صفحه 1:
حيم
2
ار
حمن
لله ۳
nq]
بسم
صفحه 2:
20 LN WSUCLO MBTU TN)
نقش مديريت اجرايى كشور 001010 كارمندان دولت تبیین سیاست
ها؛,راهبردها و برنامه های a eS fava) ات
(گذشته» حال و آینده)
دکتر سيد احمد طبا ۹
رحاقم ی
صفحه 3:
صفحه 4:
BGR lara oes ale ات
SO Mm hts) aes)
۵ مطرح کردید.
۱
تبصره است NN ۱
۷۹
۰
صفحه 5:
اولین نظام آموزش کارکنان دولت
اولين كام به سمت نظام مندكردن آموزش كاركنان دولت
rer ee ا ا لل 00
SST اي ”
+
۷
صفحه 6:
آأموزش هاي كاركنان دولت بر اساس
نظام آموزش کارکنان دولت
© توجيهي بدو خدمت
٩ آموزش عمومي
ل ا te
٩ آموزش هاي بهبود مدیریت
صفحه 7:
طراحي نظام جدید آموزش مدیران کشور
9 سال 2*2 6] توسط سازمان 0۳ اداري
و استخدامي و eel آن طي بخشنامه شماره
9
0۳
صفحه 8:
Br rr re neces)
و آموزش کارکنان دولت
صفحه 9:
قانون برنامه سوم توسعه و ماده dSo
شكل كيري دوره هاي آموزشي بلندمدت معادل
تحصيلات دانشكاهي و آكادميك نيروي انساني دولت
ل ی
دستكاه هاي اجرايي 000 شد.
صفحه 10:
ممنوعيت اجراي دوره هاي كك
بلند مدت
«ماده ل ل ات 2 0 آیین نامه
اجرايي أن با طرح رويكرد آموزش يودماني-
كاربردي اجراي دوره هاي أموزش بلندمدت را مكر
در شرايط خاص ممنوع اعلام كرد
| ees Some
۹
صفحه 11:
چاپ و انتشار کتاب نظام آموزش کارکنان
دولت توسط معاونت توسعه مديريت و
سرمایه انساني سازمان مدیریت و برنامه
ريزي كشور در سال ©029©612)
#۹
صفحه 12:
انواع آأموزشهاي كاركنان
2
one هاي شغلي
#دوره هاي عمومي
۰ 75
aS es 1
صفحه 13:
۳۹ آیین نامه Le 6/2 نامه
۳0۳2
این ۳
جرايي ماده 06600 ق
3 ) قانون برذ
5
صفحه 14:
بازطراحي نظام أموزش كاركنان دولت براساس
سياست ها و استراتزيهاي نوين دولت در حوزه
آموزش و توسعه منابع انساني ( موضوع
eee 00000
(SONCNSEO
8
صفحه 15:
انواع آموزشهاي كاركنان دولت بر
اساس نظام جدید آموزش
ea Ste See ee hd
00
ee 0 iad
© دوره هاي آموزشي بهبود مديريت 5
صفحه 16:
#مكانيزم هاي انكيزشي جون يك سال تعجيل در
ESE S08) ل ل 0
ازاي طي 2 ساعت آموزش و همچنین اخذ
گواهینامه هاي آموزشي موسوم يه اتوج دوم كاه
هم ارز يكي از مقاطع ت تحصيلي دانشگاهي جهت
برخورداري از مزاياي استغدامي آن ایکا دج
۹
صفحه 17:
ماده 66۴ قانون برنامه چهارم توسعه
صفحه 18:
#تدوین برنامه جامع آموزش كاركنان و
0 دستگاه هاي ۳0 0۳۳
نيازسنجي آموزش در سطوح سه گانه
سازماني» شغلي و فردي
۹۹
صفحه 19:
»بياده كردن نكرش اس ترات تژيك و
جامعیت در آموزش در دستگاههاي
0۳۹
۹
صفحه 20:
۳ ۱
برنامه جهارم» دستورالعمل اجرايي آموزش
هاي كاركنان و مديران دولتي توسط سازمان
مدیریت و برنامه ريزي کشور طراحي و به
دستگاه ه هاي اجرايي ابلاغ شد.
۹
صفحه 21:
BS eB rete) ۳ مندان در قانون
مدیریت خدمات كشوري
(فصلنهم قانون ..
2
صفحه 22:
0 Crh panne.
منابع انساني
#ارتباط متقابل با ديكر نظام هاي منابع انساني
ee ا ا ا ل ae
كه
صفحه 23:
#واگذاری ببشتر خدمات آموزشی و توسعه به
Sih ۲
#کاربرد فن آوریها و رويكردهاي نوین آموزش
وتوسعه
#سرمايه كذاري در برنامه هاي آموزش و توسعه
۹
صفحه 24:
#توجه به كاستيهاي آموزشهاي رسمي در برآورد
نيازهاي سازمان» ae ۱
#توسعه اختيارات دستكاهها در فرآيند آموزش
©تناسب دانشء مهارت و نكرش بانقشهاي
صفحه 25:
»تعريف و بكاركيري روشهاي توان افزايي و
افزايش توان مداوم كارمندان
Te eS eer ا 0 ك1
منظور جلب مشاركت كارمندان
#»تعريف سهم يا سرانه أموزشي كاركنان
۹
صفحه 26:
۳ اه
كارايي و اثربخشي دستكاه هاي اجراييء نظام
آموزش كارمندان دستكاه هاي اجرايي را به كونه
OSes ONES BY ONE ل ا 20057
دانشء مهارت و نكرش كارمندان باشغل
موردنظرء انكيزه هاي لازم را جهت مشاركات
مستمر كارمندان در فرآيند آموزش تأمين نمايد.
۹
صفحه 27:
7 ی
دستگاه هاي ۳۳0 مکلفند تسا رعایت
مقررات اين قنون و نظام أموزش
کارمندان دولت. برنامه هاي آموزشي
كارمندان خود را تدوين نمايند. ۲
۹
صفحه 28:
تبصره
1
برنامه هاي آموزشي مصوب براي اجراء
۳
دانشگاهها و موسسات آموزش عالي انعقاد
قرارداد نمايند.
۹
صفحه 29:
#همچنین دستگاه هاي مزبور مي توانند کلیه
مراحل طراحي اجراء و ارزشيابي دوره
ها و فعالیت هاي آموزشي و پژوهشي خود
Slee ees ees) 0
پژوهشي دولتي و غيردولتي ee
فني و تخصصي آنهابه تايید سازمان
رسیده باشد واگذار نمایند.
5
صفحه 30:
OO oat.
»كليه بورسهاي آموزشي كه منجر به اخذ
مدرك تحصيلي دانشگاهي نمي گردد و از
سوي دولتهاي خارجي يا از طرف مؤسسات
بين المللي در اختيار دولت قرار مي كيرد.
ال 1۹
دستگاه هاي اجرايي توزیع مي eS
۹
صفحه 31:
5
9
»بورسها و دوره هاي آموزشي كه منجر
به اخذ مدرك دانشگاهي مي شود با نظر
وزارت بهداشنت,. درمان و CST
ey) تك اا ES ل
ع 0
=
صفحه 32:
650 7
ل ل SSS fee BC
ا ا 0
آموزشي كه منجر به اخذ مدرك دانشكاهي و يا
معادل لن مي كردد در داخل و خارج از كشور
باهزينه دستكاه هاي مربوطه و استفاده از .
eye) ا ل كت
صفحه 33:
تبص ره :ايثاركّران مشمول مقررات
خاص خود مي باشند.
۹
صفحه 34:
Coc 7
©كارمندان موظفند Susi o | gad 30
و افزایش مهارتها و تواناييهاي شغلي خود اقدام
نمایند.
٩ دستگاه هاي اجرايي شیوه ها و الگوهاي لازم
براي افزا ايش توان و توان س نجي مداوم.
كارمندان خود را كه توسط سازمان تهيه و
PPS! Se eer reer eer el
صفحه 35:
re) 7
۵
0
تصويب هيأت وزيران مي رسد.
#علاوه بر مواد قانون فوق ماده ©© (فصل هشتم)»
ee ern aes Shoes ioe rece nn
۱ و سامانه هاي اجرايي آموزش .
مدیران مي باشد.
صفحه 36:
۱7 ۳۳ ۱ ey ewer
و توانمندسازي (نكرش راهبردي»
( ۳ توسعه اي 9 آينده
صفحه 37:
eB ere eye Sere Lee Bes
آأموزرش و 207 wala! در ۱ هاي
توسعه کارمندان و مدیران در آینده باید با
نكرش راه بردي و سيستمي تمهيدات و
الزامات زير رادر همه ابعاد فرآيند
برنامه ريزي» اجرا 70 )et)) آموزشي
OS Coe nese a (eSB EE)
صفحه 38:
۳ ET CUED lester SYS SY lbs
كاركنان را در جهارجوب نيازهاي توس عهاي
سازمان مورد سنجش و اندازه گيري قرار دهد.
ب ل 0 همه حال خلاقيت و
نوآوري را در كاركنان و مديران برانكيزد.
صفحه 39:
آموزش و توانمندسازي بايد يادكيري مستمر و
افزايش مهارتها و توانابيهاي شغلي را دريي داشته
باشد.
آموزش و توانمندسازي بايد به روز وهمكام با
دستاوردهاي نوين علمي و فن آوري باشد.
صفحه 40:
#»آموزش و توانمندسازي بايد نظام فكري و مدلهاي
0
تت و كارآمدي آموزشها باید همواره در
چارچوب BOSON e CSO eter) اي مورد سنجش قرار
صفحه 41:
ا ا ا 1
ودر 00 معطوف به اهداف توسعه اي
كك
»آموزش و توانمندسازي بايد انعطاف يذير و
داراي قدرت سازكاري با تغييرات باشد.
۹9
صفحه 42:
#ارتباط آموزش و توانمندسازي با قطبهاي
علمي و يزوهشي تعريف شده باشد.
EEE COR See ECS ITS Sir bs
اموزشي رادر فرايند اموزش مورد توجه
قرار دهد.
#۹9
صفحه 43:
تمهيدات و الزامات نظام آموزش و توهسعهددر
Crp 2
#۹
صفحه 44:
هدایت و راهسبري دستگاه هاي اجرايي را
rue Sic eae te beeee لك
نيازهاي توسعه اي سازمان.
©افزايش تناسب دانشء مهارت و نكرش با
rere ان
۹
صفحه 45:
#همسوئي با تغییرات فزاینده creer eee
ترغيب انان به كاربست فن اوريها و رويكردهاي
نوين
9افزایش انگیزش PTS ee Set eee re
مديران و ترغيب أنان به حضور فراكّير و بهبود
۳
58
صفحه 46:
»برون سياري فعاليت هاي آموزشئي و
توانمندسازي کارمندان
| Eee neh Cee
ee OUP Tee CER TIPE meres
صفحه 47:
استمرار و مداومت اموزشها
#تأکید بر آموزشهاي مسأله محور با رویکرد.
مشارکت فعال یادگیرنده
صفحه 48:
OWE OL 2
بويزه منابع انساني
توانمندسازي با نیازها و راهبردهاي کلان
توسعه ۹
صفحه 49:
eS thd ا ا اك
انساني به معرفي الكو و مدل نظام آموزش
#تقویت قطبهاي تخصصي و تقویت بهینه علمي .
و يزوهشي كارمندان و مديران
صفحه 50:
اج د
ول 200
7
صفحه 51:
OT vee ا ا
کلان 9 و ۱3۳ ۳ 0 cee
۳9 ROE
»طراحي ack هاي ۳۳ ۳-9 9
جهارجوب سياستها و راهبردهاي كلان توسعه
اي سازمان
صفحه 52:
#تعیین سهم یا سرانه آموزش متناسب با سهم اعتبارات
در برنامه هاي توسعه اي به تفكيك هرسال
سازمان با نكاه توسعه اي و آينده نكر براساس
شاخص ها و استانداردهاي قابل سنجش
صفحه 53:
0۰۵ سازوکارهاي eee! و
| ا ا ا BE arenes
ل ا ne Lee ۳۳0
0-۹۵ شغلي 3 سازماني
#ایجاد سازوکار مناسب به منظور بهره مندي از
قطبهاي علمي و كاربردي
صفحه 54:
ek براي استمرار و مداومت آموزشها
و همسويي با تغییرات فزآینده علم و
فناوري
»تلاش در جهت تقويت حس مسئوليت»
قدرت تشخيص و خود راهبري 2
صفحه 55:
#اهتمام برنامه هاي آأموزشي و توانمندسازي به
eS) ا ۳
استراتژيك سازمان
»تلاش برنامه هاي آموزش و توانمندسازي به
cle eno Bs ا ال 0
كارمندان به مديريت بر جامعه بجاي مديريت
صفحه 56:
در برنامه هاي توسعه اي سازمان
#»اطمينان بخشي به مديران و كارمندان در
Brew اثربخني برنامه هاي
#۹9
صفحه 57:
ا ا
9
برنامه هاي اموزشي
ey Pe 16, د ا م۳
ياددهي در بین کارمندان
صفحه 58:
#توسعه مهارتهاي كار و زندكّي و سلامت روحي و
رواني SET CS
هماهنگي بیشتر استعداد كاري کارکنان با استعدادهاي
ذاتي آنان
ا ل ا ا 0 0
سطح استعداد كارمندان
صفحه 59:
#تنوع بخشي به مهارتهاي كار و زندكّي و آمادككي
Dee) ا م
#»تقويت هوش معنوي كارمندان و بويلنه مديران
(خودآكاهي؛ خودشكوفايي» باورهاي عمیقء
ككراييء ۳ تنوع پذيري» استقلال رأسي»
تواضع و فروتنضي» ا 0
توانايي تبدیل تهدیدها به فرصت)
صفحه 60:
رویکرد ها و الكو هاي
توانمندسازي
7
صفحه 61:
Set ee re eee)
تدريجي و بلكاني از درون
صفحه 62:
POP Sie wage OVE Dy eee Ee ED)
و قابليتها (كلاس جهاني)
۳ ا ae
١ نيازسنجي و طراحي دوره هاي آأموزشي قرار
59
صفحه 63:
رویکرد توانمندسازي مبتني بر تقاضا و
بازار كار )#4(
#اين رویکرد در زماني که بازار کار بصورت
رقابتي امكان ارائه آأموزشها را در سطوح
a See Ter ees Seeger ges
كيرد. 3
۹ ۱
صفحه 64:
BED ete De a ET h PES atte ESSE)
كت الك ل ا ا ۳
سازمان و مديديتءاستراتزيهاي سازماني»
er eP eB cer ا ل
توانمندسازي و ارائه يك سازمان با قابليتهاي
أرماني و ييشرو
صفحه 65:
رويكرد توانمندسازي مبتني بر تأمين
نظر مشتریان
1 0 ا pe RCT Wy) Yenc
خروجي تلقي 93 اين انديشه بر اين ee
ييش فرض استوار است كه مي توان خروجي را
۱
(CODE Jax 5 vi
صفحه 66:
5 030 مدلها 2
رویکرد توانمندسازي مبتني بر 3
صفحه 67:
مجموعه اي پیچیده اي از دانش باورها و اعتقادات که
باهماز يك سوء منبعي قابل قبولي را براي درك
بهتر از نقاط مرجع استراتؤيك »در سازمان فراهم
ل ا 222
حل مشكلات و رسیدن به ادبیات مشترك در
سازمان مهيا ميكند . :
۹۹
صفحه 68:
رويكرد سيستمي توانمندسازي
توجه نظامند به حیطه هاي دانشي» ۳
الا Cre eo Ser Ck
0 CS آكاهيهاء توانائي انجام
CCIE Tee SLT ere TES)
صفحه 69:
7 3S 9)
0 0 و er ۱۳۹۹ os 9
كنار مديران باتجریه نوعي توانمندسازي
تجربي به شمار مي رود .
۹
صفحه 70:
لك eens ent te 0 |
سنجي- تفاوت افراد يا تفاوت بازتاب هاي
يك فرد در وضعیت هاي متفاوت را مورد
بحث قرار مي دهد.
#۹
صفحه 71:
ل ا 20
فردي - با تأسي از رويكرد آموزشي
(IE «Db GS) ol das 32
اين رويكرد با ارج كذاري بر تفاوتهاي
فردي سازمان فقط استانداد ها معرفي
مي شوند.
59
صفحه 72:
کدام دانه فرو رفت در زمین که نرست
Pre يك انه انسانت اين كمانٍ باشد
۳ با رل mi
Wiech.