صفحه 1:
به نام خدا
پاورپوینت آموزش ادبیات پایه نهم همراه با صوت متن
درس هشت
(همزیستی با مام میهن)
صفحه 2:
صفحه 3:
MENU
همزیستی با مام میهن
مادران» دل به مهر فرزندان. گرم و تپنده می دارند و فرزندان در پرتو گرم و
ارات رای یی )9 a ان راخ را
به سرچشمه های یکتایی می رساند و خوشی و ناخوشی یکی را به دیگری پیوند می
0
oo گرامی گوهری است که در کارگاه | ergs خدای مهربان» همتایی ندارد.
از این روست که هرچیز گرانمایه را اگر بخواهند از راه همانندی» بزرگ بشمارند و
عزیز بدارند. به مام پا مادر مانند می کنند.
صفحه 4:
ادامه درس -
ترکیب«مام میهن» را شنیده اید؛ از همان دست ترکیب های زبانی است که
میهن را در پروندگی و همزیستی به مام يا مادر همانند و هم نشین کرده است. از
این دید ميهنء با همه ی هم پیوندان و باشند گانش, مادرانه رفتار می کند. در چشم
میهن. همه ی فرزندان این آب و خاک که زاد و بودشان و ريشه ی وجودشان در
خاک اینجاست. یکسان اند و هیچ رنگ و نژاد و لهجه و گویش و زبانی به دیده ی
اين مادر. بر آن دیگری برتری ندارد.
© ©
صفحه 5:
ادامه درس
اگر به گلستانی درآیید. نمونه ی این گونه گونی و یگانگی را به چشم می بینید و
به عقل در مى يابيد كه به قد و قامت و رنك و رخسارء اگر چه بسیارند؛ اما رگ و ريشه
ى همه در يك خاك نهاده شده است واز يك أبشخورء مايه ور و سيراب مى
شوتدگلستان: ماممیهن و گاهواره ی گلهای رنگیناست و غارها ل
این مادرند.
ایران ما با همه ی فراخنای فرهنگی و گستردگی جغرافیایی و گوناگونی گویش ها
و رنگارنگی لهجه هاء به گلستان می ماند که در دل و دامان خود. عزیزکانی را بی توجه
به رنگ و چهره» نوا و ناله می پروراند و شیره ی جان خویش در کامشان می دارد.
©
صفحه 6:
ادامه درس
این ستد و داد مادر- فرزندی و جان فشانی یکی برای دیگری» دو سویه است. اگر فرزند را
ناخوشی و گزندی روی نماید مادر بی خویش و ناخوش و نا آرام است و هرگاه مادر را اندوه و
آسیی فرا گیرد. فرزندان نیر ارام و قرار ندارند و بی شکیب و به جان می کوشند تا آرا امستان
خانه را به آرامش باز آورند و خفاش خویان را از مهر رخ مادر دور بدارند.
در طول تاريخ بارها ديده ايم كه هر كاه دشمن و بدخواهانء دست ستم به سوى اين مهر
آشیان وطن دراز کرده اند. همه ی فرزندان» از همه سوى ايران به هر رنك و نشان: هم صدا
فرياد برآورده اند و مشت ها را كره كرده اند و يشت به يشت هم بر بيكانه تاخته اند! در دوران
worse laste alle cote : انر ان هه ب[ وطن تن رسن كدان
©
صفحه 7:
ادامه درس ۱
مسلمانان. مسیحی. زردشتی و دیگران از چهار سوی ایران چون آذری,بلوج» ترک عرب.
قاس کی در مار انر لاد اد فر ناد راز دمن
يكى از جلوه هاى مهربانى و همدلى را در رفتار شوق انكيز رهبر نظام اسلامى با خانواده
ى شهداى اقليت هاى مذهبى مى بينيم؛ ايشان در ديدار با وابستكان شهداى مسيحى مى
فرمايند:
صفحه 8:
ادامه درس
«مادر ایران» عرب یرای داریم»ترک ایرانی داریم» فارس ایرانی داریم» کرد
ایرانی داریم» آشوری ایرانی داریم. ارمنی ایرانی داریم و ... همه ایرانی هستیم...
ایرانی بودن» اصل است: جمهوری اسلامی. مال همه است... ioe شهروندان» ol
کسانی که در زیر پرچم جمهوری اسلامی هستند. اینها با هم فرقی نمی کنند...»
این همزیستی و همدلی اقوام ایرانی» پشتوانه ای بسیار شکوهمند برای وطن
ار cheb a اراده ى يولادين ايرانيان» ار
در أوردكاه هاء از كزند دشمنان و اهرمن خويان مى رهاند.
صفحه 9:
ادامه درس :
به هر روی» ایران از آن همه ی ایرانیان است؛ همه ی اینان که در خاکش بزرگ
wipes mcs cek te eel\getilea ل ن آرمیده اند و در
آشوبش بی قراری کرده اند؛ در صحنه های رزمش, دلاورانه» پیکار is! oss
جشن هایش. صف های میلیونی بسته اند و دشمنانش را انگشت به دهان گذاشته اند.
امروز همین حس مشترک. هم جوشی و هم کوشیء همزیستی ما را معنا مى
بخشد. به همین سبب است که ملت ایران» یک صدا چونان شیر می غرند و ندای
واحدی بر ی آورند كه
© ©
صفحه 10:
ادامه درس
صفحه 11:
MENU
از دای بزرگ که آفرینندة چهان استا و پنهان و آشکار جهان را هی
شناسد. می خواهم.
آرایه ها: آشکار و نهان: تضاد
©
صفحه 12:
MENU
خدا شما را از هر گزند و آسیب در امان نگه دارد و هميشه نیک نامی یار و
یاورتان باشد.
al)! ها: نیک و بد: تضاد
© ©
صفحه 13:
MENU
نمیدانی که سرزمین ایران محل زندگی و حکومت من است. سراسر جهان
گسترده زیر دست من و تحت فرمانروایی من است.
آرابه ها: بدون آرابه
© ©
صفحه 14:
بات
مردم ایران در هر قوم و قبیله ای که هستند. خدای یگانه را پرستش می
کنند و با نیک نامی از بدی و پلیدی هراسی ندارند و یکدلند.
آرابه ها: نیکی و بد: تضاد
© ©
صفحه 15:
=
نى ابيات
حيف است كه ايران از بين برود و محل زندكى يلنك ها و شيرها شود.
(محل زندگی و اشغال دشمنان گردد)
آرایه ها: ایران,ویران:جناس | واج آرایی «ن»/ کنام.پلنگان»شیران:
مراعات نظیر | پلنگان و شیران: استعاره از وبرانگری
© ©
صفحه 16:
بات
اگر قرار است ايران نباشد. من نیز نباید زنده باشم. نه تنها منء بلکه در این
سرزمین کسی زنده نباشد بهتر است. (با نبود سرزمین ايران» دیگر ایرانی
وجود نخواهد داشت.)
صفحه 17:
MENU
اگر ما یک به یک Ue eg ey شهید
شوت بهتر ازوآن ات که سور عررمان به دست دمن رد
آرایه ها: بدون آرایه
©
صفحه 18:
MENU
پرتو: درخشش
گرانمایه: -
نهاده: قرار داده شده
فراخنا: وسعت
دو سویه: زر
شتيب يق صبر
معنى واه ها
دده يت peas
رخسار: جهره
گاهواره: کهواره.مبهد
جان فشانی: فداکاری
اندوه: ناراحتى
مهر: محبت و مهربانى
گوار: دل نشین
درآیید: وارد شوید
آبشخور: سرچشمه
شیره: عصاره
گزند: ات
صفحه 19:
معنی واژه ها
پشتوانه: اعتبار تاخته اند: حمله کرده اند خفاش خويان: افراد يليد
اراده: پشتکار استوار: پا بر جا شکوهمند: بر ایس
اهرمن: شیبطان اوردگاه: میدان نترد بولادین: فولادی
هم جوشى: دواد رن پیکار: .رد آرميده: اسوده
هراس: تؤس ٠ نشست: محل ماندن .۰ ندا: صدا
بوم و بر: سرزمین کنام: حایگاه دريغ: افسوس.محال
©
صفحه 20:
MENU
خود ارزیابی
ا-جرا میهن را به مادر تشبیه می کنند؟
زبرا همانند مادر گرامی: بزرگ و عزیز است و همتایی ندارد.
زندگی کودکان به مادر بستگی دارد همانطور که زندگی مردم
به میهن وابسته است.فرزند بدون مادر پا به هستی نمی گذارد.
ملت نیز بدون میهن.وجود خارجی ندارد
صفحه 21:
حود ارزيابى
۲به نظر شما منظور از دو سويه بودن رابطه ى مادر و فرزند جيست؟
زیرا هم مادر Ree Ree ae ei eee:
جيز سود کر اكدريه وااتو لد وقد لجسيو از 7۳/1۳
يس اين رابطه دو طرفه
© sxe oO
صفحه 22:
خود ارزیابی
۳-یک جامعه ی همدل چه ویژگی هایی دارد؟
اعضای آن جامعه با هم متحد هستند و با همه تفأوت هایشان.یکدل
al
eae او متمق يادي بح بكر ىمل aia فلا بمایه زیزت مذ فك
پیشرفت حامعه هستند.
صفحه 23:
ti نو MENU
-١ ده وازه ی مهم املایی متن درس را بيابید و بنویسید.
هراس- لهجه - مایه ور- خویش - گزند - خفاش خویان - مهر
آشیان ن وطن - نظام اسلامى - اقليت هاى مذهبى - صحنه هاى رزم
©
صفحه 24:
نوشتن
۲- در گروه های اسمی مشخص شده هسته وابسته و نوع آنها را بنویسید.
الف) فرزندان در پرتو گرم و گوارای مادر. جان می گیرند.
الف) پر تو: هسته کرم و کوارا: وابسته پسین(صفت بیانی) مادر
وابسته پسین(مضاف الیه)
ب) در همین دوران دفاع مقذس, ایرانیان همه برای وطن » تن را سپر کرده اند.
ب) دوران: هسته همین واسته پیشین(صفت اشاره) دفاع
مقدس: وابسته پسین(مضاف البه)
© ©
صفحه 25:
نوشتن
۳- پیام عبارت زیر را بنویسید.
«ايران ن ما به گلستانی می ماند که در دل و دامان خود ۰ عزیز کانی ol
يروراند و شيرؤجان خويش در كامشان مى دارد».
انسان هاى آزاده:با تمام وجوذ در دامان سرزمین عزیزمان رشد می
oo as انسا وین .وطن پرستی و غیرتا را ازپدران
سرزمیتشان به ارث می برند.
© ©
صفحه 26:
cay ro
۴- جمله و بیت های زیر را از نظر رابطه ی تضاد معنایی واژه ها بررسی
كنيد و نتيجه را بنويسيد.
| سدا
oe دس
ae et Seeley eras
© ©
صفحه 27:
۴- جمله و بیت های زیر را از نظر رابطه ی تضاد معنایی واژه ها بررسی
كنيد و نتيجه را بنويسيد.
صفحه 28: