طریق اجتماعی کردن میزان زیادی از فرایند اجتماعی شدن کودک شامل یادگیری گرایش ها، آرزو ها، عادات و نقش های اجتماعی است.

اسلاید 9: منظور از اجتماعی شدن اجتماعی شدن یعنی این که مردم به کسب عاداتی بپردازند و آرزو هایی داشته باشند که برای جامعه مطلوب است. فرد اجتماعی شده، هنجار ها و ارزش های جامعه را درونی ساخته است.

اسلاید 10: تحقق اجتماعی شدن اجتماعی شدن در جامعه ای صورت می پذیرد که از وحدت و ثبات فرهنگی بالایی برخوردار بوده و مردم ارزش های واحدی را پذیرفته باشند.

اسلاید 11: 2- نظارت بر رفتار از طریق فشار گروه در همه جوامع حتی جوامع غیر انسانی، افراد برای اطاعت از هنجار ها تحت فشار هستند. پذیرش از طریق گروهی که انسان به آن تعلق دارد نیز یکی از نیاز های انسان است.

اسلاید 12: تأثیر گروه هاگروه هایی که : 1- محدود تر باشند، 2- روابط بین اعضای آن ها صمیمانه تر و نزدیک تر باشد و 3- مدت حضور افراد در آن ها بیشتر باشد، تأثیر بیشتری بر اعضای خود دارند.

اسلاید 13: گروه های نخستین گروه های محدود، دارای روابط نزدیک و صمیمانه و دارای مدت رابطه بیشتر، همان گروه های نخستین هستند. نیاز اعضا برای این که مورد قبول گروه باشند، در این گروه ها بیشتر است.

اسلاید 14: نظارت در گروه های نخستین غیر رسمیخود جوشبرنامه ریزی نشده

اسلاید 15: در گروه های نخستین فشار روی اعضا پایدار و شدید است به دلیل تبعیت اختیاری از گروه، فشار گروه احساس نمی شود فشار گروه زمانی احساس می شود که فرد بر خلاف هنجار های مهم گروه، رفتار کند.

اسلاید 16: شرایط دیگر در گروه های نخستین کسانی که از زیان های مخالفت با گروه آگاه باشند، کم تر مخالفت خود را ابراز می کنند. اعضای گروه برای احراز مقام بالاتر در گروه، از هنجار ها بیشتر اطاعت می کنند

اسلاید 17: گروه های نخستین خانوادهگروه های دوستیگروه های همیاری

اسلاید 18: هنجار شکنی در گروه های نخستین در نظام های اجتماعی اولیه، هنجار شکنی به ندرت صورت اتفاق می افتاده و رعایت حقوق دیگران و پرهیز از ستیزه جویی، بدون وجود پلیس یا زندان وجود داشته است.

اسلاید 19: عدم پذیرش رفتار در گروه نخستین در جوامع ابتدایی تخلف از هنجار ها به آبرو و حیثیت فرد لطمه می زد و ممکن بود به خودکشی وی بینجامد. این وضع در جوامع امروزی در بین گروه های کوچک، قابل مشاهده است.

اسلاید 20: مجازات در گروه نخستین گروه های نخستین برای کسانی که هنجار گروهی را بشکنند، مجازات شدیدی در نظر می گیرند.

اسلاید 21: مجازات در گروه های نخستین امروزه مجازات شدید به دنبال تخلف از هنجار ها را می توان در 1- گروه های کوچک زندانیان و 2- واحد های کوچک نظامی مشاهده نمود.

اسلاید 22: مسؤول شناختن گروه در قبال رفتار عضو در اکثر جوامع مسؤول شناختن گروه در قبال رفتار عضو وجود دارد.

اسلاید 23: مثال برای مسؤول شناختن گروه در قبال رفتار عضو در بین بومیان آمریکایی اگر عضوی از یک کلان توسط عضوی از کلان دیگر کشته شود، به قاتل کاری ندارند، بلکه فردی مساوی از نظر مقام با مقتول را به مجازات می رسانند.

اسلاید 24: مثالی دیگر برای مسؤول شناختن گروه در قبال رفتار عضو در ارتش هم ممکن است یک گروه یا یک دسته به جرم خطای یک عضو، تنبیه شود.

اسلاید 25: ب- نظارت از طریق گروه های دومینروابط اعضا در گروه های دومین کم تر صمیمانه و بیشتر رسمی است.

اسلاید 26: عضویت در گروه های دومین حضور در گروه نیاز فرد برای پیوستگی گروهی را ارضا نمی کند. از آنجا که پیوستگی زیاد نیست نمی تواند نیاز روانی افراد را پاسخگو باشد. ترک گروه موجب لطمه روانی فرد نمی شود

اسلاید 27: هدف ورود به گروه دومین انجام کاری است که گروه به عهده دارد نه ارضای نیاز روانی فرد.

اسلاید 28: فشار گروه دومین جدا شدن از گروه دومین و اثر آن ها بر رفتار فرد به اندازه گروه نخستین نیست.

اسلاید 29: وضع قانون گروه های دومین برای نظارت بر رفتار افراد از ابزار رسمی مثل وضع قوانین، مقررات ادرای و بخشنامه، حتی اعطای مزایا یا عناوین و جایزه استفاده می کنند.

اسلاید 30: اعتبار مکانیزم های نظارت در گروه دومین مکانیزم های نظارت رسمی زمانی مؤثرتر است که از تأیید گروه نخستین برخوردار باشد.

اسلاید 31: گروه های نخستین در درون گروه های دومین کثرت اعضا در گروه های دومین سبب تشکیل گروه های نخستین می شود که تأثیر زیادی بر کارکرد اعضا دارند. کارشناسان روابط انسانی سعی در استفاده از وجود آن ها در نظارت دارند.

اسلاید 32: 3- استفاده از زبان خاص برای نظارت استفاده از مفاهیم خاص وسیله حفظ روابط اعضا و اداره آنان است.

اسلاید 33: 4- استفاده از زور چنانچه افراد نخواهند از مقررات جامعه اطاعت کنند، جامعه آنان را به اطاعت مجبور می کند و در صورت سرپیچی مجازات می نماید.

اسلاید 34: عوامل موقعیتی تعیین کننده رفتار رفتار های نامناسب افراد معمولاً به عوامل متعددی چون پلیدی سرشت، کشش های غریزی، ضعف شخصیت یا عوامل فردی دیگر نسبت داده می شود.

اسلاید 35: عوامل تعیین کننده رفتار برای جامعه شناس جامعه شناس معمولاً به دنبال عوامل اجتماعی تعیین کننده رفتار است.

اسلاید 36: رفتار فرد در موقعیتی خاص رفتار فرد در هر موقعیت، نشان دهنده نیاز ها، فشار ها و وسوسه های حاکم بر رفتار او در آن موقعیت است.

اسلاید 37: موقعیت های مؤثر بر رفتار فرد عبارتند از: خشونت نسبت به سرباز دشمن اطاعت از نماینده قانون رفتار های پرخاشگرانه انبوه خلق هنجار های درونی شده و ویژگی های شخصیتی فرد که گاه تنها عامل تعیین کننده است

اسلاید 38: مشخصات انحراف انحراف با تعریف آن شناخته می شود. هیچ رفتاری انحراف نیست، مگر این که با تعریفی که از انحراف شده است مطابقت داشته باشد.

اسلاید 39: از منحرف (Beker) تعریف بکر منحرف کسی است که برچسب جرم را بشود با موفقیت به او زد.

اسلاید 40: از انحراف (Beker) تعریف بکر رفتار انحرافی رفتاری است که مردم آن را انحرافی تعریف کنند.

اسلاید 41: انحراف از دیدگاه جامعه شناسی انحراف «مورد تأیید جامعه» انحراف «مورد اعتراض جامعه»

اسلاید 42: انحراف «مورد تأیید جامعه» مانند نوجویی در علم که ممکن است گاه پس از مرگ صاحب ان مورد تقدیر نیز قرار بگیرد ( مثل مورد گالیله).

اسلاید 43: انحراف «مورد اعتراض جامعه» انحرافی است که اساس مطالعه جامعه شناسان انحرافات اجتماعی است.

اسلاید 44: انحراف نسبی و انحراف مطلق تقریباٌ همه افراد طبیعی گاهگاهی رفتار های انحرافی دارند و اگر بنا به اجرای کامل قانون باشد، همه به نحوی گناهکار خواهند بود.

اسلاید 45: فرهنگ آرمانی فرهنگ آرمانی فرهنگی است که اعضای جامعه تمایل دارند رفتارشان مطابق با آن باشد.

اسلاید 46: فرهنگ واقعی فرهنگ واقعی فرهنگی است که رفتار اعضای جامعه مطابق با آن صورت می گیرد.

اسلاید 47: انحراف از فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی جایی که ارزش های اصلی به زبان بیان می شوند اما در عمل مشاهده نمی شوند، تفاوت بین دو فرهنگ دیده می شود.

اسلاید 48: انحراف و تغییر اجتماعی برخی انحراف افراد یک جامعه را سبب به هم ریختن نظم اجتماعی می دانند. برخی دیگر (مانند کوزر و ساگارین)، انحراف را یکی از راه های تغییر فرهنگ می شمارند.

اسلاید 49: پیدایش هنجار های جدید هنگامی که اعضای جامعه در نتیجه روابط با یکدیگر به این نتیجه برسند که به صورت مشابهی به شرایط اجتماعی جدید پاسخ گویند، هنجار های جدید به وجود می آید.

اسلاید 50: صورت های رفتار انحرافی کارکرد رفتار های انحرافی همیشه ایجاد هنجار های جدید نیست. در بسیاری از موارد آن ها دارای آثار منفی برای فرد و جامعه اند.

اسلاید 51: تحقیق کنید1- ایجاد واژه های جدید چه تغییراتی در نظم اجتماعی ایجاد کرده است؟2- دیدگاه های جامعه شناسان و روان شناسان در مورد جرم و مجرم چه تفاوت هایی دارند؟

اسلاید 52: فصل دومنظریه های کژرفتاری

اسلاید 53: مطالعه علمی دلایل کجروی با تأسیس دانشگاه ها آغاز شد. قبل از آن متفکران اجتماعی بر عوامل فردی تأکید داشتند و به عوامل اجتماعی رفتار چندان توجهی نمی کردند.

اسلاید 54: آرای متفکران اجتماعی در ایران 1- اخلاق ناصری نفس را شامل خرد، غضب و شهوت و عدم تعادل بین آن ها را عامل کجروی می داند. 2- سعدی به تأثیر سرشت اهمیت داده و تربیت را نیز مهم شمرده است.

اسلاید 55: آرای دانشمندان مغرب زمین 1- هابس: انسان موجودی است شرور 2- اسمیت: نفع پرستی مبنای رفتار انسان 3- لومبروزو: وجود نقایص جسمانی علت کجرفتاری 4- سازرلند: عکس العمل جامعه به نقص عضو علت کجرفتاری

اسلاید 56: دیدگاه روان شناسان و روانکاوان رابطه بین شخصیت فرد و کجروی را مطرح نموده و سه علت را برشمرده اند: 1- نقص فکری یا عقب ماندگی ذهن 2- روان پریشی یا جنون 3- اختلال های از نوع روان نژندی یا روان نژندی

اسلاید 57: پیشگامان مطالعات جامعه شناختی جرم جرم و کجروی را با توجه به مشخصات محیط اجتماعی، فقر و محرومیت توضیح می دادند. به بررسی مسایل و مشکلات منطقه ای می پرداختند (با روش طولی)

اسلاید 58: ادامه سازرلند به فرایند مجرم شدن از طریق یادگیری اجتماعی پرداخته است. امروزه تعیین سهم فرد و جامعه امری پیچیده است.

اسلاید 59: دیدگاه جرم شناسی تعریف جرم: تعریف قانون گذار موضوع مطالعه: جرم و مجرم روش: روش علوم طبیعی (مقایسه دو گروه مجرم و گواه) روش تبیین: اثبات گرایانه (هر رفتاری علتی دارد)

اسلاید 60: ایراد روش اثبات گرایی درجرم شناسی بی توجهی به مسؤولیت فرد است که قوانین حقوقی بر آن تأکید دارند. روش اثبات گرایی بر این باور است که وجود پیشینه معین، سبب اجبار به انجام جرم می شود.

اسلاید 61: دیدگاه جامعه شناسان تفهمی (ذهن گرا) 1- تعریف جرم: جرم یعنی انحراف از قواعد جامعه 2- قایل شدن به وجود تفاوت بین علوم اجتماعی وعلوم طبیعی 3- کشف معنای پدیده های اجتماعی

اسلاید 62: هدف جامعه شناسان تفهمی برخلاف جرم شناسان (عین گرایان)، یافتن علل پدیده های اجتماعی را بیهوده می دانند و جرم را در ارتباط با ساخت اجتماعی خاص و فرایند های اجتماعی بررسی می کنند.

اسلاید 63: تفاوت های دیگرمسؤولیت: امکان انتخاب پیش بینی دقیق رفتار را دشوار می کند.زبان: زبان افراد و معانی آنان متفاوت است. انگیزه: انگیزه های مشترک افراد که دارای مبنای اجتماعی دارد مهم است.

اسلاید 64: مشخصات انحراف از دیدگاه هگنالف- تفاوت برداشت مردم از رفتار نادرستب- تفاوت شدت عکس العمل مردم در برابر رفتار مجرمانهج- تفاوت در میزان زیان رفتار مجرمانه برای جامعه

اسلاید 65: چهار نوع انحراف از دیدگاه هگن1- جرایم جنایی که در قانون جنایت خوانده می شود مانند قتل2- جرائم تعارضی (جرایمی که گروه های مختلف اجتماعی در مورد آن ها توافق ندارند)

اسلاید 66: ادامه انحراف از دیدگاه هگن3- انحرافات اجتماعی که جنایی محسوب نمی شود اما به اعتبار فرد لطمه می زند.4- رفتار های غیر اجتماعی خلاف هنجار اما نه جرم

اسلاید 67: مقایسه کنید دیدگاه های جرم شناسان و جامعه شناسان تفهمی را مقایسه کنید و هر مورد تفاوت را در سه سطر توضیح دهید.

اسلاید 68: فصل سومجامعه شناس تفهمیمایکل فیلیپسون

اسلاید 69: دیدگاه کوهن در باره انحرافات اجتماعی مطالعه انحرافات اجتماعی را شامل سه جزء زیر دانسته:انحرافهمرنگینظارت اجتماعی

اسلاید 70: بهنجار یا انحرافی بودن رفتار بهنجاری از دیدگاه جامعه شناس برداشت های مشترک افراد یک جامعه از موقعیت های مختلف زندگی است.

اسلاید 71: ویژگی های هنجار1- بین افراد یک جامعه مشترک است2-جنبه اجتماعی دارد.3- در موقعیت های مختلف راهنمای عمل افراد است

اسلاید 72: سطوح مختلف مطالعه جرم1- در سطح کل جامعه2- در سطح منطقه3- در سطح فرد

اسلاید 73: مطالعات جامعه شناسان از نظر کلان1- استخراج آمار جرم از کل جامعه2- جمع آوری آمار های رسمی دیگر از جنبه های مختلف زندگی مردم3- محاسبه همبستگی رویداد های مختلف

اسلاید 74: اشکالات مطالعه جرم در سطح کلان1- عدم در برگرفتن کل آمار وقایع2- ناآگاهی سازمان های رسمی از کل وقایع و3- نشان ندادن ویژگی های مجرمان و موقعیت های جرم

اسلاید 75: مطالعه جرم در سطح منطقهمانند مطالعه جرم جوانان در شیکاگو.ایراد: در جوامع امروزی به دلیل تداخل و نفوذ مناطق مختلف، این نوع مطالعه اعتبار کمی دارد.

اسلاید 76: مطالعه جرم در سطح فرد اهمیت زیاد به گروه های نخستین و نادیده گرفتن روابط فرد با منطقه و جامعه.

اسلاید 77: اختیار فرد از دیدگاه فیلیپسون زبان افراد دارای معانی اجتماعی-فرهنگی است که اساس انتخاب و راهنمای عمل افراد قرار می گیرد. فهم همه جانبه معانی هر حادثه بستگی به فهم جامعه شناس از معانی مختلف آن دارد.

اسلاید 78: تحلیل های افراد از حوادث و انتخاب رفتار تحلیل های افراد از حوادث بر نحوه عمل آنان تأثیر دارد.انتخاب فرد حاصل مقایسه پاسخ های مختلف است.

اسلاید 79: انتخاب از دیدگاه جامعه شناس تفهمی نه جبر کاملنه اختیار کاملبلکه جمع آن ها

اسلاید 80: عامل ایجاد محدودیت رفتار از دیدگاه جامعه شناس تفهمی محدودیت رفتار توسط محدودیت های اجتماعی صورت می گیرد آن هم نه به صورت فیزیکی که به صورت مهار درونی

اسلاید 81: نکات مهم از دیدگاه جامعه شناس تفهمی از نظر فیلیپسون1- موضوع مطالعه هنجار ها و ارزش های جامعه2- نگرش وسیع به جرم و فهم جامعه شناختی آن3- تأکید بر مشابهت عمل مجرمانه با سایر رفتار های انسان و

اسلاید 82: ادامه نکات مهم از دیدگاه جامعه شناس تفهمی از نظر فیلیپسون4- تأکید بر انتخاب به جای اجبار5- آمار های جرم به عنوان فعالیت سازمان های رسمی و نه الگو های واقعی جرم در جامعه6- ایجاد تغییر اساسی در ساخت جامعه برای ایجاد تغییر در الگو های رفتار های مجرمانه

اسلاید 83: مقایسه کنید دیدگاه فیلیپسون را با دیدگاه جرم شناسان مقایسه کنید.

اسلاید 84: بخش دوم دیدگاه های دانشمندان برجسته ساخت گرا در زمینه جرم و انحرافات اجتماعی

اسلاید 85: فصل چهارمصاحبنظران ساخت گرا

اسلاید 86: دیدگاه مرتون در باره کژرفتاری ساخت اجتماعی علت کژرفتاری است نه کشش های غریزی

اسلاید 87: عناصر ساخت اجتماعی شامل: فرهنگ جامعه راه های تجویزی جامعه برای رسیدن به آرمان ها و هدف های فرهنگی

اسلاید 88: آنومی در جامعه دلیل به وجود آمدن گسیختگی عناصر تشکیل دهنده ساخت (آنومی) در جامعه، این است که علیرغم اعتقاد اعضا به هدف های جامعه، از راه های نهادی شده حمایت نمی شود و در نتیجه ضد رسم ها و عادات ایجاد می شود.

اسلاید 89: پنج الگوی رفتاری از نظر مرتون1- همرنگی با جامعه2- نوآوری3- مراسم گرایی4- واپس گرایی5- طغیان گرایی

اسلاید 90: 1- همرنگی با جامعهعمومی ترین پاسخ به فشار های اجتماعی عامل ثبات و تداوم جامعه

اسلاید 91: 2- نو آوری اجتماعی شدن ناقص عامل نوآوری است.

اسلاید 92: 3- مراسم گرایی جذب افراطی انتظارات جامعه و رها سازی هدف به عنوان چیزی خارج از دسترس

اسلاید 93: 4- واپس گرایی افراد متعلق به این الگو از جامعه بریده اند. مانند روان پریش ها، معتادان و ولگرد ها. از سایر الگوها شیوع کم تری دارد.

اسلاید 94: 5- طغیان گری زمانی به وجود می آید که فرد به دلیل ناکامی و قرار گرفتن در حاشیه جامعه، خود را از فشار معیار های جامعه خلاص نموده و سعی می کند نظم اجتماعی جدیدی را حاکم سازد.

اسلاید 95: دلیل جرم و جنایت از نظر مرتون عدم دسترسی یکسان افراد به راه های مجاز

اسلاید 96: رابطه فقر و جرم از نظر مرتون زمانی که شوق رسیدن به مقام های بالای اجتماعی زیاد شود، فرد کم تر حاضر به قبول محدودیت های اجتماعی موجود می شود و با شعارهدف وسیله را توجیه می کند به انجام هر رفتاری دست می زند.

اسلاید 97: نظریه ارتباطات نسبی به عنوان عامل کژرفتاری منظور این است که ارتباط فرد کژرفتار با هنجار شکنان نسبت به رعایت کنندگان هنجار ها بیشتر است.

اسلاید 98: دیدگاه سازرلند در مورد بزهکاری1- عمل مجرمانه آموختنی است نه موروثی2- آموزش بیشتر از طریق ارتباط کلامی است و گاه غیر کلامی3- بیشتر رفتار های بزهکارانه فرد از طریق رابطه وی با افراد نزدیک شکل می گیرد و

اسلاید 99: ادامه دیدگاه سازرلند در مورد بزهکاری4- آموزش عمل مجرمانه مراحل مختلفی دارد5- کسب انگیزه ها و میل به ابراز کشش های درونی آموختنی است6- عمل بزهکارانه نتیجه آمیزش بیشتر با هنجار شکنان است و

اسلاید 100: ادامه دیدگاه سازرلند در مورد بزهکاری7- ارتباط های گوناگون فرد با دیگران از لحاظ فراوانی، تداوم، تقدم سن و شدت یکسان نیست.8- فرایند کسب رفتار های مجرمانه شبیه به غیر مجرمانه است.

اسلاید 101: ادامه دیدگاه سازرلند در مورد بزهکاری9- کشش های درونی و ارزش های عام در هر دو گروه رفتار قانونی یا بزهکارانه، کاملاً مشابه است(مثل تمایل به کسب پول).

اسلاید 102: نظریه کلووارد و اوهلین 1- وسایل غیر مجاز 2- فرصت های متفاوت 4- خرده فرهنگ بزهکاری

اسلاید 103: 1- وسایل غیر مجاز میزان دسترسی مردم به ارزش ها، دانش و مهارت های لازم برای کژرفتاری به یک اندازه فراهم نیست.

اسلاید 104: 2- فرصت های متفاوت قرار گرفتن در محیط آموزشی مناسب، دریافت آموزش های لازم و فرصت برای ایفای نقش

اسلاید 105: 3- خرده فرهنگ بزهکاری در مناطقی که جرم و جنایت ریشه دوانده و نهادی شده، شرایط یادگیری نقش بزهکارانه فراهم است. این وضعیت امکان آموزش، کسب مهارت ها و انتقال ارزش های بزهکارانه را در اختیار فرد قرار می دهد.

اسلاید 106: دیدگاه دانشمندان در مورد فرصت ها مرتون: عدم دسترسی برابر افراد به راه های غیر مجاز سازرلند:عدم دسترسی برابر افراد به راه های غیر مجاز

اسلاید 107: اساس فرضیه کلووارد و اوهلین اینان دو نظریه مرتون و سازرلند را ادغام کرده و معتقدند که هر فرد در ساخت اجتماعی جای خاصی دارد که امکان دسترسی او را به فرصت های مجاز و غیر مجاز فراهم می کند.

اسلاید 108: ادغام ارزش های گروه های بهنجار و نابهنجار کوبرین نتیجه ادغام دو نظام ارزشی در فرد را، فراهم شدن زمینه برای کژرفتاری می داند.

اسلاید 109: ارزیابی نظریه مورتون1- عدم تبیین بزهکاری در طبقات متوسط و بالا2- قرار دادن فرد در مقابل ساخت اجتماعی و بی توجهی به روابط او با سایر اعضا و

اسلاید 110: ادامه ارزیابی نظریه مورتون3- نظری بودن تمایز بین راه ها و هدف ها4- واقعیت نداشتن این فرض که طغیانگری روش مردم طبقه پایین است و

اسلاید 111: ادامه ارزیابی نظریه مورتون5- غفلت از مشکلات زیستی-روانی6- توجه زیاد به تغییرات ساختی جهت ایجاد فرصت و بی توجهی به ویژگی های فردی

اسلاید 112: بی هنجاری از نظر دورکیم امیل دورکیم به رابطه بین خودکشی با تضعیف هنجار ها (آنومی) پرداخته است.

اسلاید 113: انواع خودکشی از نظر دورکیم1- خودکشی خود خواهانه2- خودکشی دیگر خواهانه3- خودکشی قدرگرایانه4- خودکشی ناشی از تضعیف هنجار ها

اسلاید 114: 1- خودکشی خود خواهانه به دلیل وجود هنجار هایی شکل می گیرد که رهایی از هنجار های موجود را تشویق می کند.

اسلاید 115: 2- خودکشی دیگر خواهانه به دلیل وجود اعتقاد عدم تفاوت فرد با گروه و زندگی به خاطر گروه صورت می پذیرد.

اسلاید 116: 3- خودکشی قدرگرایانه به دلیل ناتوانی فرد در ایجاد تغییر در زندگی و تسلیم شدن به مرگ برای رهایی از رنج صورت می پذیرد.

اسلاید 117: 2- خودکشی ناشی از تضعیف هنجار ها (خود کشی آنومیک) با به همم ریختن هنجار ها، تغییرات ساختاری در جامعه و تغییرات در پایگاه اقتصادی (رونق یا رکود) سبب خودکشی می شود.

اسلاید 118: توضیح دهیدمنظور از آنومی چیست؟جرم با فقر چه رابطه ای دارد؟

اسلاید 119: فصل پنجم نظریه های مربوط به بزهکاری جوانان

اسلاید 120: آلبرت کوهن (تفاوت جرم جوانان با بزرگسالان) کوهن جرم جوانان را با بزرگسالان در سه زمینه زیر متفاوت می داند: 1- غیر مادی بودن 2- توأم بودن با کینه جویی و خشم 3- نفی هنجار های اجتماعی

اسلاید 121: خرده فرهنگ بزهکاری (کوهن) انجام رفتار بزهکارانه به نشانه افتخار و مردانگی و با هدف کسب لذت بی ثباتی در فعالیت های گروهی جستجوی لذت های کوتاه مدت تأکید ویژه بر استقلال گروهی

اسلاید 122: نظریه ناهماهنگی در اجزای سازمان اجتماعی نظریه ناهماهنگی علت وقوع جرم را عدم تشکیل سازمان اجتماعی پایدار می داند.

اسلاید 123: انتقاد کوهن بر نظریه ناهماهنگی در اجزای سازمان اجتماعیدو انتقاد :1- اگرچه سازمان در این مناطق قوی نیست، اما وجود دارد.2- بی سازمانی جامعه عامل جرم نیست، بلکه عدم نظارت سبب آن است.

اسلاید 124: نظریه ستیزه فرهنگی علت جرم را وجود الگو های ناهماهنگ می داند که مانع موفقیت جوان می شود و در نتیجه او به هیچ قانونی احترام نگذاشته و آن را درونی نمی کند.

اسلاید 125: انتقاد کوهن به نظریه ستیزه فرهنگی1- رفتار جوان بیشتر تحت تأثیر الگوهای رفتاری اطرافیان است تا الگو های فرهنگی2- نظریه ستیزه فرهنگی برای جرائم غیر مادی و کارها ماجراجویانه یا کینه جویی جوانان پاسخی ندارد.

اسلاید 126: دلیل روی آوردن به خرده فرهنگ بزهکاری حل مشکلات و مهم ترین عامل آن کسب پایگاه اجتماعی

اسلاید 127: عوامل آگاهی از موقعیت طبق پایین1- مقایسه با افراد طبقات دیگر (احساس ارزشمندی را جریحه دار می کند)2- قضاوت دیگران (مورد احترام عده ای و تحقیر سایرین بودن) و3- پیشرفت هم طبقه ای ها 4- ارزیابی از خود فرد جوان

اسلاید 128: تضاد ارزش ها افراد طبقه پایین می دانند که ارزش های طبقات میانه و بالا موجب پیشرفت است اما خود وسایل آن را در اختیار ندارند.

اسلاید 129: مشکلات ناشی از تضاد ارزش ها در عمل جوان نمی تواند هم از لذت خیابانگردی و برخوردار شود و هم در جامعه توفیق کسب کند.

اسلاید 130: عوامل مؤثر در احساس تضاد ارزش ها 1- شدت درونی کردن ارزش ها 2- فشار موقعیت برای انتخاب یکی از آن ها و 3- این که کدام مهارت درونی شده است.

اسلاید 131: راه حل های مشکل ارتقای پایگاه (کوهن)1- چشم پوشی از خیابانگردی و قبول شیوه جوانان ساعی2- انتخاب شیوه زندگی خیابانگردی پایدار اما نه بزهکارانه3- انتخاب شیوه زندگی بزهکارانه

اسلاید 132: ویژگی مهم زندگی بزهکارانه طرد معیار های طبقات میانه و بالا و انتخاب معیار های ضد آن ها

اسلاید 133: تبیین خشونت در خرده فرهنگ بزهکاری خشونت، کینه و حسادت، احساس افراد طبقه پایین نسبت به بالاتر است. زیرا آنان و هنجار هایشان را عامل عدم ارتقای خود می دانند.

اسلاید 134: دلایل خشونت از نظر کوهن1- احساس اضطراب درونی که منجر به عکس العمل واکنشی به صورت خشونت می شود.2- هنجار های طبقات میانه که مانع ارتقا می شود.

اسلاید 135: تبیین سرقت جوانان بزهکار هدفشان مالک شدن چیزی نیست بلکه ضربه زدن به ثروت است که بالابرنده پایگاه می باشد.

اسلاید 136: چگونگی عکس العمل جوان بزهکار به دوگانگی ارزشی 1- طرد گروه اجتماعی دیگر و ابراز خشم و نفرت علیه آن ها2- تکیه بر گروه خودی و ایجاد انسجام بیشتر در آن

اسلاید 137: جرم جوانان از نظر ماتزا نطریه ماتزا بخش عظیمی از جرائم امروزی جوانان را تبیین می کند.کژروی را مانند هر رفتار دیگری آموختنی می داند.

اسلاید 138: تمایز بزهکاران جوان از بزرگسال (ماتزا)1- دارا بودن احساس خطا و گناه2 - عدم دلبستگی کامل به ارزش های بزهکاران3- ستودن افراد درستکار و مطیع قانون

اسلاید 139: تمایز بزهکاران جوان از بزرگسال (ماتزا)4- دارا بودن شناخت از نادرستی عمل خود5- قرار داشتن تحت فشار های جامعه برای همرنگی6- وابسته بودن جوان به هنجار های جامعه تا حدودی

اسلاید 140: راه های مقابله جوان با هنجار های درونی شده استفاده از فنون خنثی سازی

اسلاید 141: فنون خنثی سازی1- فن انکار مسؤولیت2- فن انکار صدمه و زیان3- فن انکار قربانی بودن قربانی4- فن محکوم کردن محکوم کنندگان5- فن فدا کردن ارزش های جامعه به نفع ارزش های گروه کوچک

اسلاید 142: 1- فن انکار مسؤولیت نسبت دادن عمل به نیرو های خارج از اراده خود مانند داشتن والدین خشن و بی محبت، به جای مقصر دانستن خود

اسلاید 143: 2- فن انکار صدمه و زیان ناچیز جلوه دادن عمل و قابل اغماض دانستن آن برای رهایی از قضاوت نامناسب مردم

اسلاید 144: 3- فن انکار قربانی بودن قربانی عمل خود را احقاق حقوق مردم و قربانی را مستحق مجازات می شمارد.

اسلاید 145: 4- فن محکوم کردن محکوم کنندگان محکوم کنندگان را ریاکار و عمل آنان را از روی کینه و عناد می شمارد. پلیس را فاسد دانسته و عمل خود را کم تر قابل سرزنش می داند.

اسلاید 146: 5- فن فدا کردن ارزش های جامعه به نفع ارزش های گروه کوچک جوان به گروه کوچک به دلیل فشار هایی که بر وی وارد می سازد وفادارتر است.

اسلاید 147: توضیح دهید 1- در مورد دوگانگی ارزشی و طرق مقابله جوانان با آن ها توضیح دهید. 2- برای هریک از فنون خنثی سازی مثال بیاورید.

اسلاید 148: فصل ششمنظریه واکنش اجتماعی

اسلاید 149: تقسیم بندی جرم از نظر مایکل فیلیپسون الف) جرائم با قربانی ب) جرائم بدون قربانی ج) جرائم ضد منافع عمومی یا نقض مقررات عمومی

اسلاید 150: گزارش های مردمی به طور کلی دارای قربانی را مردم گزارش می کنند اما جرایم بدون قربانی و ضدمنافع عمومی را نیرو های تجسسی کشف می کنند.

اسلاید 151: پیشگامان نظریه واکنش اجتماعی (برچسب)هوارد بکردیوید ماتزاادوین لمرت

اسلاید 152: (Beker) نظریه هوارد بکر بدون وجود قانون جرمی وجود ندارد. انحراف رفتاری است که مردم در مطابقت با قانون آن را جرم می شمارند.

اسلاید 153: ویژگی های نظریه واکنش اجتماعی1- مطالعه در باره ماهیت جرم را مهم تر از علل آن می داند.2- شرایط عمل مجرمانه را مهم تر از تعریف مجرد و نظری جرم بر می شمارد.

اسلاید 154: نظریه واکنش اجتماعی ادوین لمرت بیشتر مردم دست به انجام رفتار هایی می زنند که تخلف است. از آنجا که موقعیت های وقوع آن ها متفاوت است، نمی توان علت واحدی برایشان تعیین نمود.

اسلاید 155: فرایند حرفه ای شدن مجرم از نظر بکر بکر بین جرایم موقتی و حرفه ای تمایز قایل شده است.

اسلاید 156: تفکیک مجرم از غیر مجرم (لمرت) ارتکاب جرم ابتدائاً(چه آزمایشی، از روی کنجکاوی یا محاسبه)، تأثیری بر خود پنداری فرد ندارد و تخلفی کوچک یا بخشی از نقش تلقی می شود و فرد دوباره به رعایت هنجار ها برمی گردد. اما، تکرار جرم مجرم را وارد مرحله دوم می کند.

اسلاید 157: مرحله دوم باقی ماندن در انحراف، به دلیل پذیرش هویت کامل مجرمانه و سازمان دهی زندگی بر اساس نقش انحرافی صورت می گیرد.

اسلاید 158: تعریف مجرم حرفه ای مجرمان حرفه ای کسانی هستند که رفتار مجرمانه را در طول مدتی نسبتاً دراز ادامه می دهند و هویت مجرمانه آنان همواره رو به افزایش است.

اسلاید 159: حمایت گروهی بکر معتقد است انگیزه های خاص جرم در تعامل با دیگران آموخته می شود و در اغلب موارد به صورت خرده فرهنگ بزهکاری در می آید.

اسلاید 160: ادامه حمایت گروهی آنگاه فعالیت مجرم را به نوع خاصی محدود کرده، به او هویت ویژه ای می بخشد. بنابراین، آنچه مهم است حمایت گروهی و نقش آن در تداوم جرم است.

اسلاید 161: ارزیابی نظریه برچسب حاصل مطالعات در مورد این نظریه متناقض است. برخی معتقدند که بچه بد عاقبت بچه بدی می شود و برخی دیگر چنین اعتقادی ندارند.

اسلاید 162: اشکالات نظریه واکنش اجتماعی1- بی توجهی به ساخت جامعه در فرایند کژکاری2- اختیاری دانستن تعریف انحراف و 3- این که بیشتر جرائم بدون قربانی را در بر می گیرد.

اسلاید 163: مقایسه کنید 1- نظریه برچسب را با نظریه ناهماهنگی اجتماعی در باره وقوع جرم مقایسه کنید. 2- مجرم موقتی را با مجرم حرفه ای مقایسه کنید.

اسلاید 164: بخش سوم انواع انحرافات اجتماعی

اسلاید 165: فصل هفتممواد مخدر

اسلاید 166: اهمیت مسأله مواد مخدر در بسیاری از کشور های جهان خطر اصلی برای نسل جوان تلقی می گردد و زیان های فردی، خانوادگی و اجتماعی آن بسیار زیاد است.

اسلاید 167: آثار نامطلوب اجتماعی مصرف مواد به دلیل پایین آمدن کارآیی فرد هر جامعه ای سعی دارد تا از طریق وضع قانون، مصرف این مواد را تحت نظم و قاعده در آورده و متخلفان را منحرف بشمارد.

اسلاید 168: سؤالات جامعه شناسان1- چرا برخی مواد غیر مجاز را مصرف می کنند؟2- چرا افراد رعایت میزان مجاز مصرف را نمی کنند؟3- چرا برخی جوامع نوعی از مواد را مجاز و نوع دیگر را غیر مجاز اعلام می کنند؟

اسلاید 169: از نظر جامعه شناسان عکس ا لعمل جامعه نسبت به انواع مواد مهم است، زیرا نقش و پایگاه اجتماعی مصرف کننده مواد، توسط این عکس ا لعمل مشخص می گردد.

اسلاید 170: نظریه های مربوط به مواد مخدر از دیدگاه جامعه شناسان 1- ناهماهنگی در سازمان اجتماعی 2- انحراف از هنجار ها 3- برچسب اجتماعی و 4- ستیزه ارزش ها

اسلاید 171: 1- ناهماهنگی اجتماعی جامعه هماهنگ نیست و مصرف مواد در برخی از بخش های آن تشویق می شود. علت ناهماهنگی جامعه این است که برخی از مردم قادر به جذب هدف های آن و کسب رضایت نیستند و در نتیجه رضایت را در مصرف مواد جستجو می کنند.

اسلاید 172: 2- نظریه انحراف از هنجار معتاد کسی است که هنجار های جامعه را به خوبی جذب و درک و درونی نکرده است. بنابراین برای رهایی از فرهنگ مسلط یک فرهنگ فرعی را جانشین می کند.

اسلاید 173: 3- نظریه واکنش اجتماعی (برچسب) برچسب مواد مجاز یا غیر مجاز بستگی به صاحبان قدرت دارد. مصرف الکل در غرب مورد قبول صاحبان قدرت اجتماعی است اما مصرف ماری جوانا به دلیل عدم قدرت طرفداران آن ممنوع است.

اسلاید 174: 4- نظریه ستیزه ارزش ها ارزش های گروه های مختلف اجتماعی با یکدیگر در ستیز است. مصرف مواد زمانی زیاد می شود که یک گروه بخواهد ارزش های خود را بر گروه های دیگر غالب کند.

اسلاید 175: انواع مختلف الگو های مصرف مواد مخدر (پنج الگو)1- استفاده برای کسب تجربه2- استفاده به منظور تفریح و برقراری ارتباط گروهی و

اسلاید 176: ادامه انواع مختلف الگو های مصرف مواد مخدر 3- استفاده تحت فشار های موقعیتی4- استفاده از روی عادت5- استفاده از روی اضطرار

اسلاید 177: نقش فرهنگ فرعی مصرف کنندگان مواد گروه فرعی جوانان را با ماهیت مواد، تأثیر آن ها و طریقه مصرفشان آشنا می کند. در واقع فرد تازه وارد را دوباره اجتماعی می کند و هنجار های جدیدی را به وی می آموزد.

اسلاید 178: کارکرد گروه فرعی کارکرد گروه فرعی برای جامعه مضر اما برای تازه وارد، مثبت است. زیرا به او، اطلاعات لازم در باره مقدار مصرف مجاز، حدود خطر و دفعات استفاده را می آموزد.

اسلاید 179: خصوصیات روانی معتادان سه خصیصه از جانب فریمان و جونز Jones) (Freeman & مطرح شده است:1- عدم بلوغ اجتماعی2- بی هنجاری و عدم جذب در جامعه4- احساس وابستگی

اسلاید 180: علل اعتیاد از نظر فریمان و اسکات اعتیاد از طریق گروه های رسمی به وجود می آید نه آشنایی با فروشنده مواد.

اسلاید 181: انواع موادموادی که بیشتر مورد توجهند عبارتند از: الکل، سیگار، تریاک و مشتقات(هرویین و مورفین)، مواد توهم زا (حشیش، ماری جوانا و ال.اس.دی)،مواد محرک (کافئین، کوکایین و آمفتامین ها)

اسلاید 182: اثرات الکلدو گونه تأثیر بر رفتار دارد:1- زمان واکنش، قدرت استدلال و هماهنگی اعضای بدن را به هم می زند و در اجرای کار ها خلل وارد می کند.

اسلاید 183: ادامه اثرات الکل2- بر حالات عاطفی و روانی که بازدارنده است تأثیر گذاشته و اضطراب را کاهش می دهد.

اسلاید 184: دیدگاه روان شناسان در باره عوامل اعتیاد به الکل1- ویژگی های شخصیتی معتادان (حساسیت عصبی یا روانی)2- اثرات خود الکل (کاهش فشار روانی و تقویت پاسخ)

اسلاید 185: ویژگی های شخصیتی افراد معتاد1- تمایل به اغراق نقش مردانه2- خویشتن داری کم تر3- نشان دادن عکس العمل فوری4- وجود حالت طغیانی5- استفاده زیاد از مکانیزم انکار

اسلاید 186: ویژگی های شخصیتی زنان معتاد (جونز) قبل از آنکه وابسته افراطی به الکل بشوند: 1- در حل مسایل خود ناتوان بوده اند. 2- رفتار مبهم و توأم با صراحت کم تری داشته اند.

اسلاید 187: ایراد به نظریه معتقد به شخصیت ویژه معتادان بسیاری از افراد هستند که با دارا بودن ویژگی های شخصیتی مشابه، معتاد نمی شوند.

اسلاید 188: 2- کاهش فشار روانی و تقویت پاسخ مصرف الکل هنگامی که ناراحتی، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، تقویت می شود و سرانجام به صورت یک الگوی رفتاری برای مقابله با ناراحتی در می آید.

اسلاید 189: تأثیر نقش اجتماعی الکلیسم معمولاً در طی دوره های بحران ایجاد می شود، یعنی هنگامی که در وضعیت یا نقش اجتماعی افراد، تغییر ایجاد شود.

اسلاید 190: زمان های بحرانی برای زنان (Kurlee (مطالعه کرلی، به خطر افتادن نقش فرد به عنوان همسر یا مادر، شروع دوره یائسگی، از دست دادن شوهر و یا رفتن بچه ها از خانه

اسلاید 191: نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی تفاوت های مهمی بین مصرف الکل در گروه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و مذهبی وجود دارد.

اسلاید 192: باده نوشی، یک عامل فرهنگی1- گرایش مثبت به نوشیدن الکل به عنوان عامل کاهش فشار روانی2- عدم وجود سازوکارهای مناسب برای کاهش فشار روانی

اسلاید 193: توتون و سیگار از موادی است که شخص را به شدت معتاد می سازد. ماده مؤثر آن نیکوتین است. مطالعات نشان داده است که 80 درصد افراد پس از ترک دو باره به آن روی آورده اند (مک کی، 1975).

اسلاید 194: آثار توتون و سیگار به عنوان ماده ای برای رفع خستگی، شل کردن اعصاب و آرام بخش مورد استفاده قرار می گیرد.

اسلاید 195: تریاک و مشتقات آن(مواد مخدر)تریاک: از قرن ها پیش به عنوان ماده ای مسکن و خواب آور شناخته شده است.مورفین: از تریاک بسیار مؤثرتر است.هرویین: از مورفین تهیه می شود و ماده بسیار قوی تراز آن است.

اسلاید 196: قطع اعتیاد به مواد مخدر قطع مواد مخدر عکس العمل جسمانی ناراحت کننده ای دارد که در زمره آن ها می توان به عرق ریزی، ریزش آب از چشم ها و بینی، احساس سرما، دل پیچه، استفراغ شدید اشاره کرد.

اسلاید 197: بازگشت اعتیاد در رابطه با سن به دلایل نامعلوم قطع اعتیاد به هرویین برای جوانان دارای کم تر از 30 سال، دشوار تر از افرادی است که بین 30 تا 40 سال دارند.

اسلاید 198: دلایل عکس العمل شدید جامعه به هرویین1- نام شیطان سفید است که هرویین به خود گرفته است.2- معتادان به هرویین، دست به جنایات وحشتناک می زنند.

اسلاید 199: موضوع جالب برای جامعه شناسان غربی چرا عکس العمل جامعه نسبت به هرویین این قدر شدید است، در حالی که نسبت به سیگار، الکل، مسکن ها و محرک ها، موضعی ملایم دارد. با وجود این که خطرات بدنی آن ها نیز زیاد تر است، مردم کم تر حاضرند بپذیرند که مصرف آن ها نیز مضر است.

اسلاید 200: نظریات کلمن در باره اعتیاد به تریاک، مورفین و هرویین ممکن است هم در ناهماهنگی شخص با محیط باشد و هم عوامل فرهنگی و اجتماعی در آن مؤثر باشد.

اسلاید 201: عوامل مؤثر در مصرف تریاک، مورفین و هرویین (کلمن) کلمن استفاده از مواد به سه عامل نسبت داده است: 1- برای تسکین درد 2- به دلیل وجود اختلال های شخصیتی و نابهنجاری های روانی 3- وجود فرهنگ های فرعی

اسلاید 202: اهمیت فرهنگ های فرعی فرهنگ فرعی دو فایده برای جوان دارد: 1- سبب می شود ماده را به راحتی به دست آورد 2- مانع رو به رو شدن معتاد با مقررات جامعه می شود

اسلاید 203: انواع مواد توهم زا1- ال. اس. دی2- ماری جوانا و حشیش

اسلاید 204: مواد توهم زا اعتیاد آور نیستند اما تحمل ایجاد می کنند. به این معنی که شخص برای رسیدن به اثر اولیه باید مقدار مصرف را افزایش دهد.

اسلاید 205: 1- ال. اس. دی توهمات ناشی از مصرف آن چندین ساعت طول می کشد. به ادراک وسعت بیشتری می بخشد. گاه توهمات ناگوار مثل وحشت، بی تعادلی یا عکس العمل های پارانوییدی موقت ایجاد می کند.

اسلاید 206: 2- ماری جوانا و حشیش ماری جوانا: برگ خشک شده گیاهی به نام شاهدانه است. حشیش: شیره خشک شده همین گیاه است.

اسلاید 207: آثار روانی ماری جوانا و حشیش شل شدن اعصاب، حساس شدن حواس، احساس اعتماد به نفس بیشتر و احساس هشیاری و خلاقیت بیشتر

اسلاید 208: محرک ها1- کافئین2- کوکایین3- آمفتامین

اسلاید 209: الف- کافئین تحمل ایجاد می کند قطع آن سبب بروز کسالت و افسردگی می شود. زیاده روی در مصرف آن ناآرامی، خواب های آشفته و آسیب های معدی- روده ای ایجاد می کند.

اسلاید 210: ب- کوکایین مصرف زیاد کوکایین بی قراری، سرگیجه، بی خوابی و تهییج می آورد.

اسلاید 211: آثار قطع کوکایین قطع مصرف کسالت روانی و افسردگی می آورد. وابستگی جسمانی ایجاد نمی کند اما وابستگی روانی می آورد.

اسلاید 212: آمفتامین ها موارد مصرف: 1- افزایش هشیاری 2- کاهش اشتها 3- خنثی کردن آثار قرص های خواب اور در طول روز

اسلاید 213: موارد مصرف آرام بخش ها 1- مقابله با بی خوابی 2- کاهش اضطراب

اسلاید 214: آرام بخش ها وابستگی: وابستگی جسمانی ایجاد نمی کنند، اما وابستگی روانی به وجود می آورند. معتادان پنهان: مصرف کنندگان قرص های آرام بخش به معتادان پنهان مشهورند.

اسلاید 215: رابطه مواد مخدر با ارتکاب جرم زیان های فردی، خانوادگی و اجتماعی سوء مصرف همه انواع مواد گزارش شده است.

اسلاید 216: آثار منع مصرف مواد از نظر جامعه شناسان قانون منع مصرف، موجب می شود تا عده ای از جوانا ن به عنوان مجرم دستگیر شوند.

اسلاید 217: ادامه آثار منع مصرف مواد از نظر جامعه شناسان از آنجا که آنان رفتار خود را غیر قانونی نمی دانند، قانون را طرد می کنند و گسترش این امر، می تواند سبب بی اعتنایی به سایر قوانین شود.

اسلاید 218: زیان های فردی مصرف مواد خودکشی یا کشته شدنابتلا با بیماری های جسمانی و روانی

اسلاید 219: زیان های خانوادگی از هم پاشیدگی خانواده سرایت اعتیادشیوع بیماری های جسمانی وروانی

اسلاید 220: زیان های اجتماعی سرقت و کلاهبرداری جرائم سازمان یافتهشیوع بیماری های جسمانی وروانی تصادفات رانندگی

اسلاید 221: شیوه های درمانی شیوه های درمانی باید مبتنی بر تغییر شخصیت فرد معتاد و در محیط اجتماعی باشد.

اسلاید 222: شیوه معمول درمان در بریتانیا1- ثبت نام زیر نظر پزشک2- کاهش تدریجی مقدار مصرف تا ترک اعتیاد3- ادامه به شغل، که مانع ارتکاب جرم توسط معتاد می شود.

اسلاید 223: روش های مبارزه با مواد مخدر در آمریکا معمولاً معتاد یا زندانی می شود و یا در مراکز درمانی مورد درمان قرار می گیرد. بیشتر جرم شناسان و مسؤولان زندان ها مخالف با زندانی کردن معتاد هستند.

اسلاید 224: روش های درمانی در آمریکا هزینه درمان بر عهده دولت است. درمان شامل همه موارد معرفی خود، درمان در دوره آزادی به قید ضمانت یا محکومیت و اقامت در زندان است.

اسلاید 225: ادامه روش های درمانی در آمریکا دارو هایی که مانع عکس العمل جسمی می شود، تجویز می گردد. از برخی از روش های عمقی روان درمانی و گروه درمانی استفاده می شود

اسلاید 226: گروه درمانی در سینانون ) Synanon) سینانون انجمنی است که در شهر های آمریکا دارای مراکزی دارد. افراد داوطلب ترک به عضویت این مراکز در می آیند. معتادان قدیمی بهبود یافته نیز در آن عضویت دارند.

اسلاید 227: ادامه گروه درمانی در سینانون ) Synanon) با گروه درمانی افراد به دادن کمک و حمایت از یکدیگر تشویق می شوند. برنامه، تشویق اعضا به بحث و تبادل نظر در باره مشکلات است.

اسلاید 228: ادامه گروه درمانی در سینانون ) Synanon) اعضا تشویق به تحمل رفتار های غیر عادی معتادان می شوند. افرادی را که وسوسه بازگشت دارند راهنمایی می کنند.

اسلاید 229: موفقیت گروه درمانی بستگی به تغییر رابطه فرد با اعضای گروه و تغییر خلق و خوی دارد تا مشکلات ناشی از افسردگی، عدم احساس رضایت و شخصیتی را کاهش دهد.

اسلاید 230: انجمن الکلی های ناشناس (گمنام) نوعی روان درمانی است. تأکید بر رابطه فرد با گروه دارد اعتقاد به ماوراء الطبیعه از شیوه های درمانی آنان است. به تقویت روحیه افراد اهمیت زیادی می دهند.

اسلاید 231: جلسات فرعی انجمن الکلی های گمنام جلسات فرعی با شرکت خانواده و دوستان معتاد تشکیل می شود. همسران معتادان مسایل و تجارب مشترک خود را با هم در میان می گذارند.

اسلاید 232: ادامه جلسات فرعی انجمن الکلی های گمنام ماهیت اعتیاد، تأثیر اعتیاد همسر بر خانواده و نوع کمک خود را در آن شرایط می شناسد.

اسلاید 233: نقش کمک کنندگی افراد در این جلسات راه را به دیگران نشان می دهند و بیشتر نقش کمک کننده دارند تا کمک شونده.

اسلاید 234: نظرات جیمز کلمن در باره درمان تریاک، مورفین و هرویین درمان شبیه به درمان الکل است یعنی هم جنبه جسمانی و هم روانی دارد.

اسلاید 235: هدف درمان تریاک، مورفین و هرویین از نظر جیمز کلمن قطع وابستگی و قطع میل به بازگشت

اسلاید 236: بهترین وضعیت کنترل مواد مخدر از نظر جامعه شناس وجود هنجار ها و قوانین اجتماعی مربوط به مواد مخدر بر اساس خطرات واقعی آن ها است.

اسلاید 237: اعتیاد از دیدگاه اسلام1- در قرآن کریم آیه 159 سوره بقره آمده است«با دست خویش خود را به هلاک نیفکنید». سوء مصرف مواد، به هلاک انداختن خود است.

اسلاید 238: ادامه اعتیاد از دیدگاه اسلام2- آیه 157 سوره اعراف اشاره به حلال بودن چیز های پاک و حرام بودن چیز های خبیث شده که مواد مخدر مصداق مسلم خبائث است.

اسلاید 239: روش پیشگیری اسلام آموزش و تعلیم برای به دست آوردن ایمان

اسلاید 240: تحقیق کنید در باره سوء مصرف مواد روان گردان جدید و آثار آن ها تحقیق کنید.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید