آشنایی با مفاهیم حقوق مالکیت فکری و فرآیند ثبت اختراع در داخل و خارج کشور
اسلاید 1: آشنایی با مفاهیم و حقوق مالکیت فکری وفرآیند ثبت اختراع در داخل و خارج کشورارائه دهنده: نیکا خواجه پورکارشناس دفتر مالکیت فکری و انتقال فناوری پارک علم و فناوری خراسانمشهد- دانشکده دندانپزشکی – تیر90 1
اسلاید 2: 2
اسلاید 3: فهرست مطالبمقدمه تقسیم بندی مالکیت فکری معاهدات و قراردادهای بین المللینحوه ثبت اختراع ، علائم تجاری و طرح های صنعتی در ایران حقوق مترتب بر اختراع ، علائم تجاری و طرح های صنعتی و شرایط بهره برداری از آنها 3
اسلاید 4: مقدمه انواع دارایی ها دارائیهای پولی دارائیهای فیزیکی دارائیهای معنوی شامل پول یا وام شامل تجهیزات ، زمین ، ساختمان و...تجربه ، مهارت ، دانش ، خلاقیت و....Structure capitalHuman capitalRelation capital Intellectual capital picture تصویری از سرمایه های فکری4
اسلاید 5: درصدتخمين ارزشIP(ميليارد دلار)ارزش بازار(ميليارد دلار)تا سال 20038998.45110.44 كوكا كولا90281.07312.95ميكروسافت8924.5027.42ياهوسهم دارائيهاي فكري در ارزش شركتها5
اسلاید 6: مقدمه تقسیم بندی مالکیت فکری معاهدات و قراردادهای بین المللینحوه ثبت اختراع ، علائم تجاری و طرح های صنعتی در ایران حقوق مترتب بر اختراع ، علائم تجاری و طرح های صنعتی و شرایط بهره برداری از آنها 6
اسلاید 7: مالکیت فکری (Intellectual Property)نتایج عینی حاصل از فعالیت های فکری وذهنی انسان در زمینه های صنعتی ، علمی ، ادبی و هنری تقسیم بندی مالکیت فکری 1- مالکيت صنعتي (Industrial Property)اختراع (Invention): محصول يا فرآيندي است كه راه نويني را جهت انجام کاري ارائه ميدهد يا راه حل فني جديدي را براي حل مشكلي پيشنهاد ميكند. پس اختراع لزوماً نبايد خيلي برجسته و يا داراي ارزش علمي خيلي بالا باشد. راه حل جدید و نوآورانه برای حل یک مشکل فنی. این راه حل ممکن است به ایجاد دستگاه ، محصول ، روش یا فرآیند کاملاً جدید مربوط باشد. توجه نوآوری یعنی تبدیل یک ابداع به محصول یا فرآیند که قابلیت عرضه به بازار را داشته باشد.7
اسلاید 8: ارتباط مفاهیم خلاقیت ، نوآوری و اختراع خلاقیت: بکارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدیدنوآوری: تبدیل یک ابداع به محصول یا فرآیند که قابلیت عرضه به بازار را داشته باشد. اکتشافات علمیاختراعاتنوآوری بازار8
اسلاید 9: اختــــراعات کوچک (Utility Models) ختراع کوچک اختراعي است که تمام الزامات قابليت ثبت اختراع را ندارد ولي داراي استفاده صنعتي است. در این اختراعات معمولاً گام اختراعی اهمیت کمتری دارد یا ممکن است اصلاً جود نداشته باشد.علامت تجاري (Trademark): نشانه يا شاخصي است كه معرف كالاها يا خدمات معيني است که توسط شخص يا شركت خاصي ارايه ميشود.طراحي صنعتي (Industrial Design): طراحي صنعتي جنبه تزئيني يا زيبايي شناسي كالا را نشان مي دهد. طراحي صنعتي ميتواند شامل خصوصيات سه بعدي مثل شكل كالا يا خصوصيات دو بعدي مانند الگوها، خطوط و رنگ باشد.نقشههاي مدارهاي مجتمع (Topography of Integrated Circuits): توپوگرافي مدارهاي يكپارچه همان مدارهاي كامل الكترونيك است. رازهاي تجاري (Trade secret): اسرار تجاري شامل هر فرمول، الگو، مهارت عيني، ايده، فرايند يا اطلاعات منسجمي است كه براي صاحب آن در بازار مزيت رقابتي فراهم مي كند و به صورت محرمانه حفظ مي شود.9
اسلاید 10: نشان جغرافيايي (Geographical Indication): نشانهاي است براي كالاهايي كه مبدا جغرافيايي ويژه و مشخصي دارند و داراي كيفيت يا اعتباري ميباشند كه ناشي از خاستگاه اصلي و اوليه آنهاست.گونه های جدید گیاهیدر بسیاری ازکشورها پرورش دهنده گونه جدید گیاهی که الزامات جدید، متمایز بودن را رعایت کرده و دارای نام مناسب باشند بعنوان حقوق پرورش دهندگان گیاه مورد حمایت قرار می گیرند.2- حق نشر و حقوق مرتبط با آن (Copyright and Related Rights)آثار مكتوب، نرمافزارهاي رايانهاي، موسيقي، شعر، فيلم و مجسمهسازي و ديگر مقوله هاي هنري مي توانند در قالب حق نشر و حقوق مرتبط با آن محافظت شوند.Pantene Sonic CombMr. Clean Magic EraserPantene Hair Styling Products10
اسلاید 11: مثال های از اقسام مالکیت فکری اختراع In 1900 Felix Hoffman was granted a U.S. patent for acetyl salicylic acid – aspirin, patent number 64407711
اسلاید 12: 12
اسلاید 13: توپوگرافی مدارات مجتمع علائم تجاری 13
اسلاید 14: علائم تجاری Crest Scratch N Sniff Pkg.Mr. Clean Magic Eraser14
اسلاید 15: 15
اسلاید 16: طرح های صنعتی 16
اسلاید 17: نشانه های مبداء جغرافیایی پنیر لیقوانچای دارجیلینگ خاویار ایرانساعت سوئیسعطر فرانسه17
اسلاید 18: رموزتجاری 18
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.