مدیریت و رهبری

آشنایی با مدیریت کیفیت و استاندارد‌های بین المللی آن

صفحه 1:

صفحه 2:
جه مسد 00297 فاوريهاى نوين در صنعت فولاد. همست متسه ‎eames‏ آشایی با مدیریت کیفیت و اسانداردهای بینالعلی آن

صفحه 3:
آشنايي با مدیریت کیفیت 9 استاندارد 9001 ۱50

صفحه 4:
مدرس دورد؛ مهندس محمد بيشوا ب رتزار كنئده دوره: قطب علمي فناوريهماى نوين در صنعت فولاد

صفحه 5:
ب موز س: متولد 1324 در تهران ۲ فوق لیسانس متالورژي از دانشگاه فني برلین متاهل و داراي 3 فرزند دختر ۲ 0 سال سابقه خدمت در شرکت سهامي ذوب آهن اصفهان از سال 1381 بازنشسته شرکت ملي فولاد ایران از سال 1382 تا کنون پیمانکار فعاليتهاي آزمايشگاهي و تحقيقاتي در ذوب آهن و فولاد مبارکه (بیوگرافی کامل را از آرشیو اخبار سایت قطب علمی فناوریهای نوین در صنعت فولاد دریافت کنید) رحد اده لا

صفحه 6:
شنیده شده درک شده توافق شده به کار بسته شده درک شده توافق شده به کار بسته شده استمرار یافته

صفحه 7:
مقدمه پویانی هر سازمان , به کیفیت فرآورده‌ها و خدمات ‎OT‏ بستگی داشته و در اين رابطه براى نيل به كيقيت مطلوب . سازمانها و موسسات امروزه شدیدا توجه خاصی به انتظارات مشتریان دارند . که اين مهم همواره لزوم بهسازی و بهینه سازی مستمر را جهت دستیابی به شرایط اقتصادی مطلوب به همراه داشته است آنچه که امروز بیش از همه در عرصه تجارت بین المللی و بازار رقابت سورد توجه جهانيان قرار كرفته .رعايت استانداردهاى كيفيت در تولید و رائه خدمات و محصولات ‏ ياتوجه به درخواستهاى مشترى است واين موضوع در كنار توسعه روز افزون فعالیتهای صنعتی و پیشرفتهای تکتولوژیک که با سرعتی شگرف در تقییرو تحول است : موجب گردید تا سازمان بین المللی استاندار ,۸90 در سال ۷ براساس پیش نیازهای صنعت و تجارت . استانداردهای نظام کیفیت که به سری استانداردهای ‎٩۰۰۰‏ معروف گردیده تدوین نماید. روند تحولات اقتصادی در کشور ما و ضرورت حضور فعال در بازارهای جهانی که اصل رقابت را مطرح می سازد. ایجاب می نماید که بخشهای تولیدی و خدمانی ,و یویزه صنایع موقعیت و شرایط حساس قعلی را بخوبی درک تموده و نسبت به استاندار دهای مد بر یت کیقیت ( تضمین کیقیت ). آگاهی داشته وضمن فراگیری اصول و مبانی آنهاء جهت استقرار و اجراى استانداردهاى بين المللى 2 201 اقدام تماييد 000 وز يذ قوت بيست ويكم سال ...7 نتقام نوينى را تجريه ‎١‏ 0 که بو پر شمكرايى را به دنبال دارد و در این میان و این دوران پر آشوب یک چیز روشن است

صفحه 8:
امروزه در عرصه علم و تکنولوژی كه با سرعتی شگرف به پیش میرود و ما را به رقابتى بزرك فرامی خواند.وقت زیادی برای اقدامات اساسی ندارم و اقدامها می بایستی موثر وفع شوند. چرا که نیک فرجامی به تعهد وپای بندی همه ما به اتجام هرچه بهتر کاریست که مستولیت انجام آنرا عهده داریم ‏ این الزم و ضرورت حتی به زیبیی خاصی در فرمایشات حضرت رسول اكرم (ص ) توصیه گردیده است؛ “هركس كارى ميكند ‏ بايد تا خوب اتجام دهد و یا به گونه دیگر ارسطوفیلسوف یونانی به آن اشاره نموده هوچه انجام می بذ برد وقتی ارزش دارد ,که خوب ‎RUD PSI‏ لذاهرکاری که به صورت جمعی انجام ميكيرد. در هر لحظه از قر يندو هر مقطع از آن می بایست بطور صسحیح . بی نقص ومطابق آنچه که خواسته شدة ویاموردنیزاستنجام‌گیرد و همه مجریان مسئول کیقیت فعالیت خود می باشند بر این اساس چکیده مطالب تهیه شده بمنظور آشتایی اولیه مدیران ومسئولین با موضوعات ضروری نظام کیلیت و ایجاد جرقه لزوم و اضطرار رعایت آنها در افکار دست اندارکاران صنعت مفید تشخیص داده شده . تابابرنخورداری از متبع و دستاوردهای آن , موجوديت خود را در عرصه رقابت جهانی تضمین نمایند.

صفحه 9:
9001 هرچه انجام می پذیرد وقتی ارزش دارد که خوب انجام گرفته باشد (ارسطو ۳۲۲-۳۸۶ قبل از میلاد) اس نبل از ميا 02 2 Alles,was getan wird, ist es wert, Gut getan zu werden (Aristoteles 384-352 v.Chr.) MSS

صفحه 10:
9001 اما بدون کیفیت همه #42 هیچ است ۱ Qualitat ist nicht alles , Aber ohne qualitat ist alles Nichts!!! MSGS PDE

صفحه 11:
مشقات و هزینه هالیکه تولید کننده در ایجاد فوانعو ز ستخلم صبانیچه چریدار قکن بهره مند .ميكردد. هى باشد كم مايينك- 1915))

صفحه 12:
كيفيت . مشقت و هزينه هابيكه نوليه كا متحمل كرديده : نيست . بلكه : فوائد و استفاده هانى است كه خريدار از آن ‎opm‏ ‏.ميكردد Quali ‏اك‎ oicht der @uPivond , deo Wersteller seis Produkt kiceicstecht , wer Dupe, deo der KauPer ae ie zich. «Dorn -

صفحه 13:
تار یخچه کیفیت : اززمانیکه بشرخودرابه تولید و بدوا بصورت تولید تک محصولی و سپس تلید انبوه مشغول داشت , همواره کنترل مشخصه ها و ویزگیهای فرآورده و انطباق آن با آنچه که مطلوب و از پیش تعیین شده بودند :که هماناکینیت میباشد , مورد توچه و مد نظر صنعتگران و تولید کنندگان بوده است. پیچیدگی تولید محصول و تکنولوژی آن نیاز به روش و سیستمی داردت بتواند کیفیت مطلوب را در هر زمینه‌ای تعیین نماید. کنترل کیفیت عبارتست از اطمینان از تهیه و تولید کال و خدمات بر طبق آنچه استانداردهاتعبین نمود‌اند این عمل‌تااونلقرن‌بیستم‌براساس متدهای تعیین شده کار شناسان و متخصصین صنعت توسط روشهای بازرسی اعمال میگر دید. که بتدریج توسعه یافته است دراان روش برحدس‌شهرت وخطمتی تولیدکنندگان ,ویر حسب عساسیت نو ترا ۳ ونیزازتظرایمنی وبهداشتی واطمینان‌بخشی از فرایندتوسط بازرسی های صدد رصد ویانمونهبرداری,بمنظورتعیینکیفیت یک محموله صورت میگرفت اینامرخوداشکالاتی راد بر داشت.که موتوان بطور عمده به موارد زیراشاره نمود * بازرسى و آزمون در اتتهاى فرايند توليد . موجب بهبود ذاتى و حقيقى كيفيت نميكردد و فقط ميتوائد حداكثر . محصولات معيوب را شناسائي نموده واز عرضه آنها به مشتری جلوگیری نماید در این روش پس از طى كليه مراحل فرايند توليد و صرف هزينه هاى مصرف مواد اولهه كار برسئل ؛ استهلاك تجههزات و ماشين آلات : قطعه يا متحصول معيوب از توليد جدا ميكردد كه از يك طرف هزينه قيمت تمام شده را از داده و از طرف دیگر بدلیل وازده شدن محصول موجب بروز د لكيرى بين برسئل توليد كننده و بازرسين كنترل كيفيت ميكردد. + بازرسین عمدتا در ابن روش بجشم مزاحم ویلیس كه مسبب اخطارها و تنبيه

صفحه 14:
پرسئل میگردند. بحساب آمده : کماین خود مانع کشف قایق و تهاینا سانم پی‌بردن به علت منشاء بروزعیب میگردد. بتدريج وباتوجه به اشکالاتیکه در اين روش بازرسی مشاهده كرديد سبب شد متخصصین و مدیران به ابداع روشهای دیگر بياندیشند و بر پایه این تفکر از اوائل دهه پنجم و اواسط جنگ جهانی دوم در صنایع نظامی اسریکا سیستم کنترل کیفیت آماری , جهت کنترل فرایند تولید و عوامل موثر در تولید نقش مهمی پیدا نمود. تا چندی قبل << تضمین کیفیت ۰ واژه‌ای بود که معدود کسانی با آن آشنائی داشتند و بطور عمده فقط در صنایع هواپیمائی , نیروگاه اتمى و نرم افزارهای نظامی مشهوم خود را داشت ولی .پس از جنگ جهانی دوم و درک نکات اساسی وموثر روش سیستم کنترل کیفیت توسط مدیران و برنامه ریزان اقتصادی و صنعتی , بسرعت نگرش کنترل کیفیت آماری جای خود را در صنایع کشورهای پیشرفته باز نمود و هنوز هم دانشمتدان براين عقيده میباشند که بهره‌گیری از تتوری کنترل کیئیت آماری در هر نوع صنعت با کارخانه با هر سطح تکنولوژی‌بنحومطلوب جوابگوی تضمینکیفیت میباشد. امروزه شاهد تغیبرات و تحولات بسیار عمیقی در جهان هستیم وبا افزايش توجه به کیفیت در سطح بازار جهانی . سازمانهای بی شماری در فعالیتهای خود اقدام به تدوین و یکارگیری روشهای آساری و استانداردهای کیفیت گوناگون تمودماتد سیستم کنترل کیفیت آماری در واقع نوعی به نظم آوردن و سازمان دادن کنترل و نظارت بر منابع و عوامل موتر تولید ( مواد اولیه , تکنولوژی تجهیزات , روش تولید : نحوه عملکرد پرسنل و۰۰۰۰) در شروع. در هتگام و در نتفای فرایند تولید است . هرجه بتوان کنترل سیستماتیک را از نتهای خط تولید به سوى ابتدای فرایند سوق داد. بدلیل دستیابی ساده تر و شناسانی آنها در کوتاهترین فاصله زمانی .تایح اقتصادی تاشی از جلوگیری باز كاريها و ضايعات ونيز آطبینان بیشتر از کیفیت محصول افزایش خواهد یافت . هتگامیکه کیفیت تحت

صفحه 15:
چنین سیستم کنترلی قرار ميكيرد. نمايانكر برنامه ريزى (طرح ريزى ‎ )‏ دقت و نظارت سرهرسنان . مديران ميانى و مديران ارشد أست و بدين شتفت كه كلق ساختار سازمانی واحد تولید تحت نظم و کنترل قرار گرفته است هر شعص در محل کار عود بمنزله مشتری و عرضه کننده باید تلقی گردد. مشتری. فقط در متهوم حارج سازماى نيلت بلك در تال ‎ee‏ ‏هر شخص مشتری میباشد. از آنجائیکه هر شخص بهتر از دیگری میداند که جكونه عمل كرده . ايراد كار و مشكل را بهتر تشخیص میدهد. گر تگرش جنین باشد که کار انجام شده میتواند خطا و اشتباهداشته باشد .لازم میگردد همواره با ديد انتقادی و کنترلی به هر مرحله از کار دقت داشته و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در تتبجه بهیود در کارها عاید خواهدشد. پا در نظر گرفتن شرایط کتونی در تجارت بین المللی و بر حسب بیشترفت صنمت و تکتولوژی . مشتریان همواره درعواستها و انتظارات ود را افزایش میدهند . بنابراین برای حضور مستمر و برتر « چه در بازار داخلی و چه بازار خارجی لازم است مدیران با برنامه ریزیهای مشخص . توانئیها ولیاقت سازمان خود را برای رقابت ملبت بکارگیرند .تا در برتو و كارآثى قرايند موثرو اييجاد سیستم کیفیت . نیازها و انتظارات مشتریان برآورده شود. نتری قابل اتکاء ترین عامل برای حضور پیوسته در حفظ مشتريان موجود برای یک سازمان به همان اتدازه جلب مشتریان جدید حانز اهمیت ااست..ز با بررسبهای بین المللی گویای این مطلب است که افزایش فروش ودر نتيجه افزايش سود از طريق كسب اعتماد بلندمدت و مستمر مشتریان تضمین میگردد. همانگونه که اشاره شد اتتظارات مشتریان دائم" در 7 و 20 رصایت نز در جمتبرابریبایاتظارات درحال توسعه

صفحه 16:
میباشدبنابراینکیفیت هموارمبهتجد ید نظر و تکامل دائمی وابسته ات بايد در نظر داشت كيفيتى كه امروز یک سازمان به آن دست یافته ودر مورد آن موفق نیز شده . ممکن است برای نهازها و اتنظارات بازار غردا ناكافى باشد. بنابراينميبايستى انتظارات مشتر يان رامدنظر داشت وحتى شرايط آتى را بيش بینی نمودوبرحسب تجد یدنظر های لازم‌در دستورالعمل‌وطرحهای خود هموار: یک اربست‌براین پایهدردهه‌های اخیر.کنترلکیفیت آماری در مراحل مختلف فرایتد در بسیاری از سازمانها جایگزین بازرسی و کنترل محصول تمام شده گردیده‌است از اين رو سازمانهائی هدف اصلی خود رابا توجه به تئوریها و روشهای کیفیت (تثورى ضایعات صقر در آمریکا :05:۶2 ‎anno‏ اطمینان کیفیت دد اروپا :۷1 ۸۶ حلقه های کتترل کیفیت در ژاپن 0۳090۰۸ ‎nee GUALETY‏ ساراتوف در شوروی و۰۰۰ ) در جهت ارتقءکیفیت استوارنمودند از سازمانها و انجمن هاى بيشتاز كيفيت در اين رابطه . ميتوان به انجمن کنترل کیفبت آمريكا “سه . انجمن مهندسى وعلوم زاين :0<4:).مجمع اروبات يكنترل كيفيت ۵۰ ۰۰۰ اشاره نمود. که سرمتشاء تکامل و توسعه نظام مدیریت کیفیت و متعاقبا اساس حرکتهای بین‌المللی در جهت تهیه و تدوین استانداردهای بین المللی کینیت شده است .در اینجا شایان ذکر است که از اندیشمندان و اساتید این تحول در پهنه گیتی ذکری بمیان آید. متفکرین علوم کیفیت : اساتید و شخصیتهای معروف و صاحب نام که به راستی در توسعه و تکامل علوم کیفیت در قرن بیستم منشاءآثرات ارزنده و تاثیر بسزایی در ازتقاء کیفیت داشته‌اند. بطور خلاصه در جدول زیر معرفی شده‌اند. آنها هر یک فعالیتهای گسترده‌ای را درتوسعه سیستم کنترل کیفیت آماری داشته‌اند. وی در مقبل نم نان فعاليت اصلى و تخخصصى (تقطه اد لا للدت شاس بان كر كرد يده الست

صفحه 17:
5 ادوارد دمینگ (۱۹۰۰-۱۹۹۳) ژوزف -ام.حوران .9۰۴-۰ ادموند فایکن با [...-۱۹۲۰) - پوزیدنت ۸56 کلیه قسمتها و آفراد | کا رکنان امسئولیت کیفیت را دارند. - داور جوانز بين الملل ىكيفيت «هدایت کیفیت در کلیه بخشها توسط چرخه کبفیت ت توسط طرح ریزی نظم گرا و پیشگیرانه تضمین میگردد و نه کنترل فیلیپ کرو سب «برنامه های بدون نقص ۸۱۱۱۸۰۲۳۱۱۱۲۸ 0۳

صفحه 18:
کانورا ایشیکاوا ۱۵-۸ mn ‏عضوانجم نکیفیتژاپن‎ 1۹۴۹) ‏از ۱۹۲۰ پروفسور دانشگاه توکیو‎ حنیشی تاو ‎arr‏ والترماز یتک .فلخل إروسيه متولد شده و تادكتراق فسیزیک تسجربی در ۱:۱ تحصبل نمود) *کنترلکیفیت فرا شرکتی(۵6) 0۱۳ ‎COMPANY AMIDE-QUALITY‏ ؛کیفیت برا یکلیه سطوح اجرالی «دیاگرام علت و معلول رابطه ضرر وزیا کیفیت «طرح ریزی تحقیقات آزمایشی از سال ۴ ۹۵ آبکارکیری کنتول عبفیت آماری رادرآلمان بئان گذاشت «تدوين كناب جامع تضمين كيقيت مقر در تسین انحم نکیفیت آلمان (۱060 اولین ارو پانی در بافت کننده حایزه(مدال ادواردز) اي لدرثالى ازسال 11/1 اجن يفيت اسان ‎٠.٠‏ جابه مایت را

صفحه 19:
TN 92 کیفیت چیست؟ بر اساس نظریه "دیوید..گروین" 5 نگرش در مورد کیفیت قابل تعمق و تعريف مي باشد. اين نگرشها تعریف کیفیت را در رابطه با محصول و خدمات دقيقتر بيان مینماید. 7 نگرش سنتي (نگرش فلسفي) ۰4 نگرش بر اساس محصول (محصول نگري) نگرش بر اساس مصرف (محصول نگري) نگرش بر اساس تولید (تولید نگري) نگرش ارزشي (ارزش نگری)

صفحه 20:
TN 92 eo ae ۲ Dees ‏اين تعریف یا نگرش‎ ‏بصورت فلسفي در وضعیت مطلق‎ و بدون عیب و مقوله ها را کامل مي‌پندارد. ادیدگاه فلسفي کیفیت بعنوان کل مظلق. بدون غينا ‎١‏ 0001 4 اندازه كيري: كيفيت را نميتوان اندازه كيري نمود اما زماني که با آن مواجه شویم

صفحه 21:
نگرش بر اساس محصول (محصول گرا): در این حالت کی ‎Ren‏ ‏مشخصه محصول تلا ‎Re‏ ‏مي‌گردددر اين نگرش تعریف کیفیت بر 00 عوامل و ويژگي محصول بیان 2 دیدگاه محصوا کیفیت بعنوان ويژگي معيني که در محصول وجود دارد و شاخص است بیان 92 TN بطور مثال : قدرت موتور در یک اتومبیل ‎oye‏ طبيعن هيوه دن آب برنكال راحتي و فضاي حركتي در صندلي هواپیما اندازه گيري: کاملاً ويژگي مورد مطرح 0( کال ای كيري است.

صفحه 22:
92 TN و خواسته هاي مشتری ۳:۵ است. 4 کیفیت بعنوان ارضاء کلیه خواسته 7 تكرش بر اساس مصرف (مشتري کرا) ‎S01‏ ‏در اين حالت معبار 272.5 50 ۲ نیازها و خواسته ‎‘eb‏ مشتریان و با توجه به خواست ۱۱ ۲۱۲۱ سنجش فرار مي‌گیرد. رنب این ت مطلقا ز مثلاً روزنامه ‎9۸٩‏ آلمان اندازه گيري: 1 سنجش بر اساس جمع آوري

صفحه 23:
92 TN در این حالت بطور كلي کیفیت رعایت و انطباق ويژگي هاي محصول با مشخصه هاي تعيين شده به هنكام ساخت و توليد مي باشد. جهت كيري اين نكرش بر اين مبناست كه هر كار ر| !]0000700 انجام داده و ‎Calg:‏ يرو |1211 02000 ع)" مي‌نماید. دید و نظر در اين نگرش ویژگیهای فنی میباشد. کیفیت بعنوان رعایت و انطباق مشخصه هاي مفروض و تعیین شده با ويژگي های تولید شده اندازه گيري: کاملاً قابل اندازه گيري و سنجش مي‌باشند و فرایند تحت کنترل قرار مي‌گیرد. مشکل قابل مطرح زماني ‎cul‏ که اندازه گيري در فرایند قابل ‎oe‏ اج ‎ees‏

صفحه 24:
نگرش بر اساس ارزش (قیمت گرا) در این گونه نگرش معیار تعیین کننده کیفیت ارزش و فوايدي است که عاید میگردد. مقایسه بر اساس نسبت راندمان ستاده هاست. دید و نظر در اين حالت جهت گيري ارزشي کیفیت مطرح است. 92 TN کیفیت بعنوان مقایسه فواید دريافتي ار توسظ هر یک از مشتریان. تخمین فقط بر اساس مقایسه با محصول يا راندمان ‎pha‏

صفحه 25:
و = ان مورد نظر + ا توان ' ارضاء کننده برای مصرف

صفحه 26:

صفحه 27:
TN 92 تكامل تاريخي مديريت كيفيت توسعة و تکامل مر ‎eS‏ ‏است که در سه دوره يا فاز جریان یافته است. بدین صورت که فاز قديمي تر در سیستم يا نظام تکامل یافته جدید بعنوان یک جزء از کل ساختار مدیریت کیفیت در آمده و انجام وظیفه مي‌نماید. ‎eee‏ مدبریت کیفیت فراگیر

صفحه 28:
سیستم بازرسي بازرسي و آزمون ايي طبقه بندي و تفکیک مقوله هاي نا منطبق 3 منطبق و معيو تم کنتول کیفیت كنترل آماري و تحليل در فرايند توليد سيستم مديريت كيفيت فراكير مديريت كيفيت كليه سطوح سازمان را در بر م يكيرد. همه کارکتان کیفیت اتود و تحويل ميدهند. كا مشتري كرا لجوج <<

صفحه 29:
علل برقراري یک سیستم مدیریت کیفیت pie ee » ‏مدیریت کیفیت؛‎ | یک سازمان است و آن را در دراز مدت ان ۱۳۳۰ آ] نیازها و خواسته هاي مشتري را مشخصا سای و تحقق مي‌بخشد. [أزد این سیستم کیقیت همان (برایر) رصای ۳۳۳ ست. | کیفیت يعني زمانیکه مشتري برگردد» نه محصول. لا در اين سيستم امكان به حداقل رسانیدن هزینه هاي ت» فراهم مي‌گردد. ل هزينه هاي مربوط به توليد و كبفيت اكثراً متاثر از فازهاي طراحي و توسعه لا ساختار سازماني» مسئوليتها را بطور روشن تعيين و مشخص مي نمايد لا كردش کار ‎wile‏ روندهاي توليد يا فعاليت ويزه را معين مينمايد.

صفحه 30:
] فرایند تحت کنترل» از پیش مشخص و نمایان است. 1 کنترل نهائي به تنهائي» مردود است. ] یک موقعیت اقتصادي مطلوب در جهت : مرحله ساخت و تولید مدیزیت کیفیت بازرسي و کنترل ‎a‏ خدمات آزمايشگاهي ] فرایند تولید و ساخت طرح ريزي شده است. [ انجام تغییرات در فرایند بر اساس مجوزها 1 کاهش هزینه هاي نگهداري و انبارش, روند کارها در زمان معین "درست بموقع ۰106-۵-06 و رقابتهاي رو به رشد بین المللي, همواره فشارهاي بیشتر مشتریان را در جهت, "عرضه محصول با کیفیت تضمین شده" طلب مي نمايد.

صفحه 31:
لا ریسک عرضه محصولات معیوب يا نامنطبق با خواسته هاي مشتري کاهش مي یابد» بخصوص در مقابل جرائم و غرامتهاي ناشي از مسئولیت در قبال محصول لا در مقابل شکایات و تامین خسارتها و غرامت» موقعیت بهتري را مي‌توان کسب نمود. لا در جهت بهبود تبادل اطلاعات داخلي و خارجي توسط اسناد و مدارک و شناسه هاي کیفیت , توقیق بيشتري حاصل میگردد سازمان ‎ome ][‏ تسم ساختاز سازماتی ‏انگیزش کارکنان لا از بین رفتن اتمسفر تزلزل و ناامني ‏[] آموزش , قابلیتها و توان کیفیت کارکنان را افزایش مي‌دهد (کارکنان را تواناتر میسازد) ‏حالت رهبري و هدایت

صفحه 32:
لا توان و قابلیت رقابت, توسط توسعه مستمر کیفیت. افزایش مي‌يابد. آ|ا کیفیت یک مشخصه و علامت میگردد نتیجتاً صادرات را بهبود مي بخشد. ل ارزيابي تامین کنندگان بهتر و دقیقتر انجام مي ‎ae‏ لا مفهوم و ارزش (منافع) گواهینامه و تصدیق ارزيابي سیستم مدیریت کیفیت همواره افزايش مي‌يابد.

صفحه 33:
استانداردهای نظام کیفیت ‎gg ali cwme OE‏ تسین ‎ee incon‏ سازمان نظامی آمریکاه# ده« .سازمان ناتو ۸0۸۶ . جامعه کیفیت کانادا ‏- اقدام به تدوین 550 8 مربوط به نظام كنترل كيفيت تمود ودر سال ‎ ‏۹ آنرا ان ‎ ‏ار داد. سپس با توجه به نیازهای بین المللی و جامعه مشترک اروپا. استانداردهای ۵:6 و 0۷« نتدكه حاصل بهره گیری از استانداردهای ملی و سازمانهای معتبر فوق الذکر بوده (شکل ۱) منتشر و الگوهای برقراری این نظام «جمدر , دصمه مدد , هد معم در سازمانها و شرکتهای مختلف تولیدی و ‏خدماتی بسرعت‌گسترده گشت,بطور یکه‌تاسالهایاخیر بیش از صدهزار سازمان موفق به اخذ گواهینامه های نظام مدیریت کیفیت گرد یده‌اند(شکل ۲. این استانداردها که به استانداردهای سری ‎٩۰۰۰‏ »عم معرفی گردیده‌اند ۰ مدیران را راهنماثی مینماید که چگونه سازمان با شرکت خود را رهبری کرده و کیفیت را برای دو طرف قرارداد تضمین نمایند این استائداردها در حال حاضر دارای پذیرش جهانی بوده و اکثریت کشورها آنها را مستقیماً به عنوان | استانداردهای ملی خود پذیرفته اند. و میرود که بصورت عامل اساسی و قابل اعتبار برای رقابت و حضور برتر در بازار و همچنین زبان علمی مشترک برای ‏بین المللی در آیند. ‎ ‏عقد قراردادهای دو جانبه ‏ در تولید و تجار, ‎

صفحه 34:
Die “Zutaten” fii 8 sige Sete 5750 ZF = as ‏مدير ا‎ / )6 9

صفحه 35:

صفحه 36:
ISIRI ISO 8402 ۱- اصطلاحات کلی مقوله سس فرآیند ‎PROCESS‏ یش اجرانی ‎PROCEDURE‏ ‏محصول ‎PRODUCT‏ ‏خدمت ‎SERVICE‏ ‏اراله خدمات ‎SERVICE DELIVERY‏ ORGANIZATION 4 ORGANIZATIONAL CUSTOMER iE Supt PURCHASER CONTRACTOR SUB-CONTRACTOR

صفحه 37:
تعاریف بر اساس استاندارد 8402 150 15۱۲۱ ف رآیند مجموعه ای از منابع به هم که داده ها را می کند. process set of inter-related activities which into outputs

صفحه 38:
تعاریف بر اساس استاندارد 8402 150 15۱۲۱ Procedure Specifed way to

صفحه 39:
تعاریف بر اساس استاندارد 8402 150 15۱۲۱ Product Result of activitie

صفحه 40:
تعاریف بر اساس استاندارد 8402 150 15۱۲۱ Customer Recipient of a prodt ‘supplier

صفحه 41:
تعاریف بر اساس استاندارد 8402 150 15۱۲۱ Supplier Organization that pro\ to the customer

صفحه 42:
تعاریف بر اساس استاندارد 8402 150 15۱۲۱ Purchaser Customer in a con'

صفحه 43:
POE ‎ISIRI 150 8402‏ ۲- اصطلاحات مربوط به کیفیت ‎QUALITY ‎GRADE ‎REQUIREMENTS FOR QUALITY REQUIREMENTS OF SOCIETY DEPENDABILITY COMPATIBILITY INTERCHANGEABILITY ‎ ‎ ‎ ‎SAFETY ‎CONFORMITY ‎NONCONFORMITY ‎DEFECT se ‏سئولیت در فبال محصول ‎PRODUCT LIABILITY‏ ‏فرايند احواز شوايط ‎QUALIFICATION PROCESS‏ ‏واجد شرا ‎QUALIFIED‏ ‎INSPECTION ee ‎SELP-INSPECTION Gane ‎ee ‏محه‌عداری ‎OBJECTIVE EVIDENCE ‏شواهد یلی‎ ‎

صفحه 44:

صفحه 45:
و الاسم تعاریف بر اساس استاندارد ۰ 8402 150 ۱5۱۲۱ قابلیت اعتماد اصطلاحی کلی برای توصیف قابلیت در دسترس بودن وعوامل موثر در آن ‎ging‏ :قابلیت اطمینان ,قابلیت نگهداری وتعمیر و نگهداری وتعمیر . DEPENDABILITY the collective term used to describe the availability performance and its influencing factors : reliability performance , maintainability performance and maintenance support performance

صفحه 46:

صفحه 47:
تعاریف بر اساس استاندارد ‎ISIRI‏ أعيب برآورده نشدن بيك نيازمندى كاربردى مورد نظر يا يك اننظار معقول , از جملهموردی که به ایمنی مربوط میشود - DEFECT nonfulfilment of an intended. ‘usage requirement or reasonable expectation including one concemed| swith safety

صفحه 48:
تعاریف بر اساس استاندارد 2 ‎ISIRE ISO‏ مستولیت در قبال محصول اسطلاحیی عمومی برای بیان مسئولیت تولید کننده یا دبگران به منظور جبران زیان حاصل از صدعات وارده به اشخاس و خسارات وارده به اموال يا هو فوج آسيب ديثكر فاشى از محصول PRODUCT LIABILITY _generic term used to describe the onus on a producer or others, tomake restitution for loss related to personal injury . property damage o¢ other harm caused by a product

صفحه 49:
Komme er Bauer Wind beim Eine Bipemumarnmys ce Baumeister wieder her, was immer seer wares auf igene Korea wieder a Wienn ein Baumeister ein Haus batty mace ie Konsrlson aie ge, v0 ca ne WANE ‏عم مي لد عن لاد بده اا‎ ‎wider sufbauens‏ مانس ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 50:
كتيبه بادشاه بابل “همورابي” 1700 سال قبل از ميلاد در صورتيكه يك معمار (بثا) براي شخصي منزلي ساخت و از نظر استحكام قوي نبود بطوريكه بر اثر فروريختن قسمتي از آن باعث مرك صاحبخانه كشت, معمار (بنا) كشته خواهد شد. اگر بر اثر فروریختن پسري از صاحبخانه مرد. يكي از يسرهاي معمار کشته خواهد شد. در صورتیکه بر اثر حادثه يكي از بردگان صاحبخانه از بین رفت, يك 2 ا - طاءحانه داده خواهد شد البثه يا همان ۳ اک ری نا صاحيخانه متحمل تسارت شد. به يران ‎ene ie‏ صا خانة از طرف معمار غرامت داده مي شود و یا بطور مجاني معمار مرمت مي نماید.

صفحه 51:
تعاریف بر اساس استاندارد ۰ 8402 150 ۱51۲ خود بازرسی بازرسی از کار انجام گرفته بوسیله شخص انجام دهنده آن كار بر طبق قواعد مشخص شده . SELF - INSPECTION inspection of the work by the performer of that wark , according to specified niles

صفحه 52:
یف بر اساس استاندارد ۰ 8402 150 15۱1 تابيد از طریق بررسی وفراهم کردن شواهد عینی در مورد اینکه نیازه‌ندیهای مشخمی شده برآورده شده اند that specified requirements have ‏معط‎

صفحه 53:
تعاریف بر اساس استاندارد ۰ 8402 150 1511

صفحه 54:
POE ISIRI ISO 8402 ۳- اصطلاحات مربوط به خط مش ىكيفيت ‎QUALITY POLICY‏ مدیریتکیفیت ‎QUALITY MAN AGEMENT‏ طرح ریزی کیفیت ‎QUALITY PLANNING‏ كنتو ل كيفيت ‎QUALITY CONTROL‏ تسم یفیت ‎QUALITY ASSURANCE‏ سیستمکیفیت ‎QUALITY SYSTEM‏ مد یریتکیفیت فراعیر ‎VOTAL QUATITY MANAGEMENT‏ بهبودکیفیت. ‎QUALITY IMPROVEMENT‏ بازتكرى مديريت ‎MANAGEMENT REVIEW‏ بازتگری قرارداد ‎CONTRACT REVIEW‏ بازتگری طراحی ‎DESIGN REVIEW‏ نظامناعه كيفيت ‎QUALITY MANUAL‏ طر حكيفيت ‎QUALITY PLAN‏ مشخصات ‎SPECIFICATION‏ ‏سابقه (جمع :سوایق ) ‎RECORD‏ ‏قابليت دديابى ‎TRACEABILITY‏

صفحه 55:

صفحه 56:
ساختارسازمانی هعبستگی سازمنی عناصرو بايه أى براى بيكره سازمان ونيز مقورات ارتباطى فى ما أبين اين عناصروواحدها a تدای ‎woe‏ SAS ae ‏به سل وظايف مديربت كه تعيسين كتنسدة‎ keg eG geet ‏خط عشى كيقيت ؛ اهداف ومسنولیتا بوده وآنها رابه کمک روش هایی‎ رقبل عطسرح ویزی کیفیت .ول کبفیت «لصهین کیت ولهموکفیت: درجارچوب سیم ‎OAL Cape‏ جرادرمی آورد

صفحه 57:
تعاریف بر اساس استاندارد ۰ 8402 150 ۱5۱۲۱

صفحه 58:
سب سر تعاریف بر اساس استاندارد 2 150 15111 کنترل کیفیت فنون و فعالبتهاى عملباتى كه براى برآورده كردن بكار ميزولف ‎٠‏ كنترل كيضيت هرب كيرنده فنون وفعاليتهاى مملياتهي است كه هيم براى لظارث بر فرآيند وهم براق رفع علل عملكرد غير وضايتبخش در تعامى چرخته کیقیت به منظور فيل به كارابى اقتصادی انجام مگیرد

صفحه 59:

صفحه 60:
تعاریف بر اساس استاندارد ۰ 8402 ۱50 ‎1٩۱۱‏ تمامی فعالیتهای طرح ریزی شده ونظام گرا (سیستماتیتک )که در چارچوب سیستم کیفیت اجرا گردیده ودر صورت لزوم اتبات شده باشد که آنهابرای ایجاد اطمینان کافی از اینکه یک مقوله نیازمندیهای کیفیت را برآورده QUALITY ASSURANCE all the planned and systematic activities implemented within the quality system , and demonstrated as needed to provided adequate confidence that an entity will fulfil requirments for quality

صفحه 61:

صفحه 62:
تعاریف بر اساس استاندارد ۰ 8402 150 ۱5۱1 ساختار سازمانی , روشهای اجرا : فرآیندها وسنابع مورد نیاز برای به اجرا درآوردن مدیریت کیفیت ۰ QUALITY SYSTEM ‘organizational structure, provedures [processes and resources needed to ‘implement quality management

صفحه 63:
تعاریف بر اساس استاندارد ۰ 8402 150 15111 مدیریت کیفیت فراگیر روش مدیریت یک سازمان که اس س آن محور بودن کیفیت ومثارکت همه : اعضای سازمان سیباشد و هدف آن نیل به موفقیت دردرازمدت از ‎BUR‏ ‏جلب رضایت مشتری وتامین ننافع همه اعضای بازمان و جامعه است. TOTAL QUALITY MANAGEMENT ‘management approach of an organization , centred on. ‘quality ,based on the participation of all its members and iming at long - term success through customer satisfaction , ‘and benefits to all members of the organization and to society

صفحه 64:
تعاریف بر اساس استاندارد ۰ 8402 150 ۱۱ بهبود کیقیت اقدامانی که در سرتاسر سازمان برای افزایش کارایی وبازدهى فباليتها وفرآيندها بمنظور تامين منافع بيشتر هم برای سازمان وهم برای مشتریان آن انجام میگیرد. QUALITY IMPROVEMENT ‘actions taken to increase the effectiveness and et vers and processes [ner ch latin |

صفحه 65:
> Suet ALL, Sle ISIRI ISO 8402 ۴- اصطلاحات مربوط به ابزار و فنون LOOP QUALITY cares QUALITY - RELATED COSTS ‏هزينه هاى وابسته بدكيقين‎ QUALITY LOSSE ‏زياتهاى مرتبط بدكيفيت‎ MODEL FOR QUALITY ASSURANCE Cats paca 5301 DEGREE OF DEMONSTRATION ‏حداثیات‎ ‎QUALITY EVALUATION ‏ارذيابىكيفيت‎ ‎QUALITY SURVEILLANCE cae gui HOLD POINT ‏نقعه ایست‎ QUALITY AUDIT 52 0141113: ‏مشاهده نامه مميزىكيفيت .01051061411014 11طناح‎ QUALITY AUDITOR ad pan AUDITEE ‏عمیزی شونده‎ PREVENTIVE ACTION ‏اقدام ييشكيرانة‎ CORRECTIVE ACTION ‏اقدام اصلاحى‎ DISPOSITION OF NONCONFORMITY Suis pe 49 aw ODUCTION PERMIT /DEVIATION (a933| $4) putes! PERMIT WAIVER, CONCESSION ‏اجازه ارفاقی‎ REPAIR ae REWORK ‏بارکاری‎

صفحه 66:
یف بر اساس استاندارد ممیزی کیفیت بررسى مستقل و نظام بافته براى تعيين ابتكه قعاليتهاى مرقبط به كيفيت ونتابج مربوطه با ترقيبات برنامه ريزى شده مطابقت دارد وابتكه ابن ترئيبات بطور موثر اجرا یشوندوبرای دست يافتن به القداف متاسب هسنتند. QUALITY AUDIT Spitetuatic ind independent examination to determine whether cuality sctivties and related results comply with planned arzangernomts and whethoe tlise urrangements are implemiated effect vely and ure euitable to achieve “objectives

صفحه 67:
بایان بخش اول

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان