صفحه 1:
1 الله الرحمن الرحیم ۱
صفحه 2:
بررسی نظام اموزشى كشورزاين
صفحه 3:
#سال تحصیلی ژايني حدود ۲۱۰ روز طول میکشد این
میزان در ایالاتمتحده ۱۸۰ U9) در جين YO\ روز در
کرهجنویی ۲۲۰ روز میباشد) سال تحصیلی در زاین از
اواسط ماه ays! شروع شده و تا آخر مارس طول میکشد و
به OW ترم تقسيم میشود که اولی Epis! جولای, دومی
از سپتامبر تا دسامبر و سومی از ژانویه تا مارس میباشد.
انها شش هفته تعطیلات تابستانی, دو هفته تعطیلات زمستانی
و دو هفته تعطیلات بهاری دارند.
صفحه 4:
سال تحصیلی از اوریل (فروردین-اردیبهشت) اغاز
میشود و در ماه مارس (اسفند-فروردین) پایان مییابد,
تعطیلات تابستانی در آگوست (مرداد -شهریور) و تعطیلات
زمستانی در پایان دسامبر (آذر-دی) تا اوایل ژانویه (دی)
اس ال تحصلی شام بو با سه ره است )
7 تعطیلات کوتاه در بهار و زمستان و یک 7 تعطیلات تابستانی
شش هفته ای از هم جدا میشوند.
صفحه 5:
8آموزش در ژاپن در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول اجباری
است .1 ۳۱۰ بیشتر دانش اموزان در مقطع متوسطه اول در
مدارس دولتی تحصیل می کنند اما مدارس خصوصی در مقاطع
متوسطه و دانشگاه نیز محبوب است. آموزش قبل از دبستان
در کودکستان oe نگهداری از کودک ارائه میشود که
برنامه د تحصیلی کودکان ۳ تا ۵ ساله شبیه برنامههای مهد
کودکها در ار نقاط جهان است. . نحوه آموزش در مهد
دکها ممکن است متفاوت باشد مثلاً برخی از مهدکودکها بر
بای ار درس بای تاه مه در LE لرحي فقط بر
قبول شدن کودک در ازمون ورودی مدرسه ابتدایی خصوصی
متمركز هستند.
صفحه 6:
#لازاين ن فقط به نه سال تحصیلات اجباری نیاز دارد. سیستم
آموزشی ژاین از شش سال دوران ابتدایی, سه سال راهنمايى
و سه سال دبیرستان تشکیل میشود.دوران ابتدایی در زاپن
بسیار سازمانیافته اما در عین حال مفرح است و بر
ات اام و تقال هات pola ea
را ی ژاینی که میگویند از مدرسه لذت
میبرند از دانشآموزان ابتدایی امریکایی که از مدرسه رفتن
لذت میبرند بسیار بیشترند. تحصیلات برای آنها تا دوران
راهنمايى و دبيرستان كه در طول إن مجبورند برای کنکور
حفظ کردنیها و مسائل ریاضی و علوم سخت و زيادى را
ue Jag ee ee
صفحه 7:
اقلا ژاپنیها برای شروع دوران تحصیل اهمیت بیشتری قائل هستند تا
اتمام آن. وقتی کودکی وارد دبستان میشود جشنهای بزرگی برای
او میگیرند و هدایای گرانبهایی هم هدیه میکنند تا زمانیکه او از
دبيرستان يا دانشگاه فارغالتحصیل می شود .بچههای ژاینی_ معمولاً
بر ارد دهاء 1ه رش سيا رويد نا جد هات اط كا آنا رآ
معوولا براف كرتت ا برشت لش رسي رترت 2 مارم می بر
در بعضی مناطق بچههای کلاس پنجمی را به اردوی اسکی و بچههای
کلاس ششمی را به هیروشیما میبرند. یکی از اردوهای مدرسهای
رایج در توکیو یک تور یک روزه به مناطق جنگجهانی دوم که تونلی
۶را کیلومتری زیر زمین است و تور یک روزه به دیزنیلند توکیو
میباشد. حدود ۳۰ روز سال تحصیلی آنها در اردو, جشنهای
فرهنگی و سار مراسمها هستند.
صفحه 8:
elas es yr ی معط ها ارم له بت ار اما که
ماه مارس ولد شدهاند به یک سال و آنها که آوریل به دنبا آمدهاند به
سالی دیگر میروند. کارشناسان تحصیلی در ژاپن پیشنهاد دادهاتد که
شروع سال تحصیلی از ماه آوریل به ماه سپتامبر یا اکتبر تغییر کند تا
نا ناقى کشورها هستوان شونا يى روز مدرة در زاب از ۸ صبح تا ۳
يعدارظهر طول م ىكشد اما در روزهات مختلف متفاوت است. بأارنكه
ول ویتکا رت ال راهان را
معمولا وقت آزاد و زنگتفریحهای بیشتری دارند. کلوبهای ورزشی
جتی برای دانشآموزان ابتدایی گاهی بچهها را صبح خیلی زود يه
مره کنبایدم و باکت هی بو با ۶ ۷ عصر هد انا بمانند.
صفحه 9:
8 یک هفته مدرسههای ژاپن
الا هفته درسی پنج روزه در سال ۲۰۰۲ در ژاین بنیانگذاری شد. قبل از
دهه نود بچهها فقط شنبهها صبح به مدرسه میرفتند و در سال ۱۹۹۲
آنها یک هفته در ماه هفته مدرسه داشتند که اين مقدار در سال 1990 به
دو بار در ماه و نهایتا در سال ۲۰۰۲-۲۰۰۳ به یک سال تحصیلی افزایش
re و
شد. برای جبران بچهها باید سه روز در هفته فعالیت فوقبرنامهای مثل
بدمینتون يا راگبی داشته باشند. گاهیاوقات این فعالیتها برای ساعات
بعد از مدرسه بچهها و گاهیاوقات برای آخرهفتهها برنامهریزی میشود.
صفحه 10:
فات نشان داده است که حدود ۷۰ درصد از همه دانشآموزان از
هفته پنجروزه تحصیلی خوششان lens درمیان آنهایی که از آن
راضی نیستند, بچههای ۱۲ سالهای هستند که نگرانند این سیستم
جدید جلوی رفتن آنها به یک دانشگاه خوب را بگیرد. سایر مخالفین
میگویند بدون مدرسه حوصلهشان سر میرود. بعضی والدین
شکایت دارند که بچهها زمان زیادی را به بازیهای کامپیوتری و وقت
تلف کردن میگذرانند و کم بودن زمان مدرسه و درس خواندن |
به نفع آنها نیست. بسیاری مدارس غیردولتی هفته شش روزه درسی
دارند
صفحه 11:
#ا دانشجويان زاينى از نظر كيفيت و عملکرد در خواندن سواد, ریاضیات
و علوم در بين دانشجویان کشورهای 0۴60 رتبه بالایی دارند. ژاپن
در تامار دون هاي ارزيا. 2 تن الملات دالشجوبان” با منانكن مره
۵۲۸۷ یکی از کشورهای برتر OECD در زمینه خواندن سواد,
رياضيات و علوم است که در رتبهبندی سال ۱۵ ۰ رتبه سوم را دارد.
۱۳۱۱1 _مردم زاين از تحصيلات خوبى برخوردارند و جامعه اين
سور از آموزش به عنوان بستری برای حرى اقتصادی - اقتصادی و
اشتغال در اقتصاد به همراه فناوری پیشرفته این کشور بسیار
ارزشمند است. مجموعه بزركى از افراد با تحصیلات و ماهر در اين
کشور تا حد زیادی مسئول معجزه اقتصادی زاب پس از جنگ زاین
بودند. بزرگسالان دارای تحصیلات عالی در را به ویژه فارغ
الحشلان عارة مس عشبلا رز مهار هات جود در اقتصار
ييشرفته راين را بهرمند مىكنند.[1١]
صفحه 12:
8 ایجاد هفته پنج روزه درسی برای خانوادهها و جامعه ژاپن به
جالشي تبديل شد زيرا نمىدانستند كه براى ماقت
دانشآموزان چه فعالیتهایی را باید در نظر بگيرند. . در بعضی
مناطق کلاسهای فوقبرنامهای مثل صنایعدستی, سفالگری و
بازیهای خاص برگزار شد. تحقیقات نشان داده است که بچهها
بیشتر در تعطیلات آخر هفته خود به فعالیتهای خارج از منزل
میپردازند اما هنوز تعداد زیادی از بچهها در خانه به تماشای
تلویزیون یا انجام بازیهای کامپیوتری روی میآورند.هفته
پنجروزه درسی مقصر بسیاری از ضعفهای عملکردی در
مدرسه شناخته شده است. این روزها بحث زیادی بر سر بیشتر
کردن ساعات درسی بچهها, کوتاهتر کردن تعطیلیها یا اضافه
کردن به ساعات درسی است.
صفحه 13:
اآاحدود ۸۷,۶ درصد از همه دانشآموزان در مدارس دولتی
درس میخوانند. بعضی خانوادهها نیمی از درامد خود را
صرف مدارس غیردولتی برای فرزندان خود میکنند.تعداد
دانشآموزان رو به کاهش است. در سال ۷(
میلیون دانشآموز از دبیرستان فارغالتحصیل شدند که
اين بالاترين امار متعلق به سال ۱۹۹۲ و LDA میلیون بوده
است
ست.
صفحه 14:
سوجی (پاکسازی مقدس) به زمان ۵ دقیقهای در روز گفته
میشود که همه فعالیتهای بچهها متوقف شده و همه به تمیز
کردن مدرسه کمک میکنند. معمولاً معلمین و مدیران هم کمک
کرده و به بچهها ملحق میشوند
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
#امدارس زاين خدمتكار ندارند زيرا دانشآموزان و کارکنان همه
تمیزکاری را انجام میدهند. بچههای دبستانی, راهنمایی و
دبیرستان همه راهروها, کلاسها و حیاط مدرسه را بعد از ناهار
و ار MN ie ce je ae a es انها حتی
پنجرهها و توالتها را هم تمیز کرده و سطلهای زباله را هم
تخلیه میکنند. آنها اعتقاد دارند که تحصیل فقط یاد دادن
درسهای مختلف به دانشآموزان نیست. همکاری با دیکران؛
اخلاقیات. حس مسئولیتپذیری و رفتار اجتماعی نیز بخشی از
آن است. با اين روش دانشآموزان میفهمند که اگر
کثیف کاری انجام دهند خودشان موظف به تمیز کردن آن
هس مه ظمين اترنيب يعي ام ى كناد همه کی مین رگد
دارند
صفحه 18:
ساعت ناهار درمدارس زاین
همه بچههای دبستانی در مدرسه غذا میخورند ده ۸
درصد راز دس آموران دوره متوسطه هم
دانشآموزان ژاینی در کلاس درس غذای خود را a میکنند
(هیچ بوفه يا کافهتریایی در مدارس ژاپن وجود ندارد) و
خودشان به آماده کردن و سرو غذا کمک میکنند. ae در
aoe مخصوص استیل توسط دانشآموزانی که لباس و
تکش مخصوص پوشیدهاند. سرو میشود. غذا معمولاً در
ان ای ور مه اول مدرسه قرار گرفته است درست
شده و بعد به کلاسهای منتقل میشود.
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
#اغذاها معمولاً گوشت قرمز, سیبزمینی و سبزیجات؛ نودل
مخلوطشده با اجیل و طالبی؛ برنج و کاری و سالاد و
ترشی؛: ! سوشی به همراه Wow و میوه میباشد.هزینه غذا
چیزی در حدود ماهانه ۴۵۰ دلار در دبستان و ۵۵۰ دلار در
متوسطه میباشد. بچهها باید همه چیز بخورند و اگر
معلمي کمی برنج با هر مادهغذایی دیگر در ظرف
دانشآموزی پیدا کند او را مجبور خواهد کرد آن را بخورد
صفحه 22:
یونیفرم دانش اموزان ژاپنی
بچههای کوچک کلاههای رنگی سر میگذارند و علامتهایی به
شانههایشان وصل میکنند که سال تحصیلی gil را نشان
میدهد. در دبستان, معمولاً دانشآموزتن یونیفرم تن نمیکنند اما
برای دوره متوسطه و دبیرستان پوشیدن یونیفرم الزامی است.
يونيفرم يسرها یک کت کتانی آبی با شلوار همخوان با آن و
یونیفرم دخترها دامن تک رنگ یا چهارخانه تا زانو و یک بلوز سفيد
ده يا بلوز سفید با یقه ملوانی است.
صفحه 23:
صفحه 24:
#ا در اين مدرسه به عنوان يكى يله مهم در زندكى ديده مى شود. به
همين دليل مدرسه در انجا 210 ا دارد (مقايسه ان با
ایالات متحده که فقط 180 روز است). حتى اگر شباهت های
زیادی بین سیستم آموزشی ژاپن و سایر کشورها وجود دارد. چندین
یه tees تاره ٩۳ این میم را به یکی از موثرترین سیستم ها
در جهان تبدیل می کند
صفحه 25:
#ابجه هاى زاينى تا زمانى كه به كلاس جهارم
نرسندء امتحان نمى دهند.
6 شاید عجیب به نظر برسد, اما مدارس زژاپن. اداب و روش
ها را بر دانش مقدم است. هدف آنها در 3 سال اول,
توسعه شخصیت بچه ها و ایجاد رفتار خوب است, نه
قضاوت در مورد دانش آنها. آنها می آموزند که چگونه
سخاوتمند. همدل و دلسوز باشند. همچنین به انها یاد داده
Sa eae wee کر وه ۱
صفحه 26:
ال در کارگاه های بعد از مدرسه شرکت می کنند.
8 کارگاه های بعد از مدرسه يا مدارس مقدماتی در ژاپن glow
محبوب هستند. در آنجا دانش آموزان می توانند جدای 6 ساعت در
oe خود, چیزهای جدیدی یاد بگیرند. کلاسها عصرها بر کرار می
و اکثر دانش آموزان ژاپنی در آنها شرکت می کنند تا بتوانند به
poe متوسطه خوب بروند. برخلاف بسیاری از دانشجویان
در سراسر جهان, ژاپنی ها حتی در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات
الا به غیر از سایر دروس, دانش آموزان ژاپنی شعر و خوشنویسی
ژاپنی را مى آموزند.
صفحه 27:
چند نکته جالب درمورد مدارس زاین
1+در کشور ژاپن اتوبوسی در مدرسه وجود ندارد و دانشآموزان مسیر منزل تا
مدرسه را با پیاده روی و دوچرخه سواری طی می کنند
2+مدارس ژاپن سرایدار ندارند و خود دانشآموزان ساختمان مدرسه را تمیز
می کنند و زمان خاصی به این امر اختصاص داده شده است. در زمان این
فعالیت موسیقی نواخته میشود تا احساس خوبی در دانش آموزان ایجاد شود.
این روش تجربه خوبی برای آموختن مسئولیت در کودکان ایجاد خواهد کرد."
3+مدارس ژاپن دو اره اصلی طی سال تحصیلی دارند که شامل جشنواره
ورزشی و جشنواره فر است.
4+هر دانشآموز در مدرسه دارای قفسه ای برای کفش در ورودی مدرسه است و
کتابها و دیگر لوازم دانشآموز در کلاس همراه وی است. علاوه بر کفشهای
معمولی دانشآموزان در مدرسه به یک جفت کفش ورزشی نیز
صفحه 28:
8 5+سه سال اول تحصیل, بدون آزمون !
جرا داش أموران زابتى ذا مقعلة جهارم تخصيل شان تيازى يا آزمون ذادن تداريد؟
Le كه ژاپنیها برای رفتار و ادب ارزش بسیاری قائل هستند.
8 6+همه دانش آموزان ژاپنی غذایی یکسان میخورند؛ یک وعده غذایی متعادل
اف 7 در مدارس دولتی زاین هنرهای سستی آموزش داده میشود.
صفحه 29:
ife/ja he ۲ [|
at/life/ja ools
8 مفاله اقایان مهدی عسکری. رضا پریزاد
8 مقاله دکتر علی اصغرماشینچر
صفحه 30:
پایان