سایر آموزش

آموزش گزارش نویسی

gozaresh_nevisi_sathe_yek

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آموزش گزارش نویسی”

آموزش گزارش نویسی

اسلاید 1: مقدم فراگيران محترم را به دوره ي سطح يك بسيج گرامي ميداريم.معاونت اطلاعات سپاه بيت المقدس كردستان

اسلاید 2: آموزش گزارش نویسی (سطح یک : عمومی)

اسلاید 3:

اسلاید 4: فصل اول:-اهمیت نامه نویسی از دیدگاه حضرت علی (ع)-اهمیت گزارش نویسی

اسلاید 5: پيام رسان تو براي ديگري عقل تورابيان مي كند و نامه تو رساندن چيزي است كه از جانب تو سخن مي گويد .اهمیت نامه نویسی درکلام مولای متقیان حضرت علی (ع)

اسلاید 6: اهمیت گزارش نویسی :*گزارش نویسی به عنوان محصول کاری و تجلی عملکرد افراد و سازمان اطلاعاتی، مورد ارزیابی قرار می گیرد.* ارزش گزارش نویسی به حدی است که این گزارش ها مبنای تصمیم گیری ها،مستندات و سوابق قلمداد می گردند.* کارآمدترین سازمان،سازمانی است که درتولیدگزارشهای خود کاملترین ،جامع ترین ومهمترین اخبار را از سریعترین،کوتاه ترین و بهترین روش، بدست آورده و در قالب گزارش خبری و اطلاعاتی به مبادی زیربط ارسال کند.

اسلاید 7: فصل دوم:تعاریف و اصطلاحات مربوط به بحثالف- گزارشب- گزارش نویسی

اسلاید 8: تعاریف و اصطلاحات:تعریف گزارش : 1- انعکاس اخبار از رده های پائین تر به رده های بالاتر.  2- انتقال و تبادل اخبار و اطلاعاتی که توسط عناصر مختلف یک سازمان اطلاعاتی جمع آوری شده و به سلسله مراتب خود منعکس می نمایند. 

اسلاید 9: تعاریف و اصطلاحات :گزارش نويسي :1- فني است كه بوسيله آن می توانیم خواننده را از طرح و نقشه مطلب خود مطلع کنیم 2- انعکاس کتبی اخبار از رده پائین تر به رده بالاتر را گزارش نویسی گویند. 3-روش هایی است که بر اساس آن، مأموران اطلاعاتی بتوانند فعالیت های خود ،شامل شنیده ها، مشاهدات، تحقیقات، مصاحبه و باز جویی را به صورت یک گزارش کامل که پاسخگوی سؤالات طراحان و مقامات تصمیم گیرنده باشد،تنظیم نمایید.

اسلاید 10: فصل سوم:آشنایی باانواع گزارش 1

اسلاید 11: انواع گزارشبرحسب نحوه ارائه(مهم)ازلحاظ اقدامات اطلاعاتياز لحاظ منابع و مأخذاز لحاظ صحت و سقماز لحاظ فرم اوليهاز لحاظ موضوع به لحاظ عامل وقوع ( انساني )از لحاظ محتوادر سازمانهاي اطلاعاتي

اسلاید 12: به دو صورت است :الف-گزارش شفاهی (گفتاری):شامل هر گونه ارائه اخبار و اطلاعات ،شرح وقایع و حوادث که در قالب سخنرانی ،مشاوره و یا حضوری از زبان افراد باز گو شود. در این نوع گزارش باید به عوامل تأثیر گذار ی همچون: آهنگ کلمات ،حرکت دست، ا شاره ابرو، گرفتگی یا گشادگی چهره ، رو در رویی. توجه داشت.ب-گزارش کتبی (نوشتاری):شامل ارئه اخبار و اطلاعات، بررسی ها و پژوهش ها که به صورت نوشتاری (کتبی )باشد که می تواند شامل عکس ، تلکس ،پیامک و...باشد.از نظر چگونگی انتقال (نحوه ارائه) گزارش

اسلاید 13: مزاياي استفاده از گزارش كتبي : 1- به جهت فراموش نشدن تمام يا قسمتي از آن 2-به جهت تكميل شدن و پيگيري آن3-به جهت ماندن در سابقه ( موضوعي – بايگاني سابقه اطلاعاتي منابع )موارد استفاده از گزارش شفاهي :1- قرار داشتن در موقعيتي كه امكان نوشتن وجود نداشته باشد يا در صورت نوشتن امكان لو رفتن منبع زياد باشد و يا اينكه امكان نوشتن و حمل و جاسازي غيرممكن باشد .2-بيسوادي يا كم سوادي منبع یا عامل اطلاعاتی3-گاهي اوقات با توجه به حالات روحي و رواني منبع نمي توان از او درخواست كرد كه گزارش كتبي ارائه دهد.

اسلاید 14: گزارش از لحاظ محتوا:به سه دسته تقسیم می شود:1.گزارش خبری2.گزارش توصیفی3.گزارش تحلیلی

اسلاید 15: 1-گزارش خبری:به گزارشی اطلاق می شود که محتوای آن خبری است که اتفاق افتاده و یا در آینده رخ می دهد. مانند :حادثه آتش سوزی در یک مکان ،در گیری ،سرقت و ...2-گزارش توصیفی:گزارشی است که محتوای آن بیان کننده و وصف کننده یک موضوع از جهات مختلف است. مانند: توصیف یک شخص ،مکان ،شئ ،منطقه ،کشور و... که نقطه مشترک آن توصیف واقعیت باشد (آنجه که هست).3-گزارش تحلیلی:گزارشی است که از جمع بندی و نتیجه گیری مجموعه اخبار مرتبط بایک موضوع خاصی که درطی یک مدت زمان معینی روی داده وضمن توصیف وضعیت با علت یابی و تجزیه وتحلیل و مقایسه، در صدد بر می آییم با تعیین و پیشنهاد راه حل ها و راهکارهای مناسب برای حل مسائل و مشکلات به رده های ما فوق ارائه می نماییم .مانند: آخرین وضعیت احزاب و گروه ها

اسلاید 16: گزارش از لحاظ طبقه بندی حفاظتی:به چهار دسته تقسیم می شود:1. گزارش محرمانه 2 . گزارش خیلی محرمانه 3. گزارش سری 4. گزارش به کلی سری

اسلاید 17: 1-گزارش محرمانه:گزارشی است که انتشار آن بین عموم آزاد نبوده و افشای آن باعث بروز اختلال در بخشی از سیستم های داخلی یک سازمان، یگان و... می شود .2-گزارش خیلی محرمانه:گزارشی است که در صورت افشای آن به بخشی از منافع کشور لطمه وارد می گردد .3-گزارش سری:گزارشی است که درصورت افشای آن امنیت ملی کشور( منافع عمومی،سیستم دفاعی ،روابط خارجی و ... )را به مخاطره می اندازد .4-گزارش به کلی سری:گزارشی است که در صورت افشای آن به امنیت ملی کشور ضرر و زیان جبران ناپذیر وارد می سازد .

اسلاید 18: انواع گزارش از نظر کاربرد:1. گزارش خبری 2. گزارش اطلاعاتی 3 . گزارش اداری4. گزارش قضایی 5 . گزارش نظامی 6 . گزارش علمی،تحقیقی

اسلاید 19: -گزارش خبری:به گزارشی اطلاق می شود که جنبه خبری داشته و هنوز صحت و سقم آن محرز نشده است ، به عبارت دیگر مطلب خام و نپخته ای است که نمی توان روی آن قضاوت نمود . نکته: دراین حالت ابتدای این گزارش این عبارت کوتاه می آید ( طبق خبر واصله ) می آید .-گزارش اطلاعاتی :به گزارشی اطلاق می شود که در آن خبر تبدیل به اطلاعات شده و صحت و سقم آن احراز گردیده است و چون خبر پرورش یافته است ،می توان روی آن قضاوت نمود . نکته: در این حالت در ابتدای گزارش این عبارت (طبق اطلاعات واصله) می آید .

اسلاید 20: تقسیم بندی گزارش ها از لحاظ اقدامات اطلاعاتی:الف- گزارش های خام (خبر)گزارشهایی هستند که هنوز فرایند ارزیابی،تجزیه و تحلیل و تفسیر خبری روی آنها صورت نگرفته و میزان صحت و سقم (درستی یا نادرستی) آنها محرز و مشخص نشده است.ب- گزارش های پرورش یافته(اطلاع)گزارشهایی که طی انجام اقدامات اطلاعاتی (تحقیقات،مصاحبه،تقاطع گیری اخبار، تعقیب و مراقبت،شنود و... )در فرآیند ارزیابی قرار گرفته و صحت و سقم آن مشخص شده است.

اسلاید 21: فصل چهارم:آشنایی با فرم گزارش 1- آشنایی با قسمت های تشکیل دهنده یک گزارش تحلیلی2- آشنایی با قسمت های تشکیل دهنده یک گزارش اطلاعاتی3- فواید استفاده از فرم گزارش خبر

اسلاید 22: الف- سرلوحه یا سربرگ گزارش شامل: به(گیرنده گزارش)،از(صادرکننده)،موضوع خبر(دهنده خبر) و...ب- موضوع و متن گزارش شامل: بیان و توصیف واقعیات،اتفاقات،اظهارنظرها،اندیشه ها،اقدامات،علل و عوامل و (ارکان گزارش نویس) و...ج-ارزیابی خبر( صحت دارد،به احتمال قوی صحت دارد و ... )و نظریه شامل: پیشنهاد و توصیه اقدام روی خبر است.قسمت های تشکیل دهنده یک گزارش:

اسلاید 23: الف-موجب جلوگیری از اختلاف سلیقه در تنظیم و ترتیب در ارسال گزارش خبر و همچنین باعث تفکیک اصل خبر از موضوعات دیگر می شود .ب-در سر لوحه و ملاحظات می توان ،نکات عملیاتی ضروری را بدون اینکه به حفاظت منبع خبر لطمه ای وارد شود ،درج نمود .ج- اختصاص جای معین برای اعلام نظریه موجب می شود از مخلوط شدن خبر با عقاید شخصی جلوگیری و گزارش خبر عیناً بدون تخریب به مبادی ذیربط واصل گردد .فواید استفاده از فرم گزارش خبر

اسلاید 24: خصوصیات و ویژگی های یک گزارش خوب:الف)منطقی بودن(شامل واقعی بودن خبر،دوربودن از اوهام،خیالات و پندارهای شخصی)ب-مفید بودن(ارزش واهمیت خبردرراستایتأمین نیازمندیهای اطلاعاتی و تحقق مأموریت های یک سازمان تنظیم شود.)ج- به موقع بودن(سرعت در کسب و ارسال به موقع خبر)د-صحیح بودن(صحت و سقم خبر و مسیر تبدیل به اطلاع را طی نموده باشد.)ه-کامل بودن(تکمیل خبر و رعایت اصول گزارش نویسی)

اسلاید 25: فصل پنجم:اصول گزارش نویسیارکان خبرنمونه گزارش و برگه خبر

اسلاید 26: الف- ساده نویسی ب- روان نویسی ج- کوتاه ومختصر نویسید- کامل نویسی ه- مؤثر نویسی و- درست نویسیز-نشانه گذاریمهمترین اصول در نگارش یک گزارش خبری و اطلاعاتی :

اسلاید 27: اركان 6 گانه خبري :چه ، What : موضوع را بيان مي كند كه بايد واضح و روشن باشد .چه كسي ، Who : عامل يا عاملين خبر را مشخص مي كند .چرا، Why : علت وقوع حادثه چه بوده است .چگونه ، How : كيفيت وقوع خبر را بيان مي كند .چه وقت ، When : زمان وقوع خبر را مشخص مي كند .كجا ، Where : مكان وقوع خبر را بيان مي كند .نكته مهم : مهمترين بخش و ركن اصلي خبر چرا مي باشد . به اين علت كه يك سازمان اطلاعاتي بايد به قدري هوشيارانه عمل نمايد كه بنواتد به علت ها و چراها بپردازد .

اسلاید 28: مثال:شناسایی عناصر خبر در گزارشآقای حسن محمدی عضو حزب توده که مدیر عامل شرکت الکترود فندرسک نیز می باشد در تاریخ 4/3/90 به همراه علیرضا بکتاش مدیر مالی شرکت یاد شده ساعت 08:30 در فرودگاه گرگان هنگام خروج از گیت بازرسی ناجا به دلیل همراه داشتن مقادیر زیادی سکه طلای منقوش به آرم شرکت گولدکوئیست که در یک کیف اداری جاسازی کرده بودند توسط عوامل انتظامی فرودگاه دستگیر شدند .

اسلاید 29: موضوع : چه: کشف طلای منقوش به آرم شرکت گولد کوئیست چه کسی : آقای حسن محمدی عضو حزب توده و مدیر عامل شرکت الکترود فندرسک به همراه علیرضا بکتاش مدیر مالی شرکت یاد شده چرا: به دلیل همراه داشتن مقادیر زیادی سکه طلای منقوش به آرم شرکت گولد کوئیست چه وقت: ساعت 0830 مورخ 04/03/90 کجا: فرودگاه گرگان –گیت بازرسی چطور: در حین بازرسی توسط عوامل ناجا – سکه ها درون یک کیف اداری جاسازی شده بود .شناسایی عناصر خبر در گزارش

اسلاید 30:

اسلاید 31: صلوات

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید