صفحه 1:
سمینار دبیران شيمي
سازمان پژوهش و برنامه ريزي درسي
آبان ماه 63
صفحه 2:
آموزش ,سنجش و دنياي در حال تغییر
صفحه 3:
در نظام آموزش و پرورش اصل آموزش است و
پرورش. هر عملی به تحقق این اصل کمک
کند مقبول و پذیرفتنی است وگرنه مطرود و
غیر قابل پذیرش است .
صفحه 4:
از هدف های مهم آموزش به خصوص در دوره آموزش عمومی
آموختن بای زیستن بای در جمع زیستن و بای بهت زیستن
است. امروز دیدگاهی که دوران یادگیرری را از بقیه عم جدا می
سازد مطرود است. اگر آموزش در دوران تحصیل نتواند دانش
آموزان را در جهت حصول به ابزاری بمرای زندگی بهتر هدايت كنده
در اعتبار آن آموزش باید شک کرده زیرا یادگیرری فرایندی استه
به اندازه ی تمام زندگی هم در طول و هم در گوناگونی اش. پیام
یونسکو
صفحه 5:
اهداف آموزش
تبدیل دانش آموزان به افرادی که بتوانند
۱- خوب و بد خود را تشخیص دهند.
۲- مسئولانه تصمیم گیری کنند.
۳ خود را به طورمستمر وآكاهانه ارزشيابي کنند.
صفحه 6:
* آموزش با پوهش همراه باشد.
؟ آموزش سعی در تلفیق « دانش ) داشته باشد
* زندگی گرروهی فرد را اصل قرار دهد
*افراد را به فررا گیرران مادام العمى تبديل كند
صفحه 7:
ويدكيهاى يك فارغ التحصيل نظام آموزشی معتب
1- توانایی لازم براى ياد کی 4 مادام العم
2- توانايى ودانش لازم در انتخاب ث » م,خورد با مسایل به
خصوص مسايلى كه حل آن ها نياز به تنك و گذشت زمان
دارد
3- تمايل و مهارت کار در گروههای اجتماعي
صفحه 8:
4 توانایی مرقمراری ار تباط مناسب درشرایط مختتلف
اجتماعق
5= تواناي حل مسایلم كه به خلاقيت و ذكاوت نياز دارد
6- ارچ گذاری به ارزشهای والای اجتماعی» انسانی»
صفحه 9:
ویغگیهای ارزشیایی سنتی
1-سنجش بر اساس یک سری پرسشهای ناملموس مجرد و خدشه
ناپذ یر
2حعدم وجود فرصت خود ارزیابی و بازخورد موش به دانش آموز
3-عدم امکان تعامل بين معلم و دانش آموز.
4-نعيين نمره دانش آموز بر اساس ياسخ هاى صحيح ب نه كيفيت
عملكرد وى.
صفحه 10:
5- عدم پذيرش پاسخ های متفاوت از پاسخ های از پیش
تعیین شده
6-تاكيدبى آنجه دانش آموز نمى داند
7- تاكيد ب_كارهاى انفرادى ضر اكيس
صفحه 11:
سنجش از نگاه علمای فن
* شیوه ای که بر یاد گیری و تفکر به خصوص تفکر در
سطوح بالا مثل روش حل مسئله تاکید دارد.
* تکالیفی که به توانایی های دانش آموز در انجام یک
فعالیت یا تولید یک محصول کیفی بیانجامد.
صفحه 12:
» عملکرد معناداري که در زندگي روزمره و معمولي
دانش آموزکاربرد دارد
٠ رقابتهابي كه هم به درستي استفاده مي شوند و هم به خوبي قضاوت مي شوند (ویگنز)
* تعامل مثيت و سازئده بين امتحان دهنده و امتحان كيرئده (ويكئز).
صفحه 13:
" («سنجش از آموحتهها»
«سنجشبرلیآموختن»
صفحه 14:
معلم اطلاعاتی از
ied Sls در رابطه
با هدف ها جمع
نمودار(9) : چرخه سنجش پایانی
صفحه 15:
صفحه 16:
اگر سنجش را براي ارتقاد يادگيري طراحي
کنید در این صورت ابزار منحصر به فرد
ومهمي فراهم کرده اید که هم باعث
افزایش سطح يادگيري و هم تقویت مهارت
يادگيري مادام العمر مي شود.
صفحه 17:
هدف ها
مثل : مفاهيم علوم . مهارت
هاى فرآيندى و يا تكرش ها
\
%
معلم اطلاعاتی از معلم در مورد نجوه ی
ادائش آموز در رابظه با کمک به دانش آموز در
هدف ها جمع آوری انجام فعالیت تصمیم
ae
عي شيرق
معلم بر اساس تحليل
اطلاعاتی که جمع آوری
کرده قعاليت منامبی
طراحی مى کند تا دانش
آموز روی آن کار کند
تمودار (0) : چرخه ستجش مستمر