پزشکی و سلامت تجهیزات پزشکی

آشنایی با ام آر آی

mri (1)

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با ام آر آی”

آشنایی با ام آر آی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم آشنایی با دستگاه MRI

اسلاید 2: MRIMRI که مخفف عبارت ( (Magnetic Resonance Imagingاست و تصویرسازی تشدید مغناطیسی نامیده می شود.روشی پرتونگارانه در تصویربرداری تشخیصی پزشکی و دامپزشکی است که در دهه‌های اخیر بسیار فراگیر شده‌است.MRI یکی از بهترین تکنیک ها در دنیای پزشکی در تشخیص بیماری ها است که بدون تابش اشعه ایکس می توان اسکن های واضحی از بافت های مختلف بدن گرفت . به این روش NMR نیز اطلاق می‌شود که مخفف کلمات Nuclear magnetic Resonance به معنی تشدید هسته‌ای مغناطیسی نیز می‌‌گویند، که در کتاب ها و کاربردهای پزشکی واژه MRI کاربرد بیشتری دارد.

اسلاید 3: دستگاه تصويربرداري تشديد مغناطيسيتاريخچه اصول تصويربرداري تشديد مغناطيسي MRI بر پايه تشديد مغناطيسي در سال 1940 به وسيله Bloch و Purcell به طور جداگانه كشف شد و از آن پس به عنوان يكي از شاخه هاي مهم علوم فيزيك و شيمي در آمد. در ابتدا شيميدانها از NMR براي درك بهتر خواص مواد استفاده مي كردند، اما كاربرد آن در سيستم هاي بيولوژيك در اوايل سال 1971 مرسوم شد. از آن زمان تا كنون NMR به مدد پيشرفت تكنولوژي به عنوان يكي از روشهاي بسيار مفيد در تشخيص بيماريها مورد استفاده قرار مي گيرد.

اسلاید 4: اصول اساسي تشديد مغناطيسي هسته(NMR) بدن انسان مانند تمام مواد ديگر از ميليون ها اتم ساخته شده است. هسته هر اتم به تنهايي همانند يك مغناطيس كوچك عمل مي كند. در هسته هراتم پروتونها، به صورت زوج داراي اسپين هاي مخالف بوده و لذا خاصيت مغناطيسي يكديگر را خنثي مي كنند. لذا هسته هايي كه داراي پروتون با تعداد فرد هستند، داراي اسپين يا ممنتم زاويه اي در جهت خاص هستند. تنها عناصر و ايزوتوپ هايي مانند هيدروژن سدي بنابراين م ،(Z=17) اكسيژن ،(Z=13) كربن ،(Z=1) داراي (Z=43) كلسيم و (Z=31) فسفر ،(Z=23) خاصيت اسپين هستند و ساير هسته ها فاقد آن مي باشند.

اسلاید 5: در بدن انسان از بين اين عناصر، هيدروژن بيشترين مقدار را دارا است. همچنين اتم هيدروژن تنها داراي يك پروتون بوده و داراي ممان مغناطيسي بزرگ مي باشد. بنابراين وقتي اتم هيدروژن در يك ميدان مغناطيسي قرار گيرد، اسپين هاي آن تمايل زيادي به هم جهت شدن با ميدان مغناطيسي دارند.در اثر قرار گرفتن اتم هيدروژن در ميدان مغناطيسي، پروتونهاي آن علاوه بر حركت چرخشي به دور خود مي توانند مغناطيسي B نيز بشوند. تحت شرايط خاص، داراي حركت گردشي به دور محور ميدان فركانس گردش پروتون به دور محور B را مي توان از رابطه Larmorبه دست آورد. طبق رابطه Larmor داريم: f=B كه در آن B شدت ميدان مغناطيسي بر حسب تسلا، مشخصه اتم به نام نسبت ژيرومغناطيس و f فركانس گردش پروتون به دور محور ميدان مغناطيسي مي باشد.

اسلاید 6: نسبت ژيرومغناطيس اتم هيدروژن برابر =42.57MHz/T است. در صورتيكه اتم هيدروژن را به عنوان مثال در ميدان مغناطيسي با شدت B=1.5T قرار دهيم، فركانس لارمور f=63.86MHz خواهد شد. براي اينكه پروتون ها با فركانس لارمور شروع به گردش دور محور ميدان مغناطيسي كنند، لازم است يك پالس (RF (Radio Frequency با فركانسي دقيقاً برابر با فركانس لارمور به آن تابيده شود. در دستگاه MRI، پالس RF دقيقاً به بخشي از بافت مورد نظر كه قرار است تصويربرداري شود، ارسال مي شود. اين پالس باعث مي شود پروتونهاي اتم هيدروژن آن ناحيه پس از جذب انرژي شروع به گردش دور محور ميدان مغناطيسي با فركانس لارمور كنند.

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید