صفحه 1:
صفحه 2:
درسنامه
آشنايي با قانون بر گزاري مناقصات
ویژه مدیران سطوح عملياقي و میانی
صفحه 3:
مقدمه
معاونت توسعه مدیریت و سمایه انسانی رییس جمهور در راستای توانمندسازی
کارمندان و مدیرران» طبراحی و اجرای بمرنامه های آموزشی کاریمردی را به عنوان
یکی از اهداف راهبردی و کلان به منظور بهبود و ارتفای سطح کمی و کینی
عملکرد فرردی و سازمانی و توسحه مهارتها و توانایی های انجام کار را در دستور
کار قرار داده است.
مجموعه آموزشی را که پیش رو دارید.محتوای آموزشی یکی از عناوین دوره
های آموزشی مالی و محاسباتی ویژه مدیرران» تحت عنوان «آشنایی با قانون
برگزاری مناقصات» است که بای مدیرران ((سطوح عملیاتی و میانی .با توجه به
مییران " ساعت آموزش» تدوین شده است.
در این مجموعه سعی شده بر موضوعات و مواد قانونی که مرتبط با وظایف و
مأموریتهای مدیران سطوح عملیاتی و میانی است» اشاره شود.مدیران می توانند جهت
مطالعه و کسب اطلاعات بیشتم به منابع معرضی شده و آیین نامه هاو
دستور العملهاى مرتبط و مورد اشاره در متن» مراجعه نمایند.
صفحه 4:
فصل اول
موادي از قانون برگزاري مناقصات
صفحه 5:
تعاریف و مفاهیم
مناقصه: فررایندی است رقابتی برای تامین کیفیت مورد نظر ( طبق اسناد مناقصه ), که در آلن
تعهدات موضوع معامله به مناقصه گرری که کمترین قیمت متناسب را پيشنهاد کررده باشد واگذار
و
مناقصه گرار : دستگاه موضوع بند ( ب ) ماده ( ۱ ) این قانون که مناقصه را بر گزار می BLS
مناقصه گر: شخصی حقیقی یا حقوقی است که اسناد مناقصه را دریافت و دررمناقصه ش کت می
کند.
کمیته فنی بازر گانی : هیاتی است با حداقل سه عضو خبرره فنی بازرگانی صلاحیتدار که از
سوی مقام مجاز دستگاه مناقصه گنزار انتخاب می شود و ارزیابی فنی باز رگانی پيشنهادها و ساییر
وظايف مقرر دراين قانون را برعهده مى كيررد.
ارزیابی کیفی مناقصه گران: عبارت است از ae ان انجام تعهدات مناقصه گران که از
صفحه 6:
ارزیابی فنی باز رگانی پيشنهادها: فرایندی است که درآن مشخصات استانداردها ؛
كارايى » دوام و ساير ویثرگی های فتی باز رگانی پیشنهادهای مناقصه گران بررسی »
ارزیابی و پیشنهادهای قابل قبول برگزیده می شوند.
ارزیابی مالی : فرایندی است که در آ- من مناسب تررین قیمت به شرح مندرج در ماده
(۲۰ ) این قانون از بین پيشنهادهانی که ازنظم فنی باز ر گانی پذيرفته شده اند ؛
بسگزیده می شود.
ارزیابی شکلی: عبارت است از بررسی کامل بودن اسناد و امضای آنها» غیرمشروط
و خوانا بودن پيشنهاد قیمت
: انحصار درمعامله عبارت است ازیگانه بودن متقاضی شرکت در معامله که به
طرق زیس تعیین می شود.
- اعلان هیات وزیران براى كالاها و خدماتى كه در انحصار دولت است.
- انتشار آگهی عمومی و ایجاب تنها یک متقاضی بای انجام معامله
برنامه زمانی مناقصه: + اتف آن زهان و مهلت بمگزراری مراحل مختلف
صفحه 7:
طبقه بندي معاملات (ماده 3): معاملات از نظر نصاب (قیمت معامله) به سه دسته
معاملات کوچك: معاملاتی که کمتم از بیست و پنج میلیون و هشتصد و سی هزار
(۲۵۰۳۰۸۰۰ ) ریال باشد.
معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ مورد معامله بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک
بوده و از دویست و پنجاه و هشت میلیون و سیصد هزار (۲۵۸۸۳۰۰,۰۰۰ ) ریال تجاوز
معاملات بزرگ: معاملاتي که مبلغ بر آورد اولیه آنها دویست و ینحاه و هشت 1
بزر اتی که مبلغ بر ورد او لب ویست و پنجاه و هشت میلیون
و سیصد هار (۲۵/۸۰۳۰۰,۰۰۰ ) ریال و بیشتر باشد.
صفحه 8:
بسا رات امور اقتصادی و دارلیی مکلف است در ابتدای هر سال تضاب
e ناب شاخس بیای کلاما و خدمات اعلام شده توسظ باد
مركزي جمهوري اسلامي ایران. جهت تصویب به هیأت وزیران پيشنهاد نماید .
+ 2 میلع تصاب ايراي معاملات کوچك و متوسط میلغ مورد الم و خر
ل ا پرآوردی واعد متفاضی معامله اي باشه.
تبصره 3- مبلغ یا برآورد معاملات مشمول هر يك از نصابهاي فوق نباید با
تفکيك اقلامي که به طور متعارف يك مجموعه واحد تلقي ميشوند. به نصاب
پایینتر برده شود.
صفحه 9:
طبقه بندي انواع مناقصات (ماده4):
الف - مناقصات از نظر مراحل بررسي به انواع زیر طبقه بندي ميشوند:
مناقصه يك مرحلهاي: مناقصه اي است که در ن نيازي به ارزيابي فني
بازرگلني پيشنهادها نباشد در لين مناقصه پاكتهاي پيشنهاد مناقصه گران در
Blan لان یله برندم متاقسه تعبی ميشود/
مناقصه دو مرحلهاي: مناقصهاي است که به تشخیص مناقصه گزار» بررسي
فني بازرگاني پيشنهادها لازم باشد در این مناقصه. کمیته فني بازرگاني
تشکیل ميشود و نتایج ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها را به
مناقصه گزارش ميکند و براساس مفاد ماده (19) این قانون برنده مناقصه
صفحه 10:
پ- مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه گران به انواع زیر طبقه بندي
مي شوند:
1- مناقصه عمومى: مناقصداي است كه در آن فراخوان مناقصه از طريق أكهى
عمومي به اطلاع مناقصه گران ميرسد.
2- مناقصه محدود: مناقصهای است که در آن به تشخیص و مسئولیت بالاترین
طفام تاه متاقسد گذار. محدودیت برگزاری متاقطه عبومل ار ذکررادله
تأیید شود فراخوان مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه براي مناقصه گران
یار دای عط موغع مولم (13) 4 )27( £451 قادون رماع
مناقصه گران ميرسد.
صفحه 11:
کمیسیون مناقصه (ماده 25
الف- کمیسیون مناقصه از اعضاي زیر تشکیل ميشود:
رییس دستگاه مناقصه گذار یا نماینده وي
ذیحساب يا بالاترین مقام مالی دستگاه مناقصه گذار حسب مورد
شول فني دستگاه مناقصه گذار یا واحدي که مناقصه به درخواست وي
برگزار ميشود.
ب- در مناقصات مربوط به شهرداريها. از سوي شوراي شهر يك نفر به عنوان
ناظر در جلسات کمیسیون مناقصه شرکت خواهد کرد.
صفحه 12:
ج- کمیسیون با حضور هر سه نفر اعضاي مزبور رسمیت دارد و تمام اعضاء
مکلف به حضور در جلسه و ابراز نظر هستند. تصمیمات کمیسیون با رأي
اکثریت اعضاء معتبر خواهد بود.
د- در مناقصات دو مرحله اي کمیسیون مناقصه با حضور رییس دستگاه
مناقصه گزار تشکیل ميشود 3
ه- اعضاء کمیسیون مناقصات در شركتهاي دولتی با انتخاب هیأت مدیره
صفحه 13:
اهم وظايف کمیسیون مناقصه به شرح زیر است:
الف- تشکیل جلسات کمیسیون مناقصه در موعد مقرر در فراخوان مناقصه
ب- بررسي پيشنهادهاي مناقصه گران از نظر کامل بودن مدارك و امضاي آنها
و نیز خوانا بودن و غیر مشروط بودن پيشنهادهاي قیمت (ارزيابي شكلي)
ج- ارزيلبي پيشنهادها و تعیین پيشنهادهاي قلبل قبول طبق شرایط و اسناد
د- ارجاع بررسي فني ييشنهادها به كميته فني بازرگانی در مناقصات دو
مرحله اي
ه- تعیین برندگان اول و دوم مناقصه (طبق ضوابط مواد 19 و 20 این قانون)
صفحه 14:
برگزاری مناقصات
فرآیند برگزاری مناقصات (ماده 9):
فرآیند برگزاري مناقصات به ترتیب شامل مراحل زیر است:
الف- تأمین منابع مالی
ب- تعیین نوع مناقصه در معاملات بزرگ ( يك مرحلهاي یا دو مرحلهاي
عمومي پا محدود)
ج- تهیه اسناد مناقصه
۱ ارزيابي كيفي مناقصه گران در صورت لزوم
هی فراخوان ساقصله
و- ارزيابي پيشنهادها
برنده مناقصه و انعقاد قرارداد
صفحه 15:
تأمین منابع مالی (ماده 10)
الف- انجام معامله به هر طریق مشروط بر آن است که دستگاههاي موضوع بند
(ب) ماده (1) این قانون به نجو مقتضي نسبت به پیش بيني منابع مالي
c) GkL) yo ulik داد اطفینان اجاصال زو مرلشبا دز استاه آمرتبط اقی/ شک
J
باشد
ب- موضوع پیش بيني منبع مللي و نحوه ضمان تأخیر تعهدات براي انجام
معامله بايد به صراحت در شرایط و اسناد مناقصه از سوي دستگاه مناقصه گزار
قید و تعهد شود
صفحه 16:
روش ها انجام مناقصه (ماده 011:
متاقصه به طرق زیر انجام مي شود:
للف- در معاملات کوچك. کارپرداز یا مأمور خرید باید با توجه به کم و کیف
موضوع معامله (کالاء خدمت یا حقوق) درباره بهاي لّن تحقیق نماید و با
ل اذ اح قاكدوز ا مشخص و +4 شحیص و ستو امي ووو
معامله را با تأمين كيفيت به كمترين بهاي ممكن انجام دهد.
ب- در معاملات متوسط. كاريرداز يا مأمور خريد بايد با توجه به كم و كيف
ls (gle Ly ease! Nis) MULL ppg بهاي آن تحقیی نماد وب
رعلیت صرفه و صلاح و اغذ حداقل سه فقره استعلام کتبي با ۰
مورد نظر, چنانچه بهاي به دست آمده مورد تأیید مستول واحد تدارکا
۳ 0
صفحه 17:
تبصره 7 چنانچه مسئولیت واحد تداركاتي بر عهده کارپرداز واحد باشد
امضاي نامبرده به منزله امضاي مسئول واحد تداركاتي است در صورتي که
دستگاه اجرليي فاقد کارپرداز باشد ميتوان وظلیف مندرج در ین قانون را به
متصدیان پستهاي مشابه سازماني و یا به مأمور خرید محول نمود .
ج- در معاملات بزرگ به يکي از روشهاي زیر عمل ميشود:
1- برگزاري مناقصه عمومي از طریق انتشار فراخوان در روزنامههاي
کثیرالانتشار
صفحه 18:
ارزیابی کیفی مناقصه گران (ماده 12):
الف- در ارزيابي كيفي مناقصه گران باید موارد زیر لحاظ شود:
1 تضمین کیفیت خدمات و محصولات
. داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر
Ee اد
. توان مالي متقاضي براي انجام کار در صورت لزوم
. داشتن پروانه کار یا گواهینامه های صلاحیت.در صورت لزوم
صفحه 19:
پر ارريابي ب
1- تعیین معيارهاي ارزبابي و اهمیت نسبي معیارها
PN ۵
3- دریافت. تکمیل و ارسال اسناد ارزيابي از سوي متقاضیان
و اناد آدر یافت شده و تعیین امتیاز هر يك از مناقصه گران وت
بندي آنها
الك کزان lz SL | به کارفرما و امتیازات وله /آفبا
(تهیه ليست كوتاه)
6- مستندسازي ارزيابي كيفي مناقصه كران
ج- سازمان مديريت و برنامهريزي كشور مكلف است با همكاري دستكادهاي
اجرليي حداكثر سه ماه يس از تصويب لين قانون آييننامه اجرليي ارزيا
كيفي مناقصه كران را با رعايت موازين مقرر در اين ماده كه بيانكر
اا
تصویب هیلت وزیران برساند.(جهت اطلاع بیشتر به آیین نامه مربوطه
صفحه 20:
فراخوان مناقصه (ماده 13):
الق امفاد! فراخوان مناقصه حداقل باید شامل موارد زیر باشد:
نام و نشاني مناقصه گزار
نوع» کمیت و کیفیت کالا یا خدمات
نوع و مبلغ تضمین شرکت در مناقصه
محلء زمان و مهلت دریافت اسناد. تحویل و گشایش پيشنهادها
مبلغ پرآورد شده معامله و مباني لّن (درصورتي که تعیین لن میسر یا به
مصلحت باشد)در مواردی که فهرست بهای پایه وجود دارده برآورد مربوط
صفحه 21:
حداقل در یکی از 0 ار كشوري ۷ WAY sca
منتشر گردد.
ج- مناقصه گذار ميتولند علاوه بر موارد مذکور در بند (ب) لین ماده از طریق
سایر رسانههاي گروهي و رسانههاي ارتباط جمعي یا شبكههاي اطلاع
رساني نیز فراخوان را منتشر نماید
د- در صورتي که نیاز به برگزاري مناقصه بينالمللي باشده یا استفاده از
تسهیلات اعتباري خارجي مطرح باشد. بلید با کسب مجوزهاي مربوط و با
رعایت موازین قانون حداکثر استفاده از توان فني و مهندسي. توليدي و
صنعتي و اجرايي کشور در اجراي پروژهها و ایجاد تسهیلات به منظور
صدور خدمات مصوب 12/12/1375 آگهي مربوط در يکي از روزنامههاي
کثیرالانتشار و حداقل يك نوبت در يكي از روزنامههاي انگليسي زبان داخل
صفحه 22:
للف- هيج يك از از شرکت کنندگان در مناقصه. جز در مواردي که در اسناد
مناقصه ييش بینی شده باشد. نمى توانند بيش از يك ييشنهاد تسليم
ب- شركت كنندكان در مناقصه؛ اسناد مناقصه و بيشنهادهاي خود را بايد در
پاکت هاي جداکلنه لاك و مهر شده شامل تضمین (پاکت الف) پیشنهاد
فني بازرگلني (پاکت ب) و پیشنهاد قیمت (پاکت ج) بگذارند و همه پاکت
Gus Nis مناسب و لاك و مهر شده قرار دهند.
ج- مناقصه گزار موظف است در مهلت مقرر همه پيشنهادهاي ارائه شده
شرکت کنندگان را چس از دریافت. ثبت و تا جلسه بازگشليي, از پاکت ها
صیانت نماید.
د- هرگونه تسلیم. تحویل. اصلاح. جايگزيني و یا پس گرفتن پيشنهاد بلید
صفحه 23:
الف- ANN مناقصه گران در زمان و مکان مقرر گشوده مي شود.
ب- مراحل گشایش پیشنهادها به شرح زیر است:
.1
تهیه فهرست اسامي دریافت کنندگان اسناد. (پیشنهاد دهندگان)» حاضران
و شرکت کنندگان در جلسه
٠ بازکردن پاکت تضمین (پاکت الف) و کنترل آن
بازکردن باکت فني بازركاني
بزکدن پیشنها.قیمت و کنترل از ظر کملبودن درك و امضاي آنها و
کنارگذاشتن پيشنهادهاي غیرقابل قبول در مناقصات يك مرحله اي
ِ تحویل پاکت هاي فني بازرگلني به کمیته فني بازرگلني در مناقصات دو
مرحله اي
. تهیه و تنظیم و امضاي صورتجلسه گشایش پيشنهادها توسط کمیسیون
صفحه 24:
7 تحویل پاکت هاي قیمت و پاکت تضمین پيشنهادهاي رد شده به
مناقصه گزار براي استرداد به ذینفع
ج- در صورت برگزاري مناقصه دومرحله اي. زمان و مکان تشکیل جلسه
گشلیش پیشنهادهای قیمت. درجلسه گشلیش پاکت ها اعلام خواهد شدء
اين مدت فقط براي يك بار تا سقف مدت اعتبار پيشنهادها قلبل تمدید
است در لين صورت ياكت هاى قيمت در يك لفاف لاك و مهر شده توسط
دستگاه مناقصه گزار صیانت مي شود در مناقصات يك مرحله اي»
پيشنهادهاي قیمت بي درنگ گشوده و براساس ماده (20) این قانون
برنامه مناقصه تعیین می شود.
د- دستگاه مناقصه گزار مکلف است از مناقصه گران یا نمایندگان آنها جهت
حضور در جلسه گشایش پيشنهادهاي مالی دعوت نماید.
صفحه 25:
ارزیابی مالی و تعیین برنده مناقصه (ماده 20):
0
باشده به عنوان برنده اول اعلام خواهد شد و برنده دوم در صورتي اعلام
مي شود که تفاوت قیمت پيشنهادي وي با برنده اول. کمتر از مبلغ
تضمین باشد روش ارزيلبي مللي بلید در اسناد مناقصه به صورت مشروح با
ذکر نحوه تأثيرگذاري ارزيابي فني بازرگاني بر قیمت اعلام شود.
ب- پس از گشودن پاکت هاي قیمت. چنانچه بررسي قیمت ها و تجزیه و
کنترل مبلني آن لازم باشد. کمیسیون مناقصه مي تولند بررسي ن را به
کمیته فني بازرگلني ارجاع نملید و کمیته فني بازرگلني حداکثر ظرف دو
هفته نتیجه ارزيايي را به کمیسیون مناقصه اعلام مي کند.
صفحه 26:
ج- پس از گشودن پيشنهادهاي قیمت. تضمین برنده اول و دوم. نزد مناقصه
گزار نگهداري و تضمین سایر مناقصه گران بازگردنده مي شود.
د- در مناقصات بین المللی مناقصه گران داخلی نسبت به مناقصه گران
خارجی ترجیح دارند. نحوه ترجیح مناقصه گران belo در اسناد مناقصه
قید خواهد شد. مناقصاتی که در آنها رعلیت لین قاعده به مصلحت نباشد.
باید از سوي شوراي اقتصاد تأیید شود.
صفحه 27:
انعقاد قرارداد (ماده 21):
الف* قرارداد با برنده مناقصه. بلید پیش از پایان مدت اعتبار پيشنهادها منعقد
شود. لین مدت حداکثر براي يك بار و برابر مدت پیش بيني شده در اسناد
مناقصه قلبل تمدید است. بعد از عقد قرارداد تضمین پیشنهاد دهنده دوم
مسترد می گردد.
rnes رن او در هلت پیش بینی شدم در اسیتاه) 4 باه کم
جنانجه برنده اول از انعقاد قرارداد امتناع نملید و یا ضمانت انجام تعهدات
را ارلئه ننملید. تضمین مناقصه وي ضبط و قرارداد با برنده دوم منعقد مى
گردد. در صورت امتناع نفر دوم تضمین وي نیز ضبط و مناقصه تجدید
خواهد شد.
صفحه 28:
مستندسازی و اطلاع رسانی (ماده 23):
ال وی موطفب الست ظرف مدت یك سال بانك اطلاعات و پایگاه ملی اطلاع
ایا فسات را ایجاد و اطلاعات و اسناد زیر را ثبت و نگهداری کثف؛
ans ۱ /
اب اهاز کمیسیون: متاقصه گران و حاضران/ در/ تلا
مناقصات |
. خلاصه اسناد مناقصه
> ووش و مراحل ارزيابي کيفي مناقصه گران و نیج ارزيابي WS)
. صورتجلسات و نتایج ارزيابي ها
. نام مشخصات و نحوه انتخاب برنده پا برندگان مناقصه
صفحه 29:
ب- مناقصه كزار موظف است اطلاعات موضوع بند (للف) اين ماده و نيز همه
اسناد مناقصه رابه نحوي مطمئن بايكلني و نكهداري و نسخه اي از آن را
براي نك اطلاعات مناقصات ارسال ag
re اطلاعات کلیه معاملات اعم از مناقصه و ترك مناقصه- جز آن دسته از
معاملاتي که به تشخیص هیلت وزیران باید مستور بملند- باید از طریق
شبکه ملي اطلاع رساني مناقصات در اختیار عموم قرار گیرد.
د- حداکشر ae ماه 1 از تصویب این قانون. آیین نامه اجرايي نظام
مستندسازي و اطلاع رساني مناقصات از سوي سازمان مدیریت و برنامه
ريزي کشور با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي تهیه و به تصویب
هیأت وزیران خواهد رسید.
صفحه 30:
تجدید و لغو مناقصه (ماده 24):
الف- مناقصه در شرایط زیر تجدید مي گردد:
1 کم بودن تعداد مناقصه گران از حدنصاب تعیین شده در اسناد مناقصه
. امتناع برندگان اول و دوم مناقصه از انعقاد قرارداد
. پایان مدت اعتبار پيشنهادها
2
3
4. رأي هيأت رسيدكي به شكايات
5
٠. بالابودن قيمتها به نحوي كه توجيه اقتصادي طرح منتفي كردد.
صفحه 31:
ب- مناقصه در شرایط زیر لغو مي شود:
1 نیاز به کالا یا خدمات موضوع مناقصه مرتفع شده باشد.
2 تغییرات زيادي در اسناد مناقصه لازم باشد و موجب تغییر در ماهیت
مناقصه گرده
3 پيشامدهاي غیرمتعارف نظیر جنگ زلزله. سيل و مانند آنها
ole oh A رسيدگي به شکایات
2 تشخیص کمیسیون مناقصه مبني بر تباني بين مناقصه كران
ج- مناقصه گزار بلید تجدید و یا لغو مناقصه را مطلبق ماده (22) لين قانون به
صفحه 32:
ترك تشریفات مناقصه(ماده 27):
در مواردي که انجام مناقصه براساس گزارش توجيهي دستگاه مناقصه گزار به
تشخيص يك هيلت سه نفره مركب از مقامات مذکور درماده (28) ای
قانون ميسر نباشد. مي توان معامله راجه طريق ديكري انجام داد و در اين
رت هيأت ترك تشريفات مناقصه با رعليت صرفه و صلاح دستكاه ترتيب
انجام لين كونه معاملات راجا رعليت ساير مقررات مربوط در هر مورد براي
يك نوع کالا با خدمت تعیین و اعلام خواهد نمود.
صفحه 33:
موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه (ماده 29):
در موارد زیر الزام به برگزاري مناقصه نیست و دستگاه هاي اجرايي مندرج در
بند (ب) ماده (1) این قانون مي توانند بدون انجام تشریفات مناقصه.
معامله مورد نظر را انجام دهند:
للف- خرید اموال منقول, خدمات و حقوقي که به تشخیص و مسوولیت وزد
بالاترین مقام دستگاه اجرایی در مرکز و یا استان و یا مقامات مجاز
طرف آنها متحصر به فرد (انحصاري) بوده و داراي انواع مشابه نباشد.
ب- خرید, اجاره به شرط تمليك یا اجاره گرفتن اموال غیرمنقول که به
تشخیص و مسوولیت وزیر و یا بالاترین مقام دستگاه اجرليي در مرکز و يا
استان و يا مقامات مجاز از طرف آنها با كسب نظر از هيلت کارشناسان
رسمي eh حداقل bs wee هيأت كارشناسان خبره مربوظه در
صفحه 34:
۳ ee ee
صلاح تعيينا Go go eal کمتر با حقوقي که رخ هاي نها ار طرت
شده باشد.
د- تعمیر تجهیزات و ماشین آلات ثلبت و متحرك و تأمین تجهیزات و ماشین
آلات صرفاً جایگزین و مرتبط با تداوم تولید در واحدهاي توليدي به نحوي
که شامل توسعه واحد نگردد به تشخیص و مسوولیت وزیر یا بالاترین
مقام دستگله اجرليي در مرکز وی استان و یا مقامات مجاز از طرف آنها با
رعایت صرفه و صلاح کشور
ه- خرید خدمات مشاوره اعم از مهندسي مشاور و مشاوره فني بازرگاني
مشتمل بر مطالعه» طراحي و یا مدیریت بر طرح و اجرا و نظارت و یا هر
نوع خدمات مشاوره اي و کارشناسي, آیین نامه این بند جهت تعیین
ee ی ۲
تصویب این قانون به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ريزي کشور به
صفحه 35:
و- خدمات فرهنگي و هنري, آموزشي و ورزشي و نظایر لن به تشخیص و
مسوولیت وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرليي که امکان برگزاري مناقصه
مقدور نباشد با رعایت صرفه و صلاح کشور
ز- خرید قطعات يدكي براي تعویض ویا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین آلات
ثابت و متحرك موجود و همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه گيري دقیق
و لوازم آزمایشگاه هاي علمي و فني و نظلیر آن که تأمین آن با تشخیض
بالاترین مقام اجرليي از طریق مناقصه امکان پذیر نباشد. با تعیین بهاي
مورد معامله از ee حداقل يك نفر کارشناس رشته مربوط که 4
مورد توسط وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرليي در مرکز و یا استان و با
مقامات مجاز از طرف آنها انتخاب مي شود.
ح- در مورد معاملات محرمانه به تشخیص هلت وزیران با رعایت صرفه و
صلاح کشور
صفحه 36:
فصل دوم
قانون حداکثر استفاده از توان فني و مهندسي. توليدي و صنعتي
اجرايي کشور در اجراي پروژهها و ایجاد (تسهیلات به منظور
صدور خدمات) مصوب 12 اسفند ماه 1375
صفحه 37:
ماده 3- تاریخ تصویب این قانون ارجاع کارهاي خدمات مهندسي مشاور و
پيمانکاري ساختماني. تأسيساتي, تجهيزاتي و خدماتي صرفاً به مؤسسات
و درکهای داخلیي میار است و در صورت عدم امکان با ها
دستگاه اجرايي و تصویب شوراي اقتصاد از طریق مشارکت شرکتهاي
ايراني- خارجي مجاز خواهد بود حداقل سهم ارزشي کار طرف ايراني
پنجام و يك درصد (۶051) خواهد بود
صفحه 38:
7777۳۳۳۳۲۳۳۳ ae ass ea ANS
داخل کشور تولید و ارایه میشود با قابلیت تولید و ارایه دارد. مورد
استفاده قرار دهد در هر حال حداقل پنجاه و يك درصد (7051) از ارزش
کار بايستي در داخل انجام پذیرد و کارفرما مکلف است بر لین امر نظارت
نماید. موارد استثنا پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه بايستي به تصویب
شورای اقتصاد برسد.
تبصره 2- پیمانکار ايرلني و یا مشارکت ايرلني- خارجي صرفا مجاز است بخش
پا بخشهايي از کار را به واحدهاي تخصصي به صورت دست دوم واگذار
نملید و نميتولند تمامي قرارداد را یکچابه صورت دست دوم واگذار نماید.
صفحه 39:
*** قانون برگزاری مناقصات
* قانون حدا کش استفاده از توان فنی و مهندسیءتولیدی و صنعتی و اجرایی کشور
* آشنایی با قوانین و مقرررات (ویثره مدیرران,ذیحسابان و کارشناسان مالی دستگاههای اجرایی )