صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
— Bl FBIM SASS gat Sed hy Cae ‏دی(۲۰۰ ( ادبیات توسعه در جهان از بعدجنگ‎ از گیرفتة: هدف, کشف چگونگی بهبود شرایط كشورهاى عتبمانده (يايجهان سوع) تاشتاظ متانتبا هفچون کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته است. ‎ee‏ ‏امروز تلقی ما از مقهوم توسعه, فرآیندی همه‌جانبه است (نه فقط توسعه اقتصادی ) که معطوف به بهبود تمامی ابعاد زندگی مردع یک جامعه ( به عنوان لازم و ملزروم) است. ابعاد مختلف توسعه ملی عبارتند از : توسعه اقتصادی, توسعه سیاسی, توسعه فرهنگي و اجتماعی, و توسعه امنیتی (دفاعی ). مناسب نیست بدون توجه به كليه ابعاد توسعه, صرفا به يك جنبه اولویت بخشید و دیگر بخش‌ها را در دستور کار آینده قرار داد.

صفحه 5:

صفحه 6:
جتماعی نب نم همرپررت اسپنضس (همچون نظرریه داز ديك بد نودو دكيي رفون اعطم اث ات ای رارکت از نادگی پوس "بيجي دكى ” یار وت وه کون مي‌داند به نظ ‎ale gl‏ بيب انسانی با گذشت زمان از قوحش به تعدن و طی مراحل خاصی به وضعیت کنونی رسیده است و به‌طو رکلی جوامع انسانی دارای روحیه ستیزه‌جویی و جنگ‌طلبی هستند و تنها از طريق تفوق صنعت, روحیه آ رامش بر جامعه حکمفرما خواهد شدگ — Bl

صفحه 7:
یگ سنت جامعه شناختی به یک ae ‏"جوام سنتى“ درمقابل‎ ae ‏و9‎ ‏پیشرفته (مدرن).. برداحته انجوچه طوری که در یک سو ما با ج‎ سعه‌نیافتگی از آن آغاز می‌شود)و در سوی 7# نتی (نقطه‌ای که توسعه‌نی = ‎ds) pF IOS‏ جوامم بو کرانیک خی | روب رو هستیم.

صفحه 8:
بدون سواد متجانس و با احاس قومی همراه پا انسجام گرروهی اننت و ‎ct jl tb,‏ حَوْدبَةحودى و غي انتقادى و شخصى هستند. كروه خانواد گی, واحد عمل است و معنویت بر مادیت غلبه دارد (اقتصاد از نوع منرلتی است ). ردفیلد جامعه شهرری را اجتماعی محزا تعرریف نمی‌کرد بلکه آن را قطب مقابل جامعه قومی (در انتهاى يك طيف ) مشخص فى كرد. — Bl

صفحه 9:
— Bl ‎2215S ge‏ 9 جریان عمومی, ‎ete‏ ىبت كترى اذ نوع شهم, تغییم يافته و دگ‌گون می‌شودم ردفید ‏ شه نا نهنیع عمده دگیگونی‌ها دانسته ودرا 2۱ فترایش تاثیرات زندگی شهری, سبب سب ازهميا شبد كي شو ‎ae ae‏ فرهنگی" ) گردیده و الگوهای رفتاری فردگرایانه و مادی بیشتر ‏شده است. ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
— Bl ا سر جامعه استوار است. ‎pole go SS SK jx, ee‏ تاختی به لور کر 2 ‎Sih ai ae ٩‏ چنین تفکیکی است. درو افح یی روی تفکیک متمر کنر شده و فرآیندی است که در آن واحدهای اجتماعی مستقل و تخصصی‌شده به جای واحدهای قبلی استقرار می‌یابند. اسملس معتقد است که وضعیت تخصصی‌شدن, در زمینه‌های مختلفی همچون اقتصاد, خانواده, نظام سیاسی و نهادهای مذهبی به وجود می‌آید.

صفحه 11:
اقتصادى ) ناشى اذ اين جهار تخييس جّای ابزار و روش‌های سنتی )5 ۳ جاى صرف معیشت ( کشاورزی ), جایگزینی ماشین و کارگران به ‎Ta‏ ‏جای بازوی انضان و حیوآن ( صنعت), و ح كت به سمت شه منشينى ‎١‏ به جاى روستانشينى ( بوعشناسى). — Bl

صفحه 12:
!کید م‌و رد که باعث گذار از مرحله جامعه نتنتئ نه ات2 از: (۱)جامعه سنتی,(۲ ) شایط قیل تین اقتصادی,(6)ته لوغ (۵) مره مصرف تودموار: او( تصريح مىدارد كه رشد اقتصادى بايدار ثيازمند اا ل ی کارآفرینی " دز جامعه است. امبصاد ا علي - Fl

صفحه 13:
ج. دیدگاه مار كسيستي از توسعه درحَال توسعه از دو بخش کاملا ی ول بخش سرمايةدارى كه يذيساى ‎5b cob ce byes 55‏ به دنبال کسب ‎im‏ ‏حداکش سود است. دوم بخش سنتی کشاورزی که ایستا بوده و ‎aS‏ مازادی برای بازار داشته و علاقه کمتری به كسب | حدا کش سود دارد. — Bl

صفحه 14:
كشورهاي در حال‌توسعه بیکاری را میزان بهره‌وزی کار (و نیروی کا) وابستگی زیاد به تولیدات کشاورزی ویا صادرات مواد اولیه (متابع طبیعی) 3 وابستگی اقتصادی و آسیبپذیری در روابط بین‌المللی ‎ue ey le LL‏ وتا ند ‏م ی مر ۰ ‎° ‎۰ ‎— Bl ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
مشخصه‌هاي اجتماعي کشورهای در حال توسعه ۰ ب. 8ه شتات متوسط asc" ‏مشکلات بهداشتی و درمانی‎ ae ۳ 7 — Bl

صفحه 16:
نوسعه اقتصادی چیست؟ Ts TQUGDQRRGRDGQOGUOUD sobexs!io0000 0 ‏۱۲0000فرایشاثروتللا000000000000000000000000‎ ۲ ۱ 10011000000 شتغال 000000101000000000100010000000000 2( 74 Fl

صفحه 17:
مد امه( ریشه کیت ) اهداف توسعه اقتصادی ۲- ایجاد اشتفال |

صفحه 18:
شاخص‌هاي توسعه اقتصادي (GNA, Set. 5 د. شاخصهاى تكيبى توسعه و. شاخص توسعه انسانی ‎(HDD)‏ — Bl

صفحه 19:
مدل توسعه لوئیس-في-رانیس (8--ا): 3 اول قش سبي ‎Aare SE‏ آن بهمهوری بسیار پایین (حتی در حدصفر او : دوم, بخش صلعتی] کهدازای بهمء‌وری بالابی است و به تدریچ از بخش روستایی: رزو كارو خاب آن مي‌گرفق:

صفحه 20:
رویکرد سیاسی و حاکمیت قدرتها رویکرد تاریخی رویکد دور باطل

صفحه 21:

صفحه 22:
آموزش و پرورش» دانایی و توسعه .

صفحه 23:
نهاد آموزش و پرورش به عنوان يك سیستم داراي لفه است که عبارتند از : ۱-دروناد(اق1 18 )اش آموزان داتشجویان ۲سعوامل )3 5 ‎Agentst) ccs‏ ):معلمان,كتب و محتواى آموزشى,محيط آموزشی ... ۳-برونداد(] 0۷0 ]624 ) : دانش آموخته گان ,فرهنگ و دانش تولید شده ... ‎Pa im‏ ‎back). > sb-t‏ 66 ۳) : ارزیابی فرایند در جهت رفع نواقص احتمالی و بهیود کارایی - — Bl

صفحه 24:
‎f :‏ پردازش دز و ناد وايحاد تفییر و تحول در آن (در دانش آموزان)بگونهای که واجَد کلیه ویگیهای یک انسان نوو مدرن باشند تا بتواتند ضمن لاي گذآزی بر محیط پیامون "۳ خود آن را به گونه ای ساماندهی نمایند تا مناسب و در خور تغییررات ناشی از امواج مهیب مدرنیته باشد.چنین فردی از دید اینکلس دارای ویث‌گیهای زیس است: ۱ ‎Bl‏ — سس تسس ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
۳-داشتن آیده و توانمندی تسلط + 6 -قابل محاسبه دانستن جهان . ه-احترام بد ديكرران . ‎altel‏ به علم و تكنولوثى. ‏* ۷-احترام به بسراسرى و رعايت حقوق دیگران. ‎ ‎— Bl ‎

صفحه 26:
: از نظر ارسطو انسانها پنج نوع دانایی دارند سوفیلا 50]0193)یاحکمت نظبری ۰ ۰ حکمت زندگی هر روزه» كه این دانیی مبنای بقیه است - یعنی چططور میان جمع زندگی گردن . - سس سس

صفحه 27:
شاخص دانابی کشورها زیرساحت اطلاعات و ار قاطا نظام نوآوری نظام تدییس - 2

صفحه 28:
Government Office / Local Government Citizen Corpor: ‏4ك‎ In 2

صفحه 29:
محور هاي فلسفه آموزش وپرورش روش که اکنون مد نظر قررار گرفته توجه 1 جهتجل مشکلات کنونی و بستر سازی بر ایتخاد یک نظام آموزش رو تن حالف در کشورموش واقع شود:

صفحه 30:
‎cla jaa! jel Aa - ٩‏ قانون اساسی »اندیشه های حضرت ‏"امام(ره) بجهان: ‎cla Syne‏ جامعه اسلامی و نیازهای زوبه ‏رشد آن در سطخ ملی ول المللی.یافته های تحقیقات وپزوهش های آموزشی وپررورشی المللی وتحرییات اند جامعة آموزش وپررورش در ‎ ‎ ‏۶ 2- فلسفه آموزش ویررورش حاکمیت معیارها وارزش هاى اسلامى برنظام مديريت وتشکیلات اداری به منظور بالابردن ظرفیت خالاقیت و توان تولید ایده وابتکار عمل در مدیران از طرريق تفويض احتيارات متناسب با مسئولیت به مدررسه :منطقه »امنتان وستاد را کانون توجه قرراردهد. ‎ ‎— Bl ‎

صفحه 31:
فا سمازی وکا بست رهیافت پژروهش توانمندیهای مدیرران و معلمان؛ کارشناسان در 4- مشاوره با خبگان ای تخمین نله و جهن گیری های آن در تدوین فلسفه آموزش وپرورش, جدی گرفته شود. * 5- به توانمندی های جامعه آموزش ویرورش کشور ناه مثبت داشته باشد. 6- به چالشهای جهانی ؛ ملی وبومی آموزش وپر‌ورش توجه وعنایت ویثه داشته باشد. — Bl

صفحه 32:
کید برآموزش ویاد گیرری ارزشها و کسپ * 8- رای پاسخکونی به تیازهای محلی#بومی ومنطقه ای اختیار وفرصت تولید فکنر؛برزنامه ریری محلی ومتطقه :یرای مدر سماومطته قایل شودء | * 9- برنامه درسی (مجموعه فعالیت ها وتجارب ناددهی 7 یادگیری )با نظام ارزش های اسللامی ء اصول؛اهداف و ضرورت های جامعه اسلامی؛ انطباق و هماهنگی منطقی ایجاد کند. . — Bl

صفحه 33:
‎geek 810 ۶‏ توانْمندی هایی مثل توان تفکم ‎ONS BME‏ ‎ous Se‏ ؛نوان تولید‌توان جستجوگری:توان از نو نگرزیننتن ‎ ‏وفراتر نگ توا تائیر گنزاری و نوان یاگیری بهترمهارتهای پروهشی مها رتهای مطالعاتی و ارتباطی: وهای ژندگی فردی و اجتماعی و...مورد: | توجه قرا كيرد ‎ms‏ ‏* 11- بهره گیری از فناوری جدید اطلاعات و ارتباطات در فرايند ياددهى - يادكيرى مورد توجه قرا ركيررد. ‎ ‎- Fl ‎

صفحه 34:
رورش را در تمامیت خود درک کندوآذرا هدف ها وسیاست های تربیتی راهب خواهند اگرفتن مسایل کی فلسفی ؛ نمی توان بياببت های موجود آموزش و پرودشی * 13- باور داشته باشیم» آموزش وپرورش کشورمان تیازمتد کار بالینی است و نیاز به سس نظریه پردازی و مذل سازی دارد:براین اساس فلسقه آموزش و پررورش باید فرهنگ مطالعات بالینی را رهنمون شدهء اشاعه دهد تا موجبات توسعه کیفی آموزش وپررورش شود. — Bl

صفحه 35:

صفحه 36:
* 3مدیران واستانذازدهای مدیریتی * 4کارمندان * 5علم آموزان ‎a oe alas 6‏ ۱ ۰ ۲ بمرتيم وتغلم دازد: ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
راهکارهای پیشنهادی در برنامه ریزی آموزش و پرورش * الف )7 در بخش مدا اجرایی و آموزشی باید به ساختار مدیریت عقلانی توجه وی . تلفیق هر چه بیشتر مدیریت های سنتی کارآمد با - در اداره بخشتهاییازفعالیت های:آهوزش وپژوزش می نوان از تجربیات موفق بخش خصوصی در زمیته های آموزشی ‏ مدیرینی و افتضنادی بهره متد شد. سس - در بخض مدیریت آموزش و پرورش می توان هرچه بیشتر از توانمندی های موجود و باالقوه ای که در فراگرد مدیریت آموزشی لحاظ تشده آند ؛ بهره مند شد و تصمیمات مدیریتی را برمبنای اجتماعی عالمانه تر اتخاذ کرد. — Bl

صفحه 38:
* - باید به تأثیزگذازیعجزیان آمورشی"شتحیح در تسیل و توانمندی نیروی انسانی كارامد توجه ویو 2 ۱ نا گفریهای زرا در اين ميان يه عنوان عاملى ب حياتى مد نظر 03/113 * مديران و مسئولان كشور بايد به اين باور برسند كه آموزش كارآمد و صحيح در كشور ركن اوليه تربيت نيروى انسانى كارآمد است كه براى اين مهم باید به سرمایه كذارى هاى راهبردى و دراز مدت انديشه كرد و نه به تسكين هاى موقتى و ‎ae‏ 4 سس

صفحه 39:
آدرسازمان آموزش و پرورش در جهت ایجاد ى بايد از اولویت های اولیه برنامه ریزان در این ج) قوت بخشیدن به روا درك متقابل بين نيز وزارتخانه باشد... * - نگرش ‎ene‏ دهه سوم پس از انقلاب . که شاید بتوان آن را معلول جریان جهانی شدن یا تقابل سنت و مدرنیته و یا تغییر الگوی در جامعه دانست اما به هر جال باید آذعان کرد کاستی کمی و کیفی در جریان آموزش کشور نیز در ظهور آن بی تأثیر نبوده است . - تبیین برنامه هایی در جهت آموزش های مهارتی در کل کشور که در کنار آن به نیازمندی های استان هاق كشور تيز توسة شوة و فرهتك و ستتتهاى بومى مناطق تختلف كشور در بخش برنامه ریزی های آموزش و پرورش مورد توجه و احياء قرار كيرند. — Bl

صفحه 40:
حصویر (۲۱-۲: انواع پایداری برای تامی نآسایش و رفاه پایدار 24 Bl

صفحه 41:
برورش كار آمد

صفحه 42:
معناى ياد كيرى (كنج درون) از دیدگاه - سازمان یونسکو در سه حیطه با عناوین . ‎lo,‏ | | Head H2 = Heart * دست توانستن ,انجام دادن و ۲۳۳۹ مهارتهای شروری ندکی ۰ ‎HB = Hand‏ 1آططط-ه' — |

صفحه 43:
a Ulclaimantjob = User Data seeker at home “the Employment Services Unemployment Insurance Labor Mark ake Training Other One-stop Career Services Unempoyiment lnsurance UL Claimant at Local ۱ ۱ Office or One-Stop 4 ‏اح‎

صفحه 44:
ویژگی های آموزش و پروش نوین یه به پدیده ی جهانی شدن و زندگی در جوامع فاقد ركن اناس باد كيرى: يادكيرى براى زيستنء داشت و تربيت همه جانبه و استفاده از تمام ظرفيت هاى انسانى و توجه به منهوم بهره ى حا و تأكيد بر ضرورت توجه بيش از بيش بس برورش ظرفيت هاى عاطفى در نظام هاى تعليم و تربيت 4 به کارگیری شیوه های فعال مشا رکتی و تجربی در آموزش 5- تأکید بر ضرورت پررورش تفکر جانبی و تفکر حلاق در دانش آموزان و عدم تکیه انحصاری بر 55 تحلیلی. — Bl

صفحه 45:
از آن به عنوان مکمل ظرفیت عقلانی با توصیه ور ش» ور در باطن, مراقبه و تأكيد ب هشيارى.و آززشمند در جریان تعيم و تربيت. 7- توجه به ظرفيت يا توانابى شهود يدرك شهودي و ضرورت حسن استفاده از آن در تعليم ور | ‎ee‏ 8- اهميت ویه ی خلاقیت و هنر در نظام های آموزشی ‎-٩‏ استفاده از تکنولوژی نوین اطللاعات و ارتباطی ‎ ‎- ‎

صفحه 46:
- ‎ons‏ در راستای مساثل اقتصادی و تجاری و مهارت ‎GE‏ تعلیم و تربیت باز نماند. ‎ ‎eee Be Sas aa s—‏ طرراحی و تدوین برنامه های برسی و چزیان آموززش (نظرربه ی هوارد كابيدنيياء ‏۲۳ تأکید بر آموزش ارزشهایی مانده عشق ورین ضلح؛ اعترام به محیط زیست و تعاون وهمکاری ۲ مر برنامه های ‎ne‏ ‏۳ اتخلار ويكردهاى تلنيقى دن أموزش و جر ووش ويد ‎gol J 5 SIS‏ تلفيق ديد برنامه‌های درسی و قرار دادن ساعاتی از هفته در قالب (( زنگ مطالعه ی تلفیق) ) در قالب یک ماده ی درسی جدید. ‏14- توجه بيشت به وضعیت آموزش پایه در کشورهای مختلف دنیا از نظر کیفیت آموزش هاء زمان بهره متدی در آموزش و بالاخره تریف مجدد از سواه و اقسام سواد مانند سواد کامپیوتری: سواد تکنولوژی؛ سواد فرهنگی و ... 3 ‎ ‎

صفحه 47:
نظام آموزش و پرورش در کشورهایی که به شیوه غير متمرکز عمل می کنند :بر سه اصل مهم استوار است 2- ترغيب و شویق میریم مزمسات واتضتن های ذاطلب به منظور سرمایه گذاری و شرکت در امور آموزش و پرورش ‎TE‏ 3- اجتتاب از مر و نهی صریح از طررف دستگاه مکی آموزش و پررورش در زمینه ی | امور تربیتی نواحی و مدارس و تحمیل نکردن نقطه نظر‌هایی در مورد برنامه؛ سازمان مدارس؛ شیوه تدریس و استخدام معلم. — Bl

صفحه 48:
پیشنهاداتی در امر دست یابی به آموزش و پرورش کار آمد ك0 ‎-١‏ انطياق نظاة سا ‎Ste ‏2- بیسازی مداخ رو ی آقتاتی دز قالبیاَستحی و با هدف کیفیت بخشی و کاررآمد ساختن نینزوی انسانى. ‏تصملیم گیرری با تحولات نوین جامعه در قالبا توسعه ‎ ‏3- به كرينى نيروى انسانى مطلوب در قاب يك برنامهى بلثلاقدت ب اساس سياست هاى جديد ‏آموزش و برودش. ‏4- احتساب حضور دانش آموزان به عنوان هدق و هسته ی اصلی فعالیت های آموزشی و پررورشی به صورت فعال؛ پویا و مداخله گر با استفاده از روش های فعال و خلاق. ‏5- رویکرد ایجاد انگیزه های درونی بای یادگیری و تلاش و کوشش خودجوش دانش آموزان. ‎— Bl ‎ ‎

صفحه 49:
مدیرریت مدارس و با استفاده از نیرروهای بومی و محلی. 8- توجه به تحولات,فناورری اطلاعات و ارباطات و ای منید و به جا از امکانات موجودو | نين توسعه ی امکانات. 9- بهره گیری از همکاری های بین المللی و منطقه ای و تبادل تجربیات سازنده. ۰- انطباق ساختار محتوای آموزشی با نیازهای واقعی دانش آموزان و مناسب بودن مییزان حجم دروس مختلن. ۱- در نظر گرفتن دروس میان رشته ای و توجه به خلاقیت ها و ابتکارات متنوع دانش آموزان, — Bl

صفحه 50:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان