صفحه 1:

صفحه 2:
ضرورت تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس 0- مهمترين حادثه قرن و عصرء پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن دفاع مقدس می باشد. ©-انتقال حماسه ها و عبرت ها به نسل های بعده سوم و چهارم ( انتقال میراث انقلاب و دفاع مقدس ) و دستاوردهلى أن. ©- شناخت شخصیت های موثر در انقلاب و دفاع مقدس ( سیاسی و نظامی ) <-تبیین مظلومیت ايران در جنگ و حمایت های همه جانبه ( سياسى » نظامی » مالی » تسلیحاتی ۰ مشاوره ۰ انسانی و... ) از عراق . 0 نقش مردم و جوانان داوطلب در جنگ .

صفحه 3:
ضرورت تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس © © شناخت چهرها و جریان هلی داخلی و خارجی . ۰ م- تبیین جنایات جنگ ( سلاح های شیمیایی و قنل عام حلبچه ) بمباران شهرها و موشک باران. ۰ 0- ماندگاری حماسه ها و درس های دفاع مقدس © تبیین چتر امنیتی دفاع مقدس برجلمعه فعلی , * (0- جلوگیری از تحریف حقایق و واقعیت هلی دفاع مقدس. ۰ 0- پاسخ به سنوالات و رفع ابهامات جوانان از دفاع مقدس,

صفحه 4:
فصل اول :تبيين مفاهیم جنگ وجها ‎٠»‏ چيستي و چرايي جنگ ‏* جنگ, يكي از عناصر پایدار تاريخ است و علي رغم تلاش فراواني در طول تاريخ صورت كرفته. رسيدن به صلح مطلق سرابی بیش نيست. ‏* به طوري كه از سه هزار و جهارصد سال تاريخ ثبت شده جوامع انساني, حداکثرسیصد سال آن بدون جنگ و خونريزي سپري شده است. ‏© نی ملاسته بزرگي مانند افلاطون ( 447 72 ۳ ارسطو(322-348 ق.م) حقانیت جنگ را بصورت دفاعي ‎a‏ رسمیت شناخته و آن را ضروري دانسته اند. ‏* ارسطو به روشني مشخص مي کند که صلح غایت جنگ |

صفحه 5:
چيستي و چرايي جنگ بر اساس گزارش رئیس دادگستري بین المللي که در سال 1992 ميلادي منتشرکردا است تنها سالهاي 1910 و 1972 بدون جنگ و درگيري بوده است. مهم ترین درگيريهاي سده بیستم ميلادي زوي کره خاكي عبارت بودند از 1 جنگ جهاني اول که از تاریخ 4 اوت 1914 تا 11 نوامبر 1918 به مدت چهارسال کشید. 2 جنگ جهاني دوم که از اول سپتامبر 1939 ميلادي تا 7 مه 1945 به مدت 6 سال کشید. 3 جنگ کره که از 25 ژوئن 1950 ميلادي شروع و به مدت سه سال ادامه بدا ۰ 4 جنگ ویتنام که از 22 دسامبر 1961 آغاز گردید و تا 27 ژوئیه 1973 به مدت بازد» سا آدامه یاف 5 جنگ اول اعراب و اسرائیل که از 5 ژوئن 1967 به مدت شش روز نار ۳۳۰ اين جنگ همه ارتش هاي كشورهاي عربي زمین گیر و مضمحل شدند. 6 جنگ دوم اعراب و اسرائیل که در ششم اکتبر 1973 شروع شد وب ۰ 2 ۱۳ اف ار هر اع ا عدم فشي مراد با 7 جنگ ایران و عراق که از 22 سپتامبر 1980 با تهاجم ارتش متجاوز عراق به ایران آغاز شد و تا 20 اوت 1986 با برقراري آتش بس زیر نظر نبروهاي مدت 8 سال یا 2887 روز ادامه یافت.

صفحه 6:
s تعریف واژه جنگ * .تر مي بر, جامعه شناس آلمانی جنی رای ۳۷۰۰ داند که بین دو گروه سازمان یافته در جریان باشد. * يعني جنگ مستلزم شرایط تکامل تاربخي معین است بویژه وابسته به دولت و سازمانهاي شبه دولتي مي باشد * برخورد خشونت آمیز بین نيروهاي مسلح دو یا چند کشور پس از به بن بست رسیدن مذاکرات سياسي به منظور تحمیل اراده یا جلوگيري از تحمیل اراده يكي بر ديگري.

صفحه 7:
* فلاسفه غرب عمدتاً علل جنگ را در ذات انسان جستجو مي کنند و بر اين باورند که بقیه عوامل همانند عوامل اقتصادي. تشرایظ جغرافيايي و اختلافات تاریتی ۵ ۰۱ در همین عامل دارد. * فروید, روانشناس معروف معتقد است ريشه جنگ در وجود انسان است و ريشه این پدیده اجتماعي را اين گونه بیان کرده است ۰« ريشه تمایل به جنگ , در غریزه انسان نهفته است »

صفحه 8:
دانشمندان و صاحب نظران علوم انساني, علل پدیده جنگ را از ابعاد مختلف بیان کرده اند. 1- عدم موازنه قوا به معني بر هم خوردن موازنه به نفع يك طرف 2- تحول در قدرت اقتصادي 3- به وجود آمدن يك بسیج ملي و ايدئولوژيکي با نظر منفي نسبت ب وضع موجود 4- وسعت مرزهاي مشترك 5- تفكر يايان بخشيدن به اختلافات از طريق قوه قهريه.

صفحه 9:
مکاتب غربي و جنگ * درکلام مسیحیت اولیه , جنگ رد شده است. این جمله در کلام مسیح معروف است که: «اگر به طرف راست تو سيلي زدند طرف چپ را آماده کن » * حضرت مسیح علیه السلام نیز به امور مادي بي اعتنا بود. مسيحيت اوليه معتقد است کساني که ‎I reese isles‏ شمشیر استفاده مي کنند قطعاً به هلاکت خواهند ۱۳۳۲۲۱۳ از رسمیت یافتن دین مسیح در امپراطوري روم, تعالیم مسیح علیه السلام به فراموشي سپرده شد و با نفوذ کلیسا به دربار پادشاهان , جنگهاي ویرانگر آنها در پوشش عدالت خواهي و طرفداري از دین مسیح توجيه شد و جنگهاي صليبي نیز با همین عقیده به راه افتاد.

صفحه 10:
مکاتب غربي و جنگ * فرامین حضرت موسي علیه السلام که نشأت گرفته از ده فرمان خداوند بود انسانها را به نيك سرشتي و آزادانديشي توصیه مي كذ و از دزدي و شهادت دروغ. طمع و قتل و آدمكشي بر حذر مي دا ‎LI.‏ آمروزه صهیونیست ها با در دست داشتن اکثر مناطق و مرا اقتصادي جهان و بنگاههاي خبري که نماد آن رژیم صهيونيستي است از ايتي عليه بشریت فروگذار نمي کنند و جهان ر این حکومت نژادپرست بوده و هم اکنون نیز پشتیبان بی قید و شرط آن است.

صفحه 11:
a ‏اکثر فلاسقه غرب جنگ را اساس روابط انسانها مي دانند:‎ ‏ماكياولي معتقد است در راه رسیدن به مقصود؛‎ ۱۳۹۳۲۳۳۲۱۰ ‏دروعگويي, خیانت, آدمكشي, ويراني شهرها‎ ‏زنان مشروع است.‎ مارکسیسم براي توجیه جنگ , نظرات مخصوص به خود را دارد و باارائه يك تحلیل اقتصادی, دلیل همه جنگها را تا ۱۳۱۰۱۵ بخصوص وجود طبقه زیاده ‎bb‏ سرمايه داري مي داند. نكته مشتركي كه بين همه انديشه هاي غربي و ماركسيستي وجود دارد اين است كه همه آنها: جنگ را براي مطامع انساني, سود بیشتر, قدرت و شهرت مي دانند,اما هر يك با راه و روش خود.

صفحه 12:
نظام دفاعي اسلام * يكي از اصول مسلم تعلیمات اسلام و از مباني حقوق اسلامي , صلح و مسالمت است. گزینش نام اسلام براي اين آیین مقدس تأكيدي بر اين مدعاست. از دیدگاه اسلام هم جنگ تجاو زکارانه و هم تجاوز در جنگ محکوم است. * در آیه 65 سوره مبارکه انعام: مي فرماید * جنگ چيزي در ردیف صاعقه و زلزله و بلاهاي آسماني شمرده شده است. * و به همین دلیل هم در آیین الهي و شریعت مقدس اسلام تا آنجا که ممکن باشد از جنگ پرهیز میشود. جنگ در اسلام اصل نیست , اما در مقاطعي هم اجتناب ناپذیر است و نوعي استراتژي دفا محسوب ميشود.

صفحه 13:
ماهیت جهاد * واژه جهاد از ماده جهد به معني تلاش و کوشش همراه با تحمل مشقت براي رسیدن به هدف است. بنابراین * مفهوم واژه جهاد با مفهوم حقوقي جنگ متفاوت است. جهاد در فرهگ اسلامي یا جهاد اکبر است (مبارن بانخس) ۱ ۳۳۱۳۱۰ به معناي مبارزه کردن در راه خدا و براي خدا با دشمنان خدا مي باشد. * جهاد در معناي اخیر, يا جهاد با کفار و متجاوزان است یا جهاد پا منحرفین و باغیان علیه امام زمان كه در معني وسيع أن الزاما با جنگ و خونريزي همراه نیست , زیرا سعي و کوشش در راه خدا ن است بدون جنگ و خونريزي هم نتیجه بدهد. ۰ جهاد يكي از ارکان پنج گانه اسلام است که در کنار نماز و روز رکات آیده است؛

صفحه 14:
اهمیت جهاد * قرآن کریم در 33 مورد از واژه جهاد و در 38 مورد از واژه پیکا قتال در راه خدا یاد نموده است و از مجاهدان در راه خدا تمجید و متخلفان را نکوهش نموده است . آیات ديگري هست که معني و مفهوم آنها بر عظمت جهاد و پیکار در راه خدا گواهي مي دهد و اين همه تأکید. نشان دهنده عظمت اف است که اسلام وقرآن برای جهاد و بكار 7 ۱۳۱۱۱۳۱ است * نمونه هايي از اين موارد « آیه 4 از سوره صف , آیه 111 از سوره توبه و آیه 251 از سوره بقره»

صفحه 15:
اهداف جهاد * هدف در جهاد في سبیل الله ؛ گسترش قوانین الهي, بسط تو: و عدالت , دفاع از حق و از بين بردن شرك وستمگري است. ۶ فرید وجدي در دائره المعارف اسلامي مي نويسد: جهاد به خا سه هدف تشریع گردیده است: * 1 دفاع از جامعه اسلامي هر گاه خطري آن را تهدید کند که آیه شریفه 39 از سوره مبارکه حج را بعنوان شاهد ذکر نموده است. * 2 حمایت و دفاع از تبلیغ و دعوت اسلامي , بر اساس آیه شریفه 0 ار سوره بقره * 3 موسعه تشر اسلام , بر اساس آیه شریفه 38 از ۱۳

صفحه 16:
اقسام جهاد الف جهاد ابتدايي جهاد ابتدايي با هدف آزادسازي مردم تحت ستم انجام مي گیرد. فقهاي شیعه حضور پیامبر یا امام معصوم را در اين كونه جهاد لازم مي دانند. در اين نوع جهاد , كساني از سر راه برداشته مي شوند كه مانع از رسيدن ييام توحيد به مردم هستند و هنكامي كه اين مانع رفع شد اسلام براي تحميل خود به مردم هيجكونه اجباري به كار نمي برد و اكر جنين اتفاقي رخ دهد تخلف از دستورات اسلام است. در صدر اسلام از اين كونه موارد زیاد یافت مي شود که سرزمین هاي فتح شده تا مدتها بر کیش خود باقي مانده و در انجام مراسم عبادي خود آزاد بودند و با گذشت زمان وب سل خويش اسلام را پذیرفتند.

صفحه 17:
اقسام جهاد * ب جهاد دفاعي * جهاد دفاعي هنگامي مطرح مي شود که کشور اسلامي مورد تجاوز دشمنان قرار مي گیرد. در اینجاست که دفاع بر همه مسلما واجب مي شود و اين دفاع همه جانبه مسلمانان ؛جلو حرکت دش و دست اندازي به استقلال, آزادي, نوامیس و دارايي هاي مردم را مي گیرد و آنها را از حمله به سایر مسلمانان و ظلم و تعدي و به ريختن نظام اجتماعي ويا از بين بردن آیین حق باز مي دارد. * در جهاد دفاعي ,وجود پیامبر یا امام معصوم يا نائب خاص امام شرء نيست ؛ يعني اكّر امام يا نائب امام و يا حتي مجتهد و مرجع تقلید هم وجود نداشته باشد بر مسلماناني که مورد تجاوز قرار گرفته اند , واجب است خودشان دفاع را بعهده بگیرند و هیچ شرطي معتبر نیست بلکه با هر وسیله ممکن , دفاع واجب است و این است که بیشتر فقهاي اسلامي به آن فتوا داده اند.

صفحه 18:
۰ حضرت امام خميني (ره) مي فرمایند: هر گاه دشمن به سرزمین مسلمانان و يا به مرزهاي آنان حمله آورد که ترس از بین بردن ‎Lol‏ اسلام و جامعه اسلامي از آن مي رود , بر همه مسلمانان واجب است با هر وسیله ممکن به دفاع برخیزند و در این راه از پول و جان و مال دریغ نکنند. * در ادامه می فرمایند: اذن او یا اذن نائب خاصش يا نائب عام آن حضرت شرط نیست , بلکه بر هر مكلفي با هر وسیله اي بدون قید و شرط , دفاع واجب است

صفحه 19:
ع فد آخر * با عنایت به آنچه بیان شد چنگي که رژیم ديكتاتوري صدام حسین به نمايندگي از استکبار جهاني علیه انقلاب اسلامي به منظور تابودي انقلاب و سرنگوني نظام مقدس جمهوري اسلامي و تجزیه ایران و دست اندازي به منایع حياتي و نابودي استقلال کشور شروع کرد از مارد مشخص تجاوز به مملکت اسلامي و مسلمانان محسوب مي شود دقل جانات 1 بزرگ و شریف ایران در برابر متجاوزان از مصادیق بارز جهاد دفاعي و جهاد فل 1.27 الله د ونه همین زوي ار تجاوز غراق به ايران بعنوان: * « دفاع مقدس » و از دفاع ملت ایران با عنوان « جنگ تحميلي » ياد مي شود. * ملت يزرك ايران به تبع از اسلام و رهبري پیامبرگونه امام (ره) جنگ طلب نبودند اما در مقطعي از تاریخ خود مجبور شدند بجنگند , هرچند منادي صلح و وحدت بوده و هستیم اما ناگزیر بودیم بگوییم * «ما مرد جنگیم »

صفحه 20:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان