پزشکی و سلامت بیماری‌ها

آشنایی با روش های کنترل ساس در اماکن عمومی

kontrole_sas

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با روش های کنترل ساس در اماکن عمومی”

آشنایی با روش های کنترل ساس در اماکن عمومی

اسلاید 1: آشنایی با روش های کنترل ساس در اماکن عمومی

اسلاید 2: مقدمهساسها از انگل های خارجی حیوانات ساکن غار (احتمالا خفاشها) در زمان غارنشینی انسان تکامل پیدا کرده اند. اولین بار توسط نویسندگان رومی و یونانی به عنوان یک مشکل در مدیترانه از آنها یاد شده است. این حشرات در قرن 11 در آلمان ،قرن 13 در فرانسه و قرن 16 در انگلیس تعیین هویت شدند.

اسلاید 3: چرخه زندگی: در محل سکونت انسان مانند منازل،هتل ها، خوابگاهها، زندان ها،سرباز خانه ها، بیمارستان ها ، سرای سالمندان و ... یافت میشود. آنها در شکاف دیوار، کف خانه ها، اثاثیه، لابلای کار تنها، پشت کاغذ دیواری، کمد ها و درهای چوبی و قفسه کتابخانه ها مبلمان، تشکها و پشتی ها مخفی میشوند. در شب و نور کم فعال هستند و از میزبان خفته تغذیه میکنند. اگر انسان در دسترس آنها نباشد از سایر حیوانات خونخواری میکنند. ساسها در طول زندگی جمعا 500 ـ 200 میگذارند.مراحل تخم تا بلوغ کامل و تخم گذاری مجدد بسته به حرارت محیط بین 19-7 هفته متغیر است . در حرارت 27 درجه تخم ها در کمتر از یک هفته شکفته میشوند.

اسلاید 4: ساسها در طول زندگی جمعا 500 ـ 200 تخم می گذارند. مراحل تخم تا بلوغ کامل بستگی به درجه حرارت بین 19 ـ7 هفته متغییر است به طوری که در حرارت 27 درجه تخم ها در کمتر از یک هفته شکفته می شوند. در زمستان چیزی نمیخورند و در تابستان و بهار هر هفته تغذیه می کنند.

اسلاید 5: مشکلات بهداشتی ساسهاساسها بستر متهم به انتقال تعداد زیادی از بیماریها شده اند ولی تاکنون موارد ذیل ثابت شده است: 1 ـ ایجاد کم خونی (به علت خونخواری زیاد) 2 ـ حساسیت در افراد حساس. در بعضی افراد ممکن است تاولهای هموراژیک بزرگی به وجود آید. و در بعضی ممکن است قرمزی و ادم مشاهده شود. 3 ـ کم خوابی یا بیخوابی 4 ـ خارش شدید و عفونت های ثانویه 5 ـ بوی بد مکان ساس زده

اسلاید 6: تشخیص* زخم های محل گزش پاپولهای سفتی بوده که از یکدیگر فاصله کمی داشته و دوتادوتا یا سه تا سه تا با هم ظاهر میشوند. شکل خوشه ای گزش ها در تمایز گذاشتن بین زخم ها با گزش سایر حشرات مهم است. * دیدن ساس (مرده یا زنده) در محل خواب * رد خون در روی ملحفه ها و مخفی گاههای ساسها* روشن کردن ناگهانی برق در شب و مشاهده ساس ها * جستجو در لابلای درزها و شکاف ها

اسلاید 7: انتشار ساس محل زندگی انسان ، آشیانه پرندگان و لانه خفاش مناسبترین مکان برای زندگی ساس است ، زیرا هم محل مناسبی برای پنهان شدن ساس است و هم موجوداتی در آن ساکن هستند که ساس می تواند بر روی بدن آنها به خونخواری بپردازد . چهارچوب پنجره ها ، پشت قاب عکس ، درز و شکاف داخل ديوار ، اثاثیه منزل ، پشت کاغذ دیواری ها و صفحات چوبی یا زیر فرش و موکت و حتی چینهای پرده بهترین پناهگاه برای ساس می باشد .

اسلاید 8: بيولوژی ساس دو نوع ساس که از نظر بهداشتی براي انسان اهميت دارد ، CIMEX LECTULARIOUS (ساس تختخواب) و  HEMIPTERUS CIMEX (ساس گرمسيری) مي باشد . اين دو نوع ساس از روی پيش سينه يعنی اولين قسمت سينه از هم تشخيص داده مي شوند . قسمت پيش سينه ساس تختخواب معمولی پهن تر و حاشيه انتهايی آن صافتر از نوع گرمسيری است . ضمائم دهانی ساس شامل دو لوله توخالی می باشد که از طريق یک لوله ، بزاق دهان خود را که حاوی مواد ضد انعقادی می باشد ، وارد بدن انسان می کند و از طریق لوله دوم خون را می مکد. مراحل تکاملی ساس شامل مرحله تخم ، 5 مرحله نمفی و مرحله بالغ می باشد . ساس بالغ ، قهوه ای رنگ ، دارای بدنی تخت و بیضی شکل است که طول بدنش قبل از خونخواری به 4تا 5 میلیمتر می رسد . بعد از خونخواری ، بدن ساس به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز در می آید . ساس ها در طی هر 5 مرحله نمفی و قبل از هر بار تخم ریزی نیاز به خونخواری پیدا می کنند . گرمای بدن انسان و دی اکسید کربن عمل بازدم انسان، ساس ها را به خود جلب می کند . ساس تختخواب میربان های دیگر مانند خفاش ، مرغ و حیوانات اهلی را نیز مورد تهاجم قرار می دهد . به طور معمول عمل خونخواری قبل از طلوع آفتاب انجام می پذیرد و بعد از خونخواری ساس ها به پناهگاههای خود باز می گردند .

اسلاید 9: کنترل1 ـ بهسازی محیط2 ـ سمپاشی

اسلاید 10: بهسازی محیط* دور انداختن وسایل آلوده و سوزاندن آنها* حذف درزها و شکاف ها و برداشتن کاغذ های دیواری* گچ کردن ساختمان(در ساختمانهایی که گل – گچ هستند یا درز و شکاف در کف و دیوار دارند) .* دوغاب کف ساختمان با سیمان * پهن کردن وسایل خانه در آفتاب* بعضی از لباسها را با جوشاندن سالمسازی کنید. * در صورتی که حجم آلودگی پایین باشد با رعایت مسائل ایمنی میتوان با مشعل های گازی شکاف ها و درزها را حرارت داد (باید مواظب اشتعال و سایل سوزنده و سیم کشی برق داخل و خارج دیوارها باشید). * استفاده از جارو برقی میتواند مفید باشد به شرط اینکه از کیسه یکبار مصرف استفاده شود و در نهایت کیسه سوزانده یا جوشانده شود در صورتی که کیسه یکبار مصرف در دسترس نباشد. کیسه را فوراَ بعد از جاروکشی بجوشانید.

اسلاید 11: سموم موثر بر ساسهاـ سم HCH و سم BHC سم دی اکساکارب و سم بندیو کارب ، سم دیازینون سم فن کلروفوس، یودفن فوس لیندین ، مالاتیون و پرویوکسور ، آیکون ، سولفاک موثر میباشند. ـ اضافه کردن پیرترین یا پیرتروئیدهای ترکیبی مثل بیورزمترین مفید است چون باعث خارج شدن ساس از پناهگاههایشان میشود و تماس آنها را با سطوح سمپاشی شده افزایش میابد. ـ سمپاشی به صورت دستی یا کمپرسی روی دیوارها و کف اطاقها صورت میگیرد. ـ رختخواب کودکان و گهواره اطفال نباید سمپاشی شود . در این مورد لباس ها و .. را بجوشانید.

اسلاید 12: راه های مبارزه با ساس از آنجایی که ساس از سطوح چوبی به راحتی بالا می رود ، پس بایستی پایه های تخت را در داخل صفحات فلزی قرار داد و تخت ها را از دیوار فاصله داد . برای کاهش آلودگی به ساس دما را می توان به بالای 37 - 36 درجه رسانید . تماس طولانی با دمای (9-0) درجه نیز در عرض چند ساعت ، ساس های بالغ را نابود می کند.ملحفه ها و روبالشی های آلوده را در یک کیسه نایلونی سیاه و در آفتاب قرار دهید.تمام درزها و شکاف های موجود در اتاق را مسدود کنید . پرده ها را با آب داغ مورد شستشو قرار دهید و اگر ملحفه ها و روبالشی ها آلوده به ساس است به روش های کنترل فیزیکی مانند جاروبرقی توجه خاصی داشته باشید . کاغذ دیواری هایی را که شل شده اند ، از دیوار جدا کنید .  

اسلاید 13: رعایت اصول بهداشتی1ـ بخارشوئي تشك هاي خوشخواب.2ـ تكاندن تشك هاي معمولي و سنتي همچنين بالش ها و كشيدن جاروبرقي به روي آنها .3ـ شستشوي منظم و تعويض مداوم ملحفه و روبالشي .4ـ ملحفه ها و روبالشی های آلوده را در یک کیسه نایلونی سیاه و در آفتاب قرار دهید.5ـ تمام درزها و شکاف های موجود در اتاق را مسدود کنید .6ـ پرده ها را با آب داغ مورد شستشو قرار دهید.7ـ جارو كشيدن روزانه منزل ، مبلمان و اثاثيه داخلي منزل بخصوص لابلاي فرو رفتگي ها و چين خوردگي هاي  آنها با  استفاده از جاروي برقي.

اسلاید 14: 8 ـ تعمير شكاف هاي موجود در ديوار.9ـ پس از رویت ساس مسئول خوابگاه را در جریان بگذارید .رهایی از شر ساس ها، بدون مبارزه شیمیایی (سمپاشی) عملا غیر ممکن است.10ـ در اولین فرصت هماهنگی لازم جهت انجام سمپاشی را انجام دهید.11ـ  وجود وسایل اضافی مانند کمد و نئوپانهای تعویض شده در راهروها  امکان انتقال ساس را  به اتاق های دیگر بیشتر می نماید.12ـ درز ملحفه را از نظر وجود مواد دفعی ساس وارسی کنید.13ـ پس از استفاده از جاروبرقی کیسه آن می بایست معدوم و یا شسته شود.14ـ در صورت امکان اطراف و کف و زیر تختخواب را از نظر وجود شناسه های آلودگی وارسی کرده و در صورت یافتن مورد شک بر انگیز به مسئول خوابگاه اطلاع دهید.15ـ لوازم خانگی مستعمل یکی از بزرگ ترین منابع ساس است. ، پیش از انتقال آنها به خانه، این لوازم را با دقت وارسی کنید.

اسلاید 15: این حشره چه بیماری هایی را منتقل می کند؟ تحریکی که به وسیله گزش ساس ایجاد می شود، بدون شک بیشتر بستگی به حساسیت یا مصونیت شخصی دارد، تداوم گزش به طور دائم و بیش از معمول باعث کم خونی یا تحریکات عصبی، بی خوابی و ضعف عمومی می شود.

اسلاید 16: اهمیت پزشکیـ ساس ها آزار گزش دارند. عکس العمل افراد نسبت به گزش ساس ها متفاوت است و ممكن است از خارش جزیی تا حساسیت های بسیار شدید بروز نماید. ساس ها به سبب داشتن خرطوم سخت و بلند از روی لباس و ملحفه نیز خونخواری می کنند. ـ در انتقال هپاتیت B نقش دارند.ـ چون ممكن است  به صورت دسته جمعی بر روی افراد خونخواری نمایند ایجاد کم خونی و کمبود آهن در بچه ها می نماید.ـ به جز موارد فوق ساس ها بیماری خاصی را منتقل نمی کنند.

اسلاید 17: درمان عوارض ناشی از گزش ساس ها× استفاده از لوسیون ها یا کرم های ضد عفونی کننده یا آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های ثانویه ناشی از خارش × کاربرد آنتی هیستامین ها برای تسکین خارش × از بین بردن منبع آلودگی

اسلاید 18: باور های غلط در مورد ساسها

اسلاید 19: شما نمی توانید ساس ها را ببینیدساس های بالغ براحتی قابل مشاهده هستند. اندازه ساس های بالغ بین 3 میلیمتر تا 5 میلیمتر است.تقریباً به شکل و اندازه یک دانه هسته سیب هستند.رنگ قهوه ای متمایل به قرمز دارند.

اسلاید 20: برای خلاص شدن از شر ساس ها تخت خود را دور بیندازیدشاید اسم این حشره موذی ساس (بد باگ) باشد اما فقط در تخت خواب شما زندگی نمی کند. ساس ها می توانند در هر ترک یا شکاف تاریک اتاق زندگی کنند. انجام عملیات زدودن ساس روی تقریبا هر چیز اعم از البسه، ملحفه و روتختی و پتو، مبلمان و لوازم الکترونیکی امکان پذیر است. اگر اثاثیه و مبلمان آلوده را پیش از بازرسی و عملیات دور بیندازید، فقط به گسترش و انتشار ساس ها کمک خواهید کرد. اگر می خواهید اثاثیه یا تشک خود را دور بیندازید، حتما آنها را با پلاستیک بسته بندی کرده و علائم و توضیحاتی روی آنها بگذارید که نشان دهد آلوده به ساس هستند. در صورت امکان این اشیا را پیش از دور انداختن تخریب کنید تا غیرقابل استفاده باشند.

اسلاید 21: فقط زمانی ساس به سراغ شما می آید که در محلات سطح پایین زندگی کنیدساس حشره ایست که با در معرض قرارگیری منتشر می شود و لزوما ارتباطی به شرایط زندگی ندارد. هر کس در هر کجا ممکن است با مشکل ساس روبرو شود. شما با قرار گرفتن در معرض ساس دچار مشکل می شوید. افرادی که خیلی سفر می کنند اغلب در معرض ساس قرار گرفته و آنها را با خود به خانه می آورند.

اسلاید 22: برای اینکه عملیات زدودن ساس ها موثر باشد همه لباس های خود را بشوییدبله، بعنوان یک اصل کلی شستن با آب داغ و خشک کردن با درجه حرارت بالا می تواند به از بین بردن ساس های موجود در البسه کمک کند. اما شاید لازم نباشد همه لباس های خود را بشویید. اولین کاری که باید بکنید این است که از یک متخصص کنترل حشرات موذی بخواهید از خانه یا آپارتمان شما بازدید کند.

اسلاید 23: اگر همسایه به خانه شما نیاید یا در خانه خود را بسته نگاه دارد نمی توانید از او ساس بگیریدمسئله انتقال ساس از خانه همسایه ها خیلی بیشتر از آنچه مردم فکر می کنند شایع است. خطر انتقال در آپارتمان ها یا مجتمع های مسکونی آپارتمانی خیلی بیشتر است چون ساس ها می توانند از درون ترک ها، مجراهای تهویه و یا فضاهای داخل دیوارهای مشترک عبور کنند. اگر فکر می کنید خانه همسایه شما ساس دارد، تخت و محل زندگی و نشیمن خود را هر هفته کنترل کنید تا بتوانید ساس ها را در مراحل ابتدایی کشف کنید. با صاحب خانه یا انجمن مدیریت مجتمع مسکونی آپارتمانی صحبت کنید. برای کنترل ساس ها باید اقداماتی در سطح کل ساختمان بعمل آید.

اسلاید 24: اگر اخیرا به جایی سفر نکرده اید امکان ندارد ساس داشته باشیدسفر کردن به نقاط داخل یا خارج از شهر تنها راه ممکن گرفتار شدن به ساس نیست. تصور اینکه از کجا به مشکل ساس دچار شده ایم دشوار است. اما سفرهای خارجی، سوار شدن به وسایل حمل و نقل عمومی، آمدن مهمان به خانه یا خرید اثاثیه یا مبلمان دست دوم همه می توانند ساس ها را به خانه یا آپارتمان شما بیاورند.

اسلاید 25: اگر شما گزیده شده اید اما شریک زندگی شما گزیده نشده است بعید است ساس باشد.این یک واقعیت ساده است که دو نفر که در یک تخت می خوابند ممکن است هر دو توسط ساس گزیده شوند اما بدن آنها بطور متفاوتی واکنش نشان دهد. بدن بعضی افراد خیلی سریع به گزش واکنش نشان می دهد اما بعضی هم اصلاً هیچ واکنشی نخواهند داشت و یا واکنش خیلی جزیی خواهد بود.

اسلاید 26: ساس ها در برابر کلیه مواد حشره کش مقاوم هستندساس ها در برابر کلیه مواد حشره کش مقاوم نیستند، اما بطور فزاینده ای به حشره کش های بیشتر استفاده شده مقاومت نشان می دهند. اسپری های حشره کش خانگی یا مه پاش ها تاثیری بر آنها ندارند. شرکت های کنترل حشرات موذی همواره راه های جدیدی برای مقابله با ساس پیدا می کنند. بهترین کار این است که اجازه دهید یک متخصص آموزش دیده و دارای مجوز کنترل حشرات موذی، ماده حشره کش مناسب را انتخاب و اعمال کند.

اسلاید 27: اسپری های حشره کش موجود در بازار یا راه حل های دیگر می توانند ساس ها را از بین ببرنداسپری های حشره کش موجود در بازار، مالیدن الکل، و یا نفت برخی از راه حل های خانگی مورد استفاده برای از بین بردن ساس ها هستند. اما این راه حل ها نه تنها تاثیری ندارند بلکه بعضی از آنها خطر آتش سوزی هم ایجاد می کنند. بهترین راه برای خلاص شدن از شر ساس، استخدام یک متخصص کنترل حشرات موذی دارای مجوز و رعایت توصیه های ایشان است.

اسلاید 28: اگر تخت خواب شما فلزی است نباید نگران ساس باشیداین نکته حقیقت دارد که تخت خواب های فلزی مکان خیلی مناسبی برای ساس ها نیستند، اما صرف عوض کردن همه تخت ها با مدل های فلزی نمی تواند مشکل ساس را حل کند. در بعضی موارد امکان دارد تخت های فلزی باعث شوند ساس ها در زوایا و مکان های کمتر آشکار تخت پنهان شده و وضعیت را بدتر کنند. این نکته را هم بدانید که دور انداختن تخت خواب فلزی برای حل مشکل کافی نیست، چون می تواند دیگران را در معرض ساس قرار دهد.

اسلاید 29: گزش ساس شما را بیمار خواهد کردساس ها نمی توانند بیماری به انسان منتقل کنند. اما اگر جای گزش ساس را خیلی بخارید امکان دارد عفونت کند. بعضی افراد به تجمعات ساس ها واکنش های حساسیتی نشان می دهند. مهم ترین تاثیر آن بر سلامتی انسان، جنبه روانی مسئله است که شامل استرس، اضطراب، افسردگی و خستگی ناشی از وجود ساس در خانه است.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید