سایر ورزشی

آشنایی با والیبال

valibal_va_moharathaye_an

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با والیبال”

آشنایی با والیبال

اسلاید 1: عنوان : واليبال و مهارتهاي آنمقطع :راهنمايي

اسلاید 2: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 3: هدف کلی:آشنایی با والیبال و مهارتهای آنهدف کلی:آشنایی با والیبال و مهارتهای آن

اسلاید 4: فراگیران بتوانند:ابعاد زمین را به درستی بدانند .پنجه وساعد صحیح را انجام دهند.سرویس زدن را به طور صحیح انجام دهند.اسپک زدن صحیح را نشان دهند .مناطق زمین را به خوبی بشناسند .اهداف رفتاری :

اسلاید 5: فراگیران باید:آشنایی قبلی با والیبال داشته باشند. طریقه پنجه زدن را به طور اجمالی نشان دهند.آشنایی جزیی با سرویس زدن داشته باشند.با مهارتهای والیبال وابعاد زمین آشنا باشند.ارزشیابی تشخیصی :

اسلاید 6: والیبال به عنوان یک ورزش اجتماعی می تواند در رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته وتوسعه ی جسمانی وروانی کودکان ونوجوانان سودمند واقع شده واز این نظر نقش موثری را درتندرستی عمومی جامعه ایفا می کند.هدف از تدوین این مجموعه سازماندهی موثر تمرین های دایره ای وبرآوردن نیازمعلم ومربی ورزش به مواد آموزشی جنبی است .نوجوانان با توجه به علاقه وانگیزه ای که جهت انجام فعالیت ها ونیز تمایلی که به یادگیری مهارتهای حرکتی دارند تکنیک های پایه این رشته ورزشی را در قیاس با افراد بزرگسال سریعتر و آسانتر یاد می گیرند .مقدمه

اسلاید 7:

اسلاید 8:

اسلاید 9: پیدایش والیبالوالیبال درسال 1985توسط شخصی به نام ویلیام .جی.مورگان در هولی هوک ماساچوست آمریکا ابداع گردید .بازی والیبال هنگامی اختراع شد که قبل از آن بسکتبال اختراع شده بود .مورگان چون می دید اشخاص میانسال توانایی انجام بازی بسکتبال را ندارند تصمیم به طراحی نوعی بازی گرفت که کمی سبکتر از بسکتبال و بدون درگیری بدنی با حریف باشد واساس تندرستی کسبه ”دانشجویان و پیشه وران را فراهم کند .مورگان بازی ابداعی خود را از در هم آمیختن بازی تنیس و بسکتبال به وجود آورد و آن را مینتونت نامید که عبارت بود از رد وبدل کردن توپ بسکتبال از روی تور تنیس .در سال 1896دکتر آلفرد هالستید با دقت ومشاهدهی این بازی آن را به والیبال تغییر نام داد و منظور از آن زدن توپ با پنجه و رد کردن توپ از روی تور است .

اسلاید 10: تاریخ شگفت انگیز والیبال با رشد سریع و محبوبیت زیادش موجب گردیده که حس کنجکاوی مربیان تربیت بدنی و روانشناسان و فیزیولوژیست ها را برانگیزد .اولین رساله ی آماری درباره ی والیبال توسط یک خانم چینی به نام دکتر لو .هوی.چینگ تدوین شده است .

اسلاید 11: توسعه ي واليبال در جهاناين ورزش از طريق انجمن جوانان مسيحي (Y.M.C.A)كه نهضتي مذهبي در سراسر دنيا بود در سال 1900ابتدا به كانادا و سپس در پايان سال 1900به هندوستان ودر سال هاي 1905به كوبا و1909به پورتوريكو معرفي گرديد.در سال 1946همزمان بابرگزاري اولين مسابقه ي بين المللي واليبال بين دو كشور فرانسه وچكسلواكي در شهر پراگ طرح تشكيل فراسون بين المللي واليبال مجددا مورد بح وضرورت ايجاد آن مور توافق قرار گرفت. فرانسه وچكسلواكي ولهستان و يوگسلاوي از نخستين كشورهاي بودندكه به عضويت فدراسيون بين المللي واليبال در آمدند و چهارده كشور ديگر آمادگي خودرا جهتپيوست به آن اعلام كردند.

اسلاید 12: از آن پس كشورهاي مختلف دنيا به تدريج عضويت فدراسيون بين المللي را پذيرفته به طوري كه هم اكنون بيش از 160كشور عضو اين فدراسيون جهاني مي باشند .

اسلاید 13:

اسلاید 14: جنس توپ :جنس توپ واليبال ازمواد مختلفي مي باشد . در قديم كه افراد و بازيكنان واليبال با خواص مواد آشنايي زيادي نداشتند توپ را از پلاستيك-چرم-فوم-لاستيك و... مي ساختند.اما جنس امروزي توپ هاي واليبال بيشتراز چرم نازك وتقريبا اسفنجي است . براي اين كه به انگشتان كه با توپ در تماس هستند آسيبي نرسد و هم در اثر برخورد با بدن آثار كبودي ايجاد نشود.ضمنا داخل اين لايه چرمي را يك تيوب لاستيكي پر كرده كه از

اسلاید 15: طريق سوزن مخصوص يا پمپ هوا پر از هوا شده كه اين كار نيز به نوبه خود باعث كمتر شدن آسيب ديدگي و صدمات ناشي از برخورد توپ با ورزشكار مي شود .

اسلاید 16: وزن توپ:در ورزش واليبال چون بيشترين جايي كه با توپ در تماس است كف دست وانگشتان مي باشند و نيز چون برخورد و تماس انگشتان و كف دست با توپ حالت ضربه اي داردبايد وزن توپ در حالتي متناسب باشد:طبق استاندارد هاي بين المللي وزن توپ واليبال بين 260تا280گرم در تغيير مي باشد.

اسلاید 17:

اسلاید 18: ابعاد زمين :در ابتداي امرزمين واليبال ابعاد خاصي نداشت وفقط يك چهارچوب معيني را مشخص مي كردند وبه بازي مشغول مي شدندبا گذشت زمان مردم به اين فكر افتادندكه براي زمين واليبالاندازه وبعد معيني را انتخاب كنند .اولين چهار چوب و اندازه ي يك زمين واليبال 11*11متر در هر طرف بود.اين اندازه براي بازي واليبال خيلي بزرگ بود و به 10*10

اسلاید 19: متر تغيير يافت .زمين 10*10متربراي 6نفربازيكن درهرطرف نيززيادجالبنبود و خسته كننده بود.طبق استاندارد هاي فدراسيون بين المللي واليبال زمين واليبال در هر طرف 9*9متر مي باشد .كه اندازه ي كلي زمين 9*18متر مي باشد.زمين واليبال از خط وسط به طرف خط سرويس در دو طرف به منطقه ي3/1تبديل مي شود.پهناي خطوط زمين به اندازه ي 5 سانتيمتر مي باشد .

اسلاید 20: مناطق زمين :مناطق شش گانه زمين .منطقه جلو .منطقه سرويس .منطقه گرم كردن .منطقه تعويض .منطقه جريمه .

اسلاید 21: 1- مناطق شش گانه زمين :خود زمين واليبال به 6منطقه تقسيم مي شود . نامگذاري مناطق در واليبال خلاف عقربه هاي ساعت مي باشد .منطقه ي 1- زمين واليبال از گوشه ي سمت راست خط سرويس مي باشد .منطقه ي2- در كنار ميله ي سمت راست تور واليبال واقع در خط 3/1واليبال مي باشد .منطقه ي 3- درقسمت وسط زمين واليبال واقع در منطقه ي3/1مي باشد .منطقه ي4- در كنار ميله ي سمت چپ واليبال واقع در منطقه ي3/1 مي باشد .

اسلاید 22: منطقه ي5- در قسمت انتهايي سمت چپ زمين واليبال در كنار خط سرويس مي باشد .منطقه ي6- در انتهاي زمين واليبال در قسمت وسط در كنارخط سرويس مي باشد .

اسلاید 23: 2- منطقه جلو :درهر طرف زمين منطقه جلو به اندازه 3- متر از محور خط مركزي تا لبه ي خارجي خط حمله مشخص شده است ( در اندازه گيري پهناي خط حمله اندازه 3- مترراشامل مي شود )منطقه جلو در خارج زمين بازي و آن سوي خط كناري تا انتهاي منطقه آزاد زمين ادامه دارد و منطقه جلو را شامل مي شود .

اسلاید 24: 3- منطقه سرويس :منطقه سرويس به پهناي 9- متر در پشت خط انتهايي هر طرف زمين مشخص است كه خط انتها را شامل نمي شود .اين منطقه از قسمتهاي جانبي بوسيله يدو خط كوتاه كه هر يك 15- سانتيمتر طول دارد و در فاصله ي 20- سانتيمتري خط انتها و امتداد خطوط طولي زمين رسم شده است محدود مي گردد .هر دو خط كوتاه جانبي در اندازه گيري پهناي 9- متر منطقه ي سرويس را شامل مي شود .در عمق منطقه ي سرويس تا انتهاي منطقه ي ازاد امتداد دارد .

اسلاید 25: 4- منطقه تعويض :منطقه تعويض با امتداد فرضي خط حمله هر نيمه زمين ( خط حمله زمين هردو طرف ) به دو طرف ميز نويسنده تعيين حدود مي شود .

اسلاید 26: 5- منطقه گرم كردن :براي مسابقات رسمي و جهاني FIVB نواحي گرم كردن تقريبابه اندازه ي 3*3 متر در طرف محل قرار گرفتن نيمكتهاي تيم ها و در گوشه هاي خارج از منطقه ي آزاد زمين مشخص مي شود .

اسلاید 27: 6- منطقه جريمه :يك منطقه ي جريمه به اندازه 1*1 متر كه با دو صندلي مجهز است .در منطقه ي كنترل يعني خار از منطقه ي آزاد زمين و در فاصله ي بين نيمكت و ناحيه ي گرم كردن تيم 1.5 متر عقب تر قرار كرفته است .اين منطقه با خط به پهناي 5- سانتيمتر و به رنگ قرمز محدود شده است .

اسلاید 28:

اسلاید 29: انواع پاس پنجه:پاس هوايي(پنجه زدن )پاس پنجه از طرفين (پهلو)پاس پنجه از پشت(همراه با قوس بالا تنه به عقب )پاس پنجه در حال افتادن به پهلو پاس پنجه در حين افتادن به عقب پاس پنجه با پرش

اسلاید 30: 1. پاس هوايي(پنجه زدن ) :پاها به اندازه عرض شانه باز و زانوها كمي خميده ودستها در مقابل صورت قرار مي گيرند .شروع كشش بدن به سمت بالا توسط پاها صورت مي گيردتمام بدن را تا نوك انگشتان پا به بالابكشيد .فرم صحيح نگه داشتن دست و بازو و انگشتان جهت پنجه زدن مطابق شكل مي باشد (دستها جلوي صورت در بالاي ابروها )

اسلاید 31:

اسلاید 32: 2. پاس پنجه از طرفين ( پهلو ) :آماده جهت دريافت توپ بالا تنه شل و به سمت پهلو خم شده ودستها توپ را دريافت مي كند .بالا تنه به حالت كشيده در آمده و توپ توسط دستهاي كشيده به سمت مورد نظر فرستاده مي شود .

اسلاید 33:

اسلاید 34: 3. پاس پنجه از پشت (همراه با قوس بالا تنه ) :پاها را به حالت خميده از زانو و فرم صحيح نگهداري بدن را جهت دريافت توپ حفظ كنيد .در لحظه دريافت توپ بدن عقب تر از توپ قرار دارد .بالا تنه در لحظه رها شدن توپ به سمت عقب متمايل شده و توپ را به عقب مي فرستد .

اسلاید 35:

اسلاید 36: 4. پاس پنجه در حال افتادن به پهلو :حالت آمادگي بدن جهت دريافت توپ در حالي كه هر دو پا از مفصل زانو خم شده اند .در حالي كه يك پا از زانو زاويه داده وپاي ديگر كاملا كشيده مي باشد روي پاي خميده نشسته و همزمان پنجه بزنيد .دستها را سريع به دنبال توپ بكشيد .روي ران و باسن و پشت غلت بزنيد .

اسلاید 37:

اسلاید 38: 5. پاس پنجه در حين افتادن به عقب :در حال دويدن به عقب با دقت به توپ نگاه كنيد .در حال چمپاتمه به توپ پنجه بزنيد .دستها را سريع به دنبال توپ بكشيد .روي باسن و پشت بغلتيد .

اسلاید 39:

اسلاید 40: 6. پاس پنجه با پرش :شروع حركت با نوسان دستها از عقب به جلو مي باشد .توپ در اوج پرش با انگشتان تماس پيدا مي كند .پس از ارسال توپ دستها را كاملا به دنبال آن بكشيد .

اسلاید 41:

اسلاید 42:

اسلاید 43: دفاع با ساعد :توپ را با دقت نگاه كنيد در حالي كه پاها خم شده است .دستها بسته و كاملاكشيده .با نزديك كردن باسن به سمت زمين تعادل را افزايش داده و توپ با ساعد تماس مي يابد .دستها به همان حالت باقي مانده و باسن به جلو كشيده شده و زاويه زانو افزايش مي يابد .شل صحيح دستها در لحظه ضربه زدن ( مطابق شكل )

اسلاید 44:

اسلاید 45: پاس ساعد از پايين :با زانوهاي خميده به حالت آماده ايستاده ودستها را به جلو بكشيد .همزمان با باز شدن زاويه زانو توپ با ساعد تماس مي يابد .كشش تا انگشتان پا ادامه مي يابد. دستها ميتوانند حداكثر تا ارتفاع شانه بالا بيايند .شكل صجيج دستها در لحظه ضربه زدن ( مطابق شكل )

اسلاید 46:

اسلاید 47:

اسلاید 48: سرويس از پايين :1. در شروع حركت وزن بدن را روي پاي عقب منتقل كنيد .2. به توپ ضربه بزنيد با يك دست توپ را به سمت بالا انداخته وبا دست ديگر به آن ضربه بزنيد .3. با دست كاملا كشيده به توپ ضربه بزنيد .4. هر دو پا كاملا كشيه و بالا تنه را راست كرده و وزن بدن را روي پاي جلو منتقل نماييد .( فرم دست در لحظه ضربه زدن به توپ مطابق شكل مي باشد .

اسلاید 49:

اسلاید 50: سرويس تنيسي (آبشاري ): حالت شروع . با هر دو دست توپ را كمي به بالابيندازيد .دست را از عقب به جلو بياوريد .آغاز ضربه زدن به توپ . با دستهاي كاملا كشيده در بالاي سر به توپ ضربه بزنيد.فرم دست در لحظه برخورد ( ضربه زدن ) به توپ مطابق شكل مي باشد .

اسلاید 51:

اسلاید 52:

اسلاید 53: اسپك ( آبشار ) از روبرو :شروع حركت يك تا سه گام جلو .با گام هاي بلند و كشيده به سمت جلو حركت مي كنيد .هر دو دست از عقب به جلو حركت مي كند .پاها يكي پس از ديگري روي زمين قرار مي گيرند وبا دو پا ( جفت ) پرش كرده و دست اسپك از عقب به جلو آمده وبه بدن قوس مي دهد .با دست كشيده شده به توپ ضربه مي زنيد . انگشتان كاملا باز شده و در روي توپ قرار مي گيرند و در اين حركت مفصل مچ دست را شل كنيد .

اسلاید 54:

اسلاید 55: حمله گول زننده ( جا خالي ) :در حالي كه با دقت به توپ نگاه مي كنيم يك تا سه گام به جلو ر مي داريم .بلند و كشيده گام بر مي داريم .دستها را از عقب به جلو مي آوريم .پاها يكي پس از ديگري بر روي زمين قرار مي گيرند و با دو پا ( جفت ) پرش كرده و دست اسپك از عقب به جلو آمده و بدن قوس مي دهد .در اوج پرش با خم كردن مچ دستهاي كشيده به سمت جلو حركت گول زننده ( جا خالي ) را انجام مي دهيم .

اسلاید 56:

اسلاید 57:

اسلاید 58: دفاع با ساعد :توپ را با دقت نگاه كنيد در حالي كه پاها خم شده است .دستها بسته و كاملاكشيده .با نزديك كردن باسن به سمت زمين تعادل را افزايش داده و توپ با ساعد تماس مي يابد .دستها به همان حالت باقي مانده و باسن به جلو كشيده شده و زاويه زانو افزايش مي يابد .شل صحيح دستها در لحظه ضربه زدن ( مطابق شكل )

اسلاید 59:

اسلاید 60: دفاع توپ با شيرجه :با يك پا به جلو پرش كنيد .به طور افقي به جلو شيرجه ه و با پشت دست به توپ ضربه زنيد .روي دستها فرود بياييد .به وسيله دستها روي سينه و شكم و ران سر خورده و ساق پا رااز عقب به سمت بالا بياوريد.

اسلاید 61:

اسلاید 62: دفاع با يك دست :حالت آماده براي دريافت توپ در حالي كه زانوها كمي خميده مي باشند .سپس به پهلو بيفتيد .در حالي كه مركز ثقل بدن روي پاي خم شده قرار دارد دستي كه در پهلو قرار گرفته به توپ ضربه ميزند .بر روي ران و باسن و پشت و شانه غلت بزنيد .

اسلاید 63:

اسلاید 64: دفاع انفرادي ( بلوك كردن ) :به توپ و يار مقابل توجه داشته باشيد .در حالي كه زانو خم شده به بالاپرش كرده دستها در ارتفاع شانه قرار مي گيرد .دستها كاملا به بالا كشيده مي شوند .حالت دست در لحظه دفاع مطابق شكل مي باشد .

اسلاید 65:

اسلاید 66:

اسلاید 67:

اسلاید 68: مدافع عقب زمين :كسي كه توپ را روي سر پاسور مي رساند تا پاسوريك حمله مناسب را طراحي كند دفاع عقب زمين است .و در موقع حمله توسط مهاجمين حريف توپهاي زده شده از سوي آنها را با پنجه يا ساعد و يا هر قسمت بدن به پاسور يا يك بازيكن مي رساند و از برخورد توپ با زمين جلوگيري مي كند .

اسلاید 69: مدافع روي تور :بعد از اينكه توپ توسط مهاجم به زمين حريف زده شد و آنها توپ را به پاسور خود رساندند مهاجم كه در منطقه حمله قرار دارد نقش مدافع روي تور را ايفا مي كند كه بايد با پوشش يك منطقه مناسب روزنه را براي عبور توپ توسط مهاجم تيم حريف مسدود كند كه اين كار با آوردن دستان كشيده و ديد كافي براي تشخيص مسير توپ ميسر مي شود .

اسلاید 70: 2- مهاجم :مهاجم كسي است كه توپي را كه توسط مدافعين عقب زمين به دست پاسور رسيده باشد را به زمين حريف منتقل كند يا به اصطلاح با اسپك يا جاخالي در حالت اسپك يا پنجه توپ را وارد زمين حريف كرده و كسب امتياز كند . بيشتر مهاجمين در منطقه 2- و3- و 4- قرار دارند اما مهاجم مي تواند از مدافعين عقب زمين هم باشد و پس از دريافت توپ از پشت خط 3/1 به توپ ضربه وارد كند .

اسلاید 71: 3- پاسور :شايد مهمترين پست دربين بازيكنان واليبال پاسور است .چون پاسور است كه نقشه يك حمله ي مناسب را براي كسب امتياز طراحي مي كند .پاسوربايد پنه هاي خبي دشته و داراي فكري خلاق و چشماني باز باشد .پاسورها اثرا داراي قدي كوتاه تر از ديگر بازيكنان هستند.

اسلاید 72: 4- ليبرو :ليبرو كسي است كه در زمين با لباسي با نگ متفاوت از ديگر بازيكنان مشخص است .بازيكن ليبروي هر تيم بايد پنجه و ساعد خوبي داشته باشد چون اكثر دريافتهاي اول را او انجام مي دهد .ليبرو مي تواند با هر بازيكن رديف عقب تعويض شود .ليبرو مجاز نيست در منطقه جلو پاس بدهد يا دفاع كند يا اسپك بزند و حق زدن سرويس و ضربه اسپك را در هر نقطه از زمين را ندارد .جايگزيني ليبرو با بازيكنان فقط مي تواندقبل از سوت داور براي زدن سرويس صورت پذيرد .

اسلاید 73: خلاصه و نتیجه گیری :ورزش والیبال یکی از ورزش های مفرح وپایه درمدارس کشورمان می باشد .این ورزش نسبت به ورزش های دیگر نیاز به مهارت بالایی دارد . هدف از گردآوری این مجموعه آشنایی دانش آموزان با مهارت ها مثل :پنجه – ساعد –انواع دفاع –انواع سرویس و اسپک می باشد .باشد که این مجموعه اطلاعات هر چند مختصری در مورد والیبال به دانش آموزان بدهد .

اسلاید 74: ارزشیابی پایانی :دانش آموزان بتوانند مهارت های والیبال را به طور صحیح انجام دهند .دانش آموزان ابعاد ومناطق زمین را به خوبی بدانند و توضیح دهند .دانش آموزان تاریخچه ی والیبال و توسعه ی آن در جهان رابیان کنند .

اسلاید 75: تهیه کنندo :علی قبلهاستاد راهنما :جناب آقای دهستانی

اسلاید 76: پایان

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید