صفحه 1:
sy Lay زارت
صفحه 2:
صفحه 3:
SPSS
AMOS & ILISRIEL ¢ AlKIP
OS Calls 996) ذم زا قم وتسم كك
جرب Ser
۳ سس سازى و = له
www.pajuheshyar.ir
صفحه 4:
پدید آورنده: علی ارجمند Www.irmeta.com
صفحه 5:
بطور کلی برای بکار بستن منطق و مشاهده در حل مسأله روش های زیادی وجود دارند و مراحل یک تحقیق ممکن
است به طرق مختلفی طرح ریزی شده باشند الگویی که جان دیوئی پیشنهاد کرده به صورت زیر است
کلیه تعات اشفعته در زندگی روزمره می تواند موشرع تحقی باشتد هدف آسلي ۰
پاسخگویی به این مسأله می باشد که دو حللت دارد : یا علت یابی مسئله است و یا
3 ات جنبه توصیفی دارد . در انتخاب یک مسأله برای تحقیق ممکن است . محقق
موقعیت هلیی را مشاهده کند که ظاهراً نشانگر رابطه علیت احتمللی و معینی با مسأله
مورد نظر هستند ۰ به عنوان مثال یک مسئله می تولند علل افت تحصیلی دانشجویان
باشد .
پس از آنکه مسأله یا پرسش شناخته شد . باید برای پاسخ به آن . طبق تجربیات قبلی یا
اطلاعات بدست آمده از دیگران پاسخ هلیی را که حدس می زنیم درست است برای آن
بياوريم و آنكاه هر كدام از آنها را آزمون کنیم قا ببينيم آيا حدس و فرضيه ها درست
است . براى بررسى فرض ها بليد در مورد هر كدام يك سرى اطلاعات و مشاهدات
( داده ها ) داشته باشيم تا بتوانيم در مورد درستى يا نادرستى آن قضاوت كنيم .
صفحه 6:
روش جمع آوری داده ها
برای جمع آوری داده ها چندین روش وجود دارد که هر کدام از لین روش ها ممکن است برای موضوع تحقیق
خاصی مناسب باشند . جمع آوری داده ها ممکن است به یکی از اين روش ها انجام گیرد
۳۳
پرسشنامه
| ت. . پدید آورنده : علي ارچهند
www.irmeta.com 7”
صفحه 7:
سوّال های پرسشنامه را تا حد ممکن به شکل
ساده طرح کنیدٍ
اتحعوه باسشكوت وا ی
حروف درشت ذکر کنیدٍ
در ابتدای پرسشنامه سّال هایی را مطرح كنيد
که جالب هستند
1 یه
فهرست.. پدید آورنده : علی ارجمند
۱
NS ____www.irmeta.com _
از به کاربردن کلماتی که پاسخ دهندگان نسبت به آنها حساس هستند خودداری نمایید
فقط سوّال هایی را مطرح کنید که در جهت رسیدن به هدف های پژوهش موردنیاز هستند
در ابتدا و انتهای پرسشنامه . نام و نام خانوادگی
خود را ذکر کنید
سؤال های پرسشنامه را براساس نظم منطقی
مطرح کنید.
در پرسشنامه های طولانی سوالات مهم را در
آخر پرسشنامه نیاورید
صفحه 8:
متفیرهلیی هستند که در آنها مقادیر مختلف نمراتی که به پاسخ
ها اختصاص داده می شهند بیان کننده شدت و ضعف آن صفت
می باشد مثال : ۱ - کاملا ناراضی ۰ ۲- ناراضی . ۳- تاحدودی
متفیرهایی هستند با درجات مساوی که امکان اندازه گیری یک
متغیر را به ما می دهند
مثال : متغیرهای سن ۰ میزان درآمد ۰ سابقه کار
Gl a he Leeann
آزاین مقیاس استفاده می شود در واقع اين مقیاس تمام ویژگی
های انواع مقیاس های پیشین را داراست . مقال : سن » درآمد
صفحه 9:
0
کارکردن با لين برنامه بسيار آسان است و تحليل هاى آمارى را انجام می دهد به خصوص در روندهاى مربوط
ابه روش أهاى جنك متفيره كدتة ؛ ازموتهاق ابارامتريا و تدتول عبد كك عاى اتتيرها الوىا است او براي
پژومشهایی که به کمک پرسشنامه انجام می شوند ارزشمند است I
نسخه های اولیه نوم افزار SPSS ابتدا با امکانات بیشتر برای کاربردهای آمار در علوم اجتماعی طراحی شد
ولی نگارش های جدید آن دارای امکانات و قابلیت های بسیاری در همه زمینه ها هستند .
سادگی کارکردن با 5۳55 و پوشش نسبتاً مطلوب روش های آماری از
مزیت های این نرم افزار است و باعث شده است که 9۳55 تبدیل به
براستفلته ترين نرم افزار أماري كشور شود .
فهرست پدید آورنده ؛ على ارجمند
صفحه 10:
پس از نصب برنامه اگر آیکون میلنبر 5۳55 بر روی 265100] وجود داشته
pereecanemerany 02,5 1 >! :
نرم افزار شروع بکار کند . راه دیگر لین است
برنامه SPSS که از راه انتخاب برنامه 5۳55 به ترتیب از منوهای ol Program , Start
. را اجرا نمود SPSS
اگر قصد دارید داده های جدیدی را وارد کنید و بر روی آنها
تجزیه و تحلیل های آماری انجام دهید این گزینه را انتخاب
کنید و سپس برروی OK کلیک نمائید .
برای اجرای یک پرس و جو برای استخراج داده ها از یک یانک
با انتخاب این گزینه در پایان کادر گفتگو ۰ آن را یرای دفعات
دیگر غیر فعال کنید.
لهرست پدید آورنده ؛ علی ارچمند
با انتخاب این گزینه و سپس فشردن 601 مى توان آموزشكر لي
اطلاعاتى موجود و ارائه آنها براى استفاده در تحليل بكار مى رود
ارا اجرا كنيد يس از اجراى برنامه كادر كفتكو 0001/5 1لالا ,50 5055 باز مى
صفحه 11:
پنجره وبرایشگر داده ها ۸۷ 030۵ می با
داده ها در یک صفحه گسترده به نام ویرایشگر داده ها وارد می شوند
هر سطر نشان دهنده یک مشاهده ( 256 ) و هر ستون بیانگر
یک متفیر ( ۷۵۲18016 ) می باشد هر خانه ویرایشگر داده ها مى
تواند یک متن یا مقدار عددی را در خود جای دهد .
مشاهده ( 2856 ) : اقرادی هستند که در مطالعه يا بررسی شرکت
می کنند . در ساختار 555 همان سطر است
متفیر ( ۷۵۲13016 ) : یک خصوصیت یا ویژگی است که برای
كيرى ) مى كنيد مثل طول قد .
ويايك سؤال برسشنامه كه با يك مقياس سنجيده مى
مشاهدات . جمع آوری ( اندا
کرو
مقدار ۷31016 ) : پاسخی است که یک مشاهده در مورد یک
متعی به شبامی دهد و به عنران داده در یک حانه ورد می شود :
View sys و این کاربرگ برای نامگذاری متفیرها
لهرست پدید آورنده ؛ علی ارچمند
صفحه 12:
۱ تعر یف کردن منعبر ها در کار بر ک ۷16۷۷ ۱۷/۵۲۱۵۱۵۱6
مقادیر
Tye | wah | Decals [Tabet] vasa [song [Cours [Agr [ease
fimee ae 7 ۳ ا
تعن نام و جرئيات
تغیبر دادن پهنای ستون
تغيير تعداد رقم هاى اعشار
وأرة ترذن بو عاسب متدير
Srl
ل ۳۳ ص
yeh يديد آورئده ؛ على ارجمند
صفحه 13:
انتخاب نموته
Select Case
انتخاب نمونه به ما امکان می دهد آنالیز ها را برای گروه مشخصی از مشاهدات
محدود کنیم . پس اجرای فرمان 0256 5616۴ از منوی 0208 پنجره ای
.ين روش را براى انتخاب مشاهدات نشان می دهد .
خاب مشاهدات بر اساس یک شرط منطقى مثلاً اكر در اين مثال در
متفير 3. 1355© كلاس درسى با كد هاى ١١ 7 و ١ داشته باشيم با
انتخاب اين كزينه و وارد كردن اين شرط فقط داده هاى مربوط به
کلاس ۳ جهت انجام نجزیه و تحلیل آماری انتخاب می شوند .
لهرست پدید آورنده ؛ علی ارچمند
صفحه 14:
تبديل داده ها ly انجام محاسبات آماری ۰ گاهی لازم است داده های موجود در یک متفیر را
١ Compute نايج صيير ممكن اك در يك فتغار جديد كغيره شود ويا بو روىا
متغير قبلىا ثبت و جايكزين شيد . عيبل تعیر داده نا وا
(Transform > می گویند .با لین فرمان بیشتر کارها را می توان انجام داد
لين فرمان برای تفییر و تبدیل داده ها بوسیله انجام یک عبارت ریاضی یا آماری بر
Nara Epesson
5 |
با اجرای اين فرمان از 5855
خواسته لیم سژالات 01 تا 5 را با
nee) eit را دن
استونى (متفیری ) بنام SUM
Fane
Gere
Funston on
a
Gants تون كارك 7816 || و سس
۷ ایجاد مى شود قرار دهد. || 2 اا سا
جدول راهنماى عملكرهاى صفحه محاسب ما
۳ عملكرمان ملق (شرطي).
> كوجكتر ل عد تركب مسقي
اشم jae أبااتريب نصلو)
"نواد فوچکتر باساری با Ghose
جع Wig Sy
(i) earl aman cenit tsiee tee
(ترتيب اجرلى عملكر > تاسارق لسك لعسك سم (GED
5 پدید آورنده : علی ارچمند ae
صفحه 15:
6 ییاز مفید ترینروندهاییلستک ه جهتت بدیل ی کمتفیر پسیوسته
دس تحت جرد ام اد دم
لفراد را پسرسیده لیم حا(ةصد داییم سرآنها را که یکمتفیر پیوسته لسترا
کد بندیکنيم بدینمنظور از منوی۲۲۵05]0۳۴0 گزینه ۳66006
ات into Same و یبا گزینه Recode into Different
اگر بخواهیم 566006 در همان ستون ( متفیر ) انجام شود از اين روش لا fn
استفاده می شود در
اگر بخواهیم 66006 در ستون ( متغفیر ) جدیدی انجام شود از اي co
روش استفاده می شود در لین مثال از 555 خواسته لیم سن افراد را در See
ستون جدیدی بنام 896
[fora ame aceon canton)
پدید آورنده : علی ارچمند
صفحه 16:
برای مثال برای تبدیل نمرات دانشجویان ( 60۲6 ) از ( ۱ تا ۲۰ )به چهار گروه ۰ باید
متفیر نمرات رابه متفیر جدیدی ( ۱۱6۷۷ )با چهار کد ۱-( ۵ تا ۰0۰ 2۲( ۱۰ تا ۰۶
۳( ۱۵ تا ۱۱) و در تهایت ۴-( ۲۰ تا ۱۶ ) به روش زیر عمل می کنیم . از منوی
گرینه ۵۲12016 ۷ 01666۲60۶ ماع 60۵۵6 می شویم .
اد
full?
تست
Fane re haan EST Fobimitiewn var 1
موز acta (5)
نهنا [toma] [عستا
لهرست پدید آورنده ؛ علی ارچمند
صفحه 17:
| Ure reine
واضح است که از داده های خام به تنهایی نمی توان اطلاعات اساسی کسب کرد و باید تا آنجا که می توان آنها را بوسیله
چند عدد که شاخص و معرف آنهاست خلاصه نمود .
شاخص های مرکزی , مقادیر مرکزی و متوسط داده ها را نشان می دهند و شاخص های پراکندگی چگونگی پخش
داده ها حول يك مقدار مركزى را نمايان مى كنتد
انواع متغيرها و جدول روش خلاصه كردن آنها
peer
کیفی
۲ رگسته)
ترتیبی
فاصله ای 55
2 ) بيوسته (
شش
فهرست... پدیدآونده :علی ارچمند
۱
NS ____www.irmeta.com _
صفحه 18:
[
داده ای از متغیر است که بیشترین فراولنی را دارد . لین شاخص معمولاًبرای متغیرهای
ار سرت
برای متفیرهای ترتیبی که می توان مقادیر ن را از کوچکتر به بزرگتر مرتب کرد
شاخص مركزى ميانه را بكار مى برند .
براى محاسبه ميانكين . داده هاى يك متغير را جمع كرده و ير تعداد مشاهدات تقسيم
میانگین مربع فاصله مقادیر یک متغیر از میانگین آن متفیر می رد
باشد که فرمول محاسبه آن اینگونه ا
برای بدست آوردن شاخص پراکندگی که با واحد ا
از واریانس جذر گرفته و انحراف معیار بدست مي آید .
شریب تقییرات + مقدار انخراف معیار را بر اساس مقدار
میانگین نشان می دهد
مد لش
ean
صفحه 19:
یکی از روشهای محاسبه شاخص های کرایش به مرکز و پرکندگی در 5555 استفده
Analyze - Descriptive Statistics - Descriptive 1, ;) =«
Doseripine stausues
Sa Dovaion
3
178
3882
مود
ean
205
310
2
307
1
227
240
240
240
20
1
@
a
a
۳
Vali sts)
نمرات دیگر افراد نمونه ۰ بلید نمرات را استاندارد کرد تا ب
نمره مورد نظر از متوسط مرا
فاصله دارد . برای plas |
مشاهده شده را از مانگین کسر نموده سپس به انحراف معیار تقسیم
ات
برای بدست آوردن نمرا
لهرست پدید آورنده ؛ علی ارچمند
sd etn
kee
ce
تس
س
موس
صفحه 20:
توزيع فراوانی
Frequencies
ese | تجسسی nee
Cumulative
vaiarercent | “Percant
B79 275
242 524
7A 502
54 586
Ilka an cad
جدول فراولنی یک متغير مى توانيد بكوبيد كه هر كزينة باسخ ( مثلاً كزينة خيربا كد
صفر ) را جند نفر از مردم ( مشاهدات ) انتخاب كرده اند .
Froquency
57
5
7
1
صفحه 21:
1 ۲ می توان توزیع داده های یک متغفیر ( متفیر وابسته ) را
با استفاده از روند 010۴6 می توان توزیع داده های ی 2
تحلیل اکتشافی داده ها : ان i
ans 3 در داخل رده های متفیر دیگر ( متفیر فاکتور ) بررسی نمود . شاخص های گرلیش به
رای مرکز و پراکندگی را به تفکیک گروه ها مثل جنسیت جداگانه محاسبه کرد .
3
oun
مد
سم
Blame
Presi
Bisa
|
سم
سم
Pura
هم
Bah © aa 9(
تمودار باكس بلات
صفحه 22:
جدول تواففی جدول های توافقی نمایش دهندة توزیع قراونی توأم برای بیش از یک متفیر می باشند
Crosstabs جدول توافقی دارای یک متغیر در سطر و یک متفیر در ستور
Crosstabs 7 ما
به عنوان مثال می توان چنین
بیان کرد که از ۲۳۸ نفری که
در لین پژوهش شرکت کرده اند
۳ نفر معادل ۵/۵ درصد از کل
نمونه در ردة سنی زیر ۲۰ سال
مى باشند كه از لين تعداد ١ ن
مرد و١1 نفراين فى ياشاد
سس د
۲ 7
ی کیت
sen 7
“ota 2۱ :سل ون 5۳ ۰ سل ین ۳۰۲۳۲۱ سل[ oth Ee
CH) 1 3 7 2 Te] 2
00% عمد rae | sau] ره | orto
come 0 = 2 0 7
مه اد ای اه اعد soto | sow]
Toi 5 7 0 a 8 2
Gam) | wm] ma) aan] cow] ton |”
درسد کل
پدید آورنده : علی ارچمند
صفحه 23:
آمار استنباطی
برای بررسی فرضیات ابتدا با ستفاده از آزمون ناپارامتریک کلموگروف اسمیرتف بررسی می کنیم که داده های موجود
از توزيع نرمال بيروى مى كنند يا خير . در صورتى كه نتليج حاصل از آزمون کلموگروف اسمیرنف حاکی از آنباشد
كه داده ها از توزيع Slag بيروى مى كتند .به منظور بررسى فرضيات از آزمون هاى بارامتريك مناسب و در غير اين
صورت از آزمون هاى نابارامتريك استفاده خواهيم نمود
آزمونهايى كه در اين دوره مورد بررسى قرار خواهند كرقت عبارتند از آزمون 6- تك نمونه اى ٠ - دو نمونه اى
مستقل و زوجى ٠ آزمون آناليز واريانس . ضريب همبستكى بيرسون . ضريب همبستكى اسبيرمن ٠ آزمون استقلال
( خى دو ) ؛ رگرسیون ۰ آزمون یو من ویتنی ۰ آزمون كروسكال واليس و آزمون فريدمن
سطح معنى دارى ( 519 ) :
افر هر يزوفكني ١ بزوعدكر دوضد راجه عنوان مقدار خطلى مجاز در نظر مى كيرد لبن مقذار مرارشته اهاي يرشك
۱ ودر رشته های علوم انسانی معمولاً ۰/۰۵ می باشد . نرم افزار 5۳55 یک احتمال ( عددی بین ۰ تا ۱) را
تحت عنوان 518 در اختیار ما می گذارد کهیا توجه به ن پژوهشگر در مورد رد کردن يا پذیرفتن فرض صفر تصمیم
كبرق اع ی رک ریا ی وی نت باکت با وی یر ی ار
کند دچار آنقدر خطا شده است . مثلا اگر ۰/۰۲۸ - 59 باشد در صورتی که پژوهشگر فرض صفر را رد کند دچار
۸ خطا شده است ۰ درصورتی که این مقدار خطا از مقدار خطای مجاز کوچکتر باشد محقق می تواند فرض صفر را
رد 1
ا پدید آورنده : علی ارچمند
۱
Nw ir meta.com
صفحه 24:
آزمون
:- تک نمونه ای
ee
cad .پدید آونه:علی ملد
Ww irmeta com
3
6 [ اتعراف معبار |]
7 وج
م | هه از
7۳/7211 ۳
سطح معنی داری.
تسه اسان 75۵ هآ ۳ درجه ری
1
a | | ۳9 cane
4 Interval of the
١| ¥ | ۷ J uh [bitene
t of Sig (24ziled) | Diference | Lower Upper
wal lo enon | orem | Hare
از این آزمون به منظور مقایسه میانگین یک متفیر با یک عدد استفاده می شود به
عنوان مثال فرض کنید قصد دارید با اطمینان ۹۵ درصد بررسی کنید میانگین درآمد
شرکت کنندگان در پژوهش برابر ۱۵۰ هزار تومان می باشد یا خبر ؟
Compare Means
T-Test
با توجه یه سطح معنی داری دده شده در جدول
که پربر ۰/۰۰۰ می باشد و مقایسه نبا میزان
نمی باشد لا با
توجه به میانگین درآمد داده شده در جدول که
یر ۲۲۹/۲۰ هزار تومان می باشد مشاهده می
گرد که میانگی درامد شرکت کنندگان بیشتر
از ۱۵۰ هزار تومان می باشد .
صفحه 25:
از لین آزمون به منظور مقایسه میانگین دو متفیر با یکدیگر استفاده می شود به عنوان
ee eo ee eed
کنندگان زن و مرد در پژوهش برابر مي باشد یا خیر ؟
آزمین
- دو نمونه ای مستفل
انحراف معيار از مياتكين
sts pMaton |“ west.
2002917 | 9658174 | 6
oe
eet
۳
(Gea | || م2 27
اختلاف میانگین ها EES 1
مه eas rans Top
ال ات شرع ال sa]
۲ ۳ زمون لون برای برابری واربانسها
متشه | مسع وه | LV Ta |
0 | هه ssl al | 2 جسل بافرش بای ینس
۳ ممه | مه مس هو چا Toate
جدول آزمون آماری در قسمت آزمون لون كه برابر ۰/۲۸۲ می باشد با اطمینان
۵ درصد فرض برایری واریانسها پذیرفته می شود لذا سطر اول از جدول فوق را مورد بررسی قرار می دهیم وبا توجه به
سطح معنی داری داده شده در قسمت آزمون برابری میانگین ها که برابر ۰/۰۰۰ می باشد با اطمینان ۹۵ درصد فرض
صفر رد می شود یعنی بین درآمد پاسخگویان زن و مرد از نظر آماری اختلاف معنی داری وجود دارد لذا با توجه به
اتكين غاى اده شده در جدول و مقاسية آنها بأياكد بكر مشاعده مى كردد مبلاكين سس ردان بيشتر از مر
با توجه به سطح معنى دارى داده شده
صفحه 26:
1 زرا از لین آزمون به منظور مقایسه میانگین سه یا بیشتر از سه متفیر با یکدیگر استفاده
el ۰ aed | شود به عنوان مثال فرض كنيد قصد داريد با اطمينان ۹۵ درصد بررسى كنيد
سس میانگین درآمد شرکت کنندگان يا تحصیلات مختلف برابر مى باشد .
7
17 1 هم
1 1 1 وهی مود فیس
جاتوچه به سطح معنی داری داده شده در جدول 5
ANOVA که برابر ۰/۰۰۰ می باشد با اطمینان | سس هی | مس مرت ] ۳۳۸ [ وج ری ] conan
۵ درصد فرض صفر رد مى شود يعنى بين sont
ان درآمد شرکت کنندگان با تحصیلات Sia او لعي لي
مختلف از نظر آماری اختلاف معنی داری وجود ۲ اب ای
دارد لذا به منظور کشف این اختلافات از آزمون 2 5ص Total
پسین دانکن استفاده می نمائیم مقدار ۴ درون کرومی _ لح tat on
جه به اطلاعات موجود در جدول دانکن مشاهده می گردد پاسخگویانی با تحصیلات کاردلنی ۰ دیپلم و کارشناسی
به يك اندازه و كمترين درآمد و پاسشگویانباتحصیلات ارشد و بالاتر بيشترين درآمد را دارند .
صفحه 27:
يا توه به سطلح ی بر دادم
nee له بر
۸ می باشد مشاهده می
گردد که تحصیلات افراد مستقل
از جنسیت آنها می sath
تهرست پدید آورنده: علي ارتمند
AAAS a
آزمون مجذور خی , که کای اسکویر و آزمون خی دو نیز گفته »
شمارش شده یا گسسته بکار می رود . مقیاس اندازه گیری ن اسمی است .
آزمون ۰ روشی است برای بیان اختلاف بین فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد ان
۱ errs)
dome ane
دیجه آیادی ۳ os:
Sr
- 2ت
ل 0 لدم
Oca nae apna 7 سس 6
as
سح =
1 25 7 7 سس مور
a| | ae) ao م تس
orm | sow | 71 موه ۲ ۰ | مقادیرمشاهده شده
صفحه 28:
هنگامی که هر دو متفیر جدول کمیتی هستند (
(۲) اندازه رابطه خطی بین متفیرهاست . مقدار
آما
وجود ندارد .
erro
Pearson correlator
ار 240 20 11
Peatsoncorelaton 22 1 خر بلق
00 20
Js
خطای مجاز ۰/۰۵ با اطمینان ۹۵ درصد ( حتی با اطمینان ۹٩ درصد نیز می توان
از یکدیگر بیشتر برآورده شود گرایش آنها به طلاق كاهش مى بابد .
ا
ملل ملق
كامل ) و ۱+( همیستگی مثبت کامل ) تغيير مى كند و مقدار صفر هيج رابطه خطى
اسست متا مهن
ee * Conelaionis significant atthe 0 01 level (2tailed)
با توجه به سطح معنی داری داده شده در جدول ضریب همبستگی پیرسون که پرابر ۰/۰۰۰ می باشد و مقایسه آن با میزان
۱ جه گرفت ) فرض صفر رد می شود
ارات عاطفى زوجين و كرليش به طلاق آنها از نظر آماری رابطه وجود دار وبا توجه به مقدار و علامت
ضریب همبستگی پیرسون بدست آمده که برایر ۰/۴۱۲- مى باشد لین رابطه از نوع معکوس می باشد . یعنی هر چه
Beat
ae
ee
سم
سس
سود سر
یه وا
صفحه 29:
برای جدول هلیی که سطر و ستون آنها . در بردارنده داده های رتبه ای است ۰ ضریب
همیستگی اسپیرمن که اندازه پیوند بین داده های ترتیبی است معادل ضریب
ee ای
یی
Bare
Nonparametric Correlations
729 1
سس
مقدار ضريب هميستكى اسييرمن 5 سم ۶
مق =
ود | wx]
Pete ملي نتقارات |_ناطلتق
3 1 امه Coren Coton] — 1000 | 725
cara Costco سم 9 am
ما امه 11 ماحم سبط
1 Ee ا
امسوم لاسا 2. ia) 3
1 سح مس 0 1
متفير هاى رتبداى كه قصد داريد رابطه بين آنها ستجيده شود را وارد كنيد | “5 1001 0111 Dialed
با توجه به سطح معنی داری داده شده در جدول ضریب همبستكى اسبيرمن كه برابر ٠/٠٠٠ مى باشد و مقايسه لن با
ميزان خطای مجاز ۰/۰۵ با اطمینان ۹۵ درصد ( حتى با اطمينان 19 درصد نيز مى توان نتيجه كرفت ) فرض صفر رد
مى شود يعنى بين سطوح انتظارات عاطفى ( خيلى بايين ٠ يايين ٠ متوسط . بالا و خيلى بالا) و سطوح كرايش به طلاق
( ضعیف » متوسط . شدید ) رابطه معنی داری وجود دارد .
لهرست پدید آورنده ؛ علی ارچمند
صفحه 30:
ی[
پدید آورنده : علی اربمند
www. irmet.
۶ ae eee
مى گردد ۰ رلیج ترین روشهای رگرسیون عبارتند از روش ورود ( ۴0:6۲ ) و روش
(Stepwise ) گام به گام
أخطاى استائدارد بيش بينى | Model Summary
[ysta 26+ 5 4ع ادرفم
Mode! Rsquare | Square _|"the Estimate
1 55 565 93 ت2۳
&: Predictors: (Gonstand, hoghogh, 0
سفح معنيداری | | منکن میات | :0۸ درجه آزادی | مجموع مرا
sumo]
v v
oxi square ennsquae | وه | ع
وس و 3 TRIE | ROE | 0
resait | aon] د ‘08
To 00001 15
5 Priors: (Govatan)Roghogh Garand 213
© Depencrt arate: ta,
ضرايب ركرسيونى استاندارد شده
ana
مقدارع |لا .000 |_ضرايب ركرسيونى | Y
toe! [soem | nee TV) sp
ee Cae] Sameer war] —
مه | oat) aoe مق | cen] صم
وم ss | مه ms | mow| م
یس خی ۱۵1۵99 مروت =
صفحه 31:
نمونهتفسیر ر گوسیون در مثل اسلایدقبلی
sh Shy
پیش بینی تغیراتی که هر یک از متفیرهای
كام
از تحلیل رگرسیون چند متخیره برا
وابسته تعیین می کند . استفاده شده , در محاسبه رگرسیونی با استفاده از روش
به گام پس از وارد نمودن متغیرهای میزان درآمد شغل جانبی و میزان حقوق و مزایا مشخص شد که هر
دو متغیر ذکر شده در پیش بینی رضایت شغلی تأثیر دارند
گیهای اقتصادی
جدول 1-9-4 تحلیل رگرسبون چند متفبره گام به گام پرای متفیر وابسته وضایت شغلی توسط متغیرهای وی
1 سطح معتی داری
BETA B
Wan ۳ Tate عرامد شفل جاتبى
3 wey wire vee وق و مزا
سس ور caret عرض از ميدأ
Fase 15 سطح معثى دارى -
Raa
- ۳ تمدیل يافته ) 132
با توجه به نتایج بدست آمده ازتحلیل رگرسیون فوق . معادله رگسیون برابر است با :
( حقوق و مزایا ) 41/00 درآمد شغل جانیی ) ۰/۰۲6 - 00/0۲ < رضایت شغلی
نهرست-- پدید[ورنده< علی ارومند
ta پیپید
صفحه 32:
آزمون یکی از آزمونهای با قدرت اپارامتریک به شمار می آید . مقیاس آن رتبه ای
یا ترتیبی است آزمون لا - مان ویتنی برای آزمون تفاوت بين دو كروه مستقل بكار
می رود و معادل آزمون پارامتریک - دو نمونه اى مى باشد . در صورتی که نتایج
حاصل از آزمون کلموگروف اسمیرتف حاکی از پیروی نکردن داده ها از توزیع نرمال
باشد به منظور مقایسه دو گروه مستقل از این آزمون استفاده می کنیم .
tanks متقير مورد برسي
Lox] ae | See] 3 22
4601850 شم (ssa 2 tf 3 سر
Tota ع tone
oro = ine fw.
مجموع رتبه جهن رتیه ۶ Prana Gomi
take ۳ نه ف 72723 | كته ل هت هی
re Gos
eum Gap (come) |) (Eater
SZ acon 1073500 موس
a ب| |۳۳ 2ج هل ۳ سمشم عسات مااي
oo سسعس a
سح |
با توجه به سطح معنی داده شده در جدول آزمون آماری که برابر ۰۰۰/.می باشد و مقایسه آن با میزان خطای مجاز
۵ با اطمینان ۹۵ درصد فرض صفر رد می شود یعنی بین درآمد پاسخگویان زن و مرد از نظر آماری اختلاف معنی
داری وجود دارد لذا با توجه به میانگین رتبه های داده شده مشاهده می گردد درآمد زنان بیشتر از مردان می باشد .
لهرست پدید آورنده ؛ علی ارچمند
صفحه 33:
آزمون اپارامتریک کروسکال والیس که به آزمون !| نیز معروف است مشابه آزمون ۴
زر | | یا تطیل واریلس الست در صورتی که نتیج حاصل از آزمون کلموگروف اسمیرنف
8 || | حاكى از بيروى نكردن داده ها از توزيع نرمال باشد به منظور مقايسه سه كروه يا بيشتر
سه گروه از اين آزمون استفاده می كنيم
Piece
tansital
ae
عردتی
كاركتاسي
فد و بالات
Total
با توجه به سطح معنی داری داده شده در جدول آزمون آماری
که برایر ۰/۰۰۳ می باشد و مقایسه آن با میزان خطای مجاز
ears ay و ee
میزان درآمد پاسخگویان با تحصیلات مختلف از نظر آماری
رابطه معنی داری وجود دارد لذا با توجه یه میانگین رتبه های
داده شده مشاهده می گردد که پاسخگویان با تحصیلات
FL کاردلنی کمترین درآمد و پاسخگویا با تحصیلات ارشد و
eas دارای
فیرست پدید آورنده ؛ على ارچمند
Gimme 0>
خر مد گم
سس |
مج هو
Batons:
امد حي
لسسم
كروه هاى مورد مقاايسه
صفحه 34:
از این آزمون برای بررسی اینکه داده ها از توزیع نرمال پیروی می کنند یا خیر استفاده
می گردد . در صورتی که نتایج حاصل از این آزمون نشان از آن داشته باشد که داده ها
از توزيع ترعال) ييروئ امى كنند جهت! يررسلى فرضبات وهی از آزمون هی
1 20
4 Normal Parameterse.® Mean 254038
سم Std, Deviation 1226317
SE Most rome ‘Apeoluta 0
رحس Diterences
2a
Post owe
Negative 115,
متا ia لعن 4778
oot دهم ید ۳ سارت
Beem و gis
مقدارآماره کلموگروف اسمیرنق.
بجه به سطح معنی داری داده شدهدر جدول فوق که برابر ۰/۰۰۴ می باشد و مقایسه آن با میزان خطای مجاز ۰/۰۵
با اطمينان 18 درصد نتيجه مى كيريم كه داده های مربوط به درآمد پلسخگویان از توزیم ترمال پیروی نمی کنند لذا به
منظور بررسی فرضیانی که با استفاده از اين داده ها محاسبه می شوند باید از آزمونهای ناپارامتریک استفاده نمائیم
لهرست پدید آورنده ؛ علی ارچمند
صفحه 35:
پابایی برسننامه ( آلفای کرونباخ)
اعتبار آزمون به دقت اندازه گیری و ث
بات و پایلیی آن مربوط است . بطور کلی آزمون در صورتی دارای اعتبار است که
عاری از خطای اندازه گیری غیر نظام دار می باشد خطای اندازه گیری غیر نظام دار که بر نمره های آزمون تأثیر می
كذارند غير قليل بيش بينى بوده و اعتبار تست را كاهش مى دهد . مقصود از اعتبار یک وسیله اندازه گیری آن است که
اگر خصیصه مورد سنجش را با همان وسيله ( يا وسايل مشابه ) تحت شرايط مشابه ده
تا چه حد مشایه . دقیق و قابل اعتماد است .
ferns
Once i
Bien Toes
تست سس
oe]
Scale tom debotod
@ tone
> Fes
© Flodman cht sare
1
مهما إل
مرمع 151
00 © Cache cae
[Dreteting سوه Tokay teat of یه
صفحه 36:
Reliability
‘Scale: ALL VARIABLES.
مقدار آلفای کرونباخ عددى است بين ( ١ و ٠ ) و اككر اين مقدار از HIN آلفاى كرو
كمتر باشد نشان از آن دارد که پرسشنامه مناسب کار نمی باشد و هر چه ا
از ۰/۷ بیشتر به سمت ۱ میل کند نشان از آن دارد که پرسشنامه از |1 ل
اعتبار بالاثری برخوردار است . مه | وه
سكم لكر
فهرست يديد آورئده : علی dian)!
۱
NS
صفحه 37:
روشهاى تعبين حجم ذمونه
‘TABLE FOR DETERMINING SAMPLE SIZE FROM A GIVEN POPULATION
s | 5 8 | 5 ۲ ] 85 N
tra n مه | ae 1 ve 12
۳ Wwe ۳ Ye ve Ye
نک wa Tee ve TA ۳
TY. ta 17 < =
ry نک aa 1 55 8
ی نک ند Te 3 5
۳ Te 3 vie F ve
Tae لكف 2 Yee a he
Fat فد Tee 7 cc
Tae a vee لف 2
population size N"is* Note
‘5 sample size "S*
ae ) هی بسن
5 www. irmeta.com
صفحه 38:
ِ
یکی دیگر از روشهای تعبین حجم نمونه استفاد از فرمول کوکران می باشد براى استفاده از لين فرمول كافيست اينجا
کلیک نمائید تا برنامه آن باز شود .
چنانچه تهیه نمونه . تعداد ت
۰ درصد از حجم جامعه را بعنوان نمونه ان
لهرست پدید آورنده ؛ علی ارچمند
روشهاى تعبين حجم ذمونه
شده از نظر شما هزیته زیادی ندارد ۰ برای اطمینان
اب نمایید .
و دقت بالاتر حداقل
صفحه 39:
SPSS & AMOS & LISREL
تجزیه و تحلیل آماری و مدلسازی
در تحقیقات کاربردی
AVA YO ۱
علی ارجمند - کارشناس ارشد آمار
www.pajuheshyar.ir
it-arjmand@gmail.com