صفحه 1:
صفحه 2:
aS lal
دفاعی
دبیرمربوطه:س رکارخانم AS
زاده
تهیه وتنظیم:میناشکاری_-شهرزادشقاقی شهری_-نگین
شکرانه-زهراساعدی_میناسیار
کاشسوم؟
صفحه 3:
مدیریت بحران و پدافند غیرعامل
* پدافند غیر عامل با توجه به اصول حاکم در مدیربت بحران مجموعه از
تمهیدات. اقدامات و طرح هایی است که با استفاده از ابزار و شرایط حتی
المقدور بدون نیاز به نیروی انسانی و به صورت خود اتکاء از یک سو توان
دفاعی مجموعه را در زمان بحران افزایش داده و از سوی دیگر پیامدهای
بحران را کاهش و امکان باز سازی مناطق آسیب دیده را با کمترین هزینه
فراهم می سازد.
* طرح های پدافند غیر عامل قبل از انجام مراحل تهاجم و در زمان صلح تهیه
و اجرا می گردند
* لین قبیل تمهینات و ملاحظات پدافند غیرعامل علاوه بر کاهش شدید هزینه
افلیتکار آبی دفاگگهوطرحها؛ اهداف و پروثه ها را در زمان تهاجم دشمن بسیار
افزايش خواهد,داد.
صفحه 4:
صفحه 5:
فابلیت های پدافند غیر عامل
* قابلیتهای پدافند غیرعاملی ایجاد بستر مناسب توسعه پایدار کشور» هم راستا با
سیاستهای تنشزدایی» پایدارترین و ارزانتریسن روش دفاع؛ مناسبترین راهکار
افزایش آستانه مقاومت ملی پشتوانه اقندار ملی» یکی از مهمترین ابزارهای بازدارندگی؛
بهترین و مناسبترین شیوه کاهش مخاطرات و کاهش آسیب پذیری؛ صلح آمیزترین
روش دفاع و فطریترین عنصر دفاعی بشر در برابر همه حوادث است.
.
ذکر این نکته ضروری اسّت که " کشورهایی که توسعه پدافند غیرعامل را به عنوان یک
سیاس کی مستمر در دار خود قرا میدهنده میجگاه در مظان انها تهدید
علیه کشورهای دیگر قرار نمی گیرند .
ل
باايين توضيح» » كشورهايى كه يدافند غيرعامل را به عنوان يكك راهكار اصلى
پرمی گزینند به شرایطی از نظر کاهش آسیب پذیری دست مییابند کهمطامع کشورهای
تهدید كنندة عليه آنها كاهش مى يابد.
صفحه 6:
اصول پدافند غیرعامل ذرطرح های حساس و حیانی
۱- ایجاد بستر مستمر و پویا جهت اجرای طرح های پدافند غیر عامل
۴ ۲- قرار گرفتن اصول پدافند غير عامل در متن طرح های پدافند غیر عامل
* ۲-ایجاد ضمانت های اجرلئی و پاسخگو بودن بالاترین مقام اجرائی هر دستگاه
نسبت به رعایت اصول پدافند غیر عامل
Sel تین سامت بندى: متناسب با اهمیت و حساسیت نقاط هدف
(تاخی ها تانسسات. تحولات و شربان های اصلی کشور که ممک است در
معرض تهاجم قرار گیرند نقاط هدف نامیده میشوند.)
* ۵ تعیین سطوح ایمنی و معیارها و ضوابط فنی پدافند غير عامل متناسب با
ماهیت نقاط هدف و نوع تهدید.
* ۶- کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی. مستحدثات و مراکز حیاتی و حساس
مرجود و در درا | در دس تالم ه کشور از طریق اجرای طظرح های
يدافند غير عامل
صفحه 7:
صفحه 8:
بحران
بحران رویدادی است کهبه طور طبیعی یا بوسیله بشر. به
طور ناكهانى Le, (Emergency) بسه صورت فزاینده
(Crisis) بوجود آید و سختی و مشقتی را به جامعه
انسانی تحمیل کنتد که برای برطرف کردن آسن نیاز به
اقدامات اضطراری, اساسی و فوق العاده باشد.
صفحه 9:
انواع بحرانها
بسح دای من بلایای eee
os PT is eee بحرانهای
انهاى 1
.. طوفان و بحرانهاى 0 شك
سس تکنولوژیک ae
ا ی
صفحه 10:
ايران بكي از ده کشور حادشه خبز
جين؛ چهارمین کشور بلاخیز به
شمار ميرود.
صفحه 11:
بحرانهای تکنولوژیک
۴ خطرات تکنولوژیک بر اثر فرایندها و مواد ناشی از زندگی در جهان صنعتی ایجاد
میشوند و شامل موارد زیر هستند:
نقل و انتقال مواد و انسانها (از راه جادههاء راهآهن: هوا یا دریا)
استفاده از ماشین آلات سنگین یا سريع
استفاده از الکتریسیته؛ دمای بالاء فشار بالا و ...
تولید انبوه. ذخیرهسازی, استفاده و دور ریختن مواد خطرناکك
صفحه 12:
* در دسامبر سال ۱۹۸۴ در شهر بوپال هند که مرکز فعالیت های شیمیلیی
شرکت آمریکایی پونیون است. به ناگاه ابری از گازهای سمی و کشنده
منيل ایزوسپانات در آسمان این شهر پراکنده شد که منجر به مرگ بیش
از ۳۵۰۰۰ نفر شد
* در یک مورد دیگر انفجار کارخانه اتمی چرنوبیل در سال 1۹۸۶ در اتحاد
جماهیر شوروی سابق نیز نمونه ای دیگر از بحران های تکنولوژیک است.
صفحه 13:
بحرانهای اکولوژیک
* بحران های اکولوژیک: این بحران ها در نتیجه اقدامات مستقیم بشر و
Cg ee ee el
و تخریب جو زمین گشته و بیش از آنکه نسل بشر را مورد تهدید قرار دهد.
اثر مستقیمی بر نابودی گیاهان, منابع طبیعی و جانداران دیگر خواهد
گذارد.
* تخریب جنگل ها و مراتع و بریدن درختان به منظور سوزاندن و استفاده
های ناشایست دیگر از محیط زیست. در زمره فاجعه های اکولوژیک
ناتوب می شون
#برخی از فاجعته های تکنولوژیک نظیر نشت ضایعات سمی و خطرناک و
يي ا ل ونان را
صفحه 14:
اقدامات آگاهانه و حساب شده انسان که موجب از بین رفتن جان انسانها و
تخریب کلی جامعه می شود به نام بحران های سیاسی شناخته می شوند.
جنگ آشفتگی سیاسی: آشوبهای اجتماعی و دیگر اقدامات مخرب آگاهانه
انسان در زمره حوادث سیاسی قلمداد می شود.
صفحه 15:
مشخصات و نتایچ بحرآنهای سیاسی
۴ ۱- کشته و زخمی شدن جمع کثیری از مردم
. ۳- نابود شدن اموال مردم
* ۳- نابسامانی های بلند مدت اقتصادی اجتماعی
* ۴- نابسامانی های بلند مدت اجتماعی
صفحه 16:
نمونه های از بحرانهای سیاسی
جنگ: طبق آمار رسمی دولت ایران ۰ طی ۸ سال دوران دفاع مقدس ۲۱۳ هزار نفر
شهید. ۳۳۵ هزار نفر معلول, ۴۰ هزار نفر اسیر و ۱ هزار میلیارد دلار خسارت به کشور
ایران وارد شده است.
تروریسم: تروریسم یکی دیگر از انواع بحران های سیاسی است که در صورت گسترش
دامنه آن می تواند به یک فاجعه سیاسی تبدیل شود. استفاده از سلاح های مخرب و
مرگبار در مقیاس کوچک نمونه ای از اقدامات تروریستی است که در گوشه و کنار دنیا
علی الخصوص در خاورمیانه هر روز اتفاقات ناگواری را رقم می زند.
فعالیتهای خرابکارانه
خا آرامی های سیاسی _اجتماعی : ناآرامی های سیاسی _اجتماعی در داخل مرزهای یک
کشور اگر به موقع پاسخ داده نشونده ممکن است موجب یک فاجعه بشود.
صفحه 17:
999
هزار نفر معلول» 6۳0 هزار نفر اسیر و 4 هزار میلباردد
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
مدیریت بحران
۴ مدیریت بحران در برگیرنده یکسری عملیات و اقدامات پیوسته
و پویا شامل برنامه ریزی. سازماندهی, تشکیلات. رهبری وکنترل
مى باشد.
* در واقع مدیریت بحران فرآیند کاهش خطرپذیری واقعه
رویداتهبا استفاده از متلبع ضد بحرانبه گونه ای کارا و اثربخش
است.
صفحه 21:
اهداف مدیریت بحران
* پیش بینی خطرات و فاکتورهای منجر به بحران
* برنامه ریزی و آمادگی برای مقابله با بحران های احتمالی
* مقابله با بحران ها و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع
شرایط بحران زا
* ابجاد شرانط مناسب ژیست
صفحه 22:
همه ابعاد تهدیدات
ات
oS See ee te eS Medd
راهبردی برنامه ریزی عملیاتی» آموزش وپژوهش
صفحه 23:
سند مدیریت بحران ودفاح خیرنظامی درحوادث جنگی متعارف
١ موشک باران مناطق مسکونی
۲ موشکت باران زیرساخت های حیانی وحساس
صفحه 24:
سند مدیریت بحران ودفاح غیرنظامی در حوادث جنگی نامتعارف
حوادث بیولوژیکت
حوادث شیمیایی
حوادث رسانه ای
حوادث سایبر
حوادث کشاورزی وغدا
حوادث هسته ای ورادیولوژیکت
pe Ee?
حوادث اشی از نفت ومواد خطرناکك
حوادث فاجعه بار ملی
هه تب نا oS eer
صفحه 25:
اصول پایه برای مقابله با بحران ها
8 شناخت دقیق مفهوم بحران در کلیه سطوح و طبقات
تعبین خطر ناشی از بحران
سیاستگذاری صحیح و کارا جهت تدییر بحران
وجود سیستم تشکیلاقی
برنامه ریزی
کاربرد بهینه منابع
استفاد از سیستم آموزشی
استفاده از تخصص های خاص
صفحه 26:
برنامه ریزی براساس سناریوهای تهاجم
انفجار هسته ای وحراقب آن
همه گیری یک بیماری بیولوژیک: پاندمی آنفظوآنزا
حمله بیولوژیک: آلودگی غذایی» بیماری های مشترک بین دام وانسان
حمله شیمیایی: موادشیمیایی صنمتی سمی
حادثه طبیمی: زلزله با مقیاس بالا
حمله رادیولوژیک: پراکندگی مواد رادیولوژیک دریک منطقه
حمله انفجاری: بمب گذاری با بمب های پیشرفته
حمله سایبری
صفحه 27:
راهبردهاي مدیریت بحران
تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره کشور.استان: شهرء دستگاه در بحران ناشی از جنگ
تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره صحنه حادثه در شرایط جنگی
تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره دفاع غیرنظامی و مردم باری
تدوین و نهادینه کردن الگوی آموزش مدیران . کارشناسان و مردم در زمینه تداوم خدمت دستگاه ها ء
مديريتبحران و دفاع غيرنظامى
579307 رزواد بنه "كردن الخوى زفي هاى راهبردى و عملياتى در زمينه نداوم خدمت ذسكاه هاء
هديريت بجوان و دفاع فيرتظاامى
تدوین و نهادینه سازی ارزیابی مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی با انجام مانوردر زمینه تداوم خدمت
ادستعاء ها ميؤيريت يجران و دام یرای
تدوین ونهادینه کردن الکوی تهدید شناسی .ارزیابی آسیب پذیری ها وتدوین سناریوهای تهاجم
دشمن در شور
صفحه 28:
راهیردهای پدافند غیرعامل گشور
۸- توسعه فرهتگی و ارتقاء باور مديران و مردم و تقويت عزم و اقتدارملی نسبت به
با استفاده از کل ظرفیتای ملی.
4-تدوين و نهادينه نمودن طرح جامع مدیریت بحران و دفاع غبرنظامی کشور در شرایط چنگی.
بدافند غير عامل در كاهش آسيب بذ يرىها
۰-توسعه شاخص های امنیت. ایمنی و پایداری در برابر هدید در شبكه هاى اطلاعاتى و ارتباطى با كرايش به فناوريهاى بومى و
على
١١-ايمن سازى ويايدارى وموازى سازى امكان جايكزينى انرزى هاى زير ساخت هاى حياتى
۲۳ -کاهش آسيب بذيرى هاى استان ها در برابر تهديدات وايجاد بايدارى وقابليت بقاء ومديريت بهينه واداره امور مردم در شرايط
تهدید بصورت خود كفا از مركز
۱۳-ساماندهی و ایچاد ساز و كار مناسب برا استفاده حداكثرى از توانابى ها وقابليت هاى نيروهاى داوطلب مردمى: بسيج در
تمامى ابعاد و عرصه های پدافندغیرعامل
ش مستمرتهدیدات وآسیب پذدیری ها و حفظ اشراف اطلاعاتی بر زیر ساخت های ملی
١5 -حفاظت و امنيت طرح های پدافند غیرعامل ومحروم سازی دشمن در کسب اطلاعات از زیرساخت های طبقه بندی شده کشور
این آنین نامه های حفالتی متناسب با تهدیدات و توسعه و فرهنک سازی آن.
صفحه 29:
۳
صفحه 30:
انواح زیرساخت ها ومنابع كليدى كشور
زیرساخت های کشاورزی وغذا
زیرساخت های دفاعی
زبرساخت های انرژی
زیرساخت های بهداشتی درمانی
مراکز وکارخانجات پتروشیمی ومحصولات دیگر شیمپایی
a مهم بازرگانی کشور
مراکز مدبریت بحران کشوردردستگاه های مختلف
مراکز هسته ای کشور
مراکز مخابرات و فناوری اطلاعات کشور
مراکز پست وتلگراف کشور
سامانه های حمل ونقل کشور
مراکز دولتی کشور
صفحه 31:
اصول اساسی سامائه حفاظت زیرساخت ها
ح ۵ ۵ و ۵ ۵ COV,
برنامه ریزی مبتنی بر مدیریت تهدیدات
رعایت چارچوب وفرآیند مدبریت تهدیدات زیرساخت ها
توزیع وتشریک اطلاحات در ساماه(شبکه ای)
حفاظت امنیت اطلاعات(شبکه ای)
فرماندهی ولحد وتبعیت از سامائه ملی مدیریت سانحه.
رعایت اصول هماهنگی
هماهنگی با سندهای جامع دیگر مرتبط با پدافند خیرحامل ومدیریت بحران ودفاع خبرنظامی
افزایش آگاهی حمومی درزمینه زیرساخت ها واهمیت آنها
اجرای برنامه های آمرزش ومالورمکرر دراین زمینه درکشور
0. هدایت تحقیق وتوسعه و فاوری دراین زمینه
0
توسعه» افزایش امنیت و نگهداری سامانه های داده ای
©. بهبود کیفیت مداوم در برنامه حفاظت زیرساخت ها
©». تامين مداوم منابع مالى مطمئن وهايدار
صفحه 32:
عملیائی نمودن چارچوب وفرآیند مدیریت تهدیدات
زیرساخت ها
بازخوردهای اجرایی
صفحه 33:
ند ص aa
صفحه 34:
پیش بینی بحران
* للف: پیش بینی از بحران: کلیه اقداماتی که موجب پیش بینی وقوع
بحران ها و همچنین باعث جلوگیری از اثرات مخرب آّن بر جامعه شود در
این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.
۴ احداث سدها و یا اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از طفیان رودخلنه ها
* مقاوم سازی ساختمان ها برای مقابله با زلزله و .
صفحه 35:
مزایای پیش sv
- حفظ جان مردم و کاهش تعداد زخمی شدگان
- پیشگیری یا کاهش خسارت های le
- کاهش خسارت به ساختار اقتصادی
- به حداقل رساندن جابچایی های جمعیتی و فشارهای اجتماعی
- به حداقل رساندن خسارت په زمین های کشاورزی
- حفظ و آماده نگه داشتن امکانات و موارد مورد نیاز در زمان بحران
- حفظ امکانات زیربنایی از تخریب
- حفظ بهداشت فردی
- کاستن از بار تعهدات و مسئولیت های قانونی دولت و مسئولان دستگاه
های همگانی
- جلب حمایت ها و پیامدهای سیاسی مثبت برای اقدامات دولت
صفحه 36:
آملدكي
آمادكى عبارت است ازكليه عمليات و اقداماتى است كه دولت هاء جوامع و
همجنين افراد را قادر به انجام عكس العمل سريع و كارا در مواقع بروز بحران
مى نمايد. آمادكى شامل مجموعه اقداماتى است كه توانايى سازمان را در
انجام مراحل مختلف مديريت افزايش مى دهد.
اقدامات آماده سازی شامل:
تهیه یک برنامه ضد بحران
برآورد دقیق منابع
آموزش پرسنل
صفحه 37:
اولین ام در تنظیم برنامه آما ذگی مدبریت بحران
* پیش بینی و تجزیه و تحلیل حوادثی که احتمال وقوع آنها وجود دارد
* ارزیابی نیازها
۴ تصورات و طرز تلقی چامعه
* برآورد مناپع و امکانات موجود
"" دست به كار شدن برای اجرای یک برنامه آموزشی همگانی
صفحه 38:
رعایت صوابط زیر درمکان یابی دارای اهمیت بوده و در
زمان بحران می تواند در کاهش صدمات و خسارات
ثربخش باشد
" از این رو رعایت ضوابط زیر درمکان یابی دارای اهمیت بوده و در زمان
بحران می تواند در کاهش صدمات و خسارات اثربخش باشد.
فاصله مناسب با مراکز ثقل مجاور
فاصله مراکز حیاتی از شهر
شکل ۰ حجم ؛ اندازه مراکز حیاتی و توجه به حجیم نبودن
امکان اجرای ماموریت
وسعت لازم مکان به منظور پراکندگی
همرنگی و هماهنگی با محبط طبیعی (کوهستانی» کویری. جنگلی»
روستایی شهری» ساحلی و ۰..)
صفحه 39:
دور بودن از مراکز تولید محصولات خطرزا ( مواد شیمیایی» انبارها؛ زاغه های مهمات
تا
امکان حفاظت فیزیکی باتوجه به شرایط ( سیاسی, امنیتی و ...)
قابلیت پدافند هوایی از مراکز
استفاده از عوارض طبیعی
كول سرزمیی
احتراز از نقاط شاخص ناوبری ( جاده اصلی اتوبان د کل فشار قوی» خط آهن و..)
فاصله مناسب از شهرهای بز رگ
عدم استقرار در دالان های هوایی
نبود در مسیر و پستر رودخانه ها و گسل ها
صفحه 40:
مکانیابی نبر و گاهها از لحاظ ملاحظات پدافند غیر عامل
* - فاصله مناسب از مرز و استفاده از عمق سرزمینی مناسب جهت تعیین مکان نیروگاه
-سازه نیر و گا ه های برق - آبی از استحکامات مناسب برخوردار گردد
- تجهیزات الکتریکی نیروگاه در محدوده سرباز توسط چتر های محافظ از اثرات
تخریبی بمب های گرافیتی محافظت گردد
- سازه زیر زمینی نیرو گاه از سربار مناسب در برابر بمب های تخریبی طراحی گردد
.و رعایت پراکندگی نیروگاه در سطح با در نظر گرفتن اولویت قسمتها (هرقسمت با
و OE
2 > آپ انتقالی از طریق تونل انتقال به توربين هاى نيروكاه از نفوذآب آلوده مضاف به
مواد خورنده دتنتگاه ها و تجهیزات از جمله توربین ها و .. محافظت گردد
صفحه 41:
- پوشش گیاهی مناسب جهت استتار سازه زیر زمینی و همرنگی با محدوده
زمين های همجوار
- جلوگیری از انتشار امواج الکتریکی جهت جلوگیری از محل دقیق اجزاء
اصلی و قلب نیروگاه
# - پیش بینی لازم جهت بازسازی سریع قسمت های از کار افتاده و یا فرسوده
پیش بینی کنترل و مدیریت بر صادرات به کشور همسایه
- پیش بینی صادرات و واردات برق با کشور همسایه» شناسایی و درگیری
منافع همسایگان خارجی و یا گروهکهای داخلی
پیش بینی جایگزینی نیروگاه های دیگر در صورت از مدار خارج شدن
وكام
- ایجاد اتگیزه جهت حفاظت مردم و مقامات محلی با اشتغال و طرح های
مختلف با منافع جانبی نیروگاه از جمله کشاورزی دامپروری و ... احداث
صفحه 42:
مراحل قبل از بحران بیشترین اهمیت را در چرخه مدیریت بحران داشته و به
همین دلیل بلید بیشترین هزینه ها در لین مرحله انجام شود که ۳۰ درصد هزینه ها
ز ۰۱۰۰ هزینه ها را در بر می گیرد. هر اندازه که به مراحل قبل از بحران اهمیت
ی داده شود. هزینه های مربوط به مرحله حین و پس از بحران کاهش خواهد
تمودار شماره 1 فرلیند مدیریت بحران.
مراحل مديريت بحران و
بيشكيري هو oa
96 هزينه 0 osu
خدمات لضطراري ©
me
بازسازي ©
a mle
مراحل مدیریت بحران
صفحه 43:
كاهش آثرات مخرب
* کاهش اثرات مخرب: کلیه عملیات و اقداماتی که تحت یک برنامه
منسجم و جامع جهت کاهش اثرات بحران در یک کشور و یا برای منطقه
خاصی انجام می گیرد را می توان به عنوان کاهش اثرات بحران نام پرد.
* تهیه و کاربرد کدهای ساختمانی به منظور کاهش خسارات و آسیب های
ناشی از زلزله پرای ساختمان ها
صفحه 44:
آمدادرسانی
* امداد رسانی: فعالیت های مربوط به امداد رسانی معمولاً کلیه عملیات
و اقداماتی که قبل و بعد از وقوع بحران می باید صورت بگیرید را شامل
می و۴
عملیات و اقداماتی که در جهت حفاظت از جان مردم . تأسیسات و دارایی
های موجود صورت می پذیرد.
صفحه 45:
وظايف مدير بحران» حين بحران
* اجرای برنامه های طراحی شده از قبل
* فعال نمودن سیستم های ضد بحران
* عملیات نجات و جستجو
* تمهیدات اگگطراری برای غذا ؟#شریناه و کمک های پزشکی و غیره
۴ بررسی, ارزیابی و برآورد فاجعه
* اقدامات مربوط په تخلیه جمعیت و مکان ها
صفحه 46:
زمانی! که بحران انفاق افتاده برای اتخاذ تصمیم صحیح, به داده هاء اطلاعات؛ (مکان
انا
S| Sealy 999 #عوبزکر دو مرحله قبلی بعتی پیش بینی | آمادگی » برنامه
ریزی/ آموزش انجام نداده بابك شاهد بروز بحران جدیدی در دل بحران رخ داده.
خواهيم بود كه مرتباً با تصميم هاى عجولانه و نسجيده نه تنها بر وخامت اوضاع
مى افزاييم بلكه بحران هاى جديدى مى آفرينيم كه حتى قابل شناسايى نيستند و فقط
عوارض ناشی اززنها مرتباً در كنترل بحران اصلى خلل ايجاد مى كندد
صفحه 47:
اطلاعات مورد نیاز از پهنه مناطت بحران زده
۱- موقعیت منطقه
۳- بررسی اپعاد خسارات و محدوده خسارت دیده و میزان خسارات وارده
۳- بررسی راههای ارتباطی
۴-تعداد و وضعیت نیروهای امدادی در منطقه
۵- تعداد تخت های بیمارستانی
۶- اقدامات بهداشتی لازم جهت پیشگیری از توسعه بیماریها
۷- میزان کمکهای مردمی . پایگاههای امدادی
۸- تعداد جمعیت ساکن در منطقه
-٩ تیه نقشبه های مربوط به مناطق مسکونی
۰- بررسی راه های دسترسی؛
۱- بررستی منابم موجود در منطقه از قبیل آب . غذا ۰ پوشاک » چادر »
۲- تعیین محل الگگاووموفت خسارتآدندگان و س
صفحه 48:
نمایی از یک سیستم اطلاعات جغرافیایی
صفحه 49:
(CAD) 925 428 9 طراحی
نفسه كاريري اراضي
راهماي نقشه
صفحه 50:
كاريرد تعاوبر ماهواره ا درجم آوري اطلاعات
صفحه 51:
صفحه 52:
نهیه تصویر نقشه های مختلف
ها