علوم پایه محیط زیست و زیست‌شناسی

آشنایی با گیاهان و درخت های بومی ایران

giahan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با گیاهان و درخت های بومی ایران”

آشنایی با گیاهان و درخت های بومی ایران

اسلاید 1: آشنایی با گیاهان و درخت های بومی ایرانتهیه کننده:

اسلاید 2: اُرس یا وَرس یا سرو کوهی که به نام‌های هُورَس، اَورَس، اُرسا، اَریس،اَرچا و اردوج نیز خوانده می‌شود، گونه‌ای سرو بسیار با ارزش و دیرزیست که در مناطق کوهستانی و بیشتر در ارتفاعات بیش از ۲۵۰۰ متر می‌روید. این گونه که بومی ایران نیز هست در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز، از آذربایجان تا خراسان و به ویژه در شرق کشور و در ارتفاعات به صورت گسترده یافت می‌شود. اُرس بسیار پایدار و سازگار با هر نوع آب و هوا است و برگ‌هایش مانند دیگر گونه‌های سرو به شکل سوزنی می‌باشد. این درخت دارای عمر طولانی بیش از دو هزار سال است و در برابر بیماری‌ها و انگل‌های طبیعی بسیار مقاوم است.

اسلاید 3: گون گزی گیاهی صمغ زا و از خانواده بقولات بوده و رویشگاه اصلی آن ایران است. گون گزی درختچه ای است، چند ساله و پایا، خودرو با ارتفاع نیم تا یک متر، با انشعابهای چوبی مورب بالارونده از سطح زمین، به طوری که این انشعابها در یک سطح قرار گرفته و صفحه مستوی فوقانی تاج درختچه را تشکیل می دهد.

اسلاید 4: شیرخِشت  از گیاهان چوبدار از خانواده گل سرخ است. گیاه شیرخشت بومی بومگاه دیرین‌شمالگانی (مناطق معتدل آسیا، اروپا و آفریقای شمالی) است. شیرخشت گیاهی است پایا به ارتفاع ۳ تا ۸ متر پوست آن خاکستری مایل به سیاه و گل صورتی در حاشیه سرخ رنگ دارد. از این گیاه برای ازبین بردن زردی در نوزادان استفاده می‌شود.

اسلاید 5: بلوط ایرانی  یا بَرودار که با نام‌های بلوط غربی و بلوط زاگرس  نیز شناخته می‌شود گونه‌ای از درختان بلوط است که بومی کشورهای ایران، شمال عراق، ارمنستان، شرق ترکیه و سوریه است درختی بزرگ با ارتفاع متوسط حدود ۸ متر، با برگهایی یکنواخت و تخم مرغی با حاشیه دندانه‌ای شکل است.  

اسلاید 6: کنار، عناب، رملیک سرده‌ای از درختان و درختچه‌های تیغ‌دار از تیره عنابیان است. حدود ۴۰ گونه کنار وجود دارد که در مناطق گرمسیری و زیرگرمسیری پراکندگی دارند. میوه این درخت نیز کُنار نامیده می‌شود و خوردنی است. درخت کنار در عربی و گاه فارسی سدر نیز نامیده می‌شود و در ایران معمولاً برگ‌های کوبیده آن را «سدر» می‌نامند. اما سدر خود درختی متفاوت و مدیترانه‌ای از تیره مخروطیان است که شباهت زیادی با کاج دارد. کنار درختی است به ارتفاع نزدیک به ۱۰ متر با برگ‌های کوچک و قلبی شکل و کشیده با سه رگبرگ برجسته که گوشوارک آن به خار تبدیل شده‌است.

اسلاید 7: داغداغان یا تاگوک با نام علمی Celtis australis l  درختی است از تیره نارون که به میزان بسیار کم و پراکنده در سرتاسر جنگل‌های شمال دیده می‌شود. این درخت توانایی رویش در ارتفاعات بالا و شرایط سخت را داراست و ریشه های قوی آن، در شکاف صخره‌ها نفوذ می‌کند و باعث متلاشی شدن آنها می گردد. گونه‌ای دیگر از داغداغان وجود دارد که به آن درختِ «تا» می گویند. این گونه با نام علمی Celtis caucasica  Willd در منطقه قفقاز، کشورهای ایران، افغانستان و هند گسترش دارد. درخت تا در نواحی خشک کوه‌های زاگرس و البرز در ارتفاع ‪ ۸۰۰تا ۲۶۰۰‪ متر از سطح دریا دیده می‌شود. میانگین ارتفاع آن ‪بیست متر می باشد و برگی ریز با نوک کشیده و حاشیه دندانه‌ای دارد و میوه‌اش پس از رسیدن زرد رنگ می‌شود.  

اسلاید 8: گیاه پونه سای بینالودی Nepeta binaludensis ،‌ گونه‌ای دارویی و نادر از تیره نعناعیان است که در منطقه محدودی از کوه‌های بینالود واقع در استان خراسان، پراکنده است.  

3,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید