علوم مهندسی مهندسی صنایع و مواد

آلیاژهای پایه کبالت و سوپر آلیاژهای آن

Aliyazhhaye_paye_va_superaliyazhhaye_Cobalt

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آلیاژهای پایه کبالت و سوپر آلیاژهای آن”

آلیاژهای پایه کبالت و سوپر آلیاژهای آن

اسلاید 1: عنوان پروژه:آلیاژهای پایه کبالت و سوپر آلیاژهای آن استاد محترم : آقای دکتر حداد گردآورندگان : سعيد وحيدي و امير مهدي دواچي

اسلاید 2: خواص فیزیکی فلز کبالت نقطه ذوب کبالت 1495 C نقطه جوشC 2870 دانسیته 8.9شعاع اتمی 1.67شعاع یونی A 0.745کبالت در دماهای بالاتر از 427C بصورت FCC و در دمای پایین‌تر از آن بصورت HCP است.

اسلاید 3: اکسایش آلیاژهای کبالت همانند ابرآلیاژهای نیکل مهمترین عنصری که برای بهبود مقاومت کبالت در برابر اکسایش به آن اضافه می‌شود کروم است شکل زیر نشان می‌دهد که مقدار بحرانی کروم بین 20 تا 30٪ است. که در آن ثابت پوسته شدن برای اکسایش در مقایسه با کبالت خالص کاهش می‌یابد.

اسلاید 4: آلیاژ CO-30Cr اساس بسیاری از آلیاژهای مورد استفاده در ساخت ابزارهای جراحی ودندانپزشکی است این آلیاژ در برابر خوردگی در 250 c بسیار مقاوم است تاثیر عناصر دیگر بر اکسایش و مقاومت در برابر خوردگی را باید بررسی کرد. آلیاژهای دو تایی CO-5Si و CO-10Al مقاومت خوبی در برابر اکسایش نشان می دهند و آلیاژ CO-Al خواصی بهتری از آلیاژ CO-Cr دارد. درهر حال آلیاژهای دوتایی CO-Al در دمای بالا استحکام کافی ندارند تا بتوان آنها را پایه ای برای ساخت آلیاژهای کبالت در نظر گرفت. آهن و نیکل بی‌تاثیرند ولی منگنز تمایل به پوسته شدن را افزایش می دهد. در برخی موارد مولیبدن، وانادیم و تنگستن مضرند. کروم در این آلیاژها نیز مانند آلیاژهای نیکل عنصر اصلی است.

اسلاید 5: استحاله آلوتروپیک در کبالتواکنش تبدیل فاز α به فاز ε اترمال بوده و درسیکل گرمایش دارای طبیعت برگشت پذیری است . در حین سرد کردن استحاله در درجه حرارت 390 درجه سلسیوس اتفاق میافتد و با گرم کردن مجدد استحاله معکوس در درجه حرارت 430 درجه سلسیوس به وقوع میپیوندد . عوامل متالورژیکی از قبیل اندازه دانه اولیه و خلوص مواد بر مقدار فاز Hcp تشکیل شده موثر بوده ، به طوریکه اگر دانه ها ریز و میزان ناخالصی ها زیاد باشد ، مقدار فاز Hcp تشکیل شده کمتر خواهد بود. از طرفی انجام کار سرد موجب افزایش مقدار فاز Hcp میشود .

اسلاید 6: ساختار فازی آلیاژهای دو تایی پایه کبالتسیستم دو تایی کبالت – کرم کرم عنصر آلیاژی اصلی در آلیاژ کبالت – کرم میباشد . ساختمان کریستالی کرم مکعبی مرکز دار ( Bcc ) میباشد که حلالیت آنرا در کبالت Fcc و Hcp محدود مینماید . طبق دیاگرام فاز دوتایی Co-Cr ارائه شده در شکل (2) حلالیت کرم در فازهای α و ε در دمای 700 درجه سلسیوس به ترتیب برابر 20 و 10 درصد وزنی میباشد . با افزایش دما حلالیت کرم افزایش یافته و در دمای 991 درجه سلسیوس به 35.1 درصد در فاز α می رسد . حداکثر حلالیت کرم در فاز α در دمای 1312 درجه سلسیوس بدست می آید که معادل حدود 39 درصد میباشد .

اسلاید 7:

اسلاید 8: سیستم دوتایی کبالت – مولیبدن مولیبدن اثرات مشابهی بر ساختمان کبالت داشته و همانند کرم دامنه پایداری فاز α را باگسترده نمودن منطقه فاز ε کاهش میدهد ( شکل 3) حلالیت مولیبدن نیز به علت داشتن یک ساختمان کریستالی Bcc در کبالت محدود میباشد . ولی حلالیت آن با دما افزایش یافته و در دمای 1335 درجه سلسیوس به حداکثر مقدار خود یعنی 28 درصد وزنی میرسد . فاز ε حلالیت کمتری برای مولیبدن نشان داده که در دمای پریتکتوید 50 ± 700 درجه سلسیوس به میزان حداکثر خود یعنی 14 درصد وزنی میرسد .

اسلاید 9: 28

اسلاید 10: سیستم دو تایی کبالت – کربن قسمتی از نمودار فاز دوتایی Co-C در شکل (4) نشان داده شده است . درجه حرارت ذوب با افزایش مقدار کربن کاهش یافته و در دمای 1321 درجه سلسیوس طی یک واکنش اتکتیک فاز α را که حداکثر یک درصد وزنی کربن به صورت محلول جامد بین نشینی در خود حفظ نموده ، بوجود میاورد . حلالیت کربن در فاز α با کاهش دما افت نموده و در دمای 1000 درجه سلسیوس به 35/. درصد وزنی می رسد .

اسلاید 11:

اسلاید 12: استحکام بخشی آلیاژهای کبالت استحکام بخشی محلول جامد رسوبگذاری عیوب چیدن صفحه‌های اتمی تشکیل کاربید

اسلاید 13: 1) استحکام بخشی محلول جامد: W و Ta و Mo عناصر مناسبی در استحکام بخشی محلول جامد هستند. شکل زیر تاثیر شدید استحکام بخشی این عناصر را بر آلیاژهای سه تایی CO-Cr-x نشان می‌دهد.

اسلاید 14: 2)رسوبگذاری -  :اکنون امکان رسوب سختی آلیاژهای کبالت را بررسی میکنیم باتوجه به استحکام بخشی شدید آلیاژهای نیکل از طریق رسوب )- Ni 3AL( در آلیاژهای کبالت نیز عامل رسوب سختی رسوب Co AL و CO3Ti می باشد

اسلاید 15: 3)عیوب چیدن صفحه‌های اتمی: عیب در چیدن صفحه‌های اتمی در استحکام بخشی محلول جامد اهمیت دارد هر چه انرژی عیب در چیدن صفحه‌های اتمی بالاتر باشد آلیاژ مستحکم‌تر است.

اسلاید 16: در کبالت خالص Fcc مقدار زیادی عیب در چيدن صفحه‌های اتمی مشاهده می‌شود حلالیت کروم در هر دو فاز Fcc و Hcp زیاد است و عیوب چیدن صفحه‌های اتمی در آلیاژهای CO-Cr به آسانی ایجاد می‌شوند. اضافه کردن عناصر آلیاژی به شدت بر انرژی عیب چیدن صفحه‌های اتمی تأثیر می‌گذارد مثلا نیکل Fcc ، ساختار Fcc را پایدار می‌کند و انرژی عیب چیدن صفحه‌های اتمی را افزایش می‌دهد بطوری که مقدار نابجایی ها کمتر می‌شود. ولی عناصر Bcc مانند WوMO انرژی عیب چیدن صفحه‌های اتمی را کاهش می‌دهند. از نظر تاثیر افزایش عناصر آلیاژی Ni و Fe اهمیت زیادی دارند زیرا حلالیت آنها در کبالت کاملا بالاست Fe نیز ساختار Fcc را پایدار می‌کند.

اسلاید 17: 4) تشکیل کاربید: در آلیاژهای کبالت بسته به ترتیب آلیاژ انواع مختلف کاربید تشکیل می‌شود. مقدار عناصر آلیاژی برای تشکیل و توزیع مناسب کاربید و پایدار کردن آنها که بهترین خواص مخصوصا خواص خزشی دما بالا ایجاد می‌کند چون مقدار Cr در این آلیاژها معمولاً زیاد است یعنی بیشتر از 20٪ است، M7C3 و M3C2 به ندرت دیده می‌شود ولی وجود Cr به تشکیل کاربید نوع C M23 کمک می‌کند. این کاربید مهمترین نوع کاربید است.

اسلاید 18: توزیع مطلوب کاربیدها چنان توزیعی است که به حد کافی ظریف باشد تا باعث استحکام آلیاژ شود ولی مقدار کاربیدها آن قدر زیاد نباشد که داکتیل بودن را کاهش دهد ( معمولاً مقدار کاربید را با محدود کردن مقدار کربن کنترل می‌ کنند) معمولا سعی می شود که از تشکیل لایه‌های پیوسته یا نیم پیوسته کاربید جلوگیری شود. ضمنا در این آلیاژها حضور منگنز به عنوان عنصر آلیاژی باوجود گوگرد منجر به بروز Mns می‌شود که بصورت آخال نمایان می‌گردد.

اسلاید 19: سوپر آلیاژهای پایه کبالتبیشتر خواص فیزیکی کبالت شبیه به نیکل است مانند اندازه اتمی، نقطه ذوب و چگالی. با آلیاژ کردن کبالت با کروم، نیکل و تنگستن، کربن و سایر عناصر بتدریج سوپر آلیاژهای پیچیده توسعه پیداکرد.

اسلاید 20: ترکیب شیمیایی و کاربردهای خاص سوپر آلیاژهای پایه کبالت ازنظرشیمیایی نسبت به آلیاژهای پایه نیکل پیچیدگی کمتری دارند.سوپرآلیاژهای پایه کبالت ریخته‌ شده دارای ترکیب حدود 0.1-%1C و%10W 5- و 20-%30Crو 50-%60Coمی‌باشند. سوپر آلیاژهای پایه کبالت کار شده دارای حدود %40co و مقدار بیشتری Ni (حدود 20٪) برای کار پذیری می‌باشند همچنین سایر عناصر آلیاژی به آنها افزوده می شود. سوپر آلیاژهای پایه کبالت در برخی از قسمتهای توربین های صنعتی بکار می‌روند ، زیرا کمتر از آلیاژهای پایه نیکل در معرض خوردگی قرار می‌گیرند، اگرچه مقاومت اکسایشی آنها خوب نیست. همچنین از این آلیاژها در برخی موتورهای هواپیما استفاده می‌شود.

اسلاید 21: زمینه استنیتی: زمینه استنیتی بیشتر سوپر آلیاژهای کبالت تقریباً شامل %50Co و %25Cr است و بقیه آن نیکل و عناصر دیرگداز مثل تنگستن، تانتالیم، آهن و یا مولیبدن می باشند. آستینت سوپر آلیاژهای پایه کبالت ساختار FCC دارد.

اسلاید 22: کاربیدها: درصد کربن آلیاژهای پایه کبالت نسبتاً بالاست( یعنی 1/0 تا 1٪) به طور کلی سه نوع اساسی کاربید در سوپر آلیاژهای پایه کبالت وجود دارد: کاربیدهای M23C6 کاربیدهای MCکاربیدهای M6C کاربیدهای سوپر آلیاژهای پایه کبالت را به روش‌های مختلف استحکام می‌بخشند.اول : آنها( اساسا M23C6) در هر دو آلیاژ ریخته شده و کار شده در مرز دانه‌ها رسوب می‌کنند.دوم : برخی از این ذرات کاربیدی در خطاهای چیدن رسوب می‌کنند.چنین سدهایی از حرکت نابجایی ها شدیداً جلوگیری می‌کنند و بنابراین استحکام آلیاژ افزایش می‌یابد. اما این رسوبها می توانند منجر به کاهش چشمگیر شکل پذیری ‌شوند.

اسلاید 23: اثر عملیات گرمایی بر ریز ساختار پیر کردن به مدت 24 ساعت در 925C باعث رسوب ذرات M23C6 می شود. MC هم رسوب می‌کند. استحکام تنش - گسیختگی در دمای بالااصولاً آلیاژهای پایه کبالت در قطعاتی به کار می روند که در تنش پایین و دمای بالا طول عمر زیادی دارند مانند پروانه‌های توربین صنعتی.

اسلاید 24: نتیجه گیری آلیاژهای کبالت می‌توانند با آلیاژهای نیکل رقابت کنند ایجاد استحکام کافی در دمای بالا در این آلیاژها بر اساس استحکام بخشی محلول جامد و تشکیل ساختار کار بیدی پخش شده استوار است پخش مناسب کار بیدها از طریق افزایش کافی کربن مثلاً (3/0٪) وعناصر کاربیدزا مانندTi و Zr و از طریق انتخاب عملیات گرمایی مناسب انجام می‌شود. آلیاژهای کبالت هم به صورت کار شده و هم ریختگی قابل استفاده اند.

اسلاید 25: پايان با تشكر...

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید