علوم انسانی و علوم اجتماعی سیاست و قانون‌گذاری

آشنایی با مفاهیم حقوقی مالکیت معنوی و ثبت برند

hoghoghe_kamele_sabte_berand

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با مفاهیم حقوقی مالکیت معنوی و ثبت برند”

آشنایی با مفاهیم حقوقی مالکیت معنوی و ثبت برند

اسلاید 1: بسم الله الرّحمن الرّحيم جزوه آموزشي: آشنايي با مفاهيم حقوقي مالکيت معنوي و ثبت برنددبيرخانه کميسيون تخصصي نام و نشان تجاري(برند)ابراهيم انوري تهيه کننده:

اسلاید 2: سازمان جهاني مالکيت معنوي تعريف حقوق مالکيت معنوي(intellectual property): حقوق ناشي از خلاقيت ها و آفرينش هاي فکري در زمينه هاي علمي، صنعتي، ادبي و هنري است.شاخه ها:1- مالکيت صنعتي- industrial propertyکه شامل حق اختراع، طرح هاي صنعتي، علايم تجاري و علايم جغرافيايي مي شود.2- حقوق مالکيت ادبي و هنري- copyrightکه به حمايت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مي پردازد. ليکن در ايران بدليل عدم الحاق به کنوانسيون هاي برن و رم در زمينه کپي رايت حمايت کافي از اين حقوق بعمل نمي آيد.در حوزه تجارت ما با مبحث علايم تجاري و علايم جغرافيايي سر و کار داريم.

اسلاید 3: سابقه قانونگذاري در زمينه حمايت از حقوق مالکيت صنعتي در ايران:1304... قانون ثبت علايم تجارتي ايران1306... آيين نامه اجرايي قانون ثبت علايم تجارتي ايران1310... قانون ثبت علايم و اختراعات1310... آيين نامه اجرايي قانون ثبت علايم و اختراعات1328... آيين‏ نامه نصب و ثبت اجباري علائم صنعتي‏1337... الحاق به کنوانسيون پاريس در زمينه حمايت از مالکيت صنعتي1375... قانون ممنوعيت به کارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه* اسامي که قبل از تصويب اين قانون به ثبت رسيده اند را نمي توان منع کرد.(ماي بي بي ، آدامس وايت)* اسامي بيگانه که در زبان فارسي مستعمل شده اند را مي توان استفاده کرد.(ماشين، بنزين، استکان)

اسلاید 4: سابقه قانونگذاري در زمينه حمايت از حقوق مالکيت صنعتي در ايران:1377.... الحاق به آخرين اصلاحات کنوانسيون پاريس1378... آيين نامه اجرايي قانون ممنوعيت به کارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه* در مورد کالاهايي که صرفاً به منظور صادرات توليد مي شود، استفاده از اسامي بيگانه مجاز است.1379... قانون حمايت از پديد آورندگان نرم افزارهاي رايانه اي1380... الحاق به سازمان جهاني مالکيت معنوي1382... الحاق به موافقت نامه وپرتکل مادريد پس از 110 سال 1382... قانون تجارت الکترونيکي1383... قانون حمايت از نشانه هاي جغرافيايي1386...قانون ثبت اختراعات، طرح هاي صنعتي و علايم تجاري

اسلاید 5: ضرورت حمايت از حقوق مالکيت معنوي- چرا بايد حمايت کرد؟حفاظت از سرمايه گذاري ها و تحقيقات انجام شدهافزايش انگيزه افراد براي تحقيقات و نوآوريجلوگيري از اختفاء تکنولوژي ها و نوآوري هاانتشار دقيق و صحيح تکنولوژي ها و نوآوري هاجلوگيري از فعاليت هاي موازي و صرف هزينه هاي اضافيتشويق و ترغيب به سرمايه گذاري و نوآوريمثال: سوهان حاج حسين که سالها روش ساخت آن پنهان بود.

اسلاید 6: عوارض عدم حمايت از حقوق مالکيت معنوي:محروم شدن جامعه از نتيجه ابتکار و نوآوري از بين رفت روحيه جسارت در ابتکار و نوآوري در نخبگان جامعهعدم پايه ريزي يک صنعت پيشرفته و داراي مبناي مستحکمجلوگيري از رشد و توسعه واحدهاي تجاري و اقتصاديکاهش سطح کيفيت زندگي مردمکاهش ميزان تمايل کشورهاي ديگر به سرمايه گذاري و انتقال تکنولوژيمثال: سوهان حاج حسين که بدليل عدم حمايت نمونه هاي مشابه و بي کيفيت زيادي بوجود آمده است.

اسلاید 7: بر اساس تعريف سازمان جهاني مالکيت معنوي(WIPO)، حقوق مالکيت معنوي شامل موارد ذيل است: ...علايم تجاري، علايم خدماتي، نام هاي تجاري و عناوينعلامت تجاري: استفاده از علايم تجاري به گذشته هاي دور بر مي گردد. حدوداً 3000سال قبل صنعتگران هندي امضاي سازنده را بر روي توليدات خود حک مي کردند. در ايران نيز در صنايعي مانند: قلمزني، انگشتر سازي و ساخت آلات موسيقي اين امر رواج داشته است.

اسلاید 8: اهداف علامت تجاري:براي مصرف کننده:1- کمک به مصرف کننده در تصميم گيري و انتخاب کالا(زيرا علامت تجاري ويژگي هاي کالا را نشان مي دهد. مثلا: شامپو صحت)؛2- عدم نياز به داشتن اطلاعات دقيق در مورد توليد کننده و جزئيات فني کالا در هنگام انتخاب کالاها؛3- تسهيل معرفي کالا به ديگران براي توليد کننده:1- معرفي آسان محصولات به مردم2- ايجاد تمايز ميان کالاهاي خود از محصولات مشابه در بازار3- تسهيل در نفوذ و ورود به بازارهاي جديد4- ايجاد انگيزه در توليد کننده براي بهبود کيفيت کالاي خود و کسب شهرت بيشتر

اسلاید 9: تعريف علايم تجاري (قانون ثبت اختراعات، طرح‌هاي صنعتي و علايم تجاري): ماده ۳۰- علامت، علامت جمعي و نام تجاري عبارتند از:الف ـ علامت يعني هر نشان قابل رؤيتي که بتواند کالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.ب ـ علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي که باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت معرفي شود و بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند کيفيت کالا ياخدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را که از اين نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌کنند متمايز سازد.ج ـ نام تجارتي يعني اسم يا عنواني که معرف و مشخص‌کننده شخص حقيقي يا حقوقي باشد.

اسلاید 10: انواع علايم تجارتي:1- علايم جمعي: علايمي هستند که به يک جماعت قانوني تعلق دارند و دسته و گروه خاصي را که به توليد آن کالا يا خدمت مي پردازند معرفي مي کنند. مثل: زعفرانکاران قاينات2- علايم تاييد شده يا تضميني: علايمي هستند که ممکن است توسط هر کس که بتواند کالا و خدمات خود را با استاندارد تعيين شده تطبيق دهد، مورد استفاده قرار مي گيرند. مانند ISO9000 که حداقل استاندارد کيفي را نشان ميدهد، يا علامت استاندارد ايران.* نکته: مالک اين نوع علامت به دليل ضرورت بي طرفي خودش حق استفاده از آن را ندارد.

اسلاید 11: 3- علايم مشهور: علامتي که در يک کشور مشهور شده است( چه به ثبت رسيده باشد و چه ثبت نشده باشد.).ويژگي هاي علايم مشهور: 1- حمايت گسترده تري را شامل مي شود.2- چه به ثبت رسيده باشد و چه ثبت نشده باشد، مورد حمايت قرار مي گيرد.3- حتي در زمينه محصولات از طبقه ديگر و غير مشابه نيز مورد حمايت قرار مي گيرد.مثلا: برند کوکا کولا در صنعت نوشابه سازي مشهور شده است. اما اگر کسي بخواهد لباسي با مارک کوکا کولا توليد کند، نيازمند اخذ مجوز از صاحب علامت است.

اسلاید 12: علايم جغرافيايي:قانون حمايت از نشانه هاي جغرافيايي:ماده 1- اصطلاحات به كار برده شده در اين قانون داراي معاني زير مي‌باشند:الف- نشانه جغرافيايي نشانه‌اي است كه مبدا كالايي را به قلمرو، منطقه يا ناحيه‌اي از كشور منتسب مي‌سازد، مشروط بر اين كه كيفيت و مرغوبيت، شهرت يا ساير خصوصيات كالا اساسا قابل انتساب به مبدا جغرافيايي آن باشد. مثلاً: زعفران قاين

اسلاید 13: علايم جغرافيايي:تفاوت علايم جغرافيايي وعلايم تجاري:علايم جغرافيايي کالا يا محصولاتي را معرفي مي کند که منشاء آن در قلمرو کشور عضو يا منطقه خاصي از آن است.مثلاً: آبليموي شيرازعلايم تجاري کالا و خدمات يک موسسه يا توليد کننده را معرفي مي کند.مثلاً: آبليموي يک و يک

اسلاید 14: علايم جمعي:تفاوت علايم جغرافيايي وعلايم جمعي:علايم جغرافيايي کالا يا محصولاتي را معرفي مي کند که منشاء آن در قلمرو کشور عضو يا منطقه خاصي از آن است. در حاليکه علايم جمعي علايمي هستند که گروه خاصي را که در هر کجاي کشور به توليد آن کالا يا خدمت مي پردازند معرفي مي کنند.

اسلاید 15: علايم غير قابل ثبت:ماده ۳2 قانون ثبت اختراعات، طرح‌هاي صنعتي و علايم تجاري:علامت درموارد زير قابل ثبت نيست:الف ـ نتواند کالاها يا خدمات يک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه ديگر متمايز سازد.ب ـ خلاف موازين شرعي يا نظم عمومي يا اخلاق حسنه باشد.ج ـ مراکز تجاري يا عمومي را به ويژه درمورد مبدأ جغرافيايي کالاها يا خدمات يا خصوصيات آنها گمراه کند.د ـ عين يا تقليد نشان نظامي، پرچم، يا ساير نشانهاي مملکتي يا نام يا نام اختصاري يا حروف اول يک نام يا نشان رسمي متعلق به کشور، سازمانهاي بين‌الدولي يا سازمانهايي که تحت کنوانسيونهاي بين‌المللي تأسيس شده‌اند، بوده يا موارد مذکور يکي از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحيتدار کشور مربوط يا سازمان ذي‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.

اسلاید 16: علايم غير قابل ثبت:هـ ـ عين يا به طرز گمراه‌کننده‌اي شبيه يا ترجمه يک علامت يا نام تجاري باشد که براي همان کالاها يا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه ديگري در ايران معروف است.و ـ عين يا شبيه آن قبلاً براي خدمات غيرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً ميان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلي لطمه وارد سازد.ز ـ عين علامتي باشد که قبلاً به نام مالک ديگري ثبت شده و يا تاريخ تقاضاي ثبت آن مقدم يا داراي حق تقدم براي همان کالا و خدمات و يا براي کالا و خدماتي است که به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فريب و گمراهي شود.

اسلاید 17: علايم غير قابل ثبت:قانون تجارت الکترونيکي:‌فصل سوم - حمايت از علائم تجاري (Trade Names)‌ماده 66 - به منظور حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان و تشويق رقابت‌هاي مشروع‌در بستر مبادلات الكترونيكي استفاده از علائم تجاري به صورت نام دامنه(Domain Name) و يا هرنوع نمايش بر خط (Online) علائم تجاري كه موجب فريب يا‌مشتبه‌شدن طرف به اصالت كالا و خدمات شود ممنوع و متخلف به مجازات مقرر در اين‌قانون خواهد رسيد.‌ماده 76 - متخلفان از ماده (66) اين قانون به يك تا سه سال حبس و جزاي نقدي از‌بيست ميليون (000 000 20) ريال تا يكصد ميليون (000 000 100) ريال محكوم‌خواهند شد.

اسلاید 18: رويه ثبت:قانون ثبت اختراعات، طرح‌هاي صنعتي و علايم تجاري:ماده ۳۳- اظهارنامه ثبت‌علامت به همراه نمونه علامت وفهرست کالاها يا خدماتي که ثبت علامت براي آنها درخواست شده و براساس طبقه‌بندي قابل اجراء يا طبقه‌بندي بين‌المللي باشد، به اداره مالکيت صنعتي تسليم مي‌شود. پرداخت هزينه‌هاي ثبت علامت بر عهده متقاضي است.ماده ۳۵- متقاضي مي‌تواند تا زماني که اظهارنامه او هنوز ثبت‌نشده، آن را مسترد کند.ماده ۳۶- اداره مالکيت صنعتي، اظهارنامه را ازلحاظ انطباق با شرايط و مقررات مندرج در اين قانون بررسي و درصورتي که علامت را قابل ثبت بداند، اجازه انتشار آگهي مربوط به آن را صادر مي‌کند.ماده ۳۷- هر ذي‌نفع مي‌تواند حداکثر تا سي روز از تاريخ انتشار آگهي، اعتراض خود را مبني بر عدم رعايت مفاد بند (الف‌) ماده (۳۰) و ماده (۳۲) اين قانون به اداره مالکيت صنعتي تسليم نمايد. دراين صورت:۱- اداره مالکيت صنعتي رونوشت اعتراض‌نامه را به متقاضي ابلاغ کرده و بيست روز به او مهلت مي‌دهد تا نظر خود را اعلام کند. متقاضي درصورت تأکيد بر تقاضاي خود يادداشت متقابلي را به همراه استدلال مربوط به اداره مذکور مي‌فرستد. درغير اين‌صورت اظهارنامه وي مسترد شده تلقي خواهد شد.

اسلاید 19: رويه ثبت:۲- اگر متقاضي يادداشت متقابلي بفرستد، اداره مالکيت صنعتي رونوشت آن را دراختيار معترض قرار مي‌دهد و با درنظر گرفتن نظرات طرفين و مواد اين قانون تصميم مي‌گيرد که علامت را ثبت و يا آن را رد کند.ماده ۳۸- پس از انتشار آگهي اظهارنامه و تا زمان ثبت علامت، متقاضي از امتيازات و حقوقي برخوردار است که درصورت ثبت برخوردار خواهد بود. با اين حال هرگاه به وسيله متقاضي ثبت درباره عملي که پس از آگهي اظهارنامه‌انجام شده، دعوايي مطرح شود و خوانده ثابت کند که در زمان انجام عمل، علامت، قانوناً قابل ثبت نبوده‌است، به دفاع خوانده رسيدگي و درمورد ثبت يا عدم ثبت علامت تصميم مقتضي اتخاذ مي‌شود.ماده ۳۹- هرگاه اداره مالکيت صنعتي تشخيص دهد که شرايط مندرج در اين قانون رعايت شده‌است علامت را ثبت کرده و آگهي مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهينامه ثبت را به‌نام متقاضي صادر مي‌نمايد.* نماينده قانوني - در مورد اشخاص حقيقي وکيل دادگستري بايد به عنوان نماينده انتحاب شود.- در مورد اشخاص حقوقي صاحب حق امضاي شرکت بايد به عنوان نماينده انتحاب شود.

اسلاید 20: اعتبار علامت ثبت شده:ماده ۴۰- حقوق ناشي از ثبت علامت، مدت اعتبار و تمديد آن به شرح زير است:... د ـ مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن مي‌باشد. اين مدت با درخواست مالک آن براي دوره‌هاي متوالي ده ساله با پرداخت هزينه مقرر، قابل تمديد است. يک مهلت ارفاقي شش ماهه که از پايان دوره شروع مي‌شود، براي پرداخت هزينه تمديد، با پرداخت جريمه تأخير، درنظر گرفته مي‌شود.

اسلاید 21: اعتبار علامت ثبت شده:ماده۴۱- هر ذي‌نفع مي‌تواند از دادگاه ابطال ثبت علامت را درخواست نمايد.هر ذي‌نفع که ثابت کند که مالک علامت ثبت شده شخصاً يا به وسيله شخصي که از طرف او مجاز بوده‌است، آن علامت را حداقل به مدت سه سال کامل از تاريخ ثبت تا يک ماه قبل از تاريخ درخواست ذي‌نفع استفاده نکرده‌است، مي‌تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا کند. درصورتي که ثابت شود قوه‌قهريه مانع استفاده از علامت شده‌است، ثبت علامت لغو نمي‌شود.

اسلاید 22: اسم تجاري: کلماتي که نام يک موسسه تجاري را بيان مي کنندو مشخص کننده شخص حقيقي يا حقوقي است. و با علامت تجاري تفاوت دارد.در حال حاضر؛ شايع‌ترين تقلب در عرصه تجارت و بارزترين رقابت مكارانه، شبيه‌سازي علايم يا اسامي تجاري است كه از دعاوي شايع در دادگستري نيز مي‌باشد. از منظر حقوقي؛ اسم تجاري و علامت تجاري دو مقوله متفاوت هستند ، ليكن در عرف تجاري اين دو مقوله يا به جاي هم استفاده مي‌شوند و يا هر دو يكي پنداشته شده و مترادف هم بكار مي‌روند.عدم آگاهي به تفاوت حقوقي اين دو مقوله، موجب مي‌شود؛ اقدام‌هاي قانوني جهت ثبت اسامي و علايم تجاري به موقع و به نحو صحيح انجام نشود و يا قضاوتي عادلانه و دفاعي شايسته در اين خصوص، صورت نگيرد.

اسلاید 23: تفاوت اسم تجاري وعلامت تجاري:1- مرجع ثبت: براي ممانعت از سوءاستفاده رقبا و جلب حمايت قانوني بايد علامت يا نام تجاري را ثبت كرد. يكي از تفاوت‌هاي علامت و نام تجاري مرجع ثبت و شيوه ثبت آنهاست. علايم كليه اشخاص حقيقي يا حقوقي در اداره ثبت علايم تجاري كه از توابع اداره كل مالكيت صنعتي است و در تهران ثبت مي‌شود. اما ثبت نام تجاري به دو بخش تقسيم مي‌شود: نام تجاري اشخاص حقوقي (شركت‌ها و موسسات دولتي يا خصوصي) طبق قانون تجارت و قانون ثبت شركت‌ها در اداره ثبت شركت‌هاي تهران ثبت مي‌شود. درخصوص ثبت نام تجاري اشخاص حقيقي (تجارتخانه‌هاي فردي يا جمعي) هنوز آيين نامه‌اي خاص و اداره‌اي مخصوص جهت ثبت اين دسته از نام‌ها تصويب و داير نشده است.

اسلاید 24: 2- مدت اعتبار: مدت اعتبار علامت تجاري در ايران ده سال است. چنانچه صاحب علامت بخواهد به استفاده از علامت خويش ادامه دهد بايد در سال پاياني، اعتبار علامت خود را تمديد كند در غير اين صورت به نام اشخاص ديگر قابل ثبت است. در مقابل؛ اسامي شركت‌ها يا موسسات (اسامي تجاري) تا زماني كه شخص حقوقي منحل نشده و حتي سال‌ها پس از انحلال، اعتبار دارد. نكته مهمي كه در خصوص مدت اعتبار علايم و اسامي تجاري بايد به آن توجه كرد اين است كه اگر از علامتي حداقل سه سال استفاده نشود، قانونا قابل ابطال است. (ماده 41) ولي اگر شركت يا موسسه‌اي غيرفعال باشد و از اسم تجاري خود استفاده نكند به اين دليل نمي‌توان نام آن را ابطال كرد.

اسلاید 25: 3- تعدد اختيار علامت يا نام تجاري انتخاب و ثبت علامت تجاري محدوديتي ندارد. هر شخصي مي‌تواند ده‌ها علامت تجاري را به نام خود ثبت كند. ليكن اصولا هيچ‌كس نمي‌تواند بيش از يك نام تجاري براي خود اختيار كند. 4- ثبت بين‌المللي: به استثناي علايم و اسامي مشهور، حمايت قانوني از علايم و اسامي تجاري، محدود به مرزهاي كشور ثبت كننده است. لذا براي حمايت در ساير كشورها بايد اقدامات ثبتي را جداگانه در هر كشور انجام داد. اما براي ثبت بين‌المللي علايم تجاري، كنوانسيون خاصي به نام «مادريد» وجود دارد كه مي‌توان از تسهيلات آن استفاده كرده و در قريب به يكصد كشور جهان از طريق ادارات محلي و بدون مراجعه به كشور خارجي، اقدامات ثبتي را انجام داد. در مقابل؛ براي ممانعت از استفاده رقبا از نام يك شركت يا موسسه در ساير كشورها، فقط بايد در كشور مورد نظر شركت يا موسسه تاسيس كرد كه كار مرسوم و مقرون به صرفه‌اي نيست.

اسلاید 26: 5- انتقال حقوق: صاحب علامت تجاري مي‌تواند، حقوق خود را به طور موقت يا دائمي به شخص يا اشخاص ديگر منتقل كند (قرارداد فروش يا اجازه بهره‌برداري) در هر حالت، الزامي به انتقال شركت، كالاها و يا كارخانه به منتقلٌ‌اليه وجود ندارد. در مقابل؛ انتقال نام تجاري تقريبا غير ممكن است و در صورت امكان نيز انتقال نام تجاري بايد همراه با انتقال شركت يا بخشي از آن باشد كه با نام تجاري شناخته مي‌شود.(ماده 49 قانون جديد) 6- الزامي يا اختياري بودن ثبت: انتخاب و ثبت علامت تجاري قانونا اجباري نيست. (قانون جديد، مسكوت است) البته با توجه به مزاياي ثبت علامت تجاري، عقلاً ثبت آن لازم است. در مقابل؛ اختيار يك نام تجاري به هنگام ثبت شركت يا موسسه، اجباري است.

اسلاید 27: واگذاري علامت ثبت شده:‎‎‎ماده 44 - قرارداد اجازه بهره‌برداري از ثبت يا اظهارنامه ثبت علامت بايد به طور مؤثر كنترل اجازه دهنده‌بر كيفيت و مرغوبيت كالا و ارائه خدمات توسط استفاده‌كننده را در برداشته باشد. درغير اين صورت يا درصورتي كه كنترل به طور مؤثر انجام نگيرد، قرارداد اجازه بهره‌برداري فاقد اعتبار خواهد بود.  ‎‎‎ماده 45 - ثبت علامت جمعي يا اظهارنامه آن نمي‌تواند موضوع قرارداد اجازه بهره‌برداري باشد. ماده 49 - هرگونه تغيير در مالكيت نام تجاري بايد همراه با انتقال مؤسسه يا بخشي از آن كه با نام مزبور شناخته مي‌شود، صورت پذيرد. ‎‎‎ماده 50 - هرگونه قرارداد اجازه بهره‌برداري از اختراع و طرحهاي صنعتي ثبت شده‌، يا علامت ثبت شده يا اظهارنامه مربوط به آنها به اداره مالكيت صنعتي تسليم مي‌شود. اداره مالكيت صنعتي‌، مفاد قرارداد را به صورت محرمانه حفظ ولي اجازه بهره‌برداري را ثبت و آگهي مي‌كند. تأثير اين گونه قراردادها نسبت به اشخاص ثالث منوط به مراعات مراتب فوق است‌.

اسلاید 28: واگذاري علامت ثبت شده:‎‎‎ ‎‎‎ماده 48 - هرگونه تغيير در مالكيت اختراع‌، ثبت طرح صنعتي يا ثبت علائم تجاري يا علامت جمعي يا حق مالكيت ناشي از تسليم اظهارنامه مربوط‌، به درخواست كتبي هر ذي‌نفع از اداره مالكيت صنعتي انجام شده و به ثبت مي‌رسد و جز درمورد تغيير مالكيت اظهارنامه‌، توسط اداره مذكور آگهي مي‌شود. تأثير اين گونه تغيير نسبت به اشخاص ثالث منوط به تسليم درخواست مذكور است‌. ‎‎‎تغيير در مالكيت ثبت علامت يا علامت جمعي درصورتي كه در مواردي مانند ماهيت‌، مبدأ، مراحل ساخت‌، خصوصيات يا تناسب با هدف كالاها ياخدمات سبب گمراهي يا فريب عمومي شود، معتبر نيست‌.‎‎‎هرگونه تغيير در مالكيت ثبت يك علامت جمعي يا مالكيت اظهارنامه مربوط به آن منوط به موافقت قبلي رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مي‌باشد.

اسلاید 29: تعريف برند: برند (Brand) يا نشان تجاري، يک نام، اصطلاح، علامت، سمبل يا طرح و يا ترکيبي از آنهاکه قصد آن مشخص کردن کالاو خدمات يک فروشنده و يا گروهي از فروشنده ها و نيز تفاوت گذاري بين آنها ميان ساير رقباست.به طور کلي برند ها به چهار دسته تقسيم مي شوند :۱- برند انفرادي: يک شرکت ممکن است بر اساس سياستي تصميم بگيرد.برندهاي مشخصي را براي هر يک از محصولات خود اقتباس کند .۲- برند فاميلي : برنده هاي فاميلي به يک سر ي از محصولات خاص محدود مي شود.اصطلاح برند فاميلي رجوع مي کند به يک نام تجاري   Brand Name که يک شرکت براي يک سري از محصولاتش اقتباس مي کند.۳- برند شرکتي   Company Brand :ما ممکن است براس همه محصولات اسم شرکت کننده  يا توليد کننده را بگذاريم.وقتي يک شرکت توليد کننده محصولات متعددي مي باشد اين نوع برند شرکتي استفاده مي شود. براي مثال نساجي تاتا ( نساجي مازندران ) محصولات مهندسي ، شيميايي و غيره.۴- ترکيبي از همه Combination Divice محصولات اسامي خودشان را دارند و برند شرکتي مشخص مي کند که شرکت همه محصولات را توليد مي کند. مثل (تاج شرکت تاتا ) يا (تاژ شرکت بهداد )

اسلاید 30: خصوصيات يک برند خوب:۱- برند مي بايست چيزي از هدف توليد محصول ،کيفيت آن،منافع آن،استفاه هاي آن و طرز عمل آنو غيره پيشنهاد کند. ۲- برند بايد ساده ،کوتاه و داراي تلفظ ساده بوده و به خاطر سپردن آن آسان باشد. براي مثال ،لوکس، ژيلت ،بي بي سي ،بيک، و … ۳- برند بايد به سادگي تبليغ و شناسايي شود ۴- برند بايد بخشي از يک حالت و طبيعت دائمي باشد ۵- برند بايد ساده و شفاف و جذاب باشد ۶- بايد قابل ثبت و حمايت حقوقي باشد ۷- بايد مشخص و دقيق باشد ۸- بايد داراي صداي لذت بخش درهنگامي که آن را مي شنويد باشد. ۹- بايد اقتصادي بوده و قابل توليد مجددو تکثير باشد. ۱۰- بايد اصل باشد ( غير تقليدي) ۱۱- نبايد به چندين گونه تلفظ شود ۱۲- نبايد تهاجمي (به کسي يا چيزي)و يا اهانت آميز باشد ۱۳- بايد تصوير خوبي ايجاد کند ۱۴- نبايد قديمي و کهنه باشد

اسلاید 31: ارزش‌گذاري برند:امروزه برند بخشي از سرمايه و ثروت يک بنگاه اقتصادي به‌شمار مي‌آيد و کنترل آن جزء فعاليتهاي استراتژيک سازماني مي‌باشد. ارزيابي راهکارهاي اجرا شده در مقوله مديريت نام و نشان تجاري (برند) و محاسبه بازگشت سرمايه‌گذاري در اين حوزه بسيار حائز اهمييت مي‌باشد. مقوله قيمت گذاري برند (تعيين قيمت برند، تخمين ارزش برند، ارزشگذاري نام تجاري، ارزشگذاري نشان تجاري) در دنيا تا سال 2010 به روشهاي مختلفي انجام مي‌شد، با توجه به تتوع و بعضا تضاد يا عدم هم‌پوشاني اين روشها، نتايج غير قابل اتکاء و متفاوت بود. کميته تخصصي ارزش‌گذاري برند در موسسه ISO با عضويت نمايندگان 3 شرکت برتر فعال در اين حوزه شکل گرفت و خروجي آن در سپتامبر 2010 منجر به انتشار استاندارد بين‌المللي ISO10668 گرديد.  مرکز ارزش‌گذاري برند به عنوان پيشروترين مرکز مستقل ارزش‌گذاري نام و نشان‌هاي تجاري، همزمان با ارائه اين استاندارد، اقدام به بنيان‌گذاري ارزش‌گذاري برند بر اساس استاندارد ISO10668 و ارائه گواهينامه رسمي در ايران نمود.

اسلاید 32: وفاداري به برند چيست؟وفاداري به برند هدف نهايي و غايي شرکتي است که داراي محصولي با علامت تجاري ويژه است. اولويت يا ترجيح خريد يک برند ويژه در يک قفسه محصول توسط مشتري، وفاداري به برند نام دارد. مشتريان دريافته‌اند که برند  تجاري مورد نظرشان به آنها طرح وترکيب محصولي سالم، داراي سطوحي از کيفيت با قيمت مناسب عرضه مي‌کند. اين ادراک مشتري پايه واساسي براي تکرارخريدهاي جديد مي‌شود. مشتريان در آغاز، يک خريد امتحاني از محصولي با علامت تجاري ويژه مي‌کنند وپس از رضايت از آن به تکرار وادامه خريد همان علامت تجاري يا برند مايل مي‌شوند، زيرا به آن محصول آشنا ومطمئن هستند.وفاداران به برند تفکري اينچنين دارند: نسبت به برند متعهد هستند. مايل به دادن پول بيشتر براي يک برند نسبت به ديگر برندها هستند.برند مورد نظر را به ديگران توصيه مي‌کنند

اسلاید 33: چرا وفاداري به برند اهميت دارد؟۱- حجم فروش بيشتر: کاهش ميزان از دست دادن مشتري مي‌تواند رشد تجاري و وفاداري به برند را بهبود بخشد، که اين منجر به فروش ثابت ويا افزايش فروش با افزايش تکرارخريدآن برند مي‌شود.۲- توانايي افزايش قيمت:مطالعات نشان مي‌دهد که همان اندازه که وفاداري به برند افزايش مي يابد، مشتريان کمتر به تغييرقيمت حساس هستند. عموما مشتريان مايل به دادن قيمت بيشتربراي علامت تجاري برگزيده يا منتخب خود هستند. زيرا آنها ارزش هاي بي نظيري در آن برند يا علامت تجاري مشاهده کرده‌اند که گزينه هاي ديگرآنرا ارائه نمي‌کنند.۳- حفظ مشتري بهتر ازجستجوي اوست:وفاداران به برند مايل به جستجوي برند مطلوب خود هستند وکمتر به ترفيعات رقابتي حساس هستند. نتيجه اين کار هزينه کمتر براي توزيع، رقابت وبازاريابي است.

اسلاید 34: ضرورت توجه به مقوله برند سازي:بسياري از توليد کنندگاني که صرفاً به فکر توليد بوده و با اينکه محصولات با کيفيتي توليد مي کردند امروزه سهمي در بازار ندارند. با بررسي بيشتر در سرنوشت اين شرکتها به خوبي مشخص مي گردد علت عدم حضور آنها دربازار بي توجهي به مقوله مالکيت معنوي و برند سازي مي باشد زيراهدف آنها در توليد تنها تأمين نياز مشتريان بوده و به مرور زمان در رقابت با ساير محصولات مشابه ازديد مشتريان ناديده گرفته شده اند.

اسلاید 35: تاريخچه شرکت وبرند تويوتا تويوتا را بايد بنيان گذار صنعت اتومبيل سازي ژاپن دانست. اين خودرو ساز که امروزه رده نخست توليد کنندگان خودرو را به خود اختصاص داده است، در سال 1933 از يک کارخانه نساجي به نام TOYODA AUTOMATIC LOOM متولد شد. به دليل کاهش تقاضا براي پارچه هاي ابريشمي، آقاي تويودا و پسرش Kichiro Toyoda به اين فکر افتادند تا با توليد محصولات ديگر، کارخانه خودرا سرپا نگه دارند و بنابر اين در گوشه اي از آن کارخانه به توليد اولين اتومبيل تويوتا پرداختند.نخستين خودرو توليدي اين کارخانه در سال 1935 با نام A1 متولد شد. و در سال 1937 شرکت TOYOTA MOTORS به عنوان يک خودرو ساز مستقل ثبت شد. اگرچه نام موسس اين کارخانه تويودا بود ولي نام تويوتا براي آن انتخاب شد تا زندگي شخصي آقاي تويودا و زندگي کاري وي از هم تفکيک شوند. دو دليل ديگري نيز براي اين انتخاب وجود داشت: نخست آنکه چون براي نوشتن کلمه تويوتا در زبان ژاپني بايد هشت بار قلم از کاغذ برداشته مي شد و عدد هشت در منطقه خاور دور و ژاپن عدد خوش يمني است و دليل ديگر آنکه تلفظ نام تويوتا از تويودا آسان تر است.لوگوي کارخانه تويوتا نيز در نوع خود جالب توجه است. آرم اين کارخانه از دو بيضي که درون يک بيضي بزرگ تر قرار دارد تشکيل شده است و اگر با دقت بيشتري به آن نگاه کنيم مي توانيم تمامي حروف تشکيل دهنده نام تويوتا را در آن ببينيم! در سال 1957 -درحاليکه بازار خودرو آمريکا تحت سيطره دو شرکت بزرگ اين کشور يعني فورد و جنرال موتور قرار داشت- شرکت تويوتا نخستين مرکز فروش محصولات خودرا در آمريکا با فروش مدل کراون تأسيس مي کند. اين پروژه شکست مي خورد. اما تويوتا عقب نشيني نکرده و به دنبال راه هايي براي دستيابي به بخش وسيع تري از بازار خودرو آمريکا بر مي آيد. بدين ترتيب هفت سال پس از ورود نخستين تويوتا به خاک آمريکا، تويوتا مدل کرونا را با قيمت 1760 دلار به آمريکا مي آورد. کرونا نشان مي دهد توانايي کسب سهم قابل قبولي از بازار و البته نام و نشان خوب و جايگاهي مناسب براي تويوتا را دارد. پس از دو سال از عرضه کرونا در آمريکا ، فروش اين شرکت به 30 هزار دستگاه در سال و در سال 1967 به سي و يک هزار دستگاه و در سال 1969 به 130 هزار دستگاه مي رسد.

اسلاید 36: اداره ثبت شرکت ها و مالکيت هاي صنعتي آدرس:تهران - منطقه ۳ - ميرداماد - نبش بزرگراه مدرستلفن: ۲۲۲۶۸۹۱۷ الي ۹وبسايت سازمان:www.ssaa.ir

اسلاید 37: نمونه هايي از علايم تجاري مشهور دنيا:

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید