صفحه 1:
به نام خدا
پاورپوینت آموزش ادبیات پایه نهم همراه با صوت متن
درس نهم
(راز موفقیت.آخرین پرسش)
صفحه 2:
صفحه 3:
MENU
متن درس
صفحه 4:
راز موفقیّت
کوچه ها و میدان های خاکی شهر توس. هر روز جایگاه کودکانی بود که گرد
هم می آمدند و چند ساعتی به بازی و شادی و خنده های کودکانه سپری می
کردند.
در این میان. نصیرالذین. هر روز لوح و کتاب در زير بغل می نهاد. آرام از کوچه
ها می گذشت و خود را به محضر درس استاد می رساند. بازی او مطالعه و تحقیق.
فریاد های کودکانه اشء بحث و مناظره با دیگر شاگردان و شادابی اش هنگامی بود
که را رو ات واه را بات
©
صفحه 5:
ادامه درس
پیوسته درباره ی جهان و آنچه اطرافش می گذشت. تفکر می کرد. در مغز کوچک
اد هی بت ور ام و ور Dalen «
جایگاهی بود که طنین پرسش های او هر روز در آن می پیچید و به گوش استاد و
شاگردانش می رسید و همه را شگفت زده می کرد. هیچ چیز مانند درس و بحث به
روح ناآرام او آرامش نمی داد.
روز ها می گذشت و هر روزء درخت وجود نصیرالدین پربار تر می شد؛ اما هرچه
بیشتر می آموخت. عشق و علاقه اش به دانش اندوزی نیز بیشتر می شد.
صفحه 6:
ادامه درس
به تشنه ای می مانست که ساعت ها در بیابانی خشک و زیر نور خورشید فروزان
مانده است و سپس به آب می رسد؛ ولی هرچه از آن می نوشد. گویی تشنه تر می
شود
همه ی آنانی که نصیرالّین را می شناختند و با او هم درس بودند» در هرجا که
سخن از هوش و فراست و زیرکی به میان می آمد. یک صدا نام او را بر زبان می
راندند. همگی بر این باور بودند درسی را که آنان یک ساله به پایان می رساندند.
نصیرالدّین در یک ماه فرا می گیرد.
© ©
صفحه 7:
ادامه درس
آن هنگام که نصیرالدّین در محضر استاد « » و استاد « » حاضر می شد. روی
سخن استادان با او بود؛ زیرا تنها نصیرالدّین بود که پاسخ همه ی پرسش های آنان را می
دانست. روزی در محضر استاد حمزه. یکی از شاگردانی که در کنار نصیرالاین نشسته بود.
گفت: « «
تصیرالدین پرسید: « «
شاگرد گفت: «
© ©
صفحه 8:
= ادامه درس
تصیرآلدین پس ار شنیدن این سحن حدید و کفت: «
©
صفحه 9:
MENU ادامه درس
جوان پرسید: « «
نصيرالدّين ياسخ داد: «
«
- شگفتا! با این همه تو De هم روزها هشیارتر و بیدارتر از من و دیگران» درس را فرا
می گیری. بگو بدانم راز موفقیّت تو چیست و چرا هرگز خسته و آزرده نمی شوی؟
صفحه 10:
ادامه درس
- تنها یک چیز و آن نیز این است که تو میخواهی بخوانی و من می خواهم
بدانم.
- پس به همین سبب است که بسیار می خوانی و آنچه استادان ن در سینه دارند»
از آنان مشتاقانه می آموزی و در گنجینه ی وجود خود جا می دهی.
ste steste
©
صفحه 11:
MENU
پیرمردی که سال های عمرش به هفتاد و هفت رسیده بود». در بستر بیماری؛
واپسین لحظات زندگی را می گذرانید. در تن رنجورش رمقی باقی نمانده بود و کم
کم شمع وجودش به خاموشی می گرایید. بستگانش با چشمانی اشکیار نگران حال
وی بودند. آن گاه که نفس او به شماره افتاده بود» دوستی فقیه و دانشمند بر بالین
وی حاضر آمد و با اندوهی بسیار, دست نوازش بر سر و رویش کشید.
©
آخرین پرسش
صفحه 12:
MENU ادامه درس
مرد بیمار با کلماتی مقطع از دوست دانشمندش تمتا کرد که یکی از مسائل
علمی را که زمانی با وی در میان گذاشته بود. باز گوید. فقیه گفت: «
» بیمار با تعرض پاسخ داد: «
© ©
صفحه 13:
MENU
مرد فقیه مسئله را بازگفت و سپس از جای برخاست و دوست بیمار را ترک
کرد + لو Sepals go eos ie که سیون از خانه ی بیمار برخاست؛ بیمار پاسخ
خويش را يافت و آرام و خندان دیده از جهان فرو بست. او دانشمند بلند آوازه ی
ایرانی. ابوریحان بیرونی در قرن پنجم هجری است. این شیوه ی علم جویی و
یادگیری» همان سفارش پیامبر بزرگوار اسلام ( ) است که فرمود:«
» ( ز گهواره تا گور دانش بجوی ).
ادامه درس
©
صفحه 14:
لوح: نخته
پیوسته: ۱
فروزان: انان
رخسار: ۳
آندیشه: فكر
گنجینه: خزانه
معنی واژه ها
گرد هم: دوز هم
بحت: جدال
طنین: نغمه.صدا
یک صدا: به اتفاق» همه
سیمگون: نقره گون
آزرده: ثاراحت
جايكاه: مكان
محضر: در گاه
نهفته: ان
فراست: زبرکی
نقره فام: نقره ای
بئ کران: نا محدود
صفحه 15:
رنجور: مریض, آزرده
بالین: .ر
تعزض: اعتراض
شیون: ر در
سفارش: در خواست
معنی واژه ها
واپسین: ردن
فقيه: عالم
ان جواهش.التماس
يرخاست: بلند شد
شيوه: 0001
گور: مزارءمرقد
بستر: نخته خواب
oe) توان
مقطع: بريدة
جاهل: نادان
بلندآوازه: محر دك
©
صفحه 16:
حود ارزيابى
-١ جرا هم كلاسى خواجه نصير به او لقب «كوه آهن» داد؟
زيرا او خستكى نابذبر بود و با إينكه ل 0
ta a aeons = دزیر باب re ی
می گذراند و | ثار خستگی در ش نمایان نمی شد
صفحه 17:
خود ارزیابی
۲- ویژگی های اخلاقی ابوریحان و خواجه نصیر را مقایسه کنید.
هر دو خواستار دانستن علم بودن تا خواندن آن و در همه شرايط
می خواستند باد بگیرند و تلاش و کوشش زیادی"در فراگیری دانش
انجام دادند.
t ۳
© *we ©
صفحه 18:
حود ارزيابى
اا ا
همت و يشتكارءتلاش م كوشش و تفكرء استفاده از تجربيات ديكران
سخت كوشى 3 تداوم در کار ها.
صفحه 19:
MENU
ترادف
تضاد
ن ادف
۳
سين
۱- نوع رابطه ی معنایی ( ترادف تضاد ) کلمه های زیر راامشخص کنید:
بلندآوازه. گمنام
بحث. گفت و كو
تضاد
ola;
ترادف
جاهل,دانا
فروزان»بی فروغ
نقره فام» سیمگون
صفحه 20:
ساده
تاو
التزامی
گذشته
گذشته
حال
حال
aoa
مى خندیدیم
گفته اند
دارد می نویسد
صفحه 21:
نوشتن
۳- جمله ی زیر با کدام قسمت درس ارتباط معنایی بیشتری دارد؟ دلیل آن را
«انسان بلند همت تا پایه ای بلند به دست نیاورد» از پای طلب ننشیند»
هر چه بیشتر می آموخت عشق و علاقه اش به دانش اندوزی بیشتر می شد به تشنه
اا ل ل نور خورشید فروزان مانده است و
سپس به آب می رسد ولى هر جه از ان مى نوشد كوبى تشنه نر مى شود.
دلیل: اكر انسان ن بخواهد به جيزى دست يابد.تاءيه أن نوسد:ذايبت از تلاش و كوشش
بر نمی دارد. (خواستر cy توانستن است).
© ©
صفحه 22:
نوشتن
۴- آرایه های هر عبارت را مشخص کنید.
الف) هر روز درخت وجود نصیر الّین» پر بارتر می شد.
درخت وجود: اضافه تشبیهی/ پربار تر می شد: کنایه از زیاد شدن
ب) همه یک صدا نام او را بر زبان می راندند.
بر زبان راندن: کنابه از بیان کردن است/| همه یک صدا: تناقض |
صداءزبان: مراعات نظیر
©
صفحه 23:
MENU
تاريخ ادبيات
صفحه 24:
ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن توسی مشهور به خواجه نصیرالدین» شاعره
همهچیزدان» فیلسوف متکلم. فقيه. ستارهشناس, اندیشمند. ریاضیدان» منجم»
پزشک و معمار سده هفتم است.
زادگاه آثار قرن القاب
2 4 2 U
استاد بشر و عقل
حادی عشر
5 اخلاق ناصری. opm af
وس زيع ابلخانى.. eo
صفحه 25:
MENU
ابوریحان محمد بن احمد بیرونی» دانشمند و ریاضیدان؛ ee ee ستارهشناسء
یم شتا بانسا شنای هد شتا . تار تار کاسکار و Be ae sl
ایرانی در سده ی چهارم و پنجم هجری است.
ابوریحان بیرونی
7 ۱7
زادگاه ات قرن see
برجسته
۴ ۴ 4 ۴
التفهیم. قانون يدر علم انسانشناسیء
اس ی ae چهارم و ۱
ووارر۴ مسعودی؛ تحفیق 1 زمینسنجی. و
ماللهند يدكم
صفحه 26:
MENU
دانشتار