علوم مهندسی برق و الکترونیک

آشنایی با تکنولوژی RFID

rfid_tarikhche_va_tozihat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با تکنولوژی RFID”

آشنایی با تکنولوژی RFID

اسلاید 1: maryam_puratar@yahoo.com1Radio Frequency Identificationاستاد راهنما: جناب مهندس بهرامی زادهتهیه وتنظیم:مریم پورعطارزمستان88

اسلاید 2: maryam_puratar@yahoo.com2تاریخچه RFID : ظهور این پدیده در تاریخ به سال 1946 باز می گردد، زمانی که (Léon Theremin) ابزاری را برای دولت جماهیر شوروی اختراع کرد، این وسیله قادر بود امواج و فرکانس های رادیویی ایجاد شده از وقایع مختلف را به محل مورد نظر انتقال دهد این امواج صوتی با به حرکت درآوردن دیافراگمی که به یک دستگاه مرتعش‌کننده متصل بود، بازتاب امواج رادیویی را به زبان قابل فهم ترجمه می‌کرد.

اسلاید 3: maryam_puratar@yahoo.com3تکنولوژی دیگری که شباهت زیادی به سیستم RFID داشت، سیستمIFF بود که در سال 1939 در بریتانیا ظهور کرد و به عنوان وسیله ای کارآمد در جنگ جهانی دوم جهت شناسایی هواپیماهای دشمن مورد استفاده قرار گرفت، پس از آن یک محقق آمریکایی به نام (Harry Stockman) نیز در سال 1948 مقاله ای در خصوص RFID با عنوان ارتباط به وسیله نیروی انعکاس منتشر کرده و پیش بینی کرده بود که جهت شناسایی اشیا و وسایل مختلف و حتی انسان ها می توان از

اسلاید 4: maryam_puratar@yahoo.com4امواج رادیویی استفاده کرد که این امر مستلزم تحقیقات بیشتر می باشد.رد یابی رادیویی RFID:از طريق زير ساخت اينترنت مي توان به منابع بسيار متنوع و گسترده اي از اطلاعات دسترسي داشت. اما اينکه چگونه اطلاعات را جمع آوري و ثبت نماييم، همچنان يک معضل بزرگ است. در بسياري از موارد، اطلاعات به صورت مجازي، در ذهن افراد و يا در رايانه ها موجود است.

اسلاید 5: maryam_puratar@yahoo.com5 يک راه حل براي چنين مساله اي، شناسايي با امواج راديويي (Radio Frequency Identificationيا RFID) مي باشد. با الصاق تگ ها يا فرستنده هايي با اشياء ثابت يا متحرک، و ايجاد يک زيرساخت از دستگاه هاي تگ خوان به هم متصل، اطلاعات مربوط به اشياء فيزيکي را مي توان به صورت خودکار و بدون دخالت دست، جمع آوري و ثبت نمود . حال آنکه در اختيار داشتن اين اطلاعات مي تواند منجر به صرفه جويي زياد و بهره وري بالاتر شود.

اسلاید 6: maryam_puratar@yahoo.com6شايد بارکد شناخته شده ترين روش ورود اطلاعات به کامپيوتر باشد؛ اما روش کار آن، محدوديت هايي را اعمال مي کند. مهمترين مساله آن است که به يک خط ديد مستقيم نياز دارد و بايد هر قلم را دقيقا در جلوي آن و در جهت مناسب قرار داد تا آن را شناسايي نمايد، و چيزي هم نبايد مابين اشعه و برچسب بارکد باشد. روش هاي شناسايي ديگر مانند کارت هاي مغناطيسي هم مشکل مشابهي دارند: بايد آنها را در جهت مناسب و در مکان مناسب قرار داد. اما تگ هاي RFID به ما اين امکان را مي دهد که کد شناسايي اشياء را با فاصله و با حساسيت کمتري نسبت به جهت شئ قرائت نماييم .

اسلاید 7: maryam_puratar@yahoo.com7 اجزای سیستمی RFID:1) انواع برچسب(tag)2) انواع خواننده برچسب(reader)3 ) انتن- تقویت کننده سیگنال4 ) بانک اطلاعاتی

اسلاید 8: maryam_puratar@yahoo.com8 چگونگی عملکرد RFID : سيستم هاي مبتني بر RFID، دريافت کد شناسايي مربوط به يک شئ را بدون ديد مستقيم (بر خلاف سيستم هاي بارکد) ممکن مي سازند. کد شناسايي در يک برچسب يا تگ شامل يک ميکروچيپ متصل به يک آنتن ذخيره مي شود. يک دستگاه فرستنده/گيرنده که اغلب تگ خوان يا reader نيز ناميده مي شود با تگ ارتباط برقرار مي کند و شماره شناسايي آن را مي خواند. اين نکته مهم است که سيستم هاي RFID به تنهايي هيچ ارزشي ندارند .

اسلاید 9: maryam_puratar@yahoo.com9آیا RFID بهتر از کد ميله ای است ؟RFID و کدميله ای دو فناوری مختلف با کاربردهای متفاوت می باشند . علی رغم این که ممکن است وظايف این دو فناوری در برخی حوزه ها نقاط مشترکی داشته باشد ، وجود برخی تفاوت ها نیز به اثبات رسیده است 1) نوع فناوری استفاده شده جهت خواندن کدها . 2) عدم امکان پويش کدشناسايی در صورت بروز مشکل برای برچسب حاوی کد ميله ای.

اسلاید 10: maryam_puratar@yahoo.com10 آیا RFID بهتر از کد ميله ای است ؟ (3 فقدان اطلاعات تکميلی  . (4 ماهيت خواندن کدها . (5 استفاده آسان و قابليت اعتماد .

اسلاید 11: maryam_puratar@yahoo.com11RFIDدر ایران: 1- طرح آزمایشی مدیریت ناوگان ریلی راه آهن. 2- طرح پیشنهادی ردیابی داروهای با ارزش و کمیاب. 3- طرح پیشنهادی توسعه فناوری اطلاعات در هویت ملی ( تفاهم ).

اسلاید 12: maryam_puratar@yahoo.com12کاربردها ی RFID: جایگزین شناسنامه در موارد خاص مثل انتخابات یا امور محضری و دفتری. - جایگزین گواهی نامه رانندگی و امکان جریمه فرد به جای ماشین. - استفاده به عنوان کارت اعتباری که به صورت واحد در نقاط خرید قابل استفاده باشد. - ثبت اطلاعات اقتصادی افراد حقیقی شامل دارایی و املاک و ... - امکان ثبت ورود و خروج افراد در مکانهای خاص. - کنترل تعداد افراد در اماکن خاص بر حسب ظرفیت. انجام فرآیندهای دولتی مربوط به شخص حقیقی در سازمانهای مختلف با تعریف دسترسی مجاز.

اسلاید 13: maryam_puratar@yahoo.com13پروژه‌هاي RFID در ايران‌:پروژه‌هاي بزرگ ملي (كارت ملي، گذرنامه، گواهينامه و ...) از جمله عمده‌ترين نمونه كارهايي هستند كه از حوزه چاپ مي‌گذرند  و  به  RFID نيز مجهز مي‌شوند. اما كاربري‌هاي بسيار متنوع ديگري در بخش دولتي و خصوصي (حتي واحدهاي كوچك اقتصادي) براي RFID تعريف مي‌شود كه مي‌تواند الهام‌بخش علاقه‌مندان به فعاليت در اين زمينه باشد.

اسلاید 14: maryam_puratar@yahoo.com14ايمني در برابر هكرها :وقتي از شبكه بي‌سيمwireless  صحبت به ميان مي‌آيد و به طور كلي هرگاه صحبت از رد و بدل شدن حجم وسيعي از اطلاعات در سطح يك كشور است، ايمني اطلاعات، يك دغدغه جدي است. آيا تمهيدات كافي در اين مورد به عمل آمده است؟ مهندس چشمه در پاسخ مي‌گويد كه اين مساله مورد توجه جدي طراحان و مجريان پروژه‌هايRFID  و كارت‌هاي الكترونيك است. بديهي است كه هر كس نبايد بتواند به اطلاعات شخصي افراد (پرونده پزشكي يا حساب‌هاي مالي و ...) دسترسي داشته باشد.

اسلاید 15: maryam_puratar@yahoo.com15فن‌آوري خارجي، نرم‌افزار ايراني‌:شايد در ارتباط با ايمني اطلاعات، بتوان بحث وابستگي اين فن‌آوري به خارج كشور را نيز مطرح ساخت. وقتي بدنه كارت‌ها و آنتن‌ RFID و تراشه‌ها از خارج وارد مي‌شود، ما تا چه حد بر آنها كنترل داريم؟مهندس صفات با تاكيد اين نكته كه اجزاي كارت‌هاي الكترونيك و تگ‌هايRFID  به طور عمده وارداتي هستند، اما يادآور مي‌شود كه در هر يك از آنها ويژگي خاص خودمان را ايجاد مي‌كنيم كه قابل دستيابي و تقلب براي ديگران نباشد.

اسلاید 16: maryam_puratar@yahoo.com16مزایای rfid برای مدیران:مقدار موجودی کالا در انبار؛ میزان تحویل محصولات ارايه شده به مشتری؛ ارايه مراحل عملیاتی شدن سفارشات مشتریان؛ ارايه جزییات بهره‌وری كاركنان؛ ارايه گزارش كالاهای حمل شده در دوره‌های زمانی مختلف در انبار.

اسلاید 17: maryam_puratar@yahoo.com17چند نمونه از مزایایی فناوری RFID را می توان در ذیل مشاهده کرد : 1) ذخیره اطلاعات بیشتر نسبت به سایر سیستم‏ها .2) افزایش نرخ بهره وری ، دقت بالاتر و سرعت بیشتر این سیستمها نسبت به سیستمهای دیگر .3) افزایش انعطاف پذیری ، کاهش تلفات ( کاهش استفاده از نیروی انسانی و خطای انسانی ) .4) امکان تغییر اطلاعات برچسبها در هر زمان و مکان .

اسلاید 18: maryam_puratar@yahoo.com18معایب و محدودیتها در RFID : 1 ( هزینه اولیه راه‏اندازی این سیستم در مقایسه با سیستم‏های دیگر بیشتر است ، با توجه به قوانین مختلف محلی ( محدوده فرکانس ، مدیریت فرکانسی و منبع تغذیه ) (2 استاندارد کلی در این زمینه تدوین نشده است ، مشکلات ناشی از تداخل با سایر فرکانسها ( به علت وجود سایر دستگاههایی که با امواج رادیویی کار می کنند )

اسلاید 19: maryam_puratar@yahoo.com19(3 مشکلات امنیتی ( جاسوسی یا خرابکاری اطلاعات موجود در برچسبها یا سرورهای اطلاعاتی ) 4( تضعیف و در بعضی از برچسبها عدم عملکرد برچسب ناشی از مجاورت مایعات و فلزات ( این اثر خود را در فرکانسهای بالا بیشتر نمایان می سازد )5( مشکلات ناشی از خواندن تعداد زیادی برچسب با هم که گاهی موجب خوانده نشدن چند برچسب می شود ( این امر با استفاده از الگوریتم مناسب حل می شود )

اسلاید 20: maryam_puratar@yahoo.com20  تهدیدهای معروف RFID :1-  استراق سمع : 2-  ردیابی : 3-  کلاهبرداری :4-  حملات پاسخ : 5-  عدم پذیرش خدمات :

اسلاید 21: maryam_puratar@yahoo.com21تصاویرازRFID:ساخت کوچکترین برچسب RFID توسط یک شرکت ژاپنی که با چشم غیر مسلح شبیه ذرات گردوغبار است. AN RFID TAG USED FOR ELECTRONIC TOLL COLLECTION

اسلاید 22: maryam_puratar@yahoo.com22مراجع:http://projects.mindtel.com/2005/SDSU.Geol600.Sensor_Networks/03.RFID/03.RFID.pdfhttp://www.aimglobal.org/technologies/rfid/resources/shrouds_of_time.pdfhttp://www.iriscompany.com/articles/IEEEUSA_RFID_ebook.pdfwww.rfidjournal.comwww.acsisinc.comwww.rfid.ir

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید