علوم پایه آمار

آمار با استفاده از نرم افزار SPSS آزمون فریدمن

amar_SPSS_Friedman

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آمار با استفاده از نرم افزار SPSS آزمون فریدمن”

آمار با استفاده از نرم افزار SPSS آزمون فریدمن

اسلاید 1: تهیه و تدوین:آمار با استفاده از نرم افزار SPSSآزمون فریدمنهادی ورزش کاردانشگاه آزاد اسلامي - واحد تهران مركزي دانشكده مديريت پاييز 1394....................................................................................استاد:دکتر احمد ورزش کار

اسلاید 2:

اسلاید 3: مقدمه:کلیات

اسلاید 4: آزمون های آماری

اسلاید 5: تعداد گروه هانوع متغیروضعیت گروه هاآزمون انتخابییک نمونه ایمقایسه دو گروهمقایسه بیشتر از دو گروههمهترتیبی و اسمیهمهکمیکمیرتبه ایاسمیکمیرتبه ایاسمی--------------------مستقلوابستهمستقلوابستهمستقلوابستهمستقلوابستهمستقلوابستهمستقلوابستهآزمون دو جمله ایآزمون هم توزیعی خی دوآزمون تصادفی بودن آزمون t یک نمونه ایآزمون کلموگرف -اسمیرنوفآزمون t مستقلآزمون t زوجیآزمون من ویتنیآزمون ویلکالسون (علامت)آزمون خی دوآزمون مک نمارآزمون آنالیز واریانس یک طرفهآزمون آنالیز واریانس با مشاهدات تکراریآزمون کروسکال – والیس (آزمون H)آزمون فریدمنآزمون خی دوآزمون کوکرانکاربرد آزمون های آماری

اسلاید 6: آزمون فریدمن

اسلاید 7: ملتون فریدمنMilton Friedmanاقتصاددان، آماردان و نویسنده آمریکایی بود که در تاریخ 1912 به دنیا آمده و در تاریخ 2006 درگذشت. وی به مدت بیش از سه دهه در دانشگاه شیکاگو تدریس می‌کرد. کارهایش در زمینه‌های اقتصاد کلان، اقتصاد خرد،تاریخ و آمار اقتصاد است. در سال ٬۱۹۷۶ نوبل اقتصاد را به دلیل پژوهش بر تحلیل مصرف، نظریه و تاریخچه پولی و پیچیدگی سیاست پایدارسازی از آن خود کرد. او به عنوان یکی از رهبران مکتب اقتصادی شیکاگو، تأثیر شگرفی بر برنامه پژوهشی حرفه اقتصاد برجای نهاد. یک ارزیابی از اقتصاددانان فریدمن را دومین اقتصاددان محبوب قرن بیستم پس از جان مینارد کینز،  خواند.

اسلاید 8: آزمون فریدمن یک آزمون ناپارامتری، معادل آنالیز واریانس با اندازه های تکراری (درون گروهی است) که از آن برای مقایسه میانگین رتبه‌ها در بین k متغیر (گروه) استفاده می کنیم. آزمون فریدمنFriedman Testاین آزمون به نام ابداع کننده آن میلتن فریدمن اقتصاددان معروف نامگذاری شده است .از آزمون فریدمن برای مقایسه چند گروه استفاده می شود. در آزمون فریدمن فرض H0 مبتنی بر یکسان بودن میانگین رتبه ها در بین گروه هاست. رد شدن فرض صفر به این معنی است که در بین گروه ها حداقل دو گروه با هم اختلاف معنا داری دارند. 

اسلاید 9: کاربرد آزمون فریدمنآزمون فریدمن برای تجزیه واریانس دو طرفه (برای داده‌های غیر پارامتری) به روش رتبه‌بندی به کار می‌رود و نیز برای مقایسه میانگین رتبه‌بندی گروه های مختلف کاربرد دارد.این آزمون از نظر میانگین رتبه‌های گروه‌ها را معلوم می‌کند که آیا این گروهها می‌توانند از یک جامعه باشند یا نه؟مقیاس در این آزمون باید رتبه‌ای باشد. 

اسلاید 10: معادل آزمون فریدمن در پارامتریکاین آزمون متناظر غیر پارامتری آزمون ANOVA است و معمولا در مقیاس های رتبه‌ای به جای تحلیل واریانس به کار می‌رود و جانشین آن می‌شود. در آزمون F باید همگنی واریانس ها وجود داشته باشد که در مقیاس های رتبه‌ای کمتر رعایت می‌شود.تفاوتاز هر نمونه یک متغیر را به صورت تکراری در حالات مختلف اندازه گیری می گیرید. (مثلا از هر نفر (نمونه) در سه حالت ایستاده، نشسته و دراز کش فشار خون را اندازه گیری می کنید)در یک نمونه اندازه ها تکراری هستنددر آزمون فریدمن هر یک از نمونه ها امتیازی را به چند گروه (شی یا فرد یا..) اختصاص می‌دهند.اندازه ها، امتیازات داده شده توسط یک نمونه است. 

اسلاید 11: مشابه آزمون فریدمن در نا پارامتریکآزمون فریدمن تعمیمی از آزمون علامت است یعنی برای 2 تیمار، آزمون فریدمن هم ارز آزمون علامت است. تعداد افراد در نمونه ها بايد يكسان باشند كه اين از معايب اين آزمون است. همچنین نمونه ها بايد همگي جور شده باشند. ویژگی های نمونه آزمون فریدمن

اسلاید 12: محاسبه دستی آزمون فریدمن

اسلاید 13: فرمول محاسبه آزمون فریدمن آزمون فریدمن𝛘2= 12 𝑁𝐾(𝐾+1) 𝑗=1 𝑘 𝑅 2 -3N (K+1)

اسلاید 14: برنامه spss در قسمت output جداول و نتایج آزمون فریدمن را نمایش می دهد که می بایست مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.آزمون آماری فریدمن رو از طریق مراحل زیر انتخاب می‌نماییم.متغیرها را نام گذاری و تعریف می نماییم. داده های هر گروه را در سلول های ستونی مربوط آن گروه وارد می‌نماییم.آزمون فریدمن در نرم افزار SPSS برای انجام آزمون فریدمن در نرم افزار SPSS می بایست مراحل زیر را انجام دهید:نوع مقیاس اندازه گیریMeasuremenاندازه ستو ن هاColumn Formatتعريف داد ه‌های نامشخص و مبهمMissing Valuesبرچسب دهی عددیLablesنوع متغیرهاType

اسلاید 15: نمایش تصویری مراحل آزمون فریدمن در نرم افزار SPSS

اسلاید 16: مرحله اول : ورود داده ها

اسلاید 17: مرحله دوم : تعریف متغیرها

اسلاید 18: مرحله سوم : 1. انتخاب آزمون آماری

اسلاید 19: مرحله سوم : 2. انتخاب متغیر ها در قسمت Test variable

اسلاید 20: مرحله سوم : 3. تیک زدن گزینه آزمون فریدمن

اسلاید 21: مرحله سوم : 4. فعال سازی آمار توصیفیدر صورت تمایل به دریافت اطلاعات خروجی های مربوط به آمار توصیفی گزینه ی Statistics را انتخاب کرده و در صفحه باز شده گزینه ی Descriptive را انتخاب نموده و سپس دکمه Continues را می زنیم.

اسلاید 22: مرحله چهارم : مشاهده و تفسیر نتایج

اسلاید 23: مثالی جهت آشنایی با آزمون فریدمن سوالی از 23 نفر از خبرگان و فعالان بازار سرمایه در رابطه با کارایی روش های تحلیل اوراق بهادار در بازار ایران پرسیده شد و از ایشان خواسته شد تا نسبت به ارائه نظر تخصصی خود در این رابطه نظرسنجی ارائه شده را تکمیل نمایند.به نظر شما کدام یک از روش های تحلیلی اوراق بهادار در بازار سرمایه ایران کاربردی تر می باشد. لطفا به هریک از گزینه ها امتیازی بین 1 الی 5 اختصاص دهید. ( 5 بالاترین امتیاز ، 1 کمترین امتیاز)سوال سوال آزمون آیا دیدگاه خبرگان بازار سرمایه نسبت به کارایی تجربی 4 روش مختلف تحلیل اوراق بهادار یکسان است ؟

اسلاید 24: FundamentalTechnomentalTechnicalCANSILIMآزمون فریدمن چیست؟آزمون فریدمن یک آزمون ناپارامتری، معادل آنالیز واریانس با اندازه های تکراری (درون گروهی است) که از آن برای مقایسه میانگین رتبه ها در بین k متغیر (گروه) استفاده می کنیم. فرض کنید می خواهیم از یک نمونه شامل 10 نفر در مورد 5 کالا نظر خواهی کنیم-یعنی از آن ها بخواهیم که به هر یک از کالاها از نظر کیفیت امتیاز بدهند-سپس میانگین امتیازات کالاها را باهم مقایسه و بررسی کنیم که اگر اختلافات امتیازات کالاها معنی دار است کدام کالا بیشترین امتیاز و کدام کالا کمترین امتیاز را کسب کرده است. در چنین حالتی شما با 5 متغیر روبرو هستید که این متغیر ها از لحاظ آماری به هم وابسته هستند. زیرا اندازه هایی هستند که توسط هر نمونه تکرار شده اند.تفاوت آنالیز واریانس با اندازه های تکراری (درون گروهی) با آزمون فریدمن در این است که در آنالیز واریانس شما از هر نمونه یک متغیر را به صورت تکراری در حالات مختلف اندازه گیری می گیرید. (مثلا از هر نفر (نمونه) در سه حالت ایستاده، نشسته و دراز کش فشار خون را اندازه گیری می کنید). در صورتی که در آزمون فریدمن هر یک از نمونه ها امتیازی را به چند گروه (شی یا فرد یا..) اختصاص می دهند. در هر دوی این آزمون ها متغیر ها، توسط نمونه ها مقدار گرفته اند ولی نکته مورد اختلاف این است که در آنالیز واریانس، در یک نمونه اندازه ها تکراری هستند ولی در آزمون فریدمن اندازه ها، امتیازات داده شده توسط یک نمونه است. در آزمون فریدمن فرض H0 مبتنی بر یکسان بودن میانگین رتبه ها در بین گروه هاست. رد شدن فرض صفر به این معنی است که در بین گروه ها حداقل دو گروه با هم اختلاف معنا داری دارند.  برای روشن شدن این موضوع و آشنایی با نحوه انجام آزمون فریدمن در نرم افزار SPSS تمرین زیر را پی می گیریم.تمرینفرض کنید از 23 نفر در مورد شخصیت 4 گروه از اقشار جامعه: مدرس، وکیل، پلیس و پزشک نظر خواهی کرده و از آن ها خواسته ایم به هر یک از شخصیت ها امتیازی بین 1 الی 5 اختصاص دهند. داده های این مطالعه به صورت زیر در اختیار است. می خواهیم آزمون کنیم: آیا دیدگاه مردم نسبت به 4 شخصیت مختلف جامعه یکسان است؟ -ابتدا داده ها را در پنجره Data Editor و با 4 متغیر -مانند جدول داده شده- به spss وارد کنید.  -با توجه به ویژگی های مسئله، آزمون فریدمن برای داده های فوق آزمون مناسبی است. پس از مسیر زیر به کادر محاوره آزمون وارد شوید. Analyze/Nonparametric Tests/K Related Samples  -در کادر محاوره آزمون متغیر های مطالعه را به چهارگوش Test Variables منتقل کنید. -اگر مایل هستید برای متغیر ها آماره های توصیفی را نیز محاسبه نمایید، می توانید از گزینه Statistics مطابق شکل زیر استفاده کنید. -توجه داشته باشید قسمت Test Type در کادر محاوره آزمون، گزینه مربوط به آزمون فریدمن انتخاب شده باشد.  -ok را کلیک کنید و نتیجه زیر را به صورت خروجی در spss مشاهده نمایید. نتایج و تفسیردر جدول Ranks میانگین رتبه های هر یک از شخصیت ها را می بینید. و جدول Test Statistics محتوی نتیجه اصلی آزمون است. همانگونه که در جدول شاهد هستید می توان مقدار آماره مربع کی را با 3 درجه آزادی و همچنین سطح معنی داری آزمون P-Value را با مقدار صفر مشاهده کرد که نشان از رد شدن فرض H0 دارد. با توجه به خروجی های بالا نتیجه نهایی اینکه شخصیت های اقشار از نظر مردم متفاوت است. بر این اساس پزشک بالاترین امتیاز و پلیس دارای کمترین امتیاز است.3.002.004.004.004.004.002.003.002.002.001.005.003.001.002.002.005.004.003.003.002.003.001.004.004.001.002.002.005.001.004.005.003.002.001.003.004.003.002.002.005.004.003.004.005.002.001.001.005.003.003.002.003.001.002.003.004.005.002.005.005.002.003.004.003.001.001.003.002.002.002.005.005.004.001.004.004.005.001.003.005.001.004.004.004.003.002.003.005.002.003.003.00ناکارآمد1کم کارآمد2کارایی متوسط3کارامد4کارامدی بالا5TechnicalCANSILIMFundamentalTechnomentalنظرسنجی از سبد گردانان

اسلاید 25: آمار توصیفیدر جدول زیر اطلاعات مربوط به آمار توصیفی ارائه شده است که شامل تعداد اعضای نمونه و آماره های میانگین ، انحراف معیار ، مینیمم و ماکسیمم امتیازات می باشد.

اسلاید 26: میانگین رتبه های هر یک از روش هادر جدول زیر میانگین رتبه های هر یک از روش های تحلیل اوراق بهادار و انتخاب سهم مشاهده می شود.

اسلاید 27: محتوای نتیجه اصلی آزموندر این جدول محتوای نتیجه ی اصلی آزمون نشان داده می شود. در این جدول مقدار آماره مربع کی را با 3 درجه آزادی و همچنین سطح معنی داری آزمون را با مقدار صفر مشاهده می کنید.

اسلاید 28: نتیجه اصلی آزمونبا توجه به صفر بودن سطح معنی داری ، فرضیه H0 رد می شود. لذا می توان نتیجه گرفت که روش های تحلیل اوراق بهادار از نظر سبدگردانان فعال به عنوان خبرگان بازار سرمایه متفاوت هستند . بر این اساس ترکیب فن تکنیکال و بنیادی از بالاترین امتیاز برخوردار بوده و تکنیک کنسلیم دارای کمترین امتیاز می باشد.

اسلاید 29: وب سايت مديريتي ايرانwww.Managerial.irهرگونه كپي برداري از مطالب اين فايل با ذكر منبع و بدون تغيير بلامانع مي باشد. استفاده از مطالب بدون رعايت شرط فوق ، شرعاً و قانوناً مجاز نمي باشد.

اسلاید 30: و صل الله علی محمد و آل محمداللهم صل علی محمد و آل محمد

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید