صفحه 1:
صفحه 2:
ا
Active Teaching
50
0300
صفحه 3:
مسر بل دس و بر ار رات تس
a See) EA) لد مسرت لت سر
تح تحير
ار رتیت در رح ترا عبر قلي رل تس دسر
۱
EELS) EES
صفحه 4:
اهداف بحت
Rie ieee
یادگیری فعال را تعریف کند. *
5 مراحل ندرپس فعال را نام برد
ee Sas at ا
ES TOL Were Sie TOBE a ie
* مزایای استفاده از روشهای تدریس فعال را توضیح دهد.
ae . استاد و دانشجو را در روشهای تدریس فعال و رایج مقایسه
* روش مناسب را در هنگام تدریس به کار ببرد.
صفحه 5:
صفحه 6:
f what we ۵۵۵ ۰
20% of what we hear *
30% of what we s
50% of what we see and ۶
hear
70% of what we say
90% of what we *
and do
صفحه 7:
تعار یف
0
عبارت است از تعامل يا رفتار متقابل معلم و 51,3 (Interaction)
ا ا ل ل 9
Active Teaching : Ji (yu. 5
به روشی اطلاق می شود که در آن فراگیران در جریان آموزش برانگیخته
ents ee aed ۱
BS EPS IC onan Neon y Re ear tc oreea Fetes
صفحه 8:
eC IED EC pe rl eee) pe) ل ال 0ه
en ne ese CRC SI EC, ۱
فعالیتها عبارتند از درگیر کردن دانش آموز در حل مسأله. مشارکت خود
۱
یادگیری: عبارت است از ایجاد تغییر نسبتا" پایدار در رفتار بالقوه
BUSSE Se pene Celene pera Syen
صفحه 9:
یادکیری فعال: 1,6۵711110 611۷76
شامل روشهایی است که در آن دانشجویان نقشی بیش از یک شنونده را
به عهده می گیرند و در پردازش و کاربرد اطلاعات نیز مشارکت دارند.
اجزاى اصلى يك يادكيرى فعال
۲ در
* نوشتن»
* خواندن و
؟ ا
صفحه 10:
نظریه های یادگیری
-١ نظريه رفتار كرايى:
coed 1
ا ا ل
در این نظریه تقویت» شرط لازم برای یادگیری است.
ل ل ا لك
اطلاعات عديده اى دارد كه مى تواند در يادكيرى بهاو كمك كنل
صفحه 11:
مقایسه دو نظریه رفتار گرابی و شسناخت گرابی
مراحل فعالیت استاد
و دانشجو
نقش استاد
تجوه ارتباط استاد
"ارائه محرک توسط استاد
"رائه پاسخ (اکتساب) توسط
فراگیر
-انتقال يادكيرى
-كنترل كننده يادكيرى
-دريافت كننده اطلاعات و
مهارت
استاد محوری
-کاوشگری از طریق ایجاد مسأله
تسد استاد
"ایجاد فضای مثبت و جو همکاری و
تسهیل کننده در یادگیری
-محور بحث به صورت فعال و پویا
دوجانبه, تعامل بین استاد و
فراگیران از طریق حاکمیت شرکت
سهامی فکر در کلاس درس
صفحه 12:
ا ا ان
یادگیری سبب تغییراتی در جریان عصبی می شود. در اين نظریه
يادكيرى به دو مرحله تقسيم مى شود: الف- يادكيرى در دوران
کودکی که از نوع افزایشی است» و ب- یادگیری در دوران بزرگسالی
كه از نوع بينشى است. اين دو نوع يادكيرى با هم رابطه دارند.
5- نظريه فراشناخت: عبارت است از آكاهى» كنترل و هدايت
obi شناخت خود. در اين ديدكاهء فرمان رشد فراكيران به خود
آنان سيرده مى شود و فراكيران. هستند كه بايد راه يادكرفتن را ياد
بگیرند.
صفحه 13:
طبقه بندى الكوهاى تدريس
الگوهای تدریس در چهار خانواده اصلی به شرح زيرتقسيم بندی می ششوند:
۱- خانواده پردازش اطلاعات
۳- خانواده الگوی فردی
۳- خانواده الگوی اجتماعی تدریس
ا ا
صفحه 14:
جدول خانواده های تدریس و الگوهای آن
۵- فن یادداری (یاد
سپاری)
بروتر - هال- (جويس)
تيا- (جويس)
ساكمن - جوئز
آروبل و دیگران
پرسلی - (لوین و
دیگران)
ee يكير بقام كان
هدایت دانشجو در جهت کنترل بر محتو آموختن فرضیه سار
بررسى تفكر
يادكيرى نحوه طبقه بندى
بهبود ظرفيت تفكرء سازمان داذن اطلاعات, نام كذارى مفاهيم.
بهتر محتوا و فرضیه سازی در دانشجو
این الکو برنامه ای است برای آموزش و تقویت استدلال علت و
معلولى به دانشجويان
توانایی جذب اطلاعات و سازماندهی آنهابه ویژه هنگام سخنرائى و
خواندنیها ۲
تقویت برقراری ارتباط بین آموخته های قبلی و جدید
برای کسب اطلاعات بیشتردر مورد مفاهیم و ساختارهای پیچیده
مفاهیم (جدول عناصر شیمیایی)
صفحه 15:
BG ل an Eee]
این الگوبه دانشجویان کمک می کندتا ماهیت رشد شتاختی را درک
و رشد ذهتی خود را آفزایش دهند.
به دانشجویان کمک می کند تا روشهای کاوشگری را در رشته ها و
(فراكيرى مفاهيم) موضوعات مختلف ید بگيرند.
۸-بدیهه پردازی. گوردون کمک به دانشجویان جهت افزایش تفکر خلاق و مشکل گشایی در
مواقع خاص
افایش ظرفیت حافظه در دانشجویان
صفحه 16:
۱ ore cae rears
خانواده فردی (رشد
ویژگیهای شخصی)
-١ تدریس غیر مستقیم کارل راجرز
(غير تلقينى)
۲- آموزش خودآگاهی
(آموزش آگاهی)
©- جلسه در کلاس
درس (ملاقات درسی)
۴- خود شکوفایی
۵- سیستم هی
مفهومى
غ- سينكتيكز
درك بهتر دانشجو از خود و مشاركت دانشجويان در
Seal crap
کمک به درک دانشجو از خود و تونییافزایش رشد
کمک به دانشجویان در پذیرزش مسوول
اجتماعی
نزايش استعداد رشد فردی
انعطاف پذیری و پیچیدگی فردی هم در تعامل با ديكران
و هم در برازش اطلاعات افزایش می دهد
رشد و توسمه فردى در دانشجویان از نظر خلاقیت و حل
مسأله خلاقانه
صفحه 17:
By SIP PE nA can each)
به دانشجویان کمک می کند تا روشهای کاوشگری در
رشته های تحصیلی را ید بگیرند و تعهد آنها را نسبت به
اسلاح جامعه بر می انگیزند.
موجب افزايش مهارت اجتماعی,تفکر منطقی و تمهد
اجتماعی می شود.
يويايى و پیوستگی را به دانشجویان یاد می دهد.
کمک به دانشجویانبرای شرکت در بررسی های علمی و
افزايش مهارتهلى ميان فردى» درک از خود و تمهد نسبت
به علی و برتری
بررسی فرآیندها و وقیتهی اجتماعی و تجزیه و تحلیل
أنها و تقویت مهارتهای تصمیم گیری
صفحه 18:
لت ۱
آموزش مبانی تفکر حقوقیبه عنوان یکی از روشهای حل
مسائل اجتماعى
برای بررسی ارزشهای فردی اجتماعی
فراگیری راهبردهای وابسته به تعامل اجتماعی
صفحه 19:
ادامه جدول خانواده های تدریس و الگوهای آن
ه- بلاكيرى برنامه ريزى
شده (آموختن كنترل
خودا
بندوراء تورسن وس
بکر ماهونى
بلوم و بلاى
بی,افاسکیتر
کانیه و اسمیت
هدف اصلی این الکو این است که دانشجویان خود ارزيايى
و كنتلا بر خويشتن را يياموزند
Gedy leg et key
تحصيلى» رشد عزت نفس و اعتماد از طريق موفقيت
برای کمک به دانشجویان در درک حقایق, مفاهیم و
مهارتها
تقويت و ايجاد رفتار و مهارت در دانشجويان طبق يك
الكوى خاص
هدف مسلط شدن دانشجو بر مهارتها و دانش علمی
صفحه 20:
لت ۱
۸- کاهش اضطراب
آرامش یا کاهش تنش یا
حساسیت زدای]
-٩ جرأت آموزی در بیان
آبرتی؛ ولپ. لارنس,
كمك به دانشجويان حهت يلاكيرى مفاهيم و مهارتهاى
تسلط بر دائش و مهارتهاى علمى
برای کمک به دانشجویان برای آموختن کنترل بر
واکنشهای هیجانی آزار دهنده
کمک به دانشجویان جهت اظهار احساسات در موقعیتهای
اجتماعی به صورت خود چوش و مستقیم
صفحه 21:
الگوها و روش های تدریس فعال
ال ۱
۲- الگوی بادگیری در حد تسلط (تسلط یاب)
0
ا ا SS
تقليدى)
لل ا سس ۱3
صفحه 22:
ل ا ل م
1- الكوى يزوهش كروهى
۸- الگوی آموزش آزمایشگاهی
۱
۰- الگوی آموزش برای رشد مفهوم و مهارت
رت
صفحه 23:
er) Sy ee eee
OT LSS eet Se hl
RUpeCe Nr) ا ا I (cm
Sere) ONS eS) Weer Sia
روش كنفرانتس -1
صفحه 24:
۷- روش کارگاهی
16 سيار
۹- یادگیری موضوعات کلینیکی به شکل برنامه ریزی شده گروهی
ات
۱- روش یاذگیری بر اساس طرح مسأله
fy ot te Oe
FES, on KE
ت۱۳
صفحه 25:
مس( با
1 روش كردش علمى
۷- روش فراگیر - استادی
|
- روس يروزه اى
1
صفحه 26:
۱
تدريس فرآيندى است كه جهار مرحله بنيادى دارد:
-١ آمادكى
خر ری
لزت تاريرت
ا ا
صفحه 27:
رهيرى نحوه تسهيل بحث
ا ۱۳
تعریف و تمجید از دانشجویان
ایجاد انگیزه و انرژی از طریق شوخی و تذکر دادن
مخالفت کردن
دريافت ايده هاى همديكر در هنكام دريافت نظرات
خلاصه كردن
صفحه 28:
fee es ee rere)
گفتن ایده ها
ارائه فعالیتها
چالش ایجاد کردن
بحث مداوم و خلاصه کردن تجارب
صفحه 29:
ملاكهاى انتخاب الكوها و روشهاى تدريس
ا
7 آگاهی از نظریه ها و اصول یادگیری
" در نظر گرفتن توانایی های فردی فراکیران
7 در نظر گرفتن انکیزه فراگیران
۱ be ere ee rece
صفحه 30:
مقايسه رويكرد تدريس رايج و فعال
"فعال بودن يادكيرئده
“غير فعال بودن يادكيرنده
"معلم محوری *معلم به عنوان راهنما
*یادگیری فقط از معلم *یادگیری از همه
*یادگیری از کارشناس *کشف از طریق راهنمایی
*بازخورد یادگیری فقط به یک نفر *یادگیری از طریق تعامل با دیگران
"رقابت با دیگران همکاری با دیگران
*اتكا به یک فرد *اتکا به راهتماییها
صفحه 31:
* استفاده از یک روش مشابه
*پنهان کاری
»كبى بردارى
يل
*یادگیری از طریق نت برداری
"رسمى و خشك بودن كلاس
*کلاسهای با زمان کوتاه
*تصمیم گیری فردی
«فکر کردن در باره نتایج
م
“تقسيم كارء باز
ا ل
ل
*يادكيرى از طريق حل مسأله
*غیر رسمی و انعطاف پذیر بودن کلاس
«طولانى بودن زمان كلاس
on cod لك
*فکر کردن فرآیندی
صفحه 32:
بروزه هاى كروهى بارش فكرى
*مباحثه, نمایش *بازیها *کوئیز
*گفتگو *بررسی مطالعات *کار عملی
*خاطرات و گزارش روزانه *نمایشگاه *گردش
*تجارب *بحث *نقشه کشی
*مصاحبه *بازی نقش *تجارب کاری
*برگه های کار *اجرا *توضیح دادن
صفحه 33:
ا ان
افزايش زمان باقى ماندن اطلاعات در ذهن
درک بهتر
ا PS يا
كار كروهى
كسب مهار تتهاى ار تباطى
صفحه 34:
* افزايش سطح مهارتهاى فكر كردن
* انگیزش /علاقمندی / تحریک
ی لد 552
* فرصتهاى يادكيرى بيشتر
* كاهش ترس / كاهش خطر شكست
صفحه 35:
ve] Ove) peso here KW gee see neo
* كوجك بودن كلاس
* بزرك بودن كلاس
* میزها را نمی توان جابجا کرد
* من به اندازه كافى وقت ندارم
صفحه 36:
ن جلسه كافى نيست
* من قا
من قادر به كار كردن با داشجوها ذ
oO جوها نيستم
من وقت اضافى ندا
رم
* دانشجویان مشارکت جد ندارند
صحاة 3
syed (C5 2
هستند
من نمى توانم كلاس را كنترل كنم
صفحه 37:
* دانشجويان كلاس از هم جدا خواهند شد
FOr EY SPR CON Perce CCCP Ce evel
داده ام
* من با استفاده از اين رويكرد احساس راحتى بيشتر مى كنم
* انجام فعاليتها نياز به آمادكى هاى بيشترى دارد
ed ا ل ا nee
* من انجام نمی دهم زیرا آن را قبلا مورد آزمون قرار داده ام
صفحه 38:
نتیجه گیری
صفحه 39:
مدا
آموزش و بادگیری فعال
موّثر و کعلی است
رت سا
آموزش خود از
استراتژییهای آموزش فعال,
ل
صفحه 40:
Suis de® د وعم سمأ
صفحه 41: