علوم انسانی و علوم اجتماعیسیاست و قانون‌گذاری

آشنایی با تشکیلات دولت جمهوری اسلامی ایران

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
*سازمان تشریک مساعی و همکاری گروهی از افراد به منظور نيل به هدف يا هدفهای ‎Seat os‏

صفحه 4:
*وظایف اصلی سازمانها يا جوامع اولیه حل و فصل دعاویجلوگیری از هرج و مرج و ایجاد نظم و استقرار امنیت بود.

صفحه 5:

صفحه 6:
مناطق چهار گانه سازمان تعیین خط مشی و سیاست های سازمان و نظارت y ‏عالی‎ با همکاری معاونین خود بر اجرای یک یا چند وظیفه بدون دخالت در تعیین خط مشی کلی سازمان

صفحه 7:
* واحدهایی که در جهت نیل ‎٠‏ به واحدهایی که وظایف به اهداف اصلی سازمان به مکی را برای واحدهای وجود می آیند. صف در جهت تحقق * مثل واحد آموزش در اهداف سازمان انجام ل خكا ۱ ا جح صادرات در بازرگانی امور مالی »اداربی»طرح و برنامه

صفحه 8:
انواع ستاد ستاد مشورتی:ارائه طرح و برنامه در زمینه های مختلف و کمک به مدیریت در امر برنامه ‏ ستاد کمکی:لماده نمودن و سایل و ابزار کار ریزی‌سازماندهی»هماهنگی»کنترل و نظارت ‏ برای انجام امور سازمان در کلیه قسمتها 0 طرح و برنامه ) تشکیلات و روشها 9) آموزش و بهسازی انسانی ) بهره وری و تحول اداری ) مطالعات و پژوهشهای علمی

صفحه 9:
۰ اواین بار نظریه تفکیک قوا توسط ارسطومطرح و سپس توسط مقتسکیو تثبیت شد.

صفحه 10:
ل سطح اول وزير يا بالاترين مقام دستكاه اجترایی سطح دوم معاونت سطح سوم اداره کل,دفترو مدیریت سطح چهارم اداره ءگروه»

صفحه 11:
۶ چهارمین سطح سازمانی است که یا چند فعالیت متجانس از فعالیتهای اصلی یک سطح سازمانی بالاتر با عنوان اداره كل و يا مديريت در آن منظور میگردد.در راس آن رئیس _ قرار دارد.ماهیت فعالیتهای آن اجرایی است * چهارمین سطح سازمانی است که چند فعالیت از فعالیتهای اصلى دفترءمديريت يا فعاليتهاى مطالعاتى و تحقيقاتى را عهده دار میگردد.در راس آن رئیس قرار دارد.

صفحه 12:
* دفتر بسطح سازمانی است که متضمن یک یا چند فعالیت اصولی از وظیفه یا وظایف تشکیل دهنده معاونت مربوط میباشد.وجه غالب وظایف آن مطالعاتی تحقیقاتی است. 2020 :سطح سازمانى است كه متضمن يك يا جند فعاليت اصولى از وظيفه يا وظايف اساسى تشكيل دهنده معاونت مربوط ميباشد.وجه غالب وظايف آن اجرايى است. :سطح سازمانى است كه متضمن يك يا جند و ظيفه از وظايف معاونت مربوط يا موسسه ميباشدءاين وظايف ميتواند مطالعاتى يا اجرايى باشد.

صفحه 13:
سازمانی تابعه ای است که وظایف آن معطوف به برنامه ریزی و اجرای متمرکز فعالیتهای تحقیقاتی یا آموزشی است و یا مرتبط با ارایه برخی خدمات تخصصی بوده که انجام آن وظایف مستلزم برخورداری از اختیارات مالىءادارى و پشتیبانی بالنسبه بیشتری از سایر واحدهای ‎an.‏ باشد.در رياس اين واحد رئيس مركز ‎whe obi‏

صفحه 14:
واحد سازمانی تابعه وزارتخته است که کلیه اختیارات وزارت خانه در سطح استان در آن تجمیع میگردد.سطح آن از اداره کل و دفتر بالاتر است و عزل و نصب دستگاههای اقماری وزارتخانه در استان بر عهده رئيس سازمان است.رئیس سازمان از معاون وزیر پانین تر و از مدیر كل بالتر است

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
ارکان قوه مجریه وزراء

صفحه 18:
لاریاست قوه مجریه(نظارت بر كار وزراءءتعيين خط مشی های دولت»هماهنگ ساختن تصمیمات وزراء) [سامسئولیت معاونت توسعه مدیریت و معاونت برنامه ریزی لاامضاء عهدنامه ها و مقاوله نامه هاء‌موافقت نامه ها لساامضاء استوارنامه های سفراء ایران و پذیرش استوارنامه های سفیران خارج در ‎dbz!‏ لساعزل و نصب وزراء ساتعیین سرپرست برای وزارتخانه های بدون وزیر

صفحه 19:
تصویب لوایح قانونی لا لآ اتصميم كيرى در خصوص دعاوی مربوط به اموال عمومى و دولتی لاتصويب آيين نامه ها و تصویب نامه ها لاحل اختلاف يا تداخل کاری دستگاههای دولتی

صفحه 20:
* تقدیم لوایح قانونی به مجلس و استرداد آنها # در خواست تشکیل جلسه غیر علنی از مجلس #*حضور در مجلس #*وضع آیین نامه و صدور بخشنامه

صفحه 21:
* واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون» ایجاد شده يا میشود و با داشتن استقلال حقوقی»بخشی از وظایف و اموری را که بر عهده یکی ازقوای سه گانه و سایر مراجم قانونی می باشد انجام می دهد. ‎٠‏ سازمان حفاظت محیط زیست.سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نمونه هایی از موسسات دولتی

صفحه 22:
لاسازمان حفاظت محیط زیست 301 انرژی اتمی الاكتابخانه ملى جمهورى اسلامى ايران الانهاد رياست جمهورى

صفحه 23:
© موسساتی هستند که وظایف هر یک از انها بخشی از وظایف یک وزارتخانه به خصوص است که بنا به دلایل و تحت شرایط مشخصی از بدنه اصلی وزار تحانه مندرح و در کنار وزارتخانه در قالب یک انگاره تشکیلاتی علیحده سازماندهی و اداره می گردد.اين موسسات در عین حال كه دارای استقلال اداری و مالی اند»ءچون معمولا رنیس آنها توسط وزیر. وزارتخانه مربوط انتخاب میشود و به طور غير مستقيم تحت نظارت عالیه وی قرار دارد‌نوعی وایستگی به آن وزارتخانه دارد.

صفحه 24:

صفحه 25:
در حال حاضر و بعد از ادغام برخی از وزارتخانه ها با یکدیگر تعداد وزارتخانه ها هیجده میباشد.وزارتخانه ها سازمان مشخصی هستند که تحقق یک یا چند هدف از اهداف دولت را بر عهده دارند و به موجب قانون ایجاد شده و میشود و توسط وزیر اد اره ..ميسود

صفحه 26:
لا امور فنی و عمرانی:وزارت نیروءراه و شهرسازیجهاد کشاورزی»وزارت ارقاطات لا امور صنعتی و تولیدی:وزارت صنایع و بازرگانی»ءوزارت نفت؛ لا امور فرهنگی و آموزشی:وزارت آموزش و پرورش»وزارت علوم و آموزش عالى يوز ارت فر هنف و ركد إسائس] لا امور سياسى و دفاعى:وزارت كشور:وزارت امور خارجه»وزارت اطلاعات» وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ‎El‏ مور اجساعی و اتصد ی ورارت فاد و دارایی ورارت کار رفاه و تعاون»ءوزارت بهداشت در مان و آموزش پزشکی» وزارت ورزش و جوانان

صفحه 27:
هدف ۰ فراهم آوردن موجبات حداثر استفاده از منابع انرژی و آب کشور و همچنین تهیه و تامين انرژی و آب کشور و تهیه و تامين انرژی و آب برای انواع مصارف اعم از صنعتی»کشاورزی»روستایی؛ءشهری و حمل و نقل. سازمانهای اقماری *** شرکتهای برق منطقه ای ** شرکت سهامی تولید و انتقال برق *#* شرکت سهامی خدماتمهندسی برق ** شرکت خدمات مهندسی آب * شرکت سهامی ساختمان سد و تاسیسات آبیاری *** شرکت سهامی ساخت و تهیه کالای برق ايران *** سازمان تحقيقات منابع آب

صفحه 28:
هدف تامین راههای ارتباطی کشورو اداره امور ترابرى كشورءتامين مسكن و توسعه و بهبود استانداردهاى كيفى و كمى مسكن با توجه به هدفها و مقتضيات اقتصادى و اجتماعى كشورءايجاد تعادل مطلوب بين جمعيت و وسعت شهرها در کشور؛ 0۵ م ۵ م 0۵ ۵ ۵ 0۵ م م ۵ ۵ ۲ سازمانهای اقماری سازمان هواشناسی سازمان هابيمايى كشور راه آهن أزمايشكاه فنى و مکالیک خاک شركت حمل و نقل هواپیمایی جمهوری اسلامی خدمات هوایی آسمان سازمان ملی زمین و مسکن شرکت سهامی تاسیسات ساختمتی شرکت کارخانجات خانه سازی ایران شرکتهای عمران شهر های جدید مرکز تحقيقات ساختمان و مسكن سازمان مجری ساختمنها و تاسیسات دولتی و عمومی

صفحه 29:
. ۱ هدف 1 سازمانهای اقماری * شفراهم آوردن تسهیلات لا مخابرات لازم به منظور استفاده ‎O‏ پست عمومى از. وسایل پستی و لا مركز سنجش از دور ايران مخابراتیبرای برقراری لا پست بانک ارتباط داخلی و ارتباط با کشورهای خارجی

صفحه 30:
هدف ۶ فراهم اوردن موجبات توسعه پایدار کشاورزی و منابع طبیعی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی درجهت امین امنیت غذایی»رشد سرمایه گذاری»عمران و توسعه روستاها و مناطق عشایری. 3 3 سازمانهاى اقمارى سازمان تحقيقات أموزش و ترويج كشاورزى ‎edit eas‏ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شرکت هواپیمایی خدمات ویژه شیلات امور عشاير يشتييانى امور دام كشور شركت سهامى صنايع شير ايران سازمان جنگلها و مراتع کشور شرکت توسعه نيشكر و صنايع جانيى أن سازمان دامپزشکی كشور موستهمزم‌ساری راوی.

صفحه 31:
هدف فراهم اوردن موجبات توسعه و پیشبرد امور صنعتی در چارچوب سیاستهای اقتصادی کشورو همچنین توسعه و بهبود امور بازرگانی کشور. VVVVVV VV VV VV سازمانهای اقماری مرکز توسعه صادرات ایران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شرکت ملی فولاد ایران شرکت ملی صنایع مس ایران استاندارد دخانيات شهركهاى صنعتى موسسه مطالعات و بزوهشهاى بازركانى شركت سهامى فرش ايران سازمان حمايت از مصرف كننده و توليد كننده سازمان گسترش خدمات بازر گانی شركت سهامى فرش ايران

صفحه 32:
-اعمال اصل مالکیت و حاکمیت دولت بر ذخایر و منابع نفت و گاز کشورو صنایع و تاسیسات نفت و گاز کشورو صنایع و تاسیسات نفت»گاز پتروشیمی. سازمانهای اقماری آساشرکت ملی نفت ایران لاگاز ساپتروشیمی خدمات هلیکوپتری ایران لاپالایش و پخش فراورده های نفتی ایران

صفحه 33:
هدف * تعلیم و تربیت کلیه افراد واجب التعلیم کشورو فراهم اوردن موجبات ان با توجه به اخرین پیشرفتهای حاصله در روشهای تعلیم و تربيت. سازمانهاى اقمارى کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 7 سازمان نوسازى و توسعه و تجهيز مدارس كشور سازمان ملى يرورش استعداد هاى درخشان اموزش و برورش كودكان استثنايى انجمن اولياء و مربيان جمهورى اسلامى ايران سازمان نهضت سواد اموزى

صفحه 34:
هدف ۶ کمک به بهبود اموزش و پرورش و محتوی برنامه های علمی و اموزشی در این وزارتخانه است. سازمانهای اقماری لا پژوهشگاه علوم انسانی لا شرکت سهامی انتشارات علمی و فرهنگی لا پژوهشگاه مواد و انرژی صندوق های رفاه دانشجویان سازمان سنجش اموزش کشور

صفحه 35:
هدف ۰ رشد فضایل اخلاقی و تامین استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب و همچنین اعتلای اگاهیهای عمومی-رواج فرهنگ و هنر اسلامی»گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف و فراهم اوردن موجبات وحت میان سازمانهای اقماری > خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران << سازمان حج و زیارت خ اوقاف و امور خیریه سازمان چاپخانه و اتشارات << ایرنگردی و جهانگردی ۶ میراث فرهنگی مرکز مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی

صفحه 36:
هدف ۶ حفظ امنیت و آسایش عمومی و تعمیم دموکراسی و هماهنگ ساختن فعالیتهای سازمانهای دولتی»ملی و محلی در سراسر کشورو فراهم آوردن موجبات اعمال سیاستهای عمومی در اقصی نقاط کشور است. سازمانهای اقماری الا سازمان ثبت احوال لا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران لا سازمان حفاظت اطلاعات نيروى انتظامى الا سازمان شهرداريهاى كشور لا سازمان بحران

صفحه 37:
هدف تنظیم سیاستهای اقتصادی و مالی کشورایجاد هماهنگی در امور مالی کشور»اجرای سیاستهای مالیاتی»تنظیم و اجرای برنامه های اقتصادی و سرمایه گذاری های مشتر با کشور ‎Gla‏ خارجی است. سازمانهای اقماری سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران سازمان حسایرسی جمهوری اسلامی ایران بانک مرکزی سایر بانکها شرکتهای بیمه گمرک سازمان امور مالياتى

صفحه 38:
هدف * فراهم آوردن موجبات تامين بهداشت و درمان کلیه افراد کشور از طریق تعمیم و گسترش خدمات بهداشتی»درمانی و آموزشی, سازمانهای اقماری انستیتو پاستور ایران لا انتقال خون آسآشرکت سهامی دارویی کشور ماشرکت سهامی تجهیزات پزشکی ایران لادانشكاههاى علوم يزشكى

صفحه 39:

صفحه 40:
ساصلاحیت علمی و اجتهاد ساصلاحیت اخلاقی (عدالت و نقوا) ساصلاحیت سیاسی»اجتماعی و مدیریتی 0)بینش صحیح سیاسی و اجتماعی )مدیریت و تدبیر 9)قدر ت و شجاعت

صفحه 41:
ا ..... .077۰ لادر قانون 00 از دو روش پذیرش مردم و انتخاب توسط خبرگان استفاده شده بود. فاص اصلاحی قانون اساسی(پنجم) (زمان غیبت حضرت ولی عصردر. جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با نقویآگاه به زمان.شجاع»‌مدیر و مدبر است که طبق اصل یکصدوهفتم عهده دار آن میگردد)

صفحه 42:
* قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان»کیفیت انتخاب آنها و آیین نامه داخلی جلسات آنها برای نخستین دوره باید دی ‎alte‏ لبن زات كيان تيد ري لتر ينا راج آنان تصويب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد.از. آن پس هر گونه تغيير و تجدید نظر در اين قانون و تصويب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.

صفحه 43:
‎٠‏ شرایط خبرگان ‏اشتهار به دیانت وثوق و شایستگی اخلاقی ‏2اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسایل فقهی را ل د ال ‎ees‏ ‏تشخيص دهند. ‏9.بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسایل روز ‏.نداشتن سوابق سوابق سوء سیاسی و اجتماعی...

صفحه 44:
آساانتخاب رهبر توسط خبرگان طولی است.یعنی بر اساس اولویت های زیر به عنوان رهبر انتخاب ميشود. اعلم به احکام و موضوعات فقهی اعلم به مسایل سیاسی و اجتماعی #دارای مقبولیت عامه #*واجد برجستگی خاص در یکی از. صفات مذکور در اصل یکصدو نهم

صفحه 45:
سا بر اساس اصل یکصدو یازدهم قانون اساسی چنانچه رهبر شرایط لازم را از دست داده از مقام خود برکنار خواهد شد.تشخیص این امر به عهده خبرگان است.معمولا ختم دوران رهبری به صور زیر صورت می پذیرد. * ناتوانی از انجام وظایف قاونی خود ** فقد یکی از شرایط لازم برای رهبری ۶ احراز عدم وجود یکی از شرایط رهبری از ابتدای امر تصدی مقام رهبری *** فوت ۶ كنار كيرى

صفحه 46:
لاوظايف رهبر مربوط به كل نظام لاوظايف و اختيارات رهبرنسبت به قواى سه كانه لاوظايف و اختيارات رهبر نسبت به ساير نهادهاى قانونى

صفحه 47:
لاتعيين سیاستهای کلی نظام پس از مشورت با مجمع لانظارت بر حسن اجرای ساستهای کلی نظام ‎LS‏ اختلاف ر تنظیم رو ابظط قر ای سه گانه ‎Ja‏ معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست» از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام ‎

صفحه 48:

صفحه 49:
لافرمان همه پرسی لسانصب و عزل و قبول استعفای فقهای شورای نگهبان سااظهار نظر شورای نگهبان بر اساس نظرات رهبری

صفحه 50:
و اختیارات رهبر نسبت : نهادهای قانونی v شورای بازنگری قانون اساسی ۷ تعبین ائمه جمعه اموراوقاف و وجوه شرعیه بنيادها و سازمانهای غبر دولتی ”امور حج ۷ مرجعیت تقلید ” رهبر مسلمين جهان

صفحه 51:
سااستفاده از واژه استقلال به جای تفکیک قوا لانقطه اتصال قوای سه گانه در ایران رهبری است و جهت گیری این قوا را سیاستها و ابتکارات عملی وی تعيين لساتداخل قوا در ایران جنبه استثناء بر اصل دارد.

صفحه 52:

صفحه 53:
5 )قاضی موظف به اجراء ‎(pil of‏ مصوب قوه مققنه * 0رسیدگی قوه مقننه به شکایات مردم از قوه قضاییه. ° ©-تصويب بودجه قوه قضاییه توسط قوه مقننه ۰ تحقیق و تفحص در امور قوه قضاییه توسط مجلس شورای اسلامی

صفحه 54:
۶ .حق حضورریس جمهور معاونان و مشاوران ایشان در مجلس و لزوم استماع مطالب ایشان ۰ 0-پیشنهاد توقف انتخابات در زمان جنگ توسط رییس جمهور ۰ 3-امضاء مصوبات مجلس شورای اسلامی پس از تایید شورای نگهبان ۰ -تصویب اییین نامه های قوانین و تصویبنامه ها

صفحه 55:
* -لوایح قضایی پس از تصویب هیات وزیران به مجلس ارایه میگردد. ‎٠‏ بودجه قوه قضایبه توسط لایحه پیشنهادی قوه مجریه به قوه مقننه فراهم ميكردد.

صفحه 56:
‎٠‏ قوه قضاییه بر قوه مجریه نظارت مینماید. ‏۶۰ 0رسیدگی به اموال رییس جمهورمعاونان»وزیران »همسر و فرزندان آنها ‎٠‏ ©-بيشنهاد وزیر دادگستری به رییس جمهور ‏۰ *-ابطال ایين نامه های دولتی خلاف قانون و رسیدگی به شکایات مردم ‏۰ ۴»رسیدگی به جرایم مسئولین قوه مجریه ‎٠‏ نظارت بر انتخابات از طریق شورای نگهبان

صفحه 57:

صفحه 58:
توسط مردم از طریق آراء مستقیم بر مبنای آراء مخفی

صفحه 59:
,تعداد نمایندگان مجلس در حال حاضردویست و نودو پنج نفر میباشد لاهر ده سال یکبار افزایش می یابد. السابيست نفر ثابت افزایش می يابد. لاصدو ينجاه هزار نفر جمعيت الاعوامل سياسى »جغرافيايى و نظاير آنها

صفحه 60:
۰ ۰ } > سوه ‎aes‏ & نمایندگان در ایغای وظیفه نمایندگی در اظهار نظر و رای خود کاملا آزادند و نمیتوان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا .آرایی که در مقام ایفای نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد مصونیت در این اصل صرفا در بیان رآی و نظر استذا مصونیت مطلق نیست. بنابراین هر گوته اقدامی نظیر ضرب و شت و اهانت بو ... خارج از موضوع مصونیت میباشد

صفحه 61:
انتخاب كنندكان: تابعیت کشور ابران ©-هيجده سال تمام ©-عاقل بودن ل انتخاب شوندگان »عتقاد و القزام عملی به اسلام و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه 0تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران 0.-براز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه -حداقل مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا معادل ©-نداشئن سوء شهرت در حور 0سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی؛شنوایی و گویایی ج»حداقل سن سی سال تمام و حداکثرهفتاد و پنج سال تمام اعلام داوطلبی

صفحه 62:
لاانتخابات 0-بركزارى انتخابات»شامل تشكيل هيات هاى اجرايى:تعيين محلهاى استقرار شعب ثبت نام و اخذ رای در مرکز حوزه انتخابیه و انتشار اگهی انتخابات نه روز قبل ازروز اخذ رای هتوقف انتخابات - شورای نگهبان موضوع را تایید نماید. لانظارت بر انتخابات - توسط شورای نگهبان بر اساس اصل 00 قانون اساسی - توسط مجلس شورای اسلامی از طریق بررسی و تصویب اعتبارنامه ها

صفحه 63:
© جلسات مجلس با حضور. دوسوم مجموع نمایندگان رسمیت می یابد.مگر در موارد خاص که قانون اساسی نصاب خاصی را تعیین نموده است. ۰ جلسات دارای دستور کار هفتگی است.توسط هیئت رئیسه و روسای کمیسیونها تهیه و توزیع و بر لوحه مخصوص نصب میگردد. * دستور کار قابل تغییرنیست مگر با درخواست دولت یا پانزده نفر از نمایندگان مجلس و تصویب مجلس

صفحه 64:
نت رئیسه سنی ( 2 ئيسه موقت ‎ae‏ ‏هيدت ردئيسه موا هيئت رئيسه دايم

صفحه 65:
لاکمیسیون های دائم وظیفه آن امور مستمر مجلس در موضوع خاص آن کمیسیون است و تشکیل آنها نوعا متناسب با کارهای اجرایی کشور میباشد. لاکمیسیون های موقت - موقت خاص:در مورد طرحها و لوایحی که ارتباط اساسی آن به کمیسیون معینی روشن نباشد. - موقت مشترک:به دو کمیسیون ارتباط اساسی دارد. - موقت ویژه:در مورد مسائل مهم و استثنایی که تشکیل کمیسیون ویژه ای برای رسیدگی و گزارش ضرورت پیدا میکند.به پیشنهاد 16) نفر از نمایندگان مجلس

صفحه 66:
شرایط اشطراری + تقاضای رئیس جمهور یا یکی از وزراء یا ده نفر از نمایندگان ‎٠‏ حضور شورای نگهبان در آن + تصویب مصوبات توسط سه چهارم مجموع نمایندگان

صفحه 67:
انقضاء مدت استعفا:نماینده میتواند استعفا دهد مشروط به دلیل موجه و پذیرفتن مجلس»همچنین درصورت عجز نماینده از ایفای وظیفه نمایندگی به درخواست سی نفر از نمایندگان مجلس و تصویب دو سوم نمایندگان کار ل لكر الساغيبت:غيبت غير موجه بيش از يكصد ساعت متوالى و يا دويست و ينجاه ساعت غير متوالى ظرف يكسال و يا غيبت بيش از Ape PAGS Pecos jen dilly ‏کال‎ A Ab he

صفحه 68:
تا بح مسرب ای اب که از برف ترات برای تس بصورت قانون به مجلس ارائه میگردد.منشا پیشنهاد لایحه یکی از مراجع ذیل باشد. ۰ دولت ‎٠‏ رئيس قوه قضائيه ‎٠‏ شوراى عالى استانها ‏لاطر 7پیشنهادی که توسط حداقل پانزده نفر از نمایندگان مجلس و یا شورای عالی استانها به مجلس ارائه میگردد.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان