صفحه 1:
۳0۳۳
با سبکها بازیهای راد
آشنایی با سم
اکشن
جلسه دوم
صفحه 2:
000
* آشنايى با وي كى هاى مختلف سبكك اكشن و تفاوت آن با ديكر سبكدها
ee Se eae ل ل ا
* شناخت خصوصيات كلى بازىهاى اكشن و عناصرى نظير مراحل» جان»
جك يوينت» ياورآب» خط سلامت و غيره
* آشنايى با جالش هاى مختلف سبكك اكشن به ويزه جالشهاى زماندار
صفحه 3:
بازی اکشن چیست؟
1
توانابى هاى فيزيكى او را (مانند سرعت واكنش يا توانابى هماهتكك سازى جشم و دست)
میسنجد.
بازىهاى اكشن قديمى ترين سبكك بازىهاى تاريخ هستند.
| م rer
گذار و چالشهای تا کتیکی هم به پایههای اکشن اضافه میشوند.
صفحه 4:
ل ل
در چالشهای بازیهای اکشن یک مجموعه عناصر تکرار شونده وجود دارد که در بیشتر
VC Per pee cern
۳
ل له
سنجش هماهنگی چشم و دست
aden ©
ا رقا
پاورآپ
تالتكت
7۳۳
صفحه 5:
es
بازىهاى تيراندازى 512001:©17)
تيراندازى دوبعدى (510086©10 (21) - تيراندازى سهبعدى ((31
(Shooter
بازیهای غیرتیراندازی (-0[
ل 1 ا
28۳065)) - بازیهای معما] 0 "]) - بازىهاى اكشن
oem ees esyeea? Coin (ose -XekZ- Teas tac) We eae ا
(Games
صفحه 6:
بازىهاى تيراندازى دوبعدى
محبوبترین و قدیمیترین سبک |کشن است.
در بازىهاى تيراندازى بازى كننده هميشه از يكك سلاح
SS PES eT ES لت
قدیمی ترین زیرسبک اکشن «تیراندازی دوبعدی» است.
خصوصيات بازىهاى تيراندازى دوبعدى:
ا ل ل SSeS
- همواره بازی کنندهها تحت حمله هستند و باید به همه چیز
Bea ET ear yen ne nN es
صفحه 7:
ا ل ا لك
سهبعدی! است.
esl ea )5 تت اك
mmc SCT TSS oe cep ie reer 1
میکنند.
فیزیک بازی بسیار طبیعیتر و واقع گرایانهتر از تیراندازیهای
۳
زاویهی دوربین میتواند اول شخص يا سوم شخص باشد.
ی
صفحه 8:
oy وت
Sane
dfactical Shooters
en بازیهای میدا
اس وبا بازى es
(Arena Games) (Survival Horror)
دیگر زیر سبکهای بازیهای اکشن تیراندازی سهبعدی
صفحه 9:
بازیهای غیر تیراندازی
معروفترین سبک بازی اکشن غیرتیراندازی سبک
«سکوبازی» است.
* خصوصیات بازیهای سکوبازی:
اين دسته بازىها عموما كارتونى هستند و در آنها يكك آواتار (قهرمان
بازی) در مراحلی که از نظر ارتفاع عمومی کاملا اغراق شده هستند
و و
ae aes Te nea Teed ا
rt Pe pet Picea es ic
Oe Ee te aC Cs eed
انسان گونه دارند بازیهای سکوبازی هستند.
ی
صفحه 10:
بازیهای غیرتیراندازی
CSP ene Sent Ug" ee I coe ee
است.
خصوصیات بازیهای مبارزهای سهبعدی:
ا hors a eS |
زمانبندی را می آزمایند.
ها نبردهای تنبهتن با ح رکات رزمی شبیهسازی میشود.
an re petty a> eS eee 00
ا ل ا لي ا ل Poesy
Se aol
Ree ark eit) Le) eye ene eee ke ceil eas
Seren core Dee Store = CCI ا
يب ااا ا ااا ا ااا لا
صفحه 11:
بازیهای غیرتیراندازی
۱
است.
ST oe he eal ar ae ead
" در این بازیها مخاطب مجبور است با سرعت زیادی مسایل و معماها
راحل كند.
کنترل این دسته Rome enn its
7 این زیرسبک بیشتر بین بازی کنندههای غیرحرفهای ([35118))
۳
بازیهای «معمایی سریع؛ CNBr ae es eevee ۱[
حمل مانند کنسولهای دستی» موبایلها و تبلتها مناسب است.
صفحه 12:
SS TOs)
IIRC Sets ee Pepe Rede ا
ماجرایی» است.
* خصوصیات بازیهای «اکشن ماجرایی*:
es too ier ae 0
tthe ES eed اال لل
ین بازیها عموما شامل «چالشهای فیزیکی» «داستان»
«کولهپشتی؛ (1۳07610]10777) و «دیال وگ» هستند.
۰
صفحه 13:
بازیهای غیرتیر اندازی
FTC Goes CS Ces ea
از #ریتم؛ رابه چالش میکشند. aes Cees
بازىكننده با فشار به موقع دكمهها شخصيت بازى را كنترل كرده تا -
0 ا ا لل ا Tee ele lee
بسیاری از بازیهای این سبک دستهها و لوازم جانبی مخصوص به خود
صفحه 14:
خصوصيات بازىهاى اكشن
نحودى يبشرفت در مراحل
dole 7 ا ا Bgl
* مراحل با تمهای خاص از هم جدا BISNIS [SB Sr aCe eee eye
* میشود برای مراحل بازیهای اکشن چالشهای ثابت در نظر گرفت اما روند بازی خیلی زود تکراری
< کاراکتر بازی هميشه یک نوار سلامت دارد که با تمام شدناش میمیرد.
- اكر بازى كننده بميرد كاراكتر بازى از يكك «جكك يوينت» بازى را آغاز مى كند.
NEG res le تكرار شونده در مراحل بازىهاى اكشن «خروج؛» 15173172١ و
«تله پورت! هستند.
سح
صفحه 15:
خصوصیات بازیهای اکشن
* چالشها:
eee ene B Fe aa eats) 0 a 1
a otc ۱
CPST GUE aE Te Cae i toe en ea ا 0
* خطرها فعال هستند به دنبال بازی کننده میآیند و به او حمله میکنند.
tier teens TS ATE SE ee rea eee E NCA
Bean [rw ecPe-S IF) Pes RCO Cone
7 دشمنهای جدید و غیرمنتظرهای ناگهان جایگزین الگوی قبلی دشمنها میشوند.
- درهاى قفلشده بخشهاى مختلف مرحله رااز هم جدا و بيشرفت را كند مى كنند.
0 ا oe 2
موز رشن
صفحه 16:
خصوصيات بازىهاى اكشن
* مكانيكثهاى يايه بايد هميشه ساده و قابل فهم باشند.
ا ل 0
els y tS Sees ل ل ات ا ا
> ياورآبهابى وجود دارند كه قدرت بازى كننده را بيش تر مى كنند.
ese ا 00
1
ل 1
رابه گیمر بگوید.
- امتیاز سادهترین راه نشان دادن پیشرفت است,
صفحه 17:
خصوصيات بازىهاى اكشن
شرايط بيروزى بازى كننده:
ل ا ا ل ا لت ل ل ا
0 ا ا ا Cene TUS
سادهترين و رايجترين روش نشان دادن بيروز شدن بازىكننده اين است كه بازى يكك -
000 bere on ene ee fea
* انواع روشهاى تعامل بازى كننده با بازى اكشن:
7 وجود یک «آواتاره یا يكك كاراكتر مرسومترين روش است.
Ca ۱۰۱۱۱۱۵ ۱ Oe ieee meyer O K-18 8 [Sp 0 Corr i هم مرسوم
صفحه 18:
دوربینهای سبک اکشن
* دوربين دوبعدى:
دوربين مى تواند «ثابت» يا «متحركك» باشد.
ال ل ل
دوربين متحرك مى تواند در همدى جهات صفحدى افق حركت كند.
* دوربين سهبعدى:
Cee ens oy ae ا ور ا ا ل ين
ارایه میدهد.
NOS) AS) Sere ES) ae Ceat S| Ween Senco nesy Ey
Se 59 yal jl Ss Gears of War i Resident Evil 4 st csjt -
PE Nene IN eds oie ete he ard deer nel terrae)
صفحه 19:
خصوصيات بازىهاى اكشن
0
۱ S | on ele
|
ا
< محیط نقش بسیار مهمی را در بازی ایفا می کند و میتواند جزو چالشهای اصلی بازی باشد.
- در حالت سهبعدى نمىشود سرعت جيزهايى كه از روبهرو به طرف بازى كننده شليكك
ree 0
NS ee ل ی
صفحه 20:
SS a)
تا جایی که ممکن است همهی اطلاعات باید روی صفحه و جلوی چشم
بازی کننده باشد.
فقط چیزهایی که دانستنشان لازم است باید روی صفحه باشند.
استفاده از نوارها و دیگر عناصر بصری به اعداد و نوشتهها ارجحیت دارد.
ا ا a ace ed eee OPM
بازی جلب کند.
نقشهها را مى توان به صورت كوجكك يا نيمه شفاف در صفحدى بازى نشان
داد.
| eee eee SOIC TCS EH]
صفحه 21:
تمرین
ESP ا A-\- 1h Moy adc: 10 (Dole Gece Se Rp eae re
BETES Ren Cee gene an aee
واسط كاربرى - مکانیکهای پایه
انواع دشمنها - شرط بيروزى
الگوی حملهی دشمنها - پاو رآپها
انواع جالشها ساختار مراحل
زاويهى دوربين
چکپوینتها