پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

آشنایی با قوانین کنترل و مبارزه با دخانیات و مضرات استعمال مواد دخانی

ghavanine_man_va_mazerate_dokhnyat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با قوانین کنترل و مبارزه با دخانیات و مضرات استعمال مواد دخانی”

آشنایی با قوانین کنترل و مبارزه با دخانیات و مضرات استعمال مواد دخانی

اسلاید 1: آ آشنايي با قوانين كنترل و مبارزه با دخانيات و مضرات استعمال مواددخانيدانشكاه علوم پزشكي وخدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي مـعاونت امـوربـهداشتي واحد بهداشت محيطزمستان 1389

اسلاید 2: بيش از ۱۰ ميليون نفر از جمعيت کشور سيگاری هستند که ساليانه بيش از ۵۸ ميليارد نخ سيگار مصرف می کنند و در حدود ۴۵ درصد شهروندان ايرانی نيز در معرض استشمام مستقيم دودسيگار قرار دارند. در هر هفت دقيقه يک نفر در ايران بر اثر بيماری‌های ناشی از سيگار می‌ميرد دخانيات بيش از حوادث رانندگي ، مصرف مشروبات الكلي ، آدم كشي ، سواستفاده از داروها ، خودكشي و آتش سوزي در جهان موجب مرگ و مير انسانها مي شوديـك نـخ سـيگار حاوي 8 الي 20 ميـلي گـرم نيكوتين است كه تنها 1 ميلي گـرم آن هنـگـام كـشــيدن سيـگــار جذب بدن مي گردد.مصرف هر يك نخ سيگار ، 5/5 دقيقه از عمر انسان مي كاهد .پس از 12 ساعت از کشیدن آخرین سیگار سطح نیکوتین در بدن کاهش یافته و قلب و ریه شروع به ترمیم ضایعات ناشی از دود سیگار می کند . حس بویایی و چشایی بهتر ، تنفس آسانتر و سرفه کاهش می یابد.

اسلاید 3: طبق تحقيقات سازمان جهاني بهداشت در هر ‌5 ثانيه يك نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي‌دهد.شمار قربانيان سيگار در ايران ساليانه به پنجاه هزار نفر می‌رسد که اگر روند افزايش مصرف سيگار کنترل نشود ميزان مرگ و مير در ايران در ده سال آينده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسيد.نتايج تحقيقا ت حاكي از آن است چنانچه افـــراد در سنين نوجـواني شــروع به كشيدن سيگار كنند (بيش از ‌٧٠ درصد مـوارد سيگاري شدن در اين مــرحله اتفاق مي‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال يا بيشتـر به اين عمـل ادامه بدهند بين ‌٢٠ تا ‌٢٥ سال زودتـر از افـرادي كه به هيچ ‌وجه درزندگي سيگار نكشيده‌اند، خواهندمرد. تنها سرطان ريه يا بيماريهاي قلبي پيامدهاي استعمال دخانيات نيست بلكه مجموعه‌اي از مسايل و مشكلات بهداشتي در ارتباط با مصرف مواد دخاني وجود دارد كه مي‌تواند به لحاظ شرايط جسماني و مقاومت ايمني در افراد سيگاري بروز مي‌كند، كه برخي از آنها عبارتند از:

اسلاید 4: 1- از دست دادن موها با تضعيف سيستم ايمني افراد سيگاري در اثر مصرف مواد دخاني، بدن اين افراد مستعد ابتلا به انواع بيماريها از جمله «لوپوس اريتماتوز» مي‌شود كه اين بيماري مي‌تواند عامل از دست دادن موها، ايجاد زخم‌ در دهان، جوش‌هاي پوست روي صورت، سر و دست‌ها شود. ‌٢ - آب مرواريد (كاتاراكت) افراد سيگاري ‌٤٠ درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم و ممانعت از عبور نور و در نهايت نابينايي هستند. ‌٣ –چين و چروك پوست استعمال دخانيات باعث از بين بردن پروتئين‌هاي انعطاف دهنده پوست مي‌شود؛ همچنين باعث تحليل بردن ويتامين آ و محدود كردن جريان خون در عروق پوست مي‌گردد. پوست افراد سيگاري خشك و داراي خطوط و چين خوردگي‌هاي ريزي در اطراف لبها و چشمهاست. ‌٤ - ضايعات شنوايي افراد سيگاري ‌٣ برابر بيش از افراد غير سيگاري به عفونت گوش مياني دچار مي‌شوند. ‌٥ - سرطان پوست افراد سيگاري ‌٢ برابر بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر ابتلا به نوعي سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگي روي پوست) قرار دارند ‌٦ - فساد دندانها افراد سيگاري ‌٥/١ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.

اسلاید 5: 7- پوكي استخوان منواكسيد كربن يكي از اصلي‌ترين گازهاي سمي در خروجي اگزوز اتومبيل و دود سيگار است، ميل تركيبي اين گاز با خون بسيار بالاتر از اكسيژن است. اين گاز باعث كاهش قدرت عمل اكسيژن در خون افراد سيگاري حرفه‌اي تا ‌١٥ درصد مي‌شود. استخوان‌هاي افراد سيگاري تراكم خود را از دست داده و به راحتي شكسته مي‌شود همينطور زمان التيام يافتن و جوش خوردن آنها پس از شكستگي تا ‌٨٠ درصد افزايش پيدا مي‌كند. ‌٨ – بيماري هاي قلبي بيماريهاي قلبي ـ عروقي ناشي از استعمال دخانيات بيش از ‌٦٠٠ هزار نفر را در سال در كشورهاي توسعه يافته از بين مي‌رود استعمال دخانيات باعث افزايش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزايش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگي عروق و نهايتا ايجاد حمله قلبي و سكته مي‌شود. 9– زخم معده استعمال دخانيات مقاومت معده را در برابر باكتريها پايين مي‌آورد؛ همچنين باعث تضعيف معده در خنثي سازي اسيد معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جاي ماندن باقيمانده اسيد در معده و در نتيجه تخريب ديواره آن مي‌شود. زخم معده افراد سيگاري به سختي درمان مي‌شود و احتمالي بهبودي آن تا زماني كه فرد سيگاري اكثرا اندك است.

اسلاید 6: 10-تغيير رنگ انگشتان قطران موجود در دود سيگار در اثر استعمال مستمر دخانيات روي انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغيير رنگ آنها به قهوه‌اي مايل به زرد مي‌شود. ‌١١ - سرطان رحم و سقط جنين استعمال دخانيات در دوران بارداري مي‌تواند باعث افزايش خطر زايمان نوزاد با وزن كم و بروز مسايل بهداشتي در آينده شود. سقط جنين در مادران سيگاري ‌٢ تا ‌٣ برابر بيشتر است ‌١٢ - تغيير شكل دادن سلولهاي جنسي در مردان ناباروري جنسي در مردان سيگاري نيز متداول‌تر از افراد غير سيگاري است. ‌١٣ - سرطان بيش از ‌٤٠ عنصر سرطانزا در دود سيگار وجود دارد احتمال سرطان ريه ‌٢٢ مرتبه بيشتر از افراد غير سيگاري است. طبق تحقيقات بي شماري كه انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانيات توسط افراد سيگاري ،احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان هاي ديگر از قبيل زبان ، دهان، غدد، بزاق و حلق (6 تا 27 برابر) ، سرطان بيني (2 مرتبه بيشتر)،گلو (12 مرتبه)،مري (8 تا 10 برابر)، حنجره (10 تا 18 برابر)،معده (2 تا 3 برابر) ،كليه (5 برابر)،آلت تناسلي مرد (2 تا 3 مرتبه)، لوزالمعده (2تا 5 برابر)،مقعد(5 تا 6 مرتبه) وجود دارد.

اسلاید 7: زيانهاي اقتصادي مصرف دخانيات هزينه مصرف و دود شدن هزينه درمان بيماريهاي ناشي از مصرف هزينه عمر از دست رفته هزينه ناشي از آتش سوزيهاي مرتبط با سيگار و ......... در ارتباط با تأمين هدف اشتغال

اسلاید 8: برآوردي از هزينه هاي به هدر رفته در ايران ساليانه 1700 ميليارد تومان توسط سيگاريها دود مي شود. با كاغذي كه در سيگار مصرفي كشور بكار مي رود. مي توان ساليانه 50 ميليون دفترچه 60 برگ توليد كرد. (حوزه هنري سازمان تبليغات) فقط با يك درصد كاهش مصرف دخانيات ، 70 ميليارد تومان در سال پس انداز مي شود و با اين پول مي توان 18 هزار شغل جديد ايجاد كرد. در انگلستان در سال 1990 درصورت حذف مصرف دخانيات و خريد ساير كالاها ، امكان ايجاد بيش از يكصد هزار شغل جديد تمام وقت فراهم مي شود. و كاهش ماليات ناشي از اين كاهش مصرف ، با ماليات گذاري بر ساير كالاها و خدمات جبران مي شود.

اسلاید 9: ادامه برآوردي از هزينه هاي به هدر رفته در ايران 3400 تا 5100 ميليارد تومان در سال صرف هزينه هاي درماني و معالجه عوارض ناشي از مصرف دخانيات مي شود. در آمريكا هزينه ساليانه مراقبتهاي پزشكي هر فرد سيگاري 1623 دلار بيشتر از افراد غير سيگاري است (بانك جهاني) به گزارش بانك جهاني 2 درصد GDP كشورها به علت مرگ زودرس ناشي از مصرف دخانيات از دست مي رود.

اسلاید 10: ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومیممنوعیت استعمال دخانیات در محیط های کاری موجب 4% کاهش در استعمال دخانیات شده است و قابلیت کاهش تا 10% را دارا است

اسلاید 11: ممنوعیت تبلیغ و ترویج دخانیاتممنوعیت های جامع تبلیغ موجب 6/3% کاهش در مصرف مواد دخانی می شودارتقاء آگاهي عمومي در خصوص مضرات دخانياتالصاق هشدارهاي بهداشتي مصور برروي مواد دخاني موجب كاهش 15 درصد مصرف مواددخاني مي شود

اسلاید 12: زيانهاي قليان : برخلاف بسياري از عقايد و باورهاي سنتي دود منتشره از قليان حاوي مقادير بي شماري مواد سمي است كه به عنوان عوامل اصلي بروز سرطان ريه ، بيماريهاي قلبي عروقي و ساير بيماريها شناخته شده اند. نيكوتين موجود در دود حاصله از مصرف قليان همانند ساير مواد دخاني اعتياد آور است ، مصرف متناوب آن ايجاد وابستگي مي نمايد. مصرف كنندگان قليان در هر بار مصرف ، دود بسيار زيادتري را در مقايسه با كشيدن يك نخ سيگار دريافت مي كنند. افراد سيگاري كه بطور متداول 8 تا 12 نخ سيگار در روز مصرف مي كنند بطور متوسط با 40 تا 75 پك كه به مدت 5 تا 7 دقيقه طول مي كشد حدود 0/5 تا 6 /0ليتر دود استنشاق مي كنند.

اسلاید 13: مصرف كنندگان قليان در هر وعده مصرف كه بطور متداول 20 تا 80 دقيقه طول مي كشد حدود 50 تا 200 پك مي زنند كه هر پك بطور متوسط حاوي 15تا يك ليتر دود مي باشد. به عبارت ديگر از نظر مواجهه و استنشاق دود ، هر فرد مصرف كننده قليان در هر وعده معادل 100 نخ يك بيشتر سيگار ، دود دريافت مي كند. با وجود اينكه بخشي از نيكوتين موجود در دود قليان در اثر عبور از آب جدا مي شود، ميزان نيكوتين دريافتي در افراد مصرف كننده قليان ، به اندازه اي است كه ايجاد وابستگي كند. نيكوتين نقش بسيار مهمي را درميزان و نحوه مصرف مواد دخاني به عهده دارد. تحقيقات ثابت نموده است كه افراد سيگاري تا زماني كه ميزان نيكوتين دريافتي به آستانه مورد نياز براي رفع حالت وابستگي ، قبل از رسيدن به حالت تهوع ، برسد به كشيدن سيگار ادامه مي دهند.

اسلاید 14: بنابراين بافرض جذب بخشي ازنيكوتين موجود دردود قليان دراثر عبور آن از آب ، مصرف كنندگان قليان با استنشاق مقادير بسيار زيادتر دود جهت رسيدن به آستانه ارضاء ‌وابستگي ، درمواجهه با مقادير زيادتر مواد شيميايي سرطان زا و گازهاي خطرناك همچون منواكسيد كــربن مي باشند. مصرف كنندگان قليان و اطرافيان آنها كه در مواجهه با دود تحميلي آن قرار دارند مثل مصرف كنندگان سيگار به انواع سرطانها ، بيماريهاي قلبي و عروقي ، تنفسي و اثرات سوء‌ در هنگام بارداري مبتلا مي شوند. ميزان گاز منواكسيد كربن ، ‌فلزات سنگين و تركيبات شيميايي سرطان زا منتشره از احتراق زغال يا مواد ايجاد كننده حرارت در قليان در مقايسه با سيگار به مراتب بيشتر و اثرات سوء‌ آن نيز چه براي مصرف كنندگان و چه افراد در معرض دود تحميلي بيشتر است.

اسلاید 15: خطر انتقال بيماريهاي منتقله از راه دهان و دستان آلوده در اثر استفاده مشترك از قليان همچون سل ، هپاتيت هم قابل بررسي است. توتون و تنباكوي استفاده شده در قليان از نازلترين انواع توتون و تنباكوهاي موجود است و اين هم ايجاد خطر استفاده را افزون مي كند. چاقي شكمي يكي از عوارض شايع مصرف قليان است كه عامل و تشديد كننده بسياري از بيماريها همچون ديابت ، فشار خون بالا و ..... مي باشد.

اسلاید 16: آئين نامه اجرائی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانی

اسلاید 17: قانون جامع كنتـــرل ومبارزه ملي با دخانيات كه درجلسه علنــي روزچهـارشنبه مورخ پانزدهم شهريورماه يكهزاروسيصدوهشتادو پنج مجلس شوراي اسلامي تصويب و درتاريخ 85/7/5 به تاييد شــوراي نگهبان رسيده و طي نامه شمـــاره 15/107686 مورخ 1385/11/7 و اصـل گرديده است . به پيوست جهت اجراءابلاغ مي گردد.محمود احمدي نژادرييس جمهور-------------------------------- هيئت وزيـــــــران در جلسه مـــورخ /86/7 بنا به پيشنهــاد شماره 438556 مورخ 1385/12/23 وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي وبه استناد ماده (18) قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات مصوب 1385 آيين نامه اجـرايي قانون جامع كنتــرل و مبـارزه ملي با دخانيـات را به شرح زير تصويب نمود.

اسلاید 18: ماده 1- دراین آئین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میرود:1.      قانون: قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات – مصوب 1385 –2.      ستاد: ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات3.      تبلیغ: هرگونه فعالیت یا اقدام که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در معرفی، تحریک و تشویق افراد به خرید و مصرف محصولات دخانی انجام شود.4.     بسته بندی: محصولات دخانی عرضه شده در بسته هائی از قبیل پاکت، کارتن، قوطی و لفافه5.      محصولات دخانی: هرماده یا فرآورده ای که تمام یا بخشی از ماده خام تشکیل دهنده آن گیاه توتون یا تنباکو یا مشتقات آن(به استثنای مواد دارئی مجاز ترک دخانیات به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) باشد.6.     استعمال دخانیات: هرگونه مصرف مواد دخانی از قبیل دود کردن، مکیدن، جویدن یا استنشاق از راه بینی و دهان7.     سازمانهای غیردولتی: تشکل ها و نهادهای غیردولتی و مردمی از قبیل «انجمن»، «جمعیت»، «کانون»، «مرکز»، «خانه» و «موسسه» که توسط گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط تاسیس شده و به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ پیشگیری از استعمال محصولات دخانی و یا مبارزه با تولید، استعمال و ترویج مواد دخانی هدف اصلی یا از جمله اهداف آنها می باشد.8.   اماکن عمومی: محل هایي که مورد استفاده و مراجعه جمعی یا عموم مردم است از قبیل اماکن متبرکه دینی، کارخانجات، بیمارستانها، درمانگاهها، مطبها، سالنهای نمایش، سینماها، سالن مهمانخانه ها(هتلها) و مهمانسراها و مهمان پذیرها، خوراک سراها(رستورانها)، گنجینه ها(موزه ها)، پایانه هاي مسافربري (ترمینالها)، فروشگاههای بزرگ، اماکن فرهنگی و فرهنگسراها، کتابخانه های عمومی، اماكن ورزشي، دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی، وسایل نقلیه عمومی، موسسات و سازمانهای دولتی و عمومی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانکها، شرکتهای دولتی و شهرداري هاو هر نوع مركز و محل جمعي ديگر.

اسلاید 19: ماده 2 – تبلیغ محصولات دخانی به هر نحو ممنوع است.ماده 3- استفاده از نام و علامت تجاری شرکت های تولید کننده انواع فرآورده های دخانی بر روی دیگر کالاها که تبلیغ مصرف مواد دخانی محسوب مي شود ممنوع است.ماده 4- فروش و عرضه محصولات دخانی توسط عاملین مجاز نباید به نحوی باشد که نمایانگر تبلیغ محصولات دخانی برای عموم باشد.ماده 5- اعطای هرگونه کمک، اعانه حمایت اعم از مادی و غیرمادی توسط تولیدکنندگان، وارد کنندگان و صادر کنندگان محصولات دخانی که تبلیغ محصولات دخانی محسوب شود، ممنوع است.ماده 6- ورود، تولید، توزیع، خرید و فروش هر نوع وسایل و کالای تبلیغی محصولات دخانی ممنوع است. با کالاها و و وسایل مکشوفه تبلیغی طبق مقررات عمل خواهد شد. ماده 7- به منظور حفظ سلامت عمومی به ویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود مجصولات دخانی، استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنوع است.ماده 8- مسئولیت اجرای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و سایر اماکن مندرج در قانون با مدیران یا کارفرمایان یا متصدیان اماکن مربوط است.ماده 9- متصدیان، کارفرمایان و مسئولین اماکن عمومی موظفند تابلوهای هشدار دهنده مبنی بر ممنوعیت مصرف محصولات دخانی در نقاط مناسب و در معرض دید عموم نصب نمایند.

اسلاید 20: ماده 10- فروش محصولات دخانی به افراداز طریق اینترنت و دستگاههای خودکار فروش ممنوع است.ماده 11- فروشنده باید در صورت مشکوک بودن به سن خریدار، مدرک شناسائی مبنی بر داشتن حداقل (18) سال سن را از وی تقاضا کند.ماده 12- فروش و عرضه محصولات دخانی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون پروانه فروش ممنوع است.ماده 13- وزارت بازرگانی موظف است فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی را که طبق ماده (7) قانون دارای پروانه فروش(فروشندگان مجاز) محصولات دخانی می باشند، در اختیار ستاد قرار دهد. تبصره – مجوز عاملیت بازرگانی محصولات دخانی توسط شرکت دخانیات ایران بر اساس قوانین و مقررات مربوط صادر خواهد شد.ماده 14- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است در کلیه مراحل اجرايی عملیات بازرسی اماکن عمومی و محل های عرضه مواد دخانی همکاری لازم را با مامورین و بازرسین وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بازرگانی بعمل آورد.ماده 15- کلیه مامورین بهداشتی و سایر مامورین ذیربط در اجرای این قانون موظفند گزارش های خود را حسب مورد جرایم موضوع این قانون برای مراجع ذیصلاح ارسال دارند.ماده 16- کلیه محصولات دخانی باید در بسته بندی و با شماره سریال و برچسب ویژه شرکت دخانیات ایران عرضه یا بفروش برسد. درج عبارت «مخصوص فروش در ایران» بر روی کلیه بسته بندی های فرآورده های دخانی وارداتی الزامی است.

اسلاید 21: تبصره 1- فروش محصولات دخانی بصورت فله ای، باز و یا نخی ممنوع است.تبصره 2- فروشگاه های واقع در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز ملزم به رعایت این ماده هستند.تبصره 3- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است محصولات و مواد دخانی قاچاق را در هر نقطه از کشور ضبط و تحویل شرکت دخانیات ايران دهد. در صورت موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت دخانیات ایران محصول را با مشخصات ماده (16) این آئین نامه بسته بندی و مانند سایر محصولات به فروش رسانده و درآمد حاصله را به حساب درآمدهای عمومی واریز خواهد نمود.تبصره 4- از محل درآمد حاصله حق الکشف کارکنان نیروی انتظامی، بازرسین و هزینه مربوط به فروش شرکت دخانیات پرداخت می گردد.ماده 17- به منظور جلوگیری از ورود محصولات دخانی، وزارتخانه های کشور و بازرگانی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنایع و معادن و امور خارجه هماهنگی لازم را با کشورهای همسایه بعمل آورند و گزارش آن را به ستاد ارسال نمایند.ماده 18- شرکت دخانیات ایران موظف است استانداردهای ملی را در تولید و عرضه محصولات دخانی رعایت نماید. تولید و واردات محصولات دخانی مغایر با معیارهای تعیین شده در قوانین مربوط و این ائین نامه و دستورالعمل های مرتبط ممنوع است.شرکت دخانیات ایران موظف است با اعمال برنامه ریزی و با هماهنگی ستاد سطح زیر کشت توتون و تنباکو را براساس نیاز کارخانجات داخلی تعیین نماید و از افزایش سطح زیر کشت بیشتر از نیاز کارخانجات داخلی با هماهنگی نیروی انتظامی جلوگیری بعمل آورد.وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنایع و معادن موظفند در صورت کاهش میزان نیاز به توتون و تنباکو کارخانجات داخلی، جایگزین تدریجی زراعت توتون و تنباکو را با سایر محصولات کشاورزی در الگوی کشت مناطق تولید و فرآوری محصولات دخانی مورد مطالعه و اجرا قرار دهند.

اسلاید 22: تبصره – پرداخت یارانه در زمینه کاشت، داشت و برداشت توتون و تنباکو به هر شکل مجاز نمی باشد.ماده 19- تا دو درصد(2%) از سرجمع مالیات مذکور در ماده(8) قانون در بودجه سنواتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منظور می گردد تا برای تحقق اهداف مبارزه و کنترل استعمال مواد دخانی در اختیار سازمانها، موسسات و جمعیت ها قرار گیرد.تبصره- ستاد ضوابط کمک به سازمانهای غیردولتی را تعیین و تصویب خواهد کرد.ماده 20- هر سه سال یکبار، حداقل و حداکثر جزای نقدی مقرر در قانون به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس نرخ رسمی تورم سالانه که توسط بانک مرکزی اعلام میشود با تصویب هیئت وزیران افزایش می یابد.ماده 21- دستگاه های موضوع ماده(160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند برنامه های آموزشی و تبلیغی مصوب ستاد را برای پیشگیری از استعمال دخانیات و مبارزه با آن اجرا نمایند.ماده 22- وزار بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است تسهیلات و امکانات آزمایشگاهی لازم را برای تعیین مواد و ترکیبات منتشره مواد دخانی فراهم نماید.ماده 23- دستگاههای ذیربط به ویژه شرکت دخانیات ایران موظفند اطلاعات مورد نیاز در رابطه با مفاد این آئین نامه را در اختیار ستاد قرار دهند.ماده 24- دبیرخانه ستاد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر است و معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دبیر ستاد خواهد بود.

اسلاید 23: ماده 25- وظایف دبیرخانه ستاد به شرح زیر تعیین می گردد:1.      انجام بررسیهای لازم در خصوص پیشنهادهای قابل طرح در ستاد و تنظیم دستور جلسات آن2.      پیگیری مصوبات ستاد3.      راه اندازی کارگروه های تخصصی ملی و استانی و نظارت بر آنها4.      انجام هماهنگی های لازم با سایر وزارتخانه ها و سازمانها برای دعوت آنها به شرکت درجلسات برحسب مورد5.      تدوین و ارائه گزارش عملکرد ستاد6.      انجام سایر اموری که توسط ستاد به دبیرخانه محول می گردد7.      جمع آوری و ثبت اطلاعات و آمار8.      هماهنگی امور اجرائی مربوط به قانون9.      تهیه و تدوین دستورالعملها و پیشنهاد راهبردها به ستادماده 26- تعداد اعضا، ترکیب، وظایف و سایر مقررات مربوط به کارگروه های تخصصی طی دستورالعملی که به تصویب ستاد می رسد، تعیین می گردد.                              پرویز داودی    معاون اول رئیس جمهور                                                              1386/7/9           

اسلاید 24: آيين نامه اجرايي اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردني،آشاميدني،آرايشي و بهداشتي

اسلاید 25: ماده 13 –استعمال دخانيات توسط متصديان و كارگران مشمول اين آيين نامه و در حين كار ممنوع است. ماده 14 –فروش و عرضه سيگار در كارگاهها و كارخانجات و اماكن و مراكز و محلهاي موضوع اين آيين نامه ممنوع است. ماده 15 _ مصرف هرگونه محصولات دخانياتي در محوطه هاي عمومي كارگاهها،كارخانجات و اماكن و مراكز محلهاي موضوع اين آيين نامه ممنوع است. تبصره1 –متصديان،مسئولين و يا كارفرمايان محلهاي موضوع اين آيين نامه مسئول اجراي مفاد ماده15 بوده و موظف اند ضمن نصب تابلوهاي هشدار دهنده در نقاط مناسب و در معرض ديد از مصرف دخانيات جلوگيري كنند.

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید