ادبیات و زبان

آشنایی با زندگی، آثار و افکار صادق هدایت

_zendegi_sadegh_hedayat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با زندگی، آثار و افکار صادق هدایت”

آشنایی با زندگی، آثار و افکار صادق هدایت

اسلاید 1: زخمآشنایی با زندگی، آثار و افکار صادق هدایتمحمّد سلگی

اسلاید 2: به نام خداوند جان و خرد بدون شک ، یکی از مهم­ترین و تأثیرگذارترین نویسندگان دوران معاصر ، در زمینه­ی داستان کوتاه و رمان ، صادق هدایت است. وی با اصول قصّه­پردازی به خوبی آشنا بود و می­دانست «چه بنویسد» و «چگونه بنویسد». با نثر گیرا و محکمش و با اندیشه­های جهل­ستیزانه­اش ، «پیشگام داستان­نویسی مدرن در ایران» لقب گرفت و گشاینده­ی راهی شد که تا به امروز ادامه دارد و خواهد داشت. درباره­ی این نویسنده­ی نامدار ، بسیار نوشته­اند و کتاب­هایش را با دیدگاه­های گوناگون تحلیل کرده­اند. پژوهش پیش رو ، به دور از هر گونه داوری و اظهار نظر ، به بررسی زندگی ، آثار و افکار صادق هدایت پرداخته . عنوان «زخم» هم برگرفته از جمله­ی آغازین رمان پرآوازه­ی «بوف کور» است :در زندگی زخم هایی هست که مثل خوره روح را آهسته در انزوا می­خورد و می­تراشد. این نوشتار بر پایه­ی اطّلاعات کتاب ارجمند «از نیما تا روزگار ما» نوشته­ی شادروان «یحیی آرین پور» شکل گرفته و موجودیّت خود را وامدار آن اثر سترگ است.

اسلاید 3: زندگی صادق هدایت در سال 1281 خورشیدی در تهران زاده شد. تحصیلات متوسّطه را در دارالفنون و دبیرستان فرانسوی «سن لویی» تهران به پایان برد. با کسب موفقیت در مسابقه ای که ترتیب یافته بود، با کاروان دانش آموزان اعزامی به اروپا، روانه ی بلژیک شد. (آبان 1305) در آموزشگاه عالی بلژیک به رشته ی مهندسی راه و ساختمان روی آورد؛ اما آن جا نماند و یک سال بعد با نخستین گروه دانشجویان اعزامی به اروپا، برای تحصیل در رشته ی معماری، رهسپار پاریس شد و چهار سال در فرانسه ماند. در یکی از همین سال ها - 1307 - دست به خودکشی زد و خواست که در حوالی پاریس خود را غرق کند؛ امّا به فرجام نرسید.

اسلاید 4: در سال 1309 تحصیلات خود را ناتمام رها کرد و به تهران بازگشت. در تهران، طی چند سال، چند شغل محقر دولتی بر عهده گرفت و با درآمد حاصل از آن، هزینه های زندگی را تأمین می کرد. پس از چند هنگام، ماندن در ایران را تاب نیاورد و دیگربار در سال 1329 به پاریس رفت. سرانجام، زمانی که 48سال داشت، در 19 فروردین 1330 با گشودن شیر گاز، کتاب زندگی خود را بست و در گورستان پرلاشز پاریس به آغوش خاک پیوست.

اسلاید 5: با سه تن، بیش از همه نزدیک بود و نشست و برخاست داشت: بزرگ علوی، مجتبی مینوی و مسعود فرزاد که همراه با هدایت، خود را «گروه رَبعه» نامیدند. مینوی درباره ی این گروه می­گوید: « ما با تعصّب جنگ می­کردیم و برای تحصیل آزادی کوشش می­کردیم و مرکز دایره ی ما صادق هدایت بود.»

اسلاید 6: همچنین، ابوالقاسم انجوی شیرازی درباره ی هم­نشینان هدایت، از افراد زیر نام می­برد:نیما یوشیج، عبدالحسین نوشین، دکتر پرویز ناتل خانلری – که هدایت با مجله ی «سخن» خانلری همکاری داشت- ، دکتر سید صادق گوهرین، صادق چوبک، جلال آل احمــد، پرویز داریوش، ابراهیم گلستان، دکتر محمّد مقدّم و ... دکتر پرویز ناتل خانلری درباره ی هدایت می­گوید :« تحصیلات عالی را در دانشگاهی فرانگرفته بود ؛ امّا کم تر دانشجویی است که در دوره­ی تحصیل به اندازه­ی او ، در همه­ی دوران عمر ، شوق آموختن داشته باشد. زبان فرانسه را خوب می­دانست و به این زبان، درست و روان می­نوشت. انگلیسی را هم آن قدر می­دانست که بتواند از کتاب­های علمی و ادبی این زبان استفاده کند. از ادبیّات دنیا ، دارای اطّلاعات وسیع و عمیقی بود. کم­تر نویسنده­ی بزرگ و نامداری از دنیای قدیم و جدید و معاصر بود که هدایت او را نشناسد و آثار را به هر زحمتی بود ، به دست نیاورده و نخوانده باشد ؛ و درباره­ی آن­چه می­خواند ، گذشته از سلیقه­ی خاصّ خودش ، نظر انتقادی دقیق و صایبی داشت. می­توانست ارزش هر اثر ادبی را درست تعیین بکند... از ادبیّات قدیم فارسی کم­تر کتابی بود که نسخه­ی آن به­دست­آمدنی باشد و او نخوانده باشد... اطّلاعات او به حدّی بود که در محیط امروزه­ی ما ، بسیار کم­نظیر است... »

اسلاید 7: آثارنوشته های هدایت به چند بخش تقسیم می­شوند:1- کارهای علمی و تحقیقاتی:- ترانه­های خیّـــام : هدایت ، 14 رباعی خیّام را که در قدیم­ترین منابع (مرصاد العباد و مونس الاحرار) به نام وی ثبت شده ، پایه شناسایی خیّام قرار داده و همه­ی رباعیّات منسوب به او را با همین محک رد کرده است. بر این اساس ، صادق هدایت ، 143 رباعی را از حکیم عمر خیام در این مجموعه گرد آورده و در هشت موضوع – راز آفرینش ، درد زندگی ، از­ازل­نوشته ، گردش دوران ، ذزات گردنده ، هر چه بادا باد ، هیچ است و دم را دریابید - دسته بندی کرده:

اسلاید 8: 1) راز آفرینش: اسرار ازل را نه تو دانی و نه من / وین حرف معمّا نه تو خوانی و نه من هست از پس پرده گفت و گوی من و تو / چون پرده برافتد ، نه تو مانی و نه من 2) درد زندگی: ای کاش که جای آرمیدن بودی ! / یا این ره دور را رسیدن بودی کاش از پی صدهزار سال از دل خاک / چون سبزه امید بر دمیدن بودی3) از ازل نوشته: نیکی و بدی که در نهاد بشر است / شادی و غمی که در قضا و قدر استبا چرخ مکن حواله کاندر ره عقل / چرخ از تو هزار بار بیچاره تر است4) گردش دوران: یک چند به کودکی به استاد شدیم / یک چند ز استادی خود شاد شدیم پایان سخن شنو که ما را چه رسید / چون آب برآمدیم و بر باد شدیم

اسلاید 9: 5) ذرات گردنده: در کارگه کوزه­گری بودم دوش / دیدم دو هزار کوزه گویا و خموشهر یک به زبان حال با من گفتند : / کو کوزه­گر و کوزه­خر و کوزه­فروش؟!6) هرچه بادا باد: می خوردن و شاد بودن آیین من است / فارغ بودن ز کفر و دین ، دین من است گفتم به عروس دهر، کابین تو چیست ؟ / گفتا دل خرّم تو ، کابین من است 7) هیچ است: چون نیست ز هر چه هست ، جز باد به دست / چون هست ز هر چه هست ، نقصان و شکستانگار که هست ، هر چه در عالم نیست / انگار که نیست ، هر چه در عالم هست 8) دم را دریابید: چون عهده نمی­شود کسی فردا را / حالی خوش کن تو این دل سودا را می نوش به ماهتاب ، ای ماه ! که ماه / بسیار بگردد و نیابد ما را

اسلاید 10: - ترجمه­ی رساله­ی پهلوی «گجسته ابالیش»: شرح مباحثه­ی ابالیش زندیق با آذرفرنبغ در حضور مأمون عباسی است؛ ابالیش هفت ایراد به دین زردشت می­گیرد؛ اما آذرفرنبغ او را مجاب می­کند و ابالیش شرمسار و سرافکنده از دربار مأمون رانده می­شود.- ترجمه­ی رساله­ی پهلوی «کارنامک اردشیر پاپکان»: با موضوع به قدرت رسیدن اردشیر بابکان، سردودمان سلسله ساسانی.- ترجمه­ی رساله­ی پهلوی «زندهومن یسن»- ترجمه­ی رساله­ی پهلوی «شهرستان های ایران»- مقاله «در پیرامون لغت فرس اسدی» در مجله موسیقی- مقاله «خط پهلوی و الفبای صوتی» در مجله سخن: در این نوشتار معتقد است که باید الفبای کنونی پارسی عوض شود و به خط لاتینی تبدیل گردد.- فواید گیاهخواری

اسلاید 11: 2- دانش عوام (فولکلور Folklore):- اوسانه: همان «افسانه» است که با بهره­گیری از لهجه­ی خود مردم ، «اوسانه» نام نهاده . کتابی است کوتاه در 36 صفحه؛ شامل: ترانه های کودکان و مادران، ترانه های عقد و عروسی و ...- نیرنگستان: «نیرنگ» در زبان اوستایی به معنی هریک از مراسم دینی و مذهبی است. این کتاب، درباره ی زمینه های پیدایی فولکلور یا فرهنگ توده و مجموعه ای از اعتقادات فولکلور، همچون: عقد، عزا، مرگ، نوروز و ... سخن می­گوید.در مقدّمه­ی نیرنگستان ، هدایت می­نویسد : «خرافات هم مانند همه گونه عقاید و افکار ... گاهی به وجود می­آید و جانشین خرافات دیگر می­شود و زمانی هم از بین می­رود. ترقّی علوم ، افکار و زمان به این کار خیلی کمک می­نماید. البته اگر آن­ها را به حال خود بگذارند ... مردم عوام ، آن­ها را مانند مکاشفات وحی الهی دانسته ، به یکدیگر انتقال می­دهند. برای از بین بردن این گونه موهومات ، هیچ چیز بهتر از آن نیست که چاپ بشود تا از اهمّیّت و اعتبار آن کاسته شود ؛ زیرا این افکار پوسیده ، هیچ وقت خود به خود نابود نمی­شود.»- مقاله «ترانه های عامیانه» در مجله موسیقیهم چنین مجموعه ای از امثال عامیانه را، برای کتاب «امثال و حکم»، به دهخدا تقدیم کرد.

اسلاید 12: 3- ترجمه های داستان و رمان:- دیوار، ژان پل سارتر (فرانسه)- تمشک تیغ دار و شرط بندی، آنتوان چخوف (روسیه)- مسخ، شغال عرب و جلو قانون، فرانتس کافکا (چک)- کلاغ پیر ، لانگه کیلاند (نروژ)جالب است که خود صادق هدایت، دو داستان به زبان فرانسه نوشته.4- نامه ها:مضامین نامه های هدایت: بدبینی، بیزاری از زندگی، برداشت هایش از کتاب ها و نظری که درباره ی مسائل ادبی، سیاسی و اجتماعی کشور دارد. نامه ها به این افراد نوشته شده: دکتر حسن شهیدنورایی، مجتبی مینوی، محمدعلی جمالزاده، فریدون تولـّلی، محمود هدایت-برادر صادق هدایت-، ابوالقاسم انجوی شیرازی، دکتر تقی رضوی و یان ریپکا

اسلاید 13: 5 - نمایشنامه ها: افسانه­ی آفرینش ، پروین دختر ساسانی ، مازیار6- سفرنامه ها:- اصفهان نصف جهان: شرح سفر به اصفهان در سال 1311- در جاده ی نمناک: شرح سفر به دریای خزر. اما این اثر مفقود شده و موجود نیست.

اسلاید 14: 7- داستان ها و رمان ها:- داستان مرگ، سال 1305- مجموعه داستان زنده به گور، سال 1309: داستان «آبجی خانم» در این مجموعه است.- مجموعه داستان سه قطره خون، سال 1309: داستان «داش آکل» در این مجموعه است.- مجموعه داستان سایه روشن، سال 1312: داستان «عروسک پشت پرده» در این مجموعه است.- علویه خانم، سال 1312- بوف کور، سال 1315 (1937 م) : نگارش این کتاب را در تهران شروع کرد و در هند به پایان برد. این رمان، مهم ترین و شاخص ترین رمان هدایت است که به زبان های گوناگون ترجمه شده. فیلیپ سوپو - نویسنده ی فرانسوی- در جایی که از بوف کور (blind owl) صحبت می­کند، هدایت را یکی از بزرگ ترین نویسندگان عصر خود در قاره آسیا می­داند. نخستین جملات این کتاب: در زندگی زخم هایی هست که مثل خوره روح را آهسته در انزوا می­خورد و می­تراشد.این دردها را نمی­شود به کسی اظهار کرد؛ چون عموماً عادت دارند که این دردهای باورنکردنی را جزء اتفاقات نادر و پیشامدهای عجیب بشمارند ...

اسلاید 15: - مجموعه داستان سگ ولگرد، سال 1321- آب زندگی، سال 1322- مجموعه داستان ولنگاری، سال 1323- حاجی آقا، سال 1324- فردا، سال 1325- توپ مرواری، آخرین اثریکی دیگر از آثار هدایت «وغ وغ ساهاب» نام دارد که با همکاری مسعود فرزاد نگاشته شده. این کتاب، قطعات هزلی و انتقادی کوتاهی است که ریاکاران، سودجویان و شاعران بی ذوق را نشانه می­گیرد.

اسلاید 16:

اسلاید 17: سبک (STYLE) و افکار ((REFLECTION هنر اصلی هدایت « داستان نویسی» است. نوشتن داستان های کوتاه، به مفهوم واقعی و مبتنی بر اصول صحیح در ادبیّات ایران، بعد از جمالزاده، به وسیله ی هدایت معمول شده. بی شک باید او را استاد مسلم و بنیانگذار این رشته در ادبیات معاصر ایران دانست. شاید بتوان گفت که جمالزاده با «یکی بود، یکی نبود» و دهخدا با مجموعه مقالات «چرند و پرند»، راه نثرنویسی ساده و بی تکلف را هموار کردند تا هدایت راه آنان را تکامل بخشد.

اسلاید 18: به گفته­ی محمّدعلی سپانلو در کتاب «نویسندگان پیشرو ایران» ، او نخستین نویسنده­ای است که به ساخت بیرونی قصه ، به عنوان یک اهتمام هنری توجّه داشت و کوشید این ساخت را محمل رسالت و بیانگر آرزوهای سرخورده ، محرومیّت­های جسمی و عقده­های روانی قرار دهد. سپانلو معتقد است که آثار هدایت ، آمیزه­ای از یک دید فلسفی و عرفانی بدبین، طنز انتقادی و اجتماعی تند، گرایش به پاکی­های از دست رفته­ی باستان و جستجو در فرهنگ ، رسوم و آداب عوام بود. هم­چنین وی معتقد است که قصّه­نویسان تلخ­نگری چون فرانتس کافکا ، ژان پل سارتر و ادگار الن پو بر هدایت و فضای سراسر خیال و رازآلود داستان­هایش تأثیر گذارده­اند.

اسلاید 19: در داستان های هدایت، این موارد قابل توجه است: وسعت نظر، احاطه به افکار بلند، سبک نگارش و شیوه ی بیانداستان های وی بشردوستانه و پر از علاقه به مردم رنجدیده و ناکام و سیه روزگار است. افراد داستان های هدایت، ایرانی و بیشتر زحمتکشان شهری و روستایی و ملموس و محسوس هستند؛ همچون: داش آکل، زن دهاتی و علویه خانم.هدایت، ریشه ی بدبختی این شخصیّت ها را در « نظام غلط و غیرعادلانه ی اجتماع، در ستم اغنیا بر فقرا و بهره کشی فرد از فرد » می­جوید.هم چنین، مسائل دردناک و جانکاه زندگی ایرانی، مانند سرنوشت غم انگیز زنان، عقب ماندگی توده های عظیم مردم روستانشین، خرافات و تعصباتی که به نام دین و بر خلاف دین دامنگیر طبقات ملت است، از نظر هدایت دور نمانده.یکی از بن­مایه( (MOTIFهای آثار وی «مرگ» و «خودکشی» است. همان گونه که گفته شد، هدایت، خود، دو بار برای خودکشی اقدام می­کند. وی در زنده به گور، درباه خودکشی می­گوید: «کسی تصمیم خودکشی را نمی­گیرد. خودکشی با بعضی ها هست؛ در خمیره و سرشت آن هاست.» بزرگ علوی، از دوستان نزدیک هدایت، هم می­گوید« در وجود هدایت همیشه دو نیرو با هم در ستیز بودند: مرگ و زندگی.»در بیشتر صفحات کتاب­های هدایت، پریشانی فکری او را می­توان مشاهده کرد. بهترین نمونه برای این قضیه، رمان نو و پیچیده ی «بوف کور» است. جمالزاده در «دارالمجانین» پریشانی های هدایت را در قالب شخصی به نام هدایتعلی به تصویر می­کشد. و اینکه هدایت در آثارش یک سبک ((STYLE دارد. برای نمونه، کلمات زیر مخصوص خود اوست: لکّاته ، رجّاله ، چاروادار ، نیمچه خدا و خنزرپنزری

اسلاید 20: نمونه نثر صادق هدایت از کتاب «سه قطره خون»، داستان «داش آکل» همه اهل شیراز می­دانستند که داش آکل و کاکا رستم سایه­ی یکدیگر را با تیر می­زدند. یک روز که داش آکل روی سکوی قهوه خانه­ی دو میل، چندک زده بود؛ همان­جا که پاتوق قدیمی اش بود. قفس کرَکی که رویش شله­ی سرخ کشیده بود، پهلویش گذاشته بود و با سرانگشتش، یخ را دور کاسه­ی آبی می­گرداند. ناگاه کاکا رستم از در درآمد؛ نگاه تحقیرآمیزی به او انداخت و همین طور که دستش بر شالش بود، رفت روی سکوی مقابل نشست. بعد رو کرد به شاگرد قهوه چی و گفت:«بـ ... بـ ... بچه! یـ ... یه چای بیار ببینم.»

اسلاید 21: داش آکل نگاه پرمعنی به شاگرد و قهوه چی انداخت؛ به طوری که او ماست ها را کیسه کرد و فرمان کاکا را نشنیده گرفت. استکان­ها را از جام برنجی درمی­آورد و در سطل آب فرومی­برد. بعد یکی یکی، خیلی آهسته، آن­ها را خشک می­کرد. از مالش حوله دور شیشه­­ی استکان، غژ غژ بلند شد. کاکا رستم از این بی اعتنایی خشمگین شد. دوباره داد زد: «مـ... مـ... مگه کری؟! به به تو هستم.» شاگرد قهوه چی با لبخند مردد به داش آکل نگاه کرد و کاکا رستم از مابین دندانهایش گفت:«ار- وای شک کمشان، آن­هایی که ق ق قپی پا میشند، اگه لوطی هستند، ا ا امشب می آیند، دست و پـ ... پـ ... پنجه نرم میک کنند!» داش آکل همین طوری که یخ را دور کاسه می­گردانید و زیرچشمی وضعیّت را می پایید، خنده­ی گستاخی کرد که یک رج دندان­های سفید محکم، از زیر سبیل حنابسته­ی او برق زد و گفت:«بی غیرت­ ها رجز می­خوانند؛ آن وقت معلوم می­شود رستم صولت و افندی پیزی کیست.»

اسلاید 22: همه زدند زیر خنده؛ نه اینکه به گرفتن زبان کاکا رستم خندیدند؛ چون می­دانستند که او زبانش می­گیرد؛ ولی داش آکل در شهر مثل گاو پیشانی سفید سرشناس بود و هیچ لوطی پیدا نمی­شد که ضرب شستش را نچشیده باشد. هر شب وقتی که توی خانه­ی ملااسحاق یهودی، یک بطر عرق دو آتشه را سرمی­کشید و دم محله ی سردزک می­ایستاد، کاکارستم که سهل بود، اگر جدش هم می­آمد، لنگ می انداخت. خود کاکا هم می­دانست که مرد میدان و حریف داش آکل نیست؛ چون دو سه بار از دست او زخم خورده بود و سه چهاربار هم روی سینه اش نشسته بود...

اسلاید 23: * منابع آرین­پور ، یحیی ، 1387 ، از نیما تا روزگار ما ، تاریح ادب فارسی معاصر ، چاپ پنجم ، تهران ، زوارسپانلو ، محمّدعلی ، 1387، نویسندگان پیشرو ایران ، مروری بر قصه نویسی، رمان­نویسی، نمایشنامه­نویسی و نقد ادبی، چاپ هفتم ، تهران ، نگاههدایت ، صادق ، 2536 ، بوف کور ، انتشارات جاویدان________ ، بی تا ، سه قطره خون ، انتشارت جاویدان________ ، بی تا ، ترانه­های خیّام ، نشر تدبیر________ ، بی تا ، فواید گیاهخواری ، انتشارات جاویدان

اسلاید 24: فایل pdf این اثر، با نام: زخم / آشنایی با زندگی ، آثار و افکار صادق هدایت در سایت کتاب سبز به نشانی زیر: m.ketabesabz.com

اسلاید 25: پژوهش و طراحی :محمّد سلگیوبلاگ :Mohammadsolgife.blogfa.comموسیقی :Secret Garden Passacaglia

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید