هنرتاریخ و بیوگرافیعلوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

آشنایی با تشکیلات حکومتی، هنر و معماری در دوره سلجوقیان

صفحه 1:
کاری ارف ات

صفحه 2:
سلجوقیان تشکیلات اداری و حکومتی خود را براساس تشکیلاتی که از سامانیان و غزنویان به جای مانده بود,پایه گذاری کردند. البته تشكيلات أن دوره ها نيز بركرفته از نظام ادارى و حكومتى .ايران باستان بود و در هر دوره تغييراتى نيزدران يديد مى امد .و نظامى در اختيار سلاطين بود سلاطين سعى مى كردند براى مشروعيت بخشيدن به حكومت خود و جلب نظر مردم, خود را مطبع و ستكاه خلافت نشان دهند. اگرچه شاهان در آمور مختلف با وزرا مشورت می کردند اما رأی و نظر آنها مافوق همه بود.در این دوره نیز سلاطین بای وود یکی وت ‎BOO ey‏ را به سختی مجازات می کردند. سلاطین زندگی پرتجملی داشتند وصاحب املاک و ثروت زیادی بودند وزیران: از مهم ترین مقامهایی که در عهد سلجوقیان وجود داشت, مقام وزارت بود. حکومت سلجوقی قدرت وعظمت خود .را با سیاست و کفایت وزیران ایرانی به دست آورده بود سردیس شاهزادخ

صفحه 3:
شمشیر, امور سیاسی و نظامی را در اختیار گرفتند, انها از شهرنشینی و کشورداری بی خبر بودند و برای ادارة قلمرو پهناور خود ناگزیر شدند از وزیران ایرانی استفاده کنند.«عمیدالملک کندری » وزیر سلطان ن طغرل نقشی موثردر موفقیت های این سلطان داشت مرا الا ررر لا رای ماکان سر ان کر و نفوذیداشنکه کمتر کاریب دون‌صلاحدید و مشورناو لنجام میگ رفتلین‌وزیران ن قش‌مهمیدر ادارة حکومنس لجوق‌داشتند و درنتيجة تدبیر و مدیریبنها, اوضاع اقتصادعو ف رهنگیب هتر شد و کشاورزی بازرگانی صنعت‌هنر و معماریرشد زیادی کرد.ی کماز وظایفمهم وزیران تنظیم رلبطة سلطان‌ب | خلیفه

صفحه 4:
مدارس نظامیه: پس از ورود اسلام به ایران, ‎MS‏ ‏سهای درس نخست در مساجد تشکیل می شد. رفته رفته در برخی از شهرها مدرس ههایی ایجاد شد. در دوران فرمانروایی سلجوقیان مدارس زیادی در ایران به وجود آمد.خواجه نظام الملک مدارسی در شهرهای مختلف بنیان گذاشت که ‎Som‏ آنها نظامیه خوانده م یشدند و مه مترین آنها نظامیه های نیشابور, اصفهان و ‎ease pine‏ كران د كلدك ‎ol‏ را ركف اين مدارس کرد. به مدرسان, مدیران و کارکنان نظامیه هاء حقوق پرداخت می شد. این مدارس, مقررات خاصی ‎eal:‏ رن ان ات سا شدند و رقابت شدیدی برای رسیدن به مقام استادی در .اين مدارس وجود داشت امام محمد غزالی, عالم بزرگ ایرانی از استادان نظامیه بود. همچنین سعدی, شاعر معروف نیز از دان شاموختگان مدارس نظامیه بود.سایر وزیران و دیگرشخصیت های سیاسی و مذهبی نیز اقدام به تأسیس مدرسه کردند,به گونه ای که بیشتر شهرهای ا أن كارا ‎ace‏

صفحه 5:
توجه و حمایت قرار گرفت و روز به روز علاقه به گسترش اين زبان بیشتر شد. لشکرکشی های محمود غزنوی و _ جانشينائش به هندوستان, موجب رواج زبان فارسى در آن دیار شد. سلجوقیان نیز با توسعه قلمرو خود به سمت غرب, زبان فارسی را درانسای صغير رواج دادند.در ابتدای دورة سلجوقی, نامه ها و فرما نهای حکومتی و دفترهای دیوانی از عربی به فارسی تغییر کرد. به دنبال آن تعداد بیشتری از مورخان و دانشمندان علاق همند به نوشتن کتاب های خود به " زبان فارسی شدند. ناگفته نماند در قرن های پنجم و ششم هجری, زبان ترکی که زبان فرمانروایان بود, نیز در ایران رواح پیدا کرد و برخی از واژههای آن به زبان فارسی ‎oly‏ ‏بافت رونق و توسعه شهرها و معماری _ در دورة سلجوقى به سبب آرامش و رونق بازرگانی. شهر و | شهرنشینی گسترش یافت؛ به طوری که در آن دوره شهرهای بزرگ و پرجمعیتی به وجود آمدند. ری, نیشابور و اصفهان که پایتخت های سلجوقیان بودند از شهرهای مهم و

صفحه 6:
مساجد ایرانی, ابتکار خاصی به کار رفت و حياط و جهار ابوان اطراف آن معمول كرديد. دن شاخدن انواع ‎aa‏ ‏گنبدهاء بر جها و منار ههاء کاروانسراها و مدارس نیز الگوهای 2 جديدى در معمارى به كار كرفته شد.در قر نهاى ينجم تا هفتم 3 هجری, «أجركارى » و «كاشى كارى » در بناها به اوج زيبايبى 52 و شكوفايى رسيد. كاشى كارى از .ابتکارات مهم معماران ایرانی برای تزئین بناها بود هنر ساختن ظروف سفالين لعاب دار و بدون لعاب و ظروف زرین فام یا طلایی که با نقش و نگار های مختلف تزئین شده, ازجلوه های مهم هنر دور سلجوقی بود. در اين دوره فلزکاری نیز رونق داشت. همچنین خوشنویسی, تذهیب* و ساختن جلد کتاب از چرم و نق شانداختن بر روی آن نیز .كسترش يافته بود

صفحه 7:
۱ 1 a | ori سلجرقیان 4 3 ead کتتاب‌های شعر قارسی کتاب‌هایی تتر ‎oo‏ كتا ب هاى قثر عر بس

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
39,000 تومان