صفحه 1:
wp »)
gD 1
صفحه 2:
درس پنجم:
آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آنها
گروه آرشام
اقا (روه: زهرا سعادنی ؛ مریم خدابخشی » مریم جانی و مریم pork
درس: مطالعات اجتماعی س مدنی
نام دبیر: سر کار خانم ابوالقاسمی
صفحه 3:
دوره نوجوانی
+ 11 کرو سنی دوازده تا هجده سال را تشکیل می دهتد. در ای ۰ ۲
افراد از نظر جسمانى دجار تغييراتى مى شوند كه به اين تغييرات «بلوغ» مى
گویند. در لين دوره نوجوانان دجار تغييرلتى از قبيل تغييرات جسمی ۰ روحی/و
gol می شوند كه لين تفییرات اغلب باعث بروزمسائل مختلف عاطفی و
احساسى در آنها مى شود. نوجوانان در اين دوره در حال پشت سر گذاشتن
كودكى و رسيدن به جوانى و بزركسالى هستند. ب“
صفحه 4:
فعالیت صفمه 26
۲- هر یک از شما فکر کنید و پاسخ ها را بگ
الف) چه هدفهایی برای زندگی خود دارید؟ سه هدف کوتاه
مدت (يعنى هدفی که در یکی دو سال آینده می خواهید به آن
برسید) و سه هدف بلندمدت (برای آینده دورتر) خود را
۱- موفقیت در امتحانات پایان ترم سال ۰ ١ شركت در آزمون كنكور سراسری
مت
celallaty anys oy ال شر ير سرشا
(CSS) و
7 Nealeoi nna uamees
ورزشی» هنری و...
بنويسيد.
صفحه 5:
ب) آیا هدف هایی که برای خودتان در نظر گرفته اید. قابل
دسترسی هستند؟ چگونه می توان به این خواست ها و هدفها رسید؟
بله؛ با برنامه ریزی صحبح. پشتکار و توکل بر خدا میتوان به این
اهداف دست يافت.
ج) جه كسانى مى توانند در رسيدن شما به اين هدف هاركمكتان
كنند؟ ( به طور مستقيم يا غيرمستقيم )
يدر و مادرء خواهر و برادرء معلمان. دوستان و...
صفحه 6:
برخی از خصوصیاتی که در دورة بلوغ و نوجوانی» در افراد ظهور می کند:
و نردید: نوجوان گاه با شک و تردید نسبت به دانسته ها و آموخته های
قبلی خود نگاه می کند. می خواهد تحقیق کند و خودش حقیقت را کشف کند.
Cogn” جویی: نوجوان می خواهد خودش را بشناسد. بداند کیست؟ چه جایگاهی
دارد؟ هدفش در زندگی چیست؟ و به کدام سمت باید حرکت کند؟ ..
هیجان طلبی و میل به تجربه کردن: نوجوان سرشار از انرژی و هیجانات/مختلف
ات و دوست دارد که با پدیده های تازه آشنا شود و آنها را تجربه کند ..
تقلال طلبی: نوجوان دوست دارد وابستگی اش را به دیگران کم کند. می
خواهد خودش تصمیم گیری, انتخاب و در مورد مسائل اظهارنظر کند ...
حساس شدن نسبت به خود: نوجوان توجه و حساسیت بیشتری به ظاهر خود
پیدا می کند. او دوست دارد که مورد قبول و تأیید همسالانش قرار بگیرد ...
صفحه 7:
مقوق و وظایف
ما نوجوانان» سرشار از نیرو و توانلیی هستیم. ما حق داریم درس بخوانيم. مطالعه
کنیم. حرفه و مهارت بياموزيم. به ورزش و هنر بپردازیم.استعدادهای خود را
بشناسیم و شکوفا کنیم. تفریح و شادی کنیم و از زندگی لذت ببریم. ما وظیفه
لا آز این دوره زندگی خود که هنوز مسغولیت اداره یک خانواده را بر Bape
نگرفته ایم. به خوبی استفاده کنیم و قدر امکاناتی را که خانواده و مدرسه در اختیار
ما می گذارند. بدانیم. ما نوجوانان روبه جولنی و بزرگسالی حرکت می کنیم/و باید
هی برای زندگی خود داشته باشیم.
صفحه 8:
صفحه 9:
پرخاشکری و نزاع
برخاشكرى و نزاع. نتيجه کنترل (مهار)
گم انتت. خشم و عصبالیت,
احساسی طبیعی است و هر کس در زندگی
خود در مواقعی عصبانی می شود. اما مهم اين
است که درموقع خشم. رفتاری مناسب از
خودمان بروز بدهیم.
راه های مختلفی برای بیان عصبانیت وجود
دارد. برخی از این راهها درست و مفید و
برخی از آنها مضرند. افرادی که رامهای
درست ابراز خشم را یاد نگرفته و نمی توانند
٩ و شم خود را کفترل کننده يه
افراد پرخاشگر تبدیل می شهند و ممکن است
در بررگسالی تیز به این رفتار ادامه دهند.
صفحه 10:
رفتارهای پرخاشگرانه درجات گوناگون دارد و ممکن است به شکل های
٩ ار ه افیت» کتک زدن» مسخره کردن و قحفیر درگ ۱
ادبی نمودن و ناسزا گفتن و شکستن و تخریب وسایل بروز کنند.
نوجوانان برخاشكر. تحمل كمى دارند. پرخاشگری همچنین مشکلاتی را در
یادگیری و تحصیل به وجود می آورد و زمینه را برای سایر آسیب های
اجتماعی فراهم می کند.
گاهی پرخاشگری ممکن است اثرات جبران ناپذیری در زندگی فرد به وج
1١ »رای صفحه ۲۶ کتاب را بخوانید.
صفحه 11:
فعالیت صفمه 26
۳ للف) ماجرای حامد را بخوانید و به سلیقه خود کامل و در کلاس تعریف کنید.
مجسم كنيد و حدس بزنيد ييامدهاى اين ماجراجه مى تواند باشد؟
21 1 گلانی برای خانواده حامدو چه دردسرهایی برای خانواده بهرام به و
آید؟
برای هر دو خانواده مشکلاتی پیش می آید؛ مثل بردن حامد به بیمارستان» در صورت
۱ متفه عکس برداری از نواخی شکسته و... . در اين ميان خانواد
نیز باید خانواده بهرام را همراهی کنند.
ee ۲ امد از چه رامهای دیگزی.عتی نوانست عصبانیت خرد را
محیح ابراز کند؟
صحبت كردن با دوستش یا نوشتن نامه و بیان دلایل عصبانیت خود
ee 3 وگر کنید. در هنگام عصیائیت چه اتفاقاتی در بدن می افتد؟ آیا فرد در هنگام
عصبانیت می تواند خوب فکر کند؟ چرا؟
صفحه 12:
در زمان عصبانیت ممکن است گرفتگی عضلات. افزايش فشار
خونء درد قفسه سینه. سردرد شدید. حمله قلبی و درد معده را
تجربه کنید. در هنگام عصبانیت نمی توان به درستی فکر کرد و
تصمیم گرفت چرا که فرد عصبانی تمرکز حواس خود را از دست
می دهد.
صفحه 13:
گاهی اوقات ما از یک موضوع یا رفتار دیگران. عصبانی می شویم. در اينجا بايد
ياد بگیریم که خشم خود را کنترل (مهار) و از راههای صحیح. عصبانیت خود را
ابراز کنیم.
گاهی اوقات ما در معرض عصبانیت دیگران قرار می گيريم. یعنی با فردی مواجه
مى شویم كه از دست ما خشمكين است. در اينجا نيز بايد ياد بگیریم چگونه
بر خورد مناسب داشته باشیم .
بهتر است سه قاعده را در هنگام خشم و عصبانیت به خاطر بسپارید:
نباید به خودم صدمه بزنم.
نباید به دیگران صدمه بزنم.
ay Ls” وسایل يا اموال خودم و دیگران صدمه بزنم.
صفحه 14:
وقتی ما از دست کسی عصبانی هستیم:
LS پناه ببریم و با گفتن ذکر و نام و یاد خدا خود را آرام کنیم.
<نفس های عمیق بکشیم و از یک تا ده بشماریم.
با رعایت سه قاعد های که در اسلاید قبل گفته شد. علت عصبانیت خود را
مودانه و آرام بيان كنيم.
9 ونم خود را آرام کنیم: محیط تاراحت کننده را ترک کنیم.
“#براى آرام كردن خود از گفت وگو و مشورت با بزرگترها کمک بگیریم.
صفحه 15:
وقتی دیگری از دست ما عصبانی است:
9 راو سول کنيم چرا از دست ما عضبانی است و علت چیست؟
a” حرفهای طرف مقابل. خوب گوش کنیم و حرفهای او را قطع نکنیم.
8 ای «رتکب نشده ایم: با آرامش توضیح دهیم واگ اشتباهی
کرده ایم عذرخواهی کنیم و راهی برای جبران اشتباه. پیدا کنیم.
2 اگر کسی از دست ما خیلی عصبانی است. به طوری که حاضر به شنیدن
حرفهای ما نیست و ممکن است به ما صدمه بزند. فوراً صحنه را ترک کنیم و
از بزرگ تر ها کمک بگیریم.
صفحه 16:
امام على (ع) در رابطه با خشم می فرماید:
سم دشتینتوسجه:پین آن را بزخود ملظ
مگردان.
« غررالحکم حدیث 4۱۳۳۷
امام صادق (ع) نیز در همین باره می فرمایند:
هر کسی مالک خشم خود نباشده مالک عقل خود
نخواهد بود.
«الکافی جلد ۲»
صفحه 17:
سرقت و دزدی
بطور کلی سرقت و دزدی هم از لحاظ عرفی و هم
از لحاظ قانونی به عنوان یک آسیب جدی محسوب
میشوند. هر چند عوامل متعددی در بروز ایین
مشکل شناخته شدهاند. مثل فقر و بیکاری . اعتیاد
شیوهای تربیتی .اما باید توجه داشت مبانی
شخصیت آهمیت eg در ارتکاب دزدی دارند. ابن
افرلد معمولا از لحاظ رشد اخلاقی در سطح خیا
پایین و ضعیف هستند و بطور کلی ثبات و استواری
و قدرت تحلیل و تفکر دربره پیامدهای رفتار خود را
به قدر کافی ندارند.
صفحه 18:
فعالیت صفمه 26
۵- یکی از سخنان گهربار پيامبراکرم ی امامان بزرگوار را درباره غلبه بر خشم.
انتخاب کنید. آن را با خط خوش بنویسید و ترا
0ن لطب تمابيف.
ن كنيد و سبس به ديوار منزا
لل صن مى راید
آلا ان خَيرَ الرّجالٍ من كانَ بَطى ء الب سریغ الرضاه
بدانید که بهترین انسان ها کسانی هستند که دیر به خشم آیند و زود راضی
شوند.
(نهج الفصاحه» ح (FFA
۳ که شماره (۷) راههای ابراز صحیح خشم رادر کلاب» اجرا کنید.
صفحه 19:
موادٌ مخذر, تجربه ای خطرناک
یکی دیگر از آسیب هلیی که در هر کشوری افراد وه ويه و جوانان را تهديد مى كندء اعتياد
به مواد مخدّر است. آيا تاكنون نام انواع مواد مخذر را شنيده ايد؟ درباره مواد مخدذر جه
اطلاعاتى داريد؟
١ موادی هستند که مصرف آنها تغییرلتی زوی سیستم عصبی ایجاد می کند و ۳۰۷
کم شدن هوشیاری و بی حسی وبی حللی می شهند اما پس از تمام شدن لثر ن روی/
فرد حال بسیار بدی پیدا می کند و مجبور است دوباره به سمت آن ماده برود. به عبارت دی
فرد به آن وابستگی پیدا می کند و حاضر است برای به دست آوردن آن ماده. هر کاری بکند.
صفحه 20:
بعضی از افراد ادعا می کنند برای فرار از
مشکلات به این سمت کشیده شده اند. برخی
از نوجوانان و جوانان كه جرت و مهارت « نه
گفتن » را ندارند. تحت تأثير ذيكران قرار مى
كيرند وبه خواسته هاى آنها باسخ مثبت مى
دهند و قريب مى خورند. بعضى ديكر از افراد
از روی کنجکاوی یا خودتملیی و اينكه نشان
دهند. دیگر بچه نیستند. سیگار و مواد مخدر
را تجربه می کنند. در حللی که تجربه مواة
ee تناك است و حمى باايك بار
si
استفاده. فرد به دام آنها می افتد وبه
تون از شر آنها خلاص شود.
صفحه 21:
فعالیت صفمه 26
گفت وگو کنید:
۷ آیا فردی که مشکلاتی در زندگی دارد. عاقلانه است به مواة مختر پناه ببرد؟
چرا؟
خیرا زیرا مواد مخدر نه تنها مشکلات را حل نمی کند. بلکه آسیب های شدیدی بر
جسم و روان افراد وارد کرده و مشکلات افراد را دو چندان می کند. 7
در سالهای قبل مطالبی درباره مهارت «نه گفتن » آموختید. توضیح دهید
منظور از اين مهارت جيست؟
يعنى در برابر خواسته هاى ديكران سريع تصميم نكيريم و ياسخ مثبت ندهيم؛ بلكه
مى توانيم با كفتن «نه» در برابر خواسته هاى نادرست ديكران مقاومت كنيم.
Sige aval cleus ۲ مخذر کنام اند؟ راه حل درست برخورد با هريك | ||
چیست؟
صفحه 22:
فاوی . عدم شناحت توانایی های خود . شکست های جزئی در زندگی ۰
آعتاد در بيس یکی از اعضلی خانواده و.. .ما می توانیم با افزایش آگاهی و جمع
آوری اطلاعات درباره آثار مخرب و زیان بار اعتیاد. بر این افکار و اوضاع نابسامان
غلبه کنیم و برای رهایی از آنها راه های بهتری را برگزينيم.
صفحه 23:
آيا مى دانید؟
ماده نيكوتين در سيكار و تنباكو در قليان به قلب و شش ها آسيب مى رسانند. لين مواد همجئين
باعث بروز بيمارى سرطان مى شوند. تریاک. هروئین. حشیش, شیشه. کراک. و قر صهای اکستازی,
از 1 موادمخدر و افیونی هستند که آسیب های شدیدی به جسم و روان افراد وارد می FEES
مواد اثراتی مخزب بر مغز و سیستم اعصاب مرکزی انسان می گذارند. 7
کاهش وزن, لرزش و سرگیجه. خواب نامنظم. از دست دادن کنترل خود و تغيير در
رفتار فرد» از جمله لین تأثیرات است. برخی از موادمخدر. محرک یا توهم زا هستند وبه آنها
گردان » هم می گویند. افراد با مصرف این مواده دچار هیجان یا توهم (خیال) می شوند و ن
توانند واقعیت را تشخیص دهند. بنابراین با مصرف این مواد از حال طبیعی خارج شده و عقل خود
از دست می دهند و دست به اعمال خلاف و خطرناک می زنند و معمولاً به خود یا دیگران صد:
Ses
صفحه 24:
هشدارا
نوجوانان عزیزه مراقب باشند و بدانند:
بر طبق قانون, نگهداری و مخفی نمودن. خرید و فروش و پ
واردات و صادرات مواة مخذر جرم است و افرادی که مواة مخذر را در جامعه
پخش یا خرید و فروش کنند با شدیدترین مجازات ها روبه رو می شوند.
گاهی ممکن است قاچاقچیان مواد مختر. کودکان و نوجوانان را فریب دهند
و از آنها سوءاستفاده کنند و بخواهند در مقابل دریافت پولی. مقداری از این
مواد را برايشان جا به جا كنند.
اگر نوجوانی این کار خطا را بکند. حتی اگر فریب خورده و مجبور شده باشد.
مجرم شناخته شده و به زندان منتقل می شود. چون عمل مجرمان های
انجام داده است .
صفحه 25:
فعالیت صفمه 29
۰-با توجه به مطالبی که در لین صفحات خواندید و دانسته های قبلی خود. به طور|
گروهی. پیامدهای مصرف مواد مخذر را در زندگی یک فرد. روی کاغذ فهرست کنید و به |
معلم بدهید.
١ ایجاد مشکلات فراوان در یادگیری و تحصیل و در
«ست دادن دوستان و آشنایان نزدیک /
۲ از هم پاشیدن بنیان خانواده
12 مه زدن به خود و یا دیگران ون
۱- جرا بیشتر کشورها با 15
زیرا قاچاق و مصرف مواد مخدر موجب از بین رفتن سرمایه های انسانی و اف
جامعه می شود و آسیب های جبران ناپذیری به نیروی کار جوان جامعه وارد می کند.
GL و مصرف کنندگان مواة مخذر میارزه می
صفحه 26:
واژه ها
آسیب اجتماعی: آسیب اجتماعی معنا و مفهوم گسترده ای دارد امابه طور کلی به
هر پدیده و مسئله نامطلوب و مضرّ در سلامت اجتماعی و هر شرایطی که برای
جامعه اختلال ایجاد کند. آسیب اجتماعی می گویند» مثل جنایت. طلاق,
پرخاشگری و نزاع» سرقت. فقر بی سوادی, اعتیاد و...
هو احساس و آگاهی و شناخت نسبت به خود.
اعتیاد:وایستگی جسمی و روانی به یک ماده آمختر] به طوری که اگر فرد آن را
را مصرف نکند دچار بی قراری» پریشانی و درد می شود و برای به دست آوردن آ
ماده به هر کاری دست می زند.
جرم: هر عملی که قانون را نقض کند و برای آن مجازاتی تعیین شده باشد.(مجازاتی
در بی داشته باشند)
قاچاقچی: فردی که مواد یا کالاهایی را به طور غیرقانونی از جایی به جای دیگر
حمل كند يا به فروش برساند.
صفحه 27:
کاری از گروه:
گروه آزمان و رهبری!
در زنگ مطالعات, خندیدن یادمان نرود!