پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

آشنایی با انواع زخم و خونریزی

anvae-zakhm-va-khoonrizi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با انواع زخم و خونریزی”

آشنایی با انواع زخم و خونریزی

اسلاید 1: آشنايي با انواع زخم و خونريزي

اسلاید 2: زخم و خونریزی برای آنکه بدن بتواند بخوبی کار کند، همیشه باید گردش خون کافی با فشار مناسب برای رسیدن خون به بافتها، برقرار باشد. خونریزی شدید کار گردش خون را مختل می کند و اختلال در گردش خون باعث می شود که به بفتها، بویژه بافتهای اندامهای اصلی بدن، آسیب برسد که احتمالاً به مرگ مصدوم منجر خواهد شد. جراحت یا زخم عبارتست از پارگی غیرعادی پوست یا سایر بافتها که باعث می شود خون از بدن خارج شود. زخمهای روی سطح بدن(جراحتهای خارجی) از این نظر مشکل آفرین هستند که باکتری ها می توانند از این را وارد بدن شده و تولید عفونت نماید.

اسلاید 3: انواع زخم ها زخمها به دو دسته باز و بسته تقسیم می شوند. زخمهای باز باعث می شوند که خون از بدن خارج شود و خود دارای انواع مختلف است: بریدگی ، پارگی، خراش ، زخم گلوله و ضرب دیدگی. زخمهای بسته باعث می شوندکه خون از مسیر گردش، ولی نه از بدن خارج شود. زخمهای بسته را ممکن است بصورت ضرب دیدگی(ناحیه کبود شده) یا خون مردگی در زیر پوست مشاهده، بدون هیچ نشانه خارجی بوجود آید

اسلاید 4: بریدگی چاقو، قیچی یا لبۀ کاغذ باعث زخم ناشی از بریدگی می شوند. این نوع جاحت ممکن است یا خوندریزی فراوان همراه باشد.

اسلاید 5: پارگی(ریش شدن) پوست ممکن است بصوت غیرمنظم، بر اثر تماس با سیم خاردار، ماشین آلات، یا چنگال حیوانات باز شود. شدت خونریزی در این نوع جراحت کمتر از بریدگی است ولی این جراحت ها معمولاٌ آلوده است .

اسلاید 6: سوراخ ناخن، سوزن، چنگال، خار گیاه، تیزی نرده و حتی دندان می تواند سبب ایجاد چنین جراحتی بشود. در این گونه جراحت ها ممکن است صدمه داخلی شدید باشد. اگر زخم عمیق باشد بعلت نفوذ غبار یا ذرات ریزآلوده، امکان عفونت زیاد است.

اسلاید 7: خراش معمولاً خراش بر اثر سابیده شدن یا سر خورن روی سطح زبر بوجود می آید. لایه سطحی پوست خراشیده می شود و یک ناحیه((پوست رفته)) باقی مب ماند. این نوع زخمها اغلب آلوده به غبار و کثافت هستند و بسادگی عفونی می شوند. بعضی از سوختگیهای ناشی از سایش(اصطکاک) که براثر آن پوست رفتگی ایجاد می شود را می توان مانند خراش درمان نمود.

اسلاید 8:

اسلاید 9: زخم گلوله زخمهای ناشی از اثابت گلوله(تفنگ، ترکش توپ یا خمپاره) می توانند سبب جراحتهای عمیق داخلی شوند. هنگام اصابت گلوله یا تکش یک زخم در ناحیه ورود گلوله و یک زخم بزرگتر در ناحیه خروج بوجود می آید. وجود این جراحتها در ناحیه ورود و خروج به تنهائی مهم نیست بلکه ممکن است اندامهای داخلی و بافتهای و رگهای خونی در مسیر گلوله بشدت مجروح شده باشند و علاوه بر خونریزی بیرونی، خونریزی داخلی هم وجود داشته باشد.

اسلاید 10: ضرب دیدگی این جراحت بوسیله افتادن یا ضربه یک جسم سنگین بوجود می آید که باعث شکافته شدن پوست و کبودی بافتهای اطراف می شود. در اینگونه موارد احتمال آسیب دیدگی اندامهای زیرین(مثلاً شکستگی) را نباید از نظر دور داشت. در ضرب دیدگی اگرچه ممکن است پوست نشکافته باشد اما رگهای خونی آسیب دیده پاره شده و خون آنها به بافت اطراف تراوش می کن. کبودیناحیه آسیب دیده ناشی از این مسئله است

اسلاید 11: انواع خونریزی سه نوع خونریزی وجود دارد که نام هر کدام، از نوع رگهای خونی آسیب دیده گرفته شده: شریانی، وریدی و مویرگی. خونریزی شریانی عمده از همه وخیم تر است و بایداول به درمان آن پرداخت. خونریزی مویرگی همیشه وجود دارد، در بعضی از جراحتها، خونریزی شریانی و مویرگی با هم وجود دارند.

اسلاید 12: خونریزی وریدی (سیاهرگی) در حالت عادی رنگ خونی که در وریدها جریان دارد قرمز تیره است زیرا اکسیژن کمتری دارد. جریان خون سیاهرگها دارای فشار کمتری نسبت به خون شریانهاست و از زخم به بیرون نمی جهد. اما اگر یک سیاهرگ اصلی بریده شود خون فراوانی به بیرون جاری می شود.

اسلاید 13: خونریزی شریانی (سرخرگی) در حالت عادی خونی که در شریانها جریان دارد کاملاً اکسیژن دار است و رنگ آن قرمز روشن است. این خون مستقیماً از قلب می آید و به این جهت دارای فشار استو اغلب همراه با تپش قلب به بیرون از زخم می جهد. توجه: شریانهایی که خون از قلب به ششها می برند خونشان کاملاً اکسیژن دار نیست.

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید