آشنایی با سبک ها و تاریخچه ی بازی های رایانه ای
اسلاید 1: آشنایی با سبکها و تاریخچهی بازیهای رایانهایجلسه اول
اسلاید 2: هدف از این دورهآشنایی با سبکهای مختلف بازیهای رایانهایآشنایی با تاریخچهی تحولات این صنعتآشنایی با کلیشهها و قوانین هر سبکآشنایی با بازیهای جریانساز و تاثیرگذار
اسلاید 3: نسلهای کنسولهای بازینسل اول (1972-1977): Magnavox Odyssey، Atari/Sears Tele-Gamesنسل دوم (1976-1984): Atari 2600، Intellivision، Atari 5200، Sega SG 1000نسل سوم (1983-1992): NES، Sega Master System، Atari 7800نسل چهارم (1987-1996): Sega Mega Drive، SNES، Neo Geo، Super Gameboyنسل پنجم (1993-2006): Sega Saturn، Playstation، Nintendo 64، 3DOنسل ششم (1998-2011): Dreamcast، Playstation 2، Gamecube، Xboxنسل هفتم (2005- ): Wii، Playstation 3، Xbox 360
اسلاید 4: دوران ماقبل تاریخ!در سال 1952 «ویلیام هیگنباتم» اولین بازی رایانهای با نام Tennis for 2 را با یک اوسیلسکوپ درست کرد.
اسلاید 5: دوران ماقبل تاریخ!در سال 1961 «جنگهای فضایی» (Space War) توسط «استیون راسل» روی رایانهی PDP1 دانشگاه MIT ساخته شد. استیون راسل برای اولین بار «دستهی بازی» (Joystick) را ساخت و برای اولین بار انفجار را روی صفحهی رایانه شبیهسازی کرد.این بازی به صورت متنباز بود و به صورت گستردهای بین همهی دانشگاههایی که PDP1 داشتند پخش شد.
اسلاید 6: تجاری شدن بازیهای رایانهایاولین بازیهای تجاری تقلیدهایی از «جنگهای فضایی» بودند. «نولان بوشنل» در سال 1971 یک دستگاه آرکید تجاری از روی بازی «جنگهای فضایی» ساخت. در سال 1972 بوشنل شرکت «آتاری» را تاسیس کرد.
اسلاید 7: تولد اولین کنسول بازی خانگیدر سال 1972 «رالف بهیر» در شرکت تلویزیونسازی «مگناوکس» (Magnavox) اولین کنسول بازی خانگی به نام Odyssey را طراحی کرد.
اسلاید 8: آتاری وارد میشودنولان بوشنل پس از اولین شکستشان با بازی Computer Wars بازی Pong را در سال 1973ساخت که ایدهاش از بازی «تنیس روی میز» مگناواکس گرفته شده بود.مگناواکس به این خاطر از آتاری شکایت کرده و 700هزار دلار غرامت گرفت.پونگ تبدیل شد به یکی از موفقترین بازیهای آرکید.
اسلاید 9: آتاری وارد میشوددر سال 1977 شرکت آتاری اولین کنسول خانگیاش که Atari 2600 نام دارد به بازار عرضه کرد.آتاری 2600 برای اولین بار از سیستم واگذاری امتیاز ساخت گیم به شرکتهای غیرداخلی استفاده کرد.
اسلاید 10: دوران طلایی بازیهای آرکیددر سال 1979 شرکت Taito بازی Space Invaders را منتشر کرد.شرکتهای ژاپنی زیادی وارد صنعت ساخت بازیهای آرکید شدند. شرکتهایی نظیر Konami، Namco، SNKشرکت نامکو در سال 1980 بازی پکمن را به آرکیدها فرستاد. پکمن اولین شخصیت تاریخ بازیهای رایانهایست که چهرهی منحصر به فرد دارد.در سال 1981 شیگرو میاموتو بازی بسیار موفق Donkey Kong را به آرکیدها فرستاد.
اسلاید 11: رایانههای شخصی وارد میشوند!در سال 1982 شرکت IBM اولین رایانهی شخصی را به بازار فرستاد.در سال 1983 کمودور64 وارد بازار شد و 20 میلیون عدد فروخت.
اسلاید 12: بحران 1983در سال 1983 صنعت بازیهای رایانهای و کنسولها دچار بحران بزرگی شد. عوامل این بحران از این قرار بودند:1. ورود رایانههای شخصی و رقابت شدید آنها با کنسولها و آرکیدها2. ترجیح شرکتهای بازیسازی (مانند Seirra) به کار با رایانههای شخصی3. تولید انبوه بازیهای ضعیف برای آتار 2600 و آرکیدها به خصوص بازی «ایتی»4. ورود دهها شرکت بازیسازی و شلوغ شدن بازار رقابت.
اسلاید 13: پس از بحراندر سال 1984 شرکت اپل اولین رایانههای شخصی با کیفیت صدا و تصویر خوب را که مکینتاش نام داشت عرضه کرد. در سال 1984 آلکسی پاژیتنوف بازی Tetris را طراحی کرد.در سال 1984 شرکت Serria Online با انتشار بازی ماجرایی King’s Quest استفاده از ماوس در بازیها و گرافیکهای زیبایی بیتمپی را جا انداخت.در سال 1985 نینتندو کنسول خانگی Famicom یا NES را به بازار فرستاد و بحران را خاتمه داد.
اسلاید 14: مهمترین کارهای نینتندومعرفی دستههای بازی به شکل امروزی که 8 جهتی بودندمعرفی یک بازی رنگارنگ با کاراکترهای جذاب به نام «برادران سوپر ماریو»اضافه کردن دو دکمهی جدید به طرح دستههای قدیمیمعرفی بازیهای نقشآفرینی با داستانهای جذابانتشار مجلهی Nintendo Power در سال 1988حمایت گسترده از شرکتهای بازیسازی غیرداخلی
اسلاید 15: رقبای شکستخوردهی نینتندو در نسل سومکنسول NES نینتندو در نسل دوم بازیهای کنسولی 10 برابر بیشتر دیگر رقبا فروخت. این رقبا عبارت بودند از:- Sega Master System- Atari 7800 - Amiga
اسلاید 16: آغاز رقابتهاالکترونیک آرتز در سال 1987 رسما وارد صنعت بازیسازی شد.در سال 1989 سگا با کنسول 16بیتی خود یعنی مگادرایو با پشتوانهی غنی بازیهای الکترونیک آرتز وارد بازار شد و نسل چهارم را آغاز کرد. در سال 1989 نینتندو اولین کنسول دستی موفق یعنی گیمبوی را روانهی بازار کرد.در سال 1989 شرکت «ماکسیس» اول بازی «سیمستی» را ساخت.
اسلاید 17: سال 1991 سالی پررونقنینتندو کنسول SNES را به بازار فرستاد تا با سگا رقابت کند. این اولین جنگ پر سر و صدای کنسولی بود.شرکت id Software اولین بازی سهبعدی اولشخص تاریخ یعنی «ولفنشتاین سهبعدی» را ساخت.الکترونیک آرتز با خریدن استودیوهای بازیسازی کوچک به یک شرکت چند شاخهای تبدیل شد.کپکام بازی «استریت فایتر2» را به بازار فرستاد و بازار بازیهای آرکید را تکان داد.
اسلاید 18: درخشش بازیهای PCدر سال 1994 و اواخر نسل چهارم بازیهای PC پیشرفت بسیار خوبی داشتند. دلیل عمدهی این پیشرفت بازی ماجرایی Myst، بازی استراتژی Warcraft و بازی اکشن اولشخص Doom بود.
اسلاید 19: نسل پنجم در سال 1995 سگا کنسول 32 بیتیاش یعنی «ساترن» را به بازار فرستاد. در همان سال سونی با «پلیاستیشن» وارد رقابت شد.در سال 1995 مایکروسافت با عرضهی ویندوز 95 سیستمعامل PC را متحول کرد.در سال 1996 نینتندو کنسول 64بیتی خودش یعنی «نینتندو64» را به بازار فرستاد. پیشرفتهای چشمگیر در کارتهای گرافیکی باعث شدند بازیهای 3D FX روی رایانههای شخصی محبوب بشوند. بازیهای سهبعدی زیادی به بازار آمدند که دموهای CG داشتند.
اسلاید 20: نسل ششمباز هم سگا نبرد را به مرحلهی بعد برد و با کنسول 128بیتی خود یعنی «دریمکست» در سال 1999 بازی را آغاز کرد. «پلیاستیشن2» در سال 2000 و «گیمکیوب» در سال 2001 وارد رقابت 128بیتی شدند.در سال 2001 مایکروسافت اولین کنسول خانگیاش یعنی «ایکس باکس» را عرضه کرد.
اسلاید 21: نبرد کنسولهای دستیدو بازی رایانههای شخصی با فروش بسیار خوبشان بازار بازیها را رونق دادند: The SIMS (2002) و World of Warcraft (2005)در سال 2004 سونی و نینتندو کنسولهای دستیشان را به بازار فرستادند.
اسلاید 22: نسل هفتمدر سال 2005 مایکروسافت اولین کنسول نسل هفتم یعنی ایکسباکس 360 را به بازار فرستاد.در سال 2006 نینتندو Wii و سونی پلیاستیشن3 به بازار آمدند. رقابت میان کنسولهای دستی سونی و نینتندو شدت گرفت و PSP و DS فروش بسیار خوبی در بازار داشتند.
اسلاید 23: تمرینجلسهی بعدی به معرفی سبک اکشن و عناصر معمول این سبک اختصاص خواهد داشت.برای جلسهی بعد دو بازی اکشن کلاسیک Doom و Streets of Rage را بازی کنید!
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.