Ashnaee_ba_sistem_haye_ejtemaee

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با سیستم های اجتماعی”

آشنایی با سیستم های اجتماعی

اسلاید 1: آشنایی با سيستمهاي اجتماعي SOCIAL SYSTEMSابوالفضل ولويmohammadvalavi@gmail.com

اسلاید 2: مشکلات جوامع انسانی و سازمانها روز به روز پیچیده تر میگردد. بنابراین نیاز به مهندسین و تحلیلگران و جامعه شناسانی است که بتوانند به مدیران و مسئولان کمک کنند تا با یک برخورد اصولی مانع بروز مشکلات پیچیده تری شوند.پیش درآمد

اسلاید 3: بخش اول مقدمه ای بر نظريه سيستم ها

اسلاید 4: تاريخچه نظريه سيستم ها را از دو ديدگاه مي توان بررسي نمود :ديدگاه اول: به بررسي روند توسعه نظريه سيستمها که در دانشگاه هاي آمريکا ( و بخصوص دانشگاه MIT ) در سالهاي 1940 تا 1970 رخ داد. ديدگاه دوم : به بررسي روند تحول در شيوه هاي نگرش به جهان و متدولوژي علم در سطح جهان مي پردازد . آنچه در پي مي آيد ، خلاصه اي از دو نگرش فوق است . تاريخچه نظريه سيستم ها

اسلاید 5: الف) تحولات دانشگاه MIT :

اسلاید 6: رابطه ميان ماشين و ارگانيسم مورد مطالعه قرار مي گيرد. در اين دوران مفاهيمي همچون بازخور (Feedback) که تا آن زمان در مورد ماشين ها بکار مي رفت ، در مورد ارگانيسم نيز بکار رفتند و راه پيدا شدن دو دانش جديد يعني اتوماسيون و انفورماتيک هموار گرديد . دهه 1940

اسلاید 7: در دهه 1950 دوباره توجه از ارگانيسم به سوي ماشين منعطف مي شود و مفاهيمي همچون حافظه و فراگيري در مورد ماشين هم بکار مي رود و به اين ترتيب مقدمات پديد آمدن دانش هاي نويني همچون بيونيک (علمي که مي کوشد ماشين هاي الکترونيکي را به تقليد از بعضي از دستگاههاي موجودات زنده بوجود آورد . ) و هوش مصنوعي بوجود مي آيد . دهه 1950

اسلاید 8: در زمينه سايبرنتيک و ديناميک سيستم پيشرفت هاي مهمي بوجود آمد.جي فارستر (Jay Forrester) در سال 1961 به سمت استادي در مدرسه مديريت دانشگاه MIT برگزيده شد و مبحث ديناميک صنعتي (Industrial Dynamics) را بوجود آورد . هدف او از طرح اين موضوع آن بود که سازمانها و موسسات صنعتي را همانند سيستمهاي سايبرنتيک بنگرد و از راه شبيه سازي (Simulation) ، نحوه کارشان را دريابد . سال 1971 با انتشار کتاب ديناميک جهان(World Dynamics) ، رشته ديناميک سيستمها (System Dynamics) را بنيان نهاد دهه 1960

اسلاید 9: کل گرايي اوليهجزء گرايينظريه سيستمهاب ) تحولات متدولوژي علم :

اسلاید 10: سيستم ، مجموعه اي از اجزاء است که در يک رابطه منظم با يکديگر فعاليت مي کنند . سيستم ، مجموعه اي از اجزاء مرتبط است که در راستاي دستيابي به مأموريت خاصي ، نوع و نحوه ارتباط بين آنها بوجود آمده باشد . سيستم ، مجموعه اي است از متغيرها که بوسيله يک ناظر (Observer) انتخاب شده اند . اين متغيرها ممکن است اجزاء يک ماشين پيچيده ، يک ارگانيسم يا يک موسسه اجتماعي باشند . تعاريف سيستم :

اسلاید 11: سيستم ، بخشي از جهان واقعي است که ما انتخاب و آنرا در ذهن خود به منظور در نظر گرفتن و بحث و بررسي تغييرات مختلفي که تحت شرايط متفاوت ممکن است در آن رخ دهد ، از بقيه جهان جدا مي کنيم . (تعريف J.W. Gibbs) . سيستم مجموعه اي از دو يا چند عنصر(element) است که سه شرط زير را داشته باشد :هر عنصر سيستم بر رفتار و يا ويژگيهاي کل(whole) سيستم ، موثر است . (تعريف راسل ايکاف):

اسلاید 12: به عنوان مثال رفتار اجزايي از بدن انسان مثل قلب و مغز و شش مي توانند عملکرد و ويژگيهاي بدن انسان را به عنوان يک کل تحت تاثير قرار دهند . بين عناصر سيستم از نظر رفتاري و نوع تاثير بر کل سيستم ، وابستگي متقابل وجود دارد .يعني نحوه رفتار هر عنصر و نيز نحوه تاثير هر عنصر بر کل سيستم ، بستگي به چگونگي رفتار حداقل يک عنصر ديگر از سيستم دارد . به عنوان مثال در بدن انسان ، نحوه رفتار چشم بستگي به نحوه رفتار مغز دارد . هر زير مجموعه اي از عناصر تشکيل شود ، بر رفتار کل سيستم موثر است و اين تاثير بستگي به حداقل يک زير مجموعه ديگر از سيستم دارد . به عبارت ديگر اجزاي يک سيستم چنان به هم مرتبط اند که هيچ زير گروه مستقلي از آنها نمي توان تشکيل داد .تعریف راسل ایکاف از سیستم

اسلاید 13: هر سيستم ، يک کل است که نمي توان آنرا به اجزاء مستقل تقسيم نمود . هر جزء سيستم ، ويژگيهايي دارد که اگر از سيستم جدا شود ، آنها را از دست مي دهد . به عنوان مثال چشم به عنوان جزئي از سيستم بدن انسان ، اگر از بدن جدا باشد ، نخواهد ديد . هر سيستم ، ويژگيهايي دارد که در هيچ يک از اجزاء ، بطور مستقل وجود ندارد . به عنوان مثال ، انسان به عنوان يک سيستم مي تواند بخواند و بنويسد که هيچ يک از اجزاء بدن ، به تنهايي قادر به اين کار نيستند . وقتي سيستم به اجزاء مستقلي تقسيم شود ، برخي از ويژگيهاي ضروري خود را از دست مي دهد . اگر اجزاء يک موجوديت (entity) با يکديگر تعامل نداشته باشند ، تشکيل يک مجموعه مي دهند نه يک سيستم . به عبارت ديگر ، مشخصه مهم يک سيستم ، تعامل و ارتباط است و ويژگيهاي اصلي سيستم از تعامل اجزاء بدست مي آيد نه از رفتار مستقل اجزاء . به عنوان مثال اگر قطعات يک خودرو را به صورت منفک در يک مکان کنار يکديگر قرار دهيم ، تشکيل خودرو نخواهند داد . نتايجي که از تعريف فوق در مورد سيستم مي توان گرفت :

اسلاید 14: بازخور ، فرايندي است که طي آن يک سيگنال ، از زنجيره اي از روابط علي عبور کرده تا اينکه مجددا بر خودش تاثير بگذارد . با توجه به نوع تاثير مجدد ، دو نوع بازخور وجود دارد بازخور مثبت : افزايش (کاهش) يک متغير ، نهايتا موجب افزايش (کاهش) بيشتر آن متغير مي شود . بازخور منفي : افزايش (کاهش) در يک متغير ، نهايتا موجب کاهش (افزايش ) آن متغير مي گردد .بازخور feedback

اسلاید 15: سيستم بسته ( Closed System )حالت سيستم (State of a System  )سيستم ايستا ( System Static)سيستم ديناميک ( Dynamic System )سيستم هومواستاتيک (Homeostatic System )محيط سيستم ( System Environment )

اسلاید 16: سيستم هاي جبري سيستم هاي جاندار سيستم هاي اجتماعي : سيستم هاي اجتماعي از قبيل شرکتها , دانشگاهها و انجمنها اهدافي براي خود دارند و دربردارنده اجزايي هستند که آنها نيز براي خود اهدافي را دارا هستند . سيستم هاي زيست محيطيطبقه بندي بر اساس هدفمندی سيستم و اجزاء :

اسلاید 17: در طول تاريخ معمولا سيستم هاي پيچيده تر را با ضوابط سيستم هاي ساده تر بررسي و مطالعه کرده اند . مثلا يک زماني سعي مي کردند جانداران را به صورت مکانيکي بررسي نمايند اما مشخص شد که جنبه هاي اصلي ارگانيسم ها در تلقي مکانيستي از آنها منظور نشده است . سيستم هاي اجتماعي را هم نگرش مکانيکي و هم با نگرش ارگانيسمي بررسي کرده اند .مثلا در جامعه شناسي مفهوم فيزيک اجتماعي مطرح شد . مثلا مي گفتند فرد در نظام اجتماعي مانند نقطه مکانيکي است و محيط اجتماعي او مثل ميدان نيرو . بنابراين مي توان فرمول هاي مکانيکي را در پديده هاي اجتماعي بکار برد .

اسلاید 18: در سازمانها نيز وضعيت مشابهي وجود داشت . يک شرکت را ماشيني مي دانستند که صاحبش بوجود آورده تا در خدمت اهداف او باشد . مالکان کنترلي نامحدود نسبت به آنچه که ايجاد کرده بودند , داشتند . اجزاي انساني شرکت , به مثابه اجزاي قابل تعويض ماشين ها تلقي مي شدند . تنها تکليف کارفرما در برابر کارگر , پرداخت دستمزد بود . کارگر ماشيني است که اگر يک سکه در آن بيندازي يک واحد کار دريافت مي کني و اگر دو سکه بيندازي , دو واحد کار دريافت خواهي کرد . وقتي اندازه و پيچيدگي سازمانها افزايش پيدا کرد ، اداره کردن آنها به مثابه ماشين ديگر اثربخشي سابق را نداشت . نامتمرکز کردن کنترل ضرورت پيدا کرد و اين امر با مفهوم مکانيستي سازمان , سازگار نبود .

اسلاید 19: به عنوان مثالي از عدم اثربخشي الگوهاي مکانيکي , مسئله شکايت اهالي يک مجتمع تجاري از کندي آسانسورهاي مجتمع مطرح مي شود :به دنبال شکايت اهالي مجتمع , يک شرکت مشاوره در زمينه آسانسور دعوت شد . آنها در بررسي ها متوجه شدند که زمان انتظار براي آسانسور زياد است و لذا امکان اضافه کردن آسانسور , تعويض آسانسورها و استفاده از کنترل کامپيوتري جهت استفاده بهتر از آسانسورها را بررسي و به اين نتيجه رسيدند که عملي نيست و گفتند مسئله راه حل ندارد . يک روانشناس پيشنهاد نمود که مسئله در اصل کندي آسانسور نيست بلکه محدوده انتظار براي آسانسور است . بنابراين مي توان کاري کرد که کساني که منتظر آسانسور هستند , سرگرم شوند . او پيشنهاد کرد که در سالن انتظار آسانسور , آينه نصب شود تا افراد بتوانند هم سر و وضع خودشان را ببينند و هم (بدون جلب توجه ) ديگران را نظاره نمايند . آينه ها کار گذاشته شد و شکايت ها قطع گرديد .

اسلاید 20: نگرش ارگانيسمي به سازمانها نيز تجربه شده است . مثلا مي گفتند سازمان يک موجود زيست شناختي با مغز واحد است . سازمان به دو بخش تقسيم مي شد : 1- مديريت (جانشين مغز) 2- واحد عمليات (جانشين تن)واحد عمليات محدود و مقيد بود به ارائه واکنش هاي از پيش تعيين شده نسبت به دستوراتي که از مديريت واصل مي شد .

اسلاید 21: کم کم اثر بخشي کاربرد الگوهاي ارگانيسمي در سيستم هاي اجتماعي زير سوال رفت . ديگر کنترل متمرکز و و برخورد با کارکنان همچون اجزايي بدون شعور , مناسب نبود .آرام آرام چنين شد که اگر کارگران آزادي عمل داشتند , مي توانستند وظايف خود را بهتر انجام دهند . بنابراين کارکردهاي مديريت تغيير يافته و چنين شد :توانمند سازي و انگيزه مند سازي کارکنان در جهت انجام هرچه بهتر کارتوسعه کارکنان , بنحوي که بتوانند در آينده عملکردي بهتر از امروز داشته باشند مديريت بر کنش هاي متقابل آنان و نه بر کنش هاي فرديشان . مديريت بر کنش هاي متقابل واحد تحت مديريت با ساير واحدهاي سازماني .

اسلاید 22: الف : طبقه بندی رفتاریب : طبقه بولدینگج : طبقه بندی بر اساس هدفمندی سیستم و اجزاءطبقه بندی سیستم ها

اسلاید 23: وقتي مي خواهيد موضوعي را بررسي کنيد ، ابتدا سيستم کلي که دربرگيرنده موضوع فوق است ، را مشخص نماييد . به عبارت ديگر ، يک کليت (whole) را شناسايي کنيد که موضوع فوق ، بخشي از آن است . به عنوان مثال ، هنگام تفکر در مورد يک دانشگاه (به عنوان موضوع) ، سيستم در برگيرنده آن ، ممکن است نظام آموزش عالي يا نظام آموزشي در نظر گرفته شود . رفتار و ويژگي هاي سيستم کلي را بررسي نماييد .رفتار يا ويژگي هاي موضوع مورد مطالعه را با توجه به نقشها (roles) يا کارکردهاي (functions) آن در سيستم کلي توضيح دهيد .3 گام تفکر ترکيبي :

اسلاید 24: در تفکر سيستمي ، توصيه مي شود که ترکيب قبل از تحليل انجام گيرد . در تفکر تحليلي، چيزي که مي خواهيم بررسي کنيم ، بعنوان يک کل تجزيه مي شود . ولي در ترکيب ، چيزي که مي خواهيم بررسي کنيم، بعنوان يک جزء از کلي که آنرا دربرگرفته ، بررسي مي گردد . اولي ، حوزه مورد توجه محقق را تقليل و دومي آنرا گسترش مي دهد .به عنوان مثال ، تفکر تحليلي براي تشريح دانشگاه شروع به تجزيه آن و رسيدن به عناصرش مي کند . مثلاً از دانشگاه به دانشکده ، به دپارتمان ، به دانشجو، هيئت علمي و موضوعات درسي و ... ميرسد . سپس عناصر را تعريف و آنها را جهت رسيدن به تعريف دپارتمان ، دانشکده و دانشگاه ترکيب مي کند .

اسلاید 25: در نگرش تحليلي ، معمولاً سيستم را با توجه به اجزاء تشکيل دهنده آن شناسايي نموده و تعريف مي کنند . بعنوان مثال اگر از يک فرد عادي بپرسيد اتومبيل چيست ؟ جواب مي شنويد اتومبيل وسيله اي است که چهار چرخ دارد و به کمک يک موتور حرکت مي کند اگر از او بپرسيد اتومبيل سه چرخه هم وجود دارد ؟ اساس تعريف او به هم مي ريزد . تفکر مکانيکي به مواد تشکيل دهنده سيستم توجه دارد . ولي در روش سيستمها ، توجه بيشتر به اين نکته است که سيستم چه مي کند تا اينکه از چه ساخته شده است . يعني ابتدا مأموريت و چگونگي ارتباط و کنترل سيستم و ضوابط رفتاري آنرا شناسايي مي کند .طبق ديدگاه فوق ، تعريف اتومبيل چنين خواهد بود : اتومبيل وسيله نقليه ايست براي انتقال تعداد معيني مسافر از يک نقطه به نقطه اي ديگر با توجه به زمان و هزينه تعيين شده . ( ابتدا يک کل که اتومبيل جزئي از آن است مد نظر قرار مي گيرد. )

اسلاید 26: مشکلات سيستم را به بيرون از سيستم نسبت دادن در کتاب The Fifth Discipline  آنرا چنين بيان مي کند : The enemy is out thereما معمولا عادت داريم فقط تغييرات ناگهاني محيط و سيستم را درک نماييم و از درک تغييرات تدريجي عاجزيم . تفکر براساس همبستگي بين عوامل  به جاي تفکر بر اساس رابطه علت و معلولي بين آنهاست.برخي از موانع تفکر سيستمي عبارتند از :

اسلاید 27: اين يک اصل سيستمي است که اگر هر جزء سيستم را بطور جداگانه به گونه اي بسازيم که به کاراترين حد ممکن (Efficient) عمل کند ، سيستم بعنوان يک کل ، به مؤثرترين حد ممکن (Effective) عمل نخواهد کرد . به عبارت ديگر ، اجزاء سيستم را بايد بگونه اي طراحي کرد که با يکديگر Fit شده و هماهنگ با هم بطور موثر و کارا عمل کنند . اصل تضاد

اسلاید 28: بخش دوم مقدمه ای بر سیستمهای اجتماعی

اسلاید 29: ماکس وبرتالکوت پارسونزسلزنیکریچارد اسکاتبنیا نگذاران تفکر سیستمهای اجتماعی

اسلاید 30: مفهوم فرهنگی یا موضوعی که به معنی قواعد،مقررات،-هنجارها،ارزشها وکد ها رفتاری استبیرونی کردن وعینیت بخشیدن به رویه ها،نگرشها باورهای گوناگون و متفاوت فردی جهت غیرشخصی کردن،نظم و ساختار بخشیدن به آنها برای رسین به یک درک واحد از پدیده هامفهوم نهاد

اسلاید 31: هر دو بر اساس روابط متقابل و پیچیده انسانها بوجود می آیند .روابط جنبه اجتماعی پیدا می کنند.دارای مشترکات و خصوصیات نزدیک به همرابطه مفاهیم نهاد و سازمانها

اسلاید 32: درک هیج نهاد وسازمانی بدون درک ساختارها و رفتارهای مخصوص بین آنها ممکن نیست .هر دو مبتنی بر نیازهای اجتماعی افراد می باشند.شدیدا متکی به روابط خود با محیط هستندمشترکات نهاد وسازمان

اسلاید 33: نهاد ها نسبت به سازمانها پایدارترند.زیرا :1- نهاد ها بر نیازهای بشری استوار استنهادهای اولیه از دید جامعه شناسان :خانواده،دولت،بازار2- قدرت سریع انطباق با تغییرات محیطی.مزیت نهاد به سازمان

اسلاید 34: نهادهای اولیه : از همان روزهای اولین پیدایش بشر بوجود آمده اند.نهادهای ثانویه : برای رفع نیازهایی که نسبت به نیازهای نهاد اولیه از ضرورت کمتری برخوردارند بوجود آمده اند.مانند : هنر، صنعت ، علم .سازمان :از نهادهای ثانویه است .سازمانهایی که به نهاد تبدیل شده اند نسبت به سازمانهای معمولی پایداری و ثبات بیشتری در خود ایجاد نمودن

اسلاید 35: سلزنیک : موجودیت وادامه حیات یک سازمان بعلت روابطی است که بین افراد آن سازمان جاری می شود.اعضای سازمانهای تبدیل شده به نهاد بعنوان یک ملت متعهد دارای احساس هویت و تعهد زیاد به هم پیوند خورده و قابلیت انطباق و تاثیر پذیری و تاثیر گذاری زیادی دارند و با ارزشهای جامعه اشباع شده اند سازمان نهادینه شده از دیدگاه سلزنیک

اسلاید 36: قسمتی از رفتارهای فردی،گروهی و سازمانی را گویند که بدنبال اهداف فردی و خصوصی نبوده بلکه همسو با اهداف سازمانی باشد.هر چه رفتارهای مطلوب در سازمانی بیشتر نهادی شود موجب ثبات و پایداری بیشتر سازمان می شودرفتار اجتماعی

اسلاید 37: عبارتست از دو مرحله :1) اخذ وجذب ارزشهای فرهنگی از محیط2) ساختار بخشیدن به آن ارزشها جهت تداوم آنها در سطوح فردی،گروهی و سازمانیتعریف سیستمی نهادی کردن

اسلاید 38: وبر : در دهه آغازین قرن 20او مستقیم مفهوم محیط و تعامل دائمی سازمان را بکار نبرده.وی مشروعیت در نظامهای اداری سنتی،کاریزما و قانونی-عقلایی را متفاوت دانسته و مشروعیت هر کدام را ناشی از ارزشهای اجتماعی همان نظام می داند.از نظر او قدرت جاری در یک سیستم اجتماعی وقتی تبدیل به اقتدار می شودکه از طرف هنجارهای اجتماعی رایج مورد حمایت قرارگیرد بنیانگذاران نظریه سیستمهای اجتماعی

اسلاید 39: میزان حمایت اجتماعی بستگی به میزان توافق و پذیرش هنجارهای حاکم بر جامعه توسط سیستم را داردوبر در نوشته ای “اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری” تاثیر تعیین کننده اخلاق و باورهای مسیحیت پروتستان به کار و کوشش و تلاش دنیوی”اعتقادات اجتماعی جاری در محیط” عامل اساسی و زیربنایی در رشد سرمایه داری ( که بعدها به صورت نهاد بازار آزاد درآمد) میدانست.Max Weber

اسلاید 40: پارسونز: دهه 1940-50.بررسی دقیق نظرات او در محیط و تئوری عمل اجتماعی وی بوضوح خط فکری او را در درباره نهادی کردن روشن می سازد.اولا : اواهمیت زیادی را در رابطه یک سیستم با محیط بالاترش قائل شده است.PARSONS

اسلاید 41: مثلا : او یک سازمان را مانند یک سیستم فرعی در چارچوب یک سیستم اصلی اجتماعی قرار داده و سیستم اصلی اجتماعی دربرگیرنده سیستم فرعی را بعنوان محیطی تلقی می کند که عامل تثبیت و استمرار سیستم فرعی است.ثانیا: اودر روابط متقابل اجتماعی افراد یک سیستم بیشتر از همه به ارزشها و هنجارهای اجتماعی تاکید می کند(تئوری عمل اجتماعی).

اسلاید 42: هر نوع عمل اجتماعی ناشی از روابط متقابل بین افراد می باشد دو جنبه ذهنی و عینی دارد.یعنی : از هر رابطه ای در میان افراد یک گروه که (ماهیتا اجتماعی است) دو برداشت حاصل می شود:1) برداشت کاملا فردی و خصوصی و ذهنی توسط هر کدام از افرادیکه در تعامل حضور دارند SUBJECTIVESOCIAL ACTION THEORY

اسلاید 43: 2) برداشت مشترک توسط همه افراد گروه که جنبه عمومی و مشترک دارد و خارج از ذهن تک تک افراد می باشد OBJECTIVE

اسلاید 44: یک سیستم از اعمال هنگامی اجتماعی میشود که عاملین به آن اعمال و شیوه ها به مجموعه ای از معیارها و هنجارها و الگوی مشترکی از ارزشها باور داشته باشند و در انجام آن اعمال به طور مستمر به آن هنجارها و الگوی ارزشی مشترک متوسل شوند.هر قدر که پیروی از هنجارها و الگوهای مشترک ارزشی تر باشند : آن عوامل و روابط بیشتر اجتماعی و نهادی میشوند. نتیجه گیری نظریات پارسونز

اسلاید 45: او اعتقاد داشت اگر فردی از هنجارهای مشترک پیروی کند، به علت باور به آنهاست نه مصلحت جویی یا اقتضائات دیگر .مثلا: اگر الگوهای ارزشی محیط یک سیستم فرعی اجتماعی یعنی صنعت کشور ارائه تولیدات با “کیفیت بهتر”و”ارائه تولیدات جدید” ”خلق مزیت نسبی” و در نتیجه تولید کالاهای قابل رقابت در صحنه بین المللی باشد،باید این اهداف به شکلی تنظم گردد که با این الگوهای ارزشی محیط وسیعتر هماهنگی داشته ودر نتیجه شرکت با نوآوری در ارائه تولیدات خود مشروعیت و حمایت محیط را کسب می کند.

اسلاید 46: سلزنیک : او کاربرد اصول نهاد و اجتماعی کردن را در سیستمها پایه ریزی و به نوعی دو تئوری نهاد وسیستم را باهم ترکیب کرد که نظریه نهادی سیستم نام دارد.ویژگی : آمیزش ارزشها با وظایف جاری در نهادها و سیستمهای اجتماعی است که آن را با سازمانهای رسمی و سنتی متمایز می کند.دیدگاه های سلزنیک

اسلاید 47: او برای روشن کردن چگونگی عجین شدن سیستم ارزشهای اجتماعی با وظایف جاری در یک سیستم دو نوع سسیستم با ویژگیهای متفاوت تعری و از هم متمایز کرد.

اسلاید 48: اول : سیستمهایی که به مثابه ابزار و تشکیلاتی مکانیکی برای رسیدن به اهداف خاص و معینی طراحی و پیش بینی می شوند.این نوع سیستمها باید قاعدتا با نیل به اهداف خاصی که قبلا برای آنها تعیین شده مصرف شوند و از بین بروند و سیستمهای دیگری جای آنها را بگیرند.

اسلاید 49: دوم: سیستمهایی که به مثابه یک سیستم ارگانیک و تطابق پذیر بوده و حاصل عملکرد دو دسته از نیروهاست 1)نیروهاییکه از خارج و محیط دائما به سیستم وارد شده و سیستم را وادار به تطابق با این نیروها مینماید.2)نیروهای داخلی که از ویژگیهای اجتماعی کارکنان سیستم ناشی می شود.اینگونه سیستمها دائمآ در پاسخ به این 2 نوع فشار تغییر و تکامل می یابند.

اسلاید 50: سلزنیک بعنوان یک جامعه شناس نهادگرا وقتی از تطابق سیستم و محیط صحبت می کند محور اصلی و کانون توجه خود را به ارزشهای محیطی قرار می دهد و همین تطابق با ارزشهای اجتماعی محیط است که به یک سیستم ثبات می بخشد.جمع بندی

اسلاید 51: در تفکر سلزنیک نیروهای داخلی یعنی خواستهای اجتماعی ،تمایلات گروهی و تعهدات افراد یک سیستم در قالب معیار و هنجارها و الگوهای مشترک ارزشی ظاهر میشوند و سیستم در پاسخگویی و تعدیل این الگوها است که اعتبار و ارزش درونی پیدا می کند.*این اعتبار و ارزش درونی سیستم است که استمرار و تداوم حیات سازمان را در رقابت با نیروهای خارجی و فائق آمدن به محدودیتهای محیطی فراهم می آورد.

اسلاید 52: استینکامپ ، از شاگردان سلزنیک : سیستم ارزشهای یک سیستم اجتماعی تحت تاثیر مستقیم ارزشهای حاکمان سیستم است نه سیستم ارزشی افراد آن سیستم اجتماعی.دیگر شاگردان سلزنیک : “برتون کلارک” “چارلز پروا” “میز رادر” نظریات وی را نقد و توسعه دادند، اما تا دهه 70 تغییرات چندانی در نظریات وی بوجود نیامد.

اسلاید 53: جامعه شناس معروف انگلیسی . “اواسط دهه 70” نظرات پارسونز و سلزنیک را نقد می کند.به علت اینکه این نظریات به نظم و ثبات و کارایی فنی در سیستم بیش از حد تآکید میکند.دیدگاه جدید او از سیستمهای اجتماعی : بنام پدیدارشناختی.او تداوم سیستمها را در غناء و برپایی “سیستم معانی” آنها می دانست. David Silverman

اسلاید 54: بدین معنا که : افراد یک سیستم در عمل اجتماعی روابط و تعامل مستمر با هم به تفاهم و معانی مشترکی از آن پدیده ها و واقعیات می رسند.بنابراین او با استفاده از مفهوم واقعیت اجتماعی اعلام می دارد که معانی صرفآ در ذهن افراد ساخته نمی شود.بلکه این معانی در تقارب ذهن با “واقعیات اجتماعی” که همواره در نهاد ها و سیستمهای اجتماعی از جمله سازمانها جاری است ساخته و پرداخته میشود.

اسلاید 55: به نظر سیلورمن ارزشهایی که از محیط به سازمانها جاری میشوند بعنوان پدیده های اجتماعی منبع و سرچشمه سرشار معانی برای اعضاء سازمانها میگردند.یعنی : محیط نه تنها زمینه ای است که سازمان منابع مادی و انسانی خود را از آنجا وارد کرده و محصولات خود را به آن صادر میکند بلکه منبع تامین کننده معانی برای اعضاء سازمان نیز می باشد

اسلاید 56: منابع تحقیق :Parsons Talcott, the social system’s New York,free press,1951.Scott Richard., Institutions and Organization, sage Publication Inc, U.S.A,1995.

اسلاید 57: منابع تحقیق: نهادی کردن نوآوری در سازمان.دکتر فلورا سلطانی انتشارات رسا1376. بازآفرینی سازمان . راسل ایکاف. سازمان مدیریت صنعتی.1381 .

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید