صفحه 1:
صفحه 2:
کتاب مبانی مدیریت دانش همافزا عبانی مدیریت دانشهم افزا
عنوان: مبانی مدیریت دانش همافزا /38990www.hamafza.ir
موّلف: سید رضا فاطمیامین www.hamafza.ir/fatemi
ناشر: همفزا؛ ۱۳۹۳
شماره کتابشناسی ملی: ۱۳۷۴۰۹۱۴
شابک: ۹۷۸۶۰۰۹۵۱۶۲۰۸
لين کتاب» مبلنی مدیریت دلنش در پارادلیم Slam را رائه میدهد تا فهم کاملی از مفاهیم و کاربردهای مدیریت دلنش حاصل شود. مخاطبان این کتاب
جویندگان علم هستند. در سطوح و کسوتهای مختلف؛ بهویژه:
کسانی که میخواهند به افزايش کارایی و اثربخشی فعالیتهای علمی خود و دیگران کمک کنند؛
کسانی که میخواهند وقتشان در پیچوتاب البار شلوغ و بههمريخته مطالب منتشرشده در رسانهها(از مقالات و کتابها گرفته تا وب) تلف نشود؛
کسانی که نیازبه یک مرجع یکپارچه» دقیق» بهنگام. صحیح و آشکار بای کسب دانش را احساس کردهاند؛
کسانی که میخواهند در یک فضای علمی با دیگران در ارتباط باشند و بهنگام بمانند.
صفحه 3:
فهرست مطالب فصل اول بانى هد يريت دانشهمافز.
مقاهيم مرتبط با دان
تقسیم بندی علوم
دانش و ارزش
ارزش علم
5 ع
0 :
0
صفحه 4:
مفیهوم دانش
حبانیمدیریت دانشهم فا
علم (دانش) انسان «۱ ii
أن ذهنی او از جهان خ
الكوى ذهنى او از جهان خارج از ذهن» اوست.
ذهن از شئون نفس است.
«ذهن» استعداد نف
اد نفس در اکتساب علم استن
دریرشی از
برخی از ی معاصر غربی؛ «نفس» مورد شک A
فلسفههای معا » «نفس» مورد شک قرار گرفته و «ذهن J
و «ذهن» جایگزین آن شده است.
صفحه 5:
قیرزت
مفهوم دانش مبانیمدیریتدانشهم افزا
سه فضا را می توان از یکدیگر تفکیک کرد؛ واقعیت (جهان خارج از ذهن) ذهن, رسانه
.دانش در فضای ذهن قیار می گیرد
صفحه 6:
مفیهوم دانش
فضای واقعیت دربردارنده
:موجودات است
شماء درختهاء
کشور ایران
>
سه فضا را میتوان از یکدیگرتفکیک کرد وقعیت (جهان خارج از ذهن). ذهنء رسانه
.دانش در فضای ذهن قرار دارد
حبانیمدیریت دانشهم افزا
فضای رسانه دربردارنده
كتابهاء فيلمهاء صحبتها و
صفحه 7:
۹
مفهوم دانش -مبانى مديريت دانش هم افزا
مفهوم علم و تفکیک فضاهای واقعیت ذهن و رسانه نکات مهمی دربردارند که عبارتاند از:
۱ _ تفکیک اطلاعات از دانش؛ تفکیک واژهها از مفاهیم
رویکرد سامانهای در دانش و اطلاعات
تقلیل یافتگی دانش نسبت به موجودات و اطلاعات نسبت به دانش
عدم ارتباط مستقیم بين واقعيت و رسانه
وابستگی دانش به افراد
> es 4H
صفحه 8:
مفهوم دانش مبانی مدیریت دانشهم افزا.
* برخی از افراد برای واژههای «دلنش» و «علم» دو مفهوم متفاوت قلئل هستند؛ دلنش را معادل واژه ۳۵۷۷۱6۵96 و
علم را معادل 56160066 قرار میدهند.
* تمایز مفهوم 5616۳066 از 6۱0۷۷۱6096 در دورهای از تاریخ مغرب زمین برای تفکیک ادعاهای دانشی قابلپذیرش
از چیزهای بیپایه و اساس» شکل گرفته است.
* هرچند بلید بین ادعاها به لحاظ کیفیت تملیز قلئل شد؛ اما لین تملیز را نبلید با تملیز بین واژههای دلنش و علم ایجاد کرد
زيرا واژه علم (و همینطور واژه 656161066 بار ارزشی گستردهای دارند که نباید منحصر به بخش کوچکی از دانش شوند.
دو واژه «دانش» و «علم» مفهوم یکسانی دارند.
صفحه 9:
قیرزت
مفهوم دانش مبانیمدیریتدانشهم افزا
کار کردهای علم برای بشر عبارتند از:
امکان مداخله در جهان؛ تفسیر وقایع و تصمیم گیری
* ارضای حس کنجکاوی و کسب لذّت فهمیدن
الگوی عّی (علت و معلولی) رابطه بین هستها و بایدها را برقرار میکند.
علم شامل هستها و بایدها است.
صفحه 10:
مفاهیم مرتبط با دانث
إعيم مزتبط با دانشن عبانیمدیریتدانشهم افزا
مفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند» برخی از آنها عبارتاند از:
wold اطلاعات» فناوری» سرمایه فکری» «bos تصمیم» جهل, عقل (خرد)» دروغ» قلب فوّاده فکر درک
فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» یقین» دین, ایمان. حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» غیب»
شهود. هیجان, تقوه شعوره نفس» حس, تجربه. صبرء غفلت فطرت الگو پارادايم نظريه و ...
صفحه 11:
مفاهیم مرتبط با دانث
اهیم مر تبط با حانشی. حبانمدیریتدانشهم فا
داده
محتوایی پردازش نشده و بدون زمینه
مفاصيمه Sey ee ree رس برخی از آنها عبارتاند از:
داده, اطلاعات, فناوری» سرمایه فکری» عمل تصمیم. جهل, عقل (خرد)» دروغ, قلب. فژاده فک درک»
فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» يقين» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» غيب»
شهودء هيجانء تقواء شعورء نفس» حسء تجربهء صبرء غفلت, فطرت. الكوء يارادايم» نظريه و ...
صفحه 12:
مفاهیم مرتبط با دانث
اهیم مر تبط با حانشی. حبانمدیریتدانشهم فا
اطلاعات
اطلاعات, داده با یک زمینه مشخص
مفاعيهم وم سس مرس رس بر خی از آنها عبارتاند از:
۹
wold اطلاعات, فناوری» سرمایه فکری» «bos تصمیم» جهل, عقل (خرد)» دروغ» قلب فوّاده فکر درک
فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» يقين» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» cn
شهودء هيجانء تقواء شعورء نفس» حسء تجربهء صبرء غفلت, فطرت. الكوء يارادايم» نظريه و ...
صفحه 13:
Lite تبط با دانش
هيم مرتبط با دانش عا جني يفوج لق
فناورى
توانايى عمل
» برخی از آنها عبارتاند از:
مفاهیم متعددیم م کاتش ارتباط
wold اطلاعات» فناوری» سرمایه فکری» «bos تصمیم» جهل, عقل (خرد)» دروغ» قلب فوّاده فکر درک
فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» يقين» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» cn
شهودء هيجانء تقواء شعورء نفس» حسء تجربهء صبرء غفلت, فطرت. الكوء يارادايم» نظريه و ...
صفحه 14:
Lite تبط با دانش
اهیم مرتبط با دانش bc tn dhe هعاق
سرمایه فکری ۳۳7 سرمايه 7
ی
دانش یکی از مهم ترین مولفه های سرمایه فکری است.
coal اطلاعات» فناوری» سرمایه فکری» «foe تصمیم» جهلء عقل (خرد)» دروغ» قلب فوّاده فکر درک
فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» يقين» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» غيب»
شهودء هيجانء تقواء شعورء نفس» حسء تجربهء صبرء غفلت, فطرت. الكوء يارادايم» نظريه و ...
صفحه 15:
مفاهیم مرتبط با دانث
اهیم مر تبط با حانشی. حبانمدیریتدانشهم فا
عقل
ای ی وزن رها ll ارت
مفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارنده برخی POF 7
ol اطلاعات» فناوری» سرمایه فکری» «bos تصمیم» جهل, عقل (خرد)» دروغ» قلب فوّاده فکر درک
فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» يقين» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» cn
شهودء هيجانء تقواء شعورء نفس» حسء تجربهء صبرء غفلت, فطرت. الكوء يارادايم» نظريه و ...
صفحه 16:
Lite تبط با دانش
اهیم مرتبط با دانش bc in She عاق
مفاهیم متعددی با مغ اند از:
داد اطلاعات فناوری» سرمایه مر ری. عملء تصمیم. جهلء عقل (خرد)» دروغ» قلب. فؤاده فكرء درک
فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» يقين» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» غيب»
شهودء هيجانء تقواء شعورء نفس» حسء تجربهء صبرء غفلت, فطرت. الكوء يارادايم» نظريه و ...
صفحه 17:
Lite تبط با دانش
اهیم مرتبط با دانش حبایمدیریت دانشهم زا
تقو
مفاهیم م تصمیم برای انجام رفتارهایی که منایر با آنها عبارتاند از:
خواسته نفس است.
دادهء اطلاعات. قر ؛ سرمایه فکری» عمل, تصمیم. جهل, عقل (خرد). دروغ, قلب, فؤاد فكر درك»
فهم. زبان» ذهن. صدَرء حافظه. هوشء مغزء ظن» یقین» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» غيب»
شهوده هیجان» Ug شعوره تفمن» حب» تجربه* صبره فلت فطرزت: (لگوه پارذايچ: نظزیه وب
صفحه 18:
eS حبانیمدیریت دانشهم از
علوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:
١ با معیارقبلیت بیان: نهفته آشکار
با معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری» حصولی
با معیا تناظر با اقعیت:انضمامی»انتزاعی
با معيار سلسلهمراتب تأثير: هستیشناسی: نظریههاء طرحها
با معيار موضوع: رشتههای فیزیک شيمى؛ زیستشناسی» جامعهشناسی و ...
VY bP we مت
با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی» طب سنتی ایرانی و ...
صفحه 19:
تقسیمبندی علوم
-مبانى مديريت دانش هم افزا
علوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی كرد. ديخيمان :قبيييماءتيعبادتئليان:
VY bP we مت
نهفته» آشکار
با معيار قابليت tg le أشكار تس » aly رن
با معيار تمايز عالم و معلوم: حضورى؛ حصولى ١ مىشود.
با معیرتناظر با وقعیت: انضمامی, انتزاعی 2 * أن بخش از دانش كه با استفاده از زبان
hea, . 0 (گفتاری» نوشتارى و ...) قابلتبديل به
با معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستیشناسی» نظریم اللاعات است؛ ار است.
با معیار موضوع: رشتههای فیزیک» شیمی» زیستشناسی» جامعهشناسی و ..
نیست دلنش نهفته نامیده
با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی» طب سنتی ایرانی و -.
صفحه 20:
تقسیمبندی علوم
-مبانى مديريت دانشهم افزا.
علوم را با معيارهاى متعددى میتوان تقسیمبندی کر«
حضوری حصولی
۱ با معيار قابليت بیان: نهفته. آشکار * علم حضوری یعنی علمی که عین واقعیت معلوم پیش عالم
با معيار le pla و معلوم: حضوری, سر _ ۰ نفس يا ادراك كثنده ديكرى) حاضر است و عللم شخصيت
يه ود te Aah Uh all, ail ١ ف بد نك حر بكاوت
با معیار تناظر با واقعیت: انضمامی» انتزاعی ey oles خود.
با معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستیشناسی, نظر * علم حصولی یعنی علمی که واقعیت معلوم پیش عللم حاضر
5590058 اه نیست, فقط مفهوم و تصویری از معلوم پیش عللم حاضر است؛
بامعيار موضوع: رشتههاى te Rajah زيا ا ا ىم
با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی» طلم . درخت. انسانهای دیگر
VY bP we مت
SS =
صفحه 21:
تس ات حبانیمدیریتدانشهم از
علوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:
۱ انضمامی, انتزاعی
۱ با معیار قابلیت بیان: نهفته, آشکار ۱
ی 9 ۱ مفاهیمی که شیای متناظر با آنها در فضای واقعیت وجود ندارد.
با معیار Bhs عم و te د -020 هفاهيم انتزاعى هستند. اين مفاهيم و كزاردهابى كه بر اساس آنها
با معیار تناظر با واقعیت: انضمامی, انتزاعی JSS میگیرنده معلومات انتزاعی هستند.
با معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستیشناسی. نظره
نامسا و اك ب ۱ مثال: مفاهیمی مانند: «درخت, خورشید. امام خمينى (ره»
با معیار موضوع: رشتههای فیزیح» ‘iste :۳ انضمامى بوده و مفاهیمی مانند: «سه. آنتروپی» انتزاعی هستند.
با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی» طب هیچکس تاکنون «سه» را ندیده است!
VY bP we مت
صفحه 22:
علوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:
_ با معیار قابلیت بیان: نهفته. آشکار
با معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری» حصولی
با معیار تناظر با واقعیت: انضمامی» انتزاعی
با معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستي,شناسي ب» نظري
با معیار موضوع: رشتههای ف
با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی:
VY bP we مت
صفحه 23:
تقسیمبندی علوم عبانیمدیریتدانشهم افزا
علوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:
_ با معیار قابلیت بیان: نهفته» آشکار
با معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری» حصو! رشتهها
با معیار تناظر با واقعیت: انضمامی» انتزاعی جهان بسیار گسترده و پیچیده است و برای فهم و مداخله
با معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستیشناسی, باید آن را به قسمتهای متعددی تقسیم نماییم که هر
ae قسمت موضوعی Gly علم خواهد بود.
با معیار a با لین رویکرد. رشتههلیی مانند فیزیک شیمی, الکترونیک»
با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سم هواشناسی» زیستشناسی» جامعهشناسی» اقتصاد و .. از
یکدیگر تفکیک میشوند.
VY bP we مت
صفحه 24:
eS حبانیمدیریتدانشهم از
علوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:
۱ با معیار قابلیت بیان: نهفته, آشکا پارادایم
۲._ با معیار تمایز عالم و معلوم: حضد هر پارادايم دارای مفاهیم و گزارههای بنیادی است که دیدگاه متمایزی
۳ _ با معیار تناظر با واقعیت: انضمامی به وآقعیتها پدید میآورد.
۴ با معیار سسلهراتب تأثید هستم ری
۵ با معیار موضوع: رشتههاء + تا یر
۳ * تی و تیمثبت
با معيار بارادايم: erg
و \
صفحه 25:
eat aad حبان مد ریت دانشهم از
علوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:
_ با معیار قابلیت بیان: نهفته» آشکار تقسم بندی چند معیاری
با معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری» حصولی مود در یک ارف is دبع
با معیار تناظر با واقعیت: انضمامی, انتزاعی مبنای سایر معیارها) میشوند.
با معیار ببلسلمتراتب تأفیره هستیشنتابی» تظریدها. ۱ و و ۰
me 00 9 انضمامى أستي
با معيار موضوع: رشتههای فیزیک» شيمى؛ زيستشد
با معيار بارادايم: بارادايموهاى طب سوزنى» Se ete cb
مت bP we امك
صفحه 26:
eine مبانیمدیریتدانشهم افزا
علم و عمل بر یکدیگر تأثیر میگذارند:
* اثر علم بر عمل: انجام اعمال اختیاری نیازمند علم است.
* اثر عمل بر علم: عمل نهتنها محتوای علم را بالفعل میکند بلکه به ارتقای علم نیز میانجامد.
صفحه 27:
علم و عمل
علم و عمل بر یکدیگر تا
* اثر علم بر عمل: انج
* اثر عمل بر علم: عما
-مبانى مديريت دانش هم اف
برای تشخیص درست و انجام
درست «عمل» آگاهی از وضعیت
مولفهها و آثار آنها بر یکدیگر
لازم است هرچند کافی نیست.
صفحه 28:
dee gle عبانیمدیریتدانشهم افزا
علم و عمل بر يكديكر تأثب عمل, دانش رابا تجربه پیوند داده و آن را اصلاح یا غنی
میسازد.
برخی از آثار عمل بر علم عبارتاند از:
* اثر علم بر عمل: اند * در بسیاری از موارد تا عمل انجام نشود اطلاعات به دانش تبدیل
نمیشود و یا حداقل فهم درستی شکل نمیگیرد؛ در بسیاری از
۴ اثر عمل بر علم؛ عما موارده زولیا و نکات نهفته در اطلاعات» با قرار گرفتن در موقعیت حامد.
مناسب کشف میشوند.
در بسیاری از مواقع وزن گزینهها بدون داشتن تجربه» بهخوبی
تشخیص داده نشده و با تعقل ضعیف نتایج نادرستی حاصل
میشود.
«7*۹ rt—“‘“‘“‘“‘“‘“‘i‘i;;COUUUUUC(CLS
صفحه 29:
انش و ارت
دانش و ارزس حبانیمدیریتدانشهم افزا
نسبتهای بین ارزش و دانش عبارتاند از:
* ارزشها بخشی از دانش
* ارزشها موثر بر دانش
اگر پیشفرضهای ارزشی, بهطور آشکار بیان شوند. کیفیت دانش ارتقا میبابد. اما هیچگاه نمیتوان
ارزشها را از دانش جدا کرد.
صفحه 30:
انش و ارت
دانش و ارزس حبانیمدیریتدانشهم افزا
نسبتهاى بين ارزش و دانش عبارتاند از
دانستن «هستها» برای انجام فعالیتهای اختیاری کافی نیست و آگاهی
از هبایدها» نیز لازم است.
5 | حالت يا حالتهایی که ترجیح بالاتری فارنده همان بایدها هستند؛
* ارزشها بخشی از دانش, a aN ل ait
4 بهعبارتدیگره ارزشهاء بایدها را مشخص میکنند.
* ارزشها موثر بر دانش 8
اگر پیشفرضهای ارزشی؛ بهطور آشکار بیان شوند. کیفیت دانش ارتقا ییید ما هیچگاه نمیتوان
ارزشها را از دانش جدا کرد.
صفحه 31:
دانش و ارزل
ne حبانیمدیریت دانشهم از
نسبتهای بین ارزش و دانش عبارتاند از" ارزشها بر همه فعاليتها اثر مىكذارند. ازجمله فعالیتهای دانشی.
محورهای اثرگذاری ارزشها بر ls انتقال و بهرمبرداری از علم
عبارتاند از:
۰ ارزشها بخشی از دانش ۱ حدسهاء ایدههاء نامگذاریها
جهتگیریها و اولویتها
۰ ۱ ۳۹۹ ها ۳ دانم
ee RPP OY مفروضات ارزشی متفاوت» حدسها و ایدههای متفاوتی درباره واقعیت
/ پدید میآورند که نتیجه آن صورتبندیهای متفاوتی از واقعیت است؛ این
اگر پیشفرضهای ارزشی» بهطور آش تكثر ممكن است براى تولید دانش در مرزها مفید باشد. اما در هنگام
ارزیرعمل باعث سرگردانی با گمراهی میشود.
صفحه 32:
اف
ارزش علم عبانیمدیریتدانشهم افزا
علم در زندگی فردی و اجتماعی نقش بسیار مهمی دارد و باید نسبت به کسب. انتشار» تولید و بهرهبرداری
از دانش اهتمام ویژهای داشت.
* سخن معروف رسول اکرم (ص): «ز گهواره تا گور دانش بجوی» گناه بودن دروغ (که جهل را بهجای
دانش مینشلند)» «بهتر بودن یک ساعت تفکر از هفتادسال عبادت» و ... همه حاکی از ارزش والای علم
هستند.
* آثار علم محدود به زندگی فردی نیست؛ ارجحیت جامعه دانشبنیان» اقتصاد دانشبنیان و شرکتهای
دانشبنیان» همان ارجحیت بروز یافته دانش است.
صفحه 33:
اد عبانى مديريتدانشرهمافزل
دانش در طول تاريخ همواره يك منبع مهم محسوب شده؛
اما
در دوران معاصر اهميت بسيار بيشترى يافته است؛ زيرا رقابتها افزايشيافتهاند؛ اطلاعات
بیشتر و پراکندهتر شدهانده حافظهها مخدوش تر و رؤياها برجستهتر شدهانده قدرت نرم مهمتر
شده است و ...
صفحه 34:
اك حبانیمدیریتدانشهم از
اكر تنها ابعاد اقتصادی تأثیر دانش را در نظر بگيريم» نقش بالا و فزاینده دانش در داراییهای یک بنگاه يا
یک کشور میتوان مشاهده کرد.
سهم دارایی نامحسوس در کل دارایی در برخی شرکتهای پیشرو حدود ٩۰ است؛ یعنی ساختمانهاء
تجهیزات» مواد اولیه و سایر داراییهای محسوس در این شرکتها تنها ده درصد دارایی این شرکتها را
تشکیل میدهند.
دانشی که در ذهن کارکنان جای گرفته» در فرایندها ساختارها تعبیهشده؛ به محصولاتی رقابتی یا حق
امتیازهایی ارزشمند تبدیلشده, در تصمیمات اثربخش و عملکردهای کارا بروز یافته؛ سهم بسیار بالایی در
تشکیل داراییهای نامحسوس و کسب برتری دارد.
صفحه 35:
اد عبانى مديريتدانشرهمافزل
سهم دارایی نامحسوس در کشورهای پیشرو (به لحاظ اقتصادی) نیز بسیار بالا است.
بر اساس محاسبات انجام شده توسط بانک جهانی برای تعیین ثروت ملل:
* دز ۶۶ كشور تزوتمند كه 6/اعرصد ثروت دنيأ راز اختراردازئده به طور متوسط “+8 مرضد ثروت مزبوط به متابع تامحتوين يودة و
منابع فیزیکی و طبیعی هریک به ترتیب ۱۶ و ۳ درصد سهم دارند.
* اين وضع در ۲۳ کشور کم درآمد كه تنها يك درصد ثروت جهان را در اختيار دارند به كونهاى متفاوت است؛ یعنی سهم منبع
تافحسوس :۵ درضد منانع قیژیکی» ۱۴ درضد و عنابع طبیعی, ۲۶ درضد انستد
* ترکیب انواع داراییها در ایران از اين قرار است: طبیعی: 4۵٩ ساخته شده: 4۱۴ و نامحسوس: 7/۲۷
صفحه 36:
ارزش علم عبانیمدیریتدانشهم افزا
سهم دارایی نامحسوس در کشورهای پیشرو (به لحاظ اقتصادی) نیز بسیار بالا است.
سهم پایین داراییهای نامحسوس, همان مفهومی است که با عنوان بهرهوری پایین؛ رقابتپذیری ضعیف نامناسب بودن
محیط کار و به آن اشاره میشود؛ همه اینها ناشی از نقش پایین دانش در فعالیتهای اقتصادی دارد.
ایران منابع طبیعی سرشاری داشته و از زیرساختهای فیزیکی مناسبی برخوردار است. اما در
زیرساختهای نرم دچار مسائل اساسی است.
-- مسائل کشور ما بیشتر از جنس نرم هستند و رفع آنها بیش از آنکه نياز به منابع مالى داشته باشدء نياز به توليدء انتقال و
بهرمرداری از دانشی دارد.
«نقطه عطف اقتصاد ایران تمرکز بر دانش است»
اگر این نکته طلایی بهخوبی فهمیده شده و به کار گرفته شود با صرف منابع اندکی, شاهد پیشرفتی گسترده و سریع
Saisie
صفحه 37:
-مبانى مديريت دانش هم افر
هنكامى محتوايى به عنوان دانش يذيرفته مى شود كه از كيفيت قابل قبولى برخوردار باشد.
البته قلنع شدن از کیفیت بستگی به مخاطب دارد؛ بهعبارتدیگر افراد و جوامعی که ادعاهای دانش را
ارزیلبی میکننده تعیین کننده علمی یا غیرعلمی بودن یک ادعا هستند؛ البته برلی تشخیص قابلیت اتکا به
محتوای عرضهشده ممکن است معیارهای مانند ابطالپذیری و عملی بودن را به کارگیرند.
مثال: ادعای کشف یک داروی جدید با آزمایشهای متعدد ارزیلبی میشود و به لحاظ مخاطرات بالا در
مراحل اولیه بای درمان بیماران تجهیز نمیشود اما یک اینه tate بزای باژاریلبی پس از تظیل و کسب
نظر خبرگان به اجرا گذاشته میشود و با سعی و خطا تکامل مییابد.
صفحه 38:
-مبانى مديريت دانش هم افر
مؤلفههاى كيفيت دانش عبارتاند yl
* جامعيت: پوشش دادن همه مواردی که نقش مهمی دارند.
* یکپارچگی: ارتباط بین معلومات بهگونهای که هر جزء بخشی از سامانه بزرگتر محسهب شوند.
* صحت: تطابق داشتن گزارهها با واقعیت.
* دقت: دربرداشتن مشخصههای کافی.
* آشکاری: معلوم بودن ارزشها و پیشفرضها
معمولاً مولفه صحت بهشدت موردتوجه قرار میگیرد و به سایر مولفهها بیتوجهی میشود. دانشی که صحت بالایی داشته اما دقت کافی نداشته باشد؛
کیفیت پایینی دارد و بهعبارتدیگر قابلیت چندانی برای استفاده ندارد.
صفحه 39:
برخی از خطاهای جدی بهویژه در علوم انسانی عبارتاند از:
* همافزايى يايبن بين معلومات
* عدم توجه و يا ينهان بودن ارزشها
* بىتوجهى به مفاهيم
* توليد محتواى صورى
-مبانى مديريت دانشهمافزا.
صفحه 40:
برخی از خطاهای جدی بهویژه در علوم انسانر
* همافزایی پایین بین معلومات 7
* عدم توجه و یا پنهان بودن ارزشها
* بیتوجهی به مفاهیم
* تولید محتوای صوری
۱
حبانیمدیریت دانشهم افزا
صفحه 41:
حبانیمدیریت دانشهم افزا
برخی از خطاهای جدی بهویژه در علوم انسانی عبارتاند از:
* همافزايى يايبن بين معلومات
* عدم توجه و يا ينهان بودن ارزشها
* بىتوجهى به مفاهيم
* توليد محتواى صورى
باید موشکافانه به ورود و جهتدهیهای ارزشها توجه داشت.
به کارگیری محتواهای ارائهشده. بدون توجه به ارزشهای نهفته
در آن تناقضهای زیادی پدید میآورد.
ب-«<۰سسسصصس۳ ۳
صفحه 42:
برخی از خطاهای جدی بهویژه در علوم انسانی عبارتاند از:
* همافزايى يايبن بين معلومات
* عدم توجه و يا ينهان بودن ارزشها
* بىتوجهى به مفاهيم ا
حبانیمدیریت دانشهم افزا
* تولید محتوای صوری 7 ۹
صفحه 43:
لل سس حبانیمدیریتدانشهمافزل
برخی از خطاهای جدی بهویژه در علوم انسانی عبارتاند از:
* همافزایی پایین بین معلومات
* عدم توجه و یا پنهان بودن ارزشها
* بیتوجهی به مفاهیم
* تولید محتوای صوری
4
صفحه 44:
کتاب مبان یت دانش افزا
ب مبانی مدیریت دانش همافز بای هدیرب دش هم
برای ارتباط با مولف Cow درباره محتوای lS دریافت اسلایدهاء فیلم آموزشی و نرمافزار
مؤيرياة:قانتين .و اقزااية اين 'تقنانمراجعه.ثماريذة
3899 0۱۷۷۱۷۷۷۰ ۴
نشر همفزا
تلفن: ۴۴۷۴۵۴۸۹ ۰۲۱
www.hamafza.ir/nashrehamafza :—,
فروش ایتترنتی: ۳۸۹۹۰ ۳۵۳۳۵۲2۵۰1۲ ۸۷/۸/۷۷