صفحه 1:
پاورپوینت آموزش ادبیات پایه نهم همراه با صوت متن
درس چهاردهم
(پیدای پنهان)
صفحه 2:
صفحه 3:
پیدای پنهان
(محمود شبستری)
مفضل. » روزی در نزدیکی مزار شریف پیامبر اکرم(ص) نشسته بود که دید
شخصی با یکی از دوستانش به آنجا آمده است و در ضمن صحبت هایش وجود خدا
و نبّت را رد می کند. مفضل به شدت به سخنان او اعتراض کرد و آن گمراه. جواب
گفت که اگر از شاگردان جعفر بن محمد (ع) هستی. باید بدانی که او زیاده از این
سخنان ما را شنیده و با متانت جواب گفته است؛ لذا تو هم شایسته با ما سخن بگو.
صفحه 4:
Ss asl =
مفضل. اندوهناک. نزد امام صادق (ع) رفت و ماجرا را برای ایشان گفت. امام در
پاسخ. حکمت های آفرینش را این گونه بیان فرمودند:
ابتدا می کنم ای مفضل, به یاد کردن خلقت انسان. دس غیرت کیر از آن. تفکرا
oF ای مفضل, در همه ی اعضای بدن و تدبیر آنها که هر یک برای هدفی و حاجتی
آفریده شده اند؛ دست ها برای کار کردن. پا ها برای راه رفتن» چشم ها برای دیدن.
همچنین اگر در جمیع اعضا تأمل کنی. می بینی هر یک برای کاری خلق شده اند.
مفضل گفت: ای مولای من! گروهی می گویند که اینها کار طبیعت است.
صفحه 5:
MENU
حضرت فرمود: بپرس از ایشان که آیا این طبیعت که شما می گویید. علم و
قدرت دارد بر این کار ها با نه؟ اگر گویند که علم و قدرت دارد» پس به خدا قائل
شده اند و او را «طبیعت» نام کرده اند؛ زیرا معلوم است که طبیعت را شعور و اراده
ترا تیه سس رال رتست ی سم الست بای کارا
از طبیعت بی شعور. صادر نمی شود
ای مفشل! جه كسى دل را در ميان سينه قرار داده و پنهان کرده و پیراهنی که
پرده ی دل است. بر روی آن پوشانیده و دنده ها را بر بالای آن حافظ گردانیده.
©
ادامه درس
صفحه 6:
MENU
با گوشت و پوستی که بر روی دنده ها قرار داده» برای آنکه از خارج» چیزی بر آن
وارد نشود که موجب جراحت آن گردد؟ چه کسی شش را بادزن دل قرار داده که
پیوسته در حرکت است و باز نمی ایستد؟ برای آنکه حرارت در دل جمع نشود که
آدمی را تلف کند.
ای مقضل!اکنون تامل کن در قوه ها و فواید آنها که حق تعالی در وجود انسان
قرار داده است. اگر از این قوه ها حافظه را نمی داشت. چگونه بود حال او و جه خلل
ها داخل می شد در امور و زندگانی و کارهای اوا
© ©
ادامه درس
صفحه 7:
ادامه درس
زیرا در خاطرش نمی ماند که از او چه در نزد مردم است و از مردم چه در نزد
اوست؛ چه داده است و چه گرفته است و در خاطرش نبود آنچه را دیده و آنچه را
شنیده و آنچه گفته و آنچه به او گفته اند و به یاد نداشت که چه کسی به او نیکی
کرده و چه کسی به او بدی کرده است و چه چیز نفع دارد او را و چه چیز ضرر داردد
وت رام وی دادم کر تام اک عظیم تر است از نعمت یادآوری. اگر
فراموشی در آدمی نبود. هیچ کس از مصیبتی آرامش نمی یافت و کینه ی هیچ کس
از سینه اش بیرون نمی شد و از هیچ یک از نعمت های دنیا بهره مند نمی شد؛
©
صفحه 8:
ادامه درس
coe آنکه ایب هایی که بر او وارد شده. هميشه در برابر او بود و امید نداشت که
شخصی که دشمن اوست. از احوال او غافل گردد؛ یا حسودی. لحظه ای از فکر او
بپردازد. پس نمی بینی که خداوند حکیم حافظه و فراموشی را در آدمی قرار داده و
هر دو ضد یکدیگرند؟ در هر یک مصلحتی هست که وصف نمی توان کرد.
ی مفضل. درباره ی آن صفتی اه ار میان سایر حیوانات» ویژه ی انسان است.
تفکر کن که آن «حیا» است. اگر حیا نمی بود» هیچ کس مهمانداری نمی کرد و وفا
به وعده ها نمی نمود و نیاز های مردم را بی نمی آورد؛
©
صفحه 9:
MENU
به کسی نیکی نمی کرد و از بدی ها دوری نمی کرد؛ حتّی بسیاری از امور را مردم
كر رد زیرا برخی از مردم اگر از یکدیگر شرم نمی کردند.
حق يدر و مادر را نيز به جاى نمى آوردند و صله ى رحم و احسان به خويشان نمى
كردند و امانت هاى مردم را يس نمى دادند و ترك معاصى نمى كردند.
يسء داده است خداوند عليم به آدمى آنجه صلاح دين و دنیای او در آنهاست و
0 آدمی. دانشتن امری چند راكة در شان و طاقت اوئيست دانستن
آنها؛ مانند امور آینده و آنجه در دل های مردم است و مانند اینها.
©
ادامه درس
صفحه 10:
ادامه درس
تأمل کن ای مفضْل, در مصلحتا پنهان کردن عمر هر کس از او زیزا که اگر مقدار
poe خود را بداند» اگر عمرش کوتاه باشد. زندگی بر او ناگوار خواهد بود و اگر بداند
که عمرش دراز خواهد بود» اميد بقا خواهد داشت.
و بدان ای مفضل! که نیاز اصلی آدمی به زندگانی. نان وب اشت تس نطظر تن
که چگونه تدبیر کرده است در این دو چیزء؛زیرا که چون آدمی را احتیاج به آب شدید
تر است از احتیاج به نان» بنا بر آنکه صبر او بر گرسنگی زیاده است از صبر بر تشنگی»
و احتیاجش به آب بیشتر است از احتیاج به نان؛لذا آب را فراوان گردانیده است.
©
صفحه 11:
MENU
و اگر آدمی را هرگز دردی نمی رسید. به چه چیز ترک می کرد گناهان را و به
جه چیز تواضع می کرد برای خدا و تضرع می کرد نزد او؟ و به چه چیز مهربانی می
کرد به مردم و صدقات می نمود له مساکین؟ نمی بینی کسی را که به دردی دچار
شد. خضوع می کند و به درگاه خدا روی می آورد و طلب عافیت می کند و دست
می گشاید به دادن صدقه؟ پس نمی بینی که حکیم علیم در هر امری. آنچه به عمل
آورده, همه موافق حکمت است و راه خطا در آن نیست؟
© ©
ادامه درس
صفحه 12:
ادامه درس
مفضل گفت: چون سخن بدینجا رسید. مولای من فرمود: برو و آنگاه خود به
نماز ایستاد. يس من شاد و خوشحال برگشتم به آنچه از معرفت مرا حاصل شد و
خدا را حمد کردم
توحید مفضل, ترجمه ی علامه مجلسی. با اندکی تصرف
صفحه 13:
MENU
مزار: آرامگاه
لذاء بنابراین
عبرت: پند گرفتن
جمیع: همه
شعور: ۳
فوه: توان.نیرو
معنی واژه ها
حق: راستی
فروغ: روشنايى
متانت: وقار و سز سنگینه نبوت: پیامبری
خلقت: آفر ینش
حاجت: نباز
قائل: معتقد
تلف کند: از بین بنرد
حکمت: دانش
تدبیر: آند بشه
تأمل: فک رکردن
جراحت: زخم.صدمه
صفحه 14:
i معنی واژه ها
سكيلا ١١ طبري كل ele
مصلحت: os عافل: بی حبز امور: 0ت
وعده: قول حیا: شرم.خجالت وصف: توصيف
معاصی: کناهان احسان: نیکی صله رحم: دبد و بازدبد
منع: نه ى.ممنوع صلاح: شایستگی علیم: دانا
بقا: زندكى.جاهدانكى 2 ناوار: ناخوشایند شأن: مقام
© ©
صفحه 15:
تواضع: رو ی کرد
مساکین: هر
می گشاید: باز می کند
حمد: ستایش
معنی واژه ها
فراوان: زباد
صدقات: خبر ات
عافیت: سلامتی
حاصل: نتیجه
احتياج: نياز
تضرع: التماس
خضوع: تواضع.فرو ننی
معرفت: شناخت
صفحه 16:
= خود ارزیابی
۱ - پاسخ شخص گمراه به مفضل چه بود؟
اگر از از شا ردان خعفر بن صفتد (ع) relies ea او ae
cy! سخنان ما را شنیده و با متانت جواب
شایسته با ما سخن بکو.
صفحه 17:
خود ارزیابی
a -Y ی اوّل (آفرینش همه ...) مقایسه کنید و شباهت های
آنها را بی
Se ted ep که
خداوند به ما داده است. برای شکر گزاری از اوست؛ afta ea
بزرگی و عظمت خداوند را به ما نشان می دهد.
۵ هه
صفحه 18:
خود ارزیابی
۳- چرا خداوند بزرگ, نعمت تفگر و اندیشیدن را به انسان ها بخشید؟
تادر جهان 7 و آفریده ها كبن انهم كنا بدا
هر بک به چه دلبلی خلق شده آلد ند و همچنین بتوانيم با استفاده از
نیمات را مور بر و دهاز تاو تاد اس وی
صفحه 19:
نوشتن
۱- ده واژه را که ارزش املایی دارند. از متن درس بیابید و بنویسید.
ee ee : اعتراض. «Jali ol قائل. جراحت» مصیبت. مصلحت.
صفحه 20:
ae نون 00
۲- جمله های زیر را بخوانید و قید های آن را مشخص کنید.
ت) همايونء ۰۰۰۰ ۰ برنده شد. ب) محمد جرا 3 ele بود؟
۱
© اينع« ©
صفحه 21:
* دود MENU
۲ بت یر را تجوانید وارباط آن زا نا متن درس در نک ای وید
جهان چون زلف و خال و خط و ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست
(محمود شبستری)
جهان نیز مانند اعضای بدن انسان است و اگر در آفربنش خود دقت کنیم.
هر چیزی در جای خودش خوب است.
¢
۰
شوه ©
صفحه 22:
تاريخ ادبيات
"لير 1
صفحه 23:
MENU
(Gs 5
سعدالذین محمود بن امینالذین عبدالکريم بن یحیی شبستری معروف به شيخ
محمود شبستری یکی از عارفان و شاعران سده ی هشتم هجری است.وی از مشاهیر
عرفای ایران است و بیشتر شهرت او به خاطر اثر معروفش گلشن راز است.
زادكاه انار قرن
4 4 4
ee ec Sue
کات الیقین. شاهد نامه قمری
صفحه 24:
محمدباقر مجلسی معروف به علامه مجلسی و مجلسی انی فقیه شیعه در دوران شاه
سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بود. معروفترین اثر او بحارالانوار است که
مجموعه ی بزرگی از احادیث را گردآوردهاست.
زادكاه آثار قرن القاب
12 4 1 1
يازدهءدواز ‘
0 بسارالانوار... بردم ١و 5 علامه. مجلسی
هجری قمری me
صفحه 25:
MENU
sls