صفحه 1:
هم به تعظیم توریزد آبشار
هم به تکریم توخیزد كوهساريم سيم
صفحه 2:
صفحه 3:
عنوان آأموزش
پیشگیری ازسوءمصرف مواد
صفحه 4:
(Howard Abadinsky 3) والاورف:9۳2))به نل oe
#پرسش اصلی اين نیست که چرابسیاری از ساکنین
<<. زاغه ها به اعتیاد روی می آوردند»بلکه باید اين پرسش
مطرح شود که چرا بسیاری از افراد از ماده تدرتمندی " @
که درايین شرایط سخت به آنها آرامش میدهد.اجتناب می کنند؟
صفحه 5:
عی آمریکا
مصرف مواد مخدر را به عنو
تعديل شده وكسل کننده مي دانند که
دارويي وپزشکی خارج شده اندوبه
te asl aS Mh لسع oik
جامعه زیان اور است.
*ازدیدگاه قانونی : غیرمجازبودن»
اخلاقی:محرک و هدف»
دارویی:پیامد روحی وجسمی
اجتماعى:مستوليت واثرتامطلوب بريديكزان
صفحه 6:
انجمن روانپریشی امریکا(906))سوءمصرف مواد را الگوی عدم
سازگاری استفاده از مواد اطلاق میکند که بوسیله پیامد های
نامطلوب »مهم ومتناوب آشکارشده است.
*تدوام استفاده باعث ناتوانی درادامه کار».تضعیف روابط اجتماعی»
رقتاركطرناك وبرخاشكرائه شود.
فردسالم كسى است كه هركز موادمخدر روانكردان وياممندع شده را
مصرف نکرده باشد
موجه
صفحه 7:
براساس اثرات اولیه برسیستم عصبی :
1م اند کنندم هط
7 صطلی) _تحریککنندم هازکافلین»نیکوتینکوگائین, بالمفتامین
.سس دراك تسوهم زا:فنسيكليدين)0<)»ليسرزيكا سيد دوإتيلاميد
(80)را؛مسكا ين (كاكتوسمكزيكىع
#کانابیس به شکل ماری جواناهرسه ویژگی را داراهستند
صفحه 8:
0نورمن میلر 99) واه اعتیاد را بجای مصرف مواد
مخدربکاربرد :
0 مشغله ذهنی
0 بی ارادگی
صفحه 9:
0 دنیس دونووان 0660)اعتیاد را الگوی رفتاری
پرخاشگرانه وپیچیده باداشتن اجزای رفتاریجامعه
شناختی»ءروان شناختی وزیست شناختی می داند.
صفحه 10:
اد
6. رابطه بين جرم ومو 5
ْ مصيرف موا متكدر
“al عجرم
متغیر روانشناختی واجتماعی
A
مصرف مواد مخدر
06 وه
صفحه 11:
۱- افیون ها:هرونین ءتریاک ءمرفین » کدئین ومتادون
۲- کوکانین و کراک
۳- الکل
6 آمفتامین ها
7- آرامبخش ها
۷- نیکوتین
۸- سایر مواد اعد ود
صفحه 12:
صفحه 13:
وابستگی بیش از هروئین
کاهش 00 سال از عمر
اولین عامل مرگ قابل پیشگیری
مسئول نیمی از بیماریها
0 درصد سرطانها
مسئول 60 درصد سرطانهای ریه
عوارض دود دست دوم وسوم
خطر برای زنان وکودکان
تأثیرعوارض تنباکوی بدون دود
صفحه 14:
8
سرطانهای گوارشی
زخم معده وورم معده
ورم معده
پانکراتیت
سرطان مري
هپاتیت الكلي
سیروز کبد
صفحه 15:
مشتقات طبیعی :» تریاک وشیره
فراورده های نیمه صناعی : هرویین
( کراك )
فراورده های صناعی : مورفین -
کدیین - متادون - لام - مپریدین -
اکسی کودون - دیفنوکسیلات - ترامادول -
بوپره نورفین و ...
وه
صفحه 16:
ترياك » شيره خشك شده كياهي به نام خشخاش
است که از آن مواد اعتیادآور گوناگوني
سوخته » شیره » کدئین» مرفین » := eet
هروئین , متادون , دیفنوکسیلات , بوپره
نورفین و... به دست مي
عوارض روانی اجتماعی
افسردگی
اختلالات خلقی
ناکارآمدی اجتماعی اقتصادی
صفحه 17:
اتسين سرخوشي اثرات دراز مدت
خواب آلودگي . رخوت و ws apa ob
خمودي و احساس شل شدن “بي ثباتي خلقي
عضلات *روياهاي نامطلوب
در خواب
2 کاهش یا افزایش فعالیت
”يبوست
ea” انكيزه
3
صفحه 18:
Short-term effects of
Heroin
Centrat
~ Euphoria
— ~ Atternately alert
1 2 and drowsy state
Mouth
5 - Dryness
صفحه 19:
آثرات مصرف کوتاه مدت کراک
*خشكي دهان
در دستها و پاها احساس
ساستفراغ
“بي قراري شدید
“تا جند ساعت سر كيجه
“نابساماني در مغز
*كند شدن حركات قلب
“كندي تنفس
تذکر:
#در مواردي حرکات قلب و تنفس
انچنان آهسته مي شود که منجر
به مرگ فرد مي شود
اثرات مصرف بلند مدت کراک
"اعتیاد و وابستگی
"به وجود آمدن تحمل و وابستگي
جسمي شدید و در نتیجه بازگشت
به مصرف اجباري و مجدد
“تغييرات بارز در مغز و رفتار فرد
صفحه 20:
شيشه (متامفتامین)
متا آمفتامين يك ماده محرك بسیار اعتیاد آور است که سیستم
اعصاب مركزي يعني مغز و نخاع را شدیدا" متاثر مي کند
< ومانند آمفتامین ها باعث فعالیت و تحرك ۰ کاهش اشتها و احساس شادابي
مي شود .
نکته : آثار اين ماده بین 6 تا 8 ساعت طول می کشد . بعد از سرخوشی اولیه .
حالت تحريك پذیری پیش می آید يعنی مصرف مجدد را آغاز نماید .
صفحه 21:
*ناتوائى شدید جنسی
پوکی استخوان
ایدز وهپاتیت
#سو ظن واختلال درقضاوت
#کاهش عملکرد شغلی وفیزیکی
صفحه 22:
صفحه 23:
عوارض جسمی
#خونریزی مغزی
۰ 34 قلبی
#خونریزی ریوی
سوتغذیه وعفونت روده
#بیماری های ربوی
2 1 #ناکارآمدی اجتما
#ناتوانی شدید جنسی اقتصادی rms
#خونریزی واختلال بویائی
صفحه 24:
عوارض جسمی
#حمله قلبی
#تخریب کبد
#تخریب کلیه
#ناتوانی شدید جنسی
#پوکی استخوان
صفحه 25:
* ال اس دی» فن سیکلیدین» مسکالین
۰ کانابیس ها : حشیش » بنگ » گراس » گل » علف » جوینت »
ال اس دي قویترین ماده توهم زاست و ازنوعي
ماده استخراج شده ازقارچي انگلي که برروي
گیاه چاودار زندگي مي کند , تهیه مي شود
صفحه 26:
حشیش نام يكي از تركيباتي است که از گياهي
به گزنه به نام شاهدانه هندي به دست مي
آید. حشیش بر خلاف تصور معمول» اعتیاد رواني آن بسیار قوي است. به
برك اين ماده كراس يا ماري جوانا و به صمغ آن حشیش مي گویند و تا
00 برابر قوي تر از برك آن است .ساير مواد مشابه آن ( كه
همكي از همين كياه تهيه مي شوند ) در کشور ما
نام ه
صفحه 27:
عوارض جسمی
*افزایش اشتها قرمزي چشمها
*افزایش ضربان قلب
اخشكي دهان
*افت فشار خون
"سركيجه
* عدم تعادل حركتي
عوارض كوتاه مدت
كاهش باز داري اجتماعي در رفتار و بي
ظن » توهم واضطراب
عوارض بلندمدت
احتمال ابتلا به آسم و برونشيت
بردازش اطلاعات و افت عملكرد مي شود
ابتلا به بيماريهاي ريوي مثل سرطان ريه
كاهش مقدار اسيرم در مردان
كاهش خطر ناباروري در زنان
ايجاد وابستگي عاطفي و رواني و نیاز به
افزایش مصرف براي رسیدن به حالت
نشتگي اولیه
صفحه 28:
۰ ماده مخدر کروکودیل از ترکیب "قرص کدئین" با "بنزین"»
"تینر"» "ید" "جوهر نمک" و "فسفر قرمز" تولید هیشود.
اين ماده مخدر كشنده به عنوان جایگزینی برای
«هرونین» تبدیل شده و قیمت آن به مراتب پایینتر از اين
ماده مخدر (هروئین) است» اما به دلیل مواد خطرناکی
که در آن وجود دارد» از هروئین کشندهتر است.
دو مخدر «برنز» و «نخ» روانگردان اين دو ماده بهطور مستقیم به مغز و
اعصاب اثر میگذارند
مخدر تسبیح همان آمفتامیناین مخدر عوارضی از جمله سکتههای مغزی و از
دست دادن حس بویایی و چشایی را در پی دارد. شکل آن مانند دانههای گرد به
صورت رشتههایی از امفتامین و آیس است که با ۲ یا ۳ اسید بسیار خطرناک
ترکیب میشود
صفحه 29:
“es
پان به اشکال مختلف وجود دارد. یک نوع اين ماده ی مخدر ترکیبی
از تنباکو وحشیش میباشد ومواد دیگری مثل آهک » خاکستر
واسانسهاى شيميايى غير مجاز وساخارين به آن اضافه مى شود وبه
صورت جويدنى مورد استفاده قرار ميكيرد وبه نام ناسوار معروف
Cal
ee
صفحه 30:
ءرشد خشونت وآسیب
*ازبین رفتن سازوکارها
وارزشها
*فرار از منزل
“الكو پذیری
*اختلال های روانشناختی
*فشار روانی بر کودکان
*مشکلات والدین
صفحه 31:
60 از طلاق ها درکشور ناشي از اعتیاد است .
6 از معتادان در محیط کار مبتلا شده اند.
0 درصد معتادین شاغل هستند.
غیبت غیر موجه يك کارمند معتاد 6۳0 روز است.
ایدز چون سایه در کنار اعتياد(حتي خوراكي) است.
6 معتادان تحت تأثیر دوستان » معتاد شده اند.
6 معتادین بااختلال رواني توأمند.
65 3وبجه
صفحه 32:
عدم توجه به بهداشت فردی
گم شدن اشیای قیمتی منزل
قرض كردن
حشونت
بی توجهی به افراد خانواده
بی احترامی به والدین
36وی
صفحه 33:
-١ مهارت خودآگاهی
۲- مهارت همدلی
۳- مهارت روابط بين فردى
۴- مهارت ارتباط موثر
۵- مهارت مقابله با ترس
۶- مهارت مدیریت هیجان
صفحه 34:
مهارت هاى زندكى
مهارت خودآگاهی:
توانایی شناخت نقاط ضعف و قوت و یافتن تصویریی واقعبینانه
از خود. شناخت نیازها و تمایلات فریدی برای آشنایی با حقوق و
مسئولیت های فردی و اجتماعی
مهارت همدلی:
درک کردن دیگران و مشکلاتشان در هر شرایطی. اين مهارت
به دوست داشتن و دوست داشته شدن و در نتیجه روابط اجتماعی
بهترٍ افراد با يكديكر مىانجامد.
صفحه 35:
۰ مهارت روابط بين فردى:
مشاركت و همكارى با ديكران؛ همرراه با اعتماد واقع بينانه» كه
در كنار تقويت دوستىهاء دوستىهاى ناسالم را خاتمه مىدهد
تا كسى از جنين روابطى آسيب نبيند.
۰ مهارت ارتباط موشن:
درک بهتز نیازها و احساسات دیگزیان».به شیوهای که فرد. بتواند
نیازها و احساسات خودش را نیز در میان بگذارد. تا ارتباطی
رضایت بخش شکل گیرد.
بت
صفحه 36:
۰ مهارت مقابله با فشار عصبی:
با آموختن این مهارت افراد هیجانهای مثبت و منفی را در خود
و دیگران میشناسند و سعی میکنند واکنشی نشان دهند که
این عوامل مشکلی برای آنها ایجاد نکنند.
۰ مهارت مدیریت هیجان:
هر انسانی که در زندگی خود با هیجانات گوناگونی از جمله غم»
خشم» ترس» خوشحالی لذت و موارد دیگر مواجه است که
همه این هیجانات بر زندگی او تاثیر میگذارد. شناخت و
مهار اين هیجانات» همان مدیریت هیجان است. برای کسب
اين مهارت فرد به طور کامل باید بتواند احساسات و هیجانات
دیگران را نیز در ک و به نه عم, ابن, هبجانات را مهار کند.
صفحه 37:
۰ مهارت حل مسئله:
زندگی سرشار از مسائل ساده و پیچیده است. با كسب اين مهارت
بهتر میتوانیم مشکلات و مسائلی را که هر روز در زندگی
برایمان رخ میدهند» از سر راه زندگیمان برداریم.
۰ مهارت تصمیمگیری:
برای برداشتن هر قدمی در. زندگی باید تصمیمگیری کنیم» مسیر
زندگی انسان را تصمیمگیریهای او مشخص میکند. با
آموختن این مهارت اهداف خود را واقع بینانه تعیین و از
میان رامحلهای موجود بهترین را انتخاب میکنیم و مسئولیت
واقب آن را نیز به عهده میگ
صفحه 38:
*مهارت تفکر خلاق:
تفکر یکی از مهمترین مهارتهای زندگی است. مهارت تفکر
خلاق» همان قدرت کشف» نوآوری و خلق ایدهای جدید است تا
در موارد گوناگون بتوانیم راهی جدید و موثر بیابیم. با آموختن
تفکر خلاق» هنگام مواجهه با مشکلات و دشواریها احساسات
منفی را به احساسات مثبت تبدیل میکنيم. هنگامی که تفکر خلاق
را میآموزیم دیگر مشکلات زندگی مزاحم ما نیستند. بلکه هر
کدام فرصتی هستند تا راحلهای جدید بيابیم و مشکلات را به
گونهای حل کنیم که کسی تاکنون این کار را نکرده باشد.
صفحه 39:
مهارت تفكر نقادانه:
اين مهارت موجب میشود هر چیزی را به سادگی قبول یا رد
نکنیم و پیش از آن» موضوع مورد نظر را به خوبی مورد
بررسی قرار دهیم و پس از آن» در مورد رد یا پذیرش آن
تصمیم گیری کنیم. با آموختن تفکر. نقادانه فریب دیگران را
نمیخوریم و به عاقبت امور به خوبی فکر میکنیم و دقیق و
درست تصمیم میگیریم و ارتباطات درستی برقرار, می کنیم .
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
زند گی صحنه زییای هفرمندی ماست
هركسى نثمه خود خوائد وا صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست
کر مآن ننمه که مردم بسپارند به پاد