مدیریت و رهبری

آموزش و تشريح استاندارد بين المللی ISO 10015

صفحه 1:
‎ee ere Seo‏ رد« بین المللی 9 7130

صفحه 2:
cy ‏بى د‎ (gs Leal, = Sang ‏آموزش‎ —

صفحه 3:
۱-داسد کار یرد راهنماییهای مندرج در این استاندارد ایجاد » اجرا » نگهداری و بهبود راهبرد ها و سیستمهای آموزشی را که بر کیفیت محصولات عرضه شده توسط سازمان تاثیر می گذارد شامل مى شود.اين استاندارد براى همه سازمانها از هر نوعى كه باشند قابل به كار كيرى اسك"

صفحه 4:
sl?) ‏او‎ استاندارد ها و مداركك استاندارد كوه زير شامل مقرراتى است كه از طريق ارجاع به آنها در متن استاندارد حاضر جزئى از اين استاندارد به ا ل ا ل ا ل ل لت باشد . اصلاحات يا تتجديد نظر بعدى آن شامل اين استاندارد نمى شود ولى به طرفين موافقت نامه هايى كه بر اساس اين استاندارد تنظيم شده باشند توصیه می شود امکان به کار گیری چایهای جدید این مدركك را بررسى كنند . در مورد مداركى كه بدون ذكر تاريخ انتشار ‎ie‏ ا ا ا د ارجا شده معتبر است. آخرين اطلاعات لازم را مى توان از ره ار استاندارد های بین المللی معتبر و رایج کسب نمود.

صفحه 5:
۲- اصباژسات وتبار شه ‎Curren elev hice noisy)‏ زر او است:

صفحه 6:

صفحه 7:
‎ata‏ رات فرايند اجرا وتوسعه دانش» مهارته ورفتار جهت تامين نيازها

صفحه 8:
7۱ آموزش : فرایند چهار مرسله ای

صفحه 9:
2۱-۱۴ ولبات فرایند آموزشی نظام مند و برنامه ریزی شده می تواند نقش مهمى را در تارى رساندن به شازمان در جهت بهبود توانمنديها و تامین اهداف کیفی سازمان ایفا می نماید. 0 ccs ee srs ee 00 eee, i pen ey seed Ee ‏استاندارد.و ايجاد تمايز روشن بين راهنمابى و استفاده از يكك‎ ‏ار زر‎ 0 ‏رز‎

صفحه 10:
Oe ey ees NCP rele Se EE ren nee ee) ‏بايستى مراحل زیر را در فرایند آموزش مورد نظارت قرار دهد:‎ ‏الف- تعبين نيازهاى موز شى‎ ب- طراحی و برنامه ریزی آموزش ج- اچرای آموزش 0 re seer

صفحه 11:
۱ ورودى مرحله بعدى خواهد بود.

صفحه 12:

صفحه 13:
ی وخدمات مورد نیاز از درون يا بیرون از سازمان در رابطه با هر یک از و بایستی این کار انجام گیرد بایستی بر عهده مدبریت باشد (به جد اول ‎eres‏ لت رس 9 برای مثال » برخی از سازمانها ممکن است استفاده از کار شناسان برون ا ل ا ل

صفحه 14:
‎eat‏ مت ‎Saga‏ کار گنان مشاركت مناسب كاركئان شايسته ‏ به عنوان بخشى از فرايئد ‎ll‏ ا ا ‎ents‏ ‏فرایند آموزش شده و در نتیجه در تامین موفقیت آن مسئولیت ‏بيشترى را بيذ يرد.

صفحه 15:
-- تعيين نياز هاق آموزشى غنات فرايند آموزش بايستى بس از آنكه تجزيه و تحليل نياز هاى سازمان صورت كرفت و موضوعات مرتئط به شايستكى ثبت" كرديد - ل ا ا ۱

صفحه 16:
سازمان بایستی میزان شابستگی مور نباز برای هر کاری را که‌بر کیفیت" محصولات تاثیر می گذارد تعیین کند » شایستکی ‎GE SES)‏ انجام آن. كار را ارزيابى كند و ا ‎OE Se Sn‏ ۱ مربوطبه شایستگی » تهیه نماید و تعیین نبازهای آموزشی ‎nen Er‏ ا ا ار مورد انتظا ر سازمان در مقايسه با شايستكى موجود کارت .مرت ‎FS‏

صفحه 17:
انجام این مرحله بایستی به منظور پوشش موارد دیل باشد : ‎ESE ey een er‏ انتظار . ب- تعبین نیاز های آموزش مورد نیاز برای کارکنانی که شايستكى موجود آنها با شاتّسَكى مورّد انتظار براى كارهاى آنها مطابقت ندارد. ج- مستند سازی نباز های آموزشی.

صفحه 18:
بدین منظور باید مشخص شود آیا می توان فاصله بین شایستگی موجود و شايستكتى مورد انتظار راااز طريق آموزش كم كرد يا ل ا ا ‎Sy on UN‏ ‎rn ery‏ ريرك ريا

صفحه 19:
‎US as‏ سازمان قبل از فرایند شروع آموزش ‏ بایستی خط مشی کیفیت و خط مشى آموزش سازمان » الزامات مدیریت کیفیت » مديريت منابع و طراحى فرايند به عنوان يكك درونداد مورد توجه قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که آموزشهای مورد ‏برد ‎gut‏ تب هیبنت

صفحه 20:
تسين تتعزيه و تمعلیل الزامات سربوط به شایستگی الزامات مربوط به شایستگی بایستی مستند سای گردد . این ا ار تعیین وظایف کاری و با ارزیابی عملکرد کاری بازنگری گردد. رل رت تسه )25 ‎UNS G5‏ کیفیت» از جمله شایستگی مورد انتظار کار کنان آن » می نواند از د دروئی و بیرونی و از جمله موارد زیر بر گرفته شود:

صفحه 21:
و ا ل ل لك -سوابق حاصل از فرایند های آموزش قبلی با جاری. ا و ا ا 0 - گردش پرسنلی و تغیبرات فصلی در مورد کار کنان موقتی. - صدور گواهینامه های درون یا برون سازمانی مورد نیاز برای انجام کارهای خاص.

صفحه 22:
- درخواستهای دریافتی از کار کنان که فر صت های پیشرفت شخصی را که در دستیابی به اهداف سازمان سهم دارد» مشخص می کند. - نتایج بازنگری های فرایند و اقداقات اصلاحی ناشی از شکابات ‎es‏ ا ۱ -قوانین ۰ مقررات » استاندارد ها و دستورالعملها یی که بر سازمان » فعالیت ها ومنایع أن انیس درد - تحقیق در بازار برای تعیین یا پیش بینی خواسته های جدید مشتری.

صفحه 23:
۲ بازدگری ‎aa‏ ‏مدارکی که شایشتگی موّرد انتظار برای هر فرایند را مشخص می کند ‎Me car CC recom ce ome npr Poe)‏ ۱ بایستی به طور منظم مورد بررسی قرار گیرد: ‎eee eee SPT ESSE SD‏ ۳ شامل می گردد:

صفحه 24:
-انجام مصاحبه با کار کنان و یا تکمیل پرسشنامه توسط آنان » سر پرستان و مدیران "مشاهدات م۳ -اطلاعات. ارايه شده توسط كارشناسان متخصص در زمينه مورد نظر به عنوان درونداد. این بازنگری به الزامات مربوط به وظایف مورد نظر و عملکرد |

صفحه 25:
8 تین فاسله های مربوط به شایستگی ‎PP oe es mele‏ شايستكيهاى مورد انتظار 1 7 ‏و ثبت گردد.

صفحه 26:
۷-2 - شناسایی راه سل های رقم اختلاف مربوط به شاستگی راه حل های رفع اختلافهای مربوط به شایستگی می تواند از طریق ‎UNE Sl‏ ۱ ‎econ‏ وال ا لال ا ‎ere TPES Tele‏ ا ره ۳ 2)

صفحه 27:
۷-۲-2 - لین دشتحصبه هاق نیاز ‎Gl‏ آموزشی هنكامى كه يكك راه حل آموزشى براى رفع فاصله هاى مربوط به شایستگی انتخاب گردید نیازهای آموزشی بایستی مشخص ده و عستند ستازی کر دک مشخصه هاى مربوط_به نیاز های آموزشی بایستی با اهداف ا ل ‎vores lone ne Seo‏ دروئداد براى مشخصه هاى نيازهاى آموزشى بایستی از طریق ‎repre eee)‏ ا 0 نتایج آموزشهای قبلی و فاصله های شایستگی فعلی و در خواستهاى اقدام اصلاحى فراهم كردد.

صفحه 28:
ی آموزشى باشد و بايستى سابقه هاى. از اهداف سازمان را شامل گردد که به عنوان دروندادهای طراحی و برنامه ا ار ل 00

صفحه 29:
0 280 ع رنه وی آموزش ‎ie‏ ad SY Lienert Wee ar ceed

صفحه 30:
ye NEL nes Ear eae الف) طراحى"و_برنامه زيزى اقداماتى كه بايستى به منظور يرداختن به فاصله هاى مربوط به شايستكى كه در بند 5-7-3 تعيين شده استء اننجام 530 ب) تعبین معیارهای ارزشیابی نتایج آموزش و نظارت آموزش (به بند فرعى 5-8 و بند 0 و جدول الف- " رجوع شود.)

صفحه 31:
تن بجدودیها ‎feel PSEC re Syl peer tes ir‏ كند بانستى تعيين و فهرست كردد. Bee Se Pony ‏ل‎ ee Ene een Sree Ce eee es De Sie pepe nese ie 0 ‏الزامات مربوط به خط مشی . از جمله‎ " ۱ ee Lea me eel eel ‏ملاحظات مالى.‎ -

صفحه 32:
“الزامات مربوط به زمان و زمان بندى برنامه. - قابلیت دسترسی . انگیزش و تواناتی افرادی که بایستی آموزش داده شوند. -عواملی از قببل موجود بودن منابع داخلی جهت انجام آموزش یا ‎REST ee ere tees or)‏ 7 محدودیتها در مورد وس در دسترس. ‎ele Nena eS ne ken Te‏ ا ل انتخاب پیمانکار آموزشی( بند ۴-۳-۵) و توین مشخصات مربوط به ‎eC me SEE‏ ا ‎Se‏

صفحه 33:
ا ۱ انبوزش و مععبارهای انتخاب ‎el Te SE IRC ier ee ee Nese ned‏ فهرست شود. روش مناسب آموزشی به منابع ۰ محدودیتها و ‎ne]‏ ا 0 ‎iin‏ ۰ب

صفحه 34:
ار اس وک ار سار هر ال سر "دوره ها وکا رگاهها در داخل و بیرون از سازمان ۳ - تربيت ومشاوره در حين كار ات - آموزش از راه دور

صفحه 35:
ااه را ‎a aan‏ ۱ زى كردد. اين معيار موارد زير را ‎Cale oe ges)‏ . این معی ge es يك -اهداف آموزش

صفحه 36:
050 ‎CCS eee ae‏ تخصصهاى خاص و يا تجربه و افزايش ‎een‏ ره - مدت زمان آموزش و توالی اجرا. "نحوه ارزیابی و صدور گواهینامه.

صفحه 37:
3 ای برنامه آموزشی برای مذاکره با پیمانکار بالقوه آموزش در مورد تدار کات لازم برای فرایند آموزش خاص . مثلا ارایه مفاد آموزش خاص ۰ بایستی مشخصه های برنامه آموزشی تهیه شود. مشخصه های برنامه آموزشی باید از این نظر مناسب باشد که درک روشنی از نیاز های سازمان ) الزامات مربوط به آموزش و ل را فراهم آورد تا مشخص شود که آموزش 3 0

صفحه 38:
‎ee]‏ ی و ار سر بر ار رات ا ‎es ae‏ ۱ ارائه آموزش اثر.بخشن اطمينان حاضل شده و تبادل اطلاعات روشن و آزادانه را میسر سازد. ‏در این مشخصات بایستی موارد زیر مورد توجه قرار گیرد: الف) الزامات و اهداف سازمان ‏ب) مشخصات نیاز های مربوط به آموزش ‎a‏ ا

صفحه 39:
د) آموزش كيرند كان ه) روشهای آموزشی و شرح خلاصه ای از مفاد آنها و) زمان بنتى مربوظ .به الزامات از قبيل مدىّه دوره » تاريخها يداك الكل ديم ز) الزامات. مربوط به منابع از قبيل مواد آموزشى و كاركنان آموزش دهنده ۳ ط) معيارها وروشهاى تعيين شده براى ارزشيابى نتايج آموزشى جهت ۱

صفحه 40:
-رضایت آموزش گیرنده ۱ Soe ns Tae Reet ۱ ‏ا‎ SE Sy ner ron i -تاثیر بر سازمان متبوع آموزش گیرنده -روشهای اجرایی برای نظارت فرایند آموزش (به بند ۵ رجوع شود).

صفحه 41:
8 یقاب پیتنانکار آموز هر پیمانکار بالقوه داخلی یا بیرونی آموزش بایستی قبل از انتخاب ‎Se itr nee sr ore eT ike ener ir genes‏ 00 بررسى: مى توآند"ارزشيابى"اطلاعات كتبى بيمانكار آموزشى ( براى ‎esp Sr Mey Seer Ce lame‏ ۱ ‎OEY ee Ne SE oN pe =e ne eed‏ ‎Pe ee ee‏ اين اتتخاب بايستى در يكك توافق نامه يا قرازداد رسمى كه در آن ۱ me

صفحه 42:
9 رای آموزشی 7 تایه مسئولیت انجام کلیه فعالیت های مشخص شده در مشخصه ‎ee‏ برنامه آموزشتی برای ارائه آموزش » بر عهده پیمانکار ارس ند با این حال علاوه بر فراهم آوردن منابع لازم برای بهره گیری مطمئن از خدمات ييمانكار آموزشى » نقش سازمان در پشتیبانی و ایجاد تسهیلات برای آموزش ممکن است موارد زیر را شامل شود :

صفحه 43:
ار رس سس رش کرد | ا ۱ ‎oe aa‏ یکت روش آموزشی را در ‎of pee‏ PROD) OPM SY LMC) Se cles Ce eeu er ane Oe Oo ‏اجراى آموزش يشتيبانى كند (به بند 0 رجوع شود).‎ ‏ی‎ ‏آموزشی و آموزش گیرنده است.‎ ‎tes Cone es ee)‏ لل ا ‎oe Werle Dr‏ ل ‎BSS‏ انجام اين فعاليتهاست (به جدول الف-" رجوع شود). ‎

صفحه 44:
8 پشتیمانی ‎St Sct eee ۱ ۱ 9‏ آموزش 0 EADS ENC Pee Re SPL te ae oie ere Ene 0 ‏رجوع شود)‎ - توجیه. آموزش گیرنده در مورد ماهیت آموزش و مواردی از فاصله ها که هدف در جهت رفع آنهاست. - ايتجاد ارتباط بين ملاوس و آموزش كيرنده.

صفحه 45:
ا تتبانی در حین آموزش پشتیبانی در حین آموزش میتواند فعالیت های زیر را شامل شود: -فراهم کردن ابزار» تجهیزات مستندات,نرم افزار یا جا ومکان مناسب برای مدرس و یا آموزش گیرنده ۱ RC Tee ree ata Tee ae ‏كيرى تايستكيهاى كشب شده»‎ RUS ESC ‏ا ا‎

صفحه 46:
8 ششتی‌اننی پس از پایان آموزش يشتيبانى يس از يايان آموزش. مى تواند فعاليتهاى زير را شامل شود: "دریافت اطلاعات بازخوردی از آموزش گیرنده» 7 دریافت اطلاعات بازخوردی از مدرسین» -ارايه اظلاعات بازخوردى به مديران و كاركنان دركير در فرایند آموزش:

صفحه 47:
Sin) a ‏ای‎ 4 لباب منظور از ارزشيابى » تاييد. اينَ امر است كه اهداف سازماتنى و اهداف آموزشى هر-دو برآوردة شده اند» يعنى آموزش اثر بخش بوده است. دروندادها براى ارزشيابى نتايج آموزش مى تواند مشخصات. مربوط به نیاز های آموزشی ‏ برنامه آموزشی و سوابق مربوط به اجرای.آموزش باشد. نتایج آموزش غالباتا هنگامی که عملکرد آموزش گيرنده در طی ی ‎CoP roe inc‏ ۳

صفحه 48:
در طى يكك مدت زمان مشخص شده و يس از آنكه آموزش كيرنده ‎ROU sy Ue Sell‏ اه و ا رت شده » صورت مى ‎ey is‏ ارزشیابی ها بایستی به هر دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت و به شرح زیر انجام گیرد: -در كوتاه مدت بايستى 00 در مورد روشهاى آموزش » منابع مُورد استفاده و دانش و مهارتهاى كسب شده در نتيجه آموزش » ‎ln)‏ ل 2 رت - در بلند مدت ‏ پایستی عملکرد شغلی آموزش گيرنده و بهبود بهره ورى مورد ارزيابى قرار كيرد.

صفحه 49:
ارزشیابی بایستی بر مبنای معیارهای تعیین شده انجام گیرد (به بند كر كر رجوع شود). Pe Seat CS area yen eel ar oe el EST ‏ا ا‎ ‏ا ل ا ره‎ nee

صفحه 50:
000 . ۱ ۶ داد ها و تهیه گزارش ارزشیابی ‎el OPED‏ ا سم -مشخصه های نیاز های آموزشی "معیارهای ارزشیابی و شرحی از منابع » روشها و برنامه زمان بندی ارزشیابی -تحلیل داده های گرد آوری شده و تفسیر نتایج -بازنكرى هزينه هاى آموزشى -نتيجه كيرى ها و توصيه ها براى بهبود.

صفحه 51:
ا ا ل ‎Cores eset tee RU ete ea‏ بایستی در سوابی آموزشی مستد ساری کر ددا

صفحه 52:
3 قرایند. آموزش لانت Sel soil ‏سر اذ‎ 10 See ee ae ee RY ‏فا‎ ‏ا ا ا كه‎ ‏عينى در اين مورد كه اين فرايند در برآورده كردن الزامات موزشى‎ 0 ‏ا‎ = me nOey i) ‏فرایند آموزش در هر یکک از چهار مرحله است ۲۰ به شکل ۲ رجوع‎ شُود).

صفحه 53:
3 ا ‎AUS Ses ee ele EC‏ اجرایی مستند سازمان انجام گیرد . در صورت امکان » این اشخاص بایستی از حوزه کاری که مستقیما در آن فعالیت می نمایند» مستقل باشند. روشهای نظارت بایستی شامل مواردی از قبيل مشاوره » مشاهده و گرد آوری داده ها باشد. در مورد روشهای نظارت بایستی در طی ‎ne Se Os Ten nero a‏ ۱ ‎SNP ae) ee te ec)‏ جهت ارتقای اثر بخشی 0 eT eer n Ce De st Ur

صفحه 54:
9 ايان نخسي قرایند آموزش درونداد هاى نظارت ممكن.اسَت تمامى سوابق مربوط به كليه مراحل فرایند آموزش را شامل گردد . برمبنای اين سوابق می ا ا ا ‎ee ee‏ به عدم انطباق ها و اقدامات اصلاحى و بيشكيرانه تشخيص داده شود. چنین دروندادهایی می تواند برمبنای مستمری گرد آوری شود نا مبنابى براى اعتبار بخشى فرايند آموزش و ارايه توصيه ها برای بهبود. فراهم آید.

صفحه 55:
ESS Lie ee OP St] ‏ا‎ a) ‏ل 21251 مك 5 مكاي‎ Cercle PES شایستگیهای جدید » بروز شود. اگر بر مبنای روشها ی اجرایی اقدام نشود ولی نیاز ها ب رآورد گردد » روشهای اجرا 1 ‎Bee ar ree re ce cone Es‏ شایستگی جدید به روز در آید.

صفحه 56:
اگر بر مبنای روشهای اجرایی اقدام 0 صورت ممکن است اقدام اصلاحی جهت بهبود فرایند آموزش یا ابداع يكك راه حل غير آموزشتى ضرورت يابد. به طور کلی ؛ بازنگری فرایند آموزش بایستی هر نوع فرصت بيشتر براى بهبود اثر بخشی هر یکک از مراحل فرایند آموزش را شناسایی و مشخص aS ‏سوابق”مناسبى از انجام فعاليت هاى مختلف نظارت و ارزشيابى » نتايج‎ ‏بدست آمّه و اقدامات برامه ریزی شده بایستی نگهداری شود.‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان