صفحه 1:
فصل دوم
آرایهها
MATLAB
کلاس آموزشی
صفحه 2:
فصل دوم: آرایهها
== ادج
روشهای ایجاد آرایه:
با استفاده از علائم :مو []
با استفاده از علامت :
با استفاده از توابع ۱05036 و logspace
با استفاده از ترکیبی از روشهای فوق
سا
صفحه 3:
فصل دوم: آرایهها
۲-۱-۱- ایجاد آرایه با استفاده از علائم :۰, و []
از علامت : برای تعیین سطر جدید و از علامتء برای تعیین ستون جدید
استفاده میشود.
مثال:
a=[1,2,3;4,5,6] >>
a=
123
456
b=[1,2,3,4,5,6] >>
b=
123456
صفحه 4:
فصل دوم: آرایهها
۲-۱-۱- ایجاد آرایه با استفاده از علائم :۰,و []
نکته: بجای علامت / از 6۳۱66۴ و بجای علامت , از فاصله خالی نیز میتوان
استفاده کرد
مثال:
>> c=[1 2,3
45 6;7 8,9]
c=
NAR
نح ص ممه
سا ۵ ها
صفحه 5:
فصل دوم: آرایهها
۲-۱-۲- ایجاد آرایه با استفاده از علامت *:*
در مواقعی که عناصر یک آرایه رابطه خطی با یکدیگر داشته باشند از این
روش میتوان استفاده کرد.
شکل کلی دستور بصورت زیر است:
ArrayName=first : step : last
- اگر 5160 حذف شود. مقدار ۱ بجای آن بکار خواهد رفت.
-اكر غ135 كوجكتر از ۴۱۳5۴ باشد. باید 5060 منفی باشد. در غیر
اینصورت مقدار آرایه تهی خواهد شد.
صفحه 6:
فصل دوم: آرایهها
۲-۱-۲ ایجاد آرایه با استفاده از علامت *:*- ادامه...
مثال:
pe 0001 <<
y=sin(x); >>
12345
>>t=5:1
t=
Empty matrix: 1-by-0
صفحه 7:
فصل دوم: آرایهها
۲-۱-۳ ایجاد آرایه با استفاده از توابع 1058066 و 1۱095036
با ارائه عناصر اول و آخر و طول آرایه به این توابع میتوان آرایههایی خطی و با لگاریتمی بدست
أورد
ArrayName=linspace(first,last,length)
متال:
>>x=linspace(0,1,11)*pi;
>>y=logspace(1,3,3)
y=
1000 100 10
صفحه 8:
فصل دوم: آرایهها
۲-۱-۳- ایجاد آرایه با استفاده از ترکیبی از علائم فوق
مثال:
x=[0,1,2, 4:2:12 ,18,19] >>
x=
46810121819 012
y=[10,1,7,4,6,-1 ; linspace(0,10,6) ; 5:-1:0] >>
y=
1- 6 4 7 1 10
0 8 46 2 0
6 21 3 4 5
صفحه 9:
فصل دوم: آرایهها
۴--۲- ماتریسهای ویژه
8 : ماتریس تهی
eye کماتریسی که بالبعد دادم شده لیجه میک ند
5 : ی کماتریسکه تمامیعناصر نی کم یی اشند بالبعاد
دادم شدم لیجاد میک ند
5 -: ی کماتریسصفر بالبعد دادم شده لیجاد میک ند
0 ی کماتریس با عناصر رلندهم با توزیع ی کولختبه لبعاد
دادم شدم لیجاد میک ند
0 ی کماتریسباعناصر رلندهم با توزیع ن رما (یه لبعاد
دادم شدم لیجاد میک ند
صفحه 10:
فصل دوم: آرایهها
۲-۴ ماتر پسهای-ویقم- اخامفت.
مثال:
>>ones(2,3)
ans =
سس
7 <<
>>ones(2)
ans =
کر
iF
تمرین: سایر توابع فوق را خودتان آزمایش کنید.
صفحه 11:
فصل دوم: آرایهها
۲-۲- عملیات ریاضی بر روی آرایهها
١ -عملیات اسکالر-آرایهه سرب ره
SS re ee = =
1 عملیات ماتریسی: ,+,- ,/,۱,*(بعدا توضیح داده خواهد شد)
صفحه 12:
فصل دوم: آرایهها
۲-۲-۱- عملیات ریاضی اسکالر-آرایه
با استفاده از عملگرهای ریاضی متلب براحتی میتوان عملیات
ریاضی اسکالر-آرایه را انجام داد.
مثال:
x=[1 2 34 5 6:7 8 91 >>
4 + ۷/۶2۷۲ <<
y=
10 8 6
6 #14 12
22 20 18
صفحه 13:
فصل دوم: آرایهها
۲۲۲ عملیات ریاضی عنصری بین و آرایه
بدين منظور باید دو آرایه حتما هم بعد باشند.
مثال:
<< 3-]2 4 6: 3 5 6: 10 -1 0[:
<< 2]-1 0 0:2 1 1: 0031
<< )عم ۵-7601 2
c=
Inf 64 144
4 25 36
400 4 0
صفحه 14:
فصل دوم: آرایهها
۲-۳- ترانهاده یک ماتریس
برای محاسبه ترانهاده یک ماتریس از علامت * استفاده میشود.
مثال:
2-7 ]و جح
45-1
;]0 ,6 ,6
>>b=a’
صفحه 15:
فصل دوم: آرایهها
SEE بکاربردن توابع رياضى ل آرایهها
توابع متلب بصورت ماتریسی عمل میکنند. یعنی لازم نیست ثابعی مانند 5180 را یک به یک بر
روی عناصر یک آرایه اعمال کرد. بلکه براحتی میتوان با یک دستور مقدار سینوس کل
عناصر آرایه را محاسبه نمود.
مثال:
>>a=[2 4 6; 35 6; 10 -1 0];
>>SinA=sin(abs(a) / 10)
SinA =
0.5646 0.3894 0.1987
0.5646 0.4794 0.2955
0 0.0998 0.8415
صفحه 16:
فصل دوم: آرایهها
تمرین ۱-۲
.١ برنامه ای بنویسید که عدد صحیح را از کاربر بگیرد و برداری
۰ عنصری بین ۰ و ]2117 ایجاد نموده در متغیر ا قرار
دهد. سپس مقادیر ۷ را از رابطه زیر محاسبه کرده نمایش دهد:
y=|sin(x)|*x?
۱ _ برنامه فوق را طوری تغییر دهید که علاوه بر مقدار ۱ عددی
joe ۱ را نیز از کاربر بگیرد و در متغیر جدید 6 قرار دهد.
سپس بردار لا را بین ۰ و 2117 اما با گامهایی برابر با ©
صفحه 17:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشی از آرایه
( آرلییاز لندیسج آرلیملیاز لندیسا )02۳01
مثال:
>>a=[123
456
;)78-9
>>k1=[1,2];k2=[2,3];
>>b=a(k1,k2)
b=
3 2
6 =
صفحه 18:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشی از آرایه ادامه-
>>c=a([1 2 3],[1,3])
c=
1 3
4 6
7 2
>>d=a((3,2],[3,1])
d=
2 2
6 4
صفحه 19:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشی از آرایه ادامه-
>>e=a([1,2,3],2)
e=
2
=
8
5 1727339
f=
3 1
9
صفحه 20:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشه از آرایه ادامه-
>>g=a(1:3 , 1:2)
g=
1 2
4 =
7 8
<< ۲22727
h=
1 2 3
8 9
صفحه 21:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشی از آرایه ادامه-
k=a(:,:) >>
k=
1
4
7
>>l=a(l:end,end)
یج ما وه
سا ه ها
3
6
=
صفحه 22:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشه از آرایه ادامه-
>>n=a({1 11], :)
n=
1 2 3
1 2 3
1 2 3
>>m=a(: , [3 3 3 3[(
m=
3 1 وات
6 6 6-6
صفحه 23:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشی از آرایه-ادامه-
>>p=a(:)
p=
برص ب بم ص مم ناه فى
صفحه 24:
۱
فصل دوم: ارایهها
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
1213 4 5 6 7 8 9 1
ماتریس فوق
ماتریسی شامل ستونهای سوم تا
هشتم و سطرهای چهارم تا نهم
ایجاد کنید.
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
3
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
وارد کردن مستقیم عناصر ایجاد
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
1213 4 5 6 7 8 9 1
ماتریس سمت راست را بدون
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
=
تمرین ۲-۲
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
صفحه 25:
فصل دوم: آرایهها
۲-۶- حذف بخشی از آرایه
بمتظور حذف بخشی از یک آرایة میتوان ماتریس تهی رابه آن بخش تسبت داد
>>a=[1 2 3
4 = 6
7 8 9[
<<2)1:2,:( <][
a=
= 8 9
صفحه 26:
فصل دوم: آرایهها
۲-۷ -جستجوی زیرآرایه
بمنظور یافتن عناصری از آرایه که در شرط خاصی صدق میکنند میتوان از دستور 860
استفاده كرد این دستور عتاصر را بصورت ستونی شمارش میکند):
< <<] 7 = 3
4 = 6
2 8 OFF
>>k=find( a> 5)
k=
بسا هو وه فى
صفحه 27:
فصل دوم: آرایهها
۲-۷ -جستجوی زیرآرایه-ادامه-
>>b=a(k)
b=
ب م و ها
صفحه 28:
زیرآرایه-ادامه-
دستور 1۳(0] در صورتیکه با دو آرگومان خروجی بکار برده شود. شماره
سطر و ستون عناصر را باز میگرداند:
>>([k1,k2]=find( a > 5)
kl= k2=
WN ww
بر يم بن با
صفحه 29:
فصل دوم: آرایهها
۲-۸- اندازه آرایه:
با استفاده از دستورات ۱6۳096 و ٩126 میتوان ابعاد یک آرایه را بدست آورد.
دستور 16۲1917 اگر بر روی یک بردار یکار برده شود, تعداد عناصر آرا باز میگرداند و اگر بر روی یک
SOs Spee ipa
دستور 526 اتعطاف پذیرتر بوده و میتواندبه روشهای زیر بکاربرده شود:
Ml اگر با یک آرگومان ورودی بکار برده شود. طول و عرض ماتریس را بازمیگرداند.
© اكر با دو آرگومان ورودی بکار برده شود: بطوریکه آرگومان دوم ۱ با ۲ باشد: بترتیب
تعداد سطرها با ستونهای ماتریس را بازمیگرداند
اگر با یک آرگومان خروجی بکار برده شود. تعداد سطر و ستون ماتریس را در یک بردار
سطری دو عنصری بازمی گرداند
= اگر با دو ارگومان خروجی بکار برده شود تعداد سظر و ستون ماتریس را بترتیب در
آرگومان اول و دوم باز میگرداند.
ماتریس بکار رود بزر"
صفحه 30:
فصل دوم: آرایهها
۲-۸- اندازه آرایه-ادامه-
مثال:
هوجو >>a=[1
81 7 6 >
>>size(a)
ans=
4 2
>>I[r, c] = size(a) >>rssize(a , 1) >>c=size(a,2)
r= = =
4 2 2
c=
4
صفحه 31:
فصل دوم: آرایهها
۲-۸- اندازه آرايه-ادامه-
مثال:
;)4 = 2-5212
>>l=length(b)
=
4
4 = 2 3-2]1<<
:81 = 6 5
>>la=length(a)
la=
4
صفحه 32:
فصل دوم: آرایهها
۲-۹-چند تابع برای دستکاری آرایهها
8 1110110 : ماتریس| حولمحور لفقی۱۸۰ درجه میچرخاند
أ flipir ماتریس! حولمحور عمومی۱۸۰ درجه میچرخاند
8 ۲0۵]90: ماتریس| در جهتم نلثاتی۰٩ درجه میچرخاند
Mf 0139 در صورتیکه بر رویبکماتریسکاربرده شود, قطر
لصلیماتریسا لستخرلج مکند لمالگر بسر روی کب ردار بکار
رود. ماتریسیقطریبا عناصر لنبردار میس ازد
صفحه 33:
فصل دوم: آرایهها
تمرین ۳-۲
۱ برنامه ای بنوبسید که ماتریسی دو ستونی را که مقادیر ستون اول آن نمرات
دروس مختلف یک ترم یک دانشجو و مقادیر ستون دوم آن تعداد واحد
مربوط هر یک از آن دروس می باشد را از کاربر بگیرد و عملیات زیر را بر
روی انجام دهد
لا محاسبه تعداد واحدها
O محاسبه معدل ترم
_ نمایش نتایج با پیفام مناسب