صفحه 1:
صفحه 2:
OM او ere cS.
.. 9 تا مرجای رک تالم
صفحه 3:
آشنایی با صهیفه سجادیه
زیور آل محمد علیهم السلام
صفحه 4:
گرد آوری
غلاممسین کمیلی
۱۳۹۱
صفحه 5:
اهمیت و جایگاه رفیع صحیفه
صفحه 6:
میراث کهن
مانده از قرن های نخستین اسلامی در باره
صفحه 7:
پادگاری نفیس
صحیفه سجادیه یادگاری بس ارزشمند از
امام على بن الحسين قليهها السلام مى
باشد
صفحه 8:
مصباح جویندگان حقیقت
هر ورق صحیفه سجادیه کتابی سترگ در
معارف و حقایق دین و مصباحی برای
جویندگان راه حقیقت و سالکان طربق
محبت است
صفحه 9:
مدرسه انسان سازی
صحیفه سجادیه تنها یک کتاب دعا نیست
بلکه مدرسه بزرگ انسان سازی است
افسوس که قدرش را yl گونه که باید
ندانستیم و ...
صفحه 10:
معارف: والا
در صحيفه معارف والايى از توحيد ؛ معاد ؛
توان يافت
صفحه 11:
تصعيد و تلطيف اضلاع وجودی
صحيفه باعث تصعيد و تلطيف اضلاع وجود
انسان از ادراى , احساس و كردار مى
شود.
صحیفه سجادیه , مركز جهانى علوم
اسلامی , ص 10 /
صفحه 12:
صفحه 13:
امام خمينى و صحیفه سجادیه
ما مفتخریم که ادعیه حیاتبخش , که او را قرآن
صاعد wo خوانند ‘ از ائمه معصومین ما است.
ما مفتخریم به اینکه «مناجات شعبانیه» امامان
و دعای «عرفات » حسین بن علی علیهما
السلام. و«صحیفه سجادیه », اين زبور آل
محمد, و« صحیفه فاطمیه» که کتاب الهام
شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه
است , از ما است .
/ نک : وصیت نامه امام رضوان الله علیه /
صفحه 14:
صفحه 15:
صحیفه در نگاه رهبری
با صحیفه سجادیه مانوس شويد . کتاب بسیار
اينکه گفته اند زبور آل محمد , واقعا همین طور
است ؛ پر از نقمه های معنوی است . دعا و
درس است.
/ نک : دعا از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی ,
به کوش ش علیرضا برازش , موسسه پژوهشی
فرهنگی انقلاب اسلامی , ص 135 .
صفحه 16:
به نظر من صحیفه سجادیه مبارکه یکی از
بهترین ذخایز معنوی ماست,اگر بتوانیم از
اين استفاده کنیم.
/ نى : همان
صفحه 17:
سجاد ale
زگ زندگی امام سح 4
pa السلام
صفحه 18:
نام زیبایش
امام سجاد عليه السلام فرزند حسين بن على
عليهما السلام سيد جوانان بهشت است .
مادر ارجمند و مطهره شان شهربانو ناميده شده
است
نام كرامى ايشان «على »
لقب : زین العابدین , سید الساجدین و...
کنیه : ابومحمد
صفحه 19:
ولادت
ولادت امام سجاد عليه السلام : نیمه
جمادى الاولى سال 36 يا ينجم شعبان
سال 38 هجرى در مدينه
صفحه 20:
شهادت
شهادت بنا بر قولی در 25 محرم سال 94
یا 95 در سن 57 سالگی با دسیسه ولید
الملک
/ نک : محدث قمی , منتهی الأمال /
صفحه 21:
عبودیت و حرکت بر مدار رضای
حق
عبودیت یعنی رهایی از اسارت شیطان و
نفس اماره و تمام وجود خود را در مسیر
رضای خداوند متعال قرار دادن
صفحه 22:
حرکت معصومان بر مدار
رضایت حق
حرکت معصومان که انسان های کاملی
در عبودیت هستند در حوزه فردی و
اجتتاعن بر هنداز رتیت حق آست + آر
اين رو قيام يا صلح امام بر همین مدار
نک : فقیهی , آشنایی با صحیفه سجادیه ,
ص 14 /
صفحه 23:
نور واحد
تمام معصومان نور واحد و همگی قائمان
در محراب اطاعت خدایند.
صفحه 24:
دو شرط اساسی حرکت sl
صلاحی
الف - وجود رهبری شایسته < فاعلیت فاعل
ب - مساعد بودن شرایط زمان و آمادگی
مردم < قابلیت قابل
در مورد امامان معصوم جنبه فاعلی تام و
lar ايتتت و تيركاة با چتبه. فاتلی Karla
شود ظهور و بروز می US
نک : فقیهی , اشنایی با صحیفه سجادیه , ص
۱/15
صفحه 25:
دوره سخت امام سجاد
امام سجادعلیه السلام شیعه را از یکی از
سخت ترین دوران ها عبور داد ؛ دورانی
كه جز سركوبى شيعه به وسيله امويان و
زبیریان , نشان روشنى نداشت
/ نى : حيات فكرى و سياسى امامان
شيعه . رسول جعفريان . ص 260 /
صفحه 26:
مردم آن زمان
مردم ابراز علاقه می کردند ولی افرادی
نبودند که بتوان روی پاری آنان حساب باز
کرد , و چه بسا هنگام امتحان به گوشه
صفحه 27:
استفاده از شیوه غیر مستقیم در
هدایت مردم
امام در اين دوره از شیوه زبانی مستقیم
مانند : خطابه و نامه و شیوه عملی مستقیم
یعنی قیام استفاده نکردند بلکه از شیوه زبانی
غير مستقيم يعنى دعا و نيايش , عبادت و
مكارم اخلاق مردم را به سوى دين و اخلاق
متوجه ساخت.
/ فقيهى , آشنايى با صحيفه سجاديه . ص
15/
صفحه 28:
راز نمود بيشتر دعا در عصر امام
جاد
ياد آورى مى شود كه دعا , عبادت و التزام به
اخلاق به عنوان « وسيله » به کار گرفته نشد ؛
زیرا اینها از امور جدایی ناپذیر از زندگی یک
انسان کامل و عابد است از اين رو مانند همین
دعاها و عبادت ها و مکارم اخلاقی از ساير امامان
۳
چون در زمان امام سجاد از شیوه مستقیم
استفاده نشد خود به خود این شیوه نمود بیشتری
نزد مردم پیدا کرد . / نک : فقیهی , آشنایی با
صحیفه , ص16 /
صفحه 29:
انعکاس وضع اجتماعی در دعا
از سوی دیگر دعاهای هر دعا کننده ای
معمولا ناظر به اوضاع زمان و اجتماع نیز
می باشد لذا از این جهت نیز دعاهای آن
امام همام منعکس کننده اوضاع اجتماعی
و تعلیم دهنده آموزه های دینی است.
/ نک : فقیهی , آشنایی با صحیفه , ص
6 /
صفحه 30:
راز سيراب
تكيه به صلوات نوعى بيوند دادن با محمد و
صفحه 31:
دعای ختم قرآن
دعای ختم قرآن بیانگر جایگاه والای قرآن
صفحه 32:
نفرین در دعاها
نفرین بر ظالمان نشان ناراضی بودن و
صفحه 33:
جایگاه امامت
دعاهایی که نقش امامت و رهبری را در
صفحه 34:
دعاهای نسبیحی
دعاهای تسبیحی , تهلیلی و ز تحمیدی که
توحید حقیقی و معارف توحیدی را بیان
مى كند و اندي يشه و اعتقاد درست مردم را
شكل مى دهد
صفحه 35:
دعاهای اخلاقی عرفانی
دعاهای اخلاقی و عرفانی که دلهای شیفته
دنیا را متوجه محبوب حقیقی می کند
نک : فقیهی , آشنایی با صحیفه , ص 16
/
صفحه 36:
تمام این دعاها از کسی است که در
و شدید ترین درجه ی عشق به او نشسته
است و مى خواهد انسان ها را نيز به اين
مراتب برساند تا تنها تسليم و مانوس با
صفحه 37:
دعا و فلسفه آن
دعا , یعنی درخواست از خداوند و سخن
گفتن با او
دعا برخاسته از نوعی آگاهی به نقص و نیاز
خی و بی نیازی پروردگار است
ها نیز گوناگون می باشد
صفحه 38:
دعا و فطرت
دعا از امور فطری بشر است البته ممکن
است به علل گوناگون در ضمير انسان
مدفون گردیده و تنها هنگام اضطرار و
صفحه 39:
در فرهنگ قرآنی , دعا از امور لازم در
حیات ایمانی است که استکبار و دوری از
آن سبب تنزل شخصیت انسان و محروم
ماندن او از رحمت الهی است .
غافر60 |
صفحه 40:
دو نگاه متفاوت به دعا
الف - برخی دعا را به عنوان وسيله مى
نگرند ؛ از اين رو اكر دعايشان (orale
شد ديكّر دست به د بر نمى دارند و اك
به اجابت نرسيد نا اميد شده و كاه زبان
به كلايه و كفر و ناسزا مى كشايند جون
مدعوٌ ( خداى متعال ) را نشناخته و به
لطف و حکمت او آگاهی ندارند .
صفحه 41:
ب- دسته ای دیگر دعا رابه عنوان هدف
می بینند و دعا نزد آنان انس و دلدادگی به
خداوند است .
اگر نیازشان برآورده شد شکر نموده و اگر
داده نشد دست از طلب و نيايش و انس بر
نمى دارند .
صفحه 42:
زبان دعا
كننده ى معارف بلندى در حوزه هاى
مختلف دينى است .
صفحه 43:
معارفی که در دعاها وجود دارد شاید در
احادیث نباشد زیرا مخاطب امامان در
احادیث عموم مردم هستند و عقل ان ها
باید لحاظ شود ولی در دعا ها مخاطب آنها
خداوند متعال است .
مجد فقیهی , مرکز جهانی علوم اسلامی |
صفحه 44:
صفحه 45:
نام های صحیفه
صحیفه کامله سجادیه
زبور آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم
اخت القرآن
انجیل اهل بیت علیهم السلام
صفحه 46:
حفاظت صحیفه از نا اهلان
صحیفه از ز کتاب های بسیار پر ارزش و
مورد توجه بزرگانعلمای اسلام بوده و به
«زبور آل محمد صلى الله عليه وآله
وسلم» معروف است.
صفحه 47:
ارزش و عظمت صحیفه سجادیه تا بدانگونه
است که ائمه علیهم السلام مواظبتکردهاند
از دسترس نااهلان دور باشد و بدین ترتیب
آن را بدونهیچگونه نقص به دستشیعیان,
دوستان و شیفتگان خودرساندهاند.
صفحه 48:
تعداد دعاهای صحیفه
صحیفه در وضع کنونی , 54 دعا در بر
دارد . در صورتی که در مقدمه صحیفه ,
دعاهای موجود در آن , 75 دعا ذکر شده
است .
صفحه 49:
یازده عدد از آن را خود راوی گم کرده
است و تنها 64 عدد آن نزد راوی بوده
است .
يس بايد ده تای دیگر در دست راویان دیگر
مفقود شده باشد ؛ ولی در اسناد دیگری که
از «مطهرى» نقل شده است ذكرى از 75
صفحه 50:
در مقدمه صحیفه از چگونگی دستیابی «
متوکل بن هارون » - راوی اول صحیفه -
به كتاب صحيفه سجاديه سخن به ميان
آمده است 00000
صفحه 51:
عنوان های دعاها
1- حمد و شکر : 2 عدد
2- صلوات و سلام : 3
3- حاجات و حالات مربوط به دنیا و زندگ
جاجات ee رمربوط به دنب و زندگی
4- در حاجات معنوی و حالات
عرفانی و NEL مر 9 ٩
5- نماز شب و قران : 2
6 دعا برای دیگران : 4
صفحه 52:
7- دعاهای مربوط به زمان های خاص : 6
silo wll -8 و حوادت طبیعی 3
9- دفع شرارت شیطان و دشمنان : 3
توجه : دعای 53 لحاظ نشده است
صفحه 53:
وثاقت و اعتبار صحیفه
تسامح در ادله سنن
راههای دستیابی به وتاقت صحیفه
1- تواتر
2- متن از حیت فصاحت و بلاغت و محتوا و
شمون
3- سند
صفحه 54:
ترجمه ها , فرهنگنامه ها , تکمله ها
و شرح هاى صحيفه
صفحه 55:
ترجمه ها
1- ترجمه سید علینقی فیض الاسلام
2- ترجمه حسن ممدوحی
3- ترجمه انصاریان
9
صفحه 56:
فرهنگ های واژه یاب يا معجم های
لفظی
1- المعجم المفهرس لالفاظ الصحيفة
السجادية , سید علی اکبر قرشی
2- معجم الفاظ صحیفه , علی انصاریان
و ...
صفحه 57:
لغت نا 3
مه هايا قاموس لغات (رذ
را ابر
1 الازهار اللطیفة فی شیح I
الصخيقة , سيد محمد رضا بن الحسن
الحسینی الاعرجى الحلى
صفحه 58:
شرح ها , حاشیه ها و تعلیقه ها
1- ریاض السالکین , سید علی خان مدنی
2- شرح صحیفه , علامه محمد جواد مغنیه
3- دیار عاشقان , حاح حسین انصاریان
4- شهود و شناخت , استاد حسن ممدوحی
کرمانشاهی
صفحه 59:
مستدركات صحيفه
1- الصحيفة السجادية الثانية , حر عاملی
2- الصحيفة السجادية التالثة ,میرزا عبدالله
افندی اصفهانی
3- الصحيفة السجادية الجامعة , سيد محمد
باقر ابطحی اصفهانی
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
سیری در برخی موضوعات صحیفه سجادیه
صفحه 64:
بخش اول : معرفت و بینش
صفحه 65:
اسلام دين علم و معرفت
اسلام دين علم و معرفت است . حركت
بدون دانش حرکت در تاریکی است .
در صحیفه سجادیه علم و معرفت به عنوان
عالی ترین ارزش ها معرفی شده است .
صفحه 66:
شناخت مره هدایت well
شناخت ثمره هدایت الهی است .
هدایت الهی موجب علم و علم فرزند
هدایت الهی می باشد .
صفحه 67:
در فرازی از دعای پنجم آمده است :
« واهدنا الیک و لاتباعدنا عنک ان من تقه
يسلم
و من تهده يعلم »
صفحه 68:
نشانه های علم نافع
علم و دانش سودمند نشانه هایی دارد مانند
شود
ب ) دانشی که منجر به انجام وظیفه گردد
ج ) علمی که کردارمان آن را تصديق نمايد
صفحه 69:
در فرازی از دعای 24 آمده است :
« و الهمنی علم ما یجب لهما علی الهاما
واجمع لى علم ذلى كله تماما ثم
سر و سل سان
استعمال شئ علمتنيه »
صفحه 70:
بصیرت sly رزمندگان
در دعاى 27 صحيفه امام سجاد عليه
السلام از خداوند درخواست معرفت »
و بصيرت خواهى براى مجاهدان
دارند :
« و عرفهم ما یجهلون , و علمهم ما
لایعلمون , و بصرهم ما لایبصرون »
صفحه 71:
درخواست حسن تقدیر
در دعای 30 درخواست دانش حسن تقدیر
نموده اند که از اصول علم اقتصاد و
« و علمنی حسن التقدیر »
آیه 29 اسراء ملاحظه شود
صفحه 72:
قرآن و علم حقیقی
بر اساس دعای 42 امام سجاد علیه السلام
قرآن كريم را آموزگار علم حقیقی دانسته
اند و جنين دانشى انسان را به كمالات
» هد و جعلته نورا نهتدى من ظلم
الضلالة والجهالة باتباعه >
صفحه 73:
علم و عمل
درخواست دانش همراه بکارگیری :
« .... وارزقنی علما فی استعمال » / دعای
0/
صفحه 74:
حمد برتوفیق علم
ستایش خداوند برگشودن باب علم :
« والحمد لله علی ما .... فتح لنا من العلم
بربوبیته »
/دعای یک /
صفحه 75:
شناخت معارف و سد راه
ی سدی در برابر
8 ولمتجوريت عبد ۳ العلوم
بانية »
/ دعاى 17/
صفحه 76:
بیشتر تباهی ها و شیطان گرایی ها نتیجه
جهل و دوری از معرفت می باشد .
يك آیم ال .. قوقنه امقور آلووه با زاس
می خورد ولی یک دکتر میکرب شناس ,
حتی یک دانه اش را نمی خورد .
صفحه 77:
علم و خشیت
مومنان :
« سبحانک , اخشی خلقک لک اعلمهم بک »
/ دعاى 52 /
صفحه 78:
نشانه هایی از خانف
علم و معرفت نقش زیادی در ایجاد خوف
از مقام الهی دارد . برخی از نشانه هاى
خائف عبارتند از :
1- آگاه ترین مردم به عظمت خداوند متعال
2- خاشع ترین مردم نزد خداوند سبحان
ماك ترين افراد در عمل به فرامين
صفحه 79:
اعتذار از جهل
نزد بندگان کامل و شایسته الهی نادانی و
دوری از کسب علم و معرفت , از
خطاهای بزرگی است که باید برای آن از
درگاه الهی عذر خواهی نمود :
« اللهم انی اعتذر الیک من جهلی » / دعای
31 /
صفحه 80:
بخش دوم : مباحث اعتقادی در صحیفه
صفحه 81:
اعتقادات اركان اساسى دين
اعتقادات يايه ها و اركان اصلى دين است .
همانند ريشه هاى درخت نسبت به شاخ و
برك ها و ميوه هاى درخت .
صفحه 82:
صحیفه و عقاید
امام slaw علیه السلام در مناجات های خود
با تعبیرات گوناگون از اصول دین و پایه
های اسلام یاد نموده اند در ادامه سخن به
ذکر نمونه هایی در اين موضوع بسنده می
صفحه 83:
1 خداجویی و خدا شناسی
صفحه 84:
الف- خدایابی در صحیفه
در مباحث اعتقادی نخستین al مساله
خدایابی و اعتقاد به آفریدگار جهان است
الهی مطرح می شود .
صفحه 85:
در دعای پنجاهم صحیفه آمده است :
« اللهم انک خلقتنی سویا و ربیتنی صغیرا و
رزقتنی مکفیا » مهم ترین دلیل Sly
اثبات وجود خدا از راه علت و معلول و اثر
و موثر است .
. ششم سوره یونس ملاحظه شود al
صفحه 86:
در فرازى كه كذشت امام سجاد عليه السلام به
برخى از نشانه هاى خداجويى اشاره نموده اند
كه عبارتند از :
1- موزونى و اعتدال خلقت انسان
2- رشد انسان از كودكى تا سال هاى بالاتر
3- رزق هاى متنوع براى انسان
بنا بر اين با تفكر و تدبر در افريده ها ى الهى
لازم است يايه هاى اعتقادى خود را قوى نماييم
صفحه 87:
در فرازی از دعای پنجاه و یک می خوانیم :
« الهى احمدى و انت للحمد اهل على
جزيل عطائى عندى 2
امام سجاد علیه السلام در اين فراز , برای
رابطه اثر با موثر را عنوان نموده اند كه
عبارتند از :
صفحه 88:
1- حسن رفتار خداوند با بشر برای داشتن زندگی
پاک مانند اعطای نعمت عقل و اندیشه , چشم و
گوش و سایر استعداد ها و توانمندی ها ؛
2- نعمت sla فراوان مانند ابر و باد و خورشید که
از نعمت های مادی است و مانند ارسال رسل و
کتب که از نعمت های معنوی می باشد ؛
3- الطاف و عنایات خاص مانند رفع و دفع بلایا و
دردها و شدائد و عنایات نا مرئی در مسیر رشد
و هدایت انسان .
صفحه 89:
در دعای 43 که مربوط به هلال ماه است می
صفحه 90:
اي آفریده فرمانبردار, ای دونده سریع, و ای رفت و
آمد کننده در گذرگاه تقدیر, و ای چرخنده در فلك
تدبیر. به آن وجود مقدسی که به وسیله تو
تاریکیها را روشن نموده, و آنچه را که در تاریکی
دیدنی نیست در پرتوت آشکار ساخت., و تو را
نشانی از نشانهای فرمانروائی و علامتی از
علامات قدرت خویش قرار داد, و تو را گاهی به
نقص و گاهی به کمال, زمانی به طلوع و زمانی به
غروب, و حالتی درخشان و حالتی گرفته مسخر
خويش نمود ايمان دارم : تو در همه اين احوال
مطيع وى و شتابان به اراده اش مى باشى».
صفحه 91:
در این فراز نیز یکی از نشانه های اثبات
وجود خدا . یعنی خلقت پر رمز و راز ماه
درخشان امده است .
کره ماه ملیارها سال در مدار خود با با
نظمی دقیق می گردد , آیا چنین برنامه
ای خود به خود و تصادفی است ؟!
صفحه 92:
در دعای 47 خطاب به خداوند متعال می
خوانیم : . ,
ESI 5 Lael soll cel» 5 اسشتخدت و ابتدع
و أكسن Go ls BB «
اين فراز اشاره به اين دارد كه خلقتت الهى
بدون نمونه قبلی انجام گرفته است و همه
از زیبایی و حکمت و ابتکار برخوردارند .
صفحه 93:
ب - توحید و خداشناسی در
صحيفه
توحيد يعنى يكتايى و بى همتايى خداوند كه
سر لوحه گفتار و برنامه های پیامبران و
اولیاء الهی بوده است.
شرک نقطه مقابل توحید است که از
بزرگترین گناهان و اساس انحرافات بوده
صفحه 94:
شاخه های اصلی توحید
1- - توحيد ذات ؛ یعنی خداوند در ذات خود , وجود
بسیط و مطلق است و هیچ گونه io و شبیه
ندازد
2- توحيد صفات ؛ يعنى صفات خدا عين ذات اوست
3- توحید عبادت ؛ یعنی تنها باید خداوند را پرستش
کرد
4- توحید افعالی ؛ یعنی موجود دیگری در آفرینش
پدیده ها یا در ربوبیت و اداره و تدبیر نظام جهان
با ذات پاک خدا شرکت نداشته و ندارد و مالکیت
و حاکمیت هستی از آن اوست .
صفحه 95:
در دعای اول می خوانیم :
«و الم له عی ما عرَقَا من تقسه و ها
من شکره و قتع لا من آبواب العلّم یره
OVS go alt Us 5 له في توجیده و
« op 5] god CLE! الالحاد و yo Lids
جمله اخلاص در توحيد , شامل همه شاخه
های توحید و نفی همه گونه شرک - جلی و
خفی - می شود .
صفحه 96:
نیز در دعای اول صحیفه در باره شناخت
صحیح خدا وند متعال آمده است :
all 33531» ه الأول يلآ آوّل als ols
يلآ 531 OF © & 528 sill 838 S985 2833
سار التاظرین 5 عجرت tae aes i BF OE
الْوَاصِفِين ابتدع یرنه lal ابیداعا و
اختر le Age pat مشیته اخْترَاعا «
0
۳۹ Bi
By ae
صفحه 97:
در باره توحید ربوبیت در دعای 17 آمده
است :
HL «لهم و شهد لك
LU aisle 5 aah Seta Of,
بحقيقة الْعْبُودِنَة «
صفحه 98:
در باره a در عبادت , در دعای 52 می
«عث یت و سدق زشلت و قبلث کتا:
کَقَرث یکُل مَعَبُود IME و ترئث مِمَّنْ عَبَدَ
سوا «
ها
9
صفحه 99:
ج - اجتناب از هر گونه شرک
شرک یعنی اعتقاد و عمل بر ضد توحید الهی ؛
بنابر این همانند توحید شاخه هایی دارد :
1- شرک در ذات مانند دوگانه پرستی
2- شرک در صفات مانند اعتقاد به جدایی
صفات الهی از ذات
3- شرک در ربوبیت مانند اعتقاد به رب های
گوناگون با عنوان استقلال هر کدام از آنها
صفحه 100:
4- شرک در عبادت مانند بت پرستی و
اتخاذ معبود های باطل به عنوان شریک
خدا
5- شرک در افعال مانند اعتقاد به اينکه
برخی موجودات به طور مستقل , در
پدیده ها ثور بد 58 ۳
صفحه 101:
در صحیفه , از هر گونه شرک , خواه ظاهر
باشد يا پوشیده نهی شده است که چند
نمونه ذکر می کنیم :
در دعای 27 که در باره رزمندگان است می
خوانيم : « » وقَرُعْهُمْ عَنْ مُحَارَبَتهِمْ لِعِبَادَتِكَ
بقاع الأرّض عَيْرَكَ و لآ تُعَمّر لأحد مِنْهُمْ
«tlie Shs
صفحه 102:
و آنان را از جنگ با دشمنان برای عبادتت و
از مبارزه با آنان برای خلوت گزیدن با تو
فراغتی بخش, تا در سراسر زمین غیر از
تو يرستيده نشود ؛ و جز در ب هت
برای احدی پیشانی به خاك نرسد.
صفحه 103:
از فرازی که گذشت استفاده می شود که در
اسلام هدف از جهاد و مرز داری , کشور گشایی
نیست بلکه هدف هدایت مشرکان به سوی توحید
واسلام است .
در همین دعای 27 برای پیروزی لشگر اسلام دعا
شده و اینکه از هر گونه ناخالصی در راه توحید ,
که یک نوع شرک خفی است دور شوند :
« واغزل عَنْهُ الرَاء 5 andl go duals 5 اجْعلْ
فِكْرَهُ و در و ظَْتة و اقاتة 42 فيك Ns »
صفحه 104:
ta سف اب ور اما
در صحيفه بارها سخن از صفات مختلف
خداوند متعال و اسماء حسناى الهى به ميان
آمده که بازگشت همه به توحید ناب و خالص
است .
در دعای 2 صفات متعددی آمده است مانند
ازلیت و ابدیت ؛ مالکیت ابدی الهی , که فنا
ناپذیر است ؛ شکوه سلطنت مطلق خداوند ؛
عینیت صفات با ذات مقدس پروردگار عالم .
صفحه 105:
oO ۰ تقدیس و تنزبه
از اموری که در صحیفه بسیار آمده و می
توان آن را از شاخه های توحید عبادت
دانست تقدیس و تنزبه خداوند متعال
است که غالبا با تعبیر«تسبیح » خدا عنوان
می شود که علاوه بر توحید عبادی نفی
هرگونه شرک و عیب نیز هست .
صفحه 106:
در دعای سوم صحیفه می خوانیم
oul spe Has 5 aals زین من
صفحه 107:
la,
os
اق «
مَلهٌ عَنْهَ » / از
عَلَى كل ago فد
دعاى 37/
el
>
9»
3
| detbl
تك ما آ
3
عَضَاك "
ولي لَهُ و Lad wold a!
صفحه 108:
Ra در آغاز و انجام
انجام می شود , و بر اساس نفی هرگونه
شرک و اثبات توحید ناب , شروع و ختم
می گردد
صفحه 109:
انقطاع ثمره توحید خالص
از آثار توحید ناب , بریدن از اغیار و دل
بستن به خداوند متعال است .
در پرتو انقطاع الی الله , چراغ عقل و خرد
پر فروغ شده و نور افکن راه صحیح
هدایت کامل می شود .
صفحه 110:
در دعای 8 صحیفه می خوانیم
«اللْهُمَ vil آلطت بالقطاعي ات و
صفحه 111:
الهى خالصانه از غير بريدم و از هر جه جز تو
هست دست شستم و به تو پیوستم, و با تمام
وجود به سوی حضرت تو که پناه بی پناهان و
علاج درد دردمندانی رو آوردم. از کسی که خود
فقیر توست, و به عطایت محتاج است روی
برتافتم و دست گدائی و مسألت از کسی که از
فضل تو بى نياز نیست گرداندم. به اين معنا به
عنايت و لطف تو واقف گشتم که خواهش محتاج
از محتاج ديكر دليل بينش سفيهانه او و نشانه
گمراهی عقل اوست.
صفحه 112:
2 : نگاهی به عدل الهی
صفحه 113:
دیدگاه اشاعره و امامیه
اشاعره گویند : خداوند فعال مایشاء است
و چون مالک هستی است , ظلم در مورد
او تصور نمی شود , هر کاری کند عین
عدالت است , و برای او رواست که ظالم
را به بهشت ببرد و مطیع را به دوزخ ....
صفحه 114:
به کسی ظلم روا نمی دارد , اطاعت
کنندگان را پاداش و حق دارد که گنهکاران
را کیفر نماید .
ما معتقدیم خداوند بر اساس عدالتش ,
شایسته را ترک نمی کند گر دز صورتی
كه يسنديده تر از آن مانع انجام آن باشد .
صفحه 115:
خداوند نیاز به کار زشت ندارد تا آن را
انجام دهد . از طرفی خداوند حکیم
است , بنا بر اين همه کارهایش بر اساس
حکمت بوده و از انجام هر گونه کار
ناشایست منزه می باشد .
صفحه 116:
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید : «
و ما الله يريد ظلما للعباد » / مومن ,
1 /
دز مس i Bee وإللة لابتتيع العساة » /
. 205 /
صفحه 117:
توحید و عدل در کلام امام
امام على عليه السلام مى فرمايد :
« التوحید آن لا تتوهمه , و العدل آن لاتتهمه
« 1
توحید آن است که خداوند را در ذهن و
نیروی خیال خود نگنجانی , و عدل OF
نسازی .
صفحه 118:
نمونه هایی از صحيفه
اينك به جند نمونه از صحيفه در باره عدل الهى
بسنده مي كنيم : : در دعاى اول مى خوانيم :
ual spr, » اف بِمَا عَمِلُوا 5 cual SIR
SSL, lotus 31 لْحُسْتَه Slade Ew ki alo y 3
تظإقرة ay سا عََّا بَفْعل و
Ballad « ؛ تا جزای بدکاران را بدهد دو نيكان
را به ثواب نیکیهاشان برساند, اين است روش
عدالت او: منژه است اسمای مقدسش, و
پیاپی است نعمت های معنوی و مایش
صفحه 119:
در دعای دهم هی خوانیم 2
« إن تا نشف عن قيقطلة 5 Las SI
ast فَبِعَدْلِكَ ؛ پرورگارا اگر اراده
فرمایی از ما گذشت کنی, گذشت از
iad ali و احسان توست نه از لیاقت
ما: و اگر بخواهی ما را به سبب اعمال
زشتمان به کیفر رسانی , از عدالت
توست نه از باب ستم بر ما.
صفحه 120:
در دعای چهل و پنجم آمده است :
م )0< جع وا pa Bre
Ako» ابیِداء و عَفوك تقصّل و عْفَوبئك J3E
» ؛ عفوت از روی لطف است و کیفرت
عین عدالت می باشد .
صفحه 121:
3 : نبوت عامه و خاصه
صفحه 122:
بحث پیرامون نبوت در دو بخش است
الف:- نيوت غامه يعنى لزوم آمدن ييامير از
جانب خداوند متعال , فلسفه أن و دلايل
عقلى و نقلى ان
ب - نبوت خاصه كه در باره ييامبر اسلام به
عنوان خاتم الانبياء است و دلايل عقلى و
نقلى ان
صفحه 123:
نبوت عامه
قلسفه نبوت عامه از طريق قانون لطف
است . بر خدا لازم است به عنوان لطف
و رحمت بر بندكانش , ييامبرانى را
مبعوث نماید , تا آیات هدایت بخش الهی
را برای انسان ها بخوانند و آنان را از
سلطه غرائ كز تقسانن, و سر گونه پلیدی
صفحه 124:
نبوت عامه در صحیفه
در دعای چهارم در باره we عامه می خوانیم :
Jil {0 Abedin’ 5 ال etal «اللْهُمٌ و
ag مُعَارَضَةِ الْمُعَانِدِينَ atc all, uel
صفحه 125:
خدایا , به آمرزش و خشنودی یاد فرما پیروان
راستین انبیا , آنان که تمامی دعوت ها و
فرمان های پیامبران را تصدیق نموده و بدان
عمل كرده و به غيب ايمان آوردند و آن گاه
كه ملحدان و كافران به عناد با ييامبران
برخاستند و بيوسته در تكذيب آنان كوشيدند ,
اینان هرگز صحنه را خالی نکرده و گرداگرد
آنان را گرفتند و با ایمان حقیقی به OUT
عشق ورزیدند.
خدایا
صفحه 126:
خدایا , تو از زمان حضرت آدم تا عصر
پیامبر اسلام , در هر برهه ای از زمان
رسولی را فرستادی که همگی پیشوایان
هدایت و تقوا بودند که درود تو بر همه
آنان باد . پس همه آنان را مشمول
مففرت و رضوان خود بفرما .
صفحه 127:
در دعای دوم صحيفه به تلاش های رسول
گرامی اسلام صلی الله علیه واله و برخی
ویژگی sb آن حضرت در قالب دعا
اشاره شده است .
صفحه 128:
صفحه 129:
وحی و قرآن در صحيفه
از آثار و نشانه های قوت پیامبر اسلام صلى
له علیه وله : کتاب آسعائن قراخ و
وحی الهی است که در صحیفه در موارد
متعدد از اين دو . سخن به ميان امده
است .
صفحه 130:
در باره وحی در صحیفه دعای سوم می
خوانیم :
«و جبّریل امین عَلَى $5 الْمُطَاعٌ فِي
ال سماوايك. الْمکین 3aall SEI ©
«ike | جبرئیل امین وحیت که فرمان
۳ در ميان اهل آسمانهاست و صاحب
منزلت در پیشگاهت و مقرب درگاهت
صفحه 131:
در دعای چهل و دوم در وصف قرآن می
خوانیم ز
adsl [ss 5 > عَلَى Jes مُحشد صَلوائك
عَلَيّْهِ و آله تثزیلا» ؛ و وحیی که بر
پیغمبرت محمد (صلواتك علیه و اله) فرو
فرستادهای.
صفحه 132:
در اين فراز از دعا اشاره شده است که
قرآن وحى الهى است كه بر ييامبر اكرم
صلى الله عليه واله نازل شده asl .
صفحه 133:
صفحه 134:
و آن را نوری قرار دادهای که در پرتوش
ازتاریکتهای گمراهی و نادانی راه میابیم.
و شفائی برای هر کس که از سر تصدیق به آن
به شنيدنش كوش فرا دهد, و ترازوی عدلی
که زبانهاش از حق نگردد.
و نور هدایتی که پرتو برهانشر از برابر ناظرین
خاموش نشود و نشانه رستگاری که هر کس
آهنگ طریقت آن کند گمراه نگردد و هر که به
دستاویز عصمتش در آویزد دست های مهالك
به او نرسد.
صفحه 135:
در اين فراز از دعای چهل و دوم , اوصافی
sly قرآن بیان شده که عبارتند از : نور ,
شفا , ميزان ؛ جراغ هدايت , برهان .
پرچم نجات , دستگیره عصمت .
صفحه 136:
در فراز دیگری از اين دعا , که سراسر در
وصف و تمجید قرآن است , به الگو بودن
قرآن كريم و نتایج درخشان آن اشاره
شده و مى خوانيم :
صفحه 137:
صفحه 138:
خدایا, بر محمد و آلش رحمت فرست. و قرآن را در
تاریکتهای شب مونس ما و از فسادهای شیطان و
خطرات وسوسهها نگهبان, و برای گامهای ما از
رفتن بسوی معاصی نگهدارنده, و برای زبانهامان
از فرو رفتن به باطل - نه به علت ابتلاء به مرضی
JY - کننده, و برای اعضایمان از ارتکاب گناهان
منع کننده, و برای تحقیق و مطالعه طومار عبرت -
که دست غفلت آن را در هم پیچیده - گستراننده
ساز. نا فهم عجايب و نصايع و مثلهای آن را - که
کوههای استوار, با وجود استحکام خود, از حمل ان
عاجز گشتهاند - به دل های ما برسانی.
صفحه 139:
در فراز دیگری از اين دعا به نقش آفرینی
قرآن کریم در برزخ و قیامت:: و شفاعت
گری قران اشاره شده است : « و ارحَمٌ
لقان J le sll dia ot قاتا
و تبث ب P32 BAGS
sisal تاء و تور به SB
الق شحف Ls 5 “igi بو من کل کزپ
7
. aslbll ee Jlsal و سَدَائِدٍ astall يَوْمَ
صفحه 140:
به برکت قرآن در مقام صف بستن در
پیشگاهت بر ذلت و خواری وضع ما
رحمت آورء و هنگام لرزیدن جسر دوزخ
در روز عبور از آن كام هاى ما را از
ش استوار بدار, و به برکت قرآن از
هر أندوه روز رستاخیز و هول های سخت
روز «طامه» نجات بخش .
صفحه 141:
بخش : 4 امامت و رهبری در صحیفه
صفحه 142:
صفحه 143:
صفحه 144:
کامل کننده ایمان
امامت از نگاه ۳ از اصول دين بوده و بدون
آن ایمان مسلمان کامل نمی شود
صفحه 145:
انمانست:ی لطنت:
امافت. همانند تبوت بر آساش قاغده vale)
است . بر اين اساس در هر زمان لازم
است امام و راهنمایی بر جای پیامبر صلی
الله علیه واله بنشیند و رانمای مردم به
سوى سعادت باشد 5
صفحه 146:
امامت ادامه نبوت
امامت دنباله نبوت بوده و تعیین آن بدست
خدای متعال است و مردم در تعیین او
نقشی ندارند , گر چه برای نفوذ کلمه او و
اجرای دستوراتش , مردم باید با او بیعت
صفحه 147:
صفحه 148:
خالی نبودن زمین از حجت
ار :1ص :178/
صفحه 149:
صفحه 150:
خدایا تو در هر زمان دین خود را بوسیله پیشوائی
تأييد فرمودهای که او را برای بندگانت به عنوان
علم و در كشورهايت بجاى نورافكن بر يا
داشتهاى: بس.ار انكة بيمان اونا به بيمان يخود
در پیوسته, و او را وسیله خشنودی خود ساختهای
و طاعتش را واجب کردهای. و از نافرمانیش بیم
دادهای, و به اطاعت فرمانهایش و به باز ایستادن
در برایر نهیش و سبقت نجستن نموت
نماندن از او فرمان راندهای پس i gl
پناهندگان, و ملجاً مومنان, و دستاویز متمسکان,
و جمال جهانیان است.
صفحه 151:
امامت خاصه
در دعای 48 به تصدیق امامان معصوم و
لزوم اطاعت شان اشاره شده است :
yal s التؤحيد Jil Se wile] 5 Ball»
الذین ai 5 التصديق برشولك, 3 ch,
حَتَمْت طَاعَتَهُمٌ مِمْنْ يَجْرِي دك يهو على
يَدَبْهِ آمین ث العالمین » ؛
صفحه 152:
خدايا مرا از اهل توحيد و ايمان به خود و
تصدیق پیغمبر خود و امامانی که
طاعتشان را واجب ساختهای قرار ده , از
آن گونه امامان که برنامه توحید و ایمان
بوسیله آنان و به دستهای ایشان اجرایی
میشود. ای پروردگار دعایم را مستجاب
كن .
صفحه 153:
در دعای ششم چهار نشانه برای امامان
علیهم السلام در قالب دعا بیان شده
است :
all 5 2858 ule Jad» الطُيّيينَ الطاهرين
sal, GsVI « 1
پس رحمت فرست بر محمد و آل او که
پاکیزگان و پاکان و نیکوکاران و سرآمد
گزیدگانند.
صفحه 154:
در دعای 34 از امامان معصوم علیهم السلام
به عنوان برترين ها ياد شده است :
«و ضل عَلَى خِيَرَتِكَ اللّْهُمْ مِنْ حَلّْقِكَ مُحمد
ae التذوة HSL alll ss Se
ag) سامعین و مُطیعین Sal LS » ؛
صفحه 155:
خدایا رحمت فرست به برگزیدهات از
خلفت , محمد و عترتش که از آفریدگان
ممتاز و پاکیزه و پاکند. و ما را آن گونه که
خود فرمودهای, در برابر ایشان شنونده
و فرمانبردار ساز.
صفحه 156:
در دعای 47 به عصمت اهلبیت ( حضرت زهرا و
دوازده امامان ) علیهم السلام اشاره دارد و ايه
يت كل كل ای Jat ها افو
صفحه 157:
پروردگارا, رحمت فرست بر پاکیزهتران ازاهل
بيت او كه ايشان را براى - قیام به امر خود
بركزيدهاى, و خزانه داران علم. و نگهداران
دین» و جانشینان خویش در زمین, و حجتهای
خویش بر بندگان خود قرار دادهای, و ایشان
را به خواست خود از پلیدی و آلودگی یکباره
ياك کردهای, و وسیله توسل به خود و راه
بهشت خود ساختهای .
صفحه 158:
راز صلوات در صحیفه
دعاهای صحیفه سجادیه با صلوات های
Kriz کاری نمی تواند اتفاقی باشد .
ذکر صلوات علاوه بر برکات معنوی و نماد
پیوند مسلمانان با پیامبر و اهل cw پاکش
, بیشتر جنبه اجتماعی و سیاسی دارد .
صفحه 159:
ياد كرد حضرت امير عليه السلام
در برخی عبارات صحیفه , مساله رهبری
علوی را که امامت درخشان حضرت علی
عليه السلام نشات مى كيرد . يس از
رسالت ييامبر صلى الله عليه وآله بيان
مى نمايد .
صفحه 160:
در فرازی از دای 49 آمده است :
«اللّْهُمٌ قائي تن لك بالَفحمدبة الافيعة, و
aiglall م و wis! S| leg, J] “agai
من ISS 5 ISS $b » ؛
خداياء يس بوسيله مقام رفیع محمد صلى الله
عليه و اله و ولايت كريمه علوى بتو تقرب
میچویم, و به واسطه ان دو بسویت رو
مباورم, که مرا از شر انچه از آن بتو پناه برده
مشود پناه دهی
صفحه 161:
اقا ضوع عليه اللبتلام دق
صحيفعه
# صكيفه كر كلذ به نامر خطريت مودت
عام لسلام تصريح نشده زيرا در جنان
0 ناک بود , ولى
با تنها بر آن وجود مقدس
صفحه 162:
4
1
۲
ع
:مار
لطم
اصا مد
خاام
\
1
۳۱
9
Bore
۳
ع
۳
wie *
c
0
ا
0
8
Bg
GEN
1 yb ,ها
۱
nfo?
ey 8
a
Gr
1
2 ۰۱
Sot
ou
Wo
Nor
9
1
8
ر
2 ۳
3 3
اها
58
1
3
e
اها
عا
اما
Tip Ci
mn
۱
۱
صفحه 163:
و کتاب و حدود خود و شریعتها و سنتهای
پیفمبرت را (که رحمتهایت بر او و آل او بلد)
بوسیله او بپا دار, و آنچه را از نشانههلی دینت
که ستمکاران میراندهاند بوسیله او زنده ساز.
و زنگ جور ظالمان را به مدد او از شریعتت
بزدای: و سفتن ناهمواری را یوسیله او از رآه
خود برطرف کن, و منحرفین از صراط خود
را بوسیله او از میان بردار, و آنان را که قصد
کج ساختن راه راست تو دارند هلاك loi
صفحه 164:
> آلن als الاك 3 انشط يَدَة
SEI و هب لتا رَأفتَه فتَة, و رَحمتهةٌ
صفحه 165:
و دل ولی خود را در باره دوستانت نرم کن؛ و
دستش را بر دشمنانت گشوده ساز, و
مهریانی و رحمت و عطوفت و شفقتش را بما
ارزانی دار, و چنان کن که ما از شنوندگان و
مطیعان او شویم, و در راه رضایش پوینده و
در نصرت او و دفاع از او یاری کننده باشیم .
و به اين وسيله بسوى تو و ييغمبرت كه
رحمتهايت اى بار خداى بر او و الش باد تقرب
جوئیم .
صفحه 166:
در دعاى 8 نيزيمي خوائيم, :
19353 Jl مُحَمّدٍ و 8 le Jo pall»
و بر ی 5 dilglaS Suns Seas
َراهيم, JI ی أصَفیاك اْراهيم و
القرج و الروح و الثصّرة و کین و Uae
التأيبة لَهُمْ » ؛
صفحه 167:
خدایا بر محمد و آل او رحمت فرست - زیرا
كه توئى ستوده بزرگوا ر - از آن گونه
رحمت ها و برکت ها و درودها که به
برگزیدگانت: ابراهیم و آل ابراهیم
فرستادهای, و در گشایش آسایش و
نصرت و تمکین و تأیید ایشان تعجیل
فرمای .
صفحه 168:
اشاراتی به انحراف مسیر رهبری
در همین دعا اشاراتی است به انحراف
مسير رهبری امت اسلام و به قدرت
رسيدن نا اهلان .
صفحه 169:
«اللّهُمٌ إن هدَا الْمَقَامَ لِخُلَمَائِكَ و أَضْفِيَائِكَ و
مَوَاضِعَ أمَتائِكَ في الدرجه ا رفبقة التي
احْتَصَصْتَهُحْ lg, 33 ابتزوهاء و أنّت الْمُقَدْرٌ
لِدَلِكَء لا يُعَالَبُ أَمْركَ, و slat موم
من تذیبرك Skis GS ت و أثى: شنت:
صفحه 170:
صفحه 171:
all gall دعقم من | الْأَوَلِينَ و إلآخرين,
و مَن رَضِي يِفِعَالِهمْ و أَشْيَاعَهُمْ و أَنْبَاعَهُمْ.
صفحه 172:
خدایا اين مقام [ خلافت و القاء خطبه و اقامه
نماز عید ] مخصوص خلفای تو و برگزیدگان
93 و این پابگاههای سخصوص gi lial دز
درجه رفیعی که ulin! را بدان اختصاص
دادهای - از طرف غاصبین دستخوش سلب و
نهب گشته است, و تقدیر کننده آن تویی.
فرمان تو مغلوب نمگردد, و از تدبیر قطعیت
هر طور بخواهی و هر زمان که بخواهی
تجاوز نمی شود.
صفحه 173:
و به سبب امری که تو آن را بهتر مدانی چنین
تقدیر فرمودهای, و تو در آفرینش و اراده خود
متهم نیستی, و کار این سلب و نهب ت
گسترش یافته که برگزیدگان و خلفای تو مغلوب
و مقهور و مسلوب الحق شدهاند, در حالتی که
حکم تو را تبدیل یافته و کتاب تو را دور افتاده و
واجباتت را از طریقههای تو, تحریف شده و
سنت های پیغمبرت را متروك مبینند.
صفحه 174:
خدایا دشمنان ایشان را از اولین و آخرین و
هر که را به اعمال ایشان خشنود شده و
شیعیان و پیروانشان را بدست عذاب
lw و از رحمت خود محروم بدار.
صفحه 175:
بخش : 5 معاد در صحیفه سجادیه
صفحه 176:
عقیده به روز رستاخیز از اصول اعتقادی
مسلمانان است که امام عارفان در
فرازهای مختلفی از دعای شریف خود به
ان اشاره فرموده است.
صفحه 177:
ياد معاد در قرآن
قرآن حدود 1400 بار از مسالهى معاد و
خصوصيات أن سخن به ميان اورده است.
بیش از يك ششم قرآن, انسانها را به معاد
وياد روز رستاخیز دعوت منماید.
صفحه 178:
ايمان به معاد
ايمان به معاد يعنى ايمان به يك زندكى ابدى كه
همه جيز Ul از روى حساب است.
ايمان به معاد يعنى ايمان به دريافت كيفر و
ياداش اعمالى كه ما در دنيا انجام دادهايم.
يعنى هیچکدام از نیکنها و بدبهای ما نابود و فانی
نمشود, بلکه انسان در گرو اعمال خود است.
چنین عقیدهای نقش عمیقی در پرورش روح
انسان دارد.
صفحه 179:
معاد روحانی چسمانی
معاد جسمانى به اين معناست؛ که انسان با
مشخصات دنيوى اش با همين روح و جسم
در قيامت حاضر مى شود.
انسان با همان قيافه دنيايى اش به حسابش
رسيدكى و يس از بازرسى به دوزخ يا به
بهشت مى رود
معاد جسمانى جزء ضروريات دين است.
صفحه 180:
دیدگاه فلاسفه
در میان فلاسفه اگر چه در جسمانی بودن يا
روحانی بودن معاد اختلاف نظر وجود دارد
روحانی معتقدند.
til فالسروف لوو سق اتووس اماه سه
معاد جسمانى را امرى مسلم مى دانند .
صفحه 181:
شيخ الرئيس ابوعلى سينا در شفا بعد از
بحث معاد مى فرمايد:
حتی اگر نتوانیم معاد جسمانی را از نظر
دلیل ثابت کنیم. اما پیامبر اسلام (صلی
الله علیه و آله) که هم راستگو است و هم
درست پندار با زبان وحی سخن می گوید
از معاد جسمانى خبر داده است و بايد تعبدا
صفحه 182:
ملاصدرا شیرازی بزرگ فیلسوف قرن یازدهم
عمدتا حرکت جوهری را برای اثبات معاد
جسمانی بیان کرده است.
بنابر اين از نظر اسلام اعم از شیعه و سنی
فقهاء و فلاسفه و متکلمین معتقدند معاد که از
اصول دین است. جسمانی است و انسان با
همان ترکیبی که در دنیا دارد روز قیامت در
صحرای محشر حاضر می شود و پس از
دادرسى با همان هيأت به بهشت يا جهنم میرود.
صفحه 183:
لذات بهشت
لذات در بهشت دو قسم است:
1- لذائذ روحانی؛ همچون سخن گفتن با
پیامبران الهی و اهل بيت عصمت و طهارت
2- لذائذ جسمانی مانند آشامیدنی SL sb
: تماس با حورالعین : جلوس در قصرها ؛
مشاهده مناظر بهشت و ..
صفحه 184:
عذاب جهنم
1-عذاب روحی: : مانند عذاب وجدان و
تأسف خوردن و دیگر شکنجه های روحی
یکی از اسامی قیامت ( یوم الحسره )
است زیرا همه مردم تاسف میخورند که
چرا بیشتر کار خوب انجام نداده و از عمر
گرانبهایشان بهره نبرده اند و بدکاران
تاسفشان برای اینستکه چرا معصیت کرده
و واجبات الهى را گردن ننهاده اند.
صفحه 185:
و پوست و استخوان, نوشیدن آب حمیم و
زقوم خوردن و ...
ان الذین کفروا بآیاتنا سوف نصیلهم نارا
LIS نضجت جلودهم بد لنا هم جلودا غیر ها
صفحه 186:
wll در معاد جسمانی
در اثبات معاد جسمانی, معاد روحانی هم
ثابت می شود چون جسم بدون روح قابل
درك هيج مساله ای نیست .
درباره معاد جسمانى آيات فراوانى رامى
توان شاهد اورد مانند أيه ى 9 از سوره
مباركه بقره در مورد ( عَرَير) ييغمبر » و
أيه 260 از همين سوره در باره حضرت
ابراهيم (عليه السلام) .
صفحه 187:
سور مريم آيه ,ب
صفحه 188:
صفحه 189:
فرمول رياضى معاد جسمانی
اگر بدن ما تبدیل به انرژی شده باشد دوباره
عينا” يه ماده تيديل شده و وتده خواهد شد
یی ۳
1 ۱
-» |
22
صفحه 190:
ياد معاد
قال الامام علي (عليه السلام ): ,
«طوبي لِمَنْ ذَكَرَ القعاد: وَعَهِلَ لِلْحِسَابِ,
وَقَنَعَ يالكقافء وَرَضِيَ عَن اللو» ؛
براي حساب رسي قيامت كار كندء با قناعت
زندگي کند, و از خدا راضي باشد».
صفحه 191:
7007
poets مس رل زرد لام رتاپ یر
صفحه 192:
موت و حیات بر آیین الهی
اللّهُمّ اسْلّك بِبَ الطّريقة الْمُتْلَى, و اجْعَلْنِي
عَلَى dil, أَمُوتٌ و أَحْيَا. / از دعاى 20 /
خوانا مرا به بويت زاة روا تمان ينات
كن كه بر آئين تو بميرم و هم بر أن آئين
زندگی از سر گیرم.
صفحه 193:
ظلمات برزخ و مواقف اشهاد
صفحه 194:
سپاسی که تاریکنهای برزخ در پرتوش بر ما
روشن شود و راه رستاخیز را بر ما هموار
سازد و منازل ما را در پیشگاه گواهان از
فرشتگان و پیغمبران و امامان بلند گرداند.
در آن روزی که هر کسی a سزای عمل
خود مبرسد, و به مردم ستم نمشود. روزی
که به هیچ وجه دوستی به کار دوستی
نمخورد و کسی olin! را یاری نمنکند.
صفحه 195:
سپید رویبی
05 v8 ole i ما (لی ais has
داقو ب تا ۳ jlai| od و
Gait به وجُوهتا لد اسْوَدتٍ ابا
pill Go a i! bas تار alll [لی گریم
جوّار ال
صفحه 196:
سپاسی که در نامه نوشته شدهای که مقربین Ul
را مشاهده میکنند از جانب ما با علی علیین بالا"
رود.
سپاسی که چون از هول رستاخیز چشم ها خیره
شود دیدههای ما به آن روشن گردد و چون روها
سياه شود چهرههای ما : به آن سفید گردد.
سپاسی که در پرتوش از آتش دردناك خدا آزاد
شویم و به جوار کرمش در آئیم.
صفحه 197:
صفحه 198:
سپاسی که به یمن تأیید آن شانه بر شانه
فرشتگان مقرب او زنیم, و در اقامتگاه
جاودانی و سرای عزت سرمدي اش در
سك پیغمبران مرسل در آئیم.
صفحه 199:
زنده شدن دوباره مردگان
حضرت سید السٌاجدین صلوات الله علیه در
سومین دعاي خود فرموده است:
« و إِسْرَافِيلٌ صَاحِبٌ الضٌورِ اشامن all
يَنْتَظِرٌ مِنْكَ الاء ذنَ و خلول آلاقر. یه
Wb Sx asa, رَهَائِنِ القُبُورٍ »
صفحه 200:
خدایا ! درود فرست بر اسرافیل که داراي
صور است, و چشم گشوده آماده است و
در انتظار اذن و فرود آمدن فرمان تست؛ تا
بدین وسیله افتادگان گرو قبرها را آگاه کند
و بیدار و زنده گرداند.
صفحه 201:
سائق و شهید
les gals IS ali Boi aglt Jad »
سایق و Sig «
/ از دعای سوم / ۲
يس بر همگی ایشان رحمت فرست آن روز
که هر کسی در حالتی به عرصه قیامت
فنابت كه رانندهاق 5 گواهی,با al اه
صفحه 202:
خدایا آبرو دارى كن
urges سيثراً ستز علی | liz ولا تکشفت 5
ake و vl lis gs alg
Bil زجب یقن دقات. و ششتجیث لعَن
تاداك.
/ از دعای یازدهم /
صفحه 203:
و روزی که اسرار و اخبار بندگانت را
مىآزمائی در برابر حاضران و ناظران
پردهای را که خود فرو گستردهای از روی
کار ما برنداری زیرا که تو نسبت به هر که
ترا بخواند مهربانی و در باره هر که ترا ندا
دهد اجابت کنندهای.
صفحه 204:
رستگاری در معاد
و ارْرُفْنِي قَوْرَ الْمَعَادِ و aad المرضاد.
/ از دعای 20 /
و رستگاری در معاد و سلامت از کمینگاه عذاب را
صفحه 205:
آرامش در معاد
و هب لِي أمْن يَوْمِ الْمَعَادِ و امْتَحْنِي حُسْنَ
الازشاد.
/ از دعای 20 /
و ایمنی از عذاب روز بازیسینم ارزانی دار,
و از رهبری کاملم برخوردار ساز.
صفحه 206:
صفحه 207:
همچنانکه بوسیله او ما را هدایت کردی,
و بر محمد و آلش رحمت فرست همچنانکه
به سبب او را رهائی دادی,
و بر محمد و الش رحمت فرست. چنان
رحمتی که ما را در روز رستاخیز و در روز
احتیاج بتو شفاعت کند زیرا تو بر هر چیز
قدرت Ww پایان داری. و آن برای تو اسان
است.
صفحه 208:
شفاعت قرآن
و ستباً $3 ُجْرَى به النْجَاةَ فِي عَرْصَةٍ الْقِيَامَةء و
ذَرِيعَةً تَقْدَمْ با علی تعِيم دار الْمُقَامَةِ.
/ از دعای 24 /
و ( قران را ) سبب نجات یافتن در عرصه
قیامت, و وسیله ورود به نعمت های سرای
اقامت قرار ده.
صفحه 209:
bok do pall مُحَقَدِ و آله. و تارك لنا في
خلول دا لیلی و طول الُقافة بن أَطبَاق
ی
patil els تمد فراق الاثبا خر متازلتا, و
Te کته قوس اضاقت بتوبتاب ب آتامتا.
/از دعای 142
صفحه 210:
خدایا, بر محمد و آلش رحمت فرست, و
وارد شدن ما را به خانه فرسودگی, و طول
زيستن ما را در ميان طبقات خاك بر ما
مبارك ساز
و يس از مفارقت دنيا قبرهامان را بهترين
منازل .ما قرار تفه
وبه رحمت خود تنكى لحدهامان را كشاده
سازء و در ميان حاضران رستاخيز به
كناههاى هلاك glass lou dla wai
صفحه 211:
بل جهنم
م ulsall فِي 2885 الْعَرْضٍ عَلَيْكَ دُلٌ
وَارَحَمْ
so las
5 بت Me a عنْد اصطراب جسر جمَنْمَ یوم
لمجاز عَلیْها رل فدامتاء
ووز به قل الي سُدَف قُبُورِتَاء
1
و تختا IS do a رب بَوم اْقيامة و هداد
alll p37 Jissl
les jl 143
صفحه 212:
و در آن روز که روی ستمگران سیاه شود ,
در روز پشیمانی و حسرت چهرههای ما را
سفید گردان. و برای ما در دل های مومنان
مودتی بیفکن, و زندگی را بر ما دشوار مساز.
صفحه 213:
أعِلْهُمْ لت قذرا و أَوْجَهَهُمْ dls Jake
/ از دعای 42/
خدایا در روز رستاخیز پیغمبر ما را, از حیث
مکانت مقربترین پیغمبران به خود, و از جهت
شفاعت برترین.. و از جهت قدر برزگ ترین و
از جهت منزلت آبرومند ترین ایشان نزد خود
قرار ده.
صفحه 214:
/ از دعای 42 /
صفحه 215:
خدایا بر محمد و آلش رحمت فرست. و کاخ
دین و شرفش را افراخته ساز, و حجتش را
قاهر و کفه میزانش را سنگین گردان و
شفاعتش را dy و توسلش را قبول كن,
و روسفیدش نمای, و نورش را كامل سازء
و درجهاش را بالا بر.
صفحه 216:
حَوّضَهة, و اشقتا باه
/ از دعای 42 /
صفحه 217:
و ما را بر طریقت او زنده بدار.
و بر دین او بمیران و در شاهراهش پویا دار.
و در مسلك او پیش بر و از پیروان او قرار
102
و در زمره او گرد آور و به حوض او وارد
۳
صفحه 218:
ماموران دوزخ
و gill یَفولوَ ادا تطَوا | pigs 5835
عَلَى أل مَعْصِيَيِكَ سْبْحَاتكَ ما عَبَدْنَاكَ حخذ
sks
/ از دعای سوم /
صفحه 219:
و ( درود فرست ) بر آن فرشتگان که چون
دوزخ را بر گنهکاران خروشان بینند گویند:
«منزهی تو (ای خدا) ما ترا چنانکه سزاوار
عبادت تو است عبادت نکردیم».
صفحه 220:
فرشتگان بهشت و دوزخ
gull 5 يَقُولُونَ سَلَامُ عَلَيَكُمْ يما صَبر
قیقم عُقَبَى الدّارٍ ۲
oul! aul 5 دا فیل 2@) 33 خُدُوهُ فَعْلوة
anal سَلوة ابتدروة سِراعاًء و لَمْ يُنْظرُو
jl / دعای سوم /
2
a
3
صفحه 221:
( درود فرست ) بر فرشتگانی که به اهل
بهشت گویند: «درود بر شما باد در برابر آنکه
صبر کردید پس اينك بهشت نیکو سرانجامی
است»
و بر فرشتگان پاسبانی که چون به ایشان گفته
شود : «او را بگیرید و در غل کشید و به دوزخ
در افکنید» شتابان بسوی دوزخ رو مىأورند و
گنهکار را مهلت نمدهند
صفحه 222:
والحمد لله رب العالمین
صفحه 223:
صفحه 224:
صفحه 225: