Takhte_jamshid

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با تخت جمشید”

آشنایی با تخت جمشید

اسلاید 1: در اواخر سال 1312 (هـ . ق) در گوشه شرقی صفه ، روی حصار شمالی تخت جمشيد به اتاق‌هايي برخوردند كه 30 هزار لوح گل نبشته ،در آنها بايگانی شده بود و حاوی اطلاعات مهمی در مورد ساخت تخت جمشيد بود. اين لوح‌ها در دوران هخامنشی به صورت خام نگهداری می‌شد ، اما زمانی كه تخت جمشيد در آتش کينه اسكندر می‌سوخت ، تعدادی از لوح‌ها نابود شدند و تصادفا بخشی از آنها در لهيب آتش پخته شد و برای ما محفوظ ماند! برای خواندن آن لوح‌ها ، دولت وقت ايران موافقت كرد كه الواح در 50 صندوق بسته‌بندی شده و به طور امانت به دانشگاه شيكاگو منتقل شود و در سال 1945ميلادی تحت نظر پرفسور ژرژ كامرون ترجمه آنها آغاز گرديد ...

اسلاید 2: ... تا پيش از پيدايش و ترجمه اين گل‌نبشته ها ، عقيده بسياری از باستان شناسان و تاريخ نويسان بر آن بود كه كاخ‌های عظيم شاهنشاهی هخامنشی هم مانند اهرام و پرستشگاه‌ها و كاخ‌های مصر و آشور و بابل و ساير كشورهای شرقی ، با بيگاری و به كمك رنج و اسارت مردمان كشورهای زيردست ساخته شده است يا به مانند ديوار بزرگ چين ، كه در قرن سوم پيش از ميلاد توسط چين شی هوانگ امپراتور مقتدر چين بنا گرديد و جسد هزاران اسير در درون آن ديوار دفن گرديد ، يا در ساخت كوليزيم (نمايشگاه عظيم روم باستان ) 10 تا 50 هزار اسير در طول 10 سال برای ساخت آن بيگاری دادند و رنج كشيدند و هنگام گشايش عده بسياری از آنها را خوراك درندگان ساختند و يا حتی پتر ، تزار بزرگ روسيه برای احداث پتروگراد در كنار خليج فنلاند در اوائل قرن 18 ميلادی روزانه از چهل هزار كارگر ، در آن سرمای توان فرسا بيگاری می‌كشيدند .

اسلاید 3: اما پيدايش و ترجمه گل نبشته‌های اداری تخت جمشيد نشان داد كه در ، دربار هخامنشی بيگاری و اسارت و كار بدون دستمزد ، موضوع و مفهومی نداشته و كليه كارگران و استادان اعم از درودگران ، سنگ تراشان ، پيكرسازان ، منبت كاران ، آهنگران ، و پيشه‌وران و ساير كاركنان و خدمتكاران ديوانی به فراخور مهارت و استادی ، دستمزد روزانه دريافت می‌كردند و حتی مليت و قوميت كارگران اغلب در اين لوحه‌ها نوشته شده ، مانند سنگ تراش يا درودگران مصری و كارگران سوريه‌ای و از روی اين الواح تا حدی معلوم گرديد كه استادكاران و هنرمندان كاخ باشكوه تخت جمشيد از كدام كشور جز شاهنشاهی بوده ، و تصور می‌رود استادكاران يا كارگرانی كه مليت آنها ذكر نشده ، پارسی يا مادی بوده كه نياز به معرفی نداشته‌اند .

اسلاید 4: بر اساس لوح‌های گل‌نبشته تخت جمشيد زنان هم دوش مردان در ساختن كاخ‌های شاهان هخامنشی دست داشته‌اند و دستمزد برابر دريافت می‌نمودند و پيشه بيشتر زنان در دوره هخامنشيان صيقل دادن سنگ‌نگاره‌ها و همچنين دوخت و دوز بوده است و بايد خاطر نشان ساخت كه زنان در دوران بارداري و با به دنيا آوردن كودكی ، برای مدتی از كار معاف ، اما همچنان برای گذراندن زندگی و تامين معاش به آنان دستمزد پرداخت و مواد اوليه ضروری زندگی دريافت می‌كردند و داريوش شاه همچنين برای نوزادان پسر يا دختری كه آنها به دنيا می‌آوردند پاداشی در نظر می‌گرفت . بر طبق اين لوح‌ها اداره ساختمان‌ كاخ‌های شاهنشاهی بسيار منظم و دقيق و از روی اصول و دادگری و رفاه حال كارگران مدنظر گرفته می‌شد ، و چنان كه كارگری مورد پسند واقع نمی‌گرديد ، دستمزد پرداخت(حق سنوات) و به ديار خود باز گردانيده می‌شدند . همچنين در اين گل نبشته‌ها از فروشگا‌ه‌هايی ياد شده كه كارگران می‌توانستند مواد و لوازم ضروری زندگی خود را از آن خريداری نمايند

اسلاید 5: پرفسور لوئی واندنبرگ باستان شناس معروف بلژيكی و استاد دانشگاه بروكسل در كتاب ( ايران باستان) درباره هنر دوران هخامنشيان می‌نويسد : هنر هخامنشيان بيش از همه چيز هنر شاهنشاهی است ، كه در آن همه چيز مربوط به تجليل شاهنشاه است ، مانند كاخ‌های بزرگ و تشريفات شكوهمند شاهنشاهی ، و از سوی ديگر هنر هخامنشی هنری است جهانی كه نتيجه اختلاط هنر كشورهای گوناگون می‌باشد .

اسلاید 6: و دكتر ريچارد فرای استاد كرسی فارسی دانشگاه هاروارد و خاورشناس نامی در كتاب ميراث باستانی ايران می‌نويسد : برگزاری جشن‌های نوروز يا مراسم پرشكوه تاجگذاری ، يا به خاك سپردن شاهان ، در تخت جمشيد به انجام می‌رسيده است . شايد همه اين ناحيه جايگاه مقدس ملی شمرده می‌شد كه در آن آتش پادشاهان در نقش رستم در ساختمانی به نام كعبه زرتشت نگاهداری می‌شد .

اسلاید 7: در تخت جمشيد بيش از سه هزار تصوير و مجسمه كشف شده است ،اما به دليل غيرت ايرانيان باستان نسبت جنس ماده هرگز نقش زني را در اين ميان نمي توان يافت (برخلاف مجسمه هاي مبتزلي كه در بيشتر كشورهاي اروپايي از ملكه و همسران شاههان بجا مانده است) جز نقش شير ماده اي كه بخاطر مقام والاي مادر در ديوار تخت جمشيد نقش بسته است .

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید