کشاورزی و دامپروری باغبانی و زراعت

آشنایی با جیبرلین ها و برخی از نقش های آن در گیاهان

Gibberellin

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با جیبرلین ها و برخی از نقش های آن در گیاهان”

آشنایی با جیبرلین ها و برخی از نقش های آن در گیاهان

اسلاید 1: عنوان سمینار :آشنایی با جیبرلین ها و برخی از نقش های ان در گیاهاناستاد مربوطه :تهیه کننده :

اسلاید 2: مقدمه :جیبرلین یکی از هورمونهای گیاهی است که نقش مهمی در رشد و نمو گیاهان بازی می کند.جیبرلین ها ابتدا در سال 1938 هنگام مطالعه نوعی قارچ برنج به نام (ژیبرلافوجیکوری) از گروه اسکومیستها کشف شدند.تمام پژوهشهای اولیه درباره جیبرلینها عملا ازکارهای ‘کوروساوا’ فیزیولوژیست ژاپنی حاصل شده است.تعداد جیبرلینهای شناخته شده اکنون متجاوز از 100 عدد است.

اسلاید 3: تعریف:جیبرلینها شامل گروهی از هورمونها هستند که بیشترین دخالت مستقیم را در کنترل و تسهیل تنژگی بذر دارند.یکی از پرمصرف ترین انها چه از نظر پژوهشی و چه از نظر تجارتی ‘اسید جیبرلیک (GA3)’ می باشد.به کارگیری جیبرلینها می تواند در فرونشاندن بسیاری از انواع خفتگی , از جمله خفتگی فیزیولوژیکی , نوری و گرمایی موثر باشد.مراکز عمده ساخته شدن جیبرلینها در برگهای جوان , میوه ها و نوک ریشه است.

اسلاید 4: خصوصیات شیمیایی جیبرلینها:جیبرلینها در واقع دی ترپنهای حلقوی هستند که در نتیجه تراکم چهار واحد ایزوپرن بدست می ایند.جیبرلینها به شکل 19 و 20 اتم کربن , منو , دی و تری کربوکسیلیک غیر پیوسته وجود دارند.جیبرلینها به طور طبیعی در سه حالت یا شکل شیمیایی وجود دارند که دو نوع انها از نظر شمیایی مشخص شده است و سومی بطور فرضی معلوم گشته است.که عبارتند از : جیبرلینهای ازاد, پیوسته و محلول در اب

اسلاید 5: اثرات جیبرلین ها در گیاهان

اسلاید 6: اثر جیبرلینها در تنژیدن بذر:به ظاهر , جیبرلینها در چند مرحله مختلف تنژیدن ایفای نقش میکنند.در مرحله 1, جبرلینها در مرحله اولیه ایجاد انزیم, در نسخه برداری از کروموزومها , عمل می کند.در مرحله 2, جیبرلینها در فعال کردن انزیمهای دخالت کننده در سیستم جابجایی مواد غذایی موثر هستند.در بذرهای جو, پس از ابگیری, جیبرلین در رویان پدیدار می شود. و به الورون ( لایه ای که معادل 3 تا 4 سلول ضخامت دارد و اطراف داندرون را احاطه کرده است) انتقال می یابد و در انجا , موجب تولید فراورده جدیدی به نام الفا امیلاز می شود.این انزیم , به طرف داندرون حرکت کرده و در انجا نشاسته را به قند تبدیل می کند, که به نوبه خود, به نقاط در حال رشد رویان انتقال می یابد , تا انرژی لازم برای رشد تامین کند.

اسلاید 7:

اسلاید 8: درحالیکه انواع بسیاری از جیبرلینهای طبیعی, در گیاهان یافت می شود, اسید جیبرلیک , به میزان زیادی جهت کاربردهای خارجی به کار می رود. تیمارهای اسید جیبرلیک می تواند خفتگی های فیزیولوژیکی گوناگونی را از بذرها برطرف کرده و تنژگی بذرهایی را که رویانهای خفته دارند , تحریک کند.

اسلاید 9: اثر جیبرلینها بر رشد ساقه :جیبرلینها رشد طبیعی بعضی از گیاهان کوتاه قد را امکان پذیر می سازند; همچنین رشد طولی گیاهان طبیعی مانند برنج , کاهو , گندم و خیار را تحریک می کنند.جیبرلینها اثری شگفت اور بر روی بلند شدن ساقه گیاهان طوقی دارند. کشش یاخته ای بیش از تقسیم یاخته ای دلیل تحریک رشد بوسیله جیبرلین است.

اسلاید 10: اثر جیبرلینها برتوقف تشکیل ریشه های نابجا:این مواد در غلظت های به نسبت زیاد از تشکیل ریشه نابجا جلوگیری می کند.اسید جیبرلیک وظیفه تنظیم اسید نوکلئیکو ساخت پروتئین را برعهده دارد و ممکن است با دخالت در این فرایند ها اغازیدن ریشه را کاهش دهد.در قلمه های برگ بگونیا مشاهده شد که اسید جیبرلیک به احتمال با جلوگیری از تقسیم های سلولی سازمان یافته که تشکیل سراغازه های ریشه و جوانه را اغاز می کنند, ازتشکیل ریشه و جوانه نابجا جلوگیری می کند.بطور معمول در گیاهان علفی هنگام بکارگیری اسید جیبرلیک, سه تا چهار روز پس از قلمه گیری , بیشترین جلوگیری دیده می شود.

اسلاید 11:

اسلاید 12: سایر اثرات جیبرلینها:جیبرلینها بخصوص GA7 و GA4 موجب تولید میوه های بدون دانه یا بکر باری در بعضی گونه های گیاهی می شود. همچنین اگر جیبرلینها به مقدار زیاد بکار رود یا به عنوان همکاری با سیتوکنین استفاده شود موجب رشد زیاد برگها می شود که غالبا سطح برگها به دو برابر طبیعی می رسد.

اسلاید 13: بطورکلی برخی از نقش های جیبرلین ها عبارتند از:1)طویل شدن ساقه 2)رشد مریستم ها و جوانه ها 3) رشد طولی سلول ها 4) توقف تشکیل ریشه ها 5) تسریع جوانه زنی6)ایجاد پارتنوکارپی7) کمک به شکستن خواب بذر8) و ....

اسلاید 14: انتقال جیبرلینها :بیشتر داده های مربوط به انتقال جیبرلینها در گیاهان دانه دار به حرکت GA خارجی مربوط است و اطلاعات مربوط به حرکت GA درونی کاملا غیر مستقیم هستند.انتقال جیبرلین بطور غیر قطبی توسط اوند ابکش و اوند چوب صورت می گیرد.در نخود جیبرلینهای بکار برده شده به سرعت 5 سانتی متر در ساعت حرکت می کند که این سرعت , به سرعت متابولیتهای منتقل شده توسط اوند ابکش مربوط است.

اسلاید 15: آنتی جیبرلینها :بعضی از کاهش دهنده های رشد که در برخی موارد عملی باغبانی برای بدست اوردن گیاهان پا کوتاه بکار می روند به نام انتی جیبرلینها معروفند.این ترکیبات سنتز جیبرلین ها را متوقف می کنند. یکی از انواع معروف این ترکیبات (کلرور 2-کلرواتیل-تری متیل – امونیوم ) است.

اسلاید 16: منابع :گیاه افزایی (ازدیاد نباتات ) مبانی و روش ها, جلد اول و دوم ,برگرداننده: مرتضی خوشخوی http://daneshnameh.roshd.irراهنمای عملی کشت بافت گیاهی , تالیف : دکتر کمال قاسمی بزدی

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان