صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
تأثيرات روانی
افسر ددگی
درونگرایی
انفعال
توهم و خیال پردازی
شتشوی مغزی
صفحه 4:
شستشوی مغزی و جنگ روانی
شتشوی مغزی, کوشش میان بری است برای تسخیر افکار و رفتار افراد.
که درآن اختیار و اراده آدمی به نفع دیگری سلب می شود
پیشینه بکار گیری این مفهوم به جنگ آمریکا با کره بر می گردد که در آبن ینک
گزارشگر خبری از اين اصطلاح برای توصیف فرایندی نام برد که در جریان آن اسرای
آمریکایی در ارد و گاههای ارتش چین تغییر موضع اعتقادی داده بودند.
در شتشوی مغزی دو نکته وجود دارد:
۱- هیچ کس نمی پذیرد که آنچه به تن معتقد شده تحت تأثیر شستشوی مغزی بوده
است
۲- افرادبه شدتبه آنچه اعتقاد پیدا کرده لند می چسبند و آن را ناشی از نور هدلیت
می دانند.
با این حال از موضع خودی از آن با عنوان موجه تشرف یاد شده است.
صفحه 5:
تأثیر ات فرهنگی
* هنجارهای اجتماعی
* آداب و رسوم
* روابط بین فردی
* روابط خانواد گی
صفحه 6:
عوارض ارتباط الکتروتیکی
+ کاهش فعالیت. های اجتماعی,
۰ قانون گریزی»
*_کاهش مسئولیت پذیری در خانه.
* تغییر عادت های رفتاری.
* ابتلاء به سردردهای عصبی
۰ دنیای مجازی چت روم ها جایگزین افراد فامیل» دوستان. تحصیل, اشتغال و خواب می
شود
صفحه 7:
عوارض ارتباط الکترونیکی(ادامه)
* درك در ناحيه مج دست و كتف
* سوزش جشم
* فراموش كردن قول و قرارها
* عدم توجه به وضع ظاهرى و بهداشت شخصى
* كرايش به سايبرسكس و بورنوكرافى
* اعتياد به اينترنت و
صفحه 8:
ai لظ Pet هل cond
صفحه 9:
صفحه 10:
علل گرایش به برنامه هاى ماهواره و اینترنت
* کسی که کمرو و خجالتی است و نمیتواند در محیط های واقصی.
ار تباطات اجتماعی مستحکمی را با سایرین برقرار کند. در خانه, مدرسه,
دانشگاه یا محل کار - پشت دستگاه کامپیوتر خود-به محیط و قلمروهای
مجازی روی می آورد تا بدون کوچکترین احساس خجالت. وارد «اتاق
گفتگویی ۲) 0 » شود.
صفحه 11:
Se
* افراد تنها و تعداد زیادی از جوانلنی که مهارت های اجتماعی و ار تباطی ضعیفی دارند
از مشتریان ثابت چت روم ها محسوب می شوند. در چت. روم ها نیازی به رعایت
چارچوب ها و استانداردهای رایچ در روابط فردی و اجتماعی نیست. این افراد به
راحتی با دیگران ارتباط برقرار می کنند
صفحه 12:
سواد رسانه ای
* ارزیابی . تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که از طریق رسانه ها دریافت
می شود
صفحه 13:
پروپاگاندا ( سخن پراکنی)
*_ پروپاگاندا عبارتست از طرح یک طرفه عقاید و دید گاه ها به نحوی که مخاطب را به
کونه داوطلبلنه و از روی اختیار به پذیرش آن بطلبد. چنانچه که گویی لین اصلاً فکر و
نظر خود او بوده است.
* در سخن پراکنی : نقطه نظریبا هدف نهلیی دپذیرش داوطبلنه» دریافت کننده انتقال
می یابد, به طوری که شخص آن نظر را از آن خویش تلقی کند.
*_ .برخی از صاحبنظران از سخن پراکنی بعنوان هنر دروغگویی و فریب نرم و بی سر و
صدای افراد یاد کرده اند.
صفحه 14:
ویژگی های سخن پراکنی:
* نشر اطلاعات گزینش شده؛ کنترل شده مستند شده یا یی اساس
* اصرار برای برقراری و حفظ ارتباط با مخاطب
* قصد فعال و تلاش فراوان برای قانع سازی مخاطب به هر شیوه ممکن.
* نفوذ با هر ابزار ارتباطی رسانه ای یا غیر رسانه ای
* توسل به دستاویزهای مختلف روانشناختی برای تأثیرگذاری
* بهره كيرى از ارتباط يكك سويه
* ناديده كرفتن دي دكاههاى مخالف , يا بد و ناقص مطرح كردن آنها
* تعميم؛ كلى ككوبى ونقل قول بدون استناد به منابع موثق
* استفاده از آمار و ارقام تحريف شده
* بكا ركيرى استدلال هاى قياسى
* معما سازى (اين يا آن؟)
* توسل به رهبران گزینش كوشه اى بيانات رهبران براى تحكيم استدلالها
* توسل به عواطف و هيجانات
صفحه 15:
جنگ روانی و سخن پراکنی
۰_ بخاطر ماهیت تهاجمی سخن پراکنی » از آن بعنوان جنگك افزار رولنی یاد کرده لند که
بمنظور رخنه در باورهای عوام يا برای نفوذ در میان سربازان دشمن استفاده می شود.
در جنگ روانی از اظهارات نادرست دروغ و تحریف اخبار استفاده می شود.در یکت
تعریف از جنگ رولنی می توان گفت: استفاده برنامه ربزی شده از تبلیغات و فعالیتهای
ارتباطی توسط یک دولت یا مجموعه ای از دولتهاست. که بمنظور تأثیرگذاری بر نظرها
احساسات » موضع گیری ها و رفتار گروهها(دوست. دشمن و بی طرف )برای تحقق
سياست ها و هدف های دولتهای مزبور است.
* روشهای جنک رولنی شامل فریب . تخدیر ( تضعیف و کند کردن) ؛ تشجیع( ایجاد شور
و شوق) تطمیع, روشنگری . ارعاب » ترس القای غیرستقیم و تحریک است.
صفحه 16:
5-7
در تبليغ
* بكونه فزاينده اى هم اتكا بر برقرارى ارتباط است
٠ وهم بطور اغراق آميزى بر قانع سازى تأكيد مى شود.
صفحه 17:
ويژگي تبلیغ:
-کیفیت اطلاعاتی که در تبلیغ ارائه می شود محدود و معمولاً
غیر مستند است
- اصرار فراوانی برای برقراری ار تباط انجام می شود و
حدا کثر استفاده از رسانه بعمل می آید
- برای تغییر نگرش مخاطب ۰ کوشش های متقاعد کننده
زیادی انجام می شود
- اخواستگی يا ناخواسته بودن از جانب مخاطب
- گرایش به ارتباط یک سویه
صفحه 18:
منابع مورد استفاده درتبلیخ
استفاده از افراد بظاهر:
صفحه 19:
پیامهای تبلیغی
(۱) توسل به هیجان در مقابل توسل به منطق
(۲) استدلال یک جانبه در مقابل استدلال دو جانبه
(۳)اگکر هر دو سوی موضوع همچون بسک مناظره عرضه
شود ,تر تیب عرضه مطللب بگهنه ای است که نظر آنها غالب
شود
صفحه 20:
ویژگیهای مخاطبان
۱) جنسیت (زنان آسانتر از مردان متقاعد می شوند)
(۲) عزت نفس patio ECL) شخصیتی که با هماهنگی تمام
با قابلیت متقاعد شدن شخص مربوط است)
(۳) تجربه پیشین مخاطبان
صفحه 21:
البرت اینشتن
* نها برای دو چیز نمی توان حدی تصور نمود :
۱- جهان ۲- حماقت بشر .
* البته در خصوص مورد اول خیلی مطمئن نیستم!
صفحه 22:
به امید دار دولا ۳