صفحه 1:
sy ۰ 1
کارگاه آموزشي آشنائي با روشهاي خودارزيابي
بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM
ویژه توانیر
مدرس : عبدالمحمد رازانی
tains song Sante بي ١
tie
صفحه 2:
اهداف دوره
افراد بتوانند:
< مهارت و دانش لازم را برای تعیین و انتخاب بهترین روش
خودارزیابی در سازمانشان کسب کنند.
یک پروژه خودارزیابی را به طور موثر و مناسب برنامه ریزی نمایند.
4
صفحه 3:
5
فهرست مطالب
@ تاریخچه مدلهای تعالی سازمانی
© مدل تعالی ۴.۳01۷ در یک نگاه
9 خودارزیابی و گام های آن
9 روشهای خودارزیابی
a ig pny ian موسه
----
صفحه 4:
تار یخچة مدلهاي تعالي سازماني
صفحه 5:
صفحه 6:
مدل تعالی سازمانی EFQM
Pormerships
& Resources
۱
موسسه مطالعات بهره ورى و منابع انساتي
لمان كتوق وتوسازق ساي رل
صفحه 7:
زیرمعیارها
سح-۳
ساختار معیاررها: توانمندسازها
de
نعات
راهنما
21|“
صفحه 8:
099
شاعمهاي
عملكردي
Pb
6
شاعمهاي
عملكردي
9
gees
plan
موم
شاخسهاي کيدي
عملکرد
مقياسهاي ادراكي
اننا
متشي لاحي
مه یو
مقياسهاي ادراكي
موم
دستاوردهاي کليدي
‘ee
لمان كتوق و توسازق ستيع براك
صفحه 9:
یادگیری و نوآوری
صفحه 10:
Ses
مدیریت بر اساس فرآیندها و واقعیات
Management by
Processes and Fi Facts
رهبري و ثبات در ت و توسعه
Leadership & کارکنان
People ynstancy of Purpose
Development &
2 مشتري مداري
Customer Focus
مسئوليتهاي اجتماعي سازمات توسعه شراکتها
Partnership DevelopmentCorporate Public Responsibility
پادگيري» نوآوري و
بهبود مداوم
Continuous
Learning,
Improvement &
legen و مت ی 1
vement
Results Orientation
صفحه 11:
منطق 11810815 میگوید هر سازمان نیاز دارد :
نتایجی را که بعنوان بخشی از فرآیند دستیابی به خطمشی و
استراتژیهای خود هدف گذاری نموده است. تعیین کند.
مجموعهای از روبکردهایبا ثبات و یکپارچه را که منجربه نتایج میگردد
را طرحریزی و ایجاد نماید.
* رویکردها رلبه طریقی نظام یافته (سیستماتیک) و بگونهای که از استقرار
کامل آنها اطمینان حاصل شود. را جاری و اجرا نماید.
* _نتلیج حاصله از بکارگیری رویکردها را مورد ارزیلبی و بازنگری قرار دهد.
به گونهای که بهبودهای مورد نیاز شناسایی شود.
ی یسابع
صفحه 12:
- AADAR
tains song Sante بي ١
سر
صفحه 13:
+
کلیات مدل تعالي سازماني
صفحه 14:
تعریف خودارزیابی
نج
sl! خودارزیابی
7 خودارزیابی
“” رويكردهاى خودارزيابى وخصوصيات آنها
"رویکرد يرسشنامهاى
۷رویکرد کارگاهی
۷رویکرد پروفرما
سازی اخذ جایزه
فرآ
ابى و جايكاه كاربرد آنها
58 3
بلي
صفحه 15:
سح _
لطفا تفاوت میان ممیزی (AUGIE)
و
خودارزیابی(] 68 1وعوع ۸65-]6061)
و
اخذ جایزه (۷۵10/) را بیان نمایید »
tains song Sante بي ١
صفحه 16:
جایزه
هدف اصلی آن ایجاد رقابت
میباشد.
ابزری است برای بااریابی با
تبليغ
راهى است براى شناسابى سطح
موققيت سازمان
بروسهاى براى قضلوت بر روى
سازماتها
سابقهاى خوب براى سازمان
انكيزداى قوى برایآنهایی كه به
دنبل دریافت جایزه میباشند.
اوت میان ممیزی it)
و
عام (Aw
خودارزيابى
با هدف بروسی وضعیت شرکت در
دسترسی به خواستههایی معین
انجام میشود.
توسط کارشناسان داخلی شرکت
انجام میشود.
تمرکز اصلی آن بر شناسایی نقاط
قوت و نواحی قابل بهبود میباشد.
در بررسیها هم به سوابق و هم به
برنمههای آینده توجه دارد.
در ایجادانگیزه مشارکت در پرسنل
پشیار ففید انتت.
ممیزی
با هدف مقایسه وضعیت شرکت با
استاندارد اتجام میشود.
اغلب موارد توسط
خارجی انجام میشود.
تمرکز اصلی در ممیزی, بر انجام
فعاليتها مطايق استاندارد و
اقدامات اصلاحی است.
استفاده از سوابق گذشته در
مميزى
در رابطه با ايجاد انكيزه در برسئل
دارای هدف مشخصی نیست.
موسه مطالعات
(Self-Assessment) 3h 3 jlog> « (Au
(Award) opie اخد
ممیزهای
ره ورك و منايع انساتي
ade cies ate
صفحه 17:
(Self-Assessment) (6 5 31 09> تعریف
یک بازنگری منظم. سیستماتیک و جامع از فعالیتهای
سازمان و نتایج آن براساس یک مدل تعالی سازمانی
| است
خودارزيابي به سازمان اجازه ميدهد بطور
شفاف نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود
خود را شناسایی کند و برنامههایی جهت
بهبود ابعاد مختلف خود ندوین نماید.
صفحه 18:
فرآیند خودارزيابي(وروديها و خروجيها)
۳5 ۲۳۲ 55 5
1 1 1 1
1 1 1
صفحه 19:
فهرست منافع بالقوه خود ارزيابي
یک ساختار خوبی برای تعیین نقاط قوت و زمینه های بهبود سازمان است*
8 تدوین و توسعه طرح کسب و کار و استراتژی شما و بهبود می دهد»
8 یک زبان مشترک و چارچوب مفهومی برای بهبود و مدیریت سازمان ایلیه می کند*
8 کارکنان را نسبت به مفاهیم بنيادین سر آمدی و اینکه چطور مسئولیتهایشان را
بازگو کنند آموزش می دهد*
D تمامی کار کنان و در سطوح مختلف در فرایند بهبود درگیر می کند»
باعث شناخت و به اشتراک نهادن تجربیات خوب در سازمان می شود ۰
8 مقايسه با سازمانهای دیگر را تسهیل می نماید»
8 تمامی بهبودهای گوناگون مط با برنامه های عادی سازمان یکپارچه می نماید»
@ فرصتهایی را بولی تشخیص سطح دستاوردها فراهم می کنده
a ig pny ian موسه
لمان كتوق و توسازق ستيع براك
صفحه 20:
4
نگاهی کلی به ف رآیند خودارزیابی
قدم های اتا ۸
قدم ۷ قدم ۶ قدم ۵ قدم ۴
شناسانی بررسی هدایت انتخاب و : ايجاد و ايجاد
Shela ستاوردهاو | | خودارزیابی ee برنمهریزی ont و
اقدامات ised on استراتزيها Be
کارکنان ای اجرای
اصلاحی اولویت ها ان اكد ى ارتباطى حمایتها
درگیر اخود ارزيابى براك
در فرآیند قدمهای
۸۲
خو ارزیابی
نظارت بر پیشرفت ها و بازنگری فرآیند خودارزیابی
a iy موه مطالاتبهرهوری
لمان كتوق و توسازق ستيع بر
صفحه 21:
5
قدم اول : ایجاد و حفظ حمایتها
© موفقيت و پایداری فرایند خود ارزیابی شما وابسته به ميزان حمایت
مدیران ارشد از آن است ۰
9 مدیران ارشد موقعی این احساس را می کنند که :
< درك کنند که چگونه باعث ایجاد ارزش در کسب و کار مي شود.
* اینکار پاسخگوی نيازهاي بهبود و یا تغییر در کسب و کار باشد.
* منجر به یافتن جایگاهی در جامعه و یا نزد همکاران گردد.
صفحه 22:
5
قدم دوم: توسعه و کسترش استراتژیهای ارتباطی برای قدمهای ۳-۸
9 به چه پيامهايي براي برقراري ارتباط نیاز دارید ؟
O چرا براي برقراري ارتباط به اين پیامها نیاز دارید ؟
© از طریق این پیامها با چه كسي ميخواهید ارتباط برقرار کنید ؟
٩ چه کسي باید از طریق اين پیامها ارتباط برقرار کند ؟
8 چگونه از طریق اين پیامها ارتباط بر قرار خواهید کرد ؟
9 چه زمانی از طریق اين پیامها ارتباط بر قرار خواهید کرد ؟
9 کجا از طریق اين پیامها ارتباط بر قرار خواهید کرد ؟
صفحه 23:
قدم دوم: توسعه و گسترش استراتژیهای ارتباطی برای قدمهای ۲-۸
WHER
2
WHE
HOW
BY
‘WHO
10
WHO
STEP
صفحه 24:
نکات مهم در برنامه ریزی برای اجرای خودارزیابی
8 مزایا و دستآوردهای مورد انتظار از خود ارزیابی :
- نیازها و انتظارات؟
- اهمیت سطح امتیاز؟
- سطح مورد انتظار از ارزیابی به لحاظ عمق عملیات ؟
- استفاده از نتایج خودارزیابی برای سایر ف رآیندها؟
درک شرایط سازمانی؟
9 انتخاب روش خودارزیابی
- منابع قابل دسترس برای خودارزیابی؟
- سطح بلوغ سر آمدی در سازمان؟
- فرهنگ سازمانی؟
- محدوده سازمانی خودارزیابی؟
a ig pny ian موسه
----
صفحه 25:
رويكردهاي خودارزيابي
9 رویکرد پرسشنامهای
8 رویکرد کارگاهی
© رویکرد استفاده از پروفرما
9 رویکرد شبیه سازی جایزه
8 تلفیقی از رویکردهای فوق
a ig pny ian موسه
صفحه 26:
ees,
(Questionnaire Approach)
8 ساده ترین و سریع ترین روش اجرای خودارزیابی
© عدم نیاز به آموزش تخصصی
9 مناسب برای شروع در شرکتهایی که برای اولین بار با اين مدلها
آشنا می شوند
در این رویکرد معیارهای مدل تعالی سازمانی بصورت سوالاتی
و
تكميل آن اقدام نمايند.
صفحه 27:
رویکرد پرسشنامهاي- ف رآیند انجام کار ۳
انتخاب پرسشنامه و گروه نمونه
آگاه نمودن افراد جهت تکمیل پرسشنامه
جمع آوري و تحلیل اطلاعات
ارائه بافتهها و ایجاد برنامه اقدامات جهت بهبود
a ig pny ian موسه
صفحه 28:
رویکرد پرسشنامهاي (ادامه)
© امكان بكار كيرى پرسشنامه ساده بلی/ خیر
8 امکان بکارگیری پرسشنامه 50 یا 90 سوالی
صفحه 29:
رویکرد پرسشنامهای- راهنمای امتبازدهی
موقعیت
شروع نشد ست
تا حدودی پیشرفت کرد
eal
توضيح
آ اتن ناصمى رخ نداده اسه شايد يدمهاى خاصى وجود داشته باشد اما بيش از يك آررزو بيشررفتي نداشته است.
أ بعضبى شواهد مبني بر ايذكه كاري منيد الاق فقله ست وجود دارد..
قشاليهاى براكتساى بداجرامرا هده تا ای یز ویدار
ف شواهد روشتي ری تیه به موضوع موردنظر وجود درد
بازنگری یدای دورای ول
فق احساس موشود كه به موضوع یه طور کامل نگ تشده ات
قايك رويكرد يانتيجه عالى براى تمائى حوزءها و جنيدهاى مرتبط وجود داره.
یک راء حل یا دستاوردالگو که تور پهبودی قابل ملاحظه رای آن دشوار است.
موسه مطالعات بهرورک و
سما كسترة
صفحه 30:
پرسنامه استاندارد - حوزه کارکنان
eis) پرسش
آي طرح هاى مربوط به كاركنان (مانند استخدام , آموزش . توسعه و غیرو ) مستفیما از
نبا طرح هاى استراتزيك و اهداف ناشى مى شود؟ و آي این طرح ها اطميئان از دست
يابى به اهداف سازماتى را إيجاد مينمايتة
آيا سازمان شما نسبت به انطباق كاركنان استخدامى با ارزش ها و نيازهاى سازمنی
اطمينان دارد ؟ و آيا در سازمان شما براى همسو سازى اهداف و أموزش فردى با تيازهاى
سازماتى , بك فر آيند ارزيابى ( كه از سوى كاركنان ب اهميت تلقى شود ) وجود دارد ؟
LT سازمان شما فرآبندى جبهت مشاركت تمامى كاركنان در ايجاد يهبود دارد ؟ آي
اختيارات كاركنان سازمان مرتباً افزوده مى شود و صلاحيت تصميم كيرى و ايجاد
تقييرات بدون إبحاد مقاطرة زا براق سازمان بد قببت تي 5ورق.
آيا ارتباط مؤثر دو طرفه با كاركنان بر قرار شده است؟ آيا كاركنان قبول دارند كد به
خوبى مورد اطلاع رسانى قرار كرفته و براى نظراتشان ارزش قائل ميشوند؟.
آيا تلاشهاى كاركنان در أيجاد يهبود و كسترش موفقيت سازمان . مورد تقدير قوار
كرفته بالرزش تلقى شده و متناسب با ساير عوامل ( مانند ياداش فروش . سابقه خدمت
ومهارتها )باداش خواهند داشت؟
تعدد تیک ها( هه
عریب ( «)
امتبز حوزه (ارزش ) -1 10 * 3)
درصد امتیازبه دست آمده -امتیز حوزهتفسیم بر ۵
w fw
pp Sage و متايع انسائي
ade cies ate
صفحه 31:
رویکرد پرسشنامهاي - مزایا
© سرعت و سهولت در استفاده
9 فراگیری
9 امکان طراحی سوال بصورت اختصاصی
9 امکان دریافت بازخورد به تفکیک بخش ها و سطوح مختلف سازمان
صفحه 32:
رویکرد پرسشنامهاي- ریسک ها
9 فهرستی از نقاط قوت و حوزه های نیازمند بهبود تهیه نمیشود»
9 دقت پاسخ ها به کیفیت سوالات بستگی دارده
8 امکان عدم استقبال
9 امکان ایجاد انتظارات
eo عدم امکان تشریح دلایل
صفحه 33:
4
(Workshop Approach) رويكرد كاركاهي
9 این رویکرد عموماً در سطح تیم مدیران شر کت بر گزار میشود
اعضای این تیم بایستی نسبت به جمع آوری اطلاعات موجود در
رابطه با معیارهای مدل تعالی سازمانی اقدام نمایند
8 به منظور ات
اق نظر در رابطه با اطلاعات جمع آوری شدهه جلسهای
تحت عنوان ” جلسه اتفاق نظر “ (125115 0013256
0 2)بر كزار مى شود
موسه مطائمات يهرهورى و منايع انسائي
لمان كتوق وتوسازق ساي رل
صفحه 34:
رویکرد كارگاهي- فرایند انجام کار
آموزش کارکنان درگیر در فرآیند . معمولاً 1 روز
جمع آوري اطلاعات ۰ معمولاً 4-6 هفته
اجرای کارگاه هاي خود ارزيابي ۰ معمولاً 2 -1 روز
توافق بر روي اقدامات اصلاحي و اولویت بندي آنها . معمولاً 1-2 روز
IIT 2
تهیه و بكارگيري برنامه هاي بهبود و بازنگري پیشرفتها
a ig pny ian موسه
----
صفحه 35:
مفاد کارگاه خودارزيابي
9 ارایه
9 مباحثه
9 چالش
9 تسهیل گری
9 امتیازدهی
9 مدیریت زمان
صفحه 36:
رویکرد کارگاهي- مزایا
روشی عالی برای معرفی مدل به تیم مدیریت و جلب مشارکت UST
امکان بحث و توافق میان قوتها و زمینه های بهبود و اولویت بندی آنها
9 حمایت تیم مدیریت از نتایج بخاطر حضورشان
9 ایجاد فضای کار تیمی در تیم مدیریت
صفحه 37:
© دارای ريسك اجرا میباشد و نیاز به آمادگی و هماهنگی زیاد دارد»
روش کارگاهي- ریسکها
8 عدم امکان بررسی پیاده سازی رویکردها
9 عدم وجود امتیاز دقیق
صفحه 38:
4
8 این روش نسبت به روش شبیه سازی جایزه ساده تر می باشد
8 با توجه به اينکه برای هر زیر معیار یک پروفرما تهیه می شود. US
یک گزارش حداقل 32 صفحه ای آماده خواهد شد
9 مصاحبه کنندگان بایستی صرفاً به جمع آوری اطلاعات مرتبط با
زیرمعیار و حوزه مربوط به خود پرداخته و از تبدیل جلسه به بررسی
مشکلات فردی اجتناب نمایند
(Pro-Forma Approach) روش يروفرما
صفحه 39:
روش پروفرما- فر آیند انجام کار
انتخاب و آموزش تیم جهت انجام ارزیابی ۰ معمولا ۳ روز آموزش برای ارزیابها
جمع آوری داده ها و مشاهدات و اطلاعات حاصل از مصاحبه ها برای تکمیل پروفرما . معمولا ۴ هفته
ارزیابی | نفرادی پروفرماها و گردش آنها در داخل تیم . حدوداً دو روز برای هرارزیاب
اتفاق نظر ارزیابها و تهیه پروفرمای نهایی . حدودً ۵۱۱ روز برای هر ارزیاب
ارائه پروفرماها به تیم مدیریت . حدودا ۲ ساعت
WITT WTI
تعیین اولویت ها و ایجاد و بکارگیری برنامه های اصلاحی , یک کارگاه يك روزه براى اولويت كذارى
a ig pny ian موسه
----
صفحه 40:
روش پروفرما- فرم
نام معیار و تعریف آن
زیرمعیار
مواره قابل بررسية sal
نقاط قوت زمينه هاي قابل بهبود
صفحه 41:
روش پروفرما- مزایا
8 فرآیند جمع آوری اطلاعات مبتنی بر مشاهده حقایق است*
لیستی از نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود ارائه مینماید»
صحت امتیازات مناسب میباشد۰
8 امکان دخالت دادن افراد از قسمتها و سطوح مختلف در فرآیند جمع
آوری اطلاعات
صفحه 42:
روش پروفرما- ریسک ها
9 تهیه پروفرما تصویر کاملی از سازمان را بدست نمیدهد»
© ضعف در جمع آوری اطلاعات ارزش نتایج را تحت تاثیر قرار
میدهد ۰
صفحه 43:
3۳5
ل ل (Award
© اين روش رونوشتى از فرآيند اخذ جایزه است که میتواند برای
ارزيابى سازمان استفاده شود
© دراين روش سازمان كزارش و مداركى را تهيه مىنمايد
© تيمى متشكل از ارزيابان آموزشم ديده اين كزارش را ارزيابى
مى نمايند
توصیه میشود در این فرآیند
صفحه 44:
روش شبیه سازي اخذ جایزه- فرایند انجام کار
انتخاب و آموزش تیم های تهیه اظهارنامه و ارزیاب که به ترتیب | و ۲ روز زمانی طول میکشد
جمع آوری اطلاعات و انجام مصاحبه برای نوشتن گزارش حدوداً ۶ تا ٩ هفته
امضا ی گزارش تهیه شده توسط مدیریت حدوداً ۴ تا ۸ ساعت
دریافت گزارش توسط ارزیاب و ارزیابی انفرادی گزارش حدودا ۲۵ ساعت
برگزاری جلسه ات بين ارزيابها حدوداً ۱ تا ۵ روز
تهیه گزارش بازخورد برای تیم مدیریت حدوداً ۲ روز
۹۸۹/2 ۸۹۸ TI
تیهیه و بکارگیری برنامه های اصلاحی بطور ب
صفحه 45:
روش شبیه سازي اخذ جایزه-مزایا
یک خلاصه مناسبی از فرهنگ و عمکلرد سازمان ارائه مینماید»
9 لیستی از نقاط قوت و زمینه های بهبود ارائه مینماید»
8 یک امکان عالی برای در گیر نمودن افراد و تبادل نظر ایجاد
مینماید »
8 امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات و مقایسه (داخلی و خارجی)
بازدید از محل و ارائه مطالب دو کار ارزشمند محسوب میشوند »
8 آماده سازی سازمان برای شر کت در فر آیند اخذ جایزه»
صفحه 46:
روش شبیه سازي اخذ جایزه- ریسک ها
© نياز به صرف منابع زياد
© امكان عدم مشاركت كامل از طرف تيم مديريت و سيردن كارها به
ديكران
© امكان سريوش كذاشتن روى حقايق به كمك مهارتهاى نوشتارى
صفحه 47:
روش هاي تلفيفي
۱ ۳ خ 7 é
nace al a تلفيق روشهاي خودارزيابي
0 مزاياي آن
موسسه مطالعات بهره ورى و منابع انس
تک یج
صفحه 48:
کار گاه س پر
dudetionstire) & 1۸
(Approach
9 تکمیل پرسشنامه توسط تیم های خودارزیابی با توجه به شواهد
موجود و ثبت اطلاعات مربوط
ذکر نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود در هر معیار
9 جمع بندی نتایج
تشکیل جلسه اتفاق نظر
9 تدوین برنامه های بهبود
صفحه 49:
سس 5
بای دوش تیم Works 108 a
(Approach
© تهيه فهرستی از نقاط قوت و زمینههای بهبود
8 افزایش دقت در جمع آوری اطلاعات و تعیین دقيق تر امتياز بخاطر
اتفاق نظر مدیران در مورد آنها
8 کاهش ریسک اجرا به واسطه حمایت و مشارکت مدیران در فر آیند
اجرا
9 حمایت تیم مدیریت از نتایج به خاطر حضور در کار گاه
eo ایجاد فضای کار تیمی در تیم مدیریت
صفحه 50:
انتخاب رویکرد خودارزيابي
بستگی دارد به:
منافع خاصی که سازمان به دنبال آن است
9 منابعی که در دسترس میباشد
8 ساختار سازمانی و محدوده خودارزیابی
© بلوغ سازمانی
9 ارتباطی که خودارزیابی با برنامه تجاری سازمان میتواند داشته باشد
میزان دقت و صحت مورد نیاز
صفحه 51:
جایگاه کاربرد رويكردهاي مختلف خودارزيابي
- پرسشنامه مناسب
- کارگاه ارزیابی
- پرسشنامه و کارگاه
- کارگاه ساده ارزیابی
پرسشنامه های
مقدماتی
پروفرمای حمایت
شده به وسیله همکاران
پروفرما
کارگاه ساده ارزیابی
پرسشنامه های
تشریحی
شبیه سازی
اجرای شبیه سازی
بصورت نمونه ای و
محدود
- پرسشنامه های
هماهنگ شده با مدل
- کار گاه ساده ارزیابی
a ig pny ian موسه
لمان كتوق وتوسازق ساي رل
صفحه 52:
دهاي مختلف خودار زیاد
Paget $ بر اساس مدا EFQM gates das سح
موسسه مطالعات بهره ورى و منابع انس
تک یج
صفحه 53:
خصوصیات رويكردهاي خودارزيابي
دقت ونظام مندى زياد
OL Babe
موسسه مطالعات بهره ورى و منابع انساتي
صفحه 54:
سح-۴۳
سازماندهي اجرائي جهت اجراي خود ارزيابي
صفحه 55:
نمودار تجزیه و تحلیل پار تو
قابل حل توسط
مدیریت
صفحه 56:
پیام دکتر جوران
© تشکیل شوراي کیفیت
٩ سازماندهي و هدایت برنامه ها
* دركير شدن مدیران در اجراي پروژه ها
* آموزش روشهاي بهبود
صفحه 57:
پیام دکتر جوران
تعریف واجسراي پروژه به J
پروژه فرآیند بهبود از
سطوح عالي سازمان
tains song Sante بي ١
صفحه 58:
i —
نقشها ی مهم در خودارزيابي
: این نقشها عبارتند از
نقش مدير يروزه
نقش كاركنان
صفحه 59:
5
© وو يي
ب- نقش مديربروزه
كسب اطمينان از وجود حامی و مالکی مشخص برای ف رآیند.
همکاری با حامی در جهت بهینه سازی نتایج و مزایا
کنترل مشخص بودن اهداف و منافع حاصل از خودارزیابی و بخوبی مرتبط
بودن آنها با هم.
توسعه و ارتقاء درک سازمانی نسبت به مفاهیم بنیادین درمدل ۳001۷
.خودارزیابی و رویکردهایی که استفاده می شوند.
تهیه برنامه تشریحی پروژه مسیر بحرانی و تجزیه و تحلیل امکان خطر
ارزیابی و درخواست منابع مورد نیاز برای اجرای برنامه
برنامه ریزی فرصتهای آموزشی برای تیم خودارزیابی
فراهم کردن برنامه های ارتباطی درحمایت از فرایند خودارزیابی
پایش فرآیند خودارزیابی و گزارش پیشرفت برنامه به حامی
a ig pny ian موسه
لمان كتوق و توسازق ستيع براك
صفحه 60:
الف- نقش حامی a
ایجاد انگیزه . حمایت.جهت دهی و تأییدرهبری برای معرفی
و اجرای خودارزیابی
ایجاد اطمینان از قابل دسترس بودن بودجه و منابع انسانی.
برقراری ارتباط بین اهداف و مزایا
برخورد با مقاومت ها و منفی بافی ها.
ایجاد اطمینان از به کارگیری نتایج خودارزیابی .
ایفای نقش رهبری دربازنگری فرآیند. و همراستا کردن آن با
فرآيند كسب و كار سازمان
+ YS
<
صفحه 61:
ج- نقش کارکنان
۲ همکاری در فرآیند اجرای خودارزیابی
۲ درک صحیح از منافع و اهداف خودارزیابی و انتقال آن به
ساير کارکنان .
۲ ایفای نقش فعال درف رآیند بهبود
صفحه 62:
کار گاه 1 : انتخاب روش خود ارزيابي 5
هدف : تمرین عملي انتخاب روش خودارزيابي
OP eRe SS eS eS od
مدت كاركاه : 30دقيقه
مدت ارائه : 15 دقیقه
محتوا :
چا توجه به مطللب ارلئه شده در دوره روشي را که براي خودارزيلبي سازمان خود مناسب مي دانید با
ذكر دلايل تعيين نماييد.
صفحه 63:
کا رگاه 2 : برنامه ريزي اجراني جهت انجام خود ارزيابي
تمرين عملي انتخاب روش خودارزيابي
300
Pry eng cmeney
مدت ارائه : 15 دقیقه
=
بأ توجه به مطاب ارلته شده وبا توجه به وويكرد اتنتلبي روش plail Gian tlyel خودارزيليي در سازمان خود را ب
توجه به سرفصل هاي زیر تعیین کنید
1- نتایچ مورد انتظار از اجراي خودارزيابي
2- ساختار اجرائي مناسب با هدف جلب مشارکت هر جه بیشتر سطوح مختلف اجرائي در فرآیند خودارزيايي
3- مستولیتها و نقشها در اجراي خودارزيابي
4- برنامه زمنبندي اجراي فعاليتهاي خودارزيابي
<<
صفحه 64:
1379 1380 1381 1382 1383 1384 859 54