صفحه 1:
1 Ie Leon Pen Ll
استراتژی
جلسه جهارم
صفحه 2:
بازی استراتژی چیست؟
عموم چالشهای بازی از نوع استراتژیک یا راهبردی هستند.
در بیشتر لحظات بازی؛ گیمر امکان انتخاب بین کارهای بسیار متنوع و گوناگونی را دارد.
Oe Te 1
SERCO SON terial te see Eee
هر كدام از شش نوع جالش مرسوم در اين بازىها ممكن است وجود داشته باشند. اما
چالشهای چالاکی نقش کمرنگتری را دارند.
صفحه 3:
بازی استراتژی چیست؟
بازىهاى استراتؤى از بازىهاى كاغذى و ©0310 0810 ها ريشه كرفتهاند.
روند بازی در بیشتر مواقع تشکیل شده از ساخت و ساز یک پایگاه اصلی و تولید یگانهای
ere ae E EES) 0
0 ETE Ce an ene ieee ES ee ey ne
00000 came el
epee eee yal cae Peer CKO a (04 6 (0) +) cle ate Gene Se Se
هم متحد یا علیه هم باشند. یگانهای رزمی هر جناح با دیگری متفاوت است اما یگانها طوری
طراحی میشوند که تعادل قدرت به هم نخورد.
صفحه 4:
فعالیتهای اصلی در بازیهای استراتژی
Se ee
ناف *
* فعاليت اقتصادى
صفحه 5:
چالشهای عمومی بازیهای استراتژی
* در کیری استرانز یک
- ذركيرى بين كروههاى مختلف يا يكانها (:1[111)هاى مختلف است.
Four H a iat ا ل
Bee Pre Rs] an es VCP RY ee
٠. به جز د رگیریهای مستقیم از دیپلماسی و جاسوسی هم استفاده
رت
سح
1
صفحه 6:
جالشهاى عمومى بازىهاى ۱
و کت 520
- بازى كننده در نقشهها به اكتشاف مى بردازند تا نقاط ناشناخته را كشف كنند.
ل ل ۱
* اقتصادى
- بازی کنندهها برای تولید یگانهایشان نیاز به منابع (1165011۳665) مختلف دارند.
> ,0 جك رولا 01 00 نناط كنت نشددى نفئه رامى يرشانلا
Sno ee eS Ee Sens eee nee A
| pe
صفحه 7:
ويزكىهاى بازىهاى استراتزى
* همدى كارهاى بازى از طريق دستور دادن انجام مى شوند. بازى كننده به يكانهاى مختلف
0
و دا ار
۱
re و
- ایستادن (متوقف شدن)
- مراقبت از یک منطقه
1۱۳
- توليد نيرو (يكان)هاى جديد
0[
تتم
صفحه 8:
انواع بازیهای استراتژی
استراتزىهاى نوبتى كلاسيكك
ae ees ا ا ا ل ال
ا ل el
استراتؤىهاى مدرن همزمان
برای سادهتر شدن این سبک پس از استراتژیهای نوبتی ساخته شدند - در بازیهای همزمان تتش
تصمیم گیری سریع پررنگتر استد
صفحه 9:
اف
حال و هواى بازىهاى مت |
7 تاريخى
استراتژیهای تار
صفحه 10:
طراحی یگانها
يكانها كلاسهاى مختلف دارند. كلاسها طورى طراحى مى شوند كه يكانهاى هر كلاس
خصوصيات كلى مشتركى داشته باشند.
هر يكان بايد خصوصيات فردى خاص و منحصر به فردى داشته باشد.
ا ا Peta
تیاس
ا ل ا ا م الم ل
- شرايط ميدان نبرد را نمىشود با اين روش شبيهسازى كرد.
صفحه 11:
طراحی یگانها
در بازیهای استراتژی مدرن تواناییهای هر یگان را با اعدادی که به خصوصیات هر یگان
نسبت داده مى شود تعريف مى كنند.
خصوصیات رایج یگانها که برایشان عدد تعریف میشود:
- نوار سلامت - جاخالی دادن
- سلاحها رت
vo روت
-سرعت يا قدرت حمله/شلیک - وزن (شتاب)
Eire - محدوددى ديد
—
———————
صفحه 12:
طراحی یگانها
ا و
-استتار
- برواز كردن در هوا / حركت در آب
- تعمیر کردن
- جابهجا کردن
oices e 20
-رهبری
ee ve eS eee ۱
مقابل طراحى كرد.
ee
-
صفحه 13:
طراحی یگانها
© فوادن Be
* قانون خطى لنكستر:
در نبرد تنبهتن» نسبت توان هر جناح متناسب است با تعداد يكانها آنها
قانون مجذوز لنکسر:
در نبرد از راه دور که یگانها میتوانند آتش متمرکز داشته باشند. نسبت توان هر جناح متناسب
0
سح
1
صفحه 14:
طراحی یگانها
* در بازىهايى كه دستههاى كوجك دارند يا «قهرمان» (11©10) دارند»
يكانها طورى طراحى مىشوند كه شخصيت داشته باشند و سرنوشت آذنها
برای گیمر اهمیت پیدا کند.
و ۱
oe TS
صفحه 15:
oT re OLS)
معمولا برای به دست آوردن یک ارتفا باید ابتدا جناحها «تحقیق» انجام بدهند.
۱
as
ارتقاها ممکن است
همیشگی یا موقتی باشند.
00 on eee 8)
052007 ear FBY nee)
صفحه 16:
فر آیندهای آمادی (5»ناعنو۲0)
۱ ۱
تجهیزات» است.
در بازىهاى استراتزى هيج وقت فعاليتهاى آمادى مانند دنياى واقعى شبيهسازى نمى شوند.
ع ا ل الي ا لت 0
كردن يكك خط انتقال دارند تا منابع را به مركز برساند.
OE cE aaa ا ا
صفحه 17:
زاویهی دوربین
* بازىهاى استراتزى عموما از زاويمى دوربين همارتفاع استفاده مى كنند. زيرا
بازى كننده بايد بتواند بيش ترين ديد را بر روى ميدان نبرد داشته باشد.
ا ل ا 00
كيمر را نكيرد.
صفحه 18:
واسط کاربری
yee el a cert asl pepe ure ie ech کر
UNS ee ee By mE B ETc
اطلاعات بايد به صورت مختصر و مفيد به مخاطب ارايه بشوند.
| ا ا ا ل ا ا eae
ا ا ا ا ا ا ا ل NC SD)
شود
طراحی آیکونها باید کاملا گویا باشد تا گیمر برای انتخاب دستورهای مورد
نظرش كيج نشود.
0 egress
صفحه 19:
واسط کاربری
در هممی بازی استراتژی دستور دادن به طور مستقیم به يكانها 0
گیمر دخالتی در کار یگانها ندارد. بلکه با ارقام و آمار یا منوها سر و کار دارد و
EIS ا ete ren ۱
ce ا SCE) Ss) a Ree ل aCe Nea
رابه صورت دستهبندی شده و | ee
قابل فهم در اختيارش قرار دهند.
صفحه 20:
تمرین
اما ال PET Fe | (these Hee
بازی استراتژی تحلیل کنید. متن تحلیلی باید شامل این موارد باشد:
واسط کاربری - حال و هوای بازی
نوع مبارزات
انواع چالشها
sre Nea ce 0-6
ا eto
درخت فئاورى
سح