shnayi_ba_hoghoghe_edari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با حقوق اداری”

آشنایی با حقوق اداری

اسلاید 1: آشنایی با حقوق اداریعلي خياباني مقدممدیر دفترحقوقي دانشگاه علوم پزشكي مشهد

اسلاید 2: «... با فرستادن مأموران مخفي راستگو و باوفا، كارهاي كارگزاران را زير نظر بگير، زيرا بازرسی پنهاني در كارشان، آنان را به رعايت امانت و نرمي با توده مردم وادار مي‌سازد. با دقت بسيار، مراقب اعوان و انصار خود باش! اگر يكي از آنان دست به خيانت كرد و مأموران مخفي تو آن را تأييد كردند، بايد كه به آن اكتفا كني و بدون تأخير خيانتكار را كيفر دهي و آنچه از اموال در اختيار دارد از او باز پس گيري، سپس وي را در مقام خواري و مذلت بنشان و داغ خيانت بر جبينش بنه و طوق رسوايي بر گردنش بيفكن».حضرت علي(ع) فرازي از نامه 53 به مالك اشتر

اسلاید 3: قربانت شوم الساعه كه در ايوان منزل با همشيره همايوني به شكستن لبه نان مشغولم خبر رسيد كه شاهزاده موثق‌الدوله حاكم قم را كه به جرم رشاء و ارتشاء معزول كرده بودم به توصيه عمه خود ابقاء فرموده و سخن هزل بر زبان رانده‌ايد. فرستادم او را تحت‌الحفظ بتهران بياورند تا اعليحضرت بدانند كه اداره امور مملكت با توصيه عمه و خاله نمي‌شود. زياده جسارت است . تقينامه اميركبير به ناصرالدين شاه

اسلاید 4: نظريه ي پنجره هاي شکسته

اسلاید 5: يک پنجره ي شکسته شده که به حال خود رها شده ، نشانگر بي قيد و بندي در قبال مراقبت و نگهداري از اموال است و مويد آن است که ساختمان ، متروکه مانده است. نتيجتاً، پنجره‌هاي ديگر اين ساختمان هم، شکسته خواهد شد . به مرور زمان، ديگر علايم نا مطلوب، در حول و حوالي ساختمان ، ظاهر مي شود: تلي از آشغال ، خاکروبه ، تجمع افراد ناباب، نوشتن حرف هاي زشت روي ديوار ها و ... نظريه پنجره هاي شکسته

اسلاید 6: آن ساختمان، کم کم براي افراد فقير و يا بي خانه ، به عنوان يک سرپناه و محل تجمع به صورت نا متعارف در مي آيد. دست آخر، فساد و فحشا و فعاليت هاي نا مشروع از خريد و فروش مواد مخدر تا قمار و مسايل ديگر، در اطراف ساختمان رواج مي گيرد و اين مساله به سرعت به مناطق ديگر و در سطح شهر، گسترش مي يابد

اسلاید 7: افرادي که ساکن آن حوالي هستند، احساس نا امني مي‌کنند از اين که در همسايگي آن ها اين مسايل مي گذرد، دل زده مي شوند و به فکر چاره مي افتند، يا ولگردان را ازآنجا برانند يا اينکه خود از آن منطقه، کوچ کنند. برخي ساکنين، ترجيح مي‌دهند که محله را ترک کنند.

اسلاید 8: اين عقب نشيني، باعث يک نوع خلاء اجتماعي مي شود که به خلاف کاران و مجرمين خرده پا جسارت و جرات داده تا فعاليت هاي بعدي خود را سر و سامان دهند. اين موضوع، براي مجرمين و خلاف کاران بستري را فراهم مي آورد که به نوعي داراي جذابيت از بعد منفي بوده و طبيعتا ، محيط را نا مديريتي و عاري از هر گونه خطري براي خود مي بينند.

اسلاید 9: یقينا، پنجره هاي شکسته اي در سازمان ما وجود دارد که رهبري را مشکل مي نمايد. تخلفات کوچک، نشانه اي براي نقض قانون و ناديده انگاشتن مقررات، خط مشي ها و فرايند هاي سازمان است و تخلفات ديگر را در پي خواهد آورد.نظريه پنجره هاي شکسته در دانشگاه

اسلاید 10: از همين روي، کار هاي ناچيز همچون دير آمدن به سر کار يا عدم حضور به موقع در جلسات ، نداشتن پوشش و ظاهر مناسب از نظر لباس يا حتي ريختن پرونده ها روي ميز ها ، همگي نشانه ي اين است که بله ، همه چيز مهياي اين چنين رفتاري در سازمان مي باشد. رهبران و مديران سازماني نيز همانند شهروندان، گاهي احساس مي‌کنند که تخلفات کوچک و نقض مقررات، تا زماني که افراد سازمان به قوانين جاريه و اصلي سازمان، پاي بند هستند، چيزي نيست .

اسلاید 11: چگونه پنجره هاي شکسته ي سازمان خود را ترميم کنيم هر از چند گاهي، به قوانين و مقررات جاري در سازمان خودتان ، نگاهي بياندازيد . اگر لزوم به اجراي اين قوانين مي بينيد، پس اجازه دهيد که همه ي افراد سازمان، از اهميت آن با خبر شوند و حتي کوچکترين تخلفات کاري را مد نظر قرار دهيد . اگر اين قوانين هم منسوخ شده و يا فاقد اهميت هستند، آنها را بازنويسي و يا اصلاح نماييد. نيازي به انبوه دستور العمل هاي فرسايشي نيست مخصوصا اگر وجاهت و اعتبار شما را کم و بي ارزش نمايند.

اسلاید 12: پيشنهاد ما اين است که تا حدودي با توجه به تشريفات اداري عمل نماييد . روش عقلاني پيدا کنيد تا به کارکنان بياموزيد که کدام يک از مقررات اداري ، قرار است ارزيابي و ارزش يابي شود و کداميک را مي توان با اغماض بدانها نگاه کرد.

اسلاید 13: 1- استخدام یک قرارداد دوجانبه است.2-استخدام یک عمل حقوقی یک جانبه از سوی سازمان اداری است.3-استخدام رابطه حقوقی ناشی از قانون است. رابطه مستخدم با سازمان مبتنی بر کدام تاسیس حقوقی است؟

اسلاید 14: باید بین شخص مامور و دولت رابطه ای وجود داشته باشد.امکان دارد داری رابطه استخدامی مانند رسمی،، پیمانی، خرید خدمتی، روز مزد...باشند و بر اساس قانون یا حکمی مامور انجام امور خاص گردند.دایره شمول «ماموران دولت» از «مستخدمان دولت در مفهوم خاص » گسترده تر است، هر کارمند دولت، مامور دولت محسوب می شود، هر مامور دولت لزوماً کارمند دولت نیست.مانند سربازان وظیفه که به صورت موقت در نیروهای مسلح، خدمت می کنند و مامور انجام دادن وظایفی می شوند.تعریف مامور دولت

اسلاید 15: در علم‌ حقوِق، شخصیت‌ حقوقی‌ به‌ معنی‌ توانایی‌ برای‌ دارا شدن‌ حقوقِ و تکالیف‌، و نیز توانایی‌ اجرای آن است‌. وقتی‌ می‌گوئیم‌ انسان‌ دارای‌شخصیت‌ حقوقی‌ است‌ منظور این‌ است‌ که‌ از لحاظ‌ حقوقی‌، او توانایی‌ دارد که‌ دراجتماع‌، صاحب‌ حق‌ و تکلیف‌ شود و بتواند آنها را اجرا کند.به عنوان مثال مالک شود و خرید و فروش کند.شخصیت حقوقی

اسلاید 16: در حقوق خصوصي(اهليت)اختيار و مسئوليتدر حقوق اداري(صلاحيت)2- اهليت تصرف 1- اهليت تمتع و تملكصلاحيتي است كه شخص براي دارا شدن و اجراي حق دارد كه داراي دو وجهه است:صلاحيتي است كه شخص بموجب آن مي تواند از حقوق خصوصي بهره مند شده و صاحب حق و تكليف گردد.(با زنده متولد شدن بوجود مي آيد مانند برخورداري از ارث، داشتن ثروت، بهره مندي از مواهب طبيعي)صلاحيت اجراي حقي كه به حكم قانون به كسي داده شده است و فرد با رسيدن به سن رشد بوجود مي آيد.(مانند خريد و فروش، بخشيدن، ازدواج، اجاره و...)صلاحیت مجموعه ی اختیارات و تکالیفی است که به موجب قانون به کارگزار دولتی واگذار می شودتادرجهت تأمین منافع عمومی اعمال کند.

اسلاید 17: اهليتصلاحيتتفاوتهاي اهليت و صلاحيتحق استتكليف استاصل است:همه افراد دارا هستند مگر عدم آن ثابت شوداستثناء است :هيچكس آنرا ندارد مگر اينكه به صراحت قانون اجازه داده باشدنداشتن آن در جهت حمايت از فرد استنداشتن آن محدود ساختن فرد است

اسلاید 18: خارج از شمول چيست؟و موارد هزينه آن كدام است

اسلاید 19: انواع اشخاص حقوقیاشخاص حقوقی دو گونه اند :اشخاص حقوقی حقوق عمومیاشخاص حقوقی حقوق خصوصی - اشخاص حقوقی حقوق عمومی، اشخاصی هستند که از طرف دولت به وجود می آیند. مثل وزارتخانه ها. این اشخاص پـس از تصویب مجـوز قانـونی، دارای شخصیت حقوقی گردیده و شروع به فعالیت می کنند.

اسلاید 20: انواع اشخاص حقوقی... ادامهاشخاص حقوقی حقوق خصوصی خود دو نوعند :شرکت های تجارتی موسسات غیر انتفاعی - شرکت های تجاری شامل شرکت هایی است که در قالب یکی از هفت شرکت مقرر در قانون تجارت فعالیت می کنند. - موسسات غیرانتفاعی پس از ثبت دراداره ثبت شرکت ها دارای شخصیت حقوقی خواهند شد.

اسلاید 21: 22طبق ماده 20 ق.ت. شرکت های تجاری به هفت نوع تقسیم می شوند:1- شرکت سهامی2- شرکت با مسئولیت محدود3- شرکت تضامنی4- شرکت مختلط سهامی5- شرکت مختلط غیر سهامی6- شرکت نسبی7- شرکت تعاونی تولید و مصرفانواع مختلف شرکت های تجاری

اسلاید 22: 1-شرکت سهامیشرکت سهامی، شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است. در شرکت سهامی تعداد شرکا نباید از سه نفر کمتر باشد. شرکت سهامی خود  به 2 نوع تقسیم می شود: نوع اول: شرکت هایی که موسسین آنها قسمتی از سرمایه ی شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند. این گونه شرکت ها، شرکت سهامی عام نامیده می شوند. به عبارتی دیگر، شرکت سهامی عام شرکتی است که حداقل 51 درصد سهام آنان از طریق بورس به عموم مردم واگذار شده باشد. شرکت های سهامی عام، تنها شرکت هایی هستند که در بورس پذیرفته می شوند. نوع دوم : شرکت هایی که تمام سرمایه ی آن ها در موقع تاسیس، منحصراً توسط موسسین تامین گردیده است. این گونه شرکت ها، شرکت سهامی خاص نامیده می شوند.

اسلاید 23: 2- شرکت با مسئولیت محدودشرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده وهر یک از شرکاء، بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه ی خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت است. در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود.

اسلاید 24: 3- شرکت تضامنیشرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود.اگر دارایی شرکت برای تادیه ی تمام قروض کافی نباشد ، هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. 

اسلاید 25: 4- شرکت مختلط غیر سهامی گاهی در عمل دیده می شود که شرکت های سرمایه ای با شرکت های ضمانتی با یکدیگر مخلوط شده و نوع دیگری از شرکت پیدا می شود؛ به این طریق که یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک که مسئولیت آن ها محدود است  ، هر دو در شرکت واحدی دارای سهم می شوند. بیشتر در مواردی که تاجری احتیاج به پول دارد و نمی خواهد قرض کند چند شریک در شرکت خود وارد می کند و مسئولیت آن ها را به میزان سرمایه محدود می سازد و خود نام تعهدات شرکت را ضمانت می نماید. بنابراین اگر پس از استهلاک سرمایه باز هم چیزی از قروض باقی مانده باشد، شریک یا شرکای ضامن متضامناً مسئول پرداخت هستند و به شرکائی که مسئولیت محدودی به میزان سرمایه دارند ارتباط پیدا نمی کند. 

اسلاید 26: 5- شرکت مختلط سهامی شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود. شرکای سهامی کسانی هستند که سرمایه آن ها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمه درآمده و مسئولیت آن ها تا میزان همان سرمایه ای است که در شرکت دارند. شریک ضامن کسی است که سرمایه ی او به صورت سهام درنیامده و مسئول کلیه ی قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. 

اسلاید 27: 6-شرکت نسبیشرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته.

اسلاید 28: 7-شرکت تعاونی تولید و مصرفشرکت تعاونی تولید، شرکتی است که بین عده ای از ارباب حرف تشکیل می شود و شرکای مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیا یا اجناس به کار می برند.

اسلاید 29: حقوق و تکالیف اشخاص حقوقیشخص حقوقی می تواند دارای کلیه حقوق و تکالیفی شود که قانون برای افراد قائل است. مگر حقوق و وظایفی که بالطبیعه فقط انسان ممکن است دارای آن باشد.اداره شخص حقوقی به وسیله کسانی انجام می شود که این مسئولیت طبق قانون به عهده آنها گذارده شده است.

اسلاید 30: اقامتگاهاقامتگاه از نظر حقوقی، عبارت است از محلی که طبق قانون فرض می شود که شخص اکثراً و عادتاً در آنجا حضور دارد.اقامتگاه شخصي حقیقی محلي است كه شخص در آنجا سكونت داشته و مركز مهم امور او نيز در آن جا باشد. اگر محل سكونت شخصي غير از مركز مهم امور او باشد ، مركز امور او اقامتگاه محسوب است . اقامتگاه اشخاص حقوقی طبق قانون مدنی «مرکز عملیات» و به موجب قانون تجارت محل «اداره شخص حقوقی» می باشد.

اسلاید 31: اقسام اقامتگاهاقامتگاه اجباري : اقامتگاهي است كه بطور استثناء و برخلاف اصل حاكميت اراده، قانون به شخص يا اشخاصي معين تحميل مي كند. مانند، اقامتگاه زن شوهردارد كه تابع اقامتگاه شوهر است. اقامتگاه اختصاصي : (انتخابي)اقامتگاهي است كه طرفين معامله يا يكي از آنها در ضمن عقد براي اجراي تعهدات ناشي از آن معامله يا ابلاغ اوراق دعوي واحضار واخطار در خارج از اقامتگاه حقيقي خود انتخاب كرده باشند . به اين اقامتگاه ، اقامتگاه قراردادي نيز مي گويند.اقامتگاه اختياري :اقامتگاهي است كه شخص براي مركز مهم امور خود اختيار كند .

اسلاید 32: نوع و محل اقامتگاه كاركنان دولت کدام است؟

اسلاید 33: اقامتگاه كاركنان دولت(ماده1007 قانون مدني)اقامتگاه مأمورين دولتي، محلي است كه در آنجا مأموريت ثابت دارند. بدين ترتيب اقامتگاه مأمورين دولتي را قانون تعيين كرده است و لذا از جمله اقامتگاه هاي اجباري است .

اسلاید 34: تفويض اختيار و وكالتتفويض اختيار: واگذاري بخشي از اختيارات محوله به سلسله مراتب پايينتر بر اساس مجوز قانوني. وكالت: به معناي تفويض كردن و واگذار نمودن است وبه استناد ماده 656 ق.م (وكالت عقدي است كه به موجب آن يكي از طرفين طرف ديگر را براي انجام امري نايب خود مي نمايد.

اسلاید 35: چند نكته در خصوص تفويض اختيار مقامات اداري فقط مي توانند بخشي از اختيارات خود را تفويض نمايند نه تمام آنها را. تفويض اختيار بايد صريح و كتبي باشد. مقامات دولتي حق تفويض اختيارات اساسي خود را ندارند(مانند حق شركت وزير در هيات وزيران ) اختيار لغو تفويض با تفويض كننده است. تفويض اختيار از تفويض كننده سلب مسئوليت نمي كند (چون يك امر سازماني است و تفويض كننده مكلف بر نظارت بر اجراي صحيح امور است)

اسلاید 36: وكالتتفويض اختيارتفاوتهاي تفويض اختيار و وكالتوكالت اصل است (به هر شخصي كه اهليت استيفا دارد قابل واگذاري است.)تفويض اختيار استثناء است(فقط به اشخاصي كه قانون مشخص كرده است قابل واگذاري است.)وكالت قابل توكيل است (در صورت ذكر وكالت قابل توكيل در وكالتنامه)تفويض در تفويض جايز نيست (تفويض شونده نمي تواند به ديگري تفويض اختيار نمايد)وكيل اختيار عدم قبول داردرضايت گيرنده تفويض لازم نيستبا تغيير تفويض كننده و فوت، تفويض اختيار لغو نمي شود.با فوت هريك از طرفين وكالت باطل است و با ردوكالت(در صورتيكه ضمن عقد خارج لازم شرط نشده باشد)، وكالت باطل است

اسلاید 37: تعریف قانون در مفهوم خاصقانون به قواعدي گفته مي شود كه با تشريفات مقرر در قانون اساسي از طرف مجلس شوراي اسلامي وضع شده يا از راه همه پرسي به طور مستقيم به تصويب مي رسد (اصول 58 و 59 قانون اساسي )

اسلاید 38: انواع قانون :1- قانون اساسي2- قوانين عادي3-آيين نامه ها و بخش نامه هاي اداري 4- معاهدات بين المللي5- احكام دادگاههاي دادگستر 6- عرف، ‌عادت و منابع معتبراسلام

اسلاید 39: تعریف قانون در مفهوم عام قانون در معني عام به تمام مقرراتي كه از طرف يكي از سازمان هاي صالح دولت وضع شده است خواه اين سازمان قوه مقننه يا رئيس دولت يا يكي از اعضاي قوه مجريه باشد اطلاق مي گردد. پس معني عام قانون شامل مصوبات مجلس، تصويب نامه ها، آئين نامه ها و بخش نامه هاي اداري نيز مي شود به عبارت ديگر قانون شامل هر چه كه ضمانت اجرائي دارد مي شود.

اسلاید 40: زمان لازم الاجرا شدن قانونماده 2 قانون مدنی _ قوانين 15 روز پس از انتشار در سراسر كشور لازم الاجرا است مگر آنكه در خود قانون ترتيب خاصي براي موقع اجرا مقرر شده باشد). ماده 3 قانون مدنی _ انتشار قوانين بايد در روزنامه رسمي بعمل آيد.

اسلاید 41: روزنامه رسمي کشور روزنامه اي است كه كليه قوانين و مقررات و مسائل و موضوعات حقوقي جهت اطلاع عموم در آن درج مي گردد. روزنامه رسمي از لحاظ ساختار زير نظر قوه قضائيه مي باشد و محل آن در ضلع جنوبي پارك شهر در خيابان بهشت مي باشد و هر فردي مي تواند جهت دسترسي به مفاد آن، اقدام به خريد يا اشتراك آن نمايد.

اسلاید 42: روزنامه رسمي کشور

اسلاید 43: مطالب قابل درج در روزنامه رسمیاصل شصت و نهم قانون اساسي ( مذاكرات مجلس شوراي اسلامي بايد علني باشد و گزارش كامل آن از طريق راديو و روزنامه رسمي براي اطلاع عموم منتشر شود. )- طبق تبصره ۲ ماده يك تصويبنامه سال ۶۶ هيئت وزيران راجع به تاريخ لازم الاجرا شدن مصوبات هيئت وزيران موضوع اصل ۱۳۸ و ساير قوانين، مصوباتي كه علاوه بر دستگاههاي اجرايي و كاركنان آن براي ساير مردم حق و تكليف ايجاد مي نمايد ۱۵ روز پس از انتشار در روزنامه رسمي لازم الاجرا است.- مصوبات هيئت دولت، هيئت وزيران، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي امنيت ملي اشاره نمود. - همچنين فرامين و دستورات مقام معظم رهبري كه در حكم قانون مي باشد در روزنامه رسمي درج مي گردد. - آراء هيئت عمومي ديوان عالي كشور كه در جهت وحدت رويه قضايي اتخاذ مي شود - آراء شعب ديوان عدالت اداري كه در رد يا تأييد آئين نامه هاي دولتي يا اقدامات مأمورين دولتي صادر مي شود و همچنين آراء هيئت عمومي در روزنامه رسمي درج مي گردد. - مصوبات مجلس تشخيص مصلحت نظام - تشكيل يا انحلال هر نوع شركت كه طبق قوانين موضوعه در اداره ثبت شركتها به ثبت رسيده باشد

اسلاید 44: جهل به قانون رافع مسئولیت نیست

اسلاید 45: عطف به ما سبق نشدن قوانيناثر قانون به آينده است و قانون نسبت به ما قبل خود اثر ندارد ،مگر اينکه در خود قانون مقررات خاصی پيش بينی شده باشد.

اسلاید 46: جرم چيست؟

اسلاید 47: هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب میشود.

اسلاید 48: اعتبار و ارزش کپی؟

اسلاید 49: اعتبار و ارزش کپیکپی بدون وجود اصل سند عادی اعتبار قانونی و قضایی ندارد. البته اگر شما آن سند را انکار ننموده و قبول نمایید اعتبار خواهد داشت.داشت

اسلاید 50: اعتبارگواهي برابر اصل؟

اسلاید 51: گواهي برابر اصلطبق ماده 57 ق.آئين دادرسي مدني مقصود از گواهي برابر اصل، مطابقت آن با اصل سند است.اين عبارت بعضاً به رونوشت يا سواد مصدق نيز تعبير ‌مي‌شود كه ماده 49 قانون ثبت يكي از وظايف سردفتران را دادن سواد مصدق مي‌داند. 

اسلاید 52: اعتبارگواهي برابر اصل به موجب ماده 96 قانون آيين دادرسي مدني خواهان بايد اصل اسناد كه رونوشت آنرا ضميمه دادخواست كرده و خوانده نيز اصل و رونوشت اسنادي را كه مي خواهد به آن استناد نمايد درجلسه دادرسي حاضر كند والا در صورتي كه سند عادي باشد و مورد انكار و ترديد قرار گيرد اگر خوانده باشد از اعداد دلايل خارج مي شود و اگر خواهان باشد در صورتي كه دادخواست مستند به دليل ديگري نباشد دادخواست ابطال مي گردد

اسلاید 53: اعتبار اثر انگشت؟

اسلاید 54: اعتبار اثر انگشت؟ایگاه امضا و اثرانگشت در حقوق ثبتهرچند امروزه اثر انگشت ذیل اسناد از جهت مسلم الصدور بودن آن از ناحیه اشخاص با وجود مساعدتی که تکنولوژی های جدید در تبیین و تجزیه و تحلیل نمودن خطوط اثرانگشت نموده اند قابلیت استناد بسیار زیادی از جهت حصول یقین در تعلق آن اثر به شخص خاص دارد ولی قانونگذار ایران اولویت و ارجحیت را به امضا ذیل اسناد داده و برای اشخاص با سواد، امضا و در مورد اشخاص بی سواد، اثرانگشت را پیش بینی نموده است. و ازجمله تکالیف سردفتر هنگام تنظیم سند باستناد ماده 18 قانون دفاتر اسنادرسمی، اخذ امضا اصحاب معامله ذیل اوراق مخصوص اسناد و ثبت دفتر است.

اسلاید 55: مراجع صدور گواهي برابر اصل1-دفتر دادگاه‌ها 2-ادارات ثبت اسناد 3- دفاتر اسنادرسمي 4- بخشداري محل 5- ادارات دولتي 6- سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور 7- كنسولگري هاي ايران در خارج كشور.۸-وکلای دادگستری ۹- مترجمین رسمی

اسلاید 56: اعتبار گواهي برابر اصلهرچند ماده 96 قانون آئين دادرسي مدني خواهان وخوانده را مكلف مي‌نمايد كه اصول اسنادي را كه مي‌خواهد به آن استناد نمايد در جلسه دادرسي حاضر و ارائه نمايد به عبارت ديگر قانون اعتبار مطلق و غير قابل انكار براي كپي برابر اصل شدن يا رونوشت قايل نيست و اصول اسناد را در جلسه اول دادرسي ارائه ننمايد، اگر دادخواست خواهان مستند به دلايل ديگري نباشد دادخواست ابطال مي‌گردد و اگر خوانده باشد آن اسناد عادي بوده و مورد انكار و ترديد واقع شود از عداد دلايل خارج مي‌شود.

اسلاید 57: انواع گواهي برابر اصل2طبق ماده 1287 ق.م. اسنادي كه اداره ثبت اسناد واملاك يا دفاتر اسناد رسمي و يا در نزد مامورين رسمي در حدود صلاحيت آنها و بر طبق مقررات تنظيم شده باشد رسمي است. بر همين اساس دو فرض قابل تصور است: 1- طبق ماده 74 ق.ثبت رونوشت مطابق با دفتر ثبت به منزله اصل سند خواهد بود و اعتبار سند رسمي دارد و طبق ماده 62 و63 و64 آئين نامه مصوب۱۳۱۷رونوشت فقط به صاحبان اسناد و اشخاص ذينفع در معامله و قائم مقام قانوني داده مي‌شود و بغير اشخاص فوق، بايستي گواهي نامه از دادگاه داشته باشند.  2- اگر رونوشت مطابق با ثبت دفتر نباشد سند عادي است لذا امكان انكار و ترديد و ادعاي جعل براي آن سند وجود دارد و در اين خصوص اختصاص به اصحاب معامله ندارد.

اسلاید 58: تعريف ابلاغابلاغ را رساندن يك سند اعم از اوراق پرونده يا ابلاغ اتهام، آراء صادره و غيره كه طي تشريفات خاص و قانوني به رويت طرف رسيده باشد مي دانند.

اسلاید 59: انواع ابلاغ1- ابلاغ واقعي2- ابلاغ قانوني

اسلاید 60: ابلاغ واقعيورقه قضايي، طبق تشريفات قانوني به شخص مخاطب (در مورد اشخاص حقيقي)،يا به شخصي كه صلاحيت وصول ورقه را دارد (در مورد اشخاص حقوقي مثل شركت‌ها) ويا وكيل قانونی آنها تحويل و رسيد دریافت می گردد ومراتب به هيات گزارش می شود.

اسلاید 61: ابلاغ قانوني در صورتي كه به هر دليل موضوع ابلاغ مستقيماً به مخاطب نرسد و مأمور ابلاغ اوراق مربوطه را به اشخاص ديگري كه مجاز به دريافت باشند تسليم كند ، يا به نحو ديگري كه قانون اجازه داده است امر ابلاغ را انجام دهد ، در اين صورت ابلاغ قانوني است. 

اسلاید 62: اهميت ابلاغ راياقدامات هيات زماني اعتبار دارد كه اوراق مربوط به آن قبلا با رعايت تشريفات قانوني به اطلاع طرف ذينفع رسيده باشد و با ابلاغ از موضوع آن باخبرشده باشد هيچ رايي را نمي توان اجراء نمود مگر اينكه راي مذكور به ذينفع يا وكيل قانوني او ابلاغ شده باشد در غير اينصورت نمي توان آثار حقوقي خاصي بر آراء مترتب نمود.

اسلاید 63: متهم كيست و چه تفاوتي با مجرم دارد

اسلاید 64: متهم شخصي است كه ارتكاب يك يا چند جرم يا تخلف از جرايم و تخلفات تعريف شده در قوانين به وي نسبت داده شود ولي هنوز اين ادعا ثابت نشده‌است و ممكن است بي‌گناهي او احراز شود. چنانچه بعد از طي مراحل رسيدگي در دادگاه صالح اتهامات وارده به متهم ثابت و راي صادره قطعي باشد به شخص مرتكب مجرم يا متخلف مي گويند.

اسلاید 65: تخلف اداری و فساد اداري چیست؟

اسلاید 66: عبارت است از تجاوز مامور دولت از مقررات اداري در حين انجام وظيفه یا انجام اعمالی که به شئون اداری او صدمه وارد نماید.

اسلاید 67: فساد اداري حالتي در نظام اداري است كه در اثر تخلفات مكرر ومستمر كاركنان و نهادينه شدن تخلف به وجود مي‌آيد و آن را از كارايي مطلوب و اثربخشي مورد انتظار باز مي‌دارد. در واقع تخلفات اداري با تكرار، ‌استمرار و نهادينه شدن، و تأثيرات قابل توجه در نظام اداري به فساد اداري منجر مي‌شود.

اسلاید 68: تخلف انتظامی چیست؟

اسلاید 69: تخلف انتظامي درواقع نقض مقررات صنفی توسط فرد یا افراد يك صنف می باشدمانندسازمان نظام پزشكي

اسلاید 70: انواع مسئوليت حقوقیمسئوليت مدني1- مسئوليت مدني2-مسئوليت كيفري

اسلاید 71: مسئوليت مدنيمسئوليت مدنيدر هر مو رد که شخص موظف به جبران خسارت دیگری استضرر متوجه شخص خصوصي است .قابل تبديل به پول است .قابل بيمه شدن است .جنبه خصوصي دارد و با رضايت شخص خاتمه پيدا مي كند.انواع قصور پزشكي كه منجر به ضرر و زيان بيمار مي شود.

اسلاید 72: مسئوليت مدنيمسئوليت كيفريمسؤوليت كيفري مسؤوليت مرتكب جرمي از جرايم مصرح در قانون است شخص مسؤول به يكي از مجازات هاي مقرر در قانون خواهد رسيدضرر متوجه جامعه مي باشد و جنبه عمومي دارد.قابل تبديل به پول نيست .قابل بيمه شدن نيست .هدف از مسئوليت كيفري مجازات مجرم است .صدور گواهي خلاف واقع ، سقط جنين جنايي... مواردي از مسئوليت كيفري است .

اسلاید 73: به منظور رسيدگي به تخلفات اداري در هر يك از دستگاه هاي مشمول اين قانون هياتهاي تحت عنوان هيات رسيدگي به تخلفات اداري كارمندان تشكيل خواهد شد. هيات هاي مزبور شامل هيات هاي بدوي و تجديد نظر مي باشد. نحوه ی تشكيل هيات ها

اسلاید 74: كليه وزارتخانه ها , سازمان ها , شهرداري ها و به طور كلي شركت هاي دولتي كه شمول قانون بر آن ها مستلزم ذكر نام است و موسساتي كه تمام يا قسمتي از بودجه آن ها از بودجه عمومي تامين مي شود و نيز كاركنان مجلس و نهاد هاي انقلاب اسلامي مشمول مقررات اين قانون هستند.مشمولان قانون استخدام نيروهاي مسلح و غير نظاميان ارتش و نيروهاي انتظامي , قضات , اعضاي هيات هاي علمي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و مشمولان قانون كار از شمول اين قانون خارج بوده و تابع مقررات مربوط به خود خواهند بود.سازمان هاي مشمول قانون رسيدگي به تخلفات اداري

اسلاید 75: هر يك از هيات هاي بدوي و تجديد نظر داراي سه عضو اصلي و يك يا دو عضو علي البدل مي باشد كه با حكم وزير يا بالاترين مقام سازمان مستقل دولتي مربوط و سايردستگاه هاي موضوع تبصره ماده يك براي مدت سه سال منصوب مي شوند وانتصاب مجدد آنان بلامانع است. تبصره 1 : در غياب اعضاي اصلي اعضاي علي البدل به جاي آنان انجام وظيفه خواهند نمود. تبصره 2 : هيچ يك از اعضاي اصلي و علي البدل هياتهاي بدوي يك دستگاه نمي توانند همزمان عضو هيات تجديد نظر همان دستگاه باشند، همچنين اعضاي مذكور نمي توانند در تجديد نظر پروندشه هايي كه در هنگام رسيدگي بدوي به آن راي داده اند شركت نمايند. تركيب اعضای هيات ها

اسلاید 76: اعضاي هيات هاي بدوي و تجديد نظر علاوه بر تدين به دين مبين اسلام و عمل به احكام آن و اعتقاد و تعهد به نظام جمهوري اسلامي ايران و اصل ولايت فقيه ، بايد داراي شرايط زير باشند: 1- تاهل . 2 - حداقل 30 سال سن . 3 - حداقل مدرك تحصيلي فوق ديپلم يا معادل آن . تبصره 1 : در موارد استثنايي داشتن مدرك ديپلم حسب مورد با تاييد هيات عالي نظارت بلامانع است. تبصره 2 : در هر هيات بايد يك نفر آشنا به مسائل حقوقي عضويت داشته باشد و حداقل دو نفر از اعضاي اصلي هياتهاي بدوي و تجديد نظر بايد از بين كاركنان همان سازمان يا وزارتخانه كه حداقل پنج سال سابقه كار دولتي دارند، به اين سمت منصوب شوندشرايط انتخاب اعضا

اسلاید 77: بركناري اعضاي هيات هاي بدوي و تجديد نظر با پيشنهاد وزير و تصويب هيات عالي نظارت صورت مي گيرد. نحوه ی بركناري اعضا

اسلاید 78: صلاحيت رسيدگي به تخلفات اداري كارمندان با هيات بدوي است.هيات‌هاي‌ بدوي‌ در صورت‌ شكايت‌ یا اعلام‌ اشخاص، ‌مديران‌، سرپرستان‌ اداري‌ يا بازرسان‌ هيات‌ عالي‌ نظارت‌ شروع‌ به‌رسيدگي‌ مي‌كنند .چگونگي شروع به رسيدگي

اسلاید 79: در صورتي كه آرا صادره قابل تجديد نظر نباشد از تاريخ ابلاغ ، قطعي و لازم الاجرا است . در مورد آرايي كه قابل تجديد نظر باشد هر گاه كارمند ظرف 30 روز از تاريخ ابلاغ راي درخواست تجديد نظر نمايد، هيات تجديد نظر مكلف به رسيدگي است . آراي هيات تجديد نظر از تاريخ ابلاغ قطعي و لازم الاجرا است .چگونگي قطعی شدن آرا هیات

اسلاید 80: جرائم مالی توسط كاركنان و كارمندان دولتاختلاس اختلاس 1- اختلاس 2- تصرف غيرقانوني 3- تدليس در معاملات دولتي4- احتساب اجرت زائد بر واقع به حساب دولت 5- خيانت در امانت مامورين دولتي در اسناد دولتي6- خيانت در امانت 7- رشوه8- تبانی در معاملات دولتي9- اخذ پورسانت 10- کلاهبرداری11- منع‌مداخله كارمندان دولت در معاملات دولتي12- منع داشتن دو شغل

اسلاید 81: انواع تخلفات اداري در ماده 8 قانون

اسلاید 82: 1 - اعمال و رفتار خلاف شئون شغلي يا اداري .هر فعل یا ترک فعلی که مغایر با شئونات شغلی یا اداری مستخدم دولت است مشمول این بند قرار می گیرد، ممکن است مستخدم دولت در حین انجام وظیفه مرتکب فعلی گردد که به حیثیت شغلی وی خدشه وارد شود یا عملی در خارج از اداره انجام دهد که شان اداری و صنفی وی را زیر سئوال ببرد مانند سرقت، کلاهبرداری، دادن رشوه، کشیدن چک بلامحل و یا اشتغال به کارهایی که حیثیت شغلی او را خدشه دار سازد

اسلاید 83: 2 - نقض قوانين و مقررات مربوط.

اسلاید 84: اگر كارمند در انجام وظيفه محوله قوانين و مقررات را ناديده گرفته و نقض نمايد مرتكب تخلف اداري شده و قابل تعقيب در مراجع انظباطي مي باشد. در تفسير اين بند بايستي اذغان نمود كه منظور از قوانين و مقررات مربوط دراينجا صرفاً قوانين مصوب مجلس نمي باشد بلكه شامل آئين نامه ها، بخشنامه ها و دستورالعمل هاي مصوبه در سازمان متبوع نيز مي شود.

اسلاید 85: اگر كارمند در انجام وظيفه محوله قوانين و مقررات را ناديده گرفته و نقض نمايد مرتكب تخلف اداري شده و قابل تعقيب در مراجع انظباطي مي باشد. در تفسير اين بند بايستي اذغان نمود كه منظور از قوانين و مقررات مربوط دراينجا صرفاً قوانين مصوب مجلس نمي باشد بلكه شامل آئين نامه ها، بخشنامه ها و دستورالعمل هاي مصوبه در سازمان متبوع نيز مي شود.

اسلاید 86: اصل‏ هشتاد و دوم: استخدام‏ كارشناسان‏ خارجي‏ از طرف‏ دولت‏ ممنوع‏ است‏ مگر در موارد ضرورت‏ با تصويب‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏. ماده 120قانون کار- اتباع بيگانه نمي توانند در ايران مشغول به كار شوند مگر آنكه اولا داراي رواديد ورود با حق كار مشخص بوده و ثانيا مطابق قوانين و آئين نامه هاي مربوطه، پروانه كار دريافت دارند. ماده 128 قانون کار-كارفرمايان مكلفند قبل از اقدام به عقد هرگونه قراردادي كه موجب استخدام كارشناسان بيگانه مي شود، نظر وزارت كار و اموراجتماعي را در مورد امكان اجازه اشتغال تبعه بيگانه استعلام نمايند. ماده 181- كارفرماياني كه اتباع بيگانه را كه فاقد پروانه كارند و يا مدت اعتبار پروانه كارشان منقضي شده است به كار گمارند و يا اتباع بيگانه را در كاري غيراز آنچه در پروانه كار آنها قيد شده است بپذيرند و يا در مواردي كه رابطه استخدامي تبعه بيگانه با كارفرما قطع مي گردد مراتب را به وزارت كار و امور اجتماعي اعلام ننمايند، باتوجه به شرايط و امكانات خاطي و مراتب جرم به مجازات حبس از 91 تا 180 روز محكوم خواهند شد .بکارگیری اتباع بيگانه

اسلاید 87: بكارگيري افراد بازنشسته در وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتيممنوعیت قانونی ناشی از اشتغال دولتماده 41 قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 27/11/ 1380هر نوع بكارگيري افراد بازنشسته در وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتي و كليه دستگاههاي موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و مؤسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي و مؤسسات و شركتهاي وابسته و تابع آنها و هر دستگاهي كه به نحوي از انحاء از بودجه كل كشور استفاده مينمايد، جز با تصويب هيأت وزيران تحت هر عنوان ممنوع ميباشد. (ايثارگران تا قبل از سي سال خدمت از حكم اين ماده مستثني هستند). كليه قوانين عام و خاص مغاير با اين ماده ملغي‌الاثر است.

اسلاید 88: اشتغال بازنشستگانممنوعیت قانونی ناشی از اشتغال دولتدر این خصوص، اصل اولیه ممنوعیت اشتغال بازنشستگان است. این حکم هم با ظاهر برخی قوانین مانند بند ۱۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی ۱۳۵۴ سازگار است و هم با سیاستهای دولت در زمینه اشتغال موافق است. توضیح اینکه اشتغال بازنشستگان به معنی اشغال یک فرصت شغلی و محرومیت یک نیروی جوان از یافتن یک شغل است. بنابراین باید انصاف داشت که از منظر سیاستهای شغلی، به هیچ وجه نمی توان از اشتغال بازنشستگان دفاع کرد. در عین حال برخی اعتقاد دارند که مقصود از شغل، کاری است که حالت مستمر داشته باشد. بنابراین مشاغلی که حالت دائمی ندارند شغل محسوب نمی شوند. قضات دیوان عدالت اداری در رای شماره ۹۰ مورخ ۱۳۷۱ بر این عقیده بوده اند.

اسلاید 89: اشتغال بازنشستگان در دانشگاه هاممنوعیت قانونی ناشی از اشتغال دولتبر اساس ماده 93 آیین نامه استخدامی غیر هیات علمی دانشگاه ها به کارگیری بازنشستگان با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در موارد خاص به عنوان اعضاء کمیته ها، کمیسیون ها، شوراها، مجامع و خدمات مشاوره ای غیر مستمر، تدریس و مشاوره های حقوقی مشروط بر اینکه مجموع ساعت اشتغال آنها در موسسه از یک سوم ساعت اداری کارمندان موظف تجاوز نکند، بنا به پیشنهاد موسسه و تصویب هیأت رییسه در دوره های یک ساله بلامانع است. حق الزحمه این افراد متناسب با ساعات کار هفتگی معادل کارمندان شاغل مشابه تعیین و پرداخت می شود.

اسلاید 90: مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالثممنوعیت قانونی ناشی از اشتغال دولتماده 1 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب 1347 «کلیه دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی و انواع یدک و تریلر متصل به وسائل مزبور و قطارهای راه آهن اعم از این که اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مسئول جبران خسارات بدنی و مالی هستند که در اثر حوادث وسائل نقلیه مزبور و یا محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد شود»

اسلاید 91: 3 - ايجاد نارضايتي در ارباب رجوع يا انجام ندادن يا تاخير در انجام امور قانوني آن ها بدون دليل . هرگاه کارمند دولت دروغ و یا عمل مجرمانه ای را به شخص حقیقی نسبت دهد و به توهین و هتک حیثیت افراد مبادرت نماید متخلف محسوب می شود

اسلاید 92: 4 - ايراد تهمت و افترا، هتك حيثيت .هرگاه کارمند دولت دروغ و یا عمل مجرمانه ای را به شخص حقیقی نسبت دهد و به توهین و هتک حیثیت افراد مبادرت نماید متخلف محسوب می شود

اسلاید 93: 5 - اخاذي . اخاذي به معني گرفتن وجه يا چيزي از ديگري به زور و تهديد مي باشد. چنانچه کارمند دولت به قصد تصاحب مال افراد به نفع خود یا دیگری مبادرت به تهدید مالی، جانی یا شرفی فرد یا افرادی نماید مشمول این تخلف قرار می گیرد.

اسلاید 94: 6 - اختلاس . رايج ترين جرم ارتكابي توسط كاركنان شاغل در دستگاه هاي دولتي، جرم اختلاس مي باشد

اسلاید 95: 6 - اختلاس . اختلاس عبارت از تصاحب نامشروع و غيرقانوني مال متعلق به دولت و عموم از ناحيه ماموريكه حسب وظيفه قانوني آن مال به او سپرده شده است .http://www.irannaz.com/user_files/L131627018595.jpg

اسلاید 96: اختلاس1- مرتكب جرم اختلاس مي بايستي از كارمندان و كاركنان دولت باشند.2- موضوع اختلاس حسب مسئوليت و وظيفه در اختيار شخص قرارگرفته باشد.3- بايد وجوه و مطالبات و سهام و اوراق بهادار متعلق به يكی از سازمان های دولتی باشد يعني اگر وجوه غيردولتي باشد اختلاس تحقق پيدا نمي كند. 4- چنان چه عمل كارمند در مقام تصاحب مال به نفع خود يا ديگري نباشد نمي توان او را مختلس دانست.

اسلاید 97: اختلاس مجازات : در صورتي كه ميزان اختلاس تا پنجاه هزار ريال باشد مرتكب، به شش ماه تا سه سال حبس و شش ماه تا سه سال انفصال موقت محكوم مي شود.چنان چه ميزان اختلاس بيش از پنجاه هزار ريال باشد به دو تا ده سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتي و در هر مورد علاوه بر رد وجه يا مال مورد اختلاس به جزاي نقدي معادل دو برابر آن محكوم مي شود.

اسلاید 98: 1- استفاده غير مجاز از وجوه صندوق بازنشستگي موضوع ماده 101 قانون استخدام كشوري 2- اتلاف عمدي وجوه و اموال دولت تبصره 1 ماده 5 قانون تشديد مجازات مرتكبين اختلاس، ارتشاء و كلاهبرداريجرائم در حكم اختلاس

اسلاید 99: تصرف غيرقانونيهريك از كارمندان و كاركنان ادارات وسازمانها يا شوراها و يا شهرداريها وموسسات و شركتهاي دولتي ويا وابسته به دولت و يا نهادهاي انقلابي وبنيادها وموسساتي كه زير نظر ولي فقيه اداره ميشوند و ديوان محاسبات و موسساتي كه به كمك مستمر دولت اداره مي شوند و يا دارندگان پايه قضائي و بطور كلي اعضا و كاركنان قواي سه گانه و همچنين نيروهاي مسلح و مامورين به خدمات عمومي اعم از رسمي وغيررسمي وجوه نقدي يا مطالبات يا حوالجات يا سهام و ساير اسناد واوراق بهادار يا ساير اموال متعلق به هر يك از سازمانها و موسسات فوق الذكر يا اشخاصي كه بر حسب وظيفه به آنها سپرده شده است را مورد استفاده غير مجاز قرار دهد بدون آنكه قصد تملك آنها را به نفع خود يا ديگري داشته باشد ، متصرف غير قانوني محسوب و علاوه بر جبران خسارات وارده و پرداخت اجرت المثل به شلاق تا ( 74 ) ضربه محكوم مي شود و در صورتيكه منتفع شده باشد علاوه بر مجازات مذكور به جزاي نقدي معادل مبلغ انتفاعي محكوم خواهد شد و همچنين است در صورتي كه به علت اهمال يا تفريط موجب تضييع اموال و وجوه دولتي گردد و يا آن را به مصارفي برساند كه در قانون اعتباري براي آن منظور نشده يا در غير مورد معين يا زائد بر اعتبار مصرف نموده باشد. ماده 598 قانون مجازات اسلامي

اسلاید 100: ماده89 آيين نامه مالي و معاملاتي دانشگاهتامین اعتبار ضروری است و هر گاه بر اثر گواهی خلاف واقع مسئولین امور مالی و با دستور مقامات مجاز دینی اضافه بر اعتبارات بر ذمه واحد اجرایی تابعه ایجاد شود ، مقام متخلف طبق مقررات عمومی مورد تعقیب قرار خواهد گرفت.

اسلاید 101: مصاديق تصرف غيرقانونيانجام هر گونه هزينه توسط دستگاههاي مذكور در ماده ي (30) اين قانون براي چاپ تقويم و سالنامه و اطلاعيه ي آگهي هاي مربوط به تبريك و تشكر و تسليت و پلاكاردهاي تشريفاتي و ميهماني هاي فردي و جمعي داخلي از محل اعتبارات جاري و عمراني و اعتبارات خارج از شمول و كمكها و درآمدهاي اختصاصي قوانين بودجه ي سنواتي ممنوع و در حكم تصرف غيرقانوني در اموال دولتي و عمومي است. ماده 32 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت

اسلاید 102: مصاديق تصرف غيرقانونيماده 5 - استفاده غير مجاز از اتومبيل دولتي مشمول مقررات تصرف غير قانوني در اموال دولت بوده و در اين مورد استفاده‌كننده و راننده مسئول‌خواهند بود. ماده 5 لايحه قانوني نحوه استفاده از اتومبيلهاي دولتي و فروش اتومبيلهاي زائد

اسلاید 103: مصاديق تصرف غيرقانونيمصرف اعتبار به خاطر اموري كه در قانون اعتباري براي آن ها منظور نشده است.

اسلاید 104: مصاديق تصرف غيرقانونيمصرف اعتبار در غير مورد معين

اسلاید 105: مصاديق تصرف غيرقانونيتعهد زائد بر اعتبار- مصرف زائد بر اعتبار

اسلاید 106: مجازات مسئولين مطلعماده 606 قانون مجازات اسلامي؛ «هر يک از روسا يا مديران يا مسوولان سازمان ها و موسسات مذکور در ماده 598 که از وقوع جرم ارتشا يا اختلاس يا تصرف غيرقانوني ... در سازمان يا موسسات تحت اداره يا نظارت خود مطلع شده و مراتب را حسب مورد به مراجع صلاحيتدار قضايي يا اداري اعلام نکند، علاوه بر حبس از شش ماه تا دو سال به انفصال موقت از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. ماده 598 قانون مجازات اسلامي

اسلاید 107: خيانت در امانت هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته هایی از قبيل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هرکار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده و بنابراین بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید. ماده 674 قانون مجازات اسلامیمجازات: به حبس از6ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد. .

اسلاید 108: 7 - تبعيض يا اعمال غرض يا روابط غير اداري در اجراي قوانين و مقررات نسبت به اشخاص . به موجب ماده 605 قانون مجازات اسلامي :« هر يك از مامورين ادارات و موسسات مذكور در ماده (598) كه از روي غرض و برخلاف حق درباره يكي از طرفين اظهارنظر يا اقدامي كرده باشد به حبس تا سه ماه يا مجازات نقدي تا مبلغ يك ميليون و پانصد هزار ريال و جبران خسارت وارده محكوم خواهد شد.»

اسلاید 109: 8 - ترك خدمت در خلال ساعات موظف اداري

اسلاید 110: 9- تكرار در تاخير ورود به محل خدمت يا تكرار خروج از آن بدون كسب مجوز.کليه کارکنان دستگاههاي اجرائي مکلفند ساعات تعيين شده براي ورود به محل خدمت و خروج از آن را رعايت نموده ، مگر آن که از سوي مقام ذيصلاح دستگاه براي ورود و خروج هر يک از آنان کتبا ترتيب ديگري مقرر شده باشد.كاركنان موظفند قبل از استفاده از مرخصي و يا مأموريت ساعتي، برگ درخواست كه به تأئيد مدير مربوطه رسيده به نگهباني تحويل و بعد از آن اقدام به زدن كارت خود نمايند در غير اينصورت مأموريت و مرخصي فوق به عنوان تأخير در ورود يا تعجيل در خروج تلقي مي گردد.

اسلاید 111: 9- تكرار در تاخير ورود به محل خدمت يا تكرار خروج از آن بدون كسب مجوز.مستخدمي كه در هر ماه بيش از 4 بار تأخير ورود يا تعجيل خروج غير موجه داشته باشد و جمع مدت تأخير مزبور به بيش از 4 ساعت در ماه برسد در قبال مجموع تاخير براي ماه اول و دوم كتبا اخطار داده خواهد شد و براي ماه سوم فوق العاده شغل مستخدم به ميزان 30 درصد و براي ماه چهارم به ميزان 50 درصد و براي ماه پنجم صددرصد كسر خواهد شد و در صورت تكرار، پرونده مستخدم جهت رسيدگي به هيأت رسيدگي به تخلفات اداري ارجاع خواهد گرديد.مرخصي استحقاقي كمتر از يك روز جزء مرخصي استحقاقي منظور مي­شود وحداكثر مدت اين نوع مرخصي 8 ساعت درماه مي­باشد.

اسلاید 112: 10- تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتي ، ايراد خسارات به اموال دولتي .

اسلاید 113: 11 - افشاي اسرار و اسناد محرمانه اداري .اسناد از نظر اعتبار:سند رسمی وعادی از نظر درجه حساسيت:1- اسناد عادي 2 - اسناد محرمانهبا توجه به آئين نامه طرز نگهداري اسناد سري و محرمانه دولتي و طبقه بندي و نحوه مشخص نمودن نوع اسناد و اطلاعات مصوب 1354 هيات وزيران، اسناد به 4 طبقه به شرح زير تقسيم شده است:الف – اسناد بكلي سري: اسنادي است كه افشاي غير مجاز آنها به اساس حكومت و مباني دولت ضرر و جبران ناپذيري برساند.ب- اسناد سري: اسنادي است كه افشاي غيرمجاز ‌آنها منافع عمومي و امنيت ملي در دچار مخاطره كند.ج- اسناد خيلي محرمانه: اسنادي است كه افشاي غيرمجاز آنها نظام امور ساختمانها را مختل و اجراي وظايف اساسي آنها را ناممكن كند.د- اسناد محرمانه : اسنادي است كه افشاي غيرمجاز آنها موجب اختلال امور داخلي يك سازمان شود يا با مصالح اداري آن سازمان مغاير باشد.

اسلاید 114: 11 - افشاي اسرار و اسناد محرمانه اداري .« هر يك از كاركنان سازمانها و موسسات دولتي كه حسب وظيفه مامور حفظ اسناد سري و محرمانه دولتي بود يا حسب وظيفه اسناد مزبور در اختيار او بوده و آنها را انتشار داده يا افشاء نمايد يا خارج از حدود وظايف اداري در اختيار ديگران قرار دهد يا به هر نحو، ديگري را از مفاد آنها مطلع سازد در مورد اسناد سري به حبس جنايي درجه 2 از دو تا ده سال و در مورد اسناد محرمانه به حبس جنحه اي از شش ماه تا سه سال محكوم مي شود: همين مجازات حسب مورد مقرر است درباره كساني كه اين اسناد را با علم و اطلاع از سري يا محرمانه بودن آن چاپ يا منتشر نموده و يا موجبات چاپ يا انتشار آن را فراهم نمايند. در صورتيكه افشاي مفاد اسناد مذكور در اثر عدم رعايت نظامات يا در اثر غفلت و مسامحه مامور حفاظت آنها صورت گرفته باشد مجازات اوسه ماه تا شش ماه حبس جنحه اي خواهد بود. ماده 2 قانون مجازات انتشار و افشاي اسناد محرمانه و سري دولتي مصوب سال 1353

اسلاید 115: 12 - ارتباط و تماس غير مجاز با اتباع بيگانهماده 501 - هركس نقشه ها يا اسرار يا اسناد و تصمميات راجع به سياست داخلي يا خارجي كشور را عالما و عامدا در اختيار افرادي كه صلاحيت دسترسي به آنها را ندارند قرار دهد يا از مفادآن مطلع كند به نحوي كه متضمن نوعي جاسوسي باشد ، نظر به كيفيات ومراتب به يك تا ده سال حبس محكوم مي شود

اسلاید 116: 13 - سرپيچي از اجراي دستورهاي مقامهاي بالاتر در حدود وظايف اداري .نخستين تكليفي كه قانون استخدام كشوري براي مستخدمين دولت تعيين كرده است رعايت سلسله مراتب اداري است ماده 94- کارمندان موسسه مکلفند در حدود قوانین و مقررات ، احکام و او امر رؤساي مافوق خود را در امور اداري اطاعت نمایند، اگر کارمندان حکم یا امر مقام مافوق را بر خلاف قوانین و مقررات اداري تشخیص دهند، مکلفند کتباً مغایرت دستور را با قوانین و مقررات به مقام مافوق اطلاع دهند. در صورتی که بعد از این اطلاع ، مقام مافوق کتباً دستور خود را جهت اجراء تأیید کرد، کارمندان مکلف به اجراي دستور صادره خواهند بود و از این حیث مسئولیتی متوجه کارمندان نخواهد بود و پاسخگویی با مقام دستور دهنده است.

اسلاید 117: حدود تبعيت مامور در قانون مجازات اسلاميهرگاه به امر غیرقانونی یکی از مقامات رسمی، جرمی واقع شود آمر و مأمور به مجازات مقرر در قانون محکوم می شوند لکن مأموری که امر آمر را به علت اشتباه قابل قبول و به تصور اینکه قانونی است، اجراء کرده باشد، مجازات نمی شود و در دیه و ضمان تابع مقررات مربوطه است.شد. ماده 59 قانون مجازات اسلامي

اسلاید 118: حدود تبعيت مامور از آمر قانونيالف-احكام و اوامر مقام مافوق براي مستخدم در صورتي لازم الرعايه است كه مربوط به وظايف اداري و شغلي او باشد به عبارت ديگر مستخدم فقط مكلف به اطاعت از اوامري است كه با شغل اداري او تناسب و سنخيت داشته باشدو وي در امور خارج از شغل اداري ،هيچ گونه تكليفي به اطاعت از اوامر مافوق خود ندارد.ب- دستورات مخالف قوانين كيفري: چنانچه دستور مقام اداري مخالف قوانين و مقررات جزايي كشور باشد مستخدم دولت نبايد از آن دستورات تبعيت كند علت اين امر آن است كه طبق قوانين كيفري دستور مقام اداري نمي تواند رافع مسئوليت مامور زير دست باشد.

اسلاید 119: 14 - كم كاري يا سهل انگاري در انجام وظايف محول شده .

اسلاید 120: 15 - سهل انگاري روسا و مديران در ندادن گزارش تخلفات كارمندان تحت امر.به موجب ماده 606 قانون مجازات اسلامي :« هر يك از روسا يا مديران يا مسئولين سازمانها و موسسات مذكور در ماده (598) كه از وقوع رم ارتشاء يا اختلاس يا تصرف غيرقانوني يا كلاهبرداري يا جرائم موضوع مواد (599) و(603) در سازمان يا موسسات تحت اداره يا نظارت خود مطلع شده و مراتب را حسب مورد به مراجع صلاحيتدار قضائي يا اداري اعلام ننمايد علاوه بر حبس از شش ماه تا دو سال به انفصال موقت از شش ماه تا دو سال محكوم خواهد شد.»

اسلاید 121: 16- ارائه گواهي يا گزارش خلاف واقع در امور اداري .ماده 539 - هرگاه طبيب تصديق نامه برخلاف واقع درباره شخصي براي معافيت از خدمت در ادارات رسمي يا نظام وظيفه يا براي تقديم به مراجع قضائي بدهد به حبس از شش ماه تا دو سال يا به سه تادوازده ميليون ريال جزاي نقدي محكوم خواهد شد. و هرگاه تصديق نامه مزبور به واسطه اخذ مال يا وجهي انجام گرفته علاوه بر استردادو ضبط آن به عنوان جريمه ، به مجازات مقرر براي رشوه گيرنده محكوم ميگردد. ماده 540 - براي ساير تصديق نامه هاي خلاف واقع كه موجب ضرر شخص ثالثي باشد يا آن كه خسارتي بر خزانه دولت وارد آورده مرتكب علاوه بر جبران خسارت وارده به شلاق تا ( 74 ) ضربه يا به دويست هزار تا دو ميليون ريال جزاي نقدي محكوم خواهدشد.

اسلاید 122: 17 - گرفتن وجوهي غير از آن چه در قوانين و مقررات تعيين شده يا اخذ هر گونه مالي كه در عرف رشوه خواري تلقي مي شود. رشوه

اسلاید 123: رشوه در لغت به معناي وجه يا مالي است كه براي ابطال حق و احقاق باطل پرداخت مي‌شود ،لكن در اصطلاح قانون، چنان چه كارمند دولت آگاهانه و با قصد سوء استفاده در قبال انجام يا عدم انجام كار اداري وجهي را از راشي دريافت كند وي را مرتشي و عمل وي را ارتشاء و مال يا وجه داده شده را رشوه مي گويند.رشوه

اسلاید 124: رشوهمجازات: كمتر از 20 هزار ريال انفصال موقت از 6 ماه تا 3 سال بيش از 20 هزار ريال تا 200 هزار ريال از 1 تا 3 سال حبس و جزاي نقدي معادل رشوه و انفصال موقت از 6 ماه تا 3 سال 200 هزار ريال تا 1 ميليون ريال مجازات مرتكب 2 تا 5 سال حبس و جزاي نقدي معادل رشوه و تا 74 ضربه شلاق و انفصال موقت از 6 ماه تا 3 سال بيش از 1 ميليون ريال 5 تا 10 سال حبس و جزاي نقد ي معادل رشوه و انفصال موقت از 6 ماه تا 3 سالمجازات مديران كل و همطرازان: علاوه بر مجازات هاي فوق در تمام شقوق به انفصال دائم محكوم خواهد شد. ماده 3 قانون تشديد مجازات مرتكبين اختلاس و ارتشاء و كلاهبرداري مصوب 67 مجمع تشخيص نظام

اسلاید 125: آئین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه­های اجراییفصل اول – مصادیق رشوهماده 1- کارکنان و مسئولان دستگاه­های اجرایی که مطابق بندهای ذیل مبادرت به اخذ وجه و یا مال نمایند یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را دریافت کنند یا موجبات جلب موافقت و مذاکره و یا وصول و ایصال مال یا سندپرداخت وجه را فراهم نمایند. با توجه به بند (17)  ماده (8) قانون رسیدگی به تخلفات اداری – مصوب 1372 – پرونده آنان به هیئت­های رسیدگی به تخلفات اداری برای اعمال مجازات مناسب ارجاع خواهد شد.الف – گرفتن وجوهی به غیر از آنچه در قوانین و مقررات تعیین شده است.ب – اخذ مالی بلا عوض یا به مقدار فاحش ارزانتر از قیمت معمول یا ظاهراً به قمیت معمولی و واقعاً به مقدار فاحش کمتر از قیمت.ج- فروش مالی به مقدار فاحش گرانتر از قیمت به طور مستقیم یا غیر مستقیم به ارباب­رجوع بدون رعایت مقررات مربوط.د- فراهم نمودن موجبات ارتشاءاز قبیل مذاکره جلب موافقت یا وصول و ایصال وجه یا مال یا سند پرداخت وجه از ارباب رجوع .

اسلاید 126: آئین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه­های اجراییه-اخذ یا قبول وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مال از ارباب­رجوع به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای انجام دادن یا ندادن امری که مربوط به دستگاه اجرایی می­باشد.و- اخذ هرگونه مال دیگری که در عرف رشوه­خواری تلقی می­شود ، از جمله هرگونه ابراء یا اعطاء وام بدون رعایت ضوابط یا پذیرفتن تعهد یا مسئولیتی که من غیر حق صورت گرفته باشد و همچنین پاداش و قائل شدن تخفیف و مزیت خاص برای ارایه خدمات به اشخاص و اعمال هرگونه موافقت یا حمایتی خارج از ضوابط که موجب بخشودگی یا تخفیف گردد.

اسلاید 127: 18- تسليم مدارك به اشخاصي كه حق دريافت آن را ندارند يا خودداري از تسليم مدارك به اشخاص كه حق دريافت آن را دارند. به موجب ماده 604 قانون مجازات اسلامي :« هر يك از مستخدمين دولتي اعم از قضائي و اداري نوشته ها و اوراق و اسنادي كه حسب وظيفه به آنان سپرده شده يا براي انجام وظايفشان به آنها داده شده است را معدوم يا مخفي نمايد يا به كسي بدهد كه به لحاظ قانون از دادن به آن كس ممنوع باشد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از 3 ماه تا 1 سال محكوم خواهد شد»

اسلاید 128: 19 - تعطيل خدمت در اوقات مقرر اداري .

اسلاید 129: 20 - رعايت نكردن حجاب اسلامي .

اسلاید 130: 21 - رعايت نكردن شئون و شعاير اسلامي .

اسلاید 131: 22 - اختفا، نگهداري ، حمل ، توزيع و خريد و فروش مواد مخدر.

اسلاید 132: 23 - استعمال يا اعتياد به مواد مخدر.

اسلاید 133: 24- داشتن شغل دولتي ديگر به استثناي سمت هاي آموزشي و تحقيقاتي .

اسلاید 134: همكاري پزشكان با در مانگاه هارييس جمهور، معاونان‏ رييس‏ جمهور، وزيران‏ و كارمندان‏ دولت‏ نمي‏ توانند بيش‏ از يك‏ شغل‏ دولتي‏ داشته‏ باشند و داشتن‏ هر نوع‏ شغل‏ ديگر در موسساتي‏ كه‏ تمام‏ يا قسمتي‏ از سرمايه‏ آن‏ متعلق‏ به‏ دولت‏ يا موسسات‏ عمومي‏ است‏ و نمايندگي‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ و وكالت‏ دادگستري‏ و مشاوره‏ حقوقي‏ و نيز رياست‏ و مديريت‏ عامل‏ يا عضويت‏ در هيات‏ مديره‏ انواع‏ مختلف‏ شركتهاي‏ خصوصي‏، جزء شركتهاي‏ تعاوني‏ ادارات‏ و موسسات‏ براي‏ آنان‏ ممنوع‏ است‏. سمتهاي‏ آموزشي‏ در دانشگاه‏ ها و موسسات‏ تحقيقاتي‏ از اين‏، حكم‏ مستثني‏ است‏. اصل 141 قانون اساسي

اسلاید 135: همكاري پزشكان با در مانگاه هاتبصره2ـ پزشکانی که در استخدام پیمانی و یا رسمی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و عمومی غیردولتی می‎باشند مجاز به فعالیت پزشکی در مراکز تشخیصی، آموزشی، درمانی و بیمارستان‎های بخش خصوصی و خیریه نیستند. سایر شاغلین حرف سلامت به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تصویب هیأت‎وزیران مشمول حکم این تبصره خواهند بود. دولت به منظور جبران خدمات این دسته از پزشکان تعرفه خدمات درمانی را در اینگونه واحدها و مراکز، متناسب با قیمت واقعی تعیین می‎نماید. پزشکان در صورت مأموریت به بخش غیردولتی از شمول این حکم مستثنی می‎باشند مشروط به اینکه تنها از یک محل به میزان بخش دولتی و بدون هیچ دریافتی دیگر، حقوق و مزایا دریافت نمایند.       کارکـنان سـتادی وزارتخانه‎های بهداشـت، درمان و آموزش پزشـکی و رفـاه و تأمین ‌اجتماعی و سازمانهای وابسته، هیأت رئیسه دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، رؤسای بیمارستانها و شبکه‎های بهداشتی درمانی مجاز به فعالیت در بخش غیردولتی درمانی، تشخیصی و آموزشی نیستند و هرگونه پرداخت از این بابت به آنها ممنوع است. مسؤولیت اجرای این بند به عهده وزراء وزارتخانه‎های مذکور و معاونین مربوطه آنها و مسؤولین مالی دستگاههای مذکور است.تبصره 2 ماده 32 قانون برنامه پنجم

اسلاید 136: مجازات متخلفين ممنوعيت تصدي بيش از يك شغل:متخلف از اين قانون به انفصال خدمت موقت از 6 ماه تا يكسال محكوم مي گردد و وجوه دريافتي از مشاغلي كه در يك زمان تصدي آنرا داشته است به جز حقوق و مزاياي شغل اصلي وي مسترد مي گردد .در صورت تكرار در مرتبه دوم،علاوه بر استرداد وجوه موضوع اين تبصره به انفصال دائم از مشاغل محكوم مي گردد.(تبصره 5 قوانين و مقررات استخدامي)آمر و صادر كننده احكام در صورت اطلاع به نصف مجازات مذكور در صدر تبصره 5 محكوم مي گردند.(تبصره 6 قوانين و مقررات استخدامي)مسئولين ذيحسابي و واحدهاي مالي دستگاههاي دولتي در صورت پرداخت حقوق و مزايا بابت شغل ديگر، در صورت مطلع بودن از شغل دوم به انفصال خدمت موقت بين 3 تا 6 ماه محكوم مي گردند.(تبصره 7قوانين و مقررات استخدامي)

اسلاید 137: 25 - هر نوع استفاده غير مجاز از شئون يا موقعيت شغلي و امكانات و اموال دولتي .

اسلاید 138: هر يك از كارمندان و كاركنان و اشخاص عهده‌دار وظيفه مديريت و سرپرستي در وزارتخانه‌ها و ادارات و سازمانهاي مذكور در ماده (598) كه بالمباشره يا به واسطه در معامالات و مزايده‌ها و مناقصه‌ها و تشخيصات و امتيازات مربوط به دستگاه متبوع ، تحت هر عنواني اعم از كميسيون ، يا حق‌الزحمه و حق‌العمل يا پاداش براي خود يا ديگري نفعي در داخل يا خارج كشور از طريق توافق يا تفاهم يا ترتيبات خاص يا ساير اشخاص يا نمايندگان و شعب آنها منظور دارد يا بدون ماموريت از طرف دستگاه متبوعه بر عهده آن چيزي بخرد يا بسازد يا در موقع پرداخت وجوهي كه حسب وظيفه به عهده او بوده يا تفريغ حسابي كه بايد به عمل آورد براي خود يا ديگري نفعي منظور دارد به تأديه دو برابر وجوه و منافع حاصله از اين طريق محكوم مي‌شود . ماده 603 قانون مجازات اسلامي تبانی در معاملات دولتي

اسلاید 139: مجازات: به تاديه دو برابر وجوه و منافع حاصله از اين طريق محكوم مي شود و در صورتيكه عمل وي موجب تغيير در مقدار كيفيت مورد معامله يا افزايش قيمت تمام شده آن گردد به حبس از 6 ماه تا پنج سال و يا مجازات نقدي از 3 تا 30 ميليون ريال نيزمحكوم خواهد شد.تبانی در معاملات دولتي

اسلاید 140: قبول هر گونه پورسانت از قبيل وجه ، مال ، سند پرداخت وجه يا تسليم مال تحت هر عنوان به طور مستقيم يا غيرمستقيم در رابطه با معاملات خارجي ، قواي سه گانه ، سازمانها ، شركتها و مؤسسات دولتي ، نيروهاي مسلح ، نهادهاي انقلابي ، شهرداريها و كليه تشكيلات وابسته به آنها ممنوع است . ماده 602 قانون مجازات اسلامي مجازات: مرتكب علاوه بر ردپورسانت يا معادل آن به دولت به حبس تعزيري از 2 تا 5 سال و جزاي نقدي برابر پورسانت محكوم مي‌گردد . ماده واحده ممنوعيت اخذ پورسانت مصوب 1372اخذ پورسانت

اسلاید 141: 26 - جعل يا مخدوش نمودن و دست بردن در اسناد و اوراق رسمي يا دولتيساختن یا تغییر اگاهانه نوشته یا سندماده 525 - هركس يكي از اشياي ذيل را جعل كند يا با علم به جعل يا تزوير استعمال كند يا داخل كشور نمايد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از يك تا ده سال محكوم خواهد شد - 1 - احكام يا امضاء يا مهر يا دستخط معاون اول رئيس جمهور يا وزراء يا مهر يا امضاي اعضاي شوراي نگهبان يا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يا مجلس خبرگان يا قضات يا يكي از روسا ياكارمندان و مسئولين دولتي از حيث مقام رسمي آنان . 2 - مهر يا تمبر يا علامت يكي از شركتها يا موسسات يا ادارات دولتي يا نهادهاي انقلاب اسلامي .

اسلاید 142: 27 - دست بردن در سوالات ، اوراق ، مدارك و دفاتر امتحاني ، افشاي سوالات امتحاني يا تعويض آن ها.

اسلاید 143: 28 - دادن نمره يا امتياز، بر خلاف ضوابط.

اسلاید 144: 29 - غيبت غير موجه به صورت متناوب يا متوالي . براي استفاده از مرخصي استحقاقي، لازم است درخواست مرخصي روزانه كه به تأييد مدير مربوطه رسيده باشد (مرخصي استحقاقي بايد قبل از استفاده اخذ شود. مگر در موارد خاص) در اولين فرصت به اموراداري ارائه شود در غير اينصورت غيبت غير موجه تلقي مي گرديد.

اسلاید 145: عدم حضور مستخدم در پست خود که مدت آن از 3 روز تجاوز ننماید و مستند به عللی از قبیل آنچه که ذیلاً ذکر شده موجه شناخته می شود :1- بیماری وی .2- صدمات ناشی از حوادث که به او یا پدر یا مادر یا همسر یا فرزندان وی وارد آمده باشد .3- بیماری شدید پدر یا مادر یا همسر یا فرزندان وی .4- فوت همسر یا اقربا ی نسبی یا سببی تا طبقه سوم .5- دارا شدن فرزند .6- ازدواج او و فرزندانش . 7- احضار مستخدم توسط مراجع قضایی برای ادای شهادت و انجام تحقیقاتهرگاه مستخدم شاغل بيمار شود و آن بيماري مانع از خدمت او باشد بايد مراتب را در کوتاه ترين مدت ممکن به اداره متبوع اطلاع دهد و در موارد کمتر از ده روز گواهي پزشک را در اولين روز پس از مراجعه به محل خدمت و در موارد ده روز و بيشتر ، در پايان روز دهم به رئيس يا معاون واحد مربوط جهت ارجاع به کارگزيني ارسال دارد.

اسلاید 146: 30- سو استفاده از مقام و موقعيت اداري .به موجب ماده 576 قانون مجازات اسلامي :«چنانچه هر يك از صاحب منصبان و مستخدمين و مامورين دولتي و شهرداريهاي در هر رتبه و مقامي كه باشد از مقام خود سوء‌استفاده نموده و از اجراي اوامر كتبي دولتي يا اجراي قوانين مملكتي و يا اجراي احكام يا اوامر مقامات قضائي يا هرگونه امري كه از طرف مقامات قانوني صادر شده باشد جلوگيري نمايد به انفصال از خدمات دولتي از يك تا پنج سال محكوم خواهد شد.»

اسلاید 147: ۱. وزراء، نمايندگان مجلس، كارمندان دولت و شهرداريها نمي توانند مستقلا با دولت وارد معامله گردند. ۲. شركت هايي كه كارمندان دولت، مالك پنچ درصد یا بیشتر از سهام آنها باشندویا کارمندان دولت مجموعا بیش از بیست درصد سهام شرکت را مالک باشند ولو اينكه كارمندان مزبور فاقد هر گونه سمتي در شركت باشند نمي توانند با دولت وارد معامله گردند. ۳. شركت هايي كه كارمندان دولت، عضو هيئت مديره آن شركت ها بوده يا سمت مدير عاملي يا بازرس قانوني را عهده دار باشند اعم از اينكه كارمندان مزبور مالكيت كمتر از پنج درصد سهام را دارا باشند و يا اصلا سهمي در شركت نداشته باشند نمي توانند با دولت وارد معامله گردند. ۴. پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، عروس و داماد افرادي كه سمت هاي وزارت ، معاونت و يا مديريت در دستگاه هاي دولتي دارند، نمي توانند با دستگاه هاي مربوطه وارد معامله گردند. ماده 602 قانون مجازات اسلامي مجازات:دو تا چهار سال حبس ؛ پرداخت خسارات ؛ ابطال معاملهمنع‌مداخله وزراء و نمايندگان مجلس و كارمندان دولت در معاملات دولتي

اسلاید 148: عمده ایرادات و اشکالات مطروحه به دو مطلب مهم توجه دارد. 1. بودن کارکنان دولت در شرکت خصوصی و انجام معامله شرکت مذکور با دستگاه‌های دولتی2. عضویت کارکنان دولت به سمت عضو هيأت مدیره و مدیریت عاملی شرکت خصوصی.کارکنان دولت و ممنوعیت‌های تجاری

اسلاید 149: الف ـ سهامدار بودن کارکنان دولت در شرکت خصوصی تا هر میزانب ـ معامله شرکت خصوصی با دستگاه‌های دولتی.    سهامدار بودن کارکنان دولت در شرکت خصوصی

اسلاید 150: ۱. فعلا پايگاه اطلاعاتي در كشور وجود ندارد تا مشخصات کارکنان دولت، موسسين ،هيئت مديره،بازرسان قانوني،مدير عامل و آخرين تغييرات شركت ها را نگهداري نمايند . ۲. در صورتيكه پايگاه اطلاعاتي نیز وجود داشته باشد خاطيان قادرند با توسل به مفاد تبصره (۱) ماده (۲۴) قانون اصلاح قسمتي از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷.۱۲.۲۴ كه طي آن انتشار سهام بي نام توسط شركت هاي سهامي مجاز شمرده شده است، به شكلي كاملا قانوني به اقدامات غير قانوني خود ادامه دهند. آسیب شناسی قانون منع‌مداخله كارمندان دولت در معاملات دولتي

اسلاید 151: وضعیت کارمند در شرکت خصوصیوضعیت کارمند در شرکت خصوصیمیزان سهاممعاملات کلی شرکتمعاملات شرکت با دستگاه‌های دولتی1سهامدار بودن کارمند در شرکت خصوصیکمتر از 5%بلااشکالبلااشکال2سهامدار بودن کارمند در شرکت خصوصیبیش از 5%بلااشکالممنوع3سهامدار بودن کارمند در شرکت خصوصی(مجموع کمتر از 20% )هریک کمتر از 5%بلااشکالبلااشکال4سهامدار بودن کارمند در شرکت خصوصی(مجموع بیشتر از 20% ) هریک کمتر از 5% بلااشکالممنوعمگر اینکه تعداد سهامداران بیش از 150 نفر باشد5عضویت در هيأت  مدیره و یا مدیریت عاملیهر میزان سهامبطور کلی ممنوع استبطور کلی ممنوع استجدول خلاصه محدودیت های کارکنان دولت در شرکت ها

اسلاید 152: 31 - توقيف ، اختفا، بازرسي يا باز كردن پاكتها و محمولات پستي يا معدوم كردن آن ها و استراق سمع بدون مجوز قانوني .هر يك ازمستخدمين ومامورين دولتي ، مراسلات يامخابرات يا مكالمات تلفني اشخاص را در غير مواردي كه قانون اجازه داده حسب مورد مفتوح يا توقيف يا معدوم يا بازرسي يا ضبط يا استراق سمع نمايد يا بدون اجازه صاحبان آنها مطالب آنها را افشاءنمايد به حبس از يك سال تا سه سال و يا جزاي نقدي از شش تاهجده ميليون ريال محكوم خواهد شد . ماده 582 قانون مجازات

اسلاید 153: 32 - كارشكني و شايعه پراكني ، وادار ساختن يا تحريك ديگران به كارشكني يا كم كاري و ايراد خسارت به اموال دولتي و اعمال فشارهاي فردي براي تحصيل مقاصد غير قانوني .

اسلاید 154: 33 - شركت در تحصن ، اعتصاب و تظاهرات غير قانوني ، يا تحريك به برپايي تحصن ، اعتصاب و تظاهرات غير قانوني و اعمال فشارهاي گروهي براي تحصيل مقاصد غير قانوني .

اسلاید 155: 34 - عضويت در يكي از فرقه هاي ضاله كه از نظر اسلام مردود شناخته شده اند.

اسلاید 156: 35 - همكاري با ساواك منحله به عنوان مامور يا منبع خبري و داشتن فعاليت يا دادن گزارش ضد مردمي .

اسلاید 157: 36 - عضويت در سازمانهايي كه مرامنامه يا اساسنامه آنها مبتني بر نفي اديان الهي است يا طرفداري و فعاليت به نفع آن ها.

اسلاید 158: 37 - عضويت در گروه هاي محارب يا طرفداري و فعاليت به نفع آن ها. هر کس که برای ایجاد رعب و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم دست به اسلحه ببرد محارب و مفسد فی الارض می باشدقانون مجازات اسلامی ماده 183

اسلاید 159: 38 - عضويت در تشكيلات فراماسونري .

اسلاید 160: ماده 9 - تنبيهات اداري به ترتيب زير عبارتند از: الف - اخطار كتبي بدون درج در پرونده استخدامي .ب - توبيخ كتبي با درج در پرونده استخدامي . ج - كسر حقوق و فوق العاده شغل يا عناوين مشابه حداكثر تا يك سوم از يك ماه تا يك سال .د - انفصال موقت از يك ماه تا يك سال .ه - تغيير محل جغرافيايي خدمت به مدت يك تا پنج سال .و - تنزل مقام و يا محروميت از انتصاب به پستهاي حساس و مديريتي در دستگاه هاي دولتي و دستگاه هاي مشمول اين قانون ز - تنزل يك يا دو گروه و يا تعويق در اعطاي يك يا دو گروه به مدت يك يا دو سال .مجازات ها

اسلاید 161: ح - بازخريد خدمت در صورت داشتن كمتر از 20 سال سابقه خدمت دولتي در مورد مستخدمين زن و كمتر از 25 سال سابقه خدمت دولتي در مورد مستخدمين مرد با پرداخت 30 تا 45 روز حقوق مبناي مربوط در قبال هر سال خدمت به تشخيص هيات صادركننده راي .ط - بازنشستگي در صورت داشتن بيش از بيست سال سابقه خدمت دولتي براي مستخدمين زن و بيش از 25 سال سابقه خدمت دولتي براي مستخدمين مرد بر اساس سنوات خدمت دولتي با تقليل يك يا دو گروه .ي - اخراج از دستگاه متبوع .ك - انفصال دائم از خدمات دولتي و دستگاه هاي مشمول اين قانون . مجازات ها (ادامه)

اسلاید 162: ‌ماده 19 - هر گاه تخلف كارمند عنوان يكي از جرايم مندرج در قوانين جزايي را نيز داشته باشد هيأت رسيدگي به تخلفات اداري مكلف است مطابق‌اين قانون به تخلف رسيدگي و رأي قانوني صادر نمايد و مراتب را براي رسيدگي به اصل جرم به مرجع قضايي صالح ارسال دارد. هر گونه تصميم مراجع‌قضايي مانع اجراي مجازاتهاي اداري نخواهد بود. چنانچه تصميم مراجع قضايي مبني بر برائت باشد هيأت رسيدگي به تخلفات اداري طبق ماده 24 اين‌قانون اقدام مي‌نمايد.چنانچه تخلف کارمند عنوان مجرمانه داشته باشد

اسلاید 163: به منظور نظارت بر حسن اجراي اين قانون در دستگاه هاي مشمول و براي ايجاد هماهنگي در كار هياتهاي رسيدگي به تخلفات اداري هيات عالي نظارت به رياست دبير كل سازمان امور اداري و استخدامي كشور و عضويت يك نفر نماينده رييس قوه قضاييه و سه نفر از بين نمايندگان وزرا و يا بالاترين مقام سازمانهاي مستقل دولتي تشكيل مي شود. هيات عالي نظارت

اسلاید 164: هيات مزبور در صورت مشاهده موارد زير از سوي هر يك از هياتهاي بدوي يا تجديد نظر دستگاه هاي مزبور، تمام يا بعضي از تصميمات آن ها را ابطال و در صورت تشخيص سهل انگاري در كار هر يك از هياتها، هيات مربوط را منحل مي نمايد. الف- عدم رعايت قانون رسيدگي به تخلفات اداري و مقررات مشابه . ب- اعمال تبعيض در اجراي قانون رسيدگي به تخلفات اداري و مقررات مشابه . ج- كم كاري در امر رسيدگي به تخلفات اداري . د- موارد ديگر كه هيات بنا به مصالحي ضروري تشخيص مي دهد. هيات عالي نظارت

اسلاید 165: با آرزوي موفقيتakhiyabani@yahoo.com

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید