صفحه 1:
3
3
بسمالله الرهمن الرهیم |
0
صفحه 2:
دانش خلاقیت شناسي :۳1317"
دانش پیشگام عصر خلاقیت ونو آور
دنياي آمروز :
صر خلاقيت و نوآوري 2 he age of Innovation))
عصر فرايندهاي يرشتاب خلق و يردازش خلاق اطلاعات
دوران رشد و توسعه فزاينده ابداعات و اختراعات
macs پیش كامي دانش خلاقيت شناسي
صفحه 3:
۳
خلاقیت شناسی (0۲۵۵۲0100۲۷ )
عبارت است از
علم مطالعه فرایند ها و پدیده هاي
خلاقیت و نواوزي .
مختلف
در کلیه حوژه هاي علوم و خناوري با رويكردهاي
صفحه 4:
| تعاریف خلاقیت و نو آوري
oe فرایند کشف مفا
ews - فرايند اهيم جديد
(Real ivity - یافتن راه هاي جدید براي حل مساتل
- فرايند عملياتى كردن ايده هاى نو
نوآوري »| - تحقق بخشیدن به مفاهیم جدید
(Innovation - اجراي راه حل هاي جدید
- عملیاتی شدن خلاقیت
صفحه 5:
مطالعه علمي افتراعات
خلاقیت شناسی تحليلي اختراعات
خلاقیت شناسي كاربردي اختراعات
(فناوري اختراع : مهندسي اختراع )
صفحه 6:
برد اختراع
(Invention)
اختراع <
اختراع - خلاقیت + نواوري
اختراع < ايده اختراعي + اجراي ايده
صفحه 7:
خلاقیت شناسي تحليلي افتراعات
J
(وش تمليل يتنت 22
بررسي حكونكي شكل كيري فرايند اختراع
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
برگرفته از حروف اول کلمات در عبارت روسي :
Teoriya Resheniya Izobrototelskikh zadatch
به انگلیسی :
Theory of Invetive Problem Solving
| به فارسي 3 |
نظربه حل ابداعانه مسئله
10
صفحه 11:
= TRIZ
بنیانگذار آن . دانشمند خلاقیت شناس روسی گنریچ سائولویچ آلتشولر
(G.S. Altshuller) )1998-1926( مى باشد .
| eee oe se CCT RID ee
| نوآوري نظام _يافته ._ _خلاقیت اختراعي |
| فناوري خلاقیت و نوآوري. روش شناسي اختراع |
]_ روش شناسي حل مسئله هاي ابداعي ۰. _ الگوریتم اختراع [
| روش شناسي حل ابتكاري و ابداعانه ي مسئل
| مهندسي خلاقیت و نوآوري ۰ _ روش شناسي خلاقیت |
خلاقیت شناسی اختراع . خلاقیت شناسی فناوري
مواردي از این قبیل نامیده مي شود 1
صفحه 12:
آلتشولر 1181 را تحت عنوان علم فناوري خلاقیت و نوآوري مي داند .
eee آلتشولر مي توان 11817 را نوعي علم خلاقیت
شناسی (6۵101001)) دانست .)1382 به تقل از ساورانسکي 2000 23(
دانشمندان برجسته سیمون ساورانسكي : دانش 11*82 را چنین تعریف کرده است:
« ,1112 عبارت است از يك دانش انسان گراي مبتني بر روش شناسي نظام بافته
ely حل ابداعانه مسئله »
برخي صاحب نظران .1*2 را این چنین تعریف مي کنند:
<1 عبارت است از نوعي روبکرد الگوريتمي براي حل ابداعانه مسائل
فني و فتاورانه © 0
صفحه 13:
شالوده هاي دانش ۲1812 از سال 1946 توسط گنریج آلتشولر
(پدر ) TRIZ
بر اساس نتایج حاصل از مطالعه اختراعات مختلف پایه گذاري شد
ر سال 1956 در روسیه (شوروي سایق) متولد گردید.
کراع آلتشولر در سن 14 سالگي انجام شد و در اداره ي ثبت اختراعات
ل به کار شد.
CL به مخترعین براي ثبت اختراعاتشان بود.او در هین کار, گاهي به
G38 Jb آنان کمك مي كرد . در اين دوران بود كه أو دريافت مل
فني که منجربه افتراع ونوآوري ) هي شودبه اصول و روشهايي فراتر
ث هاي خلاقيت شناخته شده تا آن هنگام نیاز دارد .
در طي مطالعات قود به اين نتيجه مهم رسيد كه يك نظريه
ايستي داراي چند ويژگي اصلي از جمله موارد زير باشد :
صفحه 14:
ويژگي های نظریه اختراع
1- شامل يك فرایند گام به گام و نظام یافته باشد .
2- بتواند از میان گستره اي از راه هل ها مستقیما به
بهترین راه هل (راه حل ایده آل یا کمال ) منجر گردد .
3- داراي ويركى تكرارپذيري باشد .
4- بتواند ساختاري براي دانش ابداع ارائه نمايد.
4
صفحه 15:
بد و کاربردهای TRIZ
با استفاده از دانش :11*12 مي توان به نتایج و دستاوردهاي متعددي از جمله موارد زیر دست یافت:
1- دستيابي به نوعي نگرش جامع علمي به ابداعات و اختراعات .
2- شکل گيري جنبه هاي بسیار مهمي از علم خلاقیت شناسي.
3- دستيابي به نوعي جهان بيني خلاق.
4- کشف انواعي از راه حل ها براي مسائل ابداعي يعني مسائلي كه با روش هاي
معمولي متداول راه حل آنها به دست نمي آيد.
5- دستيابي به بهترين و موثرترین راه حل ها براي انواع مسائل علمي.فني.انساني واجتماعي.
6- بيش بيني روند ابداعات و اختراعات در آینده (خلاقیت شناسي آینده شناختی)
7- ارائه آموزش هاي نوين مبتني بر 11812 در مدارس و دانشگاه ها (خلاقیت
شناسي پرورشي مبتني بر 211817
8- تسهیل و تسریع روند رشد و توسعه علوم و فناوري .
صفحه 16:
111817 شناختی مبتنی بردانش NE las iy
1-رويكرد خلاقیت قیت شناختي :USIT
hy
Unified Structured Inventive Thinkii
به معني تفکر ابداعانه ساختار یافته یکپارچه.
رویکرد ساده شده و عصاره اي از 11312 (ارائه شده
توسما سیکافوس در شرکت فورد)
16
صفحه 17:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317
| 2 رویکرد خلاقیت شناسي ۸2171
با واژگان روسي و به انگليسي ASIT ((:
a معني تفکر | ابداعانه نظام" يافته پیشرفته.
i
=
1
dvanced Systematic Inventive Think'
17
صفحه 18:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317
| 3- رویکرد غلاقیت شناسي ۳۳7۲5"
با واژگان روسي و انگلیس 1115
به معني نظريه رشد و توسعه نظام هاي فني.
ry of Development of Technical Systems
صفحه 19:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317
4 رويكرد خلاقيت شنافتي TRTL 1
hy
با واژگان روسي و به انگليسي 11۳/۳
به معني نظریه رشد و توسعه افراد خلاق.
3
ts
‘Development of Creative Personalities
۳ 19
صفحه 20:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317
| "۳۳۷0 رویکرد فلاقیت شنافتي -5 ٠
۱
late Theory for Versatile Creativity
به معني نظریه جامع براي خلاقیت چند جانبه.
صفحه 21:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317
1
6- رویکرد خلاقیت شناختي 1
با واژگان روسي OTSM 1
۰ 2 الكليسي (GTST)
General Theory of Strong Thinking
pee ee
aL
صفحه 22:
مسئله:
فاصله میان وضعیت موجود (51) و وضعیت مطلوب (52)
مجموعه اي از معلومات و مجهولات
حل مسئله:
یافتن راه رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب
کشف مجهولات با توجه به معلومات موجود
صفحه 23:
برحسب موضوع یا حوزه موضوعي با زمینه و رشته
برحسب الگو و روش شناسي حل مسئله
دسته بندی مسئله:
1-مسئله هاي عادي iat
2- مسئله هاي غير عادي يا باز
صفحه 24:
الف) مسئله هاي عادي یا بسته :
مسئله اي است که الکو « قواعد . فرمول یا روش حل آن شنافته شده و مشخص مي باشد.
عناوين:
مسئله هاي همگرا . مسئله هاي قالبي . مسئله هاي فرموله شده
مسئله هاي تكراري ۰ مسئله هاي کلاسيك . مسئله هاي کليشه اي
مثال:
واكنش شيميائي اسيد و باز ٠ محاسبه سرعت و شتاب يك فودرو ٠
چقونقي درمان آنفولائز! . محاسیه مشتق و انتگرال و ..
صفحه 25:
عناوين:
مسئله هاي وكا . مسئله هاي خلاق .
مسئله هاي غير كلاسيك . مسئله هاي ابداعي
صفحه 26:
صفحه 27:
cS
=>
جنبه اصلي و بنیادین دانش 116172 (نظريه حل ابداعانه مسئله)
حل مسئله هاي باز یا ابداعي
دانش مهندسي خلاقیت 71312
بر مفهوم «مسئله ابداعي یا افتراعي» sls 3356 (Inventive Problem)
ودر تبيين آن مفهومي تحت عنوان «تناقض» (010] ۲۵00 009) مطرح مي sis
صفحه 28:
tradiction موم
قناقف
دويژگي یا وضعیت متعارض یا متضاد با یکدیکر
دانش 11312 بیان مي دارد
مسئله ابداعي با وجود نوعي تناقض همراه است
و مل مسئله با برطرف كردن تناقض همراه است
صفحه 29:
0001 ,3353918 يمي درماني و پرتودرما
صفحه 30:
6.Area of binding object حساحنجم غیر
عتحر كث
7.Volume of moving object لندلزمیحجم جسم
متحرك
الندليه و حجم جسم غير 8.Volume of binding object
حتحر ك
9.Speed
سرعت
10.Force
نیرو
صفحه 31:
پارامترهاي مهندسي
ability_o rR q objec هل
دولم جسممتحر ك
16.Durability of binding object دیلم
جسمغير متحر ك
17.Temperature
هما
18.Brightness
روشنلني
لنرئییصیفیچسما»» زداه 2201120 :23 اداع م5 :6107 19.82
0 متحرك
20.Energy spent by binding طلنرؤعمصرفيجسم أن » زطه
غير متحر ك
0
صفحه 32:
"25. Waste of time ضلیعات
obs
26.Amount of substance حقدار عواد
27.Reliability قلبلیلطمینان
28.Accuracy of measurement جقلندليه
oa
29.Accuracy of manufacturing دقت
ساخت
30.Harmful factors acting on object sige sybelolnc
bales!
صفحه 33:
36.Complexity of device
37.Complexity of control
38.Level of automation
39.Productivity
بسهرد ويي
صفحه 34:
جداسازي 560116111211012
آلف ) جسم را به اجزاي جدا از هم تقسيم كنيد.
ب ) جسم را به صورت قطعه قطعه در آورید.
۵ ) میزان قطعه قطعه بودن مسم را افزایش دهید.
مثال ۱: تفکیک و تقسیم شدن تسمه نقاله براي كارايي بیشتر
34
صفحه 35:
قانون 2
Taking out ag\)4iw!
الف ) مشخصه یا قطعه ي مزامم جسم را از آن بر گزینید(آن را جدا کرده یا مذف کنیدا
ب ) تلها مشخصه یا قطعه لازم را برگزیند .
35
صفحه 36:
قانون 3
کیفیت موضعي 0۵11۷ ۱.00۵1
الف ) از ساختار همكن يك جسم يا مميط فارجي ( عملكرد بيروني ) , به سوي ساختار
نا همكن كذر كنيد .
ب ) امراي مختلف جسم را به انمام كاركردهاي مفتلف وا دارید .
ع ) هر قسمت از جسم را , در شرايطي که عملکرد آن مطلویتر است قرار دهید .
36
صفحه 37:
Asymmetry o)li5 esc
الف ) فرم تقارن یک جسم را با فرم نا متقارن آن جایگزین کنید .
ب ) در صورتي که جسم مججود نا متقارن است میزان عدم تقارنآن را افزایش دهید .
صفحه 38:
ترکیب کردن ( ادغام کردن ) ombination
الف ) امسام مشابه یا امسامي را که براي انجام عملكردهادپياپي در نظر
كرفته شده اند به صورت مكاني با يكديكر تركيب كنيد .
ب ) عملكردهاي مشابه یا پياپي را به صورت زماني با یکدیگر ترکیب کنید .
38
صفحه 39:
Universality جامعیت
به منظور رخع نیاز به چند جسم , یک جسم مي تواند عملکرد هاي چند کانه اي
ارائه دهد .
صفحه 40:
قانون 7"
تو در تو بودن Nested doll
الف ) جسمي را دافل جسم دوم و جسم دوم را نیز داغل جسم
سوم قرار دهید .
ب ) جسمي از داغل هفره اي در جسم دیگر بکذرا نید .
40
صفحه 41:
عامل تعادل و توازن ۸1-۷۷61۱01۲
الف ) وزن جسم را به وسیله ي اتصال دادن آن با جسم ديكري که داراي
نيروي بالا برنده است , جبران کنید .
ب ) وزن جسم را به وسیله ي نيروهاي آيروديناميکي یا هيدروديناميكي
جبران كنيد .
+
صفحه 42:
بقابله ي پیشاپیش Preliminary anti-action
الف ) در صورتي كه لازم است عملكردي انجام شود , مقابلة
پیشاپیش نسبت به OF را مد نظر داشته باشید .
ب ) در صورتي که لازم است جسمي تمت کشش باشد , کشش
متضاد آن را پیشاپیش مد نظر داشته باشید .
صفحه 43:
کتش پیشاپیش Preliminary action
الف ) کنش مورد نیاز | به صورت كلي و جزئي , پیشاپیش انمام
دهید .
ب ) به اجسام طوري نظم بدهید که بدون اتلاف وقت در (ماني که
منتظر کنش هستند , وارد عمل شوند . ( و در مناسبترین وضعیت )
43
صفحه 44:
ش مفاظت پیشاپیش 1«0ص9منحاعن ۵۲01300
قابلیت اطمینان نسیتا پایین یک جسم را با یک مرکت
ختثي کننده , بيشابيش جبران كنيد .
صفحه 45:
هم پتانسيلي Equipotentiality
شرایط کار را طوري تغییر دهید که لازم نباشد جسمي بالا رفته
یا پایین بیاید .
که
صفحه 46:
قانون 15
معكوس كردن other way round 16
الف ) به جاي عملكردي كه توسط مشخصات مساله تممیل شده عملکرد مخالف
آن را به کار گیریم .
ب ( Zi را به یک قطعه ي متمرک تبدیل کنید , یا اینکه قطعات غیر متمرک
| متمرک سافته و ممیط خارو را غیر متمرک نماید .
46
صفحه 47:
كروي سافتن 0۲۳۷۵۲۷۵۲۵ - ]۵۳۵۲010۵11
الف ) قطعه هاي خطي و سطوح مسطع را با قطعات و سطوم
خمیده و همچنین اشکال مکعبي را با اشكال كروي تعويض كنيد .
ب ) از غلتک ها , توپ ها و مارپیج ها استفاده کنید .
4
صفحه 48:
قانون 10
پويايي 1۳۳۲۸۵۳۱65
آلف ) مشخصات جسم یا ممیط خارج را به گونه اي بسازید که برایعملکرد بهینه ,
عملیات در هر مرمله به طور خودکار تنظیم شود .
ب ) جسم را به عناصري تقسیم کنید که بتوانند به صورت مرتبط با هم , موقعیت
خود را تفییر دهند .
۵ ) در صورتي که جسمي غیر قابل مرکت یا قابل تعویض کنید .
48
صفحه 49:
عملکرد ناقص , بیش از مد یا مازاد
al or excessive actions
151 به دست آوردن 0 یک اثر مطلوب مشکل است , براي ساده سازي مساله
مقداري کمتر یا بیشتر از آن را به دست آورید .
49
صفحه 50:
حركت به بعدي جدید other dimension
الف ) مسائل مربوط به مرکت خطي جسم را با امکان پذیر ساختن
مركت در دو بعد , برطرف كنيد ( در راستاي يك سطع ) . به نمو
مشابه ,مسائل مربوط به مرکت جسم در یک صفمه را با امکان پذیر
ساختن مرکت در سه بعد , برطرف نمایید .
ب ) به جاي آرایش اجسام در یک لایه , آرايشي چند لاه اي را به کار ببرید .
ج ) جسم را كج کرده یا بر روي لبه ي خود بهرفانید .
د) تصاویر ر۱ بر روي سطوم مجاور یا عقب جسم بیاندازید
50
صفحه 51:
هرکت به ارتعاش 536( chanical vibration
الف ) جسم را ay ارتعاش وا دارید .
ب ) اگر جسم در حال نوسان است , فرکانس آن را تا مد فرا وت
افزایش دهید .
۵ ) فرکانس تشدید را به کار بگیرید .
د ) به جاي ارتعاشات مدانيکي از ارتعاشات پیزه استفاده كنيد .
د) ارتعاشات فرا صوت و میدان الکترومغناطيسي را با هم بکاربگیرید .
st
صفحه 52:
قانون 19
عملکرد دوره اي Periodic action
الف ) به جاي عملکرد مستمر از یک عملکرد دوره اي ( ضربه اي )
استفاده کنید .
ب ) در صورتیکه یک عملکرد هم اکنون دوره اي است ,فرکانس OF
را عوض كنيد .
ج ) ا( توقف هاي بين ضربه ها براي تامين كنشهاي اضافي بهرهبكيريد
2
صفحه 53:
muity of useful action تداوم کنش مفید
الف ) عملکرد را بدون توقف به انجام برسانید , در آين مال باید تمام
قطعات جسم به طور مستمر و با ظرافت کامل , در مال کار باشند .
ب ) یک مرکت زاید و واسطه اي را مذف كنيد .
53
صفحه 54:
همله سریع Skipping
عملکرد زیان بار یا خطرناک را با سرعت بسیار بالا به انجام برسانید.
صفحه 55:
تبدیل ضرر به سود
disguise* or *Turn Lemons into Lemonade*
الف ) یک اثر زیان بار یا یک عامل زیان بار محيطي را براي به دستآوردن
یک اثر مثبت به کار بگیرید .
ب ) با تركيب يك عامل زيان باز با يك عامل زيان بار ديكر , آن را ا(
ميان برداريد .
ع ) مقدار كنش (يان بار را تا جايي كه ضررهاي آن بر طرف شود ,
فش دید
صفحه 56:
باز فورد ۲6۵۵006016
الف ) بازفورد را ارائه کنید .
ب ) در صورتي که بازفورد هم اکنون موجود است , آن W
معکوس کنید .
56
صفحه 57:
واسطه و ميانجي ۲۴86۵۲۳۸۵01۵۷
الف ) براي انتقال یا انجام یک عملکرد , از یک جسم واسطه
استفاده کنید .
ب ) جسم به طور موقت به جسم ديگري که حذف كردن آن
آسان است , متصل کنید .
5
صفحه 58:
واسطه خدمت دهي به خود ©5611-561510
الف ) كاري کنید که شیٌْ مورد نظر كارهاي خدماتي , کاركردهاي
كمكي و عملیات مربوط به تعمیرات خود را «فود آنجامدهد .
ب ) (١ زايدات مواد و انرزي استفاده كنيد .
58
صفحه 59:
قانون 6 قوانین ابدا
كپي Copying o»)5
ay ( call جاي استفاده از جسمي که سافتار پبچیده دارد , گران قیمت و مساس است
و کار با آن رامت نیست , از كپي ساده و ارزان قیمت آن استفاده کنید .
ب ) یک جسم یا سيستمي متشکل از چند جسم را با کپي و یا تصاویر اپتيکي آن
تعویض کنيدبراي کوچک و بزرگ کردن تصویر مي توانید از یکمقیاس استفاده کنید .
ج ) در صورتي كه از كبي هاي ايتيكي با نور معمولي استفاده مي کنید آنها را با نوع
مادون قرمز يا ماوراي بنفش تعويض كنيد .
59
صفحه 60:
heap short-living objects 9}j)\ ee استفاده از
قیمت با عمر کوتاه به جاي جسم گران قیمت و با دوام
یک جسم گران قیمت را با مجموعه اي از اجسام ارزان قیمت تعویض
کرده و از برخي مشخصا ت چشم پوشي کنید
( براي مثال عمر (Gill +
صفحه 61:
phat cites 8 قانون
تعویض یک سیستم مكانيكي hanics substitution
الف ) سیستم مكانيكي را با یک سیستم نوري صوتي يا بويايي
تعویض كنيد .
ب ) ا( ميدان هاي الكترونيكي , مغناطيسي يا الكترو مغناطيسي
براي اثر كذاري بر جسم استفاده كنيد .
۵ ) میدان ها را تعویض کنید .
د ) یک میدان را به همراه ذرات فرو مغناطیس به کار ببرید .
6
صفحه 62:
استفاده از ساختار پنوماتیک یا هیدرو لیک
Pneumatics and hydraulics
قطعات جامد یک جسم را با مایع یا گاز تعویض کنید این قطعات
براي باد شدن مي توانند از هوا يا آب استفاده کنند , همچنین
. مي توانيد بالش هاي هوا يا هيدرواستاتيك را به كار بكيريد
62
صفحه 63:
پرده هاي انعطاف پذیریا پوسته هاي نازی
Flexible shells and thin films
. الف ) ساختار معمجل را با غشاي انعطاف پذیر و پرده هاي نازک تعویض کلید
ب ) يك جسم را به وسيله ي پرده هاي نازک غشاي ظریف از محيط فارج OF
جدا كنيد .
63
صفحه 64:
: قوانین ابداع
قانون 1
استفاده از متفلفل ۵1611216 122010115
الف ) جسم را متقلفل نموده یا از اجراي متفلفل اضافي استفاده
كنيد ( به صورت ممتویات داخلي , روکش و غیره )
ب ) در صورتي که جسم هم اکنون متفلفل است , هفره ها را
بيشابيش با ماده اي ير كنيد .
صفحه 65:
استفاده تعویض رنگ 020066 00۵10۲
الف ) رنگ جسم يا مميط اطراف آن را تغییر دهید .
ب ) شفافيت جسم يا مميط اطراف آن را تغییر دهید .
) به منظور مشاهده ي بهتر اجسام یا اشيايي که دیدن آنهامشکل
است , از مواد افزودني رنگین استفاده کنید .
6 در صورتي که هم اکنون از چنین مواد افزودني استفاده ميشود ’
از علایم درخشان یا اجزاي ردياب استفاده كنيد .
65
صفحه 66:
قانون 33
هم جنس ١و همكن سازي :11011100611117
كاري كنيد كه اجسام با جسم اولیه هم جنس خود , یا جنسي
با رفتار مشابه جنس خود , تعامل داشته باشند .
66
صفحه 67:
قانون 34
رد كردن و باز سازي قطعات
scarding and recovering
آلف ) پس از تکمیل یک عملکرد و یا بياستفاده شدن یک جزء از مسم +
آن را دور اندافته یا تغییر دهید (مثلا آن راتخريب يا مل كنيد يا بفار نمایید)
ب ) هر قطعه ي استفاده شده ي جسم را سریعا بازسازي کنید .
صفحه 68:
== قوانین ابداع
قانون 35
تغيير فواص فيزيکي و شيميايي یک جسم
Parameter changes
حالت كلي یک جسم , تراکم چگالي , میزان انعطاف پذيري و
يا دماي جسم را عوض كنيد .
68
صفحه 69:
قانون 36
تغییر فاز transitions وج (] (
اثري را که زمان تغییر فاز یک ماده اتفاق مي افتد , به کار
بگیرید نمونه هاي زمان تغییر حجم یا زمان تغییر حجم یا زمان
آزاد سازي یا جذب انرژي هستند .
صفحه 70:
1 قوانین ابداع
قانون 37
اتبساط هرارتي ermal expansion
الف ) از اتبساط ( انقباض ) یک ماده به کمک مرارت ( سرما )
استفاده کنید .
ب ) از مواد متفاوت با ضرایب انبساط مرارتي متفاوت بهره
بکیرید .
0
صفحه 71:
قوانين ابدا حت
قانون 38
استفاده از اكسيد کننده های قوی
Strong oxidants
الف ) هوای معمولی را با هوای غنی شده جایگزین کنید .
ب ) هوای غنی شده را با اکسیژن جايكزين كنيد .
ج ) در دافل اکسیژن یا هجا , ماده را در معرض آشعه ی
یونیزه کننده قرار دهید .
د) از اکسیژن یونیزه شده استفاده كنيد .
صفحه 72:
قانون 39 قوانین ابداع سب
محمیط بی اثر 205006۲۵ Inert
الف )مميط معمولی را با ممیط بیاثر تعویض نمایید .
ب ) فرایند را در خلا به انجام برسانید
صفحه 73:
ee eel
ی قوانین ایدا بح
= قانون 40 = __ قوانین ابداع
مواد مركب 1222111215 omposite
ماده ى همكن را با يك ماده ى مركب جايكزين كنيد .
براى ادامه مطالب به آرشيوه مراجعه كنيد
صفحه 74:
{comp iesity [Level of
jofeontrol ا ۳
L ا
(20,29,26,32 |26,35,15,19 35,3,24,37
1,28,15,35
35,18 مهو
bares | 5,12,35,26
2"
14
۱ moving
improve “object
[Weight of |
ving object |
معد |
binding object
Legh of 215,29,
moving cbject 34
a اس
Complexity of 27,26,28, 16,17,26,
owes ۳ Jorseen Lo
Level of 292616 262635, [14,13,17,
‘ant 35 ho 28
| 2024.06, |. 13 A28,
vas fe ا و
صفحه 75:
سرد ولي در دماي بالا
محلول فاسد مي
شود (دما در
مقابل استحکام)
صفحه 76:
خودروهاي با اصل 7 تودر تو |مساحت جسم ساخت خودرو با
از بودن منحرك در مقابل | ظرفيت بالا و
آثروديناميکي جدید | اصل 14 كروي |اندازه و حجم اندازه کوچك
(خودرو پژو ) ساختن جسم متحرك
اصل 17 حرکت
صفحه 77:
مثالی از راه حل های مشابه
نحوة جداسازی ساقه وتخم های فلفل دلمه اي در صنایع
صفحه 78:
مثالي از حل يك تناقض به وسیلة TRIZ
* بال وسیع هواپیما موجب سهولت
برخاستن هواپیما مي شود ولي در سرعت =
ما فوق صوت ايجاد مقاومت زياد مي كند
* راه حل ساده استفاده از مصالحه ( ©00127101215 )
*؟ در 1112 مصالحه وجود ندارد . سطح بال هواييما بايد
هم وسيع و هم كوجك باشد .
یکی از راه حل های ابتکاری استفاده از بال های جمع شدنی
است .
78
صفحه 79:
ادامه مثال هواییما
* تناقض فيزيکي, سطح بال هواپیما است افزايش سطح بال
باعث سهولت برخاستن ولي کاهش سرعت مي شود .
پارامترهاي مهندسي در تضاد عبارتند از :
Area of moving object - 5
Speed - 9
5 بامراجعه به ماتریین تناقض ها اصول ۰29۰4 30 و 34
براي راه حل ابتكاري
9
صفحه 80:
ادامه مثال هواییما
(Asymmetry) 14, pac : 4 اصل ٠
. فرم متقارن يك جسم را با ضرم نامتقارن آن جايكدرين كنيد 3
در صورت كه جسم موحود نامتقارن استه مینزان عدم تفارن آمن را 7
افرايش دهيد.
صفحه 81:
ادامه مثال هواییما
۰ اصل 30: پرده هاي انعطاف پذیر با پوسته هاي نا ز ك
(Felexible film or thin members)
ساختارهای معمول را با غشاهای انغطافپذیر و پرده های نازك تعويضن كنيد. ۰
7 یک جنم رابه وسیله پرده های نازک و غشاهای ظریف از محیط خارج آن جدا کنید.
صفحه 82:
ادامه مثال هواییما
* اصل 34 : رد کردن و بازسازي قطعات
Rejecting and re generating)
(Parts
يس از تکمیل یک عملکد و يابي استفاده شدن یک جنء از جسم» آن رادور انداطته یا
1 استفادء شدءى جنم را درحين عمل بارشارى كنيو at
82
صفحه 83:
نتيجة يافته ها
*_راه حل هاي مشابه در حوزه هاي مختلف بارها تکرار شده است .
فردي در مكاني دیگر قبلا مسئلة ما را حل کرده است
* توسعة سیستم هاي فني از الگوهاي قابل پیش بيني که تمامي حوزه هاي
ae ل
بدین ترتیب سرعت نوآوري قابل افزایش
* اصول حل مسئله قابل پیش بيني و ae پذیر است (2.34) .
بدین ترتیب هرکس مي تواند مسائل ابتكاري را حل نماید .
* راه حل ابتکاري مسائل از 40 اصل ثابت ( مانند عناصر شيميائي ) تبعت مي
کند. که نهایتا موجب حل تناقضات بين 39 پارامتر مهندسي مي گردد .
رتيب مي توان نظامي براي حل مسائل ابتكاري ارائه داد .
صفحه 84:
منابع
** کتاب آلگوریتم نوآوري ۰دکتر سليني و همکاران
** كتاب نوآوري نظام يافته . دكتر جعفري و همكاران
* www.innovation-triz.com web site, newsletter
* www.triz-journal.com
صفحه 85: